|
درباره ویژگیهای اجتماعیترین برنامه تلویزیون
چرا دورهمی با برنامههای دیگر فرق دارد؟
گروه فرهنگ و هنر: در خلأ حضور برنامههای اجتماعی خاص و کارکردی در تلویزیون، این روزها دورهمی مهران مدیری توانسته در قالب یک برنامه اجتماعی به نقد رفتارهای غلط اجتماعی بپردازد و با فرهنگسازی در حوزه زندگی مدرن، به صراحت حرفهایی را بزند که شاید دیگران کمتر جرات ورود به آنها را داشته باشند. به گزارش «وطن امروز»، مهران مدیری براحتی از روند معمول برنامههای گفتوگو محور غیرجذاب فاصله گرفته است و با تلاش برای بسط نقد اجتماعی در مدیوم طنز مخاطبان فراوانی را پای شبکه نسیم نشانده است. یکی از سختیهای کار تلویزیون و در واقع یکی از ظرافتهای برنامهسازی و رسانه، بیان صریح انتقادات با لحاظ حداکثر واقعبینی است. مهران مدیری که سابق بر این با نقد گروههای مختلف و نهادها و بخشهای متفاوت در مدیوم طنز تلاش کرده آنها را به چالش بکشد این بار در «دورهمی» هم این فرآیند را ادامه داده است. نقد سیستم پزشکی و نظام بهداشت در «درحاشیه»، نقد شعرا، روشنفکران، ماهوارهها، سیاستمداران، اهالی فوتبال و... در مرد هزار چهره و نقدهای صریحی که مهران مدیری در سالهای قبلتر در «شبهای برره» و اثار دیگر پیش برده است، نشان میدهد او اتفاقا در «دورهمی» به حدمطلوبی رسیده است. برنامه دورهمی این روزها با استقبال مخاطبان هم همراه است، چرا که به دور از ژستهای خاص در عین طرح مسائل کاملا جدی، کاملا عامیانه و مردمی است. مهران مدیری همان سوالی را از مسؤولانی که در برنامه حاضر میشوند، میپرسد که اگر مردم جای او بودند هم این سوال را میپرسیدند. او به ابتکار، رئیس سازمان محیطزیست – وقتی دارد به مثابه گزارشهای روتین صحبت میکند - میگوید: «چرا هیچ اتفاقی نمیافتد؟ از تلاشهای صورت گرفته مطلع هستم اما بلاخره چی؟ چرا وضعیت اقتصادی مردم تغییری نمیکند؟». او به طریق مشابه، ستاری معاون رئیسجمهور را نیز مورد نقد قرار میدهد. البته به همان صراحت بیان که یک مخاطب مردمی این سوالها را دارد. ساختار دورهمی به گونهای است که نظر مخاطبان را از هر حیث جلب میکند، این برنامه از ساختاری جدید در عرصه استندآپ و ترکیب آن با نمایش بهره برده است. از طرف دیگر تسلط مهران مدیری در طنز و کنایه و بداههگوییهای مفید توانسته بخشهای خوبی را در این برنامه ایجاد کند. اگر چه بخشهای نمایشی نسبت به گفتوگوها و استندآپ کمدی، با کیفیت پایینتری طراحی میشوند و اینطور احساس میشود که نمایشنامه فاقد متن و صرفا با تکیه بر توانمندیهای بازیگران پیش میرود. یکی از مجریان با سابقه تلویزیون درباره دورهمی اظهارت جالبی دارد. گیتی خامنه درباره این برنامه گفته است: یکی از مسائلی که مردم ما با آن درگیر هستند، تعارف است و همین باعث شده گاهی از ارتباط شفاف و واقعی دور شویم و دورهمیهایمان به مقوله تعارف بگذرد. حتی برخی مواقع منجر به سوءتفاهم میشود؛ اما یکی از نکات مثبت برنامه دورهمی این است که تلاش میکند به مقوله تعارف بپردازد و اینکه نباید این مساله جایگزین ارتباط شفاف شود. این خیلی خوب است که ما به شناخت واقعی برسیم. این اتفاق خوب در برنامه دورهمی رخ داده است. یکی دیگر از ویژگی برنامه دورهمی این است که سوژههایش از دل اجتماع گرفته میشود اما بهتر است از میهمانانی دعوت شود که ممکن است چهره