|
مدیر کل زمینشناسی استان خبر داد
وجود 70 معدن سنگ بیکار در لرستان
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان از وجود ۷۰ معدن راکد در این استان خبر داد. به گزارش مهر، ظهیر حیدرینژاد اظهار داشت: اکثر ظرفیتهای معدنی لرستان به صورت پراکنده در نقاط سرزمینی و به طور عمده در مناطق محروم واقع هستند که میتوانند به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در مناطق محروم کمک فراوانی داشته باشند. وی با بیان اینکه طبق آمار سال۹۲ حدود ۶۱ درصد جمعیت لرستان شهری و مابقی روستایی هستند، عنوان کرد: باید برای اشتغال روستاییان که جمعیت زیادی هستند اقداماتی انجام شود که با توجه به قرارگیری معادن در این مناطق، توسعه معادن بهترین اقدام است. مدیرکل زمینشناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه هزینه اشتغالزایی در بخش صنعت حدود ۱۰۰ میلیون تومان است، ادامه داد: اما هزینه اشتغالزایی در بخش معدن بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است. حیدرینژاد با بیان اینکه با رکود معدن صنعت نیز دچار رکود میشود، تصریح کرد: لرستان در رشد جمعیت بین سالهای ۸۵ تا۹۰ رتبه ۲۹ کشور را دارا بوده و دلیل آن این است که عمده جمعیت شاغل ما از استان خارج میشوند. وی با بیان اینکه افزایش میانگین نرخ بیکاری لرستان در زمستان و اواخر پاییز نشانگر وابستگی آن به صنایع کشاورزی است، عنوان کرد: در حال حاضر میزان استخراج سالانه ما از ذخایر قطعی معدنی کمتر از یک درصد و 81/0 درصد است. مدیرکل زمینشناسی و اکتشافات معدنی لرستان خاطرنشان کرد: لرستان در تعداد گواهی کشف ۲۹ کشور و در تعداد پروانههای اکتشاف بیست و ششم کشور است که این نشان میدهد نتوانستیم از این ظرفیتها استفاده کنیم. حیدرینژاد با بیان اینکه از ۲۱۹ معدن لرستان ۷۰ معدن راکد هستند، یادآور شد: از ۱۴۹ معدن فعال نیز بخش زیادی با تمام ظرفیت کار نکرده و نیمه فعال هستند. وی با بیان اینکه دستگاههای زیادی در حوزه معدن استان تصمیمگیر هستند، عنوان کرد: متاسفانه طی سالیان اخیر نتوانستیم تعامل سازنده بین این دستگاهها ایجاد کنیم که این یکی از چالشهای حوزه معدن استان است. وی به ضعف فناوری در حوزه معدن لرستان اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۹۰درصد معادن ما با ابزار سنتی و ماشینآلات کهنه و فرسوده کار میکنند که هم خسارات زیادی داشتند و هم بهرهوری لازم از معدن را نداشتیم. حیدرینژاد با اشاره به اینکه یک شرکت تعاونی با عنوان «توسعه و عمران شهرستان دلفان» ایجاد شده است، تصریح کرد: این شرکت سهامی عام بوده و در بخش ژئوتوریسم فعالیت میکند که هزار نفر در آن نامنویسی کردند و توانستند یک میلیارد تومان جذب سرمایه کنند. وی افزود: ایجاد مجموعه گردشگری اقامتی در کنار چشمه آب گرم دلفان اولین فعالیت این شرکت خواهد بود. مدیرکل زمینشناسی و اکتشافات معدنی لرستان تشکیل دفاتر فنی - مهندسی در حوزههای اکتشاف و استخراج و ایمنی را فعالیت دیگر ستاد دانست و خاطرنشان کرد: این دفاتر فارغالتحصیلان حوزه معدن را ساماندهی کرده و ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر از آنها را مشغول میکند. حیدرینژاد بیان داشت: ایجاد هماهنگی بین دستگاههای دستاندرکار بخش معدن، ایجاد ارزش افزوده حداکثری، ایجاد تشکلهای غیرانتفافی و توسعه فعالیتهای دانش بنیان از اهداف ستاد توسعه معدن استان هستند. بنا به این گزارش، استان لرستان به لحاظ دارا بودن یکپنجم ذخایر سنگ ساختمانی، مقام اول و با تولید