|
دستور رئیسمجلس برای پیگیری مشکلات سپردهگذاران کاسپین و آرمان
سپردهگذاران بلاتکلیفتر از قبل شدند
گروه اقتصادی: سپردهگذاران موسسه اعتباری کاسپین و آرمان روز گذشته در تهران و چند شهر کشور تجمع کردند و خواهان دریافت سپرده خود شدند. به گزارش «وطنامروز»، تجمع سپردهگذاران مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی موجب شد نمایندگان و رئیس مجلس نیز واکنش نشان دهند و خواهان حل مشکل شوند اما گویا مسؤولان بانک مرکزی توانایی چندانی برای حل مشکل ندارند. نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس با بیان اینکه ۵۵۰ میلیارد از سپردههای مردم در موسسه آرمان جذب شده است، گفت: کسی پاسخگوی سپردهگذاران نیست. مجید کیانپور، نماینده مردم دورود و ازنا دیروز در تذکری شفاهی با بیان اینکه ۵۵۰ میلیارد تومان از سرمایههای مردم از سوی موسسه مالی و اعتباری آرمان جذب شده است، گفت: هیچ نهاد یا فردی نسبت به بازپرداخت سود و اصل سرمایه مردم در این موسسه پاسخگو نیست. وی با بیان اینکه کمیسیون اصل ۹۰، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی باید به این موضوع ورود کنند، اظهار داشت: متاسفانه شاهدیم به جای پاسخگویی به سپردهگذاران، دژ مستحکمی برای این موسسه مالی ایجاد شده که مانع از پاسخگویی به سپردهگذاران شده است. نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس تصریح کرد: مشخص نیست اینگونه موسسات مالی و اعتباری چگونه مجوز میگیرند که نسبت به سپردهگذاران پاسخگو نیستند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی به این موضوع ورود کردهاند تا برای این موضوع فکری کنند تا اینگونه مسائل تکرار نشود. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون اصل ۹۰ و اقتصاد نیز این موضوع را پیگیری کنند تا مشکلات برطرف شود. ارسال به دوستان
اعتبارات بانکی به دولت رشد اقتصادی را کاهش میدهد
یک تحقیق علمی و دانشگاهی در ایران نشان میدهد اعتبارات بانکی برای پروژههای دولتی تاثیر عکس بر نرخ رشد اقتصادی دارد اما در مقابل، اعتبارات بانکی برای بخش خصوصی مثبت ارزیابی میشود. تحقیقات علمی و پژوهشی دکتر آزاده محرابیان، دکترای اقتصاد و استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و بهزاد شفایی، کارشناس ارشد اقتصاد نشان میدهد اعطای اعتبارات بانکی به دولت نه تنها موجب افزایش نرخ رشد اقتصادی نمیشود بلکه تاثیر منفی بر رشد اقتصادی دارد، چرا که پروژههای دولتی به علت کند بودن کارآیی خود را از دست میدهد. این پژوهش با عنوان تاثیر اعتبارات بانکی در رشد اقتصادی ایران منتشر شده و یافتههای خود را با استفاده از مدلهای درونزا به بخشهای دولتی و غیردولتی به دست آورده است. در بخشی از این تحقیقات آمده است: مهمترین موضوع مورد بحث در اقتصاد طی سالهای بعد از جنگ جهانی دوم، مساله رشد اقتصادی بوده است. دستیابی به رشد اقتصادی پایدار، به مفهوم افزایش درآمد ملی مبتنی بر اشتغال کامل یا که برای نخستین بار در تاریخ به صورت مدلل مطرح شده بود، در افزایش «ظرفیت بالقوه نیروی تولیدی» اغلب کشورها یکی از اهداف اساسی سیاستهای اقتصادی را تشکیل داده است. در ادامه این تحقیق دانشگاهی آمده است: بدون وجود یک شبکه مناسب بانکی، امکان تجهیز پساندازهای کوچک و انتقال آن جهت سرمایهگذاری وجود ندارد. در کشورهای در حال توسعه، نقش این مؤسسات مهمتر خواهد بود، چرا که به علت پایین بودن میزان درآمد