|
پروژه نیمهتمامی که 10 سال از عمر آن میگذرد
سوت قطار شهری کرج به صدا درنیامد
۱۰ سال از عمر پروژه قطار شهری کرج میگذرد و این شهر 3 میلیون نفری در ترافیک سرسامآور دست و پا میزند و قطار شهری هنوز نتوانسته مرهمی بر زخم کهنه ترافیک باشد. ترافیک که این روزها به گرهی کور در اغلب شهرهای کوچک و بزرگ تبدیل شده، چاره و تدبیری با عنوان گسترش حملونقل عمومی دارد که در کلانشهرها، مترو یا همان قطار شهری، حرف اول را در این حوزه میزند اما در کرج ۱۰ سال است که این گره کور نتوانسته با قطار شهری باز شود. کلنگ احداث و آغاز پروژه قطار شهری کرج در سال ۱۳۸۵ به زمین خورد و در حالی احداث این پروژه بسیار مهم برای کرج ۱۰ ساله شده که اصفهان و مشهد بهرغم اینکه همزمان یا دیرتر از کرج کار احداث قطار شهری را آغاز کردهاند، اکنون از این وسیله حملونقل عمومی بهرهمند هستند. این پروژه قرار بود اواخر سال ۱۳۸۹ مورد بهرهبرداری قرار گیرد اما هنوز صدای قطار در دالانهای زیرزمینی شهر به گوش نمیرسد. این پروژه در فاز نخست حفاری و لاینینگ تونل نزدیک ۹۴ درصد پیشرفت دارد؛ در ایستگاهها بهطور متوسط بالای ۶۰ درصد و در مجموع کل پروژه 5/31 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. هیربد معصومی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در این زمینه با اشاره به اینکه برای برخی پروژههای استان مشکلاتی ایجاد شده است، گفت: در پایتخت کارهای بسیار بزرگتر با سهولت بیشتری انجام میشود اما متاسفانه در البرز اینگونه نیست دلیل آن هم ریشهای و ناشناخته است. در حالی که قرار بود 6 کیلومتر از خط 2 قطار شهری در سال ۹۲ به بهرهبرداری برسد، اکنون در نیمه دوم سال ۹۵ هنوز هیچ خبری از راهاندازی حتی یک کیلومتر از قطار شهری کرج نیست و تنها اتفاق رخ داده در طول این مدت، خرید 2 رام قطار برای خط 2 قطار شهری و انتقال آن به البرز است که البته از کموکیف آن خبری در دست نیست. علی ترکاشوند، شهردار کرج پیش از این در جلسه علنی شورای شهر در این زمینه با اشاره به اینکه مشکل قطار شهری نه مدیریتی است نه فنی، گفت: مشکل قطار شهری کمبود اعتبارات است، وقتی بودجهای وجود ندارد نباید انتظار داشت پروژه به سرانجام برسد. وی با بیان اینکه خسارتهای مستقیم و غیرمستقیم فقدان شبکه ریلی در کرج یک عدد نجومی است و دیگر زمانی برای تاخیر در بهرهبرداری از این پروژه حساس باقی نمانده است، اذعان داشت: واقعیت این است که اگر بخواهیم حمایت مالی از پروژه مترو را منوط به تزریق اعتبارات مساوی از سوی دولت کنیم، حتی تا یک دهه آینده نیز خبری از افتتاح ایستگاهها نخواهد بود و این به معنای تحمیل بیشتر مشکلات اقتصادی و زیست محیطی است. اظهارات شهردار کرج در حالی ارائه میشود که پای پروژه قطار شهری کرج به کمیته حمایت قضایی از سرمایهگذاری استان باز شده و این مساله نشان از اختلافات میان کارفرما (شهرداری کرج) و پیمانکار یعنی شرکت سابیر «طرح و ساخت» دارد اختلافی که منشأ مشخصی ندارد ولی شهرداری کرج کمر همت بسته تا پیمانکار را خلع ید و پروژه را به پیمانکار دیگری واگذار کند. شهرداری برای خلع ید پیمانکار فعلی قطار شهری کرج عجله دارد، این مهم را میتوان در خبری که 13 دیماه سال گذشته در سایت سازمان قطار شهری کرج منتشر شد، بخوبی درک کرد. در حالی شهرداری کرج از خلع ید پیمانکار خبر میدهد که احمد فاضلیان، رئیس کل دادگستری استان البرز 13 مردادماه جاری در گفتوگو با مهر درباره آخرین وضعیت پرونده قطار شهری کرج گفت: پرونده قضایی قطار شهری کرج در دادگاههای استان تشکیل و طبق آخرین تصمیمی که توسط دادگاه بدوی و تجدیدنظر اتخاذ شد مرجع قضایی خود را صالح به رسیدگی تشخیص نداد. فاضلیان افزود: با توجه به قرارداد و مفاد پیمان منعقد شده میان کارفرما و پیمانکار اختلافات حاصل شده باید در نهاد داوری برطرف شود لذا دادگاه بدوی استان همین حکم را صادر کرد. با توجه به اینکه از دادگستری صلب صلاحیت شده است دستگاه قضا در این مرحله حق ورود ندارد و باید اختلاف موجود از طریق مرجع داوری که در پیمان مشخص شده رسیدگی شود. رئیس کل دادگستری استان البرز در ادامه با تاکید بر اینکه تاکنون هیچگونه اظهارنظری درباره ماهیت اختلاف از مرجع قضایی صورت نگرفته است، گفت: باید در انتظار نظر مرجع داوری درباره این اختلاف باشیم اما تاکنون هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است. اما باید