|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
فهرست اولیه نامزدهای بخش «بهترین فیلم بینالمللی» اسکار 2020 در حالی اعلام شد که خبری از نماینده ایران نیست
قابل پیشبینی
احسان سالمی: اصلا از همان چند ماه پیش که «انگل» نخل طلای جشنواره کن 2019 را از آن خود کرد هم قابل پیشبینی بود که امسال هر فیلمی که بخواهد در بخش «بهترین فیلم بینالمللی» اسکار 2020 شرکت کند، باید رقابتی سخت و نفسگیر با این فیلم مهم کرهای داشته باشد اما دوستداران سینمای ایران براحتی نمیتوانند از کنار فرصت مهمی که بهواسطه یک انتخاب اشتباه از سینمای ما گرفته شد، بگذرند. سینمای ایران میتوانست امسال در میان نامزدهای راهیافته به بخش «بهترین فیلم بینالمللی» نامزد داشته باشد اما فقط به خاطر یک نزاع یا بهتر است بگوییم یک «نزاع عجیب و غریب» این فرصت از همه دوستداران سینما گرفته شد.
* تصمیمی که احتمالاً بانیانش هم باورش نمیکردند!
اصلا این عادت هر ساله سینمای ما است که برای انتخاب نماینده ایران در اسکار درگیر یک جنجال شود! تقریبا هیچ سالی نبوده که حرف و حدیثی در ارتباط با معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار در میان اهالی سینما و رسانه شکل نگرفته باشد. همیشه هم بحث بر سر این است که آیا اثر معرفی شده شاخصهای لازم برای اینکه مورد توجه داوران آکادمی اسکار قرار بگیرد را دارد یا نه. امسال هم همه این بحثها پیش از اعلام نامزد سینمای ایران برای حضور در این رقابت صورت گرفت اما در نهایت در یک اتفاق عجیب و بیسابقه از میان تعداد زیادی اثر داستانی که به عنوان گزینه اصلی معرفی به آکادمی اسکار از سوی رسانهها و مخاطبان گمانهزنی میشد، مستندی به نام «در جستوجوی فریده» به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شد!
تا قبل از انتخاب «در جستوجوی فریده»، اصلیترین گزینهها برای معرفی به اسکار «متری شش و نیم» سعید روستایی، «قصر شیرین» رضا میرکریمی، «سرخپوست» نیما جاویدی و «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار بودند اما در نهایت در اتفاقی بیسابقه در سینمای ایران یک فیلم مستند برای نخستینبار به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار معرفی شد؛ تصمیمی که احتمالا اعضای هیات انتخاب نماینده سینمای ایران به اسکار هم بعد از آنکه به رسانه اعلامش کردند، خودشان هم نمیتوانستند آن را باور کنند!
* این ماجرای عجیب، واقعی است!
نکته و حاشیه اصلی صرفا مربوط به انتخاب یک فیلم مستند برای حضور به عنوان نماینده سینمای ایران در میان آثار متقاضی حضور در بخش فیلمهای بینالمللی اسکار 2020 نبود؛ مسأله دیگر معرفی زودهنگام و ضربتی نماینده ایران به آکادمی در زمانی جلوتر از روال هر ساله آن بود. در همان زمان یکی از رسانهها با انتشار گزارشی از پشت پرده مذاکرات برای انتخاب نماینده ایران برای حضور در اسکار امسال نوشت: «مجموعاً 3 جلسه برای انتخاب نماینده ایران برگزار شده و با توجه به آنکه به اشتباه تصور میشده در این سال مهلت انتخاب فیلمها کمتر از سالهای پیشین است، به صورت شتابزده این جلسات برگزار شده و در اقدامی غیرحرفهای فیلمی انتخاب شده که ابتدا اساساً گزینه مورد وثوق هیچکدام از 2 جریان اصلی در انتخاب فیلم نبوده است». این رسانه در ادامه ذکر کرده که دعوا بر سر انتخاب نماینده سینمای ایران از میان 2 گزینه «متری شیشونیم» ساخته سعید روستایی و «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی باعث میشود تا طرفداران «متری شیشونیم» برای اینکه فیلم میرکریمی به عنوان نماینده ایران به اسکار نرود، به «در جستجوی فریده» رای دهند و به همین راحتی فرصت معرفی یک فیلم داستانی به آکادمی اسکار بهواسطه یک لجبازی عجیب و غریب بر سر رای دادن یا ندادن به فیلم یک «فیلمساز مدیر» (رضا میرکریمی) باعث میشود تا این موقعیت مناسب از دست سینمای ایران برود.
