|
مجید رستگار، کارگردان برنامه تلویزیونی «همبازی» در گفتوگو با «وطنامروز»:
به دنبال آشتی خانوادهها با بازی هستیم
گروه فرهنگ و هنر: اگر در سالهای نهچندان دور، همسایهها از سروصدای بازی کودکان در کوچه و محله سرسام میگرفتند و توپهای فراوانی برای شکستن شیشه خانهها پاره میشدند اما با گذشت زمان و تغییراتی که تکنولوژی در جهان بهوجود آورده است، مقوله بازی و سرگرمی برای کودکان دستخوش تحولات بسیار زیادی شده است. گسترش آپارتماننشینی و تغییرات معماری در شهرها، کوچهها را از وجود کودکان خلوت کرده است و بازیهای جذاب رایانهای توانسته آنها را یکجانشین اتاقهایشان کند. بازیهایی که تخیل را به دنیای لایتناهی میکشد و در حالی که روی صندلی نشسته است او را به دنیاهای متنوع برده و تجربههایی که در گل کوچک قابل بهدست آوردن نبود را تجربه میکند. ارسال به دوستان
نگاهی به «خنداننده شو» به مناسبت برگزاری فینال این مسابقه
تیغ دولبه استندآپ
امیرحسین کهوندی: «استندآپ کمدی» خندوانه جزو یکی از پربینندهترین و پربحثترین برنامههای تلویزیونی است که حرف و حدیثهای مثبت و منفی فراوانی بین مخاطبان و رسانهها داشته است. این در حالی است که میهمانان خندوانه همگی از قشر گمنامی بودهاند که به واسطه استیج خندوانه بین مخاطبان میلیونی مطرح شده و به جایگاهی بسیار متفاوتتر از گذشته خود دست پیدا میکنند. جایگاهی که بیشک آنها را به قشر اثرگذار جامعه در کنار سایر سلبریتیها تبدیل میکند، منتها با این تفاوت که شرکتکنندگان «خنداننده شو» در مدت کوتاه چند ماهه به این جایگاه دسترسی پیدا میکنند و طی کردن آسانسوری طبقات شهرت، آن هم بدون آموزش موجب میشود تا اتفاقاتی نهچندان مناسب رخ دهد.«خنداننده شو» این ایده را دنبال میکرد که بتواند استعدادهای دیده نشده طنز را از سراسر کشور شناسایی کند و با تربیت آنان، حوزه طنز کشور را قویتر کند و افرادی را که در استندآپ کمدی سرآمد بقیه هستند به جامعه معرفی کند. با توجه به اینکه «ضابطه»های ورود به عرصه رسانه در سالهای اخیر بستگی زیادی به «رابطهها» داشت مهیا کردن فرصتی که استعدادهای جوان این حوزه بتوانند ارزشهای خود را نشان دهند امری ارزشمند است. شوخی با فامیلی افراد مشهور، اشاره به ماجرای حجاب آزاده نامداری و کنایههای جنسی همگی باعث شد حواشی و جنجالهای بسیاری حول این مسابقه شکل بگیرد و عدهای به مخالفت و عدهای دیگر به دفاع از این برنامه بپردازند. مسائلی که تا قبل از این هرگز در رسانهای همچون صداوسیما دیده نشده بود و مخاطب را متعجب میکرد. یکی از مهمترین مسالههایی که منتقدان این برنامه مطرح میکردند آن بود که در این برنامه توجهی به اخلاق عمومی نمیشود و به راحتی به برخی افراد توهین میشود و پخش برنامهای با این مختصات از رسانه ملی کاری اشتباه و ضد فرهنگ جامعه است. در این مسابقه مسائلی بیان شد که شاید برای همه ردههای سنی مناسب نباشد و به برخی افراد نیز توهین شد که اتفاق ناپسندی بود و باید از تکرار آن جلوگیری کرد اما فارغ از اثرات نامناسبی که به عنوان نقاط ضعف این برنامه شناخته میشد، نباید از روند کلی و مثبت این مسابقه چشمپوشی کرد. برخی از این استندآپها در شرایطی که بعضی از برنامهها و مستندها در صداوسیما به دلیل رویکرد انتقادی پخش نمیشوند تا مبادا خاطر بعضی از مسؤولان مکدر نشود، به طور صریح از مسؤولان انتقاد میکردند. البته شوخیهای خندوانه به انتقادات فرهنگی و اجتماعی ختم نشد و مسؤولان سیاسی نیز از گزند شرکتکنندگان این مسابقه در امان نماندند. شوخی با لیست اموال، سلفی با موگرینی یا اشاره به رای حلال از جمله انتقادات سیاسی و بعضا بیسابقه در این مسابقه بود. انتقاد از مسؤولان به زبان طنز و شوخی در کشور ما به دلایلی همواره مورد غفلت واقع شده است. با این وجود در صداوسیما که رسانه ملی است شرکتکنندگان در خنداننده شو این جرأت را به خود دادهاند که با زبان طنز از مسؤولان انتقاد کنند. البته شوخی با مسؤولان مختص یک جریان خاص سیاسی نبوده است و شاهد نقد جریانهای سیاسی متفاوتی در این برنامه بودهایم. برای مثال اشاره به «ژن خوب» یا «من یک درختم» نشاندهنده آن است که همه مسؤولان و جریانهای سیاسی باید انتظار نقد را داشته باشند و خود را داخل محدوده امنی تصور نکنند که هیچ شخص یا رسانهای حق نقد آنها را ندارد. نکته مهمی که در استندآپ کمدی اهمیت دارد اجتماعی بودن و نقد اجتماعی است. برخی شرکتکنندگان این مسابقه تلاش میکردند علاوه بر خنداندن مخاطب، نکات مهم و واقعی که در جامعه وجود دارد را نیز به او یادآور شوند، به عبارت بهتر آنان بازگو کردن برخی معضلات را نیز وظیفه خود میدانند. شوخی با وضعیت آب و هوای جنوب کشور، جنگلخواری، بیکاری و نوع پوشش مردم نشاندهنده واقعیات و معضلاتی است که مردم با آنها سروکار دارند و مسؤولان یا رسانهای چون صداوسیما به ندرت با این صراحت توانستهاند به آن بپردازند. در شرایطی که بسیاری از هنرمندان کشور ما همچنان در انتزاعیات و کلیات به سر میبرند توجه و پرداختن به این معضلات آن هم در رسانهای مانند صداوسیما اتفاقی مبارک است. ارسال به دوستان
