|
نگاهی به مجموعه داستان «شغل شریف» اثر محمدعلی جعفری
قصههای شریف
سیفالله نجاریان: مجموعه داستان «شغل شریف» را که اثر محمدعلی جعفری است و انتشارات سورهمهر منتشرش کرده، باید مجموعه داستانی دانست که نویسنده در آن با دغدغه خانواده و مسائل موجود در خانواده دست به نوشتن زده است. در این کتاب، نویسنده، مسائل اجتماعی را طرح میکند، بدون اینکه در دام سیاهنمایی گرفتار شود و برخلاف برخی نویسندگان تنها به نشان دادن یک مسأله اجتماعی اکتفا نکرده، بلکه در داستانهایش راه خروج از معضل را نیز با زبان داستان مطرح کرده است. نویسنده، داستانهایی نوشته که توکل به خدا و یاری جستن از او در بافت قصهها پررنگ است و به عبارتی خدا در داستانهایش حضور دارد. نمود عباراتی مانند برکت، توسل، مأیوس نشدن از رحمت حق و... مصادیقی است که در داستانهای این مجموعه بارها به چشم میآید. همین سبب میشود کتاب رنگ توحیدی به خود بگیرد. در ادامه نگاهی به داستانهای این مجموعه شده است. ارسال به دوستان
اخبار
روایت پیادهروی اربعین در «به اضافه مستند» ارسال به دوستان
ناصر فیض:
شعر عاشورایی باید حاصل عاطفه و فلسفه باشد
ناصر فیض با اشاره به ترکیببند محتشم کاشانی که هنوز هم از آثار تاثیرگذار عاشورایی است، گفت: همهپسند بودن اشعار برخی مداحان نباید سبب ترویج شعر کممایه شود. به گزارش ایسکانیوز، ناصر فیض، شاعر و نویسنده کشورمان با اشاره به اینکه شعر عاشورایی دارای هر دو وجه احساسات عواطف و تاریخ و فلسفه وجودی عاشوراست، اظهار داشت: هر یک از بخشهای شعر عاشورایی طرفداران خود را دارد. برخی به بعد عاطفی عاشورا و برخی به بحث تاریخی آن اهمیت میدهند در حالی که شعری که از ترکیبی از عواطف و احساسات عامه مردم بهره بگیرد و با زمینهای از این عواطف در مباحث تاریخی و فلسفی ورود کند میتواند ماندگار باشد و ترکیببند محتشم کاشانی نمونه بارز شعر ماندگار عاشورایی است. از ترکیببند محتشم کاشانی هر شخصی بهره میبرد و تفاوتی نمیکند این شخص ادیب، تاریخدان یا حتی یک فرد عادی باشد. همه محتوای این اثر را درک میکنند چرا که دارای سادگی مفهومی است و برای درک آن نیاز به دانستههای فراوانی نیست همچنین پیشپاافتاده و سطحی نیست و بیان و اساس کائنات را در این غم شریک میداند. با وجود اینکه اشعار برخی مداحان مخاطبان خاص خود را دارد، نباید با این نوع مداحیها شعر کممایه را ترویج کنیم. همهپسند بودن ویژگی خوبی برای یک اثر ادبی نمیتواند باشد. وی همچنین درباره مهجور ماندن کتابهای مقتل اظهار کرد: بسیاری از افراد پژوهشگر در این زمینه فعالیت کردهاند، آثاری مانند لحوف سیدطاووس دارای مبانی اغراقگونهای نبوده و رسیدن به مفهومش کار دشواری نیست. اتفاقی در عالم هستی به اسم واقعه عاشورا افتاده است که جز کل تشیع، امامت و ولایت ماجرای برتریطلبی ظلم در مقابل مظلوم است و همواره صدای بلند مظلوم به عنوان نمادی از عاشورا مطرح شده است. ارسال به دوستان
در انفعال و غفلت سازمان سینمایی
جشنوارهگردی «لرد» به اورشلیم رسید!