* آششور صدای آشپز را هم درآورد
هر چند «در جستجوی فریده» پیش از انتخاب به عنوان نماینده سینمای ایران توانسته بود جایزه ویژه داوران جشنواره سینماحقیقت و تندیس جایزه بهترین فیلم این جشنواره را به دست آورد اما انتقاد اصلی بر این بود که «در جستجوی فریده» هیچ افتخار بینالمللی ندارد و اثری با چنین شرایطی اساسا هیچ شانسی برای موفقیت در رشته بهترین فیلم بینالمللی اسکار ندارد. اما آنچه مسأله انتخاب «در جستجوی فریده» و اختلاف نظر درباره آن را بیشتر زیر ذرهبین رسانهها برد، انتشار توئیتی از «مهرزاد دانش» یکی از اعضای هیأت انتخاب نماینده ایران برای اسکار بود. توئیتی که البته پس از چند ساعت حذف شد: «گفتوگو، حتی با پراختلافترین دیدگاهها، اگر طبق قاعده بازی و منطق هدف انجام گیرد، در هر شکلش نتیجهای متقاعدکننده ولو مغایر با برخی نظرها دارد. امان از زمانی که اهداف برخی چنان خارج از روال باشد که نه ثباتی را رقم زنند و نه انعطافی: بداخلاقی در گفتوگو و بیمعیاری در رأی دهی».
* فرصتسوزی درجه یک!
با یک نگاه کلی به حدود ۲۰۰ اثری که در این ۴۰ سال به جمع 5 فیلم نامزد نهایی جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان یا همان بخش بهترین فیلم بینالمللی راه یافتهاند، میتوان گفت مشی و علاقه اعضای آکادمی بیشتر به فیلمهای داستانی پرکشش متمایل است. جالب اینکه شانس «در جستجوی فریده» حتی از منظر تحلیلگران داخلی نیز پایین بود و در همان زمان نیز برخی رسانهها به این موضوع اشاره کردند که با توجه به شرایط این مستند و عدم برخورداری از پارامترهای لازم برای موفقیت در اسکار نظیر برخورداری از موضوع بکر و دستاول، برخورداری از پخشکننده بینالمللی، بردن جوایز در جشنوارههای سطح بالای بینالمللی و... این مستند هیچ شانسی برای حضور در جمع نامزدهای اولیه این بخش هم ندارد، چه رسد به اینکه بتواند در جمع 5 نامزد نهایی قرار بگیرد و چه رسد به اینکه بتواند اسکار این بخش را به دست آورد. انتخابی که آنقدر اشتباه بودن آن آشکار بود که پس از اعلام نامزدهای اولیه این رشته از اسکار 2020، تقریبا «هیچ» رسانهای نیست که از تصمیم اولیه هیأت انتخاب نماینده سینمای ایران برای اسکار حمایت کرده باشد یا این هیأت را بابت اصرار بر یک انتخاب اشتباه که گویا بیشتر به واسطه یک لجولجبازی گرفته شده، شماتت نکند. البته این استدلال که لزوما آثار حاضر در این بخش باید داستانی باشند، استدلال صددرصد درستی نیست، چرا که در همین دوره مستند «سرزمین عسل» از مقدونیه نیز به جمع نامزدهای اولیه راه پیدا کرده است ولی نمیتوان منکر این موضوع شد که شانس همین مستند نیز برای حضور در جمع 5 نامزد نهایی این بخش تقریبا صفر است. علاوه بر اینکه اساسا فرصت معرفی یک اثر به آکادمی اسکار فارغ از انتخاب شدن یا نشدن آن، به واسطه اینکه فرصتی برای معرفی رشد تکنیکی سینمای ایران در عرصه بینالمللی است، نباید دستکم گرفته شود؛ فرصتی که در هر حال امسال هم از دست ما رفت.
