|
روزهای سیاه طلایسفید خراسانجنوبی
کارخانجات روغنکشی پنبه تعطیل شدند
واردات بیرویه پنبه و روغن سبب شده طلایسفید خراسانجنوبی این روزها حال خوشی نداشته و شاهد تعطیلی کارخانههای روغنکشی پنبه و تنزل جایگاه استان در تولید این محصول به رتبه پنجم کشوری باشیم. به گزارش مهر، خراسانجنوبی به دلیل داشتن آب و هوای مناسب برای کشت پنبه تا چند سال پیش رتبه دوم کشور در تولید پنبه را داشت اما این روزها به دلیل برخی نامهربانیها و کاهش قیمت آن به علت واردات بیرویه حتی در فصل برداشت محصول، طلایسفید ایران در روزهای سیاه بهسر میبرد. در شرایطی که تورم در کشور بالا بوده و قیمت محصولات روز به روز گرانتر میشود، قیمت طلایسفید روند نزولی در پیش گرفته و ورشکستگی بسیاری از صنایع تبدیلی وابسته به آن سبب شده دیگر کشاورزان و ۲۲ هزار بهرهبردار این محصول در خراسانجنوبی رغبتی برای کاشت پنبه نداشته باشند. این موضوع سبب شده سطح زیرکشت پنبه در استان از ۱۱ هزار و ۲۰۵ هکتار در سال گذشته به ۱۰ هزار و ۶۵۰ هکتار کاهش یابد و با کاهش میزان برداشت پنبه به ۲۳ هزار و ۱۲۱ تن در سال جاری، رتبه خراسانجنوبی در تولید پنبه از رتبه دوم و سوم در سالهای گذشته به رتبه پنجم کشور نزول پیدا کند. از طرفی واردات بیرویه روغنهای مایع سبب شده کارخانههای روغنکشی پنبه در استان تعطیل شده و کارگران شاغل در این کارخانهها به جمعیت بیکار استان اضافه شوند. روزگار سیاه پنبهکاری در خراسانجنوبی بسیاری از متولیان، دستاندرکاران و تولیدکنندگان صنعت پنبه و صنایع وابسته را نگران کرده است و بیم آن میرود تداوم سیاستهای نسنجیده و عملی نشدن وعدههای مسؤولان در حمایت از کشاورزان سبب وداع بسیاری از آنها با کشت پنبه شود و کشاورزان به کشت محصولات دیگر روی آورند. چندی پیش مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسانجنوبی در کارگروه امور اقتصادی استان از ورود پنبه چینی به کشور ابراز نگرانی کرده و گفت: ورود پنبه چینی به استان، عرصه را برای فعالیت واحدهای تولیدی ما تنگ کرده و باید از ورود آن به استان جلوگیری شود. سیدنعمتالله حقیقی با اشاره به اینکه بیش از 2 سال است این واحدهای تولیدی استان در حالت نیمهتعطیل قرار دارند، افزود: بخشی از این مشکل به سیستم ناکارآمد حسابداری این واحدهای تولیدی بازمیگردد. وی با بیان برخی مشکلات پنبهکاران استان، گفت: خراسانجنوبی یکی از ظرفیتهای خوب تولید پنبه مرغوب در کشور است اما متاسفانه واردات بیرویه پنبه چینی و روغن پنبه دانه باعث شده تا پنبهکاران استان به سمت ورشکستگی بروند. علی کیانی، مدیر یک کارخانه روغنکشی به مهر گفت: یکی از مشکلات اصلی کارخانههای پنبه پاککنی واردات بیرویه پنبه و نخ است. وی ادامه داد: این محصولات با قیمت پایینتر وارد کشور شده و این در حالی است که قیمت تمامشده پنبه در داخل استان بالاتر بوده و این موضوع سبب ورشکستگی بسیاری از کارخانهها شده است. کیانی با بیان اینکه کاهش قیمت پنبه، کشاورزان را نسبت به کشت این محصول بیرغبت کرده و تولید پنبه در استان را به نصف کاهش داده است، افزود: در حال حاضر قسمت پنبهپاککنی کارخانه من با حدود یکسوم ظرفیت کار میکند و قسمت روغنکشی نیز با داشتن ۲۰ کارگر بهطور کامل تعطیل شده است. وی عنوان کرد: بیش از ۷۰ درصد مردم شهرستان بشرویه مشغول کشاورزی هستند و اکثرا در کشت پنبه فعالیت میکنند. وی با بیان اینکه ۲۰ درصد اشتغال مرتبط با صنایع نساجی است، اظهار داشت: با این وجود پنبهکاران در کشور بسیار مظلوم واقع شدهاند و به دلیل واردات بیرویه محلوج از ترکمنستان، پاکستان و... بسیاری از کارخانهها غیر فعال شده است. کیانی اظهار داشت: متاسفانه شعار اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید گفته میشود اما این امر در بحث پنبه محقق نمیشود. وی با بیان اینکه کارخانجات