فیلم سینمایی «لرد» ساخته محمد رسولاف فیلمساز پرحاشیه ایرانی پس از آنکه نتوانست مجوزهای لازم را برای نمایش در داخل کشور به دست آورد، از مدتی پیش مسیر جشنوارهگردی خود را آغاز کرده است و این روزها در سایه انفعال و سکوت سازمان سینمایی وزارت ارشاد قرار است در جشنواره فیلم اورشلیم حضور پیدا کند! به گزارش «وطن امروز»، چندی پیش در گزارشی در ارتباط با این موضوع نوشتیم که فیلم سینمایی «لرد» بنا بر اعلام صریح محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفهای سازمان سینمایی وزارت ارشاد هیچگونه مجوزی برای نمایش عمومی حتی مجوز نمایش جشنوارهای ندارد و بر این اساس نمایش آن در هر جشنوارهای غیرقانونی است اما با این همه هر روز خبرهای تازهای در ارتباط با حضور و نمایش این فیلم در جشنوارههای مختلف جهانی منتشر میشود. نخستینبار نمایش این فیلم در جشنواره کن امسال باعث موجی از اعتراضات رسانههای داخلی و اهالی سینما شد. فیلمی که به شکلی آشکار به تقدیس فرقه ضاله بهائیت میپردازد و در آن تصویری بشدت سیاه و غیرواقعی از جامعه ایرانی نشان داده میشود. با این همه این اثر با وجود همه ضعفهای فنی و تکنیکی موجود در آن هر روز متقاضی حضور در جشنوارهای مختلف میشود و سازمان سینمایی وزارت ارشاد به عنوان نهاد ناظر بر تولیدات سینمای ایران نیز در این رابطه به جز نگارش نامهای در ارتباط با غیرقانونی بودن نمایش این اثر در جشنوارههای خارجی واکنش دیگری از خود نشان نداده است. اتفاقی که ثمره آن درخواست سازندگان این اثر برای حضور در جشنواره فیلم اورشلیم شده است. جشنوارهای که رژیم اشغالگر صهیونیستی بانی و برگزارکننده آن است و بدون شک حضور یک اثر ایرانی در این جشنواره به جز تخریب مضاعف چهره جامعه ایرانی در عرصه بینالمللی نتیجهای نخواهد داشت. ارسال به دوستان
اعتراف تلخ آقای نویسنده
بیشتر مخاطبان ناراضی از سینما خارج میشوند
خشایار الوند گفت: آنچه میدانم این است که حدود 80 درصد مخاطبان ایرانی ناراضی از سینما خارج میشوند! به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خشایار الوند فیلمنامهنویس سینما و تلویزیون ایران که بسیاری از آثار پرمخاطب طنز ساخته شده در سالهای اخیر به قلم او بوده است، درباره وضعیت داستاننویسی در سینمای ایران گفت: در سینمای ما آنقدر از هر طرف و در هر شرایطی فیلمهای متنوع و زیادی ساخته میشود که خیلی از آنها وقتی به نمایش خانگی میرسند، تازه میفهمید اثری تولید شده و از روند ساخت بسیاری از تولیدات خبر نداشتهاید. به نظرم این اتفاق خوبی نیست و متاسفانه شکل و مفهوم قصهگویی به عنوان عنصری اصلی در تولید یک فیلم نیز تغییر کرده است. در این سالها شکل قصهگویی مخاطبپسند (قصهگویی کلاسیک) در حال کمرنگ شدن است. برخی با قصه شروع میکنند اما پایان آن را بلاتکلیف میگذارند؛ بعضی قصه دارند اما شکل روایت به نحوی نیست که مخاطب را جذب کند. تعدادی از فیلمها فروش بالایی داشتند اما جزو سینمای قصهگو محسوب نمیشوند. در مجموع فرم قصهگویی تغییر کرده و فرم جدیدی در حال تجربه شدن است. آنچه میدانم این است که حدود 80-70درصد مخاطبان ایرانی ناراضی از سینما خارج میشوند و با فیلمها همزاد پنداری نمیکنند. همه جای دنیا، سینمای قصهگو و داستان پرداز اصل است و تجربهگرایی و فیلمهای خاص در کنارش قرار میگیرد اما در کشور ما جای این دو عوض شده است. یعنی اکثر فیلمسازان به سمت تجربهگرایی میروند و شاید 20 یا 30 درصد آنها برای داستانگویی تلاش میکنند. از دسته دوم حتی اگر در برخی از کارهای خود موفق باشند، باید تقدیر کرد و به شخصه کارشان را میستایم، چون بالاخره برای رسیدن به سینمای قصهگو تلاش میکنند. ارسال به دوستان
اخبار
«نزدیک» خواندنی شد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|