***
[اعلام فهرست کوتاه برخی رشتههای اسکار 2020]
آکادمی اسکار روز گذشته فهرست کوتاه ۹ بخش رقابتی شامل «مستند بلند»، «مستند کوتاه»، «فیلم بلند بینالمللی»، «چهرهپردازی»، «موسیقی؛ موسیقی متن غیراقتباسی»، «موسیقی؛ ترانه غیراقتباسی»، «فیلم انیمیشن کوتاه»، «فیلم کوتاه لایو اکشن(انیمیشن با بهره از تصاویر و عکسهای واقعی)» و «جلوههای بصری» رقابتهای ۲۰۲۰ را منتشر کرد. در بخش مسابقه فیلمهای بینالمللی که نماینده ایران نتوانست به آن راه پیدا کند، علاوه بر فیلم مهم «انگل» از کرهجنوبی به کارگردانی «بونگ جون هو»، دو فیلم «درد و افتخار» به کارگردانی «پدرو آلمادوار» نماینده امسال اسپانیا در اسکار و «بینوایان» ساخته «لادج لی» به عنوان نماینده سینمای فرانسه نیز از مدعیان جدی گرفتن اسکار این بخش هستند. بر این اساس در این بخش فیلمهای «پرنده رنگین» از جمهوری چک، «حقیقت و عدالت» از استونی، «بینوایان» از فرانسه، «کسانی که باقی ماندهاند» از مجارستان، مستند «سرزمین عسل» از مقدونیه، «جسد کریستی» از لهستان، «قد بلند» از روسیه، «آتلانتیکز» از سنگال، «انگل» از کرهجنوبی و «درد و افتخار» از اسپانیا و همچنین در بخش مستندهای بلند 15 فیلم «وکیل مدافع»، «آپولو»، «آپولو ۱۱»، «آبزیان»، «بزرگترین مزرعه کوچک»، «غار»، «لبه دموکراسی»، «برای سما»، «مزدور بزرگ»، «سرزمین عسل»، «خانه را خراب کن»، «دوشیزه»، «خانواده نیمهشب» و «ملت تکفرزند» به عنوان نامزدهای اولیه اعلام شدند. در بخش جلوههای ویژه نیز فیلمهای «آلیتا: فرشته جنگ»، «انتقامجویان: پایان بازی»، «کاپیتان مارول»، «گربهها»، «مرد ماه جوزا»، «مرد ایرلندی»، «شیرشاه»، «1917»، «جنگ ستارگان؛ خیزش اسکای واکر» و «ترمیناتور: سرنوشت سیاه» و در بخش بهترین گریم فیلمهای «بامبشل»، «نام من دلمایت است»، «دانتون ابی»، «جوکر»، «جودی»، «زنان کوچک»، «مالیفیسنت: معشوقه شیطان»، «1917»، «روزی و روزگاری در هالیوود» و «راکتمن» نامزدهای اولیه گرفتن اسکار هستند.
ارسال به دوستان
برگزیدگان سیزدهمین دوره «سینماحقیقت» معرفی شدند
درخشیدن گلولهباران در میان مدعیان حقیقت
برگزیدگان سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» در بخشهای مختلف معرفی شدند؛ جایزه بهترین فیلم مسابقه ملی به «گلولهباران» رسید و «پیرمرد و خواننده» با موضوع زندگی در سوریه جنگزده بهترین مستند جایزه شهید آوینی شد. به گزارش «وطنامروز»، در این مراسم تندیس هنر و تجربه مشترکاً به «سام کلانتری» کارگردان «جایی برای فرشتهها نیست» و «فرزاد خوشدست» کارگردان «خط باریک قرمز» اهدا شد. جایزه شبکه مستند نیز به «مهدی فارسی» کارگردان فیلم «صد سال تنهایی» اهدا شد. همچنین در بخش جایزه شهید آوینی، تندیس برنزی شهید آوینی به «حامد سعیدیراد» کارگردان فیلم «کاست»، تندیس نقرهای شهید آوینی به «امیرحسین نوروزی» کارگردان فیلم «خاطرات موتورسیکلت» و تندیس طلایی شهید آوینی به «امیر اصانلو» کارگردان فیلم «پیرمرد و خواننده» تعلق گرفت. بهترین نویسنده گفتار متن یا گوینده مشترکاً به «امیرمهدی حکیمی» و «حجت بامروت» نویسندگان فیلم «مهدی که به دنیا آمد» تقدیم شد. جایزه بهترین صدا نیز به «انسیه ملکی» صداگذار فیلم «کاغذپارهها» و جایزه بهترین موسیقی به «حبیب خراییفر» آهنگساز فیلم «جایی برای فرشتهها نیست» تعلق گرفت. بهترین پژوهشگر این دوره «بابک گودرزینژاد طهران» پژوهشگر فیلم «ناگفتههای شهر شلوغ» شد و جایزه بهترین فیلمبردار نیز به «مرتضی پورصمدی» فیلمبردار فیلم «خط باریک قرمز» رسید. بهترین تدوین جشنواره امسال به «مرتضی پایهشناس» تدوینگر