|
بررسی نقش موسیقی نامناسب در مسیر زندگی امروز
تخریب روح انسانی در میان اصوات شیطانی
موسیقی در نگاه عام با آوا، لحن و ریتم همراه است. هر صدایی که کودک میشنود و یاد میگیرد در دایره علم موسیقی جای میگیرد. بیجهت نیست علمای دین توصیه میکنند اولین واژهای که به کودک یاد میدهید نام مبارک «الله» باشد، چرا که کودک اگر صدای لطیف بشنود، نرمخو، آرام و متفکر میشود و اگر لحن خشن و ناموزون بشنود، تندخو و پرخاشگر خواهد شد. موسیقی رایج در این روزگار که با سازهای الکترونیک و ضربهای غربی اجرا میشود و بیشتر بر ریتمهای تند استوار است در نسل نوجوان و خردسال تأثیری غیر از گرایشهای هیجانی، از بین رفتن تمرکز، بیمبالاتی و خشونت ندارد. تحریک هیجانهای غریزی باعث افزایش روزافزون فساد و روی آوردن به تخلیههای روانی کاذب میشود، چیزی که نسل جوان امروز ایران با آن دست و پنجه نرم میکند. به این امر باید شعرهای بیمحتوا، پوچگرایانه و خشونتبار را نیز اضافه کرد؛ موسیقیهای اعتراضی که عنصر خشونت را در پررنگترین وجه آن دارا هستند و ویرانکننده عواطف انسانیاند، روان را آشفته و استرس را به ذهن تزریق میکنند و همینطور بسیاری از انواع دیگر موسیقی که هر کدام تأثیر خاص خود را داشته و امروز معضلی برای روان بشر شده است، چنانکه در هر روزنی میتوان صداهای پُرقدرت موسیقی را از هدفنهای جوانان حتی با فاصله شنید! موسیقی بیمحتوا با ریتم تند که تنها صدای کوبیدن آن بر گوش به چشم میخورد و از واژههایی استفاده میکند که به هیچوجه نمیتوان به آن شعر گفت و در واقع دشنامگویی صرف بر زمین و زمان خواهد بود. تنزل یافتن سطح موسیقی از بیان حقایق عالم، زیباییهای هستی به تمایلهای عاشقانه هم تسخیر هنر است و هم در درازمدت باعث پایین آمدن سطح فکری و فرهنگی جامعه میشود و در شکلی گسترده ابتذال را در پی خواهد داشت، مسالهای که امروز نهتنها در شکل موسیقیهای زیرزمینی بلکه توسط برخی خوانندگان مجوزدار ارشاد هم به گوش میرسد و کیفیت نازل و شعرهای سطحی و آهنگهای کپی شده آنها از آثار خارجی برای افراد درگیر با این مقوله آشناست و هر روز بر تعداد خوانندگان و آثار مستهجن این چنینی اضافه میشود و هیچگونه حرکتی از سوی مسؤولان فرهنگی جهت مقابله با آن صورت نمیگیرد. ترانههای رپ و راک و پاپ و معجونی از آنها در شرایطی که هیچگونه نظارت صحیحی از توانایی صدای خواننده و کیفیت اشعار مورد استفاده به عمل نمیآید، هر روز بیشتر از گذشته تولید میشود. به طور کلی گسترش و ارائه شعر سطحی، حسگرایانه، مادیگرایانه و تقلیدی موجب تقلیل حافظه فکری و حسی مخاطبان شده و مانع بزرگی فراروی بالندگی جامعه است. در این میان نقش شبکههای ماهوارهای ضد اخلاقی در اشاعه ترانههای ضدفرهنگی و برگزاری مسابقات فریبنده جایگاه مخرب خود را خواهد داشت و طی سالهای اخیر کارکرد شبکههای ماهوارهای بر فضای ایران با تجهیز و افزایش شبکههای پخش موزیک شتاب بیشتری گرفته است. در نگاه اول آنچه از این شبکهها به ذهن تداعی میشود، شبکهای شاد و سرگرمکننده است. چیزی که صاحبان آن ادعا میکنند اما برنامهسازان این شبکهها با آگاهی از تاثیرات یادشده