|
جمعیت بیکار کشور به 3/2میلیون نفر رسید
آمارهای اشتغالزایی با واقعیتها سازگار نیست
گروه اقتصادی: بررسیها نشان میدهد بین ۳۵ تا ۳۸ درصد جوانان غیرشاغل کشور در حال تحصیل یا کسب مهارت نیستند که این گروه بشدت در معرض خطر به حاشیه رانده شدن در بازار کار هستند. محاسبه شاخص «جوانان غیرشاغل که در حال تحصیل یا کسب مهارت نیستند» که تحت عنوان NEET شناخته میشود، نشان میدهد در سالهای ۹۰ تا ۹۴ حدود ۳۱ درصد جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال کشور شاغل نبوده و در تحصیل یا کسب مهارت هم نبودهاند که این سهم برای جوانان حدود ۱۵ تا ۲۹ ساله در این سالها بین ۳۵ تا ۳۸ درصد در حال نوسان است. طبق اطلاعات به دست آمده از مجموع ۱۹ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۴۳۳ جوان ۱۵ تا ۲۹ سال تعداد ۷ میلیون و ۳۲۶ هزار و ۲۷ نفر تعداد بیکارانی است که در حال تحصیل یا کسب مهارت نیستند! از سوی دیگر عدم همسویی تحولات جمعیتی با اشتغالزایی، افزایش جمعیت غیرفعال، افزایش اشتغال غیررسمی و پایین بودن سهم اشتغالزایی عمومی مهمترین دلایل ایجاد شکاف بین آمار رسمی و ذهنیت مردم است. به گزارش «وطنامروز»، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی تحت عنوان واکاوی اشتغال در سال 94 و 95 تشریح کرد: شواهد نشان میدهد با وجود تایید آمارهای رسمی و افزایش 3/1 میلیون نفر شاغل در سالهای 1394 و 1395، افکار عمومی به این موضوع با دیده تردید مینگرد. بخشی از این تردید به افزایش همزمان 700 هزار نفری در جمعیت بیکار کشور در این دو سال بازمیگردد. در این میان حضور 61 درصدی جمعیت غیرفعال در جمعیت در سن کار در سالهای 1384 تا 1395 و بهتبع آن کاهش نرخ مشارکت، پایین بودن سهم اشتغالزایی عمومی که 82 درصد مشاغل ایجاد شده در سال 1394 در بخش خصوصی و 8 درصد مشاغل ایجاد شده در بخش دولتی بوده، افزوده شدن 668 هزار نفر به جمعیت شاغل کشور در سال 1394 که 53 درصد فاقد بیمه و 47 درصد با بیمه بودهاند و اضافه شدن 615 هزار نفر به شاغلان در سال 1395 که 29 درصد بیمه و 71 درصد بدون بیمه بودهاند، بالا بودن سهم اشتغالزایی بنگاههای خرد(بنگاههای زیر 10 نفر کارکن) در سالهای 1394 و 1395 (به ترتیب 82 و 100 درصد از شاغلان اضافه شده)، پایین بودن سطح دستمزد شاغلان بهطوری که دریافت دستمزدی کمتر از 500 هزار تومان در ماه برای کارگران در 522 بنگاه صنعتی در سال 1392 به ثبت رسیده، وجود کارگران شاغل زیر خط فقر و با دستمزد پایین و عدم کفایت سطح حداقل دستمزد برای خروج از فقر از جمله واقعیتهای بازار کار در 2 سال اخیر بوده است. ارسال به دوستان
عمر خودروهای بیکیفیت به سر آمده
طبق جدیدترین گزارشهای ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی، خودروهای سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا، تیبا هاچبک، ساینا، امویام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، لیفان ایکس ۶۰ و امویام ۵۵۰ همچنان در پایینترین سطح کیفی (یک ستاره از 5 ستاره کیفی) تولید میشوند. کارشناسان بر این باورند که عمر خودروهای یادشده سر آمده و تولید آنها باید متوقف شود. در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی از شرکتهای ایرانخودرو، سایپا، مدیرانخودرو و کرمانخودرو خواست که تولید خودروهای با کیفیت پایین را متوقف کنند. امرالله امینی به ایسنا گفت: مشکل ما در حوزه کیفیت خودروهای داخلی این است که اگرچه هر ماه گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی تهیه و منتشر میشود اما به این گزارشها ترتیب اثر داده نمیشود. همچنین یک کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد که تولید خودروهای تکستاره در شأن صنعت خودرو و مردم ایران نیست. حسن کریمیسنجری خاطرنشان کرد: متاسفانه