|
رنگ باختن استدلالهای پوشالی حامیان برجام
آیا مردم هنوز منتظرند؟
مهدی مهدویگرگانی: مذاکرات هستهای ایران و گروه 1+5 را میتوان «شطرنج منافع» نامید. درباره ایران، شرایط مشخص بود؛ تامین منافع. اما در سوی دیگر آمریکا تلاش میکرد علاوه بر تامین منافع خود، منافع شرکا و متحدان خود را نیز تامین کند. ارسال به دوستان
کشتی دیپلماسی در دل اقیانوس اطلس
سعید حاجیپور: «نیروی دریایی امروز در بسیاری از نقاط عالم و در کشور ما یک نیروی راهبردی است؛ به چشم یک نیروی راهبردی به نیروی دریایی باید نگریسته شود». این جمله، جملهای ویژه و قابل تأمل از بیانات رهبر معظم انقلاب در دانشکده علوم دریایی نوشهر در تاریخ 14 مهر88 است؛ جملهای که عبارت و اصطلاح «نیروی دریایی راهبردی» را به ادبیات دفاعی جمهوری اسلامی افزود و پس از آن مسؤولان و فرماندهان نظامی کشور در تدوین برنامهها، راهبردها و مأموریتهای نیروی دریایی به چشم یک نیروی راهبردی به آن مینگرند. کشور ما در مجاورت منطقه حساس مثلث طلایی تنگههای مالاکا، هرمز و بابالمندب قرار دارد که یکسوم مبادلات تجاری جهان از این منطقه صورت میگیرد لذا بنا بر تأکیدات فرمانده معظم کل قوا، مدار 10 درجه به عنوان حوزه مأموریت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تعیین میشود و پس از آن، این نیرو حضور موفق، مستمر و مقتدرانهای را در این حوزه داشته است. مدار 10 درجه در منطقه ما- که از شمال سواحل مکران در دریای عمان و از جنوب از یک سو، هند و از سوی دیگر خلیج عدن را شامل میشودـ از جمله حیاتیترین مسیرهای ترانزیت دریایی در جهان است. طبق آمارهای بینالمللی در سال 2014 میلادی بالغ بر 3827 میلیون تن کالا در آسیا از مسیرهای دریایی حمل شده است که بخش اعظم آن از حوزه مدار 10 درجه عبور کرده است، لذا حضور در این منطقه به معنای امکان تسلط بر مسیرهای اصلی کشتیرانی تجاری شرق به غرب دنیاست. امروز حملونقل دریایی بیشترین سهم را در ترانزیت کالاها در جهان و کشور ما داراست لذا امنیت دریا به معنای امنیت صادرات و واردات این حجم از کالاها و در نهایت کاهش هزینههای ترانزیتی این تولیدات است. تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند- به طور خلاصه مدار 10 درجه- آنجا اهمیت مضاعف پیدا میکند که شاهراه صادرات انرژی خاورمیانه- به عنوان قلب انرژی جهان- نیز محسوب میشود. بر اساس آمارهای بینالمللی، روزانه بیش از 17 میلیون بشکه نفت خام و فرآوردههای نفتی جهت صادرات از تنگه هرمز عبور میکند لذا ثبات، امنیت و کنترل منطقه خلیجفارس و دریای عمان برای جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها از اهمیت ویژهای برخوردار است. حضور مستمر ناوگان نظامی کشورهای غربی در خلیج فارس و دریای عمان نیز به دلیل اهمیت استراتژیک این منطقه است تا آنجا که ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین مستقر میشود. در این منطقه اقتصاد، سیاست و قدرت نظامی بهم پیوند خورده است. راهبرد دریایی جمهوری اسلامی دستیابی به قدرتی است که بتواند ضمن جلوگیری از استفاده دشمن از راههای آبی، حق استفاده از این راهها را برای خود محفوظ دارد. از طرفی، وجود تنوع در ماموریتها و تجهیزات نیروی دریایی یک کشور، سیادت دریایی آن کشور در دریا را هم فراهم میکند. لذا از نیروی دریایی به عنوان یک نیروی «فناوریمحور» یاد میشود. در این راستا تجهیز نیروی دریایی به انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی در کلاسهای مختلف از برنامههای اصلی کشورها در عرصه نظامی است. حضور مستمر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی- به عنوان نیروی دریایی راهبردی- در آبهای آزاد بینالمللی نیازمند تجهیزاتی خاص مانند انواع ناوشکنها و زیردریاییها در کلاسهای متفاوت است که به لطف تلاشهای دانشمندان و متخصصان داخلی، امکان تولید این تجهیزات در داخل کشور بهوجود آمده است. طراحی، ساخت و بهکارگیری ناوشکن جماران نمونهای بارز از این قابلیت جوانان و دانشمندان ایرانی است. پیشرفتهای چشمگیر محققان دفاعی کشور به همینجا ختم نمیشود. رهبر حکیم انقلاب بهمن 88 در دیدار دستاندرکاران ساخت ناوشکن جماران فرمودند: «من میخواهم روی شناورهای زیرسطحی هم تأکید کنم. نیروی دریایی یکی از هدفها و جهتگیریهای کلیاش باید مساله شناورهای زیرسطحی باشد. امروز ارسال به دوستان
تعویض اسبها در وقت اضافه!