نباشند اما کارهای درخشانی انجام دادهاند. به نظرم دعوت از چنین افرادی به موفقیت برنامه میافزاید. به نظر میرسد آنقدر وجه فرهنگسازی و نقد اجتماعی بااهمیت است که از نظرگاه بازیگران نیز دور نمانده است. محمود پاکشنیت بازیگر سینما و تلویزیون که خود سابقه حضور در این برنامه را دارد، درباره برنامه میگوید: دورهمی جزو برنامههای پرمخاطب تلویزیون است که بیشتر مردم آن را دنبال میکنند و از تماشای آن لذت میبرند. اتفاقا من و همسرم هم یک بار میهمان این برنامه بودیم و هر زمان که در منزل باشم، حتما برنامه را میبینم و دوستش دارم. برنامه دورهمی در هر قسمت به یک موضوع اجتماعی میپردازد که به نظرم جذاب است و پیشنهاد میکنم همین مسیر را در فصل جدید هم ادامه بدهد؛ زیرا دورهمی میتواند موضوعات اجتماعی را در جامعه فرهنگسازی کند. حتی معتقدم چون این برنامه هر روز به یک موضوع میپردازد، به همین دلیل تاریخ مصرف هم ندارد. ارسال به دوستان
نویسنده داستان «بادبادکها»:
نوشتن برای نوجوانان حرکت روی لبه شمشیر است
نویسنده داستان «بادبادکها» با اشاره به زمینه تحقیقاتش برای نگارش این داستان گفت: با چند فرزند طلاق، به اضافه یک کارشناس امور تربیتی و 2 مشاور خانواده مشورت کردم. به گزارش فارس، داستان «بادبادکها» اثر وجیهه علیاکبریسامانی که انتشارات علمی- فرهنگی آن را منتشر کرده اثری است تربیتی که نویسنده با اتکا به تجربیات خود آن را نوشته که برای والدین و همچنین فرزندان آنها میتواند مفید باشد. این داستان ماجرای خانوادهای را از زبان فرزندان آن روایت میکند که پدر و مادر با یکدیگر مشکل دارند و زندگیشان در آستانه فروپاشی است و نویسنده تلاش کرده تا نگرانیهای فرزندان این قبیل خانوادهها را بازنمایی کند. وجیهه علیاکبری در پاسخ به این سوال که خواننده نوجوان باید با کدام شخصیت کتاب همذاتپنداری کند، میگوید: سارا نمونهای از بچههایی است که نوجوانی نکرده، دارد بزرگ میشود. او در واقع برای برادرش مادری میکند. با اینکه نوجوانان از امر و نهی فراری هستند، موافقم اما وقتی که از موضع پدر و مادر و بزرگترها باشد، وقتی نوجوانی خودش به این بلوغ فکری میرسد، به نظرم در نظر دیگران تحسینبرانگیز هم میشود. پارسا هنوز کودک است اما سارا در اواخر دوران نوجوانی است و در خانوادههای در حال دعوا و کشمکش و در آستانه فروپاشی، اغلب (و نه همیشه) هستند بچههایی که ناگهان بزرگ و پخته میشوند. من 4-3 جلسهای با دانشآموزان مدارس مختلف درباره این کتاب نشست داشتهام، جالب بود که همه آنها به نوعی از شخصیت عاقل و پخته سارا خوششان آمده بود. من با ساخت مختصات چنین خانواده بههمریختهای در ذهنم، از همان اول تکلیف شخصیتسازی بچهها را روشن کرده بودم: پارسا از آن دستهای است که در ادامه و نوجوانی و جوانی هم سراغ سوءاستفاده از موقعیت بحرانی خانواده میرود که به نوعی از آب گلآلود برای خودش ماهی بگیرد و بیخیال وضعیت خانواده، حال خودش خوب باشد. اما سارا را شخصیتی میدانستم که میخواهد نقطه ثقل خانه شود، زود به مرز پختگی برسد و با چنگ و دندان اعضای خانواده را تا جایی که میتواند به هم بچسباند! از این دست بچهها پیرامونم دیده بودم. وی با اشاره به محتوای قصهاش میگوید: در خانوادهای که همیشه در حال جنگ، کشمکش، قهر و دعوا هستند که پدر و مادر باید در آن ستون خانه باشند، سرجای خودشان و وظایف تعریف شدهشان قرار نگرفتهاند و همه چیز روی هواست. اصلا مادر خورد و خوراک بچهها و رفت و آمدشان برایش مهم نیست. واقعا بچهها از نظر روانشناسی به ارسال به دوستان
