|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
درباره فیلمهایی که بهنظر میرسد بهخاطر سویههای انتقادیشان دیده شوند
اعتراض به وقت فجر
در روزها و ماههایی که ناکارآمدی دولت مستقر در برآورده کردن مطالبات و خواستههای معیشتی مردم، موجب شکلگیری اعتراضات اقتصادی شده و حتی عدم رضایت و کاهش اعتماد عمومی از مجلس فعلی، بیشتر ظهور و بروز پیدا کرده است، سینمای اعتراض هم دست به کار شده و قرار است تولیدات سینمایی منتقدانهای راهی جشنواره فجر شود. به گزارش «وطن امروز»، مرور لیست فیلمهای متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر حاکی از حضور جدی چند فیلم با سویههای انتقادی است. انتقادهایی درباره عملکردهای سیاسی، آسیبهای اجتماعی و مشکلات معیشتی و اقتصادی، مضمون محوری برخی آثار سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر است. حضور کارگردانان مولف و صاحبنام یکی از ویژگیهای مهم جشنواره پیش رو است و برخی از مهمترین آثار انتقادی که از آن صحبت میکنیم، کار همین کارگردانان است. یکی از نکات مهم درباره فعالیتهای سینمایی در رابطه با مسأله اعتراض، یادگاریهایی است که از سال 98 در سینمای ایران باقی میماند. در واقع رجوع نسلهای بعدی به آثار سینمایی در این مقطع آنها را با این سوال مواجه خواهد کرد: شرایطی که در فیلم مورد انتقاد قرار میگیرد، محصول مدیریت چه کسانی بوده است؟ نقش مهم آثار منتقدانه برای بازشناسی وضعیت سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی یک دوره و مقطع زمانی مانند نوشتن یک کتاب مفصل درباره آن دوره است. ما بحران اقتصادی دهه 30 آمریکا را با آثاری میشناسیم که در تاریخ سینمای جهان حفظ شدهاند. در شماره امروز به 4 فیلم که سویههای انتقادی جدیای را نسبت به شرایط موجود دارند، پرداختهایم؛ فیلمهایی که به نظر میرسد بتوانند آثار آوانگارد جشنواره سیوهشتم باشند.
* خروج/ کارگردان: ابراهیم حاتمیکیا
نام ابراهیم حاتمیکیا در سینمای ایران با سینمای دفاعمقدس گره خورده است اما کیست که نداند که آقا ابراهیم سینمای ایران در طول 30 سال فعالیت در این سینما همیشه سعی کرده فرزند زمانه خویش باشد؛ فیلمسازی که از وقت جنگ و سختیهای آن روایتگر مظلومیت رزمندگان جبهه و جنگ شد و در دوران اوج مذاکره دولت اعتدال، با «چ» از مذاکره گفت و در دوران تحریمهای هستهای با «بادیگارد»اش از شخصیت نظام دفاع کرد. آقا ابراهیم بعد از «به وقت شام» و روایت مظلومیت رزمندگان مدافع حرم حالا میخواهد با «خروج» روایتگر اعتراض مردمی باشد که طی چند سال فعالیت دولت اعتدال در شرایط اقتصادی سختی قرار گرفتند. تازهترین ساخته ابراهیم حاتمیکیا از محصولات سازمان هنری- رسانهای اوج است. اثری اعتراضی- انتقادی که روایتگر قصه تعدادی کشاورز است که برای طرح اعتراض خود به سمت تهران حرکت میکنند و به سمت نهاد ریاستجمهوری میروند، البته شنیدهها حاکی از این است که پایانبندی این فیلم بسیاری از مخاطبان جشنواره را شوکه خواهد کرد!
فرامرز قریبیان، جهانگیر الماسی، پانتهآ پناهیها، محمدضا شریفینیا، محمد فیلی، کامبیز دیرباز، آتش تقیپور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی و محسن صادقینسب از جمله بازیگران این اثر هستند. «خروج» اعتراضی حاتمیکیا قطعا یکی از جنجالیترین فیلمهای جشنواره فجر امسال است که احتمالا یکی از آثار ماندگار کارنامه کاری پرفروغ ابراهیم حاتمیکیا باشد.
