|
منتگذاری برخی مسؤولان دولتی بر سر مالباختگان
سپردهگذاران مؤسسات مالی تبهکار نیستند
محمد نجارصادقی: مسؤولان دولتی مدتی است در رسانههای خود مطالبی علیه مدیران و سهامداران موسسات مالی منتشر و القا میکنند که از پول بیتالمال به سپردهگذاران موسسات مالی مبالغ هنگفتی پرداخت میشود، در حالی که واقعیت چیز دیگری است. به گزارش «وطنامروز»، آش عملکرد دولت در قبال موسسات اعتباری آنقدر شور شده که وزیر راهوشهرسازی علیه موسسات اعتباری مطلب مینویسد. یادداشتهای مشابه در هفته جاری علیه موسسات اعتباری و مالی موجب شده بسیاری از واقعیات پنهان بماند اما این موضوع که بیش از 11 هزار میلیارد تومان از خزانه و جیب بیتالمال برای سپردهگذاران هزینه میشود تعجب همگان را برانگیخت. اینکه چرا وزیر راهوشهرسازی به جای یادداشت برای وضعیت راهها و وضعیت وزارتخانه متبوع خود در قبال حوادثی مثل سانچی، برای موسسات مالی یادداشت مینویسد را اگر فاکتور بگیریم باید ابتدا بررسی کنیم که آیا آمارهای دولتیها صحت دارد یا خیر؟ مسؤولان دولتی مدتی است القا میکنند که 98 درصد سپردهگذاران پول خود را گرفتهاند اما برای اینکه دروغ نگفته باشند از واژه تعیین تکلیف استفاده میکنند و این بدان معناست که دولت به اکثر سپردهگذاران گفته شما چقدر طلبکارید؛ همین. بسیاری از سپردهگذاران در تماس با «وطنامروز» گفتهاند نهتنها همه پولها پرداخت نشده بلکه در همان مرحله تعیینتکلیف هم بسیاری از مبالغ سپردهگذاران کسر شده است. سپردهگذاران وحدت، افضلتوس، البرز ایرانیان و تعاونیهایی که قرار بود زیرمجموعه موسسه کاسپین شوند تقریبا همین ادعا را دارند. نمایندگان مجلس نیز تایید میکنند که سپردهگذاران تعیین تکلیف شدهاند نه تسویه حساب. اتفاق دیگری که افتاده اینکه حامیان دولت و مسؤولان دولتی دارند سر سپردهگذاران منت میگذارند که از جیب بیتالمال پول آنها پرداخت میشود! این در حالی است که به گفته مدیران بانک مرکزی، پول سپردهگذاران از محل ترهین و اعتبارات خود موسسات تامین اعتبار شده است و این موضوع که از جیب بیتالمال 11 هزار میلیارد تومان پرداخت میشود، صحت ندارد. قطعا بازار غیرمتشکل پولی باید به حداقل برسد و ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز یک ضرورت است. باید با متخلفانی که پول مردم را با تبلیغات دروغین جذب کرده و توانایی پرداخت آن را ندارند برخورد کرد و قطعا باید مدیران و سهامداران موسساتی که به مشکل برخوردهاند پاسخگوی مطالبات مردم باشند. این اهداف بسیار خوب است اما آیا عملکرد دولت منتج به نتیجه شده است؟ مدیران دولتی، سهامداران و مدیران موسسات مالی مشکلدار را تبهکار میخوانند اما این تبهکاری به سپردهگذاران نیز طعنه میزند، در حالی که بخش نظارت دولتی در این قضایا با انفعال خود و عملکرد نامناسب ضربه بزرگی به سپرده مردم زده است. جالب اینکه همین موسساتی که غیرمجاز خوانده میشوند به زغم برخی نمایندگان مجلس اصلا غیرمجاز نبودهاند و از نهادهای دیگر مانند وزارت تعاون مجوز داشتند اما برای مقابله و توجیه کار بانک مرکزی آنها را غیرمجاز میخوانند. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
جستوجو برای کشف دریانوردان در عمق 115 متری دریا آغاز شد
اعزام ربات زیردریایی برای پیدا کردن پیکر خدمه سانچی
گروه اقتصادی: پس از غرق شدن نفتکش سانچی در قعر آبهای چین و بیان اظهارنظرهایی درباره اینکه آثاری از دریانوردان به جا نمانده اما اعلام خبری درباره اعزام رباتهایی برای پیدا کردن پیکر خدمه سانچی میتواند التیامی بر درد و اندوه بازماندگان باشد. به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته وزارت حملونقل چین از پیدا شدن محل دقیق شناور مغروق سانچی در عمق ۱۱۵ متری دریای چین شرقی و ادامه عملیات خارجسازی آن خبر داد و در بیانیهای اعلام کرد: عملیات مدیریتی فوری با همکاری و تلاش همه گروهها درباره شناور مغروق سانچی ادامه خواهد یافت. گام بعدی، ارزیابی دقیق و نظارت از سوی هیأت شانگهای بر رباتهایی است که با هدف خروج پیکر دریانوردان سانچی به اعماق آب ارسال میشوند. گفته شده عملیات پاکسازی دریا بهدنبال نشت 2 لکه نفتی به وسعت ۱۰۹ کیلومترمربع (۴۲ مایل مربع) آغاز شده است. نفتکش سانچی در هشتمین روز پس از تصادف و آتشسوزی، غرق شد و آرام گرفت. نیروهای امدادی، یک لکه نفتی را در شمال شرق محل غرق شدن نفتکش شناسایی کردهاند. 