|
گزارش راهبردی شاخص قدرت نظامی آمریکا
ارتش آمریکا شاید ضعیفتر از آن باشد که تصور میشود. همه شاخههای نظامی و نیروی هستهای آمریکا به جز یک مورد در حال حاضر از سطح قدرت و توان «جزئی» برخوردارند. تنها نیروی هوایی این کشور است که در «شاخص قدرت نظامی آمریکا» به عنوان یک نیروی «قدرتمند» ردهبندی شده است. این گزارش که اولین گزارش در نوع خود به شمار میرود حاوی تحلیلی عمیق از تهدیدات جهانی است که منافع آمریکا و توانایی نیروهای مسلح این کشور جهت غلبه بر این تهدیدات را در معرض خطر قرار میدهد. در این گزارش نتیجهگیری شده است که به طور کلی نیروهای مسلح آمریکا هنگام مواجهه با 2 نزاع همزمان قادر به کسب پیروزی نیستند حال آنکه چنین هدفی یک هدف راهبردی طولانیمدت به شمار میرود. در این گزارش عنوان شده که با اینکه تروریسم یک تهدید جدی محسوب میشود اما روسیه و چین بزرگترین تهدید را متوجه امنیت ملی آمریکا میکنند. «رندی فوربس» از اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در رابطه با شاخص فوقالذکر میگوید: «شاخص سال ۲۰۱۵ اندیشکده بنیاد هریتج درباره قدرت نظامی آمریکا یک منبع ارزشمند برای همه کسانی است که به قابلیتهای نظامی آمریکا علاقهمندند. این شاخص تصویری واضح از کاستیهای موجود در زمینه قابلیت، ظرفیت و آمادگی نیروها ارائه میدهد و خسارات وارده در طول سالها کاهش غیرمسؤولانه بودجه را به تصویر میکشد. من همه سیاستگذارانی که به وضعیت فعلی تشکیلات نظامی ما ـ و چگونگی ارتقای آن ـ علاقهمندند را به مرور این شاخص توصیه میکنم». شاخص مذکور 3 مؤلفه قدرت نظامی آمریکا را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد؛ قابلیتهای هر یک از شاخههای تشکیلات نظامی آمریکا، ماهیت و شدت تهدیدات منطقهای عمدهای که این شاخهها ممکن است مجبور به مقابله با آنها باشند و محیطهایی که شاخههای مذکور باید در آنها دست به عملیات بزنند (حضور یا عدم حضور متحدان، چالشهای جغرافیایی و...). به گفته «داکوتا وود» ویراستار این شاخص، عدم تأمین نیروی انسانی کافی و کمبود تجهیزات از دلایل کسب رتبههاتی ضعیف بوده است. در سال ۲۰۱۴ ارتش و نیروی تفنگداران دریایی تنها توانستند به ترتیب۷۶ درصد و ۶۹ درصد نیروهای مورد نیاز را مستقر سازند. به همین نحو، تعداد شناورهای نیروی دریایی کمتر از حد نیاز این نیرو بود. در ضمن، نیروی دریایی با ۹۲ درصد ظرفیت مورد نیازش فعالیت میکرد. در سال ۲۰۱۴ روسیه، تروریسم در خاورمیانه، ایران، تروریسم در افغانستان و پاکستان، چین و کرهشمالی همگی سطح مشابهی از خشونت و پرخاشگری را متوجه آمریکا کردند. قابلیتهای نظامی روسیه و چین باعث شده تا این دو کشور در شاخص فوقالذکر در رده بالاتری از لحاظ میزان تهدید قرار گیرند. تروریسم در افغانستان و پاکستان نیز یک تهدید جدی قلمداد میشود، زیرا به طور بالقوه میتواند پاکستان را به حدی بیثبات سازد که تسلیحات هستهای این کشور به دست سازمانهای تروریستی بیفتد. محیطهای عملیاتی در 3 منطقه عمده ـ اروپا، خاورمیانه و آسیا ـ براساس منافع حیاتی آمریکا ردهبندی شدهاند. براساس شاخص مذکور: اروپا با توجه به وجود متحدان مطلوبنظر، ثبات سیاسی و زیرساخت، مطلوبترین محیط عملیاتی برای آمریکا به شمار میرود اما وضعیت نامطلوب نیروهای نظامی آمریکا در این