|
ارسال به دوستان
«رکود» عامل اصلی کاهش نرخ تورم
مهار تورم دستاورد دولت نبود
گروه اقتصادی: تمرکز عمیق دولت بر کاهش نرخ تورم بدون درنظر گرفتن سایر مولفههای اقتصادی کشور و بیتوجهی به برنامههای همسو برای خروج اقتصاد از رکود باعث شده اکنون عملکرد دولت رضایت مردم، فعالان عرصه تولید و صاحبنظران اقتصادی را به خوبی جلب نکند. کاهش تورم مهمترین اتفاق اقتصادی است که دولتیها همواره اعتقاد دارند با عملکرد آنها رخ داده در حالی که کارشناسان معتقدند «رکود» عامل اصلی مهار تورم بوده است. در همین حال، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در باره عملکرد اقتصادی 2 ساله دولت یازدهم گفت: دولت میتوانست با تزریق ۳۵۰ هزار میلیارد نقدینگی افزوده شده در 2 سال اخیر در بخش تولید مشکل رکود را حل کند اما متاسفانه این کار را نکرد. حجتالاسلام غلامرضا مصباحیمقدم، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتوگو با نسیم در ارزیابی خود از عملکرد دولت اظهار کرد: دولت در 2 سال اخیر تورم را به طور نسبی مهار کرده چرا که بخش قابل توجهی از رشد تورم در کشور ما ناشی از وضعیت پریشانی و بیثباتی اقتصادی در جامعه است. وی افزود: همین که ثبات به جامعه آمد تورم مسیر کاهشی به خود گرفت. اگرچه ثبات ایجادشده هم بیشتر به دلیل برگزاری انتخابات ریاستجمهوری سال 92 بود و اقدامات دولت تاثیری در آن نداشت. عمده عامل تورم در اقتصاد ما عامل انتظاری است. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: دولت تا حدی موفق شده بخشی از عوامل تورم را مهار کند. مثلاً دولت استقراض رسمی از سیستم بانک مرکزی نکرده و هزینههای جدید به وجود نیاورده است. سعی کرده در هزینههای جاری کنترل و مهار داشته باشد و هزینه جدید نیافریند و نیروی جدید استخدام نکند. اینها عوامل موثر در مهار تورم بود. مصباحیمقدم با انتقاد از بیتوجهی دولت به مساله رکود در 2 سال اخیر گفت: دولت درباره رکود خیلی کمکاری کرد، زیرا در شرایط تحریم اقتصادی ما میتوانستیم خیلی از ظرفیتهای داخلی را بدون دردسر فعال کنیم و از رکود خارج شویم. اگر کل نقدینگی حدود 350 هزار میلیاردی جدید ایجادشده به سمت تولید و به سمت بنگاههایی که با ظرفیت پایین کار میکنند سوق پیدا میکرد، بسیاری از مشکلات برطرف میشد. وی گفت: در حال حاضر بنگاهها سرمایه ثابتشان را دارند، ماشینآلاتشان نصب شده و سولههایشان موجود است. فقط باید زیر این سقفها و با این ماشینآلات کار کرد بنابراین مواد اولیه و نیروی انسانی میخواهند که هر دوی این مسائل نیازمند تسهیلات بانکی جهت تامین سرمایه در گردش است. وی تاکید کرد: اگر این منابع وجود داشت، این ظرفیتهای خالی میتوانست بلافاصله به کار گرفته شود و اشتغال افزایش پیدا کند و محصول این کارخانجات به بازار بیاید و مصرف شود، بنابراین در اینجا دولت ضعف جدی داشت. مصباحیمقدم با انتقاد از بروکراسی اداری دولت بیان کرد: ساختار اداری دولت خود به مثابه مانع عمل میکند، زیرا در حال حاضر در ادارات مربوط به بخش تولید، ما شاهد یک نوع عدم سهولت و روانی کار هستیم. اگر دولت این موانع را برمیداشت در 2 سال اخیر به رونق واقعی میرسیدیم. وی با اشاره به تاثیرات اجرایی شدن برجام بر اقتصاد کشور عنوان کرد: در حال حاضر که تحریمها در حال برداشته شدن است، اگر این مشکلات برطرف نشود ما با مشکلات بیشتری روبهرو خواهیم بود، فضای کسب و کار بهبود پیدا نمیکند و تولید ملی ارتقا نمییابد. وی بخشی از کاهش تورم را ناشی از رکود دانست و گفت: بخشی از کاهش تورم ناشی از رکود است و رکودی که حاکم است، خود نقش ضدتورمی دارد یا عامل مهار تورم است زیرا معاملات در بازار کاهش پیدا کرده و در خیلی از موارد متوقف است. در این صورت گردش نقدینگی کاهش پیدا میکند. وقتی گردش نقدینگی کاهش پیدا کند تورم هم به تناسب کاهش پیدا میکند. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
