|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
شهادت عالم مجاهد «حاج سیدمصطفی خمینی(ره)» فرزند ارشد «امام خمینی(ره)»- 1356 ش ارسال به دوستان
اخبار
۱۰ هزار تومان مندرج در قبوض تلفن ثابت بازگردانده میشود ارسال به دوستان
انتقاد شدید رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از آمارها
آمار صادرات غیرنفتی هم غیرواقعی از آب درآمد!
گروه اقتصادی: دولت یازدهم که به دولت ارائهدهنده آمارهای محرمانه مشهور است اکنون در اعلام آمار صادرات غیرنفتی مسیری شفاف را در پیش گرفته است تا با ارائه آماری درست جایی برای هیچگونه ابهامی نگذارد. بنا به این گزارش، رئیس سازمان توسعه تجارت در حالی صادرات غیرنفتی کشور را طی 6 ماهه اول امسال 5/7 میلیارد دلار عنوان میکند که بخش قابل توجهی از این رقم را میعانات گازی تشکیل داده بنابراین رقم اعلامشده با کسر میعانات گازی بسیار کمتر از آنچه محاسبه شده است مشاهده خواهد شد که چنین آماری را نمیتوان واقعی دانست. در این باره رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به غیرواقعی بودن آمار صادرات غیرنفتی کشور گفته است: اگر 7/21 میلیارد دلار صادرات میعانات گازی را از حوزه صادرات خارج کنیم و با واقعیت روبهرو شویم رقمی بسیار کمتر از آنچه محاسبه شده است مشاهده میکنیم. به گزارش تسنیم، خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما گفت: میعانات گازی امسال هم مانند سال قبل جزو صادرات بوده و هست و این خود 10 میلیارد دلار از صادراتمان را شامل میشود. وی افزود: تلاش ما در محور صادرات همیشه بر آن بوده که فضای کافی برای فعالیت کارآفرینان فراهم شود و مزیتهای کشورمان (پتروشیمی و فرآوردههای نفتی) توسعه یابد. او افزود: در بخش صنعت در 6ماهه اول امسال 5/7 میلیارد دلار صادرات داشتیم که زیرمجموعه این رقم شامل صنایع پتروشیمی، شیمیایی، خوراکی، داروهای شیمیایی، ماشینهای صنعتی، صنعت برق، انواع پلیمر، کود، کالاهای مسی، فولادی و... بوده است اما باز هم ساختار صادرات ما چندان مقاوم نیست. رئیس سازمان توسعه تجارت درباره تغییر نرخ ارز و تاثیر آن بر صادرات و واردات افزود: نوسانات قیمت ارز بر این دو واژه بسیار اثرگذار است، صادرکنندگان ما معتقدند قیمت محصولات ما رقابتی نیست و دولت باید با دست کشیدن از تعیین نرخ ارز به ما کمک رساند و بازار را به حال خود بگذارد. رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: نرخ ارز باید براساس تورم داخل و خارج تعیین شود پس بهتر است با رشد تدریجی به سمت افزایش نرخ ارز پیش برویم. خسروتاج ادامه داد: اقتصاد کشورمان همواره به دنبال تامین نیاز داخل بوده و هست، دلیلش هم وقایعی همچون جنگ تحمیلی و تحریم است. وی درباره ادغام 2 وزارتخانه بازرگانی و صنعت با بیان اینکه ادغام این 2 وزارتخانه کار درستی نبوده و بهتر بود در زمان مناسبتری صورت میگرفت، افزود: در بخش سرمایهگذاری برای صادرات غفلت کردهایم و این امر باعث شده در اجرای طرحهای توسعهای کمی ناموفق و بدون هدفگذاری پیش برویم. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه تاکید کرد: باید بتوانیم از وابستگی به نفت و صادرات پتروشیمی که 40 درصد از صادراتمان را تشکیل میدهد فاصله گرفته و در کنار اینها از مزایای دیگر صنایع هم بهره بجوییم. او افزود: اگر 7/21 میلیارد دلار صادرات میعانات گازی را از حوزه صادرات خارج کنیم و با واقعیت روبهرو شویم رقمی بسیار کمتر از آنچه محاسبه شده است مشاهده میکنیم. پورابراهیمی در ادامه افزود: سود نرخ ترجیحی فقط به نفع دلالهاست و چاره این زخم تکنرخی شدن ارز است اما این وعده 3 سال است فقط در قالب حرف جریان دارد. او ادامه داد: نرخ ارز باید براساس نرخ تعادلی و عرضه و تقاضا تعیین شود و به این منظور میتوان بازار ارز را به بورس ارز تبدیل کرد تا همه بتوانند با نرخ متعادل و مشخصی بنا به نیاز خود بهرهمند شوند. پورابراهیمی تاکید کرد: اقتصاد کشور باید از دو نرخی بودن ارز به تکنرخی تبدیل شود تا دلالبازی پایان یابد. ارسال به دوستان
لاپوشانی بیانضباطی مالی در کشور
دولت بدهی خود به بانک مرکزی را تسویه نمیکند
