|
نگاهی به مستند «جلالخالق! خیالبافیهای دنیای مرتبط» ساخته ورنر هرتسوگ
مکاشفهای در احوال انسان متمدن!
مرتضی اسماعیلدوست: لذت تماشای تازهترین ساخته ورنر هرتسوگ؛ فیلمساز کهنهکار آلمانی در جشنواره دهم «سینما حقیقت» از این حیث جالب توجه بود که دریابیم چگونه از دل رویدادی که بسیار برایمان آشناست میتوان باز هم به کشفی دوباره دست زد، با دوربینی که در عین فرم و شیوهای تکراری در مستندسازی که در پی جستوجوگری و گزارش اتفاقات از طریق گفتوگو است، میداند راز کشف مفاهیم را برای مخاطب چگونه بشکافد که در عین تلخکامی همراه با طنازی باشد و در عین سادگی در روایت همراه با لایههای فلسفی قابل تاملی شود. منظری تصویری که میتوان در آن به تامل نشست ماهیت اصالت وجود را آنگونه که «کی یرکگور»، انسان را به موجودیت خود متوجه میکند تا از این طریق از زیر بار فضای کاذب دور افتد. ارسال به دوستان
دیدگاه نادر طالبزاده درباره مستندسازی بحران در ایران
باید آماده مستندسازی در آمریکا باشیم
برنامه «هفت» این هفته که به موضوع «مستندسازی بحران در ایران» اختصاص داشت میزبان نادر طالبزاده و محسن اسلامزاده بود. نادر طالبزاده، درباره مسائل مربوط به سختی مستندسازی بحران و ترور بیولوژیک خود گفت: متاسفانه آموزشهای کافی در این زمینه نداریم. این مساله چندسالی است برای من رخ داده است. در سفری که به عراق داشتم، چمدانم در نجف و در اتاق انبار هتل بود و بعد به کربلا رفتیم در حالی که چمدانمان در نجف مانده بود. اما در کربلا افراد مسلحی به من زنگ زدند و به سراغم آمدند و گفتند چمدان شما دست ماست و باید خودتان بیایید و تحویل بگیرید. من حدس زدم که اطلاعات لپ تاب را بخواهند خالی کنند. بعد از آن سفر کمکم تنگی نفس و بیخوابی سراغم آمد. گمان میکردم بهخاطر آلودگی هوای تهران باشد. اما من وقتی با آقای دکتر کرمی در ماه رمضان در برنامه تلویزیونی مصاحبه داشتم، بعد از مصاحبه ایشان گفتند این تنگی نفس در اثر حادثهای است؟ گفتم در کربلا چنین حادثهای رخ داد و بعد از بررسیها مشخص شد علت ناشی از همان حادثه بوده است. در ادامه محسن اسلامزاده نیز با اشاره به ضعف مستندسازی بحران در ایران از آموزش نیروها برای ممانعت از خطرهای احتمالی گفت: ما خیلی عقبتر از این حرفها هستیم. در صحنهای که من مجروح شدم در خلال تولید یکی از مستندهایم، اگر جلیقه ضدگلوله داشتم 12 ترکش پشتم نمیخورد. این مستندساز افزود: تجربه نشان داده ورود نهادهای دولتی و حاکمیتی کمکی نمیکند. در عوض براحتی میتواند توسط جشنوارههایی مثل عمار این دورهها در قالب کارگاههای فشرده آموزش داده شود تا مستندساز بیاموزد در شرایط سخت چگونه کار کند. در ادامه نادر طالبزاده بیان داشت: امروز آمریکا به واسطه انتخابات جدید خود از تعادل درآمده و دچار انفعال است. در این شرایط ما باید خود به داخل آمریکا برویم و درباره آن 80 درصدی که به واسطه دهههای اخیر آمریکا فقیر یا بیکار شدهاند مستند بسازیم. بالاخره ما در آینده نه چندان دوری به نقطه جوش در آمریکا خواهیم رسید و باید بر روی این حوزه جدی بحران و مستندسازی فکر جدی کرد تا گروههای مستندساز آن سوی مرزها داشته باشیم تا درباره کارهای بسیاری که آنها کردند و کسی مچ آنها را نگرفت و قِسر در رفتند، فیلم و گزارش تهیه کنیم. در تمام این سالها آنها سعی کردند از رسانههای خود، تصویری دروغین را از ما و جهان به نمایش بگذارند. حالا نوبت ماست تا تصویر درست را ارائه کنیم. ارسال به دوستان
نرگس آبیار در برنامه تلویزیونی «هفت»:
حوزه هنری فیلم «روحوضی» را به «نفس» ترجیح داد
برنامه سینمایی «هفت» بامداد شنبه 20 آذرماه با حضور نرگس ابیار کارگردان و ساره نورموسوی بازیگر فیلم نفس روی آنتن شبکه 3 سیما رفت. نرگس آبیار در این برنامه با گلایه از کیفیت اکران فیلمها در سینماهای کشور، بیان داشت: کاش مشکلات ما فقط سالنهای سینما بود. الان یک ناعدالتی عجیب و غریب در سینماها موج میزند که به نظرم مشکل بزرگتری است و همه جا این مشکل را میبینم. آبیار در ادامه با گلایه از حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: حوزه هنری که ادعای کار فرهنگی دارد و از نمایش فیلم «لانتوری» بهخاطر نامناسب بودن فیلم سر باز میزند، الان فیلم روحوضی را نمایش میدهد و از سالن دادن به ما خودداری میکند. ما از ابتدا با 23 سالن شروع کردیم و الان 16 سالن داریم. در حالی که «نفس» همواره با سالن پر و ظرفیت خوب اکران شده اما وضعیت سانس دهی و سالن دهی ما بسیار بد است و سانسهای شبانه