* خون شد/ مسعود کیمیایی
شیر اگر پیر شود باز هم شیر است؛ این مثل حکایت مسعود کیمیایی و ساختههایش است. فیلمسازی که شاید در چند سال گذشته از روزهای اوج خود فاصله گرفته و آثارش نتوانسته درخشش فیلمهای مهمی همچون «گوزنها»، «قیصر» و «سرب» را داشته باشد ولی همچنان یکی از مهمترین فیلمسازان سینمای ایران است. کیمیایی که اساسا در همه آثارش سعی کرده موضع «اعتراضی» خود را حفظ کند، در سالهای انتهایی دهه 70 فیلمی با عنوان «اعتراض» ساخت و نسبت به فضای اجتماعی آن دوره اعتراض کرد. او در آخرین اثرش یعنی «قاتل اهلی» نیز به نوعی سعی کرده بود موضع اعتراضی خود نسبت به وضعیت اقتصادی و همچنین فعالیت باندهای قدرت و برخی آقازادهها را اعلام کند. «خون شد» عنوان تازهترین اثر کیمیایی است. «خون شد» درباره مردی است که بازمیگردد و میبیند خانهاش فروپاشیده و دست به کار میشود تا همهچیز را راست و ریس کند و سر جای قبلیاش بازگرداند. این وسط او مجبور است با کلی آدم دربیفتد و خون بریزد و خون بدهد اما در نهایت این قهرمان تراژیک راه را نشان میدهد. به نظر میرسد «خون شد» به دنبال طرح اعتراضی در جهت اصلاح وضع موجود باشد. سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برقنورد و سیامک صفری بازیگران معرفی شده برای «خون شد» هستند.
* روز بلوا/ بهروز شعیبی
«روز بلوا» چهارمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی پس از «دهلیز»، «سیانور» و «دارکوب» در مقام کارگردان است. شعیبی که با ساخته پیشینی خود یعنی فیلم سینمایی «دارکوب» که اثری اجتماعی- خانوادگی بود، حضور موفقی را در جشنواره فیلم فجر داشت، در تازهترین اثر خود سراغ یک موضوع چالشی در حوزه مسائل روز اقتصادی رفته است. شعیبی در این فیلم دست بر مسأله رانتهای اقتصادی و فعالیت برخی موسسات مالی- اقتصادی گذاشته است و سعی کرده در قالب یک اثر سینمایی به انتقاد از این موضوع بپردازد. «روز بلوا» بهواسطه گره خوردن قصهاش به مسائل اقتصادی روز و همچنین نگاه اعتراضیاش به این فضا، قطعا از آثار مهم و جنجالی جشنواره سیوهشتم فیلم فجر خواهد شد؛ رویکردی که میتواند در ادامه سرآغاز تولید آثاری مهم در حوزه نقد مسائل روز اقتصادی در سینمای ایران باشد و باب ورود فیلمسازان دیگر را برای پرداختن به این مسائل که اتفاقا دغدغههای روز جامعه ایرانی است هم باز میکند. این اثر نیز از جمله آثاری است که سازمان هنری رسانهای اوج برای حضور در جشنواره فجر امسال آماده کرده است و در آن بازیگرانی چون بابک حمیدیان، لیلا زارع، محمد علیمحمدی، مسعود دلخواه، زکیه بهبهانی، ساغر قناعت، پاشا جمالی و داریوش ارجمند به ایفای نقش پرداختهاند.
* شنای پروانه/ محمد کارت
محمد کارت شاید برای اهالی سینما چهره شناخته شدهای نباشد اما آنها که از سینمای مستند سررشته دارند میدانند محمد کارت یکی از مستندسازان فعال در عرصه ساخت آثاری در حوزه آسیبهای اجتماعی و البته با نگاهی انتقادی و اعتراضی است. کارت طی سالها فعالیت در سینمای مستند آنقدر تجربه به دست آورده که امسال سراغ ساخت اولین اثر سینمایی خود رفته است. «شنای پروانه» اولین اثر سینمایی او است؛ اثری اجتماعی که قصه آن در فضای جنوب شهر تهران میگذرد و با توجه به نگاه محمد کارت در حوزه ساخت فیلمهای مستند، احتمالا رویکردهایی اعتراضی در آن وجود داشته باشد. نکته جالب توجه در ارتباط با این فیلم حضور رسول صدرعاملی در قامت تهیهکننده آن است. صدرعاملی که اتفاقا خود ید طولایی در ساخت آثار اجتماعی پیشرو دارد، قطعا میتواند با حضور خود به پیشروتر شدن نگاه «شنای پروانه» کمک کند. این فیلم که یکی از آثار پربازیگر جشنواره امسال است؛ جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانتهآ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینینیا، ایمان صفا و مهلقا باقری از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند. کارت در این اثر از همکاری سازندگان جوان فیلم «جاندار» که خودشان جزو فیلم اولیهای جشنواره فجر سال گذشته بودند، استفاده کرده است و فیلمنامه «شنای پروانه» را که حال و هوایی اجتماعی دارد با همکاری حسین دوماری و پدرام پورامیری نوشته است.