در خودروهای تکستاره به 3 دلیل قدیمی بودن پلتفرم، ناتوانی قطعهسازان داخلی و همچنین امکانپذیر نبودن تنوع مدل، امکان افزایش بیشتر کیفیت این خودروها وجود ندارد. عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت نیز معتقد است یکی از دلایل پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی رانت و زد و بند بین برخی خودروسازان و قطعهسازان است. ابوالفضل خلخالی تصریح کرد: یکی از دلایل بیکیفیت بودن برخی خودروهای داخلی رانتها و زدوبندهای پشتپرده است. در برخی موارد شاهد هستیم که برخی قطعهسازان بزرگ داخلی از مواد اولیه ضایعاتی و بیکیفیت برای تولید قطعات خودرو استفاده میکنند که نمونه آن تولید مجموعه فرمان برخی خودروهای پرتیراژ داخلی با استفاده از مواد اولیه ضایعاتی است. شهرام آزادی، عضو هیات علمی دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی نیز درباره تولید خودروهایی با سطح کیفی تکستاره از سوی شرکتهای ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمانخودرو اظهار داشت: این خودروها عمرشان را کردهاند و خودروسازان باید به فکر جایگزینی آنها با محصولات جدید باشند. ارسال به دوستان
بازگشت پتروشیمیها به سهامعدالت
هیات تطبیق مصوبات، مصوبه دولت مبنی بر خروج ۷ شرکت پالایشگاهی از پرتفوی سهامعدالت را مغایر قانون اعلام کرد. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتوگو با خانه ملت، در تشریح فرآیند بررسی خروج 7 شرکت پالایشگاهی از پرتفوی سهامعدالت در هیات تطبیق مصوبات، گفت: براساس مکاتبه کمیسیون اقتصادی، هیات تطبیق مصوبات درباره این مصوبه دولت رای اولیه خود را صادر و به دولت اعلام کرد که اگر دولت اعتراضی نمیکرد، برای رئیس مجلس ارسال و ابلاغ میشد. پورابراهیمی با بیان اینکه دولت به نظر هیات تطبیق مصوبات اعتراض کرده و نامهای به هیات تطبیق مصوبات ارسال کرده است، ادامه داد: کمیسیون اقتصادی نامه دولت را بررسی و مواردی که مغایر با قوانین و مقررات بوده را احصا و به هیات تطبیق ارسال کرد که در این نشست نامه دولت و جوابیه کمیسیون اقتصادی بررسی و در نهایت با رای قاطع نظر کمیسیون اقتصادی تصویب شد. وی یادآور شد: بر این اساس مصوبه هیات دولت مبنی بر تغییر در پرتفوی سهامعدالت خلاف قانون و مقررات شناخته شد. وی با بیان اینکه خروج ٧ شرکت از پرتفوی سهامعدالت رویه نادرست و غلطی در کشور ایجاد میکرد، تصریح کرد: دولت با این رویه نشان داد میتواند هر اقدامی با پرتفوی سهامعدالت انجام دهد و هر شرکت توانمندی را خارج و هر شرکت غیرتوانمندی را به این پرتفو اضافه کند. در همین حال تسنیم نوشت: با شناسایی ۱۷۰۰ میلیارد تومان سود سهامعدالت تاکنون سهم هر سهامدار از سود به ۳۵ هزار تومان رسیده است. سهم سود طرح سهامعدالت از مجموع سود مصوب تقسیم شده در مجامع عمومی شرکتهای سرمایهپذیر سهامعدالت در سال جاری که تاکنون جلسات مجامع عمومی آن شرکتها تشکیل و برگزار شده، به مبلغ 1700 میلیارد تومان بالغ شده است. این میزان سود متعلق به 49 میلیون نفر مشمولان سهامعدالت است و این شرکتها مطابق قانون تجارت 8 ماه فرصت دارند سود تقسیمشده خود را توزیع کنند و سازمان خصوصیسازی نیز موظف است این سود توزیعشده را به حساب مشمولان سهامعدالت واریز کند. ارسال به دوستان
تحریم سوختی هما همچنان پابرجاست
مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی هما با اشاره به مشکلات ۸ سال گذشته این شرکت هواپیمایی گفت: در حال حاضر مشکلات سوختی ایرانایر در ژنو هنوز برطرف نشده است. به گزارش مهر، فرهاد پرورش افزود: اکتبر ۲۰۰۹ از کمیسیون اروپایی نامهای به دستمان رسید مبنی بر اینکه وضعیت ایمنی ایرانایر خوب نیست و باید فعالیت این شرکت هواپیمایی محدود شود. سرانجام در حوزههای مختلف از جمله فنی و عملیاتی شرکت ملی هواپیمایی ایران را شخم زدند، حتی به ریزترین موضوعات که در ایمنی تاثیری ندارد، ایراد گرفتند. وی ادامه داد: بهرغم همه این مشکلات مکاتباتی انجام دادیم و تلاشهایی صورت گرفت تا مصوبه محدودیت عبور از فضای اروپا را از شرکت هواپیمایی هما سلب کنیم. پرورش افزود: شرایط تحریم سختتر شد به طوری که تحریمهای یاتا (انجمن بینالمللی هوانوردی) و تحریمهای سوختی نیز بر شرکت هواپیمایی ایرانایر تحمیل شد. علاوه بر این ۴ اکتبر ۲۰۱۰ مدیرکل ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) در تماس با من اعلام کرد از فردای آن روز ناچاریم تمام حسابهای شرکت هما در جهان را ببندیم؛ در آن زمان از آنها درخواست کردیم یک هفته به ما فرصت دهند تا پول و منابع مالی خود را از حسابها خارج کنیم اما این اجازه به ما داده نشد. وی افزود: حدود ۳۵ حساب فروش بلیت (BSP) بسته شد و با احتساب حسابهای بانکی حدود ۶۰ حساب بانکی شرکت ایرانایر در دنیا به حالت تعلیق درآمد، پس از آن تحریمهای سوختی را به ما تحمیل کردند و شرکتهای سوختی در سراسر دنیا به صورت یکطرفه قراردادهای خود را با ایرانایر لغو کردند. پرورش همچنین ادامه داد: در حال حاضر همچنان مشکلات سوختی ایرانایر در ژنو برطرف نشده است. ارسال به دوستان
اخبار
نداشتن روابط بانکی پاشنهآشیل تجارت ایران با عراق ارسال به دوستان
سرخط خبر
مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: مرکز تجاری ترکیه در ایران در قالب شرکتی ایرانی ثبت شده است، هر چند سهامداران آن ترکیهای هستند و قصد بازاریابی برای محصولات ترکیه در ایران را دارند. این مرکز حق عمدهفروشی و خردهفروشی کالا را ندارد، زیرا ساختمانی که در آن فعالیت دارد اداری است و اجازه فعالیت تجاری ندارد. ارسال به دوستان
گول پیشفروش خودروهای 2018 را نخورید
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران خودرو با اعلام اینکه شرکتهای متفرقه خودروهای مدل ۲۰۱۸ که وجود خارجی ندارند را با تبلیغات بسیار پیشفروش میکنند، گفت: مردم در پیشخرید خودروهای وارداتی گول سودهای بالای را نخورند. سعید موتمنی در گفتوگو با تسنیم، اظهار داشت: براساس دستورالعمل واردات خودرو فقط واردکنندگانی که نماینده رسمی شرکتهای خارجی بوده و مجوز فعالیت از دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمانهای کشور را دریافت کردهاند امکان پیشفروش خودرو را دارند. وی با بیان اینکه با وجود این موضوع ارائه سود مشارکت بالا باعث شده مردم از شرکتهای متفرقه خودرو پیشفروش کنند، افزود: این شرکتهای متفرقه سودهای 27 تا 30 درصد را به مردم پیشنهاد میکنند که همین امر باعث ترقیب مردم به ثبتنام خودرو شده است. وی با اعلام اینکه این شرکتهای متفرقه خودروهای مدل 2018 که وجود خارجی ندارند را با تبلیغات بسیار پیشفروش میکنند، تصریح کرد: اتحادیه اگر با تبلیغات این شرکتها در روزنامهها روبهرو شود، برخورد لازم را انجام خواهد داد اما متأسفانه آنها با بهکارگیری فضای مجازی تلاش زیادی برای فروش میکنند که این موضوع هوشیاری مردم را میطلبد. گفتنی است، براساس سیاستهای تعیین شده هر شرکتی قصد پیشفروش محصولات خود را داشته باشد باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت کند و این مجوز براساس ثبتسفارش در خودروهای وارداتی صادر میشود. شرکتها برای پیشفروش فقط میتوانند 50 درصد از ارزش خودرو را از متقاضیان هنگام عقد قرارداد مطالبه کنند و هرگونه تغییر در آپشن، رنگ یا موارد دیگر باید با موافقت کتبی خریدار باشد. برای انتشار آگهیها نیز شرکتهای متقاضی انتشار آگهی در این زمینه باید در متن آگهی خود شماره مجوز صادرشده برای پیشفروش را قید کنند تا خریداران از این طریق به سلامت معامله یقین حاصل کنند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|