سرانه در این کشورها از یک طرف و میل نهایی به مصرف بالا از طرف دیگر، میزان پساندازها و منابع مالی برای تجهیز سرمایهها اندک و پراکنده است. لذا بانکها و مؤسسات پولی نقش مهمتری را برای تجهیز منابع داخلی و تخصیص مطلوب آن به سرمایهگذاریهای مولد ایفا میکنند، از این رو میتوان گفت امروز شبکه بانکی و مؤسسات پولی نقشی برای روانتر کردن حرکت نظام اقتصادی در مسیر رشد و توسعه برعهده دارند. بانکهای مرکزی با استفاده از مجموعهای از ابزارهای کمی و کیفی با ایجاد تغییرات در پایه پولی یا تغییر در ضریب فزاینده پولی و حجم پول سعی در رسیدن به اهداف خود میکنند. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر اعتبارات بانکی بر رشد اقتصادی در ایران طی سالهای 1358 تا 1387 است. ارسال به دوستان
طرح کارورزی مغایر قانون اساسی است
دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران در نامهای به مدیر کل توسعه اشتغال وزارت کار ضمن اعلام ۵ دلیل مخالفت با طرح کارورزی، اعلام کرد این طرح مغایر موادی از قانون اساسی است. به گزارش مهر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حدود 3 هفته پیش با راهاندازی سامانه کارورزی، طرح جدیدی را برای شناسایی و افزایش مهارت فارغالتحصیلان و دانشآموختگان دانشگاهی تحت عنوان «طرح کارورزی» کلید زد. حسین حبیبی در نامهای به علاءالدین ازوجی، مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار دلایل مخالفت با این طرح را اعلام کرد. در این نامه آمده است: موضوع طرح کارورزی دانشآموختگان دانشگاهی به نظر میرسد نوعی خلط مبحث باشد چرا که همه دانشآموختگان در مراکز علمی و دانشگاهی طرحهای کارورزی و عملی را که لازمه گذراندن آن هستند در بازه زمانی طی میکنند تا وارد بازار کار و اشتغال شوند. بنابراین با توجه به اینکه متولی افزایش توان علمی و عملی کشور بر عهده مراکز علمی و دانشگاهی میباشد نیازی به طرح کارورزی که موازیکاری و متحمل هزینههای سرسامآور و بعضا غیرکنترل میشود و تاثیری در ایجاد اشتغال باکیفیت ندارد، نمیباشد. از سوی دیگر دستگاههای اجرایی در دستورالعمل کارورزی که موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری است مجوز فعالیت در بخشهای خصوصی یا تعاونی را صادر میکنند که خود آنها دستگاههای استخدامی هستند. همچنین عبارت کارورز در دستورالعمل فوق فردی است که برای فراگرفتن مهارت یا ارتقای آن در واحد پذیرنده مبادرت به کار میکند و مشابه آن نیز در بند الف ماده ۱۱۲ از فصل پنجم قانون کار آمده؛ کسانی که فقط برای فراگرفتن حرفه خاص، بازآموزی یا ارتقای مهارت برای مدت معین در مراکز کارآموزی یا آموزشگاههای آزاد آموزش میبینند. درحالی که در بند ب ماده ۱۱۲ فصل پنجم قانون کار آمده: افرادی که به موجب قرارداد کارآموزی به منظور قرار گرفتن حرفهای خاص برای مدت معین که زاید بر 3 سال نباشد در کارگاهی معین به کارآموزی توام با کار اشتغال دارند، مشروط بر آنکه سن آنها از ۱۵ سال کمتر و از ۱۸ سال تمام بیشتر نباشد. در ماده ۹ دستورالعمل کارورزی دستگاه ناظر ستادی اقدام به عقد قرارداد با یکی از شرکتهای بیمهگر که مورد تایید بیمه مرکزی است به منظور پوشش بیمه مسؤولیت مدنی مینماید! نه سازمان تامیناجتماعی. براساس ماده ۱۰ دستورالعمل طرح کارورزی، کمکهزینه آموزشی کارورز تا سقف معادل یکسوم (کمتر) حداقل دستمزد سال جاری کشور (در سال ۹۶ مبلغ ۳۱۰ هزار تومان) آنهم به شرط موفقیت در پایان دوره به کارورز توسط دستگاه ناظر ستادی پرداخت میشود! در ماده ۱۲ دستورالعمل طرح کارورزی به علت آنکه طرح کارورزی یک طرح آموزشی و کارورزی است هیچگونه حقی برای کارورز و تعهدی برای واحد پذیرنده کارورز جهت جذب و استخدام موقت و دائمی و شمولیت قوانین کار و تامین اجتماعی ایجاد نمیکند. مزد کارگر در مدت کارآموزی از مزد ثابت یا مزد مبنا کمتر نخواهد بود (حداقل مزد ۹۶ مبلغ ۹۳۰ هزار تومان). ارسال به دوستان