موسیقی بویژه در جوانترها، بهصورتی حساب شده ابتذال را به جامعه ایرانی تزریق میکنند. در واقع آنها در پوشش سرگرمی و با جادوی موسیقی، تکنیک راهبردی کنترل ذهن را پیاده میکنند که در این مقطع حساس زمانی میکوشد با رسوخ به ناخودآگاه ذهن مخاطب ایرانی فرهنگ بیگانه را تحمیل کند. گوشسپاری به موسیقی مبتذل به واسطه ناسازگاری با فطرت انسانی که طالب آرامش، تفکر و عطوفت است موجب تحریک تمایلات نامطلوب در انسان خواهد شد و او را از کمال باز خواهد گذاشت. این موسیقی با پایین آوردن تمرکز و تعادل روحی بویژه در قشر جوانتر؛ نیاز به ریسک کردن، انجام فعالیتهای ساختارشکنانه اجتماعی، زیادهطلبی و خشونت را در او بیشتر میکند. بیقیدی و بیتوجهی به آموزههای اخلاقی و اجتماعی، گریز از کار و زحمت، افت درسی و نتایج زیانبار اجتماعی آن، تسلیم شدن در برابر هیجانهای زودگذر و خشونت زبانی که بروز آن در دشنامگویی است، بخشی دیگر از اثرات مخرب موسیقی غیراخلاقی است. بیتوجهی به موسیقی ارزنده چنانچه بدین منوال ادامه پیدا کند و رشد ترویج موسیقی غربی با این سرعت پیش برود افزون بر نابودی بسیاری از مؤلفههای فرهنگی وابسته به موسیقی ایرانی، موجب ترویج تباهی و نابسامانی اجتماعی در جامعه خواهد داشت و از این رو نیاز است مسؤولان مربوط با نگاهی متعهدانه به این موضوع بنگرند، مسالهای که متاسفانه به جای برخوردی قاطعانه به شکلی دیگر و از طریق رونمایی از صداهای زنانه در محافل هنری رخنمایی کرده است! تا معضلی دیگر در عرضه صداهای گمراهکننده پیش آید. تکخوانی زنان در کنسرتها و همخوانی بانوان با پروژههای مختلف و عدم برخورد با گروههای موسیقی زنانه در خارج از کشور که به شکلی مغایر با فرهنگ این مرز و بوم صورت گرفته است، مسائلی است که در سالهای اخیر واکنشهای بسیاری از متعهدان به فرهنگ اصیل این دیار را به دنبال داشته است و نیاز به بررسی و تامل بیشتری در اینباره وجود دارد. ارسال به دوستان
نگاهی به موسیقی متن فیلم «محمد رسولالله(ص) » ساخته اللهراخا رحمان
آوای مهر
ایآر رحمان، آهنگساز فیلم سینمایی «محمد رسولالله(ص)» برنده اسکار و گرمی است که فیلمهای موفقی چون «میلیونر زاغهنشین»، «۱۲۷ ساعت» و «الیزابت: دوران طلایی» را در کارنامه کاری خود دارد. در بررسی موسیقی متن و تیتراژ فیلم گرانقدر «محمد رسولالله(ص)» میتوان از دریچههای مختلفی ورود یافت و به تحلیل پرداخت، اما به طور کلی باید در نظر داشت که سازنده موسیقی این فیلم در راستای نگاهی بینالمللی سعی بر انتخاب لحن، ریتم و وزنی در راستای انعکاسی بینالمللی داشته است. «ایآر رحمن» با نام «دیلیپ کومار» در خانوادهای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به «الله راخا رحمان» تغییر داد. نام اصلی او در شناسنامه «دیلیپ کومار» و متولد 6 ژانویه 1966 است و به عنوان تهیهکننده، آهنگساز، ترانهسرا، موسیقیدان و خواننده، نامی شناختهشده در عرصه موسیقی جهانی است که تا به امروز توانسته 13 جایزه فیلم فیر، 4 جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدنگلوب و 2 جایزه اسکار را به خود اختصاص دهد و مجله تایم نیز در سال 