|
روند نزولی سلطه دلار بر مبادلات اقتصادی دنیا
3 بانک ایرانی آماده حذف دلار شدند
گروه اقتصادی: تلاشهای منطقهای ایران برای حذف دلار از تبادلات تجاری و همراهی شرکای تجاری آن میتواند دستیابی به این هدف را تسریع بخشد. اگر چه بیش از یک سال پیش ایران و روسیه تصمیم گرفتند مبادلات ارزی بین 2 کشور را با ارزهای ملی خود- ریال و روبل- انجام دهند اما این مهم بهدلیل مراودات ضعیف بانکی بین 2 کشور هنوز آنگونه که باید اجرایی نشده است، البته به دنبال سفر اخیر ولادیمیر پوتین به ایران و دیدار وی با مقام معظم رهبری بار دیگر این موضوع در دستور کار قرار گرفته بهطوری که مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور روسیه بر حذف دلار از مبادلات بینالمللی تاکید کردند و گفتند: برای هر دو کشور پذیرنده حذف دلار از مبادلات اقتصادی لازم است تا مشکل بانکی برطرف و مجوزهای لازم در این زمینه برای بانکهای 2 کشور صادر شود. قبل از این دیدار و بهدنبال سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به ایران و امضای تفاهمنامههای نهایی، پیمان دوجانبه پولی بین ایران و ترکیه امضا و دلار از مبادلات 2 کشور حذف شد. به گزارش «وطنامروز»، طبق اعلام بانک مرکزی، رؤسای کل بانکهای مرکزی ایران و ترکیه، نهایی و اجرایی شدن موافقتنامه 2 کشور درباره سوآپ دوجانبه ریال و لیر را اعلام کردند. بر این اساس، طرفین اعتباری به میزان ۵ میلیارد لیر و معادل آن به ریال ایران - در اختیار بانکهای عامل 2 کشور- برای یکدیگر تخصیص دادند که برای گشایش اعتبارات اسنادی به نفع تجار 2 کشور با سررسید پرداخت یک ساله مورد استفاده قرار خواهد گرفت. براساس این موافقتنامه که با هدف تسهیل تجارت با استفاده از ارزهای ملی 2 کشور برای «تامین مالی تجارت» و «سرمایهگذاری مستقیم» بین 2 کشور انجام شده است، ریال ایران و لیر ترکیه به راحتی قابلیت تبدیل به یکدیگر را خواهند داشت که به کاهش هزینههای تبدیل و نقل و انتقالات وجوه ارزی برای تجار دو طرف، بدون نیاز به استفاده از ارزهای واسط منجر خواهد شد. در حال حاضر ایران با 4 کشور اصلی از جمله ترکیه، چین، روسیه و کرهجنوبی مبادلات بینالمللی دارد و اگر این کشورها شرایط مبادله بدون دلار را فراهم کنند، تهدیدها و شرایط بانکی آمریکا برای ایران، خیال خام خواهد بود. علاوهبر این تاثیرگذاری دیگر حذف دلار از مبادلات بینالمللی، خنثی کردن نوسانات نرخ ارز بر مبادلات است و از آنجا که ایران تحریم دلاری است با حذف این ارز لازم نیست مبادلات را با واسطه انجام دهیم.
FATF درباره ایران بیانیه داد ارسال به دوستان
اخبار
نارضایتی زوار کربلا از اینترنت ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
وقتی صادرات استراتژی مناسبی ندارد
سهم صفر ایران از بازار خودروی افغانستان
در حال حاضر سهم ایران از بازار خودروی افغانستان صفر است، چرا که صادرات خودروی ایران استراتژی مناسبی ندارد. رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت با تاکید بر لزوم توجه به بازار افغانستان به عنوان بازاری ماندگار اظهار داشت: اکنون واردات خودروی افغانستان از ایران صفر است و پیشنهاد ما آن است که برای ورود به این حوزه بر صادرات قطعات تمرکز شود، چرا که بیش از ۹۵ درصد بازار خودروی افغانستان در دست تویوتا قرار دارد و در چنین شرایطی تولیدکنندگان خودروی ما امکانی برای رقابت نخواهند داشت. البته باید توجه داشت از خودروهای تویوتا نیز حدود ۸۰ درصد جزو خودروهای فرسوده این شرکت است. محمدمهدی جوانمردقصاب در گفتوگو با ایسنا، افزود: بازار افغانستان برای ایران بازاری ماندگار است که باید به آن توجه ویژهای داشت. وی با بیان اینکه حدود 5/1 تا 3 میلیون افغان در ایران سکونت دارند، توضیح داد: این افراد درآمد خود را برای خانوادهشان در افغانستان میفرستند یا جنسهای ایرانی را برای خانواده خود خریداری میکنند. وی با بیان اینکه در حوزههایی مانند مواد غذایی، لوازم برقی یا شوینده جزو صادرکنندههای اصلی به این کشور به شمار میرویم، اضافه کرد: لازم است در حوزه محصولات پتروشیمی نیز جایگاه ویژهای در این کشور داشته باشیم و تغییر نگرش دهیم، چرا که باید محصولات صادراتی از سمت مواد اولیه به محصولات دارای ارزش افزوده تغییر کند. ارسال به دوستان
