|
نگاهی به ارزشهای فیلم دفاعمقدسی «اروند»
بلمی به سوی ساحل
مرتضی اسماعیلدوست: فرصت شد تا در چهاردهمین دوره جشنواره فیلم «مقاومت» برای دومین بار به تماشای فیلم سینمایی «اروند» بنشینم. اثری که در جشنواره جهانی سیوچهارم فیلم فجر رونمایی شد و چند روزی است اکران سراسری خود را در سینماها آغاز کرده است. البته این اکران چنان غریبانه و با سالنهای محدودی بوده که نمیتوان به میزان تاثیر اولین فیلم بلند سینمایی درباره شهدای غواص نزد مردم واقف شد؛ اینکه دریابیم آیا طبق دیدگاه برخی افراد و رسانهها، آثار دفاعمقدسی دیگر نزد جامعه تحول یافته ایرانی مشتری ندارد یا اینکه تماشاگران بویژه ایثارگران در سالنهای سینمایی قضاوت کنند که آیا فیلم «اروند» مانند برخی کسانی که رغبت نکرده تا با چشم بیدار به تماشایش بنشینند، فیلمی ضد دفاعمقدسی است؟! تکلیف مسؤولان سینمایی و سینمادارهایی که تعیینکننده نبض اکران شدهاند که دیگر مشخص است اما نهادی انقلابی چون حوزه هنری را چه شده که در قبال اثری که در قحطی تولید فیلمهای دفاعمقدسی ساخته شده اینچنین خاموش عمل میکند؟! برخی هم که سرشان گرم بازیهای کودکانه در فضای مجازی است! و به دنبال ارائه گزارش کار هستند و بدون تماشای آثار و از طریق شفاهی فیلمها را قضاوت کرده و براحتی برچسبهای نامناسبی میزنند. به عنوان کسی که 2 بار فیلم را دیده و سازندهاش را که شاگرد بزرگمرد سینمای دفاعمقدس؛ رسول ملاقلیپور است میشناسم و حتی نسبت به ساختار اثر و فیلمنامهاش نقد داشته و به خالقش نیز منعکس کردهام، باید نسبت به برخی گفتههای وهمگرایانه پاسخی دهم، شاید حرکتی مثبت و عملی موثر در مسیر ارزشها نزد برخی مسؤولان رخ دهد. از این نظر فراتر از نقد و تحلیل فیلم «اروند» که حتما در جای خود لازم و یاریدهنده تولید چنین آثاری در آینده خواهد بود، باید از وضعیت امروز حاکم بر سینما چه به لحاظ مدیریت سینمایی و چه رسانهای گلایه کرد؛ انتقاد از اینکه چرا برخی آثار و فیلمسازانی که اهل بده بستانهای معمول نیستند باید خارج از گود توجه قرار گیرند! همانهایی که اتفاقا فعالتر از دیگرانند، اگر به دلیل نازل بودن آثاری چون «اروند» و «دلبری» و «خاکستر و برف» و از این دست آثار مهجورمانده رسانهای است، میتوان نقد منصفانهای بر آنها داشت اما نباید به کل آنها را از صحنه نظر دور داشت. اصلا مگر مابقی فیلمهای تولیدی دوستان بینقص است؛ همان آثاری که سازندگانی مطرح دارند که البته برخلاف ادعاهای فیلمسازشان چیز دندانگیری در اثرشان نمیتوان یافت! ارسال به دوستان
اخبار
یارانه خرید کتاب در نمایشگاه کتاب عاشورا ارسال به دوستان
ابوالقاسم طالبی: جشنواره فیلم مقاومت خانه من است
انقلاب و حکومت مال من است، نه من برای حکومت
ابوالقاسم طالبی سازنده فیلم «یتیمخانه ایران» با بیان اینکه فیلمش ضدانگلیسی است، گفت: اینکه شبکه ارسال به دوستان
مستغاثی: کسی در ایران فیلم ایدئولوژیک بسازد، به او انگ فیلمساز حکومتی میزنند
«به به» به فیلمهای سفارشی آمریکایی!
گروه فرهنگ و هنر: سعید مستغاثی گفت: در ایران اگر درباره یک مشی سیاسی فیلم ساخته شود همه میگویند فیلم حکومتی یا سفارشی ساخته شده اما در آمریکا این شعارها داده میشود و فیلم میشوند و ما در ایران میبینیم، بهبه میگوییم و از دیدن آن لذت میبریم. بهگزارش فارس، آخرین نشست اسلامهراسی با محوریت فیلم سینمایی ارسال به دوستان
رویدادها
رئیس رسانه ملی در اجلاسیه پیرغلامان حسینی: ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|