پنبه استان به زیستگاه پرندگان تبدیل شده است، گفت: در کل کشور ۵۰ هزار تن محلوج پنبه باقی مانده و بهطور کلی در سراسر کشور ۵ استان از جمله استانهای خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، فارس، سمنان و بعضا در شمال هم کشت پنبه انجام میشود لذا دولت باید از این استانها حمایت کند. کیانی با انتقاد از واردات بیرویه روغن به کشور، گفت: واردات بیرویه روغنهای مایع سبب شده بیشتر کارخانههای روغنکشی پنبه در خراسان تعطیل شوند. وی ادامه داد: از حدود ۳۰ کارخانه روغنکشی در خراسانجنوبی، رضوی و شمالی تقریبا تمام آنها به حالت تعطیل درآمده و در خراسانجنوبی نیز تمام کارخانههای روغنکشی پنبه تعطیل شدهاند. سرمایهگذار بخش خصوصی گفت: دولت باید زمانی اجازه ورود محصولی به داخل کشور را بدهد که آن محصول در کشور نباشد اما زمانی که این محصول با کیفیت بهتر در کشور تولید میشود، چرا باید اجازه واردات بیرویه آن را داد؟! ارسال به دوستان
اجرای سیستمهای آبیاری تحت فشار در جنوب کرمان
کرمان، خبرنگار وطن امروز: به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، دکتر سیدیعقوب موسوی با ارائه گزارشی از سفر سه روزه مهندس آقایی قائممقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس و مهندس سجادی معاون آب و خاک و صنایع کشاورزی وزیر به منطقه اظهار داشت: این افراد از بخش کشاورزی منطقه جنوب کرمان بازدید به عمل آوردند. وی با اشاره به بازدید مسؤولان مربوط از گلخانههای منطقه بیان داشت: جنوب استان کرمان یکی از مناطقی است که دارای گلخانههای متعدد بوده و از نظر تولید محصولات گلخانهای در سطح کشور ممتاز است. موسوی تصریح کرد: یکی از سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی برای تولید انبوه محصولات غذایی و در برخی موارد خارج از فصل توسعه گلخانهها و کشتهای گلخانهای است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: اخیراً در این منطقه سازههای گلخانهای برای مصارف انرژی و تولید اقتصادی بهینهسازی شده است. وی افزود: کاهش هزینه تولید در واحد سطح، افزایش کیفیت محصول برای صادرات، بازارپسندی و رقابتپذیری از برنامههایی است که در تولید گلخانهای از اهمیت ویژهای برخوردار است. موسوی عنوان کرد: تولید تجاری در گلخانهها تا آنجا پیش رفته است که تجار سایر کشورها به طور مستقیم با گلخانهداران منطقه جنوب کرمان قبل از تولید قرارداد منعقد کردهاند. ارسال به دوستان
هرمزگان
افتتاح پروژههای آبرسانی درسردشت ارسال به دوستان
افتتاح اولین جایگاهCNG در مراوتپه
گرگان، خبرنگار وطن امروز: با افتتاح جایگاه «شهرداری مراوهتپه» اولین جایگاه CNG این شهرستان و شصتوچهارمین جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (CNG) استان گلستان در مدار بهرهبرداری قرار گرفت. مدیر منطقه در مراسم افتتاحیه این جایگاه برگزار شد ضمن اعلام این خبر گفت: این آخرین جایگاه از محل منابع تخصیصی وزارت نفت است. وی خاطرنشان کرد: احداث و بهرهبرداری جایگاه CNG در مراوهتپه از دغدغههای مهم مردم این شهر بوده که خوشبختانه در دهه مبارک فجر افتتاح شد. ارسال به دوستان
رونمایی از پروژهای شهری در ساری
ساری، خبرنگار وطن امروز: مهدی عبوری، شهردار ساری در بزرگترین نورافشانی تاریخ ساری گفت: شما مردم آنقدر با مهر و قدرشناس هستید که به هیچ چیز جز ماندن در شهرداری فکر نمیکنم. در شب 22 بهمن و جشن بزرگ پیروزی که دهها هزار نفر از مردم مرکز مازندران به دعوت جوان اول ساری و در بوستان ملل گردهم آمده بودند از پروژههایی که به گفته او بزودی افتتاح میشوند، پردهبرداری شد. عبوری در این جشن باشکوه و خاطرهانگیز طی سخنانی که بارها و بارها با تشویق و تایید مردم روبهرو شد نخست از حضور آنان در این مراسم تقدیر کرد و گفت: شما مردم شریف ساری آنقدر خوب و آنقدر