|
گفتوگوی «وطن امروز» با محمد ابوالحسنی، تهیهکننده مجموعه «دیریندیرین»
دیرین دیرین سینمایی میشود
مرتضی اسماعیلدوست: مجموعه «دیرین دیرین» در مدت انتشارش همراه با ابتکارات ارزندهای از همنشینی خلاقیت و سادگی بود و توانست مخاطبان بسیاری را بویژه در فضای مجازی با خود همراه کند. در گفتوگوی پیش رو با محمد ابوالحسنی، تهیهکننده این اثر جذاب سعی شد با توجه به اینکه اطلاعات چندانی درباره ساخت این مجموعه در دسترس نیست، نگاهی موشکافانه به شرایط تولید و برنامههای آتی «دیرین دیرین» داشته باشیم که در خلال آن خبری تازه و دست اول از ساخت فیلمی سینمایی توسط محمد ابوالحسنی به دست آمد. ارسال به دوستان
رونمایی دیگری از تناقض گفتار و رفتار خانم فیلمساز
زیر پوست سیاستبازی!
گروه فرهنگ و هنر: رخشان بنیاعتماد هفته گذشته در مراسم رونمایی کتاب «زیر پوست قصهها» که تحلیلی بر سینمایش است، بیان کرد: «برخی افراد برای دور کردن سینماگران از موضوعات اجتماعی آنها را مورد اتهام سیاسی قرار میدهند». این گفتههای فیلمساز سیاستزده سینمای ایران در حالی در خانه سینما عنوان شد که وی بیش از بسیاری از کارگردانهای دیگر با انتخاب موضوعات اجتماعی در بستری کاملا سیاسی و ارائه تعابیر و انجام گفتوگوهایی پیرامون فیلم علاقهمند است که چنین استنباط سیاسی از آثارش صورت یابد تا بتواند پُز شجاعت خود را در داخل و لبه تیز انتقادش را از فضای ایران در خارج از کشور عیان کند! از سویی بانوی فیلمساز سینمای ایران برخلاف ادعاها و گفتارهای همیشه منتقدانه خود از فضای فیلمسازی در ایران، همیشه هر چه را میخواسته بدون هرگونه مانعی تولید کرده و عرضه داشته و حتی مورد تمجید و اظهار ارادتهای مسؤولانی چون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم هم قرار گرفته است. چنانکه با وجود همه نگاهها و نظرگاههای منتقدان نسبت به سیاهنمایی موجود در آخرین ساخته سینمایی رخشان بنیاعتماد با نام «قصهها»، علی جنتی حتی به قیمت فراخوانده شدن به مجلس درباره این فیلم عنوان کرد: «فیلم «قصهها» مشکلی ندارد. سینمای اجتماعی خیلی نمیتواند برکنار از مسائل اجتماعی باشد. یعنی نمیتواند چشمش را روی آنچه در جامعه و اطراف آن میگذرد ببندد و به آن توجه نکند.» با این حال کارگردان این اثر پرحاشیه که حتی بدون مجوز ساخته شده و رهسپار هفتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز هم شد، در مراسم رونمایی از کتاب «زیر پوست قصهها» که با حضور افرادی چون صادق زیباکلام، رضا میرکریمی، سیدمحمد بهشتی، فرشته طائرپور، سیروس الوند و علیرضا شجاعنوری انجام شد، عنوان داشت: «بحث پر سوءتفاهم واقعیت، واقعنمایی، سیاهنمایی و رئالیسم اجتماعی و مفاهیمی از این دست ابزاری شده برای به حاشیه راندن سینمای اجتماعی ولی خوشبختانه در میان این مسائل، مردم سوءتفاهمها را کنار زده و فیلمهای خوب اجتماعی را میبینند». این رونمایی همراه با تحسینهای مدیرعامل خانه سینما از اندیشههای رخشان بنیاعتماد بود. رضا میرکریمی در این باره گفت: «خوشحالم که خانه سینما در دوره جدید بعد از بازسازی و با چنین وسعتی، انسانهایی فرهیخته را میبیند و امیدوارم این اتفاق تکرار شود». اما تناقض گفتارها و رفتارهای خانم فیلمساز با حضور صادق زیباکلام در مراسم رونمایی از کتابش و سخنان این فعال سیاسی که علاقهمند است در همه مباحث از جمله سینما خود را وارد معرکه کند، نمایانتر شد، هنگامی که مرد پرحاشیه سیاست طی طبقهبندی برآمده از دیدگاهی خامدستانه به چنین کلامی رسید: «سینمای ایران را به 3 گروه تقسیم میکنم که گروه اول سینمای حکومتی و هنر حکومتی است که سمبلش آقای حاتمیکیا، دهنمکی و مرحوم سلحشورند. گروه دوم، گروه گیشه است که فروش برایش مهم است. اما اقلیت سومی هم هست که من اسمش را سینمای «هنر برای هنر» گذاشتهام و سینمای رخشان بنیاعتماد را هم در گروه سوم قرار میدهم». زیباکلام با بیان اینکه در هیچ جامعهای هنر حکومتی نتوانسته دستاوردی داشته باشد و هنر ایدئولوژیک در ایران هم مثل شوروی و کوبا و چین نمیتواند موفق باشد، به سینمای گیشه هم نقدی افکند تا در نهایت سینمای رخشان بنیاعتماد را مظهر کمالگرایی در کشور بداند! این مراسم البته حاشیههایی هم داشت؛ آنجا که صادق زیباکلام که خود را کارشناس همه فن حریف میداند، بدون وجود هیچ اطلاعی از مقوله فراخ سینما در پی نقد کتاب نوشتهشده توسط منتقد نامآشنا؛ سعید عقیقی بود که با واکنش اعتراضآمیز نویسنده مواجه شد! ارسال به دوستان
اخبار
جشن «دکترسلام» و ۱۰۰۰دانلود قانونی در 7 روز ارسال به دوستان
رویدادها
«پاپ» آماده نمایش است ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|