|
نامه جلال آلاحمد به امام خمینی(ره)
فقیر گوش به زنگ هر فرمانی است
امام خمینی(ره) 16 فروردین ۱۳۴۳ پس از آزادی از زندان به قم بازآمدند و جلال آلاحمد از سرزمین وحی این نامه را 2 هفته پس از آزادی امام نوشته است. این نامه در پی یورش ساواک به بیت حضرت امام در قم (در سال ۱۳۴۵) به یغما رفت و در پرونده جلال بایگانی شد. در این نامه آمده است: «آیتالله حاج آقای خمینی وقتی خبر خوش آزادی آن حضرت، تهران را به شادی واداشت؛ فقرا منتظر الپرواز (!) بودند به سمت بیتالله. این است که فرصت دستبوسی مجدد نشد. اما اینجا دو سه خبر اتفاق افتاده است. شنیده شده که دیدم اگر آنها را وسیلهای کنم برای عرض سلامی، بد نیست. اول اینکه مردی شیعه جعفری را دیدم از اهالی الاحسا - جنوب غربی خلیج فارس. حوالی کویت و ظهران – میگفت ۸۰ درصد اهالی الاحسا وضوف و قطیف شیعهاند و از اخبار آن واقعه مؤلمه 15 خرداد حسابی خبر داشت و مضطرب بود و از شنیدن خبر آزادی شما شاد شد. خواستم به اطلاعتان رسیده باشد که اگر کسی از حضرات روحانیان به آن سمتها گسیل بشود، هم جا دارد و هم محاسن فراوان. دیگر اینکه در این شهر شایع است که قرار بوده آیتالله حکیم امسال مشرف بشود ولی شرایطی داشته که سعودیها دوتایش را پذیرفتهاند و سومی را نه. دوتایی را که پذیرفتهاند داشتن محرابی برای شیعیان در بیتالله - تجدید بنای مقابر بقیع. و اما سوم که نپذیرفتهاند حق اظهار رای و عمل در رؤیت هلال. به این مناسبت حضرت ایشان خود نیامدهاند و هیاتی را فرستادهاند گویا به ریاست پسر خود. خواستم این دو خبر را داده باشم. دیگر اینکه گویا فقط 2 سال است که به شیعه در این ولایت حق تدریس و تعلیم دادهاند. پیش از آن حق نداشتهاند. دیگر اینکه غربزدگی را در تهران قصد تجدید چاپ کرده بودم با اصلاحات فراوان، زیر چاپ جمعش کردند و ناشر محترم متضرر شد، فدای سر شما. دیگر اینکه طرح دیگری در دست داشتم که تمام شد و آمدم. درباره نقش روشنفکران میان روحانیت و سلطنت. و توضیح اینکه چرا این حضرات همیشه در آخرین دقایق، طرف سلطنت را گرفتهاند و نمیبایست اگر عمری بود و برگشتیم تمامش خواهم کرد و محضرتان خواهم فرستاد. علل تاریخی و روحی قضیه را گمان میکنم نشان داده باشم. مقدماتش در غربزدگی ناقص چاپ اول آمده. دیگر اینکه امیدوارم موفق باشید. مکه - روز شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۴۳ / ۸ ذی حج ۱۳۸۳ والسلام - جلال آلاحمد. ارسال به دوستان
«بیستویک روز بعد» میلیاردی شد
فروش فیلمها در هفته گذشته با افت مواجه شد و صاحبان سینما امیدوار هستند با نیمبها شدن بلیت سینماها اقبال مخاطب از سینماها در هفته جاری بیشتر شود. ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از واکنش اهالی شعر به نسلکشی مسلمانان میانمار
نصرت شاعرانه
محسن شهمیرزادی: کودک چند ماهه را برهنه کرده و روی گدازههای داغ و پرحرارت پرتاب میکنند، زبانههای آتش بتدریج دست و پا و صورت و چشم او را ذوب میکند و قدری بعد که هنوز سرخیاش نشان از داغ بودنش میدهد، تکه کوچکی از گوشت و استخوان جزغاله روی آتش مدام سیاه و سرخ میشود. این تصویری نیست که براحتی خواندنش بتوانیم تصورش کنیم؛ چه رسد به آنکه هر روز بوی گوشت و خون و استخوان کبابشده را از زبان همین تصاویر استشمام کنیم. به گزارش «وطن امروز»، سالهاست میانمار عرصه نسلکشی مسلمانانی است که شخصیت اول کشورشان برنده صلح نوبل شده است. این نسلکشی چنان فجیع است که مردم عادی و برخی دغدغهمندان اجتماعی خود را به هر دری میزنند تا سکوت مجامع بینالمللی در این باره شکسته شود و این نسلکشی چندساله که افسانه نیست و در حال رخ دادن است، پایان یابد. اما در بازار سلبریتیها گویا «میانمار» به قدر خلق اثری در حد یک جمله هم نیست. وقتی برنده صلح نوبل حامی چنین فجایعی است چگونه میتوان از برنده اسکار انتظار داشت که این جنایات را محکوم کند. براستی که جشنوارههای ادبی، هنری، و سینمایی هنرمندان را نیز بینالمللی ساخته است. نهادهای بینالمللی خط تراز هنرمندان در واکنش به موضوعات شدهاند و در قانونی نانوشته «جایزه»ها به «موضع»ها میرسد. اما در این میان همواره هستند انسانهایی که فارغ از هرگونه ایدئولوژی، «دگر عضوی بیقرار» شدهاند و تا حد وسع خود تلاش دارند دیگر کودکی زیر پای شهوت طمع و قدرت پایمال نشود. سینماگرانی همچون صابر ابر، حمید فرخنژاد، جمال شورجه و محمدحسین مهدویان از جمله افرادی بودند که در فضای مجازی به جای سکوت رویه حقگویی را در پیش گرفته و این اقدام را محکوم کردند. اما شاعران از جمله اهالی فرهنگ و ادب هستند که میتوانند سریعترین و اثرگذارترین واکنشها را با خلق اثر خود نسبت به رویدادهای اجتماعی و سیاسی داشته باشند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به واکنش چند تن از شعرای کشورمان پیرامون حوادث میانمار که برخی از آنها بشدت تاملبرانگیز و مهم است.
ارسال به دوستان
در دومین شب طنز انقلاب اسلامی مطرح شد
از سلفی پولی با موگرینی تا هجو آلسعود
دومین شب طنز انقلاب اسلامی با عنوان «نطنز» همراه با نثر و شعرخوانی و استندآپ کمدی با حضور چهرهها و شاعران طنزپرداز جبهه انقلاب و علاقهمندان در محل حسینیه هنر برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، دومین شب طنز انقلاب اسلامی با عنوان «نطنز» همراه با نثر و شعرخوانی و استندآپ کمدی با حضور چهرهها و شاعران طنزپرداز جبهه انقلاب و علاقهمندان از سوی باشگاه طنز و کاریکاتور دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در محل حسینیه هنر برگزار شد. این شب طنز با شعرخوانی طنز محمدرضا شهبازی از فعالان و طنزنویسان کشور که اجرای برنامه را هم برعهده داشت، آغاز شد. شهبازی شعر خود را که از زاویه طنز به برخی مسائل سیاسی اخیر و مشکلات جامعه پرداخته بود، با این مضمون آغاز کرد. ارسال به دوستان
رویدادها
برپایی نمایشگاه کاریکاتور داعش در سوریه ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|