2 کشتی ارزیاب به نامهای هایکسون 169 و دونگلی 6 هم برای عملیات پاکسازی به منطقه اعزام شدهاند. دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) با بیان اینکه این سازمان کمکهای مشاورهای ارائه میدهد، در این باره گفت: فرآیند بررسی علل وقوع سانحه سانچی بزودی آغاز خواهد شد. «کی تاک لیم» با ابراز همدردی دوباره بهدلیل سانحه تأسفبار سانچی اظهار داشت: بهرغم همه همکاریهای بینالمللی، سرنوشت خدمه این کشتی به چنین نتیجه ناخوشایندی رسید که جای تاسف دارد. وی افزود: بررسی سوانح دریایی یک بررسی همهجانبه است و علل به وجودآورنده آن باید روشن شود، هر چند ما خوب میدانیم پروسهای است که نیاز به زمان و توافقات اولیه دارد اما بررسیها بزودی شروع خواهد شد. دبیرکل IMO با اشاره به پروتکلهای بینالمللی و عدم اجازه به سازمان بینالمللی برای مداخله مستقیم در فرآیند بررسی این سانحه، تأکید کرد: این مانع از ارائه کمک فنی و نظرات مشاورهای این سازمان بینالمللی نخواهد بود. از سوی دیگر، یک کارشناس ارشد حوزه ایمنی، بهداشت و محیطزیست دریایی گفت: در حادثه نفتکش سانچی با توجه به تاریکی هوا، سرمای زیاد و نشت میعانات گازی و افزایش احتمال ایجاد حریق، پریدن خدمه کشتی به آب راحت نبوده است. کاپیتان عمادالدین پیچکاه درباره شرایط احتمالی حاکم بر فضای نفتکش سانچی در زمان وقوع حادثه با اشاره به اینکه میزان آمادگی افراد روی کشتیها به میزان تمرین آنها برای شرایط اضطرار بستگی دارد، افزود: با توجه به استانداردهای سختگیرانه و بالای نفتکشها باید گفت بیشک این افراد دورهها و تمرینهای لازم و کافی را بر اساس کنوانسیونهای «آموزش و گواهینامهها» و «ایمنی و جان افراد در دریا» و همینطور دورههای تخصصیای چون OTF گذرانده بودند. وی با بیان اینکه بار نفتکش سانچی میعانات گازی بوده به انتشار گاز H۲S ناشی از میعانات گازی در حال احتراق اشاره کرد و ادامه داد: آثار تخریبی و مسمومیت با این گاز دامنه بسیار گستردهای دارد به نحوی که حتی غلظت اندکی از آن و در حدود ۱۵۰ پیپیام به سرعت اعصاب بویایی را مختل کرده و به این ترتیب قربانی حتی متوجه سیر مسمومیت نمیشود؛ غلظت بیش از ۷۰۰ پیپیام نیز سبب بیهوشی سریع و جان باختن آنی مصدومان میشود. علاوه بر این، وزن این گاز از هوا بیشتر است، بنابراین در سطحی پایینتر قرار میگیرد و با توجه به آگاهی پرسنل از این موضوع، پناه گرفتن آنها در موتورخانه که پایینترین قسمت کشتی است دور از ذهن به نظر میرسد. وی تصریح کرد: تا زمانی که اطلاعات داخل جعبه سیاه نفتکش به دقت بررسی و تحلیل نشود نمیتوان نظر دقیقی درباره دلایل بروز حادثه و فوت سرنشینان ارائه کرد. طبق گفتههای پیچکاه، بررسی تصاویر نخست از حادثه نشان میدهد احتمالا مهارهای قایق نجات سمت چپ توسط پرسنل باز شده ولی به دلیل مسمومیت ناشی از انتشار گاز یا بروز انفجار، زمان کافی برای به آباندازی آن وجود نداشته است. گفتنی است، نفتکش ایرانی سانچی حامل 136 هزار تن میعانات گازی 2 هفته پیش پس از برخورد با کشتی باری چینی سیاف کریستال در حدود 300 کیلومتری ساحل شانگهای دچار آتشسوزی و پس از یک هفته غرق شد. 32 خدمه ایرانی و بنگلادشی این کشتی در این حادثه جان خود را از دست دادند. امدادگران توانستند پیکر 2 تن از ملوانان را کشتی پیدا کنند و یک پیکر دیگر نیز نزدیک کشتی از دریا گرفته شد. ارسال به دوستان
عضو کمیسیون بودجه مجلس:
6۳ هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی گم شد
۶۳ هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی در لایحه بودجه ۹۷ گم شده است. حمیدرضا حاجیبابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتوگو با فارس با اشاره به جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: باورمان این است که در سال 95 از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی حدود 87 هزار میلیارد تومان درآمد داشتیم و طبق بررسی صورتگرفته بخشی از درآمد از محل اختلاف قیمت فروش روزانه حدود 72 میلیون لیتر بنزین بوده است. وی به درآمدهای هدفمندی در سال 96 اشاره کرد و گفت: فروش بنزین 5/84 میلیون لیتر در روز بوده و درآمدی که از محل فروش حاملهای انرژی کسب میشود 95 هزار میلیارد تومان خواهد بود. همچنین برای سال 97 با فرض ثابت بودن قیمت حاملها، با توجه به آنکه مصرف سوخت افزایش مییابد، حدود 100 هزار میلیارد تومان درآمد وجود خواهد داشت. حاجیبابایی تأکید کرد: دولت در تبصره 14 لایحه بودجه 97 مبلغ 37 هزار میلیارد تومان از این درآمدها را آورده و معلوم نیست 63 هزار میلیارد تومان باقیمانده چرا به خزانه واحد واریز نمیشود و تلاشی برای شفافیت آن وجود ندارد. در حالی که 63 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی باید به حساب خزانهداری کل واریز شود. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
اخبار
خودروهای کیا گرانتر شدند ارسال به دوستان
اخبار
سهم صفر مسکن از رشد اقتصادی 96 ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|