|
تجلیل خانوادههای شهدا از ابراهیم حاتمیکیا
بهتر از سیمرغ
حاتمیکیا: داوران جشنواره فجر باید التزام خود را به انقلاب نشان دهند
گروه فرهنگ و هنر: درحالی که فضای مجازی هنوز متاثر از صحبتهای ابراهیم حاتمیکیا در اختتامیه جشنواره فجر بود و بسیاری از رسانههای زرد و زنجیرهای در پی تداوم تخریب او بودند، حاتمیکیا اما در مشهد و تهران به دیدار خانوادههای شهدا رفت و با آنها به تماشای «به وقت شام» نشست. به گزارش «وطنامروز»، در همایش «حنجره سرخ» که در پردیس ملت تهران برگزار شد، خانواده شهدا از تلاشهای ابراهیم حاتمیکیا تجلیل کردند. همایشی که در آن پیام حاج قاسم سلیمانی پیرامون فیلم به وقت شام و ابراهیم حاتمیکیا پخش شد، خانوادههای شهدا از حرف دلشان سخن گفتند و حاتمیکیا صحبتهای مفصلی پیرامون مسائل اخیر و دغدغهاش مطرح کرد.
بخشی از پیام حاج قاسم سلیمانی درباره «به وقت شام» ارسال به دوستان
«بفتا» هفتادویکم برندگانش را شناخت
دورخیز «سه بیلبورد...» با 5 جایزه برای اسکار
هفتادویکمین دوره جوایز بفتا در حالی برگزار شد که فیلم سینمایی «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» برنده اغلب جوایز این دوره بود و فیلم سینمایی «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی نیز از رسیدن به جایزه بهترین فیلم خارجی زبان این دوره بازماند. به گزارش «وطنامروز»، در مراسم اهدای هفتادویکمین دوره جوایز آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا (بفتا)، «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» به کارگردانی مارتین مکدونا موفق به کسب 5 جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم این دوره شد. این فیلم که در ۹ رشته نامزد شده بود همچنین برای بازی فرانسیس مکدورماند جایزه بهترین بازیگر زن و برای بازی سام راکول جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد را دریافت کرد. جوایز بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین فیلم بریتانیایی نیز به این فیلم اهدا شد. «شکل آب» به کارگردانی گیلرمو دل تورو که در ۱۲ رشته نامزد شده بود 3 جایزه بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی و بهترین طراحی صحنه را به خانه برد. در این مراسم همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی به گری اولدمن بریتانیایی برای ایفای نقش وینستون چرچیل در فیلم «تیرهترین ساعت» رسید و جایزه بهترین بازیگر زن مکمل به آلیسن جنی برای «من، تونیا» اهدا شد. در عین حال «بلید رانر ۲۰۴۹» ساخته دنی ویلنووا نیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلمبرداری و بهترین جلوههای ویژه تصویری شد. «مرا با نام خودت صدا کن» نیز تنها موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی شد و «دانکرک» جایزه بهترین صدا را دریافت کرد. جایزه بخش بهترین فیلم غیر انگلیسیزبان بفتا نصیب فیلم کرهای «خدمتکار» ساخته پارک چان- ووک شد. به این ترتیب «فروشنده» اصغر فرهادی از دریافت جایزه این بخش باز ماند. «او» ساخته پل ورهوفن از فرانسه، «اول پدرم را کشتند» ساخته آنجلینا جولی از کامبوج و «بیعشق» به کارگردانی آندری زویاگینتسف از روسیه دیگر نامزدهای این بخش بودند. ارسال به دوستان
محمدمهدی سیار:
شعر هیأت را نباید مساوی با شعر آیینی تلقی کنیم
شاعر مجموعه «رودخوانی» گفت: ما نباید شعر هیأت را مساوی با شعر آیینی تلقی کنیم و بدانیم که تمام اتفاقات شعر آیینی در هیأت روی نمیدهد. به گزارش «وطنامروز»، محمدمهدی سیار، شاعر آیینی کشورمان در تازهترین گفتوگوی خود با فارس به بررسی تفاوتهای میان شعر هیأت و شعر آیینی پرداخته است. او در بخشی از این گفتوگو در تشریح دلایل این موضوع که چرا شعر آیینی ما با شعر نو شناخته نمیشود، گفت: «یک دلیل این برداشت این است که شعر نو قابلیت چندانی برای ارائه در هیات ندارد و بعضی از مخاطبان، منتقدان و... شعر آیینی را مساوی با هیات گرفتهاند. در صورتی که چنین نیست و بسیاری از غزلهای فاخر و محکم از شعرای بزرگ قابلیت ارائه در هیات پیدا نکردند ولی از پشتوانههای شعر آیینی به حساب میآیند. همینطور اشعار نیمایی و سپید بسیار خوبی وجود دارد که صرفا در هیاتها اجرا نشده است. ما نباید شعر هیات را مساوی با شعر آیینی تلقی کنیم و باید بدانیم که تمام اتفاقات شعر آیینی در هیات روی نمیدهد. البته به نظرم مهم این است که نسل جدید شاعران هم نوپردازی را فراموش نکنند و فقط با هدف خوانده شدن در هیاتها شعر نگویند و به شعر نو هم توجه کنند. ضمنا نباید فراموش کرد، شعر نو که توسط نیما پیشنهاد شده از نظر تاریخی مدیون هیاتها و نوحه است و شعر «افسانه» را از روی وزن یک نوحه سروده است.» وی همچنین در بیان میزان آزادی عمل شاعران در زمینه نوآوری برای سرودن چنین اشعاری اظهار کرد: «اگر نگاه درستی به عاشورا داشته باشیم، این واقعه میتواند چشمه نوآوری و جوشش در شعر باشد. چیزی که وجود دارد امتداد تاریخی عاشورا است که یک وجه شاعرانه دارد و در هر زمانی اتفاقاتی مشابه و متاثر از آن روی داده است، مثلا ظهور عاشورا در دفاعمقدس یک انبار مضمون است یا مثلا شعار «هیهات من الذله» در امروز کشور ما میتواند مضمونساز باشد. برای همین نیازی به اضافه کردن مطلب غیرمستند در شعر آیینی نیست». ارسال به دوستان
یادداشتی بر فیلم سینمایی «اسرافیل» ساخته آیدا پناهنده
وارونه دمیدن در صور!
محمدرضا بحرانی: فیلم «اسرافیل» به کارگردانی «آیدا پناهنده» اثری است درجه 3 که در آن فیلمنامهنویس سادهترین و در عین حال اساسیترین اصول کلاسیک فیلمنامهنویسی را نادیده گرفته و ماحصل آن فیلمی است متلاشی، تکهتکه و بدون ساختار. بعد از گذشت حدود 30 دقیقه، به بهانهای واهی، فیلم داستان و ارسال به دوستان
اخبار
رونمایی از مستندی درباره نخستین شهربازی ایدئولوژیک کشور ارسال به دوستان
اخبار
اندر حکایت یک ادیب مؤلف ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|