|
گزارش «وطنامروز» از اختتامیه یازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب
شعر انقلاب میراثدار شعر پارسی
محمد حسینآبادی: آیین اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان انقلاب که با هفته هنر انقلاب همزمان شده است، شامگاه جمعه ۲۳ فروردین در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، این مراسم که با اجرای نجمالدین شریعتی همراه بود، با گرامیداشت یاد شخصیتهای پیشکسوت این عرصه آغاز شد. در بخش ابتدایی این مراسم، ساسان ناطق، دبیر بخش داستان جشنواره اظهار داشت: امیدوارم این جشنواره شروع مجددی برای رسیدن به نقطه ایدهآل باشد. یازدهمین جشنواره بینالمللی شعر و داستان انقلاب از بهمن ۹۷ کار خود را شروع کرد و با معرفی هیأت داوران جلسات خوبی را پشت سر گذاشتیم و ۳۰۰ اثر از ۱۹۲ نفر به مرحله پایانی در بخش داستان راه یافت و ۳۶ برگزیده معرفی شدند. وی همچنین افزود: تجلیل از محمدعلی گودینی از ویژگیهای مهم این دوره است. ایشان پیشکسوت عرصه داستان هستند. ناطق با بیان اینکه در این دوره هم آثار خوب شرکت داشتند هم عالی و هم ضعیف بیان داشت: هنوز فاصله تا نقطه ایدهآل وجود دارد اما دست نیافتنی نیست و با نویسندگان جوان فعال به این مهم خواهیم رسید؛ قلمروی جغرافیایی و شرکت از سراسر استانها را در این دوره از جشنواره تجربه کردیم. طنز، انقلاب، آثار اجتماعی، دفاعمقدس و... از جمله موضوعات متنوع جشنواره بود. وی خاطرنشان کرد: در بخش بزرگسال و نوجوان نیز نفرات برگزیده وجود دارند و این یعنی آثار توانستهاند داوران را به اهدای جایزه مجاب کنند. این جشنواره قطاری با ۲۶ برگزیده در مسیر انقلاب است و مانند خود انقلاب متوقف نمیشود و همه برگزیدگان داراییهای ادبی و سرمایههای هنری هستند. در این مراسم همچنین، محمدمهدی سیار، دبیر بخش شعر جشنواره بیان داشت: شعر انقلاب میراثدار شعر پارسی است، همانطور که انقلاب خود ادامه انقلاب این تمدن بود. انقلاب جمعبندی همه تجربههای این ملت بود و در قامت این حرکت عظیم مردمی یعنی امت و شعر انقلاب جمعبندی همه این تجربههاست. هم حماسه و شکوه سبک خراسانی و خردمندی آن را میبینیم و هم شکستهدلی و عاشقی و نگاه عرفانی در شعر عراقی را. تجربهای که ما در شعر مشروطه و عصر بیداری میخوانیم، تجربه نزدیک شدن شعر به عالم سیاست و اجتماع و هم فرمی که نیما و بزرگان شعر نو به ما پیشنهاد دادهاند را در آن سراغ داریم. وی افزود: شعر انقلاب بهرهگیری وصالی از همه این تجربهها دارد. کیفیت کارها ما را در انتخاب با سختی مواجه کرده بود و داوران به یقین نمیدانستند شعرها را چگونه باید رتبهبندی کنند. ادامه مراسم به تقدیر از نفرات برگزیده اختصاص یافت. در بخشی از این مراسم محمدرضا شرفیخبوشان به عنوان برگزیده بخش داستان با حضور روی سن جایزه نقدیاش را به احیای کتابخانههایی که در سیل آسیب دیدهاند، اختصاص داد. همچنین حسنا محمدزاده، شاعر و برگزیده جشنواره 2 غزل را تقدیم حاضران کرد. محمدرضا طهماسبی، شاعر و برگزیده جشنواره نیز با مضمون ظهور به شعرخوانی پرداخت و محمدمهدی خانمحمدی، شاعر و برگزیده این رویداد نیز شعری را تقدیم حاضران کرد. پیام جهانگیری و مهدی جهاندار نیز در این جلسه اشعاری را خواندند. همچنین محمدکاظم کاظمی نیز بخشی از مثنوی