انواع سنگهای ساختمانی مقام دوم را در کشور دارد. تعداد کارخانههای سنگبری در این استان 450 واحد است که از این تعداد 20 واحد مجهز به خطوط تولید پیشرفته است اما واحدهای فرآوری سنگ استان تنها با 12 تا 15 درصد ظرفیت خود کار میکنند و میزان ضایعات سنگ معادن استان 30 تا 35 درصد است. از طرفی بهرهبرداران به علت نداشتن استطاعت مالی مجبورند از ماشینآلات سنتی استفاده کنند. در حقیقت یکی از ذخایر ارزشمند کشور، انواع سنگهای ساختمانی و تزئینی است و تولید و مصرف سنگهای تزئینی و نما در ایران دارای تاریخچهای طولانی است که آثار بهجامانده از مصرف چنین سنگهایی در تختجمشید، پاسارگاد، تخت سلیمان و بسیاری از بناهای ساسانی و بناهای اسلامی قابل مشاهده است. ارسال به دوستان
تایرسازان ارزان تولید کردند، گران فروختند
بازار ایران سالهاست به انحصار و قیمتگذاریهای رو به رشد عادت کرده است. به گزارش ایسنا، مصرفکنندگان هنوز فراموش نکردهاند که چند سال پیش همزمان با افزایش نرخ ارز، تولیدکنندگان بشدت خواهان افزایش قیمت محصولاتشان بودند، آن هم در شرایطی که محصولاتی که روی خط تولید میرفت با مواد اولیهای ساخته میشد که مواد خامشان با ارز ارزان خریداری شده بود. به عبارت دیگر هنوز موج واقعی افزایش قیمتها به بازار نرسیده بود، تولیدکنندگان دست پیش را در گرانی گرفته بودند. بعدها اما وقتی ارز به مدار ثبات رسید و ارزان شد، همین تولیدکنندگان میلی به عقبنشینی قیمتها نداشتند. یکی از این دسته تولیدکنندگان، تایرسازان بودند. اوج مقاومت در برابر کاهش قیمتها هم سالهای 2011 تا 2014 رخ داد، درست زمانی که قیمت کائوچو بهعنوان ماده اولیه ساخت تایر در بازارهای جهانی کاهش یافت. در این میان قیمت هر تن کائوچو از 5750 دلار در سال 2011 به 1200 دلار در سال 2015 رسید. این نزول شدید با توجه به کاهش قابل توجه هزینههای تولید و تورم، ابتدا حاشیه سود تولیدکنندگان را بشدت بالا برد و در ادامه آنها را ناچار به کاهش قیمت نهایی محصولاتشان کرد. آمار و ارقام نشان میدهد سال 2014 به طور متوسط قیمت جهانی لاستیک 5/5 درصد کاهش یافته است. با این حال انتظارات مصرفکننده درباره کاهش قیمت تایر به مراتب بیشتر از این ارقام است. نکته جالب اینجاست که با وجود کاهش قیمت جهانی آن هم روی شیب تند، «تولیدکنندگان داخلی تایر» نهتنها میلی به کاهش قیمتها نشان ندادند بلکه با ایجاد سکوت خبری درباره قیمتهای جهانی، در سال گذشته تقاضای افزایش 30 درصدی قیمت نهایی را هم روی میز دولت گذاشتند. این در حالی است که براساس گزارشهای حسابرسی شده سال 1393 یکی از تولیدکنندگان بزرگ تایر در کشور، هزینه نهایی تولید هر کیلو تایر در این سال، 3 دلار اظهار شده است. به این ترتیب با در نظر گرفتن دلاری که به قیمت مبادلهای 2500 تومان به تولیدکنندگان تایر تخصیص مییافت، هر تایر با وزن میانگین 8 کیلوگرم با سایز R14-18565، قیمت تمام شده 60 هزار تومانی برای تولیدکننده دربر داشت اما تایرسازان داخلی با حاشیه سودی بیش از 50 درصدی هر حلقه لاستیک را در فروش عمده به خودروسازان 99 هزار تومان و در بازار آزاد به قیمت 130 هزار تومان به فروش میرساندند. ارسال به دوستان
استقبال مردم از پرداخت جرایم رانندگی از طریق درگاههای بانک سپه
