|
ابهامهای خریدهای لوکس و تجملاتی پاریس؛ 2 برابر قیمت واقعی هواپیماها پول میدهیم
فرانسه هواپیماها را گران حساب کرده است!
گروه اقتصادی: خریدهای لوکس پاریس و اختصاص میلیاردها دلار برای نوسازی ناوگان هوایی کشور حرف و حدیث فراوانی ایجاد کرده است؛ اینکه چرا باید حجم بالایی از بودجه کشور صرف خرید هواپیماهای تجملاتی شود، هواپیماهایی که فقط طبقه خاصی از مردم میتوانند از آن استفاده کنند. همچنین مبلغ قراردادها و قیمتی که ایران قرار است برای خرید این هواپیماها بپردازد از ابهامهای توافق اخیر با فرانسویها بوده است. یکی دیگر از ابهامات این است که چرا مسؤولان کشورمان زیر بار خرید 12 عدد از هواپیماهای ایرباس ای380 رفتهاند که فقط توانایی نشستن در فرودگاه امام را دارد. برخیها اعتقاد دارند دولت مجبور به خریدهای لوکس و تجملاتی در پاریس بوده است. در این بین اظهارات رئیس اسبق سازمان هواپیمایی در مورد گرانفروشی فرانسویها نیز قابل تامل است. رضا نخجوانی درباره قرارداد خرید هواپیما از فرانسه گفته است: دولت میتوانست به جای ورود مستقیم به بحث خرید هواپیما، بخش خصوصی را با تضامین لازم وارد چرخه خرید کند، در اینصورت با مبلغ یک دهم رقم فعلی، همین هواپیماها را میتوانستیم خریداری کنیم. رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است ورود دولت به خرید هواپیما، شائبههای مختلفی را به وجود آورده درصورتی که دولت باید اعتبار 250 میلیون دلاری متناسب با ساختار و ایمنی ایرلاینها را در نظر میگرفت و با تعیین مهلت یکساله، از آنها میخواست ناوگان خود را ظرف 5/1 سال به سن 10 سال کاهش دهند. از قرار معلوم، تفاهمنامه اولیه خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش بیش از 20 میلیارد دلار در سفر رئیسجمهوری اسلامی به فرانسه به امضا رسیده است. رضا نخجوانی به نسیمآنلاین، گفته است: تزریق چنین سرمایه هنگفتی توسط دولت، جایی برای رقابت بخش خصوصی با دولت نمیگذارد و این اقدام، عدول از سیاستهای کلان کشور در روند خصوصیسازی است. وی افزوده است: در فرآیند خرید 118 فروند هواپیما قرار شده از فاینانس خارجی استفاده شود و دولت در واقع تضمین این تعداد خرید هواپیما را بر عهده خواهد داشت و بازپرداخت این مقدار بدهی بر دوش خود شرکتهای هواپیمایی خواهد بود. نخجوانی با بیان اینکه برای خرید هر فروند هواپیما دستکم 60 میلیون دلار اعتبار صرف خواهد شد، گفته است: با وضعیت اقتصادی کنونی و با نرخهای موجود، ایرلاینها به هیچوجه نمیتوانند اقساط آن را بازپرداخت کنند. رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، وجود ناوگان با سن بالا را منجر به ایجاد افزایش هزینه تعمیر و نگهداری و مشکلات ایمنی برای کشور دانسته و تاکید کرده کاهش اصلاح سن ناوگان امری ضروری است. به گفته این کارشناس حملونقل هوایی، سن هواپیماها - حتی در آمریکا یا کشورهای غربی که خود سازنده هواپیما هستند یا حتی کشور امارات عربی متحده- صفر کیلومتر نیست. وی گفته است: بهتر است اعتبار بیش از 20 میلیارد دلاری برای خرید هواپیما در کشور، صرف جوانسازی ناوگان هواپیمایی شود تا سن ناوگان را به 10 سال کاهش دهد نه به صفر کیلومتر. نخجوانی گفته توجه به زیرساخت صنعت هواپیمایی تنها با نوسازی ناوگان هواپیمایی محقق نمیشود و تصریح کرده است توسعه زیرساختهای فرودگاهی در کنار توسعه ناوگان هواپیمایی شرایط مطلوب را به دنبال خواهد داشت. رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با ذکر مثالی گفته چنانچه هواپیمای ایرباس 380 در لیست مذاکرت خرید باشد این هواپیما