|
در گفتوگوی «وطنامروز» با جمال شورجه، عضو شورای پروانه ساخت آثار سینمایی مطرح شد
مجوزها برای فیلمنامه است، نه فیلم
گروه فرهنگ و هنر: «این فیلم براساس فیلمنامه ارائه شده به شورای پروانه ساخت، ساخته نشده و در شورای پروانه نمایش رد شده است». این عبارت را چندی پیش محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفهای وزارت ارشاد در ارتباط با دلایل عدم صدور پروانه نمایش برای یکی از فیلمهای پرحاشیه سینمای ایران مطرح کرد؛ عبارتی که نشاندهنده وجود یک خلأ بزرگ در چرخه صدور پروانه ساخت تا صدور پروانه نمایش در سینمای ایران است. به گزارش «وطنامروز»، شورای پروانه ساخت آثار سینمایی از جمله مواردی است که در سالهای گذشته همواره بحثهای زیادی در ارتباط با کارکرد و ماهیت آن وجود داشته است؛ چه آن زمان که اسامی اعضای حاضر در این شورا برای جلوگیری از فشارهای احتمالی از سوی بدنه سینما، مخفی نگه داشته میشد و چه در شرایط فعلی که خبر انتصاب اعضای جدید آن توسط رئیس سازمان سینمایی به شکلی رسمی رسانهای میشود. ارسال به دوستان
سیدحمیدرضا برقعی، شاعر آیینی:
شعر عاشورایی نباید تکبعدی باشد
حمیدرضا برقعی، شاعر آیینی کشورمان با حضور در برنامه چهلچراغ روبهروی محمدرضا شهیدیفرد نشست و به سوالات او در ارتباط با آثار خود و همچنین آفتهای شعر امروز پاسخ داد. به گزارش «وطن امروز»، حمیدرضا برقعی، شاعر آیینی کشورمان در ارتباط با آفتهای شعر در زمانه اکنون گفت: «امروزه فضای مجازی روی شعر تاثیر گذاشته و اشعار یکبارمصرف و زرد شده است و آدمها را به فکر فرو نمیبرد.» وی همچنین در ارتباط با تغییر جریان شعر در گذر زمان نیز اظهار کرد: «ما دورهها و جریانهای سبکی مختلفی را گذراندیم اما ویژگی سبک اصفهانی این است که شعر از دربار خارج شد و به عموم مردم رسید. قبلا شاعران دربارنشین بودند و به نوعی جزو قشر مرفه جامعه به حساب میآمدند اما از دوره صفویه شاعران به عوام نزدیک شدند و تخلصها و مضامین هم شکل مردمی گرفت.» حمیدرضا برقعی با تاکید بر نقش رسانهها برای ارتقای جایگاه شعر، به دیدار تاثیرگذار شاعران با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: «یادم میآید که رهبری 4 بار در سال 89 با شاعران دیدار داشتند؛ دیدار هرساله که در نیمه ماه رمضان انجام میشود و دیدار با شاعران آیینی، دیدار با شاعران عرب درباره بیداری اسلامی و دیدار با مداحان و شعرای هیاتها. این موضوع مهمی است که رهبر کشور 4 دیدار سالانه با شاعران داشته باشد. من حتی معتقدم مرحوم محمدرضا آقاسی هم به گره زدن و آشتی مردم با شعر خیلی کمک کرده است. شاید اشعارش خیلی سهل و ساده بود ولی مردم را ترغیب میکرد.» شاعر مجموعه شعر «طوفان واژهها» در ادامه درباره فضا و نقش شعر در ترسیم واقعه عاشورای حسینی گفت: «شعر امروز؛ غزل تصویر نام دارد. شاید به این دلیل چنین اسمی گذاشتند که مضامین تغییر کرده و دنبال تصاویر جدیدی باید بود. یک ایرادی که به اشعار کلاسیک تا قبل از انقلاب باید داشت این است که تکبعدی به ماجرای کربلا نگاه میکرد و تنها نگاه مرثیه و ماتم به عاشورا داشت اما بعد از انقلاب اسلامی و با وقوع دفاعمقدس که شعارهای مشترک با کربلا به خاطر بیداری مردم ایجاد شد، بتدریج شاعران به دنبال زنده کردن شعار «هیهات منا الذله» رفتند. الان تا حدودی به بعد حماسی عاشورا هم پرداخته میشود اما هنوز بعد عرفان ماجرا کمرنگ است.» وی در پایان سخنانش در پاسخ به اینکه در صورت حضور در صحرای کربلا چه راهی را انتخاب میکرد، گفت: «یک فکری برای تشنگی میکردم. ظهر عاشورا و عطش کودکان همیشه برایم مرثیه است و اگر بخواهم به امروز ارجاع دهم باید بگویم که بیتفاوت نسبت به عطش مردم نباشیم. این عطش میتواند جسمی یا فرهنگی باشد. به نظرم اگر اعتقاد نداشتیم که هر روز برایمان عاشورا است اصلا انقلاب و دفاعمقدسی به وجود نمیآمد، بحث بیداری اسلامی و مدافعان حرم شکل نمیگرفت و هیچ چیزی نداشتیم و یک مسلمان خنثی بودیم». ارسال به دوستان