رحلت عالم بزرگوار و فقیه جلیل آیتالله «سیداحمد زنجانی» - 1352 ش ارسال به دوستان
سلام وطن
بعد از انتشار نامه رهبری در رسانهها و اطلاع عموم درباره برجام و قبول مشروط آن طبیعی است نظر ایشان فصلالخطاب باشد و دولت باید این نامه را محور کار آینده خود قرار داده و بیش از این به غرب خوشبین نباشد. ارسال به دوستان
رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران خبر داد
ضرر 202 هزار میلیاردی بورسیها در دولت یازدهم
رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: از دی سال 92 به بعد روند نزولی در بازار سرمایه ایران شکل گرفت و ارزش این بازار به اندازه 38 درصد کوچک شده و 202 هزار میلیارد تومان معادل حدود 60 میلیارد دلار، ارزش بورس از بین رفته است. به گزارش تسنیم، عضو اتاق بازرگانی و صنایع معادن و کشاورزی تهران با استقبال از بسته سیاستی جدید دولت برای خروج سریعتر از رکود اقتصادی گفت: برای اینکه به رونق اقتصادی برسیم دولت باید بستههای مکمل و سیاستهای اثربخش را در حوزههای دیگر اقتصاد مانند بازار کالا، صادرات، پول و سرمایه اجرا کند. علی سنگینیان گفت: باید هزینه راهاندازی کسب و کار در کشور کاهش یابد و نهادهایی مانند گمرکات کشور با ایجاد پنجره واحد تجاری تلاش کنند هزینه زمان و هزینه اقتصادی برای صادرات و واردات کاهش یابد. وی افزود: مشکلات بازار سرمایه درونزا نیست بلکه ناشی از شرایط محیطی اقتصاد کلان و رکود اقتصادی در دیگر بازارهاست که باعث میشود شرکتهای بورسی نتوانند به سودآوری برسند. وی افزود: اگر خواهان تقویت بورس هستیم باید محیط تولید و کارآفرینی و همچنین تجارت را قویتر کنیم که در آن صورت تولید افزایش مییابد و به رشد اقتصادی میرسیم. سنگینیان گفت: بانک مرکزی باید نرخ بین بانکی را که به 28 درصد میرسد کاهش دهد و وقتی بانکها نرخ سود مصوب را رعایت نمیکنند نمیتوان به اثربخشی سیاستهای پولی امیدوار بود. وی گفت: پرداخت پول به پیمانکاران نیز رویکرد خوبی است و میتواند بخش تولید و اجرای طرحهای عمرانی را تحریک کند. وی گفت: از دی سال 92 به بعد روند نزولی در بازار سرمایه ایران شکل گرفت و ارزش این بازار به اندازه 38 درصد کوچک شده و 202 هزار میلیارد تومان معادل حدود 60 میلیارد دلار، ارزش بازار سرمایه از بین رفته است. ارسال به دوستان
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای خبرداد
نصب جیپیاس روی ناوگان حمل و نقل عمومی
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با تاکید بر نصب جیپیاس در ناوگان حملونقل عمومی برای کنترل رفتار رانندگان، گفت: نرخ جریمههای رانندگی باید افزایش یابد. داوود کشاورزیان در نشست خبری با بیان اینکه در فاز اول باید ناوگان مسافری و ناوگان حمل سوخت مجهز به جیپیاس شوند، گفت: در مرحله بعدی کل ناوگان حملونقل عمومی باید مجهز به جیپیاس شوند که این موضوع به شناسایی رفتار رانندگان پرخطر کمک میکند. وی افزود: با نصب جیپیاس راننده حداکثر ۹ ساعت میتواند رانندگی کند، چرا که ملزم میشود کارت خود را در دستگاه بگذارد و دوربین هم تصویر راننده را میگیرد تا مشخص شود در طول رانندگی، 2 راننده کار میکنند. کشاورزیان با بیان اینکه این دستگاهها به پاسگاههای پلیس هم مرتبط هستند، گفت: امیدواریم با اجرای این روش، میزان سوانح جادهای در کشور کاهش پیدا کند و کنترل بیشتری بر رفتار رانندگان انجام گیرد. وی با تاکید بر اینکه مهمترین عامل تاثیرگذار در کاهش سوانح رانندگی اعمال قانون است، گفت: متاسفانه در ایران قیمت جرایم تخلفات رانندگی ناچیز است و این جرایم تاثیرگذار نیست. کشاورزیان افزود: مقرر شده بود هر 3 سال یکبار نرخ جرایم رانندگی بازنگری شود. نرخ جرایم رانندگی که امروز اعمال میشود، مربوط به سال ۱۳۹۰ است. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|