فیلم «گلولهباران» و جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه به «علی شهابینژاد» کارگردان فیلم «آبشار» تقدیم شد. تندیس بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمهبلند مشترکاً به «مرتضی پایهشناس» و «حسین مؤمن» کارگردانان فیلم «گلولهباران» اهدا شد. همچنین بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند نیز به «محسن استادعلی» کارگردان «خسوف» اهدا شد. جایزه ویژه هیأت داوران این دوره نیز به خاطر تلاش در مسیر همگرایی فرهنگی و اجتماعی، تعلق گرفت به «محمدصادق اسماعیلی» کارگردان فیلم «آدور» رسید. جایزه ویژه دبیر جشنواره به فرزاد خوشدست کارگردان فیلم «خط باریک قرمز» رسید. برنده بهترین فیلم این دوره نیز فیلم «گلولهباران» به تهیهکنندگی «مرتضی شعبانی» شد. همچنین در این بخش از محسن اسلامزاده کارگردان فیلم مستند «زندگی میان پرچمهای جنگی» هم بابت ریسکپذیری در ساخت فیلم مستند تقدیر به عمل آمد. شخصیت اول فیلم «بانو عصمت» که مادر ۵ شهید است هم در این بخش از اختتامیه سیزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت مورد تقدیر قرار گرفت. جایزه ویژه تماشاگران نیز به حامد شکیبانیا و محسن شاهمحمدمیراب، سرمایهگذاران فیلم «جایی برای فرشتهها نیست» اهدا شد. ارسال به دوستان
تلویزیون
علی فروغی، حکم ورزشی گرفت
رئیس شورای تخصصی ورزش سازمان صداوسیما از جانب ریاست این سازمان منصوب شد. طی حکمی از سوی ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، علی فروغی به عنوان رئیس شورای تخصصی ورزش سازمان صداوسیما منصوب شد. در بخشی از این حکم آمده است: «انتظار دارد در راستای تحقق وظایف محوله ضمن مطالعه و توجه به سیاستهای کلان کشور و رسانه ملی، در عرصه ورزش و جوانان نسبت به برنامهریزی و ساماندهی و نظارت بر برنامه ورزشی رادیو و تلویزیون اهتمام جدی نمایید».
***
جزئیات تازه از «نون خ2»
تهیهکننده سریال «نون خ2» گفت: قرار است بزودی همراه با گروه تولید سریال به کردستان برویم همچنین سکانسهایی را هم در تهران مقابل دوربین خواهیم برد که البته زمان دقیقی مشخص نکردهایم. به گزارش فارس، «مهدی فرجی» تهیهکننده سریال «نون خ2» گفت: ۱۰ روز است تصویربرداری در کرمانشاه آغاز شده است و همچنان در این شهر هستیم. وی با اشاره به لوکیشنهای این سریال نیز گفت: حضور گروه تولید در لوکیشنهای داخلی و خارجی به سرما و بارندگی هوا مرتبط است و در روزهایی که بارش باران داریم، گروه به لوکیشنهای داخلی میرود. این تهیهکننده درباره بازیگران جدیدی که قرار است به این سریال اضافه شوند نیز افزود: از بازیگران اصلی هنوز بازیگر جدیدی به سریال اضافه نشده و قرار است بزودی این اتفاق بیفتد. فصل دوم سریال «نون خ» برای پخش از شبکه اول سیما در ماه مبارک رمضان سال ۹۹ ساخته میشود.
***
افخمی سیل را روایت میکند
تصویربرداری سریال تلویزیونی «رعد و برق» به کارگردانی بهروز افخمی بزودی آغاز میشود. به گزارش باشگاه خبرنگاران، داوود هاشمی، تهیهکننده سریالهای تلویزیونی، درباره روند ساخت سریال «رعد و برق» گفت: لوکیشنهای مجموعه تلویزیونی «رعد و برق» در شهرهای لرستان، اهواز، گرگان، گلستان، خرمآباد و پلدختر مشخص شده و با انتخاب بازیگران و عوامل، سریال بزودی کلید میخورد. وی ادامه داد: این سریال روایتی از سیل اخیر در این مناطق است و در ۲۵ قسمت برای پخش از شبکه 3 سیما در رمضان سال ۹۹ آماده میشود. مجموعه تلویزیونی «رعد و برق» با طراحی و کارگردانی بهروز افخمی با محوریت یک گروه جهادی به سیل نوروز ۹۸ میپردازد.