علی معلمدامغانی را خواند و در ادامه اظهار داشت: اگر به دنبال شاعری باشیم که بیش از همه به شعر تحول قالبی عرضه کرده است، علی معلمدامغانی است. البته شاعران دیگری نیز این کار را کردهاند اما آنچه در شعر معلم اتفاق افتاده این است که ایشان تحولی در ساخت و صورت قالبی شعر ایجاد کرده است که کمتر اتفاق میافتد. دکتر شفیعیکدکنی میگوید بعد از سنایی اتفاقی در ساخت و صورت و معانی و جمالشناسی صورت نگرفت. از زمان مشروطه به بعد نیز آنها که توانستند زیباییشناسی جدیدی عرضه کنند بسیار اندک بودند و علی معلمدامغانی چنین اتفاقی را رقمزده است؛ نه به معنای وزن بلند در مثنوی اما او با گردهم آوردن عناصر بسیاری، این اتفاق را رقم میزند و شاعر ساختمان ویژهای میسازد که وزن بلند بخش کوچکی از این ساختمان است. همچنین با پخش مستندی درباره زندگی و فعالیتهای محمدعلی گودینی، محسن مؤمنیشریف رئیس حوزه هنری، عبدالحمید قرهداغی مدیرعامل انتشارات سوره مهر، حسین فتاحی نویسنده و ساسان ناطق دبیر بخش داستان جشنواره برای تقدیر از این داستاننویس پیشکسوت روی سن رفتند. علاوه بر این از مجموعه داستانهای انقلاب با عنوان «روح مرطوب» که به همت انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است، رونمایی شد. گفتنی است پنجمین هفته هنر انقلاب روز دوشنبه ۲۶ فروردینماه با معرفی چهره سال هنر انقلاب در سال ۹7 به کار خود پایان میدهد. ارسال به دوستان
جوایز یازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب به چه کسانی رسید؟
در بخش مجموعه شعرهای کودک منیره هاشمی با مجموعه شعر «اسم سرودم انقلاب است»، طیبه شامانی با مجموعه شعر «یک شاخه زیتون» و سعیده موسویزاده با مجموعه شعر «یک گوشه از کار خدا» مشترکا با سمیه تورجی با مجموعه شعر «شعر کودک با موضوع انقلاب» اول تا سوم شدند. در بخش مجموعه شعرهای نوجوان نیز مریم اسلامی با «انقلاب برف»، مسعود طاهریعضد با «عاشقت کمی بزرگتر شده» و طاهره شهابی با «نوبت بهار» رتبههای اول تا سوم را کسب کردند. در بخش مجموعه شعر نو هم پیام جهانگیری با «دهان زخمی تفنگ»، آرش پورعلیزاده با «کاشکی خدا مرا مسکن آفریده بود» و حسن صنوبری با «کتاب خیابان مصدق» 3 رتبه برتر این بخش شدند. در بخش رمان کودک و نوجوان جوایز 3 اثر برتر به ترتیب به حسین قربانزاده برای کتاب «روی خط ماه»، محمدرضا شرفیخبوشان برای رمان «کارخانه اسلحهسازی داوود داله» و سیدمیثم موسویان برای رمان «زمستان مردی» رسید. در حوزه شعر سنتی نیز در بخش مجموعه شعر جوایز به محمدمهدی خانمحمدی با مجموعه «هیاهو» و مرتضی حیدریآلکثیر با مجموعه «از جیب درختان» رسید و در بخش تکاثر جوایز به مهدی جهاندار با شعر «فتنه ۱»، محمدرضا طهماسبی با شعر «انتظار» و میلاد حبیبی با شعر «بنا نبود» اهدا شد. همچنین در بخش رمان بزرگسال محمداسماعیل حاجیعلیان برای رمان «بیداد»، هادی حکیمیان برای رمان «برج ناز» و مصطفی جمشیدیپرور برای رمان «گزارش تیماز» شایسته تقدیر شناخته شدند. ارسال به دوستان
در «شب خاطره» با حضور کارگردان فیلم «23 نفر» مطرح شد
جای خالی نوجوانان در فیلمهای دفاعمقدسی