پوران درخشنده:
«خانواده» رکنی است که میتواند انسانیت را جلو ببرد
کارگردان فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» گفت: تمام بحث و دغدغهام خانواده است، چرا که معتقدم خانواده رکنی است که به ما قابلیت میدهد انسانیت را جلو ببریم. به گزارش تسنیم، پوران درخشنده، کارگردان فیلم سینمایی«زیر سقف دودی» درباره ساخت این فیلم سینمایی گفت: فیلم سینمایی«زیر سقف دودی» با به پایان رساندن مراحل فیلمبرداری در حال حاضر در مرحله تدوین به سر میبرد و در تلاشیم هرچه سریعتر کار را به پایان برسانیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا «زیر سقف دودی» در سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا میکند، بیان کرد: فرم حضور در سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر را پر کردهایم و امیدواریم در این جشنواره فرصت حضور یابیم. درخشنده درباره ساخت فیلمهایش که بیشتر روی موضوعات اجتماعی و خانوادگی تاکید دارد، تصریح کرد: آینده ما توسط بچههای ما رقم زده میشود، بنابراین اگر آینده بچههای ما به این شکل ادامه پیدا کند با مشکل مواجه خواهیم شد. تمام بحث و دغدغهام خانواده است، چرا که معتقدم آن رکنی که به ما قابلیت این را میدهد که انسانیت را جلو ببریم خانواده است. متأسفانه ارکان خانواده در حال حاضر در کشورمان روز به روز سستتر میشود. من قطعاً این مسیر را ادامه خواهم داد و فیلمهای بیشتری با موضوع خانواده خواهم ساخت. ارسال به دوستان
لوکیشنها انتخاب شدند
آخرین خبرها از تازهترین سریال سیروس مقدم
لوکیشنهای سریال «هنگام بیداری» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیهکنندگی حبیبالله والینژاد با بررسیهای انجام گرفته، مشخص شد و شهرهای بوشهر، شیراز، دلوار، قزوین و تهران به عنوان لوکیشنهای اصلی این سریال انتخاب شدند. به گزارش روابط عمومی سازمان هنری - رسانهای اوج، لوکیشنهای سریال تاریخی «هنگام بیداری» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیهکنندگی حبیبالله والینژاد پس از بررسیهای انجام شده توسط عوامل این سریال مشخص شد. این پروژه که نخستین سریال تاریخی سازمان هنری - رسانهای اوج محسوب میشود، در حال حاضر در مرحله انتخاب و تکمیل لوکیشن قرار دارد. در این مرحله بعد از بازدید تهیهکننده و کارگردان فیلم از شهرهای مختلف کشور، شهرهای بوشهر، شیراز، دلوار، قزوین و تهران بهعنوان لوکیشنهای اصلی این سریال انتخاب شدند. گفتنی است هم اکنون تیم صحنه زیر نظر عباس بلوندی در حال بازآرایی و تکمیل لوکیشنهای انتخاب شده هستند. گفتنی است سریال تاریخی «هنگام بیداری» عنوان پروژه الف ویژهای است که توسط سازمان هنری - رسانهای اوج به کارگردانی سیروس مقدم و تهیهکنندگی حبیبالله والینژاد در حال پیش تولید نهایی است و قرار است به موضوع مقاومت مردم جنوب کشور در برابر استعمار انگلیس در یکصد سال قبل بپردازد. ارسال به دوستان
اخبار
یتیمخانه ایران؛ قدمی رو به جلو ارسال به دوستان
رویدادها
چاپ سیزدهم گزیده غزلیات شهریار ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|