|
نگاهی به فیلم سیاسی جاسوسی «کینگزمن: سرویس مخفی» ساخته متیو وان
غرب وحشی وحشی
متیو وان را با فیلم «مردان اکس، کلاس اول» در سال 2011 به خاطر خواهیم آورد اما کارگردان و نویسنده 44 ساله انگلیسی امسال با فیلم «کینگزمن: سرویس مخفی» که از روی یک کمیک بوک دیگر ساخته است، به سوی روایتپردازی از یک نهاد جاسوسی فوقسری رفته است. گروه جاسوسیای که از میان خلافکاران خیابانی عضوگیری میکند و آنها را آموزش داده و سرانجام به تهدیدی جدی علیه تمام جهان مبدل میکند. تصویری از اقدامات پیدا و پنهان سازمانها و نهادهای غربی در سالهای اخیر که در برنامهای مشخص اقدام به فریب و عضوگیری از افراد کرده و با پرورش و بارور کردن آنها و حمایت از گروههای تروریستی در صدد خدشه به امنیت جهانیان برآمده و در نهایت در رویهای وارونه، داد مقابله با تروریسم سر میدهند! از این رو فیلم ساخته شده توسط متیو وان را میتوان تحت عنوان فیلم کمدی - وسترن «غرب وحشی وحشی» در تقابل بین حقیقتی خشونت ورزانه و ادعای مضحکانه صلحطلبانه قرار داد. فیلم «کینگزمن: سرویس مخفی» براساس یک داستان کمیک مصور با نام «سرویس مخفی» که در سال 2012 منتشر شد و خالق آن مارک میلار و دیو گیبنز بودند، ساخته شده است البته این اقتباس سینمایی خیلی وفادار به منبع اصلیاش نیست و تقریبا تمام اجزای آن به جز خط اصلی داستان تغییر کردهاند. در واقع سازندگان برای اینکه این داستان بتواند بازاریابی بهتری در سینما داشته باشد، شخصیتهای کتاب را که نام فامیل «لندن» داشتند بهطور کامل تغییر دادند و در مجموع این داستان را از حالت بریتانیایی خارج کردند! با این نگاه فریبنده سازندگان، فیلم سیاسی و به ظاهر طعنهوار «کینگزمن: سرویس مخفی» به مسیری کمدیوار درآمد. داستان فیلم درباره جوانی به نام گری اگزیآنوین (تارون ادگرتون) است که پدر خودش را بر اثر یک حادثه از دست داده است اما اشرافزادگان را مقصر در مرگ پدرش میداند و از هر فرصتی برای ضربه زدن به آنها استفاده میکند. با این حال زندگی پر دردسر اگزی هنگام آشنایی با هری هارت (کالین فیرث) دستخوش تغییر میشود. هری عضو یک سازمان مخفی خصوصی به نام کینگزمن است که وظیفه برقراری امنیت به سبک و سیاق خودشان را دارند. اگزی متوجه میشود پدرش نیز برخلاف آنچه فکر میکرده نه در جریان یک اتفاق بلکه در حال انجام عملیات جان سپرده و جان بسیاری از ماموران این سازمان از جمله خود هری را نیز نجات داده است. حال هری با آوردن اگزی به داخل سازمان قصد دارد زندگی بهتری را به او تقدیم کند. «کینگزمن: سرویس مخفی» داستان بسیار سادهای دارد که پیش از این بارها در فیلمهای مختلف به طرق گوناگون روایت شده است. داستان فردی ناسازگار که به یک سازمان مهم میآید و در آنجا رشد میکند، پیش از این در آثار مختلفی همچون «مردان سیاهپوش» نیز با شکل و شمایلی متفاوت روایت شده بود اما این بار با فیلمی سیاسی مواجهیم که به جای آمریکاییها که معمولا منجی جهان تصور میشوند، این انگلیسیها هستند که دنیا را نجات خواهند داد و این تصور دروغین را چنان بال و پری تصویری میدهند که به سلطنت متزلزل و پرحاشیه پادشاهی خود اجر و قرب ببخشند، چنانکه در این مسیر فریبنده شاهد آن هستیم که گروهی به نام گارد پادشاهی قرار است دنیا را نجات دهد! فیلم «کینگزمن: سرویس مخفی» از آن دسته فیلمهایی است که هیچ هیجانی برای مخاطب جهت تعقیب سکانسهای مثلا جاسوسی باقی نمیگذارد و تنها به دنبال القای تصوراتی باطل بر صفحه دیدگان بیننده است. فیلم «کینگزمن: سرویس مخفی»، اثری ارسال به دوستان