ویژهبرنامه شب خاطره با حضور و خاطرهگویی مهدی جعفری، کارگردان فیلم سینمایی «23 نفر»، احمد یوسفزاده، نویسنده و راوی کتاب «آن بیستوسه نفر»، ابوالفضل محمدی و جواد خواجویی از افراد گروه 23 نفر که در نوجوانی به دست رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی اسیر شده بودند پنجشنبه 22 فروردینماه در حوزه هنری برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، مهدی جعفری، کارگردان فیلم «23 نفر» در این نشست بیان داشت: یکی از نگرانیهای من زمان ساخت این اثر این بود که بچههای گروه 23 نفر چه واکنشی نسبت به آن خواهند داشت. فیلم 23 نفر یک اثر مستقل است و میتوانست به طور کامل وامدار روایات اسرا نباشد اما من به قدری گروه 23 نفر را دوست داشتم که میخواستم نخستین تماشاگرانی که از فیلم راضی میشوند این عزیزان باشند. خوشبختانه بچهها راضی بودند و البته خیلی سخت است فیلمی در چنین موضوعی بسازیم و همه افرادی که آن لحظات را زندگی کردهاند از این اثر به طور کامل راضی باشند و قطعا برخی نارضایتیها هم وجود داشت. من از 23 آزاده ایرانی تشکر میکنم که به من اعتماد کردند و امیدوارم تا حدی راضی باشند از فیلم و اثر به سمت اشتباهی نرفته باشد. خیلیها میپرسند بعد از نوشته شدن کتاب خاطرات و ساخته شدن مستند این اثر، آیا ساخت فیلم داستانی آن لطفی داشت؟ و من در پاسخ باید بگویم چنین موضوعی هنوز هم جای کار زیادی دارد و هر کدام از این قالبهای هنری مانند مستند، فیلم، سریال و کتاب مخاطب خود را دارد و از یک زاویه دید به چنین داستان حماسی و با شکوهی میپردازد. جواد خواجویی، آزاده و از افراد گروه 23 نفر با بیان اینکه در فیلمهای حماسی دفاعمقدس جای نوجوانان خالی بود، اظهار کرد: در فیلمها همه یا حاجی بودند یا سید. یکی از ویژگیهای فیلم 23 نفر و کتاب آن بیست و سه نفر روایت حضور نوجوانان در دفاعمقدس است. این فیلم حماسه دفاعمقدس است در حالی که آنجا اسلحه نمیبینید و اسلحهها کنار میرود و مبارزه ایدئولوژیک و فرهنگی آغاز میشود. ارسال به دوستان
واکنش یک منتقد سینما نسبت به نظرسنجی برنامه فوتبال 120
تقریباً هیچ!
درحالی که گفته میشد طرفداران عادل فردوسیپور در اعتراض به تصمیم رسانه ملی برای کنار گذاشتن او از برنامه تلویزیونی 90، به حمایت از دیگر برنامه او در تلویزیون یعنی فوتبال 120 میپردازند، نتایج نظرسنجی جدیدترین قسمت این برنامه نکات قابل تاملی را ثابت کرد. امیر ابیلی، از منتقدان سینما با انتشار برخی آمارهای قبلی این برنامه در زمینه نظرسنجیهای مردمی که رکوردهایی بیشتر از قسمت اخیر این برنامه به ثبت رسانده بودند، در یادداشتی نوشت: «برنامه پنجشنبهشب «فوتبال 120» توسط طرفداران عادل فردوسیپور با تبلیغات پرحجم در شبکههای اجتماعی و دعوت مردم به شرکت در نظرسنجی برنامه و ثبت یک رکورد تاریخی تبدیل به یک رفراندوم برای تعیین قدرت مردمی او شد. قرار بود میزان شرکتکنندگان نظرسنجی نخستین برنامه بعد از حذف محمدحسین میثاقی از فوتبال 120 میزان حمایت مردم از عادل فردوسیپور را نشان دهد اما نتیجه چه شد؟ 350 هزار پیامک که میانگین قسمتهای عادی و روتین تعداد پیامک فوتبال 120 با اجرای محمدحسین میثاقی بود. فوتبال 120 بدون این کمپینها رکوردهای بالاتر از این هم داشته است و این یعنی تاثیر این موج درخواست سلبریتیها از مردم برای حمایت از عادل «تقریبا هیچ» بوده است و با حذف میثاقی به مرور حتی شاید مخاطب برنامه کاهش هم پیدا کند. آن بخشی از طرفداران عادل هم که اینطور وانمود میکنند که نظرسنجی پنجشنبه گذشته یک رکورد بوده است احتمالا خود مخاطب ثابت 120 نیستند. جریان اعتراضات به حذف فردوسیپور از 90 دارد مسیری را طی میکند که پیشبینی کرده بودیم؛ مردی که بود و نبودش برای «عامه مردم» هیچ فرقی نمیکند و تنها در پستهای گاه به گاه اندک سلبریتیهای طرفدارش زنده است». ارسال به دوستان
