|
گزارش «وطن امروز» از رونمایی «با صبر، زندگی» تازهترین مستند وحید فراهانی
امید به نسل جدید روایت فتح
گروه فرهنگ و هنر: مدتی پیش بود که یک حادثه عجیب و ناباورانه در بحبوحه جنگ سوریه، بیش از تمام رویدادهای سالهای گذشته، دل انسانیت را به درد آورد. مردم شهرهای فوعه و کفریا بعد از 2 سال و نیم مقاومت در محاصره کامل، آزاد شده بودند و در حالی که بسیاری از مردان اهالی این شهرها کشته شده بودند، زنان و کودکان در قالب اتوبوسهایی در حال خارج شدن از شهر بودند که در میانه راه اتوبوسها توقف کرده و خودرویی پر از چیپسهای رنگارنگ و به ظاهر خوشمزه در کنار اتوبوسها حضور مییابد تا کودکان به همین واسطه دور خودرو جمع شوند. پس از تراکم کودکان ناگهان خودرو منفجر شده و چندین انفجار دیگر باعث شد تا طعم آزادی ساعتی بیش به طول نکشد. وحید فراهانی که مستند «با مرگ زندگی» را ساخته بود و این مستند روایتی از آزادسازی شهرهای نبل و الزهرا را نشان میداد، تصمیم گرفته بود تا اینبار جشن آزادی فوعه و کفریا را نیز روایت کند که این حادثه دلخراش رخ داد. مستند «با صبر، زندگی» در حالی که بنا بود راوی جشن و سرور و غرور باشد، تنها حامل درد و رنجی بود که قلب هر موجود زندهای را به طپش وا میدارد. به گزارش «وطنامروز»، به همین مناسبت آیین رونمایی از مستند «با صبر، زندگی» ساخته وحید فراهانی در سینما فلسطین با استقبال پرشور مخاطبان برگزار شد. در این جلسه که خانواده شهدای مدافع حرم حضور داشتند فیلم به نمایش درآمد و با استقبال بسیار زیاد تماشاگران مواجه شد. بعد از اتمام نمایش فیلم پرویز شیخ طادی کارگردان سینما، اصغر بختیاری مسؤول موسسه روایت فتح، وحید فراهانی کارگردان مستند «با صبر، زندگی» و امیررضا مافی نویسنده مستند روی صحنه آمدند و درباره این کار سخن گفتند. ارسال به دوستان
اکرامیفر در نشست تخصصی شعر دفاعمقدس و مخاطب:
شعر دفاعمقدس متفاوت از شعر جنگ است
محمود اکرامیفر در نشست تخصصی شعر دفاعمقدس و مخاطب گفت: جنگ یک ماهیت دوطرفه «زدم، زدی» دارد ولی آن قداستی که در دفاع است در جنگ نیست بویژه وقتی که کلمه مقدس به آن اضافه میشود به این معناست که هم خود دفاع فینفسه امر مقدسی است و هم دفاع از امور مقدسی صورت میگیرد، یعنی از هر دو جهت قداست دارد. به گزارش ایبنا، وی افزود: معتقدم شعر جنگ با شعر دفاعمقدس و شعر پایداری مقولههای جدا و متفاوتی هستند و میتوان 4 مرحله در شعر دفاعمقدس تعریف کرد. مرحله اول مرحله تهییجی است، در این عصر وظیفه و کارکرد شعری شاعر، بسیج مردم برای پر کردن جبهه است و شامل سالهای اول دفاعمقدس میشود که در این مرحله شعر به شعار نزدیک است و با آهنگ خوانده میشود، مثل شعر «ای لشکر صاحب زمان آمادهباش! آماده باش!» آقای معلمی. مرحله دوم شاعرها به جبهه میروند. در این مرحله شاعرها توصیف میکنند و شعر توصیفی دفاعمقدس شکل میگیرد که در شکل مرثیهای آن میتوان به شعر «یاران چه غریبانه/ رفتند از این خانه» اشاره کرد و در بعد حماسی آن شعر «من واژگون من واژگون من واژگون رقصیدم» آقای مردانی به ذهن میآید. شاعر دفاعمقدس ادامه داد: بعد از گذشت 5-4 سال از جنگ شاهد شعرهایی نظیر «تو چرا میجنگی؟ پسرم میپرسد» از آقای عبدالملکیان هستیم. در این مرحله با شعر تبیینی دفاعمقدس مواجه میشویم که شاعر تبیین میکند و دلیل میآورد «تا چراغ از تو نگیرد دشمن»، تبیین میکند و دلیل میآورد که چرا میجنگد. مرحله بعد را من شعر اجتماعی دفاعمقدس مینامم. جنگ و دفاع در میدان تمام شده اما در خیابانها و خانهها ادامه دارد که شعرهای این مرحله به تبعات و آثار اجتماعی و روانی جنگ و دفاعمقدس میپردازد. باور من این است که شعر دفاعمقدس برای رسیدن به اینجا 4 مرحله تهییجی، توصیفی، تبیینی و اجتماعی را طی کرده است. پژوهشگر حوزه دفاعمقدس اظهار کرد: جهاد عاملی برای حفظ ارزشهاست یعنی دلیل جهاد، ارزشها و امور مقدس هستند. باور من این است که ما هنوز دفاعمقدس و ادبیات آن را نمیشناسیم. منشأ دفاعمقدس عاشورا است و یک گرهخوردگی بین ادبیات دفاعمقدس و ادبیات عاشورا وجود دارد که عمیق و مفصل است. وی درباره مخاطب امروز شعر دفاعمقدس گفت: شعر مخاطب دارد. حتی کسانی که برای دل خود شعر میگویند، دل مخاطب آنهاست، اگر فرآیند ارتباط را بررسی کنیم، در نهایت یک گیرنده باید باشد که این گیرنده متغیر است و در شرایط متعدد است. وی عنوان کرد: اصولا هر کسی هر کاری میکند به خاطر مخاطبش است، آن هم در عصری که به تعبیر من شاعر رسانه است، یعنی شاعر خودش یک رسانه است که هم تعیین محتوا هم تولید محتوا و هم توزیع محتوا میکند. یعنی مهندسی پیام از رسانهها گرفته شده و به افراد داده شده است. به اعتقاد من عصر شهروند خبرنگار تمام شده و عصر شهروند رسانه است. یعنی هر شهروند قدرت این را دارد که به موازات یک روزنامه مخاطب داشته باشد. ارسال به دوستان
آمریکا 38 سال است به ما ویزای خبرنگاری نمیدهد
نشست رونمایی از مجموعه مستند «رویای آمریکایی» با حضور حسین دهباشی و سعید مستغاثی برگزار شد. به گزارش سوره سینما، در این نشست از 5 مستند اقتصادی آمریکایی به نامهای «چهار سوارکار»، «فوروارد ۱۳»، «شیرجه»، «نقص» و «مسلمانان، قربانیان جاسوسی در آمریکا» رونمایی شد. این مستندها با دوبله فارسی در مراکز فروش محصولات فرهنگی عرضه میشوند. در ابتدای این مراسم حسین دهباشی گفت: این 5 مستند دارای ویژگیهایی همچون کمخرج بودن، عدم تعلق به کمپانیهای بزرگ و جسارت ساختاری است که البته در ایران نیز اگر بخواهیم به طور مستقل فیلم مستند بسازیم باید به تولید کمخرج روی بیاوریم. این مستندساز بیان کرد: آمریکاییها جهان غرب را «دنیای آزاد» مینامند اما حتی در این دنیای به اصطلاح آزاد ساخت مستند بسیار مشکل است؛ طی ۳۸ سال گذشته هیچگونه ویزای خبری برای خبرنگاران ایرانی توسط آمریکا صادر نشده مگر در موارد خاص مثل نشست سالانه سازمان ملل متحد؛ همچنین از ابتدای اعمال تحریمها تاکنون هیچ گفتوگویی بین مقامات آمریکایی با خبرنگاران ایرانی صورت نگرفته که این مسائل نشاندهنده مشکل بودن فضای دسترسی اصحاب رسانه به مسائل دنیای غرب است. وی ادامه داد: ذائقه آمریکاییها به سینمای سرگرمکننده است و مستندهایی از این قبیل در آمریکا از استقبال چندانی برخوردار نیست و البته در ایران نیز مخاطب چنین آثاری قشر نخبه جامعه هستند نه خانوادهها؛ البته هر اثر کممخاطب الزاما معتبر نیست و کممخاطبی هم یک نقص محسوب نمیشود. ارسال به دوستان
اخبار
ادامه پروژه «7 روز از تیر شصت» ارسال به دوستان
رویدادها
«شنبه پس از انتخابات» در خردنامه ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|