ارسال به دوستان
کتاب و ادبیات
مصلای امام خمینی میزبان نمایشگاه کتاب تهران
شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب سرانجام مصلای امام خمینی(ره) را به عنوان محل برگزاری نمایشگاه تعیین کرد. قادر آشنا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی گفت: میان 2 گزینه شهر آفتاب و مصلای امام خمینی در نهایت مصلا میزبان نمایشگاه سیوسوم کتاب تهران شد. به گزارش فارس، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی در پاسخ به اینکه فضاهای تخصیصی مصلا برای نمایشگاه کتاب از سال گذشته بیشتر خواهد بود، افزود: آنچه مسلم است اینکه با توجه به مکاتبات وزیر ارشاد و آنچه در مصلا در حال ایجاد است، انتظار میرود نمایشگاه سال آتی کاملا در فضای مسقف برگزار شود. وی ادامه داد: به احتمال ۹۹ درصد تمام بخشهای نمایشگاه کتاب در فضای مسقف برپا خواهد شد تا شاهد عدالت نسبی در بین ناشران باشیم. آشنا در پاسخ به این سوال که آیا ۱۰۰ درصد ناشران در فضای مسقف خواهند بود، گفت: بله! تمام تلاش این است و همین گونه هم خواهد شد. سیوسومین نمایشگاه کتاب تهران از ۲۶ فروردین تا ۵ اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد.
***
سعید بیابانکی دبیر علمی جشنواره شعر فجر شد
با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید بیابانکی به عنوان دبیر علمی چهاردهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر منصوب شد. به گزارش «وطن امروز»، در بخشی از حکم انتصاب دبیر علمی جشنواره آمده است: نظر به پیشنهاد معاونت امور فرهنگی و با توجه به سوابق و تجارب ارزنده جنابعالی در عرصه شعر و پژوهشهای گرانسنگ ادبیات فارسی، به موجب این حکم به عنوان «دبیر علمی چهاردهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر» منصوب میشوید. پیش از این در حکم دیگری، مهدی قزلی به عنوان دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر منصوب شد.
ارسال به دوستان
همایونفر برای «روز بلوا» مینوازد
کارن همایونفر، آهنگساز برجسته سینمای ایران موسیقی متن فیلم سینمایی «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیهکنندگی محمدرضا تختکشیان را میسازد. به گزارش «وطن امروز»، فیلم سینمایی «روز بلوا» اولین همکاری کارن همایونفر با بهروز شعیبی را رقم خواهد زد. تازهترین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج با نام «روز بلوا» برای حضور در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر مراحل فنی خود را طی میکند. بابک حمیدیان، لیلا زارع، محمد علیمحمدی، مسعود دلخواه، زکیه بهبهانی، پاشا جمالی، محمد اسکندرفر، ساغر قناعت و داریوش ارجمند بازیگران اصلی تازهترین اثر بهروز شعیبی هستند. «روز بلوا» چهارمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی پس از «دهلیز»، «سیانور» و «دارکوب» در مقام کارگردان است.
ارسال به دوستان
شب شعر اعتراضی «صدای مردم» در حوزه هنری برگزار شد
دادخواست شاعرانه از مسؤولان
گروه فرهنگوهنر: عصر دوشنبه حوزه هنری محلی برای هنرمندان و شاعران و جوانانی شده بود که میخواستند صدای اعتراضشان را نسبت به تصمیمات اشتباه دولت در قالب یک حرکت فرهنگی ابراز کنند. مراسم «صدای مردم» در این روز در شرایطی با حضور جمع کثیری از مخاطبان در حوزه هنری برگزار شد که شعرخوانی شاعران بارها حضار را به وجد آورد؛ شعرهایی که واقعا صدای مردم بود. میلاد عرفانپور یکی از شاعرانی بود که در این مراسم شعری بلند را خواند. در بخشی از این شعر آمده است: «هنوز مردم مستضعفند پای نظام/ بر این همیشه صبوران سربلند سلام// اگر چه دلنگرانیم از گرانیها/ مباد، دشمن ما گرم شادمانیها// به نان خشک اگر سر کنیم سرنکشیم/ به بام اجنبیان عاجزانه پر نکشیم// کدام آینه بودهست از شکستن شاد/ مبادمان که پریشان شویم و دشمنشاد...». عارفه دهقانی شاعر بعدی مراسم بود که روی سن آمد و به شعرخوانی پرداخت که 2 بیت «ما هر چه داریم به نام شهداست/ یک کوچه که چیز قابل عرضی نیست» و «هر کس به طریقی به وطن خدمت کرد/ خون داد یکی و خون دل داد یکی» با استقبال حضار مواجه شد.