2009 او را به عنوان یکی از 100 فرد تاثیرگذار جهان معرفی کرد و مجله موسیقی جهانی سانگلینز انگلیس نیز در ماه آگوست سال 2011 از او به عنوان یکی از گزینههای مهم موسیقی جهان نام برد. همچنین او از جمله آهنگسازانی است که به صورت بشردوستانه به جمعآوری پول و اهدا کردن آن به موسسات خیریه میپردازد. این آهنگساز هندی درباره همکاری با پروژه عظیم «محمد رسولالله(ص)» اشاره به این داشته که موسیقی متن این فیلم را براساس موسیقی کلاسیک بینالمللی ساخته است و با تحقیق در مقام موسیقی عربی و هندی به تم مشترکی در قالبی شنیداری رسیده که به دلیل شباهت این موسیقیها، تلفیق مناسبی در اثر شکل یافته است. این آهنگساز با بررسی حدود 250 قطعه موسیقی عربی، بلغاری، مقدونی و ایرانی به یک لحن بینالمللی موسیقایی در فیلم «محمد رسولالله(ص)» رسید که با پردازش دادههای صوتی در مسیر اثر روایتی شنیداری را صورت داد. ایآر رحمان درباره ساخت این اثر اشاره به این داشته که اولین قطعه ساختهشده برای این فیلم درباره موسیقی سکانس «ابابیل» بود که قطعه «لبیک یا محمد» از آن حاصل شد و موجب رضایت کارگردان شده است. اما آنچه در موسیقی فیلم ساختهشده توسط مجیدی قابل توجه است هماهنگی همه ارکان با یکدیگر است که موجب تاثیرگذاری کلی اثر برای مخاطب شده است و برخلاف برخی از موسیقیهای فیلم که به شکلی انفرادی مورد پذیرش مخاطبان قرار میگیرد، در ساخت این فیلم شاهد همآوایی همه ارکان فنی و اجرایی در مسیری یکپارچه هستیم که آن را به عنوان فیلمی اثرگذار و ورای ساختههایی نازل قرار میدهد. از طرفی وجود ریتمهایی موزون که با سازبندی درست و تنظیمی همراستا با روایت قرار گرفته است، موجب انسجام بار موسیقایی در شاکلهای هدفمند شده است. ارسال به دوستان
نگاهی به اجرای ماندگار شهرام ناظری در «کاروان شهید»
به وسعت صدایی حماسی در قلب تاریخ
نگاه حماسه در صدایی به وسعت سرزمینی که عاشقانهها را به بلندای آفتاب میرساند، همچنان طنینانداز است. شهرام ناظری، صدایی ماندگار با سبکی منحصر به فرد در موسیقی اصیل سنتی ما بوده که حضورش در تابلوی افتخارآمیز هر ایرانی غیرقابل کتمان است. از چاووشخوانی تا رسیدن به مولویه راهی بسیار رفته شد و حماسهها نقش بست در قلب تاریخ؛ آنجا که قطعه «کاروان شهید» در سالهای اوایل جنگ تحمیلی بارها به گوش جان رسید، قطعهای که همچنان شنیدنش برای هر ایرانی یادآور رشادتها و ایثار کسانی است که برای دفاع از خاک میهن از هیچ تلاشی فروگذار نکردند. به گزارش تسنیم، شور و حرکت در موسیقی و آواز «کاروان شهید» جاری است و ریتمی باشکوه و مضرابهایی طلایی را در پی دارد. محمدرضا لطفی درست مانند قطعههایی که در روزهای دشوار انقلاب اسلامی مردم ایران ساخت، قطعه «کاروان شهید» را نیز در اوایل جنگ تحمیلی ساخت. زندهیاد لطفی مصداق هنرمندی است که همواره با مردم و جامعه همراه بوده است. شاید هیچ اثر هنری به خوبی آثار محمدرضا لطفی نتواند حال و هوای روزهای انقلاب را برای شنونده تجسم کند. لطفی خود در میان ماجراها و تظاهرات حاضر میشد و براساس برداشتهایش آثاری میساخت که برای همیشه در موسیقی و هنر ایران