منطقه باعث بروز نگرانیهایی شده است. عدم ثبات سیاسی که در قالب وضعیت موجود در سوریه و عراق متجلی شده است گریبانگیر منطقه خاورمیانه شده و این منطقه را به نامطلوبترین محیط عملیاتی تبدیل کرده است و باعث بروز نگرانیهای جدی در این رابطه شده است. ائتلافهای نظامی دوجانبه موجود در آسیا یک مزیت بزرگ به شمار میرود آن هم در منطقهای که در صورت عدم وجود چنین ائتلافهایی یک محیط عملیاتی متوسط قلمداد میشد. آمریکا از یک نیروی نظامی جهت محافظت از خاک خود در برابر حمله و همچنین محافظت از منافع خود در خارج از کشور برخوردار است. این نیروی نظامی از کاربردهای ثانویه نیز برخوردار است که از جمله میتوان به کمکرسانی به مقامات غیرنظامی در صورت بروز فاجعه یا بازداشتن معاندان از تهدید منافع آمریکا اشاره کرد اما هدف اصلی این نیرو آن است که در صورت نیاز، اراده آمریکا را به صورت فیزیکی به دشمن تحمیل کند. با توجه به اهمیت این مسؤولیت مندرج در قانون اساسی باید به طور منطقی فرض را بر این گذاشت که دولت از برخی معیارهای استاندارد و سازگار بهره میگیرد تا به اوضاع مربوط به امور امنیتی پی ببرد و وضعیت تهدیداتی که متوجه منافع آمریکا هستند، محیطی که نیروهای نظامی آمریکا در آن در راستای دفاع از منافع فعالیت میکنند و وضعیت نیروهای نظامی را مورد ارزیابی قرار دهد. مایه تأسف است که چنین مسالهای درباره دولت صادق نیست. واشنگتن در میان گزارشهایی که حاوی نظرات و دیدگاهها درباره این موضوعات است غوطهور است اما این گزارشها فاقد انسجام و تکرارپذیری بوده و بیطرفانه نیست. رهبران ما در نبود یک معیار استاندارد و سازگار نمیتوانند وضعیت فعلی نیروهای نظامی را به گونهای کارآمد ارزیابی کنند یا خطرات راهبردی مرتبط با توانایی کشور جهت دفاع از منافع ملی و حیاتی خویش را درک کنند. در نبود چنین معیاری عموم مردم آمریکا نمیتوانند بفهمند وضعیت امنیتی کشور سال به سال بهتر میشود یا بدتر. «شاخص قدرت نظامی آمریکا» که توسط اندیشکده بنیاد هریتج منتشر شده تلاش دارد با ارزیابی سالانه وضعیت «قدرت سخت» آمریکا و شرایط راهبردی مربوطه، خلأ موجود در این زمینه را پر کند. اولین نسخه این شاخص که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است مبنای ارزیابیهای آتی خواهد بود و نسخههای جدید این گزارش علاوه بر ارزیابی اوضاع در سال مربوطه به بررسی تغییراتی که در مقایسه با سال قبلتر از آن رخ داده است نیز خواهد پرداخت. شاخص مذکور به ارزیابی سهولت یا دشواری عملیات در مناطق کلیدی میپردازد و در این راستا ائتلافات موجود، ثبات سیاسی در منطقه، حضور نیروهای نظامی آمریکا و وضعیت زیرساختهای کلیدی را مدنظر قرار میدهد. تهدیدات براساس رفتار و قابلیتهای فیزیکی بازیگرانی که منافع ملی و حیاتی آمریکا را به چالش میکشند مورد ارزیابی قرار میگیرد. وضعیت قدرت نظامی آمریکا از لحاظ قابلیت یا مدرن بودن، ظرفیت عملیاتی و آمادگی جهت انجام موفق مأموریتهای محوله سنجیده میشود. این چارچوب یک منبع مرجع برای آن دسته از سیاستگذاران و مردم به شمار میرود که میخواهند بدانند آیا آمریکا از قدرت نظامی کافی جهت دفاع از منافع ملی خویش برخوردار است یا نه. هنگام بحث درباره قابلیت تجمیعی و گستره قدرت نظامی مورد نیاز جهت پرداختن به تهدیداتی که متوجه منافع امنیتی آمریکاست باید به روشنی دانست از چه منافعی باید دفاع کرد. دولتهای مختلف در طول چند دهه گذشته به 3 مورد از منافع حیاتی به طور مداوم اشاره کردهاند:دفاع از خاک آمریکا، پایان دادن موفقیتآمیز به یک جنگ مهم که به طور بالقوه میتواند منطقهای را که نزد آمریکا از اهمیت حیاتی برخوردار است بیثبات سازد و حفاظت از حرکت آزادانه در نقاط مشترکی که کسبوکارها در سطح دنیا از طریق آنها کارهای خود را انجام میدهند (دریا، هوا، فضای بیرونی و جدیداً فضای مجازی). ارسال به دوستان
اختلاف آمریکا و فرانسه درباره مذاکرات هستهای
جو بیدل و ماری ولفروم: برخی منابع خبری میگویند اگرچه فرانسه و آمریکا تاکید میکنند در چگونگی رویکرد به برنامه هستهای ایران اختلاف نظر ندارد اما واقعیات عکس آن را نشان میدهد. به نظر میرسد جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نشست پاریس به دنبال ایجاد جبهه واحدی برای برخورد با برنامه هستهای ایران بود، چون لوران فابیوس در پی مذاکرات اخیر اعلام کرد اگر قرار است توافقنامه هستهای با ایران امضا شود باید قاطعتر و منسجمتر باشد. نشست پاریس با حضور وزیران خارجه کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس و رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وزارت خارجه فرانسه برگزار شد. با برگزاری نشست پاریس، در عمل به یک هفته مذاکرات فشرده بین جان کری و محمدجواد ظریف در شهر مونترو سوییس پایان داده شد. مذاکرات هستهای قرار است از 15 ماه مارس (امروز) دوباره از سر گرفته شود. این مذاکرات قرار است تا پیش از 31 مارس به توافقنامه سیاسی برسد و آنگاه مذاکرات برای مشخص شدن جزئیات فنی توافقنامه تا اول ژوییه ادامه داشته باشد. جان کری که تلاشهای دیپلماتیک طولانی و نفسگیری برای به سرانجام رساندن پرونده هستهای ایران تا این تاریخ انجام داده است به نظر نمیرسد متحدان و شرکای اروپاییاش را در این باره مجاب کرده باشد. در همین راستا، لوران فابیوس با طرح اینکه اوضاع هنوز رضایت بخش نیست، شک و تردیدهای کشور متبوعش را در این باره اعلام کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه با اشاره به شمار سانتریفیوژهایی که ایران قرار است در چارچوب برنامه هستهای خود نگه دارد و زمانی که ایران برای ساخت بمب اتمی نیاز دارد و همچنین تعهداتی که ایرانی برای بازرسی بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی داده است گفت پیشرفتهایی صورت گرفته است. اندک زمانی قبل از این اظهارات فابیوس، موگرینی در اظهاراتی در جمع نمایندگان پارلمان گفت توافق هستهای با ایران در دسترس ماست و تنها آخرین کیلومتر این مسیر باقی مانده و این مسیر باقیمانده نیز بیشتر از آنکه فنی باشد سیاسی است. اینکه فرانسه در این مقطع زمانی خواستار توافقنامه منسجمتری درباره پرونده هستهای ایران میشود نشاندهنده آن است که بین پاریس و واشنگتن در این باره ناهمسویی سیاسی وجود دارد. درست است که پاریس همواره اعلام کرده است بین فرانسه و آمریکا در این باره اختلاف نظری وجود ندارد اما صداهای مخالفی از منابع نزدیک به مذاکرات به گوش میرسد که نشان میدهد آمریکا و فرانسه در چگونگی رویکرد به پرونده هستهای ایران اختلاف نظر دارند. یک منبع خبری که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت با توجه به آنکه در مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا، کشورهای اروپایی و بویژه فرانسه حضور ندارد، بین فرانسه و آمریکا در این خصوص اختلاف نظر به وجود آمده است. این منبع خبری افزود سرانجام تصمیمی سیاسی درباره پرونده هستهای ایران به دست خواهد آمد اما چنین توافقی به نظر فرانسه توافقنامه خوبی نیست. گروه 1+5 ، متشکل از 5 عضو دائم شورای امنیت یعنی(چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا) به علاوه آلمان برای رسیدن به توافقنامهای جامع و نهایی درباره برنامه هستهای ایران مذاکره میکنند. این کشورها از ایران خواستهاند ظرفیت غنیسازی اورانیوم خود را کاهش دهد تا اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت بمب اتمی نداشته باشد. ایران نیز به نوبه خود، ادامه برنامه هستهای مسالمتآمیز در سطح کامل آن را حق خود میداند و در ازای کاهش ظرفیت غنیسازی اورانیوم خواستار لغو کامل همه تحریمهای اقتصادی و مالی است که کشورهای غربی علیه ایران اعمال کردهاند. موگرینی روز جمعه گفت منع گسترش سلاحهای هستهای مسالهای امنیتی است که به نفع همه دنیاست. وی در پیوند با همین موضوع گفت یا توافق با ایران انجام نخواهد گرفت یا اگر بگیرد توافقنامه خوبی خواهد بود. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل در سخنان چندی پیش خود در کنگره آمریکا اعلام کرد به طور کلی نباید درباره پرونده هستهای ایران توافقی انجام گیرد، چون توافق با ایران مانع دستیابی این کشور به سلاح هستهای نخواهد شد. قدرتهای بزرگ جهان باید نگرانیهای شیخنشینهای سنی خلیجفارس را نیز درک کنند که از پیامدهای توافقنامه هستهای با ایران شیعه نگرانند. جان کری در همین راستا در سفری که به ریاض داشت در کنفرانسی خبری با حضور همتای عربستانی خود گفت چه توافقنامه با ایران به امضا برسد چه نرسد، آمریکا در برابر اقدامات بیثباتکننده ایران از جمله حمایت از تروریسم،کاملا متعهد باقی خواهد ماند. نگرانی کشورهای حوزه خلیجفارس از آن جهت است که ایران اکنون در سوریه و عراق با داعش در جنگ است و در یمن نیز از حوثیها حمایت میکند که اکنون قدرت را در این کشور به دست گرفتهاند. مساله هستهای ایران، این کشور را از حدود 12 سال پیش در مقابل جامعه بینالمللی قرارداده است. مذاکرات هستهای که در نوامبر سال 2013 بین ایران و 1+5 آغاز شد تاکنون 2 بار تمدید شده است. ارسال به دوستان
سخنرانی نتانیاهو مانع هستهای شدن ایران نمیشود
سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل در جلسه مشترک کنگره در سوم مارس بهعنوان یک راهنما درباره اینکه آمریکا چگونه باید توافقی را تدوین کند که مانع ساخت بمب هستهای شود چندان مفید نبود. نخست وزیر اسرائیل در میان تشویقهای جمهوریخواهان و واکنش ضد و نقیض دموکراتها بیشتر درباره این اعتقاد خود توضیح داد که توافقی که در حال حاضر با میانجیگری دولت آمریکا و دیگر قدرتهای جهانی در حال تدوین است، به اندازهای بد است که نهتنها مسیر ایران را برای دستیابی به بمب هستهای مسدود نمیکند بلکه مسیر ایران را برای دستیابی به بمب هستهای همواره میکند. نتانیاهو به عناصری از یک توافق ممکن اشاره کرد که فکر میکند بویژه تاریخ انقضای 10 ساله آن درباره محدودیتهایی در برنامه هستهای ایران، سادهلوحانه و احمقانه است. نتانیاهو گفت این پیمان، در شکل کنونی آن، زیرساختهای گسترده هستهای ایران را باقی میگذارد و متکی به بازرسان برای جلوگیری از رسیدن تهران به مرحله فرار هستهای است. نتانیاهو یک دهه را بر هم زدن چشم در زندگی رژیمی خواند که تمایل به فتح، انقیاد و ترور در سراسر خاورمیانه دارد. او به توافقی جایگزین اشاره نکرد که بختی برای پذیرش از سوی ایران یا اروپا و دیگر کشورهای همکاریکننده با آمریکا داشته باشد. در عوض او مجموعهای از 3 شرط غیرهستهای و اضافی را مطرح کرد که قبل از آنکه تحریمها برداشته شود باید ضد تهران اعمال شود؛ «اول، توقف تجاوز ایران علیه همسایگان خود در خاورمیانه. دوم، توقف حمایت از تروریسم در سراسر جهان. سوم، توقف تهدید به نابودی اسرائیل». باراک اوباما، رئیسجمهور آمریکا معتقد است طرح نتانیاهو در واقع در حکم «هیچ توافقی» است. رئیسجمهور آمریکا پس از سخنرانی نتانیاهو که خودش در آن حضور نداشت گفت توافقی که تاسیسات زیر بنایی ایران را به مدت 10 سال متوقف کند همراه با بازرسیهای سرزده، بهترین توافق ممکن است. آنچه به خشم اوباما افزود، این بود که دیدار نتانیاهو از واشنگتن به دعوت رهبران جمهوریخواه در کنگره و بدون رایزنی با کاخ سفید برگزار شد. با وجود اینکه سخنرانی نتانیاهو دیپلماسی ضعیف بود، راهنمایی خوبی در این باره بود که چطور بحث ایران ممکن است در ماههای آینده در عرصه سیاست داخلی آمریکا ایفای نقش کند. ارسال به دوستان
گزارش ایپی از اظهارات علیاکبر صالحی
علیاکبر دارینی: معاون رئیسجمهور ایران گفت موانع فنی اصلی موجود بر سر راه یک توافق هستهای نهایی با قدرتهای جهانی در طول مباحثات جاری با مذاکرهکنندگان آمریکایی مرتفع شده است. علیاکبر صالحی که رئیس سازمان انرژی هستهای ایران است در گفتوگو با تلویزیون دولتی ایران گفت تهران پیشنهادهایی برای رفع نگرانیهای ساختگی بر سر برنامه هستهای این کشور ارائه و راه را برای توافق نهایی هموار کرده است. صالحی در گفتوگوهای جاری با جان کری، وزیر خارجه آمریکا و ارنست مونیز، وزیر انرژی این کشور بر سر تدوین یک توافق فراگیر مشارکت دارد که فعالیتهای هستهای ایران را در عوض لغو تحریمهای بینالمللی محدود میکند. صالحی گفت ایران پیشنهادهای تازهای را روی میز قرار داده تا نگرانیهای ساختگی درباره برنامه غنیسازی اورانیوم این کشور و نیز رآکتور آب سنگین اراک در مرکز ایران مرتفع شود. اختلافات میان ایران و آمریکا بر سر دامنه برنامه غنیسازی ایران و رآکتور اراک همچنان مانع اصلی بر سر راه این توافق است. وی گفت: اقدامات بسیار خوبی اتخاذ کردیم و توانستیم به اعتقاد خودمان نگرانیهای ساختگی آنها را از طریق پیشنهادهای فنی خود مرتفع کنیم. وی هیچ توضیحی درباره این پیشنهادها ارائه نکرد اما در گذشته گفته است ایران آماده تغییر طراحی رآکتور اراک است تا میزان تولید پلوتونیوم آن به میزان زیادی کاهش یابد تا نگرانیهای غرب کم شود. آمریکا درباره مساله اصلی غنیسازی اورانیوم خواهان توقفی 20ساله است حال آنکه ایران گفته است توقف نباید بیش از 5 سال طول بکشد. باراک اوباما، رئیسجمهور آمریکا چند روز پیش کلیات توافقی را اعلام کرد که به موجب آن ایران باید متعهد شود دستکم 10 سال حساسترین فعالیت غنیسازی خود را متوقف کند. نکته مهم دیگر مساله کاهش تحریمهاست. ایران خواهان برداشتن فوری همه تحریمهاست اما آمریکا و شرکایش رویکردی مرحلهای را پیشنهاد دادهاند. کل فرآیند مذاکرات در داخل ایران موضوع مناقشه است. تندروها نگران هستند حسن روحانی، رئیسجمهور این کشور امتیازات بیش از حدی را در ازای مسائلی ناچیز بدهد. روزنامه کیهان این مذاکرات را رد کرد و گفت پیشنهاد آمریکاییها برای توقف 10ساله غنیسازی اورانیوم نخستین گام برای سرنگونی نهایی حکومت اسلامی ایران است. کیهان نوشت: با تسلیمشدن در برابر توقف 10ساله، امتیاز بزرگی را به طرف رقیب دادهایم و همزمان دست خود را برای چانهزنی بستهایم. این مقاله افزود: آمریکاییها قصد دارند راه را برای مقابله با اساس جمهوری اسلامی ایران هموار کنند. نخستین گام تغییر رفتار ایران است و مرحله دوم تغییرات ساختاری و این سرنگونی نظام حاکم است. ارسال به دوستان
آمریکا و اسرائیل درباره زمان گریز هستهای ایران اختلاف دارند
ارزیابی دستگاههای اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره زمان مورد نیاز برای گریز هستهای ایران بسیار متفاوت است. دستگاههای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل اختلافات شدیدی درباره زمان گریز هستهای ایران به سمت تولید بمب دارند. کارشناسان اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل درباره زمان مورد نیاز برای ایران به منظور گریز هستهای به سمت تولید یک بمب، اختلاف نظر بسیار شدیدی دارند. آمریکاییها میگویند ایران بین زمان حرکت از وضعیت آستانه هستهای تا تولید یک بمب هستهای به یکسال زمان نیاز دارد و این زمان برای پیشگیری از چنین اقدامی کافی است. این درحالی است که اسرائیلیها میگویند زمان گریز هستهای ایران بسیار کمتر از یکسال است و در حالت حداکثری به 6 ماه میرسد. باراک اوباما، رئیسجمهور آمریکا و جان کری، وزیر خارجه آمریکا که هدایتکننده مذاکرات با تهران است، اصرار دارند سازمانهای اطلاعاتی آمریکا میتوانند تصمیم ایران برای حرکت کردن به سمت تولید سلاح هستهای را بموقع تشخیص دهند و در نتیجه از آن پیشگیری کنند. جان کری پس از دیدار با وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس در پاریس گفت: مذاکرهکنندگان اروپایی نیز بر این باورند و از راهبرد و هدف مربوط به تلاش برای دستیابی به توافق هستهای با ایران حمایت میکنند. ارسال به دوستان
انتقاد مدیرکل سابق محیطزیست استان تهران از تأخیر در تصمیمگیریهای مؤثر
کارگروهی به نفع آلودگی هوا!
بارها آسمان به زمین رسید! شاید نامش وارونگی هوا باشد اما هرچه هست باید برایش تدبیری اندیشید. رنگ تابلوهای سنجش آلودگی هوا به قرمز میزد ولی عدهای اصرار به سفید بودن شرایط هوای پایتخت داشتند؛ از نظر آنها بینندگان تابلوها کوررنگی دارند یا فاقد سواد کافی برای تفسیر وضعیت تابلوها هستند! به سراغ رسولعلی اشرفیپور، کارشناس حوزه محیطزیست میرویم تا با او درباره ماهیت و کارکرد کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران صحبت کنیم، چراکه او در دولت سابق، مدیرکل حفاظت محیطزیست استان تهران و نیز دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران بوده است. آنچه میخوانید حاصل گفتوگوی «وطن امروز» با این کارشناس محیطزیست است.