۳۰۰۰ مادر تهرانی آموزش قصهگویی میبینند
مسؤول دبیرخانه سومین جشنواره مادران قصهگو از ثبتنام بیش از 3 هزار تن از مادران تهرانی در کارگاههای قصهگویی سومین جشنواره مادران قصهگوی شهر تهران خبر داد. به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران، حامد طراحی مسؤول دبیرخانه سومین جشنواره مادران قصهگو گفت: سومین جشنواره مادران قصهگوی شهر تهران به منظور انتقال مفاهیم، ارزشها و سنتهای ایرانی- اسلامی به کودکان بهصورت غیرمستقیم و فراهم آوردن زمینههای ارتباط و اُنس بیشتر اعضای خانواده با ابزار قصهگویی، هماکنون در حال برگزاری است. وی افزود: مرحله نخست این جشنواره در قالب کارگاههای آموزشی قصهگویی برای مادران در سطح مراکز فرهنگی- هنری شهر تهران اجرا میشود و بیش از 3 هزار ثبتنام شده در مناطق مختلف پایتخت آموزش قصهگویی میبینند. طراحی گفت: این جشنواره با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و لزوم توجه مادران به قصه و بهرهگیری از آن برای تربیت فرزندان از ۱۷ تیر کار خود را در منطقه ۱۸ به عنوان دبیرخانه جشنواره و همچنین در مناطق دیگر آغاز کرد و مادران ثبتنام شده هماکنون در کارگاههای قصهگویی و زیر نظر مربیان مجرب، مهارتها و آموزشهای لازم را فرامیگیرند. وی افزود: نفر اول در هر منطقه برای حضور در مرحله نهایی داوری در سطح شهر تهران به دبیرخانه جشنواره در فرهنگسرای خاتم(ص) معرفی و به نفرات دوم و سوم نیز جوایز ارزندهای اهدا خواهد شد. آیین اختتامیه سومین جشنواره مادران قصهگو نیز 18 شهریور همزمان با عید سعید غدیر خم برگزار میشود. ارسال به دوستان
اختتامیه تئاتر سوره با یادبود شهید حججی
آیین پایانی جشنواره تئاتر سوره که از ۱۵ مردادماه با شعار «اخلاق برای همه» در تهران آغاز شده بود، در تالار اندیشه حوزه هنری با حضور محسن مومنیشریف رئیس حوزه هنری، رحمت امینی رئیس هیات داوری این دوره از جشنواره، فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری، کورش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، اردلان شجاعکاوه و جهانبخش سلطانی داوران این دوره از جشنواره، پیمان شریعتی مدیر مجموعه تئاترشهر، مهدی شفیعی مسؤول تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی، سیروس همتی، امیر نصیربیگی رئیس انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس و جمعی از اهالی تئاتر و رسانه برگزار شد. این مراسم با تجلیل و یادبود از شهید محسن حججی فضای متفاوتی را به خود گرفته بود. گفتنی است در بخش خیابانی، جایزه بهترین بازیگر مرد به مصطفی کولیوندی برای نمایش «صددرصد خارجی» و جایزه بهترین بازیگر زن به مهتاب زند برای نمایش «سیاه وٌردارو» از لرستان اهدا شد. همچنین در بخش صحنهای محمدرسائلی با نمایش «بینایی» از گیلان و زینب مشعلدار با نمایش «اتاق ۱۲۱۶» از خراسان رضوی به عنوان برترین بازیگران انتخاب شدند. نمایشنامه «سیاه وُردارو» از لرستان به قلم پژمان شاهوردی توانست جایزه بهترین نمایشنامه را از آن خود کند و پژمان شاهوردی با نمایش «سیاه وُردارو» در بخش خیابانی و حسام افروز با نمایش «قصه ظهر جمعه» در بخش صحنهای توانستند جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کنند. گفتنی است، ارسال به دوستان
اخبار
فساد اداری در «تلکه» ارسال به دوستان
ای سر شوریده سلامٌعلیک
کلک خبر گشته پریشان داغ ارسال به دوستان
بهاره افشاری به «سرّ دلبران» پیوست
بهاره افشاری به جمع بازیگران «سر دلبران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی پیوست. به گزارش صبا، تصویربرداری سریال «سر دلبران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی همچنان در شهر یزد ادامه دارد و بتازگی بازیگرانی چون بهاره افشاری، جمال اجلالی و کیانوش گرامی به جمع بازیگران این سریال پیوستهاند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|