|
نقد و نظری بر فیلم «ناهید» ساخته آیدا پناهنده
زندگی موقتی به سبک فیلمی عاریهای!
ناهید زنی است که به همراه پسر نوجوانش در خانه کوچک اجارهای زندگی میکند. وضع مالی خوبی ندارد در حدی که زن صاحبخانه با وجود رابطه خوبی که با ناهید دارد به دلیل عقب افتادن بیش از حد اجارهخانه به او اجازه ورود نمیدهد. با این حال ناهید تمام تلاشش را میکند پسرش شرایط خوبی داشته باشد و اصرار دارد امیرحسین در مدرسه غیرانتفاعی درس بخواند. ناهید گاهی مخفیانه به دیدار مردی میرود که ظاهرا از وضعیت مالی خوبی برخوردار است. در رفتار این دو میبینیم به هم علاقه دارند، پس همین جا سوال مطرح میشود که چرا ناهید با وجود علاقه به مسعود با ازدواج کردن مخالفت میکند؟ 35 دقیقه طول میکشد تا فیلم به این سوال پاسخ دهد و همین نکته اولین علت ریتم کند فیلم و آغاز عدم همراهی تماشاگر است. ناهید به منظور حفظ فرزندش با عقد موقت به خانه مسعود میرود و این مساله را از همسر سابقش پنهان میکند! به گزارش تسنیم، در فیلم «ناهید» شخصیت اصلی آن یعنی ناهید قرار است نماد زنی باشد که در برابر برخی قوانین حاکم بایستد. با آنکه شوهر سابقش یک معتاد قمارباز است، برای داشتن پسرش باید شرایطی را بپذیرد. نمیتواند شوهر کند چون به محض ازدواج، پسرش را از دست خواهد داد. با این حال او در برابر سیلی برادرش تسلیم میشود و به خانه برادر کوچ میکند. وسایل خانهاش را میفروشد و شبیه زنی اسیر در چاردیواری مردانه میشود. در برابر ضربه چاقوی همسر سابقش شکایتی نمیکند، اگرچه فرزندش را به دست میآورد. فیلم «ناهید» نمایش داستانی عاشقانه است که به سمت موضوع حضانت فرزند کشیده میشود از این رو میتوان فیلم را بیانیهای در تثبیت جایگاه زنانه دانست که این تغییر از ماهیتی مادرانه به دغدغهای متعصبانه جای تامل دارد. فیلم «ناهید» اثری شخصیتمحور است و این کاراکترها هستند که موتور قصه را روشن میکنند از همین نگاه است که فیلم دچار ضربه میشود و داستان از رونق میافتد و باعث میشود مخاطب با آدمهای فیلم احساس نزدیکی نداشته باشد. ضمن اینکه به طور کلی احساس مناسبی از نوع رابطههای موقتی و عشقهایی آنی نمیتوان داشت. ناهید برای دست یافتن به خواستههای کوچکش باید از فرزند خود بگذرد و این مساله رسیدن به عشق تازه را برایش سخت کرده است اما نگاه فیلمساز به سمتی تصنعی از چگونگی حوادث ختم میشود که براحتی نمیتوان سیمایی عاشق را مشاهده کرد، از این رو همیشه انتخاب به سمت عشقی کوتاه کشیده میشود. وقتی به تمام وقایع رخ داده در فیلم مینگریم و آنها را کنار هم میچینیم، این خلأ گریه نکردن ناهید یا حتی ناراحت نشدنش بسیار چشمگیر است. همه چیز به سمت یک پارادوکس پیش میرود. در یک سو همه چیز به نظر طوری چیده شده است که ما ناهید را در قامت زنی مقاوم ببینیم. او یک تنه ارسال به دوستان
یادداشتی برای نمایش دینی- آیینی «نسیان»
«نسیان» ارتباط میان فتنههای تاریخ با فتنههای امروز را به رخ میکشد
زهره طبیبزاده، نماینده مجلس شورای اسلامی بعد از تماشای نمایش دینی- آیینی «نسیان» یادداشتی منتشر کرده است. در این یادداشت آمده است: «من فکر میکنم هنر یکی از بهترین مفاهیم بشری است و اگر در خدمت اهداف متعالی و انسانی باشد میتواند احساسات و شوق زائدالوصفی را در انسانها ایجاد کند و منشأ تحولات مثبتی در سرنوشت جوامع بشری باشد. از میان رشتههای هنری، تئاتر و سینما جایگاه ویژهای در انسجام مفاهیم اخلاقی دارد بویژه تئاتر به خاطر ارتباط نزدیک و ملموس بازیگر و تماشاگر بهترین ابزار برای دستیابی به این مهم است. حالا اگر از این ابزار در جهت بازطراحی حوادث و مسائل تاریخی استفاده شود، بهترین ابزار فرهنگی برای رواج تبلیغات دینی است. من تصور میکنم دستاندرکاران سازمان فرهنگی- هنری بشارت از این ابزار بهترین استفاده را کردهاند و 2 اثر فاخری که سال گذشته و امسال از این بزرگواران دیدهام، فکر میکنم در آن مفاهیم بزرگ معنوی و دینی در قالب بسیار زیبایی دیده شده است. فکر میکنم وزارت ارشاد و دوستان نهادهای خدمترسان از امکاناتی که در اختیار