فقط توانایی نشست و برخاست در فرودگاه امام خمینی(ره) را خواهد داشت و فرودگاه دیگری در کشور وجود ندارد که توانایی نشست و برخاست اینگونه از هواپیما را داشته باشد. وی افزوده: ورود دولت به خرید این تعداد هواپیما برای یک شرکت دولتی چون «هما»، مغایر با اصل خصوصیسازی بوده و مفهوم هزینه کردن 20 میلیارد دلار خرید هواپیما برای «هما» این است که دولت خصوصیسازی را در صنعت حملونقل هوایی به فراموشی سپرده است. رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری گفته است، معلوم نیست دولت برای خرید این تعداد هواپیما روی چه قیمتهایی توافق کرده درحالی که یک فروند هواپیمای ایرباس 320 صفر کیلومتر در کارخانه 80 میلیون دلار است اما همین هواپیما را در بازار آزاد میتوان با نصف قیمت خریداری کرد. وی نتیجهگیری کرده اگر به جای ورود دولت به بحث خرید هواپیما، بخش خصوصی با تضامین لازم وارد چرخه خرید میشد، با مبلغ یکدهم رقم مطرح شده، صنعت حملونقل زیر و رو میشد. نخجوانی با بیان اینکه جدا از بحث نوسازی ناوگان - که با مشکلات تحریم مواجه بوده - بحث آموزش نیروی انسانی و تخصیص منابع و مدیریت درست، ارتباطی به موضوع تحریمها ندارد، افزوده است: نوسازی ناوگان 20 درصد مشکلات صنعت حملونقل هوایی را حل خواهد کرد و 80 درصد مشکلات مابقی مربوط به سوءمدیریت است، بنابراین چنانچه ناوگان هم نوسازی شود مشکلات قبلی همچنان پابرجاست. وی گفته در کنار توسعه ناوگان، دولت باید به توسعه زیرساختهای انسانی و فرودگاهی هم بپردازد، زیرا در ابتدا باید ساختارهای حمل و نقلی آماده باشد و بعد وسیله وارد آن شود. رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری افزوده در 2 سال گذشته، دولت تلاش کرده مشکلات مذکور را حل کند اما متاسفانه نتایج خوبی در صنعت حملونقل هوایی به دست نیاورده است. وی با اعلام اینکه دولت نباید از اصول حاکم بر اقتصاد و رویکردهای مبتنی بر خصوصیسازی عدول کند، گفته است: دولت با ورود به خرید هواپیما، از این سیاستها عدول کرده و با تزریق چنین پول هنگفتی به خرید بخش دولتی، مغایر اصل خصوصیسازی و اهداف کلان اقتصاد کشور رفتار کرده است. نخجوانی با اعلام اینکه با این اقدام دولت، بخش خصوصی توان رقابت را با بخش دولتی نخواهد داشت، گفته است: درصورت بیتوجهی به توسعه زیرساختها، با وجود ورود 118 فروند هواپیما، در 10 سال آتی، مشکلات دیگر همچنان پابرجاست. رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری از عدم توجه دولت به مشورت گرفتن از تشکلهای تخصصی صنعت حملونقل هوایی انتقاد کرده و افزوده است: متاسفانه در هیچ یک از دستگاههای مربوط، رویکرد استفاده از نقطه نظرات کارشناسان حملونقل هوایی مورد توجه قرار نگرفت در صورتی که با استفاده از نظرات آنها حل مشکلات به مراتب آسانتر میشد. ارسال به دوستان
نفت سنگین ایران بشکهای۲۰ دلار شد
قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در حالی در آخرین معاملات بازار به بشکهای حدود ۲۰ دلار کاهش یافته که درآمد نفتی کشور از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون نصف مدت مشابه سال قبل شده است. به گزارش مهر، در ادامه سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در معاملات منتهی به ۲۲ ژانویه بهای هر بشکه نفتخام سبک و سنگین صادراتی ایران بیشترین میزان کاهش در بین کل شاخصهای معتبر نفت جهان را داشته است. بر این اساس قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با کاهشی حدود ۲ دلار و ۵۷ سنتی به بشکهای ۲۳ دلار و ۲۲ سنت کاهش یافت. علاوهبر