صادق فرامرزی: «شما نمیتوانید اسبها را وسط مسابقه عوض کنید». این جمله آشنا اما کودکسال در سپهر سیاسی ایران به توئیت محمدجواد ظریف خطاب به زیروروکشی طرفین غربیاش در واپسین روزهای آخرین دور مذاکراتی بازمیگردد که منجر به توافق موسوم به برجام شد. اینبار موضوع دیگر زیروروکشیدن طرفین غربی نیست گویا خود متولیان مذاکره و برجام که روزی از نقل این جمله برای رسیدن به توافق استفاده میکردند جامه عمل به آن پوشاندهاند تا این بار برای فرار از پاسخگویی، اسبهایشان را در میانه میدان افکار عمومی عوض کنند. روحانی 3هفته پیش در دانشگاه تهران از همان پروژهای با صراحت رونمایی کرد که چندماهی برای افتتاحش فضاسازی کرده بود. آش برجام که این روزها و پس از تمدید تحریمهای 10 ساله ایالات متحده به حدی از شوری رسیده است که جایی برای پاسخگویی باقی نگذاشته، دولتمردان را به این فکر واداشت تا مسیر پاسخگویی را با راهبردی دوگانه مسدود کنند. سخن رئیسجمهور مبنی بر «هیچ قدمی در برجام بر نداشتیم جز اینکه همه موارد را با رهبری هماهنگ کردیم» خود روی دیگر سکه فرار از پاسخگوییای است که چند ماه پیش با جمله «برجام سایه جنگ را از سر ما برداشت» کلید خورده بود. اما ارتباط این دو عبارت با یکدیگر چیست؟ جواب روشن است: حالا از یکسو برجام توافقی نیست که بخواهد مشکلات را از سطح اقتصادی تا «آب خوردن» حل کند بلکه توافقی است که توانسته «سایه جنگ» را از سر کشور بردارد. اما این دو رویکرد را چگونه میتوان در کنار یکدیگر جا داد؟ برکسی پوشیده نیست که در سایه نبود هیچ عملکردی در عمر ارسال به دوستان
تاریخ مشروطه
دکتر موسی نجفی: ولی در کنار این عوامل، عامل مهم دیگری را هم باید ذکر کنیم و آن اینکه در طیف گرایش مذهبی، گاه از زبان تنی چند از منبریهای نه چندان خوشنام یا گروهی از روشنفکرانی که در ظاهر ملبس به لباس روحانی ولی در باطن مروج افکار روشنفکران و غریبان بودهاند، افکاری ترویج میشد که در نهایت بیان آرای روشنفکری و سکولاریسم به زبان عامه فهم بود؛ و اتفاقاً جالب است که بگوییم افکار این اشخاص را مشروطهبازان غربگرا به قدری ترویج میکردند که هر محقق تاریخ مشروطه را به شگفتی وا میدارد. مؤید تاریخی این سخن را میتوان در ترویج و نشر یکی از جراید دوره مشروطیت دید. در پایتخت مشروطیت جریدهای به نام الجمال با کاغذ و چاپ مناسب انتشار مییافت که کار اصلیاش، انتشار مطالب منبرها و سخنرانیهای سیدجمال واعظ اصفهانی در مساجد و محافل تهران بود. واعظ روشنفکر و متجددمآبی که مجتهد دینشناس و دردمندی چون حاجی شیخ فضلالله نوری او را در اعلامیههای حضرت عبدالعظیم(ع) خود، با عنوان زندیق جهنمی نام میبرد، و حتی نویسنده سکولار تاریخ مشروطیت، یعنی احمد کسروی، معتقد بوده است که وی، بهرغم رخت و لباس آخوندی، به دین اسلام و مؤسس آن اعتقادی جدی نداشته است. با صحت و سقم گفته امثال کسروی و اینکه جو ملتهب و اختلافات دوران مشروطیت ممکن بوده است در حساسیت مضاعف بر روی شخصیت سیدجمال واعظ تأثیر گذاشته باشد، کاری نداریم؛ ولی در هر حال، وی شخصیت خوشنام و موجهی در بین مذهبیون و متدینین و خواص دوراندیش عصر مشروطه نبوده است. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|