ارسال به دوستان
نگاهی به کتاب «آواز ابابیل» نوشته مجید پورولیکلشتری
آسمانی که سخت میبارد
الهام اشرفی: کتاب با برخورد تصادفی «حبیب ابریشم» و «حوا ماندگار» شروع میشود. این دو نفر هرکدام برای درخواستی به اداره آموزشوپرورش آمدهاند. ابریشم که مردی میانسال است، برای پیدا کردن همسرش، لیلا آمده که روزگاری معلم بوده و حوا بهدنبال مجوزی برای تهیه مستندی مذهبی برای بچههای مدارس است. البته هر دو دستخالی بازمیگردند ولی حوا طی اتفاقی متوجه میشود حبیب ابریشم، 20 سال پیش جزو رزمندگان جبهه جنگ ایران و عراق بوده و طی عملیات کربلای 5 از ناحیه سر مجروح شده و بهطریقی پیرزنی که کرد عراقی است، او را مداوا میکند ولی مدت 20 سال حافظهاش را از دست میدهد. ابریشم طی تصادفی در عراق حافظه خود را بهدست میآورد. او حالا برگشته و بیشناسنامه و بیکارت ملی و کلاً بیهیچ هویتی به دنبال همسر و دخترش میگردد. حتی از محل زندگی خانوادهاش که محله نواب تهران بوده، حالا جز اتوبانی پرترافیک چیزی باقی نمانده است. حالا او مانده و یک تهران بزرگ و هویتی که هیچ جوره بازنمیگردد و همسر و دختری که گم شدهاند. حوا که زنی مذهبی و انقلابی است، برای کمک به ابریشم پیشقدم میشود. کل داستان در 4 روز میگذرد. 4 روز ابری در تهران که آسمان فقط میغرد، بیهیچ بارشی. گویی هوا هم همراه تهران دارد رخ خشمگین خود را به حبیب ابریشم نشان میدهد. نویسنده در تمهیدی که برای طرح رمانش تدارک دیده، آخر هر 18 فصل کتاب را با صدای غرش ابرهای تهران تمام میکند. ابرهای غرانی که خواننده تا به آخر کتاب منتظر باریدن آنهاست. بیشتر رمان بر پایه دیالوگ پیش میرود. نویسنده در قالب همین گفتوگوهاست که درونمایه و طرح قصهاش را پیش میبرد. در مصاحبهای از نویسنده خواندم رمان 17 بار بازنویسی شده است. در جایی از رمان، اخبار از فرار شهرام جزایری از زندان میگوید. حبیب ابریشم نیز میگوید که 20 سال بعد از زمان جنگ، در فراموشی به سر برده است. پس زمان رمان دهه 80 شمسی تهران است. رمان در ژانر واقعیتگرای اجتماعی سیاسی قرار میگیرد. اجتماعی است، چرا که ما از منظر نگاه حوا و ابریشم پیوسته در تهران و بین آدمها میگردیم و نوع پوشش مردم و نوع برخورد کارمندهای ادارات و عکسهای سردر سینماها و برنامههای مدارس و... مدام بررسی میشود. همچنین سیاسی است، چرا که درباره بیشتر شخصیتهای سیاسی کشور در این رمان بحث میشود؛ از محسن مخملباف و تغییرات به وجود آمده در او تا مهدی کروبی و شهرام جزایری و دولت سازندگی و... . میتوان گفت این رمان مستند و مروری حتی کوتاه است بر برخی افراد مهم کشوری. حال و هوا و فضای رمان شهری- اجتماعی است. تا وقتی که شخصیتها در بیرون از منزل هستند، این فضاسازی خوب درآمده است اما وقتی شخصیتها درون منزل هستند- که البته بهندرت هم هستند- نویسنده گویا اهمیتی به فضاسازی داخلی نمیدهد! حوا در طول داستان، غیر از اشاره به پوششش، کار زنانه خاصی انجام نمیدهد، بویژه که پسری دبستانی نیز دارد. درست است که اصولاً هدف نویسنده و درونمایه کتاب چیز دیگری است اما توجه به ظرافتهای زنانه و ایجاد تصویر در این زمینه به ایجاد تصویر بهتر از شخصیتها و بهطور کلی فضای رمان کمک بسیاری میکند. حبیب ابریشم بعد از 20 سال زندگی در روستایی در عراق، حالا که به تهران آمده که خود کلانشهری است بیانتها، از این همه تغییر نسبت به 20 سال پیش چندان تعجب نمیکند. گویی فقط تغییر نوع پوشش جوانان، بویژه خانمها و چند عکس از سردر سینماها بهچشمش میآید. آیا بهتر نبود نویسنده حالا که در گفتوگونویسی دقت بسیاری به خرج داده است، در یکی دو دیالوگ از دهان ابریشم به تغییرات ساختمانی، تکنولوژی، برنامههای تلویزیونی و... اشاره کند؟ یا جاهایی از کتاب، حوا و ابریشم برای پیدا کردن گمشدهشان، بهتر نبود به جای تکیه بر عکسهای قدیمی، از حضور تکنولوژی و گشتوگذارهای اینترنتی استفاده میکردند؟ ایکاش نویسنده در بازنویسیهای مکررش به این نکته توجه میکرد که در جایی از رمان حوا به پسرش، حامد، میسپارد که حرفی از طلاق او و همسرش به ابریشم نزند (ص ۲۲) و در جایی دیگر حوا به ابریشم میگوید حامد چیزی از طلاق ما نمیداند! (ص ۱۳۸) کتاب را نشر شهرستان ادب منتشر کرده است، در قالبی مرتب و با ویرایش خوب. در آخر باید بنویسم که به شخصه معتقدم تاریخ اجتماعی- سیاسی باید نوشته و خوانده شود. مرور تاریخ آگاهمان میکند. پیشرفت انسانها در بستر اجتماعی و متعاقب آن سیاسی است که شکل میگیرد و چه بهتر که این گذار آگاهانه و مستند باشد. خوشحالم که نویسندگان در دفاع از باورهایشان رمان مینویسند و چه بهتر که این بررسیها کمکی کند به هرچه بهتر شدن آثار بعدی ایشان. ارسال به دوستان
کنداکتور زمستانی شبکه «نسیم» اعلام شد
دورهمی را در ساعتی دیگر ببینید
«دورهمی» به کنداکتور شبکه سرگرمی تلویزیون اضافه شد و «خندوانه» هم به روزهای پیشتولید نزدیک میشود. به گزارش «وطن امروز»، بازگشت «دورهمی» به آنتن رسانه ملی گرمایی را به کنداکتور زمستانه شبکه نسیم بخشیده است؛ اتفاقی که با پیوستن رامبد جوان و «خندوانه» تکمیل میشود. در روزهایی که «دستفرمون»، «چهلتیکه»، «بیکرایه» و دیگر برنامههای این شبکه تلویزیونی روی آنتن است، روابط عمومی شبکه نسیم از تغییر جدول پخش خبر داد. پژمان بازغی و برنامه «کودکشو» از 18 اسفندماه به آنتن شبکه نسیم بازمیگردند؛ برنامه «کودک شو» هر هفته روزهای زوج، ساعت 21 روی آنتن شبکه نسیم میرود. پخش این برنامه در قالب یک فصل 90 قسمت، با اجرای پژمان بازغی ادامه دارد و قرار است بزودی علاوه بر بخشهای مذکور، چهرههایی از حوزههای گوناگون نیز به آن اضافه شوند. «خندوانه» هم برند دیگر این شبکه تلویزیونی است که بزودی کار تولید مجددش را آغاز خواهد کرد. رامبد جوان چندی پیش در گفتوگویی با «تسنیم»، جزئیات جدیدی از این برند تلویزیون مطرح کرد. او گفت بزودی اخبار فصل جدید «خندوانه» را اعلام میکنیم. ما و تلویزیون قصد ساخت خندوانه را داریم اما اینکه چهوقت و چطور میتوانیم فصل جدید را راه بیندازیم معلوم نیست. اما با تغییر جدول پخش شبکه نسیم، «دورهمی» مهران مدیری از 11 دیماه ساعت 22 کار خودش را شروع میکند و هر هفته روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه روی آنتن خواهد بود. «کتاب باز» شنبه تا چهارشنبه از ساعت 19 پخش خواهد شد و در ادامه برنامه «چهلتیکه»، شنبه تا پنجشنبه از ساعت 20:30 میهمان نگاه بینندگان خواهد بود. علاقهمندان به برنامه «دستفرمون» هم میتوانند از شنبه تا سهشنبه، از ساعت 22 با این برنامه همراه و چهارشنبه تا جمعه را میهمان دورهمی شبکه نسیم باشند. «نسیم آوا» پنجشنبه و مسابقه «خانهما» جمعهها ساعت19، آخر هفته متفاوت شبکه نشاط و سرگرمی را رقم خواهند زد. بر این اساس «کافگاف» و «نسیمدانش» ساعت 18:30 و «ویتامینخ» ساعت 23:30 روی آنتن خواهند رفت. برنامههای سرگرمکننده شبکه نسیم همچون «دورهمی» و «خندوانه» بیش از این ساعت 23 روی آنتن بودند اما به دلیل فراهم کردن فضایی مناسب برای کودکان در روزهای سال تحصیلی، در جدول پخش این شبکه تلویزیونی تغییراتی ایجاد شد تا ساعات بیشتری را بتوانند در کنار خانواده سپری کنند. ارسال به دوستان