این بهای هر بشکه نفتخام سنگین صادراتی ایران هم با کاهش ۲ دلار و ۷۰ سنتی، بشکهای ۲۰ دلار و ۱۹ سنت در بازار جهانی معامله شده است. از سوی دیگر متوسط قیمت هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون حدود ۲۶ دلار و ۱۴ سنت و میانگین قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران در این مدت حدود ۲۳ دلار و ۱۴ سنت بوده است. این در حالی است که متوسط قیمت فروش هر بشکه نفتخام سبک و سنگین صادراتی ایران در طول سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۵۰ دلار بوده است. همچنین در معاملات منتهی به ۲۲ ژانویه قیمت سبد نفتی اوپک با کاهش یک دلار و ۹۹ سنتی به بشکهای ۲۳ دلار و ۶۶ سنت، بهای هر بشکه نفت خام وستتگزاس آمریکا با کاهش یک دلار و ۸۲ سنتی بشکهای ۲۸ دلار و ۷۷ سنت و قیمت هر بشکه نفتخام برنت دریای شمال با کاهش یک دلار و ۱۴ سنتی بشکهای ۲۷ دلار و ۸۸ سنت در بازار جهانی معامله شده است. در این مدت بهای هر بشکه نفتخام عمان با کاهشی حدود 2 دلار و ۴ سنتی، بشکهای ۲۴ دلار و ۷۸ سنت و قیمت شاخص نفت دوبی هم با کاهش ۲ دلار و ۶۱ سنتی، بشکهای ۲۳ دلار و ۸۰ سنت در بازار جهانی معامله شده است. براساس گزارش اوپک متوسط قیمت همه شاخصهای نفتی معتبر جهان شامل سبد نفتی اوپک، دوبی و عمان از ابتدای سال جاری تاکنون بشکهای کمتر از ۳۰ دلار در بازار معامله شده است. ارسال به دوستان
موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت بلیت قطار
موضوع اختلاف سازمان حمایت و راهآهن بر سر افزایش قیمت بلیت قطار، مشکل داخلی دولت است و بزودی در اینباره جلسهای برگزار میشود. محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سازمان حمایت افزایش قیمت بلیت قطار را قبول دارد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: واقعیت این است که بین ما یک اختلافنظر حقوقی وجود دارد و آن این است که اختیار افزایش قیمت بلیت قطار با راهآهن است یا سازمان حمایت؟ به گزارش تسنیم، وی تصریح کرد: سازمان حمایت معتقد است این اختیار براساس مصوبهای تغییر کرده و آنها اختیار افزایش قیمت را گرفتهاند. وی ادامه داد: قرار است همین هفته جلسهای بین وزرای راه، صنعت و معاونت حقوقی رئیسجمهوری در اینباره برگزار و به این مساله رسیدگی شود. وی با تاکید بر اینکه سازمان حمایت اصل افزایش قیمت بلیت قطار را قبول دارد، افزود: این سازمان معتقد است افزایش قیمت کمتر از چیزی است که آنها انتظار داشتند. کارگروه تنظیم بازار هم افزایش قیمت را عاقلانه و منطقی میداند و تنها نکته همان تفسیر قانونی است که آیا راهآهن باید اختیار افزایش قیمت را به شرکتها بدهد یا سازمان حمایت؟ وی اضافه کرد: فکر میکنم در اصل موضوع فرقی نخواهد کرد که راهآهن یا سازمان حمایت اختیار افزایش قیمت بلیت قطار را بدهد. پورسیدآقایی تاکید کرد: شرکتها باید بتوانند بخشی از هزینههای خود را پوشش دهند و افزایش متوسط 8 درصدی بلیت قطار کمترین افزایش قیمتی بوده که راهآهن با شرکتها به تفاهم رسیده است. وی همچنین با اشاره به اینکه قرار نبود متروی کرج به صادقیه بیاید و این یک اشتباه استراتژیک بود، بیان کرد: براساس طرح فرانسویها قرار بود متروی کرج قبل از صادقیه به زیرزمین برود و در ایستگاه امام خمینی(ره) پس از تبادل مسافر به سمت ورامین امتداد یابد. ارسال به دوستان
صادرات کالا با مالیات صفر درصد