گمرک اعلام کرد
واردات 1/9میلیارد دلار خودرو در 7ماه
آمار گمرک ایران حاکی از کاهش واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی و افزایش واردات خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۰۰۰ سیسی نسبت به سال گذشته است. به گزارش ایسنا، براساس تازهترین آمار گمرک از تجارت خارجی 7 ماهه ایران در سال جاری، در این مدت در مجموع یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار خودرو به همراه قطعات منفصله به ایران وارد شده است. در این میان، ۴۸ هزار و ۶۶۷ دستگاه انواع خودروی سواری به ارزش یک میلیارد و ۲۹۹ میلیون دلار وارد ایران شده که ورود 4 دستگاه خودرو از جمله یک دستگاه بیامو ایکس ۴ و 3 دستگاه خودروی رنو کولئوس از ایالات متحده آمریکا از نکات جالب واردات خودرو در سال جاری است. براساس این گزارش، در این مدت ۱۴ هزار و ۹۱۲ دستگاه خودرو با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی به ارزش ۴۰۳ میلیون و ۲۴۵ هزار دلار به ایران وارد شده است. این در حالی است که سال گذشته ۱۵ هزار و ۵۳۹ دستگاه خودرو به ارزش ۴۰۷ میلیون دلار در این طبقه به کشور وارد شده بود که آمار حاکی از کاهش واردات این دست خودروها به ایران است. اما در سوی دیگر تعداد خودروهای وارد شده با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی در این مدت ۲۴ هزار و ۲۴۰ دستگاه به ارزش ۶۲۵ میلیون دلار بوده است و با توجه به واردات ۱۵ هزار و ۷۶۳ دستگاه خودرو به ارزش ۴۰۶ میلیون دلار از این نوع در مدت مشابه سال گذشته، واردات این نوع خودروها با افزایش ۵۳ درصدی روبهرو بوده است. ارسال به دوستان
اعتراض به تشکیل اتحادیه کشوری صنف آسانسور
اتحادیههای همگن صنف آسانسور با صدور بیانیهای خطاب به محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت مخالفت خود را با تشکیل اتحادیه کشوری صنف خدمات آسانسور و پله برقی اعلام کردند. به گزارش روابط عمومی اتحادیه صنف آسانسور و الکترومکانیکی تهران، دومین مجمع هماهنگی روسا و اعضای اتحادیههای همگن صنف آسانسور کشور، پنجشنبه 11 آبانماه در تهران برگزار شد. در این نشست موضوع برگزاری انتخابات اعضای هیأت مدیره و بازرسان و تشکیل اتحادیه کشوری صنف خدمات آسانسور و پله برقی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و چند تن از روسا و اعضای اتحادیههای صنف آسانسور برخی شهرستانها به ایراد سخنرانی و بیان اظهارنظر در مخالفت با تشکیل اتحادیه کشوری صنف آسانسور پرداختند. بر اساس این گزارش در این نشست که نزدیک به 20 اتحادیه استان، شهر و شهرستان صنف آسانسور از سراسر کشور حضور داشتند، همگی بر هماهنگی بیشتر میان اتحادیههای همگن صنف آسانسور کشور تأکید کردند. در ادامه این نشست، شرکتکنندگان بیانیهای خطاب به محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در اعتراض به تشکیل اتحادیه کشوری آماده کردند. مخالفان تشکیل اتحادیه کشوری آسانسور در این بیانیه مواردی از جمله «نقض صریح و آشکار تبصره ٧ از ماده ٢١ قانون نظام صنفی کشور، منفک شدن امور جاری صنفی از شهرستانها و تمرکز در تهران، بیتوجهی به مراکز تصمیمگیری شهر و شهرستان مانند کمیسیون نظارت و اتاقهای اصناف شهرستانها، بروز بینظمی و هرج و مرج در امور صنفی بهدلیل نبود هماهنگی میان اتحادیه کشوری و اتاقهای اصناف شهرستان درباره چگونگی نظارت بر واحدهای صنفی عضو اتحادیه مستقر در شهرستانها و افزایش مراجعات و ترددهای اعضای صنف و مردم از شهرستانها به تهران برای پیگیری امور صنفی و حقوق خویش و در نهایت تضییع حقوق شهروندی و عدالت اداری» را به عنوان دلایل مخالفت خود با تشکیل این اتحادیه اعلام کردند. ارسال به دوستان
اخبار
سامانههای بیسامان ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|