اخبار
۸۶ مستندساز زن متقاضی شرکت در «سینماحقیقت» ارسال به دوستان
فتنه نوازندهاش یکی است جماعت
فتنه نوازندهاش یکی است جماعت ارسال به دوستان
یادداشت حبیب احمدزاده درباره عبارت پرکاربرد خلیج همیشه فارس
خلیج همیشه! فارس؟
حبیب احمدزاده با انتشار متنی نسبت به عنوان «خلیج همیشه فارس» واکنش نشان داد و تاکید کرد: « عزیزان حواسمان باشد که لیزمان ندهند به طرف جنگ لفظی عرب و عجم؛ فقط با متانت دفاع از حقمان، نام «خلیجفارس» نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم». این پژوهشگر و مستندساز در بخشی دیگر این نوشتار آورده: «خلیج همیشه فارس؟ به نوشتههای تابلو بنگرید که در مواجهه با بازیگر جدید کاخ سفید، ترامپ و به کاربردن نام دروغین خلیج العربی بر خلیجفارس نوشته شده است. این تابلو نه یک نام غلط بلکه 2 نام مخدوش بر خود دارد، به نظرم همانقدر که چسباندن نام خلیج العربی با دلار بر خلیجفارس غلط است همانقدر چسباندن کلمه تاکیدی و تقلبی «همیشه» به این نام نیز مایه تاسف است». وی در ادامه آورده است: «این تاکید بیجا بر کلمه «همیشه» بسان شرکت احساسی ما در رایگیری تقلبی برای نامگذاری خلیجفارس و خلیج العربی در گوگل مپ است که ای ایرانیان پاک نهاد بدوید تا طرف مقابل رای بیشتری نیاورده، انگار نه انگار که اینگونه امور و تغییر نامهای چند هزار ساله، ثبت شده و مورد تایید سازمانهای بینالمللی با شامورتیبازی و رایگیری مخدوش اینترنتی به سرانجامی نخواهد رسید. آن هم رایگیریای که از عجایب و غرائبش همین بس که باعث و بانی جنجال 2 اسمه کردن نقشه، یعنی شرکت گوگل، خود داور و حکم این دعواست، دعوایی که عملا با شرکت در این نوع رایگیری و بهنوعی غیرمستقیم، تاییدی بر قابل بحث بودن نام خلیجفارس و صحت ابراز شک خودمان بدین نام در اذهان دشمنان است. ارسال به دوستان
مهدی امین فروغی در برنامه «چشم شب روشن»:
ریتم در عزاداری جای معنا را گرفته است
مهدی امین فروغی، کارشناس موسیقی آیینی در برنامه «چشم شب روشن» اظهار داشت: در این روزگار، با تنوع و تکثر ملودیهایی روبهرو هستیم که عمر آنها یک شب و اثرگذاری و معنویتشان بسیار اندک است. اکنون ضرباهنگها تند شده، ریتم جای معنا را گرفته و محتوا مغلوب شکل شده است. مولف کتاب «شعر و موسیقی در نوحههای طهران قدیم» با بیان اینکه در گذشته عزاداریها شکلهای هنری داشت و از معنویت بالاتری از روزگار ما برخوردار بود، تصریح کرد: عمدتا اشعار خوبی خوانده میشد و مقتلخوانها بهترین مقتلها را انتخاب میکردند. یکی از شکلهای جذاب سوگواری خطبهخوانی بود که متاسفانه در روزگار ما کمتر به آن پرداخته میشود. مولف «محتشمنامه» ادامه داد: هنری و فاخر برگزار کردن مجالس در روزگار ما قدری مغفول مانده است و به ظواهر و سرعتها، تحرکها و تنوعها بیشتر میپردازند. در گذشته اینگونه نبود که هر شب یک نوحهای را بشنویم. از دوره یغمای جندقی تا بیش از 100 سال با ملودیهای متفاوت در نوحهها مواجه نیستیم و ملودیها عمدتا یک آهنگ دارند. چرا؟ چون باید روزگاری بر این ملودی بگذرد، مردم شب و روز با این ملودی مانوس باشند و کمکم هالهای از قداست اطراف این ملودی تشکیل شود. بنابراین نوحهها به یک ملودی و موسیقی مقدس تبدیل میشدند. اینگونه افرادی که در غفلت بودند با شنیدن نوحهای که در جوانی آن را میشنیدند، متحول میشدند یا با اصوات نوحهها مکاشفههایی برای مردم اهل معنا شکل میداد. ارسال به دوستان
رویدادها
عذرخواهی حجتالاسلام قرائتی از آقای دوربینی ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|