جاودانه شدند. لطفی با آغاز جنگ هم در کنار مردم ماند و آثاری برای دفاع مقدس ساخت. قطعه «کاروان» یکی از این آثار است. آواز این قطعه را شهرام ناظری خواند تا صدای پر از احساس و انرژی ناظری، این قطعه را در دل مردم ایران بیشتر جا کند. شهرام ناظری که این روزها هم آلبوم «ایران جوان» را منتشر کرده، در سالهای آغاز دوران دفاع مقدس هم از ایران و برای شهیدان خواند. شهرام ناظری در طول دوران هنریاش ثابت کرده هرگاه نام ایران در میان باشد، با تمام وجود آواز میخواند. 35 سال پیش آواز سر داد: ارسال به دوستان
بازسازی آواهای قدیمی در موسیقی سریال «کیمیا»
آهنگساز سریال «کیمیا» با اشاره به قطعاتی که برای این اثر ساخته است بیان کرد در بخشی از موسیقی متن کار که سال ۵۷ را روایت میکند بیشتر ملودیها و موسیقیهای همان زمان بهکار رفته است. به گزارش مهر، آرمان موسیپور با اشاره به ساخت موسیقی این سریال عنوان کرد: در این کار دوست داشتم تا حدی از موسیقی کلیشهای که معمولا برای سریالها ساخته میشود، فاصله بگیرم. این آهنگساز موسیقی فیلم و سریال درباره ملودیها و تمهایی که در ساخت موسیقی آثار به کار میروند، بیان کرد: در استانداردهای سریالسازی در دنیا ممکن است ۱۰ تا ۲۰ تم ساخته شود و دائم همانها در سریالها تکرار شوند اما سریالهای ایرانی چنین ظرفیتی ندارند. من بارها خواستهام با چند قطعه کارم را شروع کنم و بعد کار را با همان تمها ادامه دهم، اما زمانی شما ترجیح میدهید که تنها حس تصویر را در کارتان دربیاورید و موسیقی به نوعی روایت داستانی را دنبال کند. آهنگساز سریال «کیمیا» با اشاره به تنوعی که در ساخت موسیقی این اثر درنظر گرفته است، یادآور شد: ملودیهای قطعاتی که من برای هر قسمت میسازم، تفاوتهایی با یکدیگر دارند و قرار است پلان به پلان داستان را توصیف کند. موسیپور درباره تیتراژ سریال «کیمیا» با خوانندگی علیرضا قربانی توضیح داد: قربانی در هنگام ساخت این تیتراژ در کنار من بود و ما با هم ملودی این کار را درآوردیم و در حدود یک هفته ساخت و ضبط این کار انجام شد البته از آنجایی که این سریال در 3 فاز تولید میشود، ممکن است برای هر فاز تیتراژ مجزایی بسازیم. آهنگساز سریال «فاصلهها» درباره جزئیات آهنگسازی در سریال «کیمیا» عنوان کرد: اکثر موسیقیهای این سریال به صورت آکوستیک ضبط شده و از تولید به شیوه الکترونیک کمتر استفاده شده است. آهنگساز سریال «شیدایی» درباره ترکیب سازهایی که در ساخت موسیقی سریال «کیمیا» استفاده کرده است، گفت: ساختار موسیقی سریال «کیمیا» بیشتر بر دوش ارکستر زهی است که به همراه سازهایی دیگر اجرا میشود. همچنین در کار از آواهای جنوبی هم استفاده کردهایم که در این آواها از حسین کشتکاربوشهری کمک گرفتهایم که بخشی از این آواها هنوز شنیده نشدهاند زیرا همانطور که گفتم موسیقی این اثر قرار است داستان کیمیا را به عنوان شخصیت اصلی قصه روایت کند. ارسال به دوستان
اخبار
بازخوانی نوحههای قدیمی در آلبوم «خونیندلان» ارسال به دوستان
رویدادها
شهرداری تهران صاحب ارکستر فیلارمونیک میشود ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|