اما اتفاق ویژه این مراسم که هم در زمان برگزاری این مراسم در داخل سالن و هم پس از آن در شبکههای اجتماعی با استقبال مخاطبان روبهرو شد، بخشی بود که استاد ولیالله کلامیزنجانی شعری انتقادی خطاب به رئیسجمهور و رئیس مجلس خواند. شعر بلند او با مصرع تکرارشونده «صف ما از صف اشرار جداست» به اندازهای مورد توجه حضار قرار گرفت که دقایقی بهصورت ایستاده به تشویق او پرداختند. زنجانی در بخشی از شعر عنوان کرده بود: «خنده بس کن دگر ای روحانی/ ناامیدیم ز تو لاریجانی/ دولت و مجلس و روگردانی/ از متانت که مرام عقلاست/ صف ما از صف اشرار جداست».
محمدحسین پویانفر، از ذاکران جوان اهلبیت نیز شعری بلند با ردیف جهل قرائت کرد. در بخشی از این شعر آمده است: «آنها که رفتهاند همیشه به خواب جهل/ سیراب میشوند فقط از سراب جهل// مولاست باب علم حبیب در مقابلش/ بابی اگر گشوده شود باب جهل». مهدی جهاندار نیز از جمله شاعرانی بود که در این مراسم به شعرخوانی پرداخت. او پس از قرائت قطعه شعر معروف «سلبریتی»، قطعه شعری با مطلع «نان به دزدان قرض دادند دکاندارها» خواند. همچنین قاسم صرافان، شاعر و ترانهسرای کشورمان نیز شعری با مطلع «نه حق این مردم هوای بیعدالتی نیست/ عدل علی انگیزه دست سیاست نیست» قرائت کرد.
حسن ختام این مراسم نیز شعرخوانی میثم مطیعی بود. در بخشی از شعر مطیعی که آن نیز بازتاب بسیاری در شبکههای اجتماعی پیدا کرد، آمده است: «فتنه رفت و فتنهگردان، غرق رسواییش ماند/ انقلاب ما در اوج اقتدار خویش ماند// مردم آرام ما از این تلاطم دلخورند/ دلخوشان بازی برجام! مردم دلخورند// ای که در ظاهر به درد مردمت تن دادهای/ وعده را با نیت از یاد بردن دادهای؟!// ای نهاده دست خود را باز هم بر روی دست/ شعله این فتنهها از گور بیتدبیری است// اعتراض ما به سستیهای تدبیر شماست/ از گرانیها، از این 6 سال تأخیر شماست// مردم ما از تکبر، از تورم شاکیاند/ از لجوجان سیاستباز، مردم شاکیاند// نسل آدم تا قیامت، ایمن از قابیل نیست/ با فریدونی که خود ضحاک شد تکلیف چیست؟// حاجیان بار بسته جانب میقات غرب!/ چیست جز تحریم و آشوب و بلا سوغات غرب؟// باز گردید آی... ای دلدادگان آمریکا/ راهحل اینجاست آری در همین ایران ما// وای بر آنان که دل دارند با دشمن گرو/ حشر آمریکاپرستان با ترامپ و پمپئو!// هر که خاک این وطن خرج قمار خویش کرد/ باخت و یک عمر بدبختی نثار خویش کرد// هر که با خوبان خیانت کرد سیلی میخورد/ فاسد اینجا بی برو برگرد سیلی میخورد// گردنه در گردنه این راه هم طی میشود/ آخر هر فتنهای اینجا نه دی میشود».
اجرای سرود توسط گروه احسان و تجلیل از خانواده شهید شیخی، از شهدای اغتشاشات اخیر تهران و نیز اجرای ترانه «سلام به آینده» با صدای حسین حقیقی از دیگر برنامههای این مراسم بود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|