|
یک مقام بانک مرکزی در گفت وگو با «وطن امروز» نسبت به پایین نگه داشتن دستوری سود بانکی هشدار داد
خطرات سود تحمیلی بانکی
سفتهبازان و دلالان به علت پایین بودن نرخ سود بانکی نسبت به تورم
مشتریهای جدی وام هستند
اسدالله خسروی: با آنکه حجم نقدینگی در پی آشفتگی اقتصاد کشور روز به روز بیشتر میشود اما تصمیمگیری و چارهاندیشی برای مهار رشد آن به شکلی که نقدینگی موجود در مسیر رونق تولید قرار گیرد یا این منابع عظیم جذب بازارهای رسمی شود، به چشم نمیخورد. به گزارش «وطنامروز»، حدود 1800 هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در کشور، در اقتصادی که از تحرک چندانی برخوردار نیست و ضعف مدیریتی در سیاستهای پولی نمایان است، فقط بازار سفتهبازی را رونق بخشیده که نتیجه آن ورود سیل نقدینگی به بازارهایی چون سکه، خودرو، موبایل، مسکن و... است که هر از گاهی اتفاق میافتد. کارشناسان معتقدند تلاش برای مهار رشد نقدینگی در کشور و ایجاد بستر لازم برای جذب آن به بخش تولید و بازارهای رسمی، نیازمند کار کارشناسیشده دقیق است اما از آنجا که طی چند سال اخیر تدبیری در راستای حل این مشکل اندیشیده نشده است، بنابراین روزبهروز بر حجم نقدینگی کشور افزوده میشود که تداوم این روند میتواند اقتصاد کشور را تهدید کند. از طرفی بیتوجهی به تاثیر متغیرهای اقتصادی همچون نرخ ارز، سود بانکی و... همچنین بیسامانی سایر بازارهای رسمی و غیررسمی در شرایط بروز تکانههای اقتصادی و نیز عدم توجه به بخش تولید و اشتغال، موجب شده انتظارات تورمی در چند سال اخیر بر رشد نقدینگی در کشور دامن بزند. در همین ارتباط کامران ندری، کارشناس اقتصادی و معاونت پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گفتوگو با «وطنامروز» درباره علت رشد نقدینگی در کشور و راهکارهای مهار آن گفت: زمانی که نرخ سود بانکی پایین است و اقتصاد کشور رشد و رونق چندانی ندارد، مسلم است که سپردهگذاران تمایلی نخواهند داشت تا پول خود را در بانکها نگه دارند یا در جایی سرمایهگذاری کنند که بازگشت سرمایه آنچنانی نداشته باشد، بنابراین آنها برای حفظ ارزش پول خود و سودآوری وارد بازارهای موازی و سفتهبازی شده و اقتصاد کشور را به هم میزنند. وی افزود: وقتی اقتصاد کشور از انسجام و مدیریت درست برخوردار نباشد و برنامهریزی صحیحی برای جذب منابع در بدنه اقتصاد کشور و بخش تولید نباشد، مردم پول و داراییهای خود را به کالاهای ارزشی تبدیل میکنند. به طور مثال مردم برای خرید طلا، مسکن، خودرو و... از بانکها طلب وام میکنند که این روند نهتنها تورم انتظاری ایجاد میکند، بلکه بر حجم نقدینگی نیز میافزاید. این کارشناس خبره اقتصادی با تاکید بر اینکه «من با کاهش نرخ سود بانکی موافق نیستم» گفت: نرخ سود بانکی باید با شرایط منطقی و برنامهریزی درست افزایش یابد. در حال حاضر نرخ سود بانکی در کشور پایین است و این موضوع باعث شده پولها نهتنها به بانکها نرود، بلکه حتی خارج هم شود و در نتیجه بازارهای موازی غیررسمی و سفتهبازی در کشور فعال شود. وی افزود: در شرایط کنونی اقتصاد کشور، تصمیمگیری برای افزایش نرخ سود بانکی باید به شیوهای کارشناسانه و با تدبیر انجام شود. اگر سیاست افزایش نرخ سود بانکی برای همه بانکها بهصورت کلی اعمال شود، تصمیمی نادرست است که تبعات منفی به دنبال دارد، چرا که خیلی از بانکها از این طریق سوءاستفاده میکنند. افزایش نرخ سود بانکی فقط باید برای بانکهایی سالم، قوی و صاحبنام باشد تا بانکها یا موسسات مالی ضعیف و ناسالم نتوانند از این سیاست و تصمیمگیری بهره سوء ببرند. این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: سیاست کاهش نرخ سود بانکی موجب رشد تقاضا برای دریافت وام و تسهیلات بانکی و در نتیجه رشد نقدینگی میشود. وی با تاکید بر اینکه هر گونه تصمیمگیری برای افزایش نرخ سود بانکی بدون توجه به تبعات آن و سایر متغیرهای اقتصادی کشور به زیان اقتصاد کشور است، افزود: تصمیمگیران اگر بخواهند نرخ سود بانکی را تغییر دهند، باید شرایط اقتصاد کشور را بخوبی بسنجند و نرخی را تعیین کنند که متناسب با شرایط اقتصاد کشور باشد. حال از آنجایی که این تصمیم باید از مسیر فنی، تخصصی و علمی بگذرد، بنابراین نیازمند بررسی دقیق و صحیح است. ارسال به دوستان
رئیس شورای رقابت: تفسیر نادرست شریعتمداری از یک مصوبه بازار خودرو را بهم ریخت
پراید 9 و سراتو 100 میلیون تومان ارزان شد
گروه اقتصادی: مصوبه اخیر مجلس برای سپردن قیمتگذاری خودرو به شورای رقابت و همچنین سیر نزولی نرخ ارز موجب کاهش قیمت خودرو در بازار شد. بهگونهای موج کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی از دوشنبه آغاز شد و در روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد. به گزارش «وطنامروز»، بررسی وضعیت قیمت خودروهای داخلی نشان میدهد قیمت هر دستگاه پژو 206 تیپ 5 از 130 میلیون تومان در روزهای گذشته به 122 میلیون تومان و ساندرو استپوی از 240 میلیون تومان به 215 میلیون تومان رسیده است. پژو 206 تیپ 2 نیز با قیمت 98 میلیون تومان در بازار عرضه میشود. قیمت پراید هم که در روزهای گذشته به 58 میلیون تومان رسیده بود دیروز به 49 میلیون تومان رسید. قیمت تیبا صندوقدار نیز با کاهش 6 میلیون تومانی روبهرو شد و تا 54 میلیون تومان پایین آمد اگرچه تیبا 2 نیز با همین افت قیمت به عدد 62 میلیون تومان رسید. از سوی دیگر پژو 405 که تا 90 میلیون تومان بالا رفته بود به 5/83 میلیون تومان و سمند LX نیز با کاهش 5/5 میلیون تومانی به نرخ 5/84 میلیون تومان عرضه شد. پژو پارس هم افت 7 میلیون تومانی را تجربه کرد و اکنون با قیمت 103 میلیون تومان عرضه میشود. کاهش قیمت علاوه بر خودروهای داخلی در خودروهای مونتاژی نیز اتفاق افتاد به طوری که قیمت پژو 2008 از 480 میلیون تومان به 360 میلیون تومان و سراتو سایپا نیز از 400 میلیون تومان به حدود 300 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. قیمت هایما 7S نیز از 400 میلیون تومان در روزهای گذشته به 315 میلیون تومان و جک 5S نیز با کاهش 65 میلیون تومانی به قیمت 315 میلیون تومان در بازار عرضه شد. در همین حال سیتروئن C3 نیز از 520 میلیون تومان به 420 میلیون تومان در بازار کاهش قیمت پیدا کرد. ارسال به دوستان
اخبار
آرامش دلاری در بازار ارسال به دوستان
اخبار
تشکیل کمیته تعیین نرخ اجارهبها ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|