مردم از درگاههای مختلف بانک سپه با توجه به فراهم شدن بستر لازم برای پرداخت قبوض جرایم رانندگی استقبال کردند. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بانک سپه، براساس تفاهمنامه منعقده بین بانک سپه و پلیس راهور ناجا، 93 درصد دریافت قبوض از طریق درگاههای غیرحضوری این بانک مشتمل بر اینترنت بانک، پیامک، تلفنبانک و خودپرداز صورت گرفت. بنابر این گزارش، 43 هزار و 366 قبض جریمه رانندگی به مبلغ 46 هزار و 988 میلیون ریال از طریق درگاههای حضوری و غیرحضوری بانک سپه دریافت شده است. براساس همین گزارش، از 16 تیرماه سالجاری، بیش از 72 درصد از دریافتهای صورت گرفته قبوض جرایم رانندگی از طریق خودپرداز به تعداد 31 هزار و 243 قبض و مبلغ 37هزار و 450 میلیون ریال بوده است. ارسال به دوستان
عرضه محصول شاسیبلند جدید ایرانخودرو
معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایرانخودرو از مشخص شدن قیمت «هایماs7» خبر داد و گفت: این محصول بزودی به بازار عرضه میشود. به گزارش ایکوپرس، مصطفی خانکرمی گفت: «هایماs7» در دو مدل گیربکس دستی و اتوماتیک تولید و عرضه میشود. قیمت تعیین شده برای گیربکس دستی این خودرو 71میلیون و900 هزار تومان و برای محصول اتوماتیک 78میلیون و 900هزار تومان است. وی با اشاره به اینکه خودروی«هایماs7» نسبت به رقبا در بازار از برتری خاصی برخوردار است، خاطرنشان کرد: نخستین سری از این محصول که در ایران خودروی خراسان تولید شده بزودی وارد بازار مصرف میشود. گفتنی است، شرکت هایما که در سال 1992 تاسیس شده است، همواره در مشارکت با شرکت مزدای ژاپن موفق عمل کرده و خودرویs7 حاصل این همکاری است. این خودرو که روی پلتفرم مزدا CX-7 طراحی شده، در خطوط پیشرفته کارخانه ایرانخودروی خراسان ساخته میشود. در طراحی ظاهری این خودرو میتوانید خطوطی سیال را ببینید که با استفاده از زوایای نهچندان تند، نمایی پخته و در عین حال هیجانانگیز ایجاد کردهاند. ارسال به دوستان
کنترل جانانه و معتدل!
امیر استکی: نمایشگاه مطبوعات در حال برگزاری است و این در حالی است که تعداد قابل توجهی از رسانههای منتقد دولت در آن حضور ندارند. این عدم حضور در اعتراض به سیاستهای دولت در حوزه اطلاعرسانی و رسانه است. در اطلاعیههای این رسانهها در اینباره دلایل مختلفی عنوان شده است ولی قابل تأملترینها به نظر نگارنده کسر درصدی از سهمیه یارانه رسانهها با هر تذکر هیات نظارت بر رسانههاست! این یعنی یک کنترل جانانه و معتدل! ارسال به دوستان
فساد اجتماعی عُجب
حجتالاسلام و المسلمین سید سعید لواسانی*: عُجب رذیله و پستیای در درون انسان است که موجب تسلط شیطان و هلاکت او میشود. گفتیم ملاک عُجب آن است که انسان از خودش و کار خودش خوشش بیاید و همین دامگاه شیطان است. ملاکش هم روشن است؛ کسی که در درونش عُجبی نیست، هر تلاش و مجاهدهای که بکند باز میترسد. «إنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا یَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِیراً» [انسان: 10] این کلام امیرالمومنین و فاطمه زهرا و حسنین علیهمالسلام است که قرآن از زبان و قلب آنان نقل میکند که بعد از اینکه غذایی را که خود به آن محتاج بودند، 3 شب پیاپی به یتیم و مسکین و اسیر دادند، نهتنها کار خود را هیچ دیدند و منتظر پاداش و تشکری نشدند، بلکه گفتند: «بىگمان ما از پروردگارمان میترسیم، روزى که تیره و بسیار سخت است». چقدر این حالت در ما وجود دارد؟ مگر خدا تفضلی فرماید و ما را از این رذیله نجات دهد. اینکه میبینیم پیامبر خدا و ائمه اطهار صلواتاللهعلیهماجمعین با مقام عصمتی که دارند که هیچ گناه و خطایی در آستانه وجود آنان راه ندارد و با عبادات عجیب که فوق طاقت امثال ماست، اینگونه ناله میزنند و میترسند و نگران هستند، دلیلش آن است که آنان خودشان و طهارت روحیشان و کارهایشان را به هیچ میانگارند، یعنی واقعاً اصلاً در پیشگاه عظمت الهی برای خود و کارهایشان حسابی باز نمیکنند، آنوقت است که با تمام وجود ناله میزنند و تضرع میکنند و در درگاه خدا کوچکی میکنند، زیرا حقیقت وجودی خودشان را که فقر محض است، میبینند: «یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِید» [فاطر: 15] ما هم باید تا آخر عمر مراقب خودمان باشیم، اولاً همواره در پیشگاه خدا بنالیم و دعا کنیم و تضرع نماییم که ما را از عُجب و تسلط هواهای نفسانی و شیطان نجات دهد، ثانیاً دائماً کشیک نفس را بکشیم و اجازه جلوهگری و جلوهآرایی به آن ندهیم و ثالثاً تلاش کنیم ـ با تمام وجودـ رذیله عُجب را در وجودمان ریشهکن کنیم، زیرا متاسفانه اکثر ما گرفتار هستیم، حتی اگر خودمان ندانیم. با این مقدمه مناسب است که مختصری درباره آثار شوم اجتماعی رذیله عُجب سخن گفته شود. عُجب راه نفوذ و تسلط شیطان بر ماست. [الکافی:2/ 314] یعنی شیطان با این رذیله است که امکان مییابد قلب ما را تصرف کند. ارسال به دوستان
بزرگان بازاریابی جهان به ایران میآیند
کمتر از 2 هفته دیگر مهمترین «گردهمایی بازاریابی جهانی» برای اولین بار در ایران با حضور مدیران عالیرتبه و مجرب بینالمللی برگزار میشود. مرکز همایشهای بینالمللی دانشگاه شهید بهشتی روزهای 30 آبان و اول آذر امسال میزبان اساتید و کارشناسانی از ایران و دیگر نقاط جهان خواهد بود که درباره موضوعاتی همچون معرفی آخرین رویدادهای بازاریابی منطقهای و جهانی با تمرکز بر تجربه مشتری، بازاریابی شخصی و ارتباط شرکتی به بحث و گفتوگو خواهند پرداخت. این گردهمایی فرصت مناسبی است تا فعالان و صاحبنظران بخش بازاریابی و کسبوکار کشور بتوانند به شاهراههای روابط مؤثر اقتصادی با دنیا دست پیدا کنند. در این رویداد مهم مدیران برجسته و مجرب بازاریابی از شرکتهایی همچون هنکل، پیاندجی و لگو حضور خواهند داشت. گردهمایی بازاریابی جهانی توسط شرکت بینالمللی «پیورلد» و با همکاری شرکت ماناپیام برگزار میشود. آرش وفاداری، مدیرعامل شرکت ماناپیام درباره این گردهمایی به «وطن امروز» گفت: در حال حاضر بسیاری از کشورها و شرکتهای خارجی، مناسبات و روابط اقتصادی خود را با ایران گسترش دادهاند، از اینرو فعالان اقتصادی و صاحبان کسبوکار باید به شبکههای بازاریابی و بازرگانی بینالمللی قدرتمند دسترسی داشته باشند. وفاداری گردهمایی بازاریابی جهانی را فرصتی ایدهآل برای صاحبان کسبوکار و فعالان اقتصادی دانست تا با همکاران خود در سراسر ایران و منطقه، ملاقات و شبکه ارتباطی حرفهای خود را کامل کنند. وفاداری خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی اقتصاد کشور، فعالان اقتصادی با فرصتهای جدید و تازهای روبهرو خواهند شد و شکلگیری این فرصتها به خودی خود اهمیت بحث بازاریابی در علم ارتباطات را مهم جلوه میدهد. همچنین کوستا پترو، مسؤول برگزاری گردهمایی بازاریابی جهانی درباره این رویداد اظهار داشت: در 5 سال گذشته این گردهمایی را در بیش از 10 کشور دنیا برگزار کردهایم و خوشحالیم که اینبار، بزرگان بازاریابی بینالمللی را در ایران دور هم جمع کردهایم تا نیروهای توانمند ایرانی هرچه بیشتر با جدیدترین مباحث بازاریابی نوین آشنا شوند. وی با اشاره به سرعت رشد این برنامه در دنیا ادامه داد: تاکنون بیش از 8هزار کارشناس بازاریابی از 23 کشور دنیا در این مجموعه گردهماییها شرکت کردهاند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|