در پاسخ به پرسش مخاطبان
فیلمنامه جوکر منتشر شد
با انتشار فیملنامه «جوکر» بهصورت آنلاین، بسیاری از سوالهایی که در فیلم روشن نشد، با خواندن فیلمنامه پاسخ داده میشود. به گزارش «وطن امروز»، وقتی «جوکر» در ماه اکتبر راهی سینماها شد با موجی از سوالهایی روبهرو شد که پاسخی در فیلم به آنها داده نشده بود. اکنون فیلمنامه این فیلم بهصورت آنلاین منتشر شده و هواداران میتوانند با خواندن آن به پاسخهای خود برسند. یکی از مهمترین سوالها جزئیاتی درباره سرنوشت «سوفی داموند» بود که یکی از شخصیتهای خیلی مورد توجه این فیلم بود. در فیلم، «آرتور فلک» عاشق همسایهاش میشود. سوفی که یک مادر تنهاست، به نظر میرسد یکی از معدود آدمهایی است که واقعا به این فرد اهمیت میدهد. اما وقتی «جوکر» به آپارتمان او میرود و متوجه میشود همه این احساس فقط در ذهن خودش وجود داشته، کاملا به هم میریزد. فیلم پیامدهای این افشاگری را مبهم باقی میگذارد و مخاطب متوجه نمیشود در ادامه چه اتفاقی برای سوفی میافتد. در فیلمنامه نهایی که برای فیلمبرداری مورد استفاده قرار گرفت ۲ صحنه وجود دارد که به ما نشان میدهد سوفی زنده است. پس از اینکه جوکر، رندال را میکشد، پول او را در یک نامه با آدرس سوفی میگذارد و یادداشتی همراه آن میفرستد که از او میخواهد شوی تلویزیونی موری فرانکلین را تماشا کند. بعد وقتی آرتور مجری این برنامه را زنده روی آنتن میکشد، این صحنه به سوفی کات میشود که هراسناک این فاجعه را روی صفحه تلویزیون خود تماشا میکند. این صحنهها که از فیلم کات شده، تأییدکننده حرفهای تاد فیلیپس است که قبلا اشاره کرده بود سوفی از غضب آرتور جان سالم به در میبرد. او توضیح داد این صحنهها را از تدوین نهایی درآورد، زیرا میخواست این فیلم صرفا از منظر آرتور روایت شود. فیلم جوکر که در هفتادوهفتمین مراسم گلدن گلوب در 4 رشته از جمله بهترین فیلم درام و بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم درام برای فینیکس نامزد جایزه شده است، همزمان با اکرانش، انتقاداتی نسبت به مضامین و صحنههای خشونتآمیز فیلم و احتمال تقلید از آن در دنیای واقعی مطرح شد که واکنشهای بسیاری به دنبال داشت. ارسال به دوستان
پایان تصویربرداری «زیرخاکی»
تصویربرداری فصل اول سریال «زیرخاکی» به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان و تهیهکنندگی رضا نصیرینیا در حالی به پایان رسید که جواد رمضاننژاد، رئیس سیمافیلم در آخرین روز ضبط از پشت صحنه این سریال بازدید کرد. به گزارش «وطن امروز»، سریال «زیرخاکی» از ۳۰ مرداد در شهرک سینمایی دفاعمقدس کلید خورد و در لوکیشنهای متعددی چون محله باغ آذری تهران، خانههایی در مرادآباد، شهرک غزالی، بیمارستان، کلانتری، پایگاه هوایی شهید لشکری مهرآباد و جاده قم ادامه پیدا کرد. این سریال در ۲ فصل و ۲۵ قسمت ساخته میشود و تصویربرداری فصل اول آن در میدان قزوین به پایان رسید و بزودی عوامل برای ضبط فصل دوم سریال آماده میشوند. قصه این مجموعه درباره مردی است که دنبال «زیرخاکی» است و برای یافتن گنج درگیر ماجراهای هیجانانگیزی میشود. در این سریال بازیگرانی چون پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، گوهر خیراندیش و هادی حجازیفر به ایفای نقش میپردازند.