توکلی: قراردادهای محرمانه خودروسازی فریب است
رئیس دیدهبان شفافیت و عدالت با ارسال نامه سرگشادهای خطاب به معاون اول رئیسجمهور با برشمردن نواقص و خطاهای فاحش در قراردادهای جدید خودروسازی، خواستار تجدیدنظر فوری دولت در این قراردادها شد. به گزارش تسنیم، در این نامه که به امضای احمد توکلی رسیده است، آمده: محرمانه نگه داشتن قراردادهای خودروسازی هم بستر فساد را فراهم میآورد و هم عقبگرد خودروسازی ایران و بیکاری بیشتر و تعطیلی بیشتر زنجیره ارزش در این صنعت را در پی خواهد داشت. توکلی در این نامه 5 بندی به مواردی از جمله «محرمانه کردن قراردادها، انحصار و تهدیدهای اقتصادی و امنیتی، غبن در قراردادها، نقض قوانین و مقررات و پیشنهادها» پرداخته است. وی نوشته است: جنابعالی اطلاع دارید که در کنار صنعت نفت و هواپیمایی، یکی از نخستین اخبار اقتصادی که پس از برجام در فضای رسانهای کشور منعکس شد، احتمال عقد قراردادهای خارجی در بخش خودروی کشور بود و سپس قراردادها در هر سه صنعت مذکور با طرف فرانسوی منعقد شد. درباره خودرو، سابقه عملکرد قراردادهای پیشین با همین شرکتهای فرانسوی و اخبار موثقی که درباره محتوای قراردادهای اخیر به دست آمده است، موجب میشود نگرانی نسبت به تاثیرات منفی این قراردادها بر قدرت خرید مردم، ادامه نارضایتی بحق خریداران خودروی داخلی، توان تولید داخلی و حفظ منافع ملی بسیار شدیدتر از گذشته وجود داشته باشد و در عمل سال تولید و اشتغال، بدون مسمای واقعی باقی بماند. نخستین بار چند کارشناس میهندوست و مسلط از دانشگاه صنعتی امیرکبیر با مراجعه به دیدهبان شفافیت و عدالت موضوع مهم قراردادهای خودرو را مطرح کردند. به دنبال آن موضوع در کارگروه صنعت و معدن دیدهبان متشکل از مجربانی وطنخواه و آشنا به تجارت بینالملل و صنعت خودرو با حضور چند تن از همان کارشناسان دلسوز، ابعاد موضوع به مباحثه گذاشته شد که حاصل آن، گزارشی است که ملاحظه میفرمایید. اواخر خرداد 1395 پس از قرارداد 50-50 ایرانخودرو با پژو-سیتروئن فرانسه و توافق بر تولید 200 هزار دستگاه خودروی 208، 2008 و 301 از برند پژو، معاون امور صنایع وزیر صنعت، رئیس سازمان گسترش و مدیرعامل سایپا از قرارداد50-50 واگذاری نیمی از سهام کارخانه سایپای کاشان به پژو- سیتروئن خبر دادند. در واقع مسؤولان ذیربط مدعی ورود دومین خودروساز فرانسوی به ایران شدند، درحالی که شرکت سیتروئن خودروساز فرانسوی است که سالهاست با واگذاری 87/95 درصد از سهام خود به تصاحب پژو درآمده است و در حال حاضر یک هیاتمدیره واحد، پژوسیتروئن را کنترل کرده و خودروهای پژو و سیتروئن روی یک پلتفرم تولید میشود. تجاهل این معاون وزیر وقتی تعجبآورتر میشود که توجه کنیم هردو تفاهمنامه ایرانخودرو- پژو و نیز تفاهمنامه ارسال به دوستان
نرخ سرمایهگذاری در کشور منفی ماند