ما را میگیرند و ساعت 11 صبح میدهند! وی افزود: حوزه هنری با شرکت نورتابان قرارداد پخش نیز داشت اما به راحتی آب خوردن تمام سالنهایش را با شروع اکران «سلام بمبئی» به این فیلم اختصاص داد. وی درباره علت گرفتن سالنهای فیلم «نفس» در حالی که سالنهای فیلم همواره پر است، گفت: من نمیدانم و به فیلمهای دیگر هم نمیخواهم بیاحترامی کنم اما انتظار داریم وقتی حوزه هنری به ما قول داد و قرارداد دارد، حمایت کند و پای قولشان بایستند. اما متاسفانه با سینما بحث جناحی میشود. در حالی که من از ابتدا گفتم من اساسا آدم جناحی نیستم! آبیار ادامه داد: من بعد از خدا به بالاترین مقام عالیرتبه این مملکت پناه میآورم تا ما را از این بیعدالتی نجات دهند! دلم بسیار پر است و آمدهام در «هفت» تا گلایه کنم. من مردانگی یا زنانگی کردم و فیلم «شیار 143» را ساختم، حالا شما از من بهخاطر آن فیلم در «نفس» حمایت کنید. از نهادهایی که از ما حمایت نکردند و نهادهایی که از ما حمایت کردند مثل سازمان اوج که از ما دلجویی کردند و باعث دلگرمی ما شدند، تشکر میکنم. وی در نهایت درباره بازی ساره نورموسوی در فیلم نیز گفت: به اذعان بسیاری از کارشناسان و مخاطبان، ساره نورموسوی در فیلم شگفتانگیز بود و علت بخشی از این ماجرا این بود که بازی نمیکرد، بلکه صحنه را باور میکرد و حس میکرد؛ این اتفاق دارد برایش میافتد. این خصوصیت خوب ایشان بود که در خلق صحنهها به ما بسیار کمک میکرد. ارسال به دوستان
رقابت ناشران برای ترجمه آثار عامهپسند
«نقض برجام» بازار کتاب را تکان داد
هفته سوم آذر مصادف بود با پرفروش شدن کتابهایی که در ارتباط با برجام بودند و این نشان از این دارد که مخاطبان برای دانستن بیشتر سراغ این کتابها رفتهاند. به گزارش فارس، هفته گذشته و به طور کلی روزهای اخیر یکی از داغترین اتفاقاتی که در جهان سیاست رخ داده تمدید تحریمها از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بود. این مساله که ابعاد گستردهای داشت بر بازار کتاب نیز تاثیر گذاشت و زمینه پرفروش شدن کتابهایی را رقم زد که در ارتباط با مساله برجام نوشته شده بودند. کتاب «راز آنچه مرقوم داشتهاند» یکی از آثاری بود که در هفته گذشته مورد توجه قرار گرفت و توانست پرفروش شود. «راز آنچه مرقوم داشتهاند» عنوان کتابی است که نام آن از عبارت ابتدایی نامه رهبر انقلاب در پاسخ به نامه حسن روحانی رئیسجمهوری اسلامی ایران پس از توافق ژنو در تاریخ آذر 1392 است. نامهای که رئیسجمهور در آن به دستاوردهای توافق ژنو اشاره و برای رهبر انقلاب ارسال کرده بود و رهبری نیز با عبارت «دستیابی به آنچه مرقوم داشتهاید...» نامه خویش را آغاز کرده بود و از دستیابی به مرقومات داخل نامه تقدیر و تشکر کرده بودند. این کتاب به بررسی توافق ژنو و محصول آن پرداخته و در کنار بررسی این موضوع، تاریخچه مذاکرات هستهای از 1382 تا 1394 را نیز مورد کاوش قرار داده و بررسی کرده است. در این هفته همچنان شاهد بودیم که کتابهای مرتبط با پویش کتابخوانی «روشنا» توانستند پرفروشها را به خود اختصاص دهند. شهید سیدمرتضی آوینی یکی از افرادی بود که در هفته گذشته نامش در میان نویسندههای پرفروش خودنمایی میکرد. سیدمرتضی آوینی که او را «سید شهیدان اهل قلم» خواندهاند با آثارش در زمینه هنر دست به روشنگری زد و قلم او را طیف بسیاری از روشنفکران اعم از مسلمان و غربزده برنتافتند. جوجو مویز نویسندهای است که چند ماهی است کاسبی خوبی در بازار کتاب برای خود دست و پا کرده و توانسته توجه مخاطبان کتابهای عامهپسند را به خود جلب کند. او که دیگر ترجمه کردن کتابهایش تبدیل به یک مسابقه شده ناشران را به تکاپو انداخته که برای کسب سود دست به ترجمه آثارش بزنند. در حالی که ناشران از کمبود مخاطب گلایه دارند اما فراموش میکنند برخی از همکاران برای کسب سود بیشتر دست به تخریب ذائقه مخاطبان میزنند.با توجه به اینکه در آستانه هفته کتاب قرار داریم کتابهایی که در ارتباط با پیامبر رحمت بودند توانستند پرفروش شوند. «قاف» اثر یاسین حجازی که انتشارات شهرستان ادب منتشر کرده و همچنین «محمد(ص) مثل گل بود» اثر حجتالاسلام حیدری ابهری که انتشارات بوستان فدک آن را منتشر کرده از جمله آثاری بودند که در هفته گذشته مورد توجه قرار گرفت. ارسال به دوستان
اخبار
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت شاعری شیرینسخن ارسال به دوستان
رویدادها
راهاندازی بنیاد رسول اکرم(ص) توسط مجید مجیدی ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|