رئیسکل سازمان امور مالیاتی کشور از حمایتهای مالیاتی برای صادرات کالا و خدمات خبر داد. سیدکامل تقوینژاد در اینباره گفت: از سال آینده، 100 درصد درآمد حاصل از صادرات کالا و خدمات با نرخ صفر مالیاتی حساب میشود. به گزارش ایسنا، تقوینژاد با اشاره به اینکه گسترش صادرات به رونق اقتصادی، اشتغالزایی و سرمایهگذاری کمک میکند، اظهار داشت: بهرغم ظرفیتهای بسیار بالای کشور در ارائه خدمات فنی و مهندسی و مشاورهای و پتانسیلهای صادراتی بسیار گسترده آن در حال حاضر و طبق متن کنونی ماده 141 قانون، صادرات خدمات از معافیت مالیاتی برخوردار نیست. وی از مشوقهای اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم به منظور توسعه صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی خبر داد و افزود: در یکی از مهمترین مواد این اصلاحیه (ماده 141)، 100 درصد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی مشمول مالیات با نرخ صفر شده است. رئیسکل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: بر این اساس تنها 20 درصد درآمد حاصل از صادرات مواد خام، مشمول مالیات با نرخ صفر شده است. این امر بدان معنی است که معادل اعتبار مالیاتی حسابشده به نرخ صفر از محل اعتبار جمعی- خرجی که همه ساله در بودجه سنواتی پیشبینی میشود، به حساب مودیان منظور میشود. به عبارت دیگر این میزان مالیات در حساب درآمدهای مالیاتی برای مشخص شدن ظرفیت مالیاتی منظور و بدینوسیله میزان کمک دولت به فعالان اقتصادی از بابت عدم دریافت مالیات، شفاف میشود. گفتنی است پیش از این نیز سازمان امور مالیاتی کشور از عدم افزایش مالیات بر ارزش افزوده در سال 59 خبر داده و اعلام کرده بود بنگاههای اقتصادی در این سال مشمول افزایش مالیات نخواهند شد. ارسال به دوستان
کاهش سهم سلامت از درآمدهای کارگری
مشاور شورای اسلامی کار با اعلام اینکه زنگ خطر کاهش سهم هزینههای بهداشت و درمان به دلیل کاهش درآمدها و افزایش تورم به صدا درآمده است، گفت: دولت با هدف جبران معیشت کارگران وارد شورایعالی کار شود. علی خدایی در گفتوگو با فارس، با اشاره به موضع اخیر دولت درباره مزد کارمندان و مستخدمان کشوری، افزود: اگر دولت با همین ادبیاتی که به دنبال افزایش درآمدهای کارکنان خود است، در شورایعالی کار در تعیین دستمزد کارگران حاضر شود، بخش زیادی از مشکلات حل خواهد شد. خدایی همچنین به مسؤولان کشور هشدار داد سهم بهداشت و درمان، بویژه بهداشت دهان و دندان در خانوار کارگری بشدت کاهش یافته است. خدایی افزود: بهمرور هزینههای مربوط به آموزش، فرهنگ و سلامت در سبد هزینهای کارگران کاهش یافته و خوراکیها و مسکن در حال افزایش است که این موضوع زنگ خطری برای خانوار کارگری به شمار میرود، چراکه به دلیل عدم توانایی مالی، امکان هزینهکرد در بخش آموزش و سلامت را ندارند. از سوی دیگر فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورایعالی کارگفت: طبق آمار تأمین اجتماعی در حال حاضر 13 میلیون و 170 هزار بیمه شده داریم که اگر این میزان را در 5/3 نفر بعد خانوار که مرکز آمار اعلام کرده ضرب کنیم، بیش از 50 میلیون نفر میشود. این موضوع به این معنی است که ما بیشتر از 50 میلیون نفر کارگر داریم که وابسته به تصمیم دولت هستند. اگر بخواهیم عدالتی را اجرا کنیم باید این حقوق درست شود، چرا که آمار بسیار بالای جامعه را در بر میگیرد. ارسال به دوستان
اخبار
سوئیفت بانکهای ایرانی وصل نشد ارسال به دوستان
سرخط خبر
مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسب و کارهای نوپای فاوا با حمایت سازمان فناوری اطلاعات ایران برای حمایت از توسعه کسب و کارهای نوپا و سرمایهگذاری بخش خصوصی فناوری اطلاعات افتتاح شد. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|