به اظهارنظر علیاصغر همتی، مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج در جلسه علنی ۳۱ مردادماه جاری اشاره کرد. وی در پاسخ سوال یکی از اعضای شورای شهر کرج مبنی بر اینکه عدم بازگشت پیمانکار خط ۲ قطار شهری کرج قطعی شده است، گفت: عدم بازگشت این پیمانکار قطعی نیست. در جلسه یاد شده برخی اعضای شورای شهر کرج بر لزوم شفافسازی ابعاد حقوقی قرارداد قطار شهری کرج تاکید کرده بودند. در این باره مصطفی سعیدی سیرایی درباره وضعیت نابسامان پروژه قطار شهری کرج و اختلافات پیشآمده میان شهرداری کرج و پیمانکار که باعث شده پروژه ماهها بلاتکلیف بماند به خبرنگار مهر گفت: برای مشخص شدن منشأ اختلافات میان شهرداری و پیمانکار پروژه قطار شهری کرج بارها پیشنهاد دادم که در جلسهای علنی با حضور ۲۱ نفر اعضای شورای شهر، شهردار، مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج و پیمانکار اختلافات بررسی شود ولی این جلسه هیچگاه برگزار نشد. سعیدیسیرایی با تاکید بر اینکه دلیل عدم برگزاری جلسه هنوز برایم روشن نشده است، گفت: تا این جلسه برگزار نشود و پیمانکار و کارفرما رودررو منشأ اختلاف را مطرح نکنند به نتیجه مشخصی نخواهیم رسید. عضو شورای شهر کرج با تاکید بر اینکه باید مشخص شود حق با پیمانکار یا کارفرماست، گفت: از رئیس شورا درخواست کردهایم این جلسه را برگزار کند. اما در ادامه ارائه اظهارنظر سیدمحمدرضا سجادی، مدیرعامل شرکت پیمانکار قطار شهری کرج که از شرکتهای زیرمجموعه «شستا» وابسته به سازمان تامین اجتماعی کشور است، ضروری به نظر میرسد. وی با اشاره به اینکه در قرارداد متروی کرج پیمانکار تامینکننده مالی نیست، افزود: قرار بر این است هر ساله ۵۰درصد اعتبارات مورد نیاز سابیر توسط شهرداری و ۵۰ درصد دیگر توسط دولت تامین شود، تا امروز شهرداری جز ۴۵ میلیارد تومان زمینی که در اختیار سابیر قرار داده، پولی پرداخت نکرده است. سجادی گفت: شهرداری به تعهدات خود عمل نکرده است، استاندار البرز تمام سعی خود را به کار گرفته و با رایزنی مبالغی را تامین کرده، اگر مترو به اینجا رسیده تنها به واسطه منابع مالی دولتی بوده که به طور قطع کافی نبوده است. ارسال به دوستان
اخبار
برپایی غرفه اطلاعرسانی شرکت گاز آذربایجان شرقی ارسال به دوستان
اخبار
افزایش امنیت شبکه برق منطقهای مرهون تلاش کارکنان حراست ارسال به دوستان
باغ همانی بودکه دادی رفت
حسین قدیانی: چه دار و برگ رنگارنگی! چقدر ناز! خدا عالم است چقدر پزش را میدادیم! چقدر باعث افتخارمان بود! وای که چه باغ قشنگی داشتیم! پر از درخت! پر از میوه! میوههایی که فقط مختص یک فصل سال نبود! باغ ما «باغ همیشه بهار» بود، از بس باغبان و بچهها برایش زحمت کشیده بودند! چراغ باغ ما همیشه «روشن» بود اما خب! برای اینکه باغ سرپا بماند، حتی داغ هم دیدیم! چند تایی از بچهها را زدند، با همان اسلحه کدخدا! کدخدای نامرد، این باغ را به چشم ما نمیدید! میگفت: «شما وقتی باغچه دارید، باغ میخواهید چه کار؟!» حتی به چاه باغ ما چشم طمع داشت! به همه آن میوهها، همه آن ریشهها، همه آن برگها! حتی چشم دیدن ریسههای باغ ما را نداشت که «نیمه شعبان»... آه! یک آن دلم گرفت! چه چراغانی خوشگلی! از این شاخه به آن شاخه! سمفونی لالهها! لالهها را که کدخدا زد، فکر میکرد باغ ما میخوابد! باغبان اما نگذاشت! پای باغ ایستاد! پای هر پر هر لالهای ایستاد! پای هر میوه هر شاخهای ایستاد! کدخدا گفت: «پس لااقل بیایید مذاکره!» باغبان گفت: «من که خوشبین نیستم ولی حالا که میخواهید بروید با کدخدا دور یک میز بنشینید «قهرمان» باشید»! ما هم تکرار کردیم پند باغبان را! برای طرف خودمان دست زدیم بلکه بیشتر امتیاز بگیرد! تماشاچی هوشیاری بودیم! تشویق میکردیم تیممان را به حمله! و به زدن گل بیشتر! متهم شدیم اما به همصدایی با بدترین دشمن ما و صمیمیترین دوست کدخدا! ارسال به دوستان
بودجه صداوسیما باید از تبلیغات مستقل شود!
دکتر حجتالله عبدالملکی: براساس قانون بودجه سال 95، سازمان صداوسیما باید بیش از 60 درصد از هزینههای خود را از درآمدهای اختصاصی (که عمدتا شامل تبلیغات میشود) تامین کند. این رقم حدود 1200 میلیارد تومان خواهد بود اما وابستگی بودجه رسانه ملی (به عنوان بزرگترین رسانه و مهمترین نهاد فرهنگساز جامعه) به تبلیغات بازرگانی، قطعا ضد اقتصاد مقاومتی ارزیابی میشود. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|