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در حالی که سال گذشته نرخ تشکیل سرمایه ثابت منفی ۳/۳ درصد بوده، نرخ منفی 6/12 درصدی برای تشکیل سرمایه در ساختمان رقم خورده است. به گزارش فارس، نرخ تشکیل سرمایه در ساختمان در کل سال 95 منفی 6/12 درصد بوده است. گفتنی است، زمستان پارسال نرخ منفی 4/0 درصدی در تشکیل سرمایه در ساختمان رقم خورد. همچنین نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص که از مهمترین متغیرهای اقتصادی برای نمایان شدن وضعیت دورنمای رشد اقتصادی است، از سال 91 نزدیک به 5/35 درصد کاهش داشته است و به نظر میرسد تا زمانی که شکاف نرخ سود بانکی، تورم و محیط کسب و کار اینگونه باشد، این روند نزولی ادامه خواهد داشت. از دوران تشدید تحریمهای اقتصادی ایران تشکیل سرمایه ثابت ناخالص سیر کاهشی داشته است به طوری که سال 91 که سال اول اعمال تحریمها بود بانک مرکزی رقم منفی 19 درصد را محاسبه کرده است. این رقم در سالهای 92، 93 و 94 به ترتیب منفی 8/7 درصد، مثبت 8/7 درصد و منفی 12 درصد بوده است. طبق گزارش بانک مرکزی، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در 9 ماهه اول امسال هم 9/8 درصد کاهش داشته است. به نظر میرسد مهمترین دلایل منفی بودن نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سالهای 94 و 95 محدودیتهای تحریم و در کنار آن شکاف عمیق نرخ سود بانکی و تورم است، چراکه با وجود تورم تکرقمی، نرخ سود سپرده به طور متوسط حدود 20 درصد و نرخ سود تسهیلات حداقل 23 درصد است. ارسال به دوستان
سرخط خبر
سازمان شیلات اعلام کرد: سرانه مصرف ماهی هر ایرانی 6/10 کیلوگرم در سال است. ارسال به دوستان
سرمایهگذاری 2200 میلیارد ریالی در اردبیل
بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در راستای محرومیتزدایی، اشتغالزایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی، تاکنون نزدیک به 2200 میلیارد ریال در مناطق محروم و کمتر توسعهیافته استان اردبیل سرمایهگذاری کرده است. در این زمینه، 11 شهرستان، 25 بخش، 74 روستا و جمعیتی بالغ بر 68 هزار نفر در استان اردبیل تحت پوشش خدمات و اقدامات بنیاد برکت قرار گرفتهاند. به گزارش روابط عمومی بنیاد برکت، این بنیاد تاکنون با مشارکت در 5 طرح توانمندسازی اقتصادی استان با حجم کل سرمایهگذاری 1930 میلیارد ریال، زمینه اشتغال نزدیک به 4500 نفر را فراهم کرده است. بنیاد برکت همچنین مشارکت در یک طرح اقتصادی جدید با ظرفیت سرمایهگذاری 305 میلیارد ریال را نیز در دست اقدام دارد. ساخت 24 مدرسه، 14 مسجد و اجرای 10 پروژه زیربنایی دیگر از اقدامات بنیاد برکت در استان اردبیل به شمار میرود که بخش اعظم این پروژهها افتتاح شده و به بهرهبرداری رسیده و بخش دیگر در دست اقدام است. این بنیاد همچنین با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخت 500 واحد مسکن محرومان در استان اردبیل را با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال در دست اجرا دارد. در زمینه اقدامات حمایتی بنیاد برکت بیش از 3700 نفر از روستاییان و ساکنان مناطق محروم استان اردبیل تحت پوشش بیمه برکت قرار گرفتهاند که از این تعداد، 664 نفر از ایتام استان علاوه بر پوشش بیمهای، تحت حمایتهای مالی بنیاد هم قرار دارند. بنیاد برکت علاوه بر اقدامات عنوان شده، نزدیک به 40 میلیارد ریال وام قرضالحسنه به 714 نفر از مردم نیازمند استان پرداخت کرده و توانسته از این طریق از مشکلات آنها گرهگشایی کند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|