بررسی انیمیشن روانکاوانه «پشت و رو» (Inside Out)
کشف راز لحظهها
یکی از مهمترین اتفاقات صورت یافته در سال 2015 که بحثها و نقدها و تحلیلهای بسیاری به جا گذاشت، عرضه فیلم انیمیشن «پشت و رو» ارسال به دوستان
یادداشتی درباره ساخت مستند «تنها میان طالبان»
جسارت در پرداختن به موضوعی ملتهب
مدیر مرکز مستند سوره در یادداشتی با اشاره به مستند «تنها میان طالبان» ساخته محسن اسلامزاده آورده است این فیلم در حوزه مستندهای کشور یک اتفاق است. به گزارش مهر، در یادداشت محسن یزدی آمده است: «مستند تنها میان طالبان» روایت حضور یک مستندساز جسور ایرانی است که به تنهایی میان گروه مخوف طالبان رفته تا مخاطب را از نزدیک و بدون واسطه با آنها آشنا کند. مخاطب در این مستند که میتوان گفت از جهاتی منحصربهفرد است با گروهی آشنا میشود که تاکنون تنها به واسطه رسانهها آن هم به شکل مبهم نامشان را شنیده یا اخبار آنها را پیگیری کرده است. در این مستند میتوانید جواب برخی سوالات مهمی را که درباره طالبان دارید از مسؤولان و البته یکی از رهبران بلندپایه آن بشنوید و به این شکل دید واقعیتری نسبت به آنها پیدا کنید. از این جهت مستند توانسته به کارکرد ویژه خود که همیشه در تعاریف مستندهای از این دست در کتابها و نشستها دیده یا شنیده بودیم دست پیدا کند. «تنها میان طالبان» را شاید بتوان یک «اتفاق» در مستندهای بحران شده در کشور دانست. قبلا هم شاهد حضور مستندسازان شجاع در میادین جنگ منطقه و خارج از منطقه بودهایم اما اینکه یک مستندساز بتواند در موقعیتی غیر از موقعیت جنگی، به تنهایی و بدون پشتیبانی ویژهای، 2 هفته را میان گروهی مانند طالبان به سر ببرد اتفاق منحصربهفردی است که حداقل نگارنده مشابه آن را در کشور به یاد نمیآورد. به علاوه این مستند توانسته از برخی ضعفهای معمول مستندهای بحران نیز سربلند بیرون بیاید. علاوه بر این بهرغم سختی و محدودیتهای تولید، متن روان و گویا، موسیقی مناسب، استفاده از اطلاعات جانبی برای شیرفهم کردن مخاطب و ریتم خوب که البته در جایی از مستند کمی به هم میریزد جزو ویژگیهای کار محسن اسلامزاده به عنوان کارگردان کار است، مستندسازی که علاوه بر جسارت فوقالعادهاش، حالا به توانایی قابل قبولی در فرم نیز دست پیدا کرده است. به این دلایل، «تنها میان طالبان» از مستندهایی است که باید دید و باید دیدنش را به دیگران، چه مخاطبان حرفهای مستند و چه مخاطب عام توصیه کرد. اما نکتهای که نباید از نظر دور داشت این است که «تنها میان طالبان» نتیجه لذتبخش تقویت جناح مومن و انقلابی است که در یک روند منطقی و درست در موسسهای به نام «میثاق» شکل گرفته است. سلیم غفوری بهعنوان مسؤول این موسسه سالهاست به دور از هیجانات معمول برخی مدیریتها برای گرفتن نتیجه سریع و تب بیلانکاریهای فرهنگبرانداز، در یک پروسه، اقدام به توانمندسازی مستندسازان دغدغهمند و تولید آثار متناسب با منافع کشور کرده است و امروز ما نتایج این روند را یک به یک با مستندسازان این موسسه شاهد هستیم. روند کاری سلیم غفوری به ما میفهماند تربیت هنرمند و به تبع آن تولید آثار هنری مناسب در فرم و محتوا مانند «تنها میان طالبان»، نه یک روند «کیلویی» و «مونتاژی»، بلکه یک مسیر طولانی و هوشمندانه است». ارسال به دوستان
اخبار
دیدگاه فرمانده کل سپاه پاسداران درباره نمایش «نسیان» ارسال به دوستان
رویدادها
پخش «سوگ عرشیان» با موضوع سبک زندگی قرآنی از شبکه قرآن ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|