گلایه مهدویان از جوسازی رسانهای علیه وی
دیگر فیلم سیاسی و اجتماعی نمیسازم
محمدحسین مهدویان، کارگردان آثاری چون «ماجرای نیمروز»، «ایستاده در غبار»، «لاتاری» و... پس از آنکه آثارش در همه این سالها توسط جریان داوری جشنواره فیلم فجر بایکوت شده بود، با گلایه از وضعیت موجود خود اعلام کرد تا مدتها فیلم سیاسی و اجتماعی نخواهد ساخت. به گزارش «وطن امروز»، مهدویان در گفتوگویی اظهار داشت: بعد از جشنواره تصمیم گرفتم دیگر فیلمهایی با موضوعات سیاسی- اجتماعی نسازم. در نظر داشتم یک فیلم عاشقانه در خارج از کشور بسازم، برای این منظور قصهای انتخاب کرده بودم و خیلی هم دوستش داشتم ولی به یکباره ماجرای دیگری پیش آمد که این اتفاق نیفتاد. با این وجود قصد دارم تا حدی از این فضا فاصله بگیرم و قطعاً فیلم بعدی من تم سیاسی نخواهد داشت. اصلاً شاید تا سالها فیلمی که درونمایه سیاسی داشته باشد، نسازم، چرا که دیگر از این فضا دلزده شدهام. به هر حال من هم یک آدم هستم و به اندازه یک آدم توانایی دارم. اینکه فیلم میسازم، مصاحبه میکنم و در فضای رسانهای قرار میگیرم، دلیل بر این نمیشود که سوپرمن باشم و همه چیز را تحمل کنم. ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم سینمایی «نخستین انسان» اثر دیمین شزل
سفر رؤیایی نخستین انسان
فاطمه املایی: سفر به ماه که از دوران ژول ورن یکی از شیرینترین رویاهای بشر بوده است، سالیان درازی است که به عنوان یکی از موضوعات محوری ژانرهای علمی-تخیلی در صنعت سینما شناخته میشود. میتوان گفت رویای قدم نهادن در جایی خارج از این کره خاکی و کشف پدیدههای جدید برای انسانی که از ابتدای تاریخ تاکنون هیچگاه به امور محدود قناعت نکرده است، آرزویی دیرینه محسوب میشد که البته با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در دهههای اخیر از یک رویا تبدیل به واقعیت شد. «نخستین انسان» ساخته جدید دیمین شزل کارگردان 34 ساله آمریکایی است که پیش از این با اثر موفق «لالالند» به انبوه مخاطبان سینما معرفی شد. شزل این بار و با رویکردی متفاوت، سراغ زندگی نیل آرمسترانگ، نخستین فضانوردی که در ماموریت آپولو۱۱ قدم به کره ماه گذاشت رفته است. فارغ از اینکه فیلم در مباحث فنی چون فیلمنامه یکنواخت با زبانی الکن در روایت داستانی منسجم اسباب فاصلهگذاری بین خود و مخاطب را فراهم میکند اما در کارگردانی چند قدم جلوتر از روایت قصه و ارتباط مخاطب با اثر است. انتخاب قابهای سنجیده در فیلمبرداری و اساساً نمادهایی که در روایت به کمک فیلمنامه نه چندان قوی آن میآید، تا حدودی توانسته از تبدیل شدن «نخستین انسان» به مستند علمی جلوگیری کند. ارسال به دوستان
اخبار
نسخه در حال اکران فیلم «رحمان ۱۴۰۰» مجوز نمایش ندارد! ارسال به دوستان
رمان «هفت جن» به چاپ نهم رسید
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|