دارند در جهت تقویت امور فرهنگی و هنری باید استفاده کنند، تا از ابزار هنری بویژه برای نسل سوم و چهارم جهت ترویج بهتر مفاهیم دینی بهرهمند شویم. در این اثر فاخر بخوبی پلی زده شده بود بین آنچه در صدر اسلام بود با جامعه اکنون و حال حاضر ما. نسیان به نظر من خیلی دقیق و با سبک بسیار زیبایی پیوندی ایجاد کرده بود بین عاشورا به عنوان یک واقعیت تاریخی در 1400 سال قبل با حوادثی که در حال حاضر ممکن است هر کدام از ما را در جوامع بشری به عنوان یک مشکل اجتماعی- فرهنگی درگیر خودش کند. نمایش نسیان دقیقاً پلی زده بین واقعیت تاریخی که در آن زمان رخ داده بود با مسائلی که در زمان ما امکان وقوعش وجود دارد و حتی مواردی که میتواند به عنوان تجلی حضور شیطان در زندگی ما معنی شود. در واقع این پل در انتهای داستان بخوبی اتصال میدهد روند اتفاقاتی که در گذشته افتاده بود با فتنههایی که در این دوران ممکن بود مردم را درگیر خودش کند و شبهه در اذهان بهوجود بیاورد. نسیان توانسته ارتباط قیام عاشورا و نقشی را که عناصر فتنهگر در تشدید واقعه عاشورا داشتند، به تصویر کشیده و مقایسه کند با شرایط این زمان. نقش شیطانهای کوچک در ایجاد فتنههای کوچکی که در زمان ما قابلیت وقوع دارد. در واقع نشان دهد نقش این عناصر را در ایجاد فضاهای سیاسی که ممکن است در شرایط فعلی در جامعه بشری اتفاق افتد و به نظر من تطابق زیبایی بین این 2 واقعه بهصورت ظریف و هنرمندانهای ایجاد کرده بود و نشان داد عوامل نفوذ در حال حاضر و به جز اینکه در آن زمان ممکن بود حرص، طمع، آز و دنیاپرستی ایجاد کند، بین سستعنصرانی که در جامعه وجود دارند در این زمینهها، زمینههای نفوذ فتنه عاشورا را بهوجود بیاورند، این واقعیت در عصر ما هم وجود دارد که زمینههای نفوذ در اشخاص با انگیزههای مختلف در واقع همان زمینههاست برای کسب حرص، طمع و آز. همان اتفاقات ممکن است حسین زمان را دچار فتنه مشترک کند و اگر شیطانهایی که همراه انسانها هستند و در شرایط فعلی ما هم هیچ فرقی نمیکند وسوسه با همان مکانیزم روی انسانهای زمان ما هم اثر میگذارد. باید مراکز نفوذ را شناخت و جلوی این منافذ را گرفت تا فتنهای که درباره حسین علیهالسلام یاد شد با جلوگیری از منافذ نفوذ در زمان ما بهوجود نیاید و جلوی آن منافذ گرفته شود. بنده فکر میکنم این اثر توانسته این مساله را انتقال دهد و ارتباط بسیار خوبی با مخاطبش ایجاد کند. در ارتباط با انتقال این مفهوم بهطور خاص و از ایننظر کار بسیار موفق و خاصی بود و نشان داد هنر هنرمندان ما اگر در راستای انتقال مفاهیم دینی باشد، چقدر اثرگذار است. بنده شاهد این بودم که اشکهای بسیاری در هنگام اجرا سرازیر شد و شور و احساساتی که انتقال پیدا کرد در بین مخاطبان فکر میکنم دقیقاً نشان داد این نمایش آیینی چقدر با اعماق وجودی تماشاگر ارتباط برقرار کرده و این از کلیدها و رموز موفقیت این کار نمایشی این عزیزان بود که روی صحنه اجرا شد. نسیان به جامعه میگوید انسان به نوعی دمساز و همساز با فراموشی است و مدام با رسالتهای خودش تغافل دارد و این تذکرات نیاز تمام انسانها، اعم از انسانهای عادی و حتی هدایتشدگان است. به دلیل قابلیت نسیان در وجود انسان، انسان مرتباً نیاز به تذکر دارد. این گروه نمایشی باعث افتخار هنری در کشور هستند. این را به واقعیت عرض میکنم که ما در فضای هنری، به انقلاب فرهنگی نیاز داریم و این گروه از هنر به بهترین نحو جهت ارتباط با نسل سوم و چهارم استفاده میکند. واقعاً باعث افتخار است و تاکید بر نکته خوبی دارند. فکر میکنم تنها راه دریابی و دستیابی نسل سوم و چهارم و بهترین ابزار برای این کار تئاتر و فیلم است. در انتها از تمام دستاندرکاران، عوامل نمایشی و اجرایی این نمایش تأثیرگذار تشکر میکنم و به همه عزیزان خسته نباشید و دست مریزاد میگویم». ارسال به دوستان
اخبار
رونمایی از ترجمه اردوی 2 کتاب از مقام معظم رهبری در پاکستان ارسال به دوستان
رویدادها
انیمیشنی عاشورایی برای جشنواره فجر آماده میشود ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|