قدرشناس هستید که هیچ انگیزهای جز خدمت به شما و ماندن در ساری و شهرداری ندارم. این سخنان عبوری که خط بطلانی بود بر تمام اما و اگرها و رایزنیها و گمانهزنیها درباره آینده شهرداری ساری که هربار نیز با نگرانیهای شدید شهروندان مواجه میشد که باردیگر و این بارشدیدتر از همیشه از سوی مردم تشویق شد. مهدی عبوری در بخش دیگری از مراسم از پروژههایی رونمایی کرد که به گفته او بزودی افتتاح خواهند شد آن هم پس از 3 دهه. وی افزود: پل داراب، فاز دوم پل ذغالچال (پل شهید نوری)، زیرگذر پل گردن، بزرگراه جنوب به شمال، سی متری شهید اندخورا و کمربندی شمالی پروژههایی هستند که شما مردم شریف برای افتتاح آنها گاه تا بیش از 37 سال به انتظار نشستید. ارسال به دوستان
برگزاری مسابقه وبلاگنویسی و تهیه فیلم کوتاه در گرگان
گرگان، خبرنگار وطن امروز: ستاد دهه فجر دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان طی اطلاعیهای اعلام کرد: مسابقه وبلاگنویسی و تهیه فیلم کوتاه با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی در دانشگاه برگزار میشود. در این اطلاعیه آمده است: علاقهمندان باید آثار خود را تا سوم اسفندماه به اسماعیلزاده (معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه) تحویل دهند. گفتنی است به 3 اثر برتر جوایزی اهدا خواهد شد. علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مراجعه کنند. ارسال به دوستان
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری پایتخت در گفتوگو با «وطنامروز»:
« مترو» در اولویت دولت نیست!
علی البرزی- حامد نجفیمهر: این روزها کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که به کارآیی، ایمنی و سرعت مترو بهعنوان یک وسیله حملونقل پاک باور نداشته باشد. شاید گذشت سالها و تغییر در تفکرات اقشار گوناگون جامعه از مدیران گرفته تا مردم کوچه و بازار بهترین مصداق این موضوع باشد. در سالهایی نهچندان دور بعضیها مترو و توسعه آن را یک وسیله تجملاتی با بهره کم توصیف میکردند اما این تفکر دوام چندانی نداشت. زمانی که توسعه مترو آغاز و این وسیله حملونقل روی ریل حرکت خود قرار گرفت، بهتدریج این تفکرات رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و بهتدریج همگان نهتنها بر کارآیی بالای این وسیله اذعان کردند، بلکه به فکر برنامهریزی برای احداث مترو در شهر و دیار خود هم افتادند. این روزها هم رقابت سنگین و نفسگیری برای توسعه مترو در شهرهای بزرگ در جریان است. اما این وسیله حملونقل پاک و مطمئن برای در حرکت بودن و توسعه بیشتر نیازمند هزینههای بالا و بودجههای میلیاردی است؛ بنابر اظهارات معاون حملونقل و ترافیک شهرداری پایتخت، در حال حاضر ساخت هر کیلومتر مترو چیزی معادل 100 میلیارد تومان هزینه دارد. این در حالی است که بهرغم تاکیدات فراوان بر نقش غیر قابل انکار این وسیله حملونقل عمومی در بهبود وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرها بویژه کلانشهر تهران، به نظر میرسد دولت یازدهم آنطور که باید به فکر حمایت از توسعه مترو نیست و رقم بدهیهای میلیاردی دولت به شهرداری برای ساخت و بهرهبرداری از مترو خود موید این موضوع است. بیشک اینکه با وجود بدهیهای دولت به شهرداری چطور قرار است وعده شهردار تهران مبنی بر تکمیل و بهرهبرداری از تمام خطوط متروی پایتخت تا پایان سال 95 محقق شود یا اینکه گره ترافیک پایتخت در کدام نقطه کور شده است را باید از معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران جویا شد. سیدجعفر تشکریهاشمی که به واسطه سابقه طولانی خدمت در شهرداری نبض ترافیک و حملونقل عمومی را در دست دارد در گپوگفتی چندساعته و تفصیلی با «وطن امروز» به بسیاری از این پرسشها و ابهامات موجود پاسخ داد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|