|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
کرونا چگونه فرآیند تغییر نظام تولید و اکران سینمای جهان را سرعت بخشید
سینما یا آنلاین؟
اکران آنلاین در ایران به شرط جدیتر شدن نظارتها
احسان سالمی: 2 سال پیش وقتی در جریان برگزاری مراسم اسکار «استیون اسپیلبرگ» به حضور آثار تولید شده توسط کمپانیهای اینترنتی در جمع مدعیان جوایز سینمایی اسکار اعتراض کرد، هیچکس فکر نمیکرد زمانی برسد که تنها راه نجات سینما از مسیر همین کمپانