|
اکران سراسری فیلم سینمایی «محمدرسولالله(ص)» از فردا در کشور آغاز میشود
سلام بر محمد(ص)
مرتضی اسماعیلدوست: حقیقت آفتاب بر آسمان نگاه منتظران طلوع خواهد کرد و بشارت پیامبری خواهد داد که مهر و عشق و رحمت است. دلها، آسیمهسر از رنج دورانها در پی جستن رسول سعادت بوده و چشمها به دنبال روزنی از آستان نگاهش منتظر نشسته است. باز هم سینما راهی به منزل وجود یافته و حدیث آرزومندی را به سرایش تابناکی سیمایش دوره خواهد کرد. پس از مدتها انتظار، فرصت تماشای نورانیت عشق بر پرده سپید دیدگان رخ میدهد و از فردا در سینماهای کشور، عظیمترین اثر ساخته شده از بلندقامتترین مرد تاریخ برای ارادتمندان حقیقت به اکران درخواهد آمد تا نسیم خوشنواز عشق به تعظیم درآورد نور و صدا و تصویر را. پروندهای ویژه به مناسبت این اکران فرخنده را پیش رخسار ارادت قرار میدهیم و رسم عاشقی را به جا مینهیم که «قدر فلک را کمال و منزلتی نیست در نظر قدر با کمال محمد». در این چند روزه از آغاز پیشفروش بلیت فیلم، استقبالی باشکوه از سوی طرفداران حضرت دوست به عمل آمده و شوق اکرانی تماشایی را برای فیلم «محمد رسولالله(ص)» به مخاطبان بخشیده است. به نحوی که طبق گفتههای محمدرضا صابری، مدیرعامل شرکت نور تابان و سرمایهگذار فیلم در همان روزهای اول، سالنهای تعیین شده در چرخه اکران فیلم به سقف فروش رسیدند و نوید آغازی باشکوه از حضور فیلمی دادند که نگرهای متفاوت را پیش چشم مخاطبان خواهد گشود و این مساله، نکتههایی ظریف از همدلی مردمان ایرانزمین با آثاری دارد که به نگاه و دغدغه معنویجویانه آنها نزدیک است تا در میانه سکون و سکوت آثاری بیگانه با هویت و سیمای حقیقتنگر مخاطبان، دریچهای متفاوت به سراپرده دلدادگی پیوند یابد. اگر نگاهی به شوق نشسته در سیمای شهر افکنیم، به تابلوهایی غرق در نور و زیبایی و چشمانی خیره به قاب عاشقی میرسیم که هر گوشه از دل بیقرار را به مسیر تماشا هدایت میکند. در این میان تنها نمونهای از وضعیت سینماهای کشور میتواند بازگوکننده دغدغههای ارادتورزانه مردم به تماشای فیلمی عظیم در تاریخ سینمای دینی باشد، آنجا که رضا سعیدیپور، مدیر سینما آزادی با اشاره به فروش فوقالعاده فیلم «محمد رسولالله(ص)» در روز اول از پیشفروش گفت: «95 درصد بلیتهای روز اول این فیلم به صورت اینترنتی به فروش رفته و با توجه به اینکه چهارشنبه، روز شروع اکران فیلم خواهد بود، استقبال فوقالعادهای از فیلم به عمل آمده تا جایی که حتی در بعضی از سانسهای آن، ظرفیت سالن تکمیل شده و دیگر بلیتفروشی نداریم و تصمیم گرفته شد سالنهای بیشتری به این فیلم تخصیص داده شود.» به طور حتم آنچه بر مسیر حقیقت به نگار درآید آدمی را بر هر دیدگاهی خوشنشین خواهد شد و چنین انتظار شکوهمندی از اکران فیلم «محمد رسولالله(ص)» را موجب میسازد. فیلمی که بزودی بر پرده سینمای مونترال هم جلوهای دیگر خواهد بخشید و نشانی ارزنده بر قامت سینمای تاریخی ـ دینی را به جهانیان نمایان میسازد تا دیگر براساس خیالی واهی، پیامبرانی دروغین را به سرای دیدهها گسیل ندارند. فیلم «محمد رسولالله(ص)» که با توجه به عظمت اثر و توانایی کارگردان خود میتواند از گزینههای جدی معرفی به اسکار آینده باشد، از فردا تصویری آفتابی به پهنای نگاه ایرانیان خواهد بخشید. البته اکران سراسری فیلم بنا بود از امروز(چهارشنبه) آغاز شود که به دلیل عدم آمادگی فنی برخی سینماها با یک روز تأخیر روی پرده خواهد رفت. در فضای مجازی نیز، ایرانیان در شبکههای اجتماعی پویش مردمی پر شور و پر حجمی را با هشتگ #بهـسینماـمیـروم آغاز کردهاند که نوید استقبالی بینظیر را در دوران اکران میدهد.
مجید مجیدی کارگردان
بیژن میرباقری بازنویس فیلمنامه
من 9 ماه پیش از شروع فیلمبرداری به گروه اضافه شدم و پیش از این تاریخ تحقیقات مفصلی از سوی گروه با استفاده از مشاوران دینی و حوزوی و تاریخی انجام شده بود تا منابعی مفصل تهیه شود و در اختیار نویسندگان فیلمنامه قرار گیرد. در واقع من از ابتدای سال 90 بخشی از کار همکاری خود را انجام دادم. پیش از من آقایان حیدریان، رضا داد، رسول جعفریان و دوستان دیگر درباره نحوه پوشش و لباس، نوع خوراک، شکل معماری، جغرافیای منطقه، تمدنهای همجوار، فرهنگ و آدابی که در متون صدر اسلام وجود دارد، به طور کامل تحقیق کرده بودند و بستههای پژوهشی انجام شده موجود است. فیلمنامه اولیه توسط آقایان مجیدی و پرتوی نوشته شد و بعد از اضافه شدن من به این پروژه و طی گفتوگویی که با آقای مجیدی داشتم، قرار شد رویکرد فیلمنامه در برخی موارد دستخوش تغییر شود و به فراخور نظرات آقای مجیدی و مشاور ایشان، آقای میرکریمی قرار شد فیلمنامه اولیه را بازنویسی کنیم که در این رویکرد دوباره برخی موارد تغییر کردند، به عنوان مثال: نگرش شخصیت فرعی داستان به نام ساموئل برجستهتر شده که دنبال موعودی است که در کتابهای عهد عتیق نویدش داده شده است و همان نگاه یهودیان اهل کتاب است که به دنبال بشارت منجی بودند. ما بعد از بازنویسی فیلمنامه باز هم از مشاوره دوستان حوزه علمیه استفاده کردیم. ما طبق فیلمنامه رفتار کردیم و به دلیل اینکه خودمان نویسنده بودیم، به ندرت تغییری در اجرا پیش آمد. باید بدانیم که خیلی از احساسات کار در اجرا شکل میگیرد. نکته دیگری که در این فیلمنامه مهم است استفاده از 4 زبان برای دیالوگهاست که شامل عربی، گیزی، عبری و آرامی میشود، به همین دلیل فیلمنامه بدون تغییر به اجرا درآمد. به نظرم نباید به دنبال مقایسه فیلم «محمد رسولالله(ص)» با آثار جهانی باشیم و این مساله کاملا اشتباه است، چرا که ما از یک فرهنگ دیگری حرف میزنیم. ما نباید با دیدگاه صنعتی به این فیلم بنگریم، برای اینکه فیلم «محمد رسولالله(ص)» کاری اعتقادی و روحی و برگرفته از زندگی مرد بزرگی است و روح نهفته در اثر باعث میشود شکل برخورد متفاوتی را در پیش بگیریم. تا حدی میتوان مثالی از تعزیه زد که هر شخصی با این فضای معنوی همراهی خواهد کرد. اصولا سینمای مجیدی براساس تصویر و احساس است و ما به فیلمنامهای نیاز داشتیم که چنین فضایی را ترسیم کند و به نظرم فیلمنامه به شرایط شاعرانهای رسید که پیش از بازنویسی وجود نداشت. به عنوان مثال خانواده مادری پیامبر را گلابساز گرفتیم و در جایی پیامبر دستی بر آن میزند و عطرش باقی میماند. از نظر من اگر خارجیها فیلم را مینوشتند، شاید منسجمتر میشد اما به طور قطع آن روح عاشقانه و نگاه ارادتمندانه گروه ایرانی وجود نداشت. فارغ از این فیلم هم وقتی ساختهای و نکتهای درباره پیامبر اسلام(ص) بیاید، خود به خود حس اشتیاق از تماشای آن بین مردم به وجود خواهد آمد و مهمتر از کیفیت فنی کار، آن نام والا است که مردم را جذب خواهد کرد و مهمتر از هر چیز، نام بزرگی است که وجود دارد بنابراین قطعا ساخت فیلم برای پیامبر اسلام(ص) بسیار ارزشمند خواهد بود.
مهدی پاکدل در نقش ابوطالب
در فیلم باشکوه «محمد رسولالله(ص)» در نقش ابولهب و نیز دستیار کارگردان حضور داشتم. قرعه به شکلی رقم خورد که من نقش منفور و ملعون ابولهب را بازی کنم و از این نظر سختیهای خاص خود را داشت، چرا که باید نقشی را برعهده میگرفتم که در تاریخ اسلام و نزد مسلمین لعن شده است. اینها مسیر را برای بازیگر سخت خواهد کرد و به دنبال این بودم که چگونه رفتار کنم تا مخاطب از همان ابتدا با همه ظرفیتهای نقش همراهی کند. برای همین با کمک آقای مجیدی سعی کردم نقش منفی متفاوتی نسبت به آثار پیشین تاریخی داشته باشم. ما تلاش خود را کردیم و به نظرم آنچه را که کارگردان از این نقش میخواست انجام دادم و در نهایت نظر نهایی را مخاطب با تماشای فیلم خواهد داد. ما در این کار مجموعه تمریناتی را برای سوارکاری، شمشیرزنی و موارد اجرای نقش گذراندیم تا هر چه بیشتر به شخصیتها نزدیک شویم و جدا از مهارتهای آمادگی جسمانی، مشاورههای مذهبی درباره شناسنامه کاراکترها صورت گرفت تا از پیشینه تاریخی کاراکترها اطلاع حاصل شود. همه تلاش گروه برای رسیدن به اثری ارزنده برای مردم بوده و امیدواریم حاصل کار رضایتبخش بوده باشد.
علیرضا شجاعنوری در نقشعبدالمطلب ارسال به دوستان
پانتهآ مهدینیا در نقش فاطمه بنتاسد(س)، مادر حضرت علی(ع)
چشماندازی از عاشقی
راهی طولانی را طی کردم تا بتوانم این نقش مهم را به دست بیاورم. از طریق یکی از دستیاران فیلم انتخاب شدم و مراحل مختلف تست بازیگری را انجام دادم و میدانستم نقش بزرگی را میخواهم بازی کنم. در اولین سکانس مقابل ابولهب جلوی دوربین رفتم و آقای مجیدی از کارم راضی بود. خیلی استرس برای آن لحظهها وجود داشت. حقیقتا تا قبل از بازی در فیلم «محمد رسولالله(ص)» نوع نگاه من نسبت به بازیگری و فیلمهای سینمایی خیلی فرق میکرد و در این اثر، دنیای متفاوتی را نسبت به گذشته تجربه کردم. حضور در این فیلم، دیدگاه و چشمانداز جدیدی را برایم باز کرد و این مساله هم به لحاظ نوع بازی و هم حسوحال رخ داده و هم عرفان والای کار بود. من نقش کسی را بازی کردم که نگاهم را عوض کرده است. مطمئن باشید هیچ کسی غیر از مسلمانان شیعه و آنهایی که به حضرت محمد(ص) این همه اعتقاد دارند، نمیتوانستند این کار را اینگونه انجام دهند، چرا که باید عاشق باشی تا بتوانی در این نقشها حضور یابی. من این ادعا را برای تک تک بچهها دارم که مدتها با عشق نقش خود را تمرین کرده و بازی کردند. خود من اولین باری که در زمان بازدید رهبر معظم انقلاب از پروژه، بخشهایی از فیلم را دیدم تمام مدت گریه میکردم. فیلم «محمد رسولالله(ص)» بسیار عظیم است و قطعا در بازیهای آینده من تاثیر مثبت خود را باقی خواهد گذاشت. ارسال به دوستان
بهارک صالحنیا در نقش ثویبه، اولین دایه حضرت محمد(ص)
نقش و نگار تصویر
قبل از ساخت فیلم از طریق گروه کارگردانی با شخصیت تاریخی ثویبه آشنا شدم و سعی کردم مواردی را که باید برای ایفای این نقش برعهده بگیرم، با مشاوره پیدا کنم و شکر خدا با کمک بقیه عوامل این کار انجام شد. ثویبه در تاریخ به عنوان کنیز ابولهب محسوب میشد و شخصیت خیلی مظلومی داشت که وقتی حضرت محمد(ص) متولد میشود، خبر ولادت او را به ابولهب داده و از این بابت مورد آزار قرار میگیرد. ارسال به دوستان
کورش علیزاده، دستیار چهرهپردازی فیلم
دمیدن روح معنویت
در یک اثر سینمایی مهمترین مسالهای که در اختیار طراح چهرهپرداز قرار میگیرد، متن فیلمنامه است که راهنمای فعالیت گروه خواهد بود و در واقع باید همه مشخصات لازم برای اجرای کار را در بر داشته باشد. در آثار تاریخی براساس نیاز فیلمنامه اقدام به طراحی و سپس اجرای گریم میکنیم که این بخش با دانستههای فنی صورت میگیرد. بخشی از دانستههای ما از طریق منابع موثق تاریخی به دست میآید، چرا که آثار تاریخی باید تا حد امکان منطبق بر واقعیت و به دلیل بصری بودن برای بیننده پذیرفتنی باشد. بسیاری از اطلاعات آقای جیانتو دروسی، طراح چهرهپرداز فیلم از طریق بچههای ایرانی گروه در اختیارش قرار گرفت تا با شناخت لازم، طراحی کند. ما حداکثر استفاده از امکانات و روح فیلمنامه را در طراحی به کار بردیم. به نظرم بدون وجود روحی اسلامی نمیتوان اثری ماندگار را در این زمینه انجام داد و به طور کامل روح معنویت در فیلم «محمد رسولالله(ص)» دمیده شد. مساله دیگر ارتقای صنعت سینما و ادوات فنی کار بود که برای اولین بار در این فیلم مواد چهرهپردازی از خارج وارد ایران شد. ارسال به دوستان
علیاصغر خطیبزاده در نقش بنیامین
در جستوجوی رسیدن
نقشی را که من در پروژه گرانقدر حضرت رسول اکرم(ص) به عهده دارم بنیامین نام دارد که یکی از چهرههای منفور در تاریخ به شمار میآید. او فرد یهودی متعصبی است که فقط به ارتقای دین خود توجه دارد و به دنبال هر گونه دسیسهای برای پیدا کردن محمد(ص) است که این جستوجو 12 سال طول میکشد و در این راه با اغوا کردن ساموئل که نقش آن را آقای تنابنده بازی میکند، به دنبال قتل محمد(ص) بودند. باید به جرات بگویم که برای حضور در این فیلم در حدود 1700 صفحه مطلب در مورد اسلام و دین یهود مطالعه کردم، بویژه کتاب «تحقیقی بر دین یهود» نوشته اقبال آشتیانی، چرا که اهمیت نقش و پروژه چنان بود که نمیشد بهراحتی از کنارش بگذریم. سختی بازیها هم این بود که باید به زبان عبری صحبت میکردیم و از طرفی دانستن سوارکاری هم بسیار جدی بود. این مسائل من را بر آن داشت که با تلاش و ممارست کلاسهای آموزشی را پشت سر بگذارم. زبان عبری بسیار سخت است و ریشه در زبان فنیقیها دارد که از طریق معلمی که از لبنان آمده بود، آن را فرا گرفتیم و با جان و دل آن را انجام دادیم. ارسال به دوستان
مصطفی بافرونی، نورپرداز و دستیار تصویربرداری
ارتقای صنعت سینمای ایران
چراغهای نورپردازی استفادهشده در فیلم «محمد رسولالله(ص)» ساخته خود آقای استورارو بوده که از خارج با خود آورده بود. این چراغها لامپهای هواپیما بود که به شکلی درست کرده بود که قابلیت پرتاب نور در مسافت بسیار طولانی را داشته باشد. این نورهای گسترده، جلوه نور آفتاب را تداعی میکنند. بخش زیادی تجهیزات برای این کار برای اولین بار خریداری شد که شامل ژنراتورهای 300 و 130 کیلووات و تکنوکرین و وسایل حرکتی و نوری بود که همگی از خارج خریداری شد. خیلی از موارد مانند تکنوکرین برای اولین بار در ایران مورد استفاده قرار گرفت. پیش از این امکانات اینچنینی نداشتیم و پروژه محمد رسولالله(ص) باعث شد صنعت سینمای ایران جهش بالایی را تجربه کند. عوامل فنی تصویربرداری شامل 3 گروه کلی حرکتی، نور و دوربین بودند که همگی زیر نظر آقای استورارو کار میکردیم. کارها همه برنامهریزی شده بود و این مدیریت حسابشده آقای استورارو باعث نظم در کارها میشد، از این نظر هم برای سینمای ما درس خوبی داشت. گروه ایرانی و خارجی نور هر کدام 6 نفر بودند و مدیریت این گروه بدون هیچ مشکلی انجام شد. ارسال به دوستان
گزارشی از تولید فیلم
یکی از مهمترین بخشها در ساخت فیلمهای تاریخی، بخش طراحی و ساخت اسباب و ملزومات زندگی است. فیلم محمد رسولالله(ص) از این نظر در سینمای ایران بینظیر است. تا قبل از فیلم مجید مجیدی، دکورها و لوازم صحنه، معمولا برای سریالهای تاریخی مهیا میشد اما فیلم محمد رسولالله(ص) نیازمند ساختوساز تازه و وسیعی بود، به گونهای که برای آمادهسازی آن 7 کارگاه بزرگ شکل گرفت تا لوازم ضروری ساخته شود، اگرچه به گفته سازندگان ایتالیایی دکورها و تجهیزات، ایران جای خوبی برای ساخت فیلمهای تاریخی است، چون کشوری تمام صنعتی نیست و صنایعدستی و دستسازهای سنتی را بهراحتی میتوان در گوشه و کنار پیدا کرد. در این فیلم هم بسیاری از وسایل مورد نیاز اعم از مواد اولیه، ظروف، دستبافها، پارچهها و تزئینات سنتی و قدیمی، با سفر به شهرها و روستاهای تاریخی، انتخاب و خریداری شد اما بههر حال نیاز به ساخت لوازم، عوامل را متقاعد کرد که باید چند کارگاه از جمله کارگاه نجاری، کارگاه عمومی ساخت لوازم، کارگاه خیاطی، کارگاه بتسازی، کارگاه رنگ و پتینه و کهنهکاری، کارگاه محصولات چوبی خاص و کارگاه مدلسازی ساخته شود. ارسال به دوستان
روایت استورارو از فیلم «محمد رسولالله(ص)»
جلوهگاه نور
ویتوریو استورارو، فیلمبردار سرشناس فیلم «محمد رسولالله(ص)» درباره چگونگی بصری کردن زندگی پیامبر اسلام سخن گفت. به گزارش سایت رسمی فیلم «محمد رسولالله(ص)»، سرشناسترین عضو خارجی گروه سازنده فیلم «محمد رسولالله(ص)» درباره اینکه چطور به پروژه فیلم «محمد رسولالله(ص)» اضافه شد، میگوید: «چند سال قبل به این فکر افتادم که هیچ شناختی از اسلام ندارم و هرگز قرآن را نخواندهام، حال آنکه تورات و انجیل و عقاید کنفوسیوس را خواندهام. تا به حال در سینما بسیار اندک به دین اسلام پرداخته شده و شاید الان زمانی است که این دین الهی باید بیشتر خود را به جهان نشان دهد. به هر حال، مشغول مطالعه کتابی درباره پیامبر اسلام شدم و تقریبا در انتهای کتاب بودم که مجید مجیدی آماده ساخت فیلم محمد(ص) میشد. در واقع این انرژی مرا جذب کرد، چرا که من پیش از آن مایل بودم درباره اسلام بدانم و این اشتیاق باعث این ارتباط شد». بعد از پیشنهاد مجیدی و سفر استورارو به ایران آنها به مشهد و دیگر شهرهای مقدس ایران رفته و استورارو با نحوه عبادت مسلمانان و معماری اسلامی و هنرهای تجسمی اسلامی مانند نقاشی و نگارگری و کارهای عرفانی محمود فرشچیان و... آشنا شده و براین اساس زبان بصری ویژهای را برای این فیلم طراحی کرده است. استورارو در این باره عنوان میکند: در وهله اول به نظرم رسید باید سفر بصری ویژهای برای پیامبر طراحی شود. فکر کردم چگونه میتوان معنویت را بصری کرد؟ با خودم گفتم پیامبر اسلام(ص) قرار است با نور تصویر شود و جهان حقیقی اطراف او، این شانس را به من میدهد تا قدم به قدم سفر او را به صورت نمادین به تصویر بکشم. به این فکر کردم که چطور باید این لحظه را تصویرسازی کنم؟ با تماس با مرکزی در رم که با استفاده از کامپیوتر میتواند موقعیت ستارگان را در هر زمان نشان دهد، متوجه شدم در زمان تولد پیامبر، براستی ستارگان در آسمان موقعیتی نورانی داشتند. در زمان تولد حضرت مسیح(ع) نیز همین موقعیت نورانی در آسمان وجود داشته است. ارتباط و اجتماع ستارگان، بیانگر یک انرژی بسیار زیاد است که منعکس میشود و خبر از رویدادی ویژه میدهد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|