ارسال به دوستان
نوروزبیگی:
نسخه دیسیپی فیلمهای فجر مانع قاچاق آثار میشود
تهیهکننده سینما درباره نسخه دیسیپی فیلمهای فجر گفت: اینکه نسخه دیسیپی فیلمها به دفتر جشنواره فیلم فجر ارائه میشود، تصمیم خوبی است و مانع از انتشار غیرقانونی فیلمها شده و امنیت اثر مورد نظر بالا میرود.
نوروزبیگی به مهر اظهار داشت: در سال جاری تهیهکنندگی آثاری چون فیلم سینمایی «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرجزاد و «کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی را برعهده داشتم که هر ۳ فیلم، فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پرکردهاند. وی با اشاره به اینکه مونتاژ این فیلمها تمام شده است و در مرحله صداگذاری و موسیقی قرار دارد، بیان کرد: صداگذاری «عنکبوت» توسط علیرضا علویان در حال انجام است، موسیقی فیلم نیز توسط حامد ثابت ساخته میشود. نوروزبیگی افزود: صداگذاری «خون شد» توسط اسحاق خانزادی انجام میشود و موسیقی آن نیز توسط ستار اورکی در حال ساخت است. وی با اشاره به اینکه صداگذاری «کشتارگاه» توسط مهرشاد ملکوتی در حال انجام است، ادامه داد: هر ۳ فیلم موردنظر بزودی آماده و به جشنواره فیلم فجر ارائه میشود.
ارسال به دوستان
چاپ شانزدهم «تاریخ قرآن» به بازار آمد
چاپ شانزدهم کتاب «تاریخ قرآن» اثر مرحوم محمود رامیار ۵۲ سال بعد از چاپ اول راهی بازار نشر شد.
به گزارش «وطن امروز»، ۵۲ سال از چاپ اول این کتاب در سال ۱۳۴۶ هجری شمسی میگذرد. «تاریخ قرآن» مسائل مربوط به نگارش و جمعآوری قرآن را از جمله تالیف قرآن در زمان پیامبر اکرم(ص) و گردآوری آن در زمان خلفای سهگانه مورد بررسی قرار داده و تشریح کرده است. مولف در کتاب به کمک و واسطه آیات و روایات اثبات کرده است که اولین نسخه قرآن در زمان حیات پیامبر(ص) بهصورت کامل جمعآوری شده و نسخه اصلی برای آن حضرت(ص) نوشته شده بود. «تاریخ قرآن» در ادامه هم مصحفهای موجود در زمان خلفای سهگانه و خط و نقطهگذاری و اعراب آن را مورد بررسی قرار میدهد.
ارسال به دوستان
تازهترین سروده جهاندار درباره حماسه ۹ دی
گل دقیقه ۸۸
مهدی جهاندار، از شاعران متعهد کشور، به مناسبت سالروز حماسه 9 دی تازهترین سروده خود را به این موضوع اختصاص داد. شعر این شاعر را میتوانید در ادامه بخوانید:
بگو به طبل بکوبند و بر دهل بزنند
بگو به غرب از آن سوی شرق پل بزنند...
بگو دو مرتبه قرآن به روی نیزه کنند!
دوباره طعنه به «یا ایّها الرّسل» بزنند...
بگو دروغ سر هم کنند پشت دروغ
و راست راست به چشمان خلق زل بزنند...
بگو به لشکر تیمور اعتماد کنند
دم از معامله با لشکر مغول بزنند...
بگو که فتنهگران فتنهها ز سر گیرند
بگو که طبل بکوبند و بر دهل بزنند...
هنوز 22 بر صفر، ما جلو هستیم
ولو دقیقه 88 گل بزنند
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|