محیطزیست جزو حقوق اولیه شهروندان است و ما حق نداریم در این زمینه سیاسیکاری کنیم و افکار و سلیقههای جناحی را نباید در آن دخالت داد. تجدید نظر در برنامه جامع 10 ساله کاهش آلودگی هوای تهران در سال 1389 به تایید رسید و همدلی و توافق رئیس وقت سازمان محیطزیست و استاندار وقت تهران را برای پیگیری مسائل زیستمحیطی تهران به دنبال داشت. این برنامه جامع در سال 1379 تهیه شده بود و تا سال 89 معتبر بود اما به خاطر برخی نقاط ضعف اساسی باید بازنگری، تجدیدنظر و بروزرسانی میشد. مهمترین ضعف آن برنامه این بود که هیچ ضمانت اجرایی نداشت و دستگاههای دولتی خود را ملزم به همراهی با آن نمیدانستند بنابراین بسیاری از اهداف آن برنامه محقق نشد. ما بهعنوان اداره کل محیطزیست استان تهران، بازنگری در برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران را بدون دریافت حتی یک ریال اعتبار دولتی در دستور کار قرار دادیم. کارگروهی تشکیل شد تا از نظرات کارشناسان و صاحبنظران استفاده شود و پای کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا را نیز به این موضوع باز و بنابراین جلسات بسیاری را با حضور مسؤولان ملی برگزار کردیم. وزارت نفت، ستاد مدیریت حمل ونقل و مصرف سوخت کشور، شهرداری تهران و وزارت جهاد کشاورزی از جمله نهادهایی بودند که در این جلسات حضور مییافتند و توانستیم در طول 8 ماه، کتابچه تجدیدنظر در برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران را به بهترین شکل تهیه و تدوین کنیم. ارسال به دوستان
آرزوهای دراز
حجتالاسلام و المسلمین سید سعید لواسانی: جامعه اسلامی جامعهای است که از هرگونه آلودگی منزه و پاک است، زیرا آلودگیهای اخلاقی جامعه را از درون نابود میکند و چنین جامعه و کشوری روزی از پا درخواهد آمد. درست است که اکثر مردم فطرت خوبی دارند اما باید از این فطرت مراقبت کرد و آن را پاک و شکوفا کرد تا مردم از دین و دستورات آن خارج نشوند بنابراین باید مراقبت کرد تا اموری که موجب نابودی انسانیت و کیان جامعه است در ما ریشهکن شود. یکی از این امور «آرزوهای دراز» نام دارد. «آرزوهای دراز» که در روایات به «طول امل» تعبیر شده است، آرزوهای بیحد و حصر دنیوی و توجه به امور پست دنیایی که ما را از اهداف الهی بازمیدارد. باید مردم را بهگونهای تربیت کرد که از این بلیه اخلاقی دوری کنند، اگرنه دروغها، دزدیها، اختلاسها، زد و بندها و خلاصه! بیاخلاقیها و انواع حرام در جامعه رواج مییابد و نهادینه میشود. خوبیها از بین میرود، ازدواج و اشتغال کمرونق میشود، فقر، نفاق و چاپلوسی گسترش مییابد و رحم و شفقت به همشهریها و هموطنها بیبهامیشود و به جای مساجد؛ کلانتریها و بازداشتگاهها و دادگستریها پر میشوند. توجه به دنیا و آرزوهای دنیوی در مسؤولان خطری بهمراتب بیشتر دارد و ستون فقرات ملت را میشکند، زیرا باعث میشود مسؤولان و کارگزاران نظام به جای خدمت به مردم به فکر پرکردن جیب خود شوند و مسؤولیت و مدیریت را طعمی بپندارند که باید به هرنحو ممکن از آن بهره برند. روشن است چنین مسؤولانی قدمی برای ملت برنمیدارند و در برابر دشمنان این ملت ذلیل هستند و ملت را به خاک سیاه مینشانند. اینجاست که- خدای ناخواسته- ملت از نظام ناامید میشود و کشور و جامعه از درون میپاشد. امیرالمومنین سلامالله علیه طبق بیان کافی [الکافی: 8/58] به این خطر چنین اشاره میفرمایند: «أَلَا إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَیْکُمْ خَلَّتَانِ» «آگاه باشید که من برای شما از دو ویژگی میترسم» خطاب به همه ما اعم از مسؤول و کارگزار و روحانیان و مردم عادی کوچه و بازار است: «اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَلِ» این دو خطر عبارتند از: «پیرویکردن از هواهای نفسانی و آرزوهای دراز». بعد امام علیهالسلام نتیجه این دو ویژگی خطرناک را بیان میفرمایند: «أَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَیَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ» «اما پیروی از هواهای نفسانی، جلوی حق را میگیرد.» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|