برخلاف ادعای بانک مرکزی، آمارهای رسمی خود این بانک نشان میدهد در 3 سال اخیر هیچگاه بدهی دولت به بانک مرکزی تسویه نشده، بلکه سال به سال افزایش یافته است. بانک مرکزی در واکنش به انتقادات رسانهها نسبت به عدم انتشار ترازنامه سال 93 و مرتبط دانستن آن با بیانضباطی مالی دولت، اطلاعیهای صادر کرده و مدعی شده دولت یازدهم انضباط مالی را کاملا رعایت کرده است. در اطلاعیه بانک مرکزی اینطور آمده است: «دولت در طول 3 سال گذشته از بیانضباطی مالی اجتناب کرده و همانگونه که در آمارهای ماهانه بانک مرکزی از جمله گزیده آمارهای اقتصادی در پایان مرداد 1395 منعکس شده، افزایش بدهی دولت در ماههای میانی سال، صرفاً و مشخصاً به استفاده از منابع بانک مرکزی در قالب حساب تنخواهگردان خزانه مربوط بوده است. این موضوع طبق ماده 24 قانون محاسبات عمومی و ماده یک قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، امری کاملاً قانونی بوده و نباید از آن تلقی بیانضباطی مالی شود. گفتنی است، براساس مفاد قانون یاد شده، این میزان استفاده دولت از حساب تنخواهگردان خزانه همانند سنوات گذشته تا پایان سال تسویه خواهد شد». ادعای بانک مرکزی در نسبت دادن افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی به تنخواه خزانه و تسویه آن تا پایان سال، با عملکرد 3 سال اخیر آن تناقض دارد. احتمالا مسؤولان بانک مرکزی که این اطلاعیه را مینوشتند، متوجه نبودند در آمارهایی که خود آنها منتشر کردهاند، بدهی دولت به بانک مرکزی در 3 سال اخیر بیش از 125 درصد افزایش یافته است. بدهی دولت به بانک مرکزی در مردادماه سال 93 رقم 154 هزار میلیارد ریال بود که مرداد سال 94 به 255 هزار میلیارد ریال و در مرداد سال جاری به 348 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. در حالی که در این مدت بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش کمسابقهای پیدا کرده، بانک مرکزی متاسفانه در اطلاعیه خود به طور خلاف واقع مدعی شده بدهی دولت مربوط به تنخواه خزانه بوده و همانند سنوات گذشته تا پایان سال تسویه خواهد شد اما برخلاف ادعای بانک مرکزی، آمارهای رسمی خود این بانک نشان میدهد در 3 سال اخیر هیچگاه بدهی دولت به بانک مرکزی تسویه نشده، بلکه سال به سال افزایش یافته است. متاسفانه بانک مرکزی در دولت یازدهم در حد یک رسانه جناحی تنزل پیدا کرده و به جای پیگیری تکالیف قانونی خود، اقدام به لاپوشانی بیانضباطی مالی دولت میکند. ارسال به دوستان
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران مطرح کرد
خلف وعده دولت در اجرای اصل 44 قانون اساسی
عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: بهرغم افزایش بودجههای بخش دولتی توجه به اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصیسازی همچنان مورد غفلت قرار گرفته است. کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، به اجرایی نشدن اصل 44 قانون اساسی طی سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شاهد افزایش شرکتهای خصولتی هستیم که این امر با اصل خصوصیسازی مغایرت دارد. به گفته وی، بخش خصولتی یک بخش دولتی پویا و وابسته به منابع مالی دولتی است که رقیب بخش خصوصی محسوب میشود. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران عنوان کرد: در حال حاضر بودجههای دولتی در حال افزایش بوده و این امر خلاف سیاستهای خصوصیسازی است. زرگران درباره عملکرد دولت وقت جهت تحقق اصل 44 قانون اساسی اظهار داشت: دولت برای حضور پررنگ بخش خصوصی زمینهسازی مناسبی را فراهم نکرده، البته کلان بودن مشکلات اقتصادی کشور در به حاشیه رفتن این موضوع بیتاثیر نبوده است. زرگران با اشاره به لحاظ شدن حضور پررنگ بخش خصوصی در برنامه پنجم توسعه، تصریح کرد: با وجود تاکید ویژه برای خصوصیسازی در برنامه پنجم توسعه اما متولیان امر نسبت به اجرای آن بیتوجه بودند؛ چنانکه طبق یکی از ماده واحدهای این برنامه، ساماندهی عرضه گندم و نان طی فرآیندی به بخش خصوصی واگذار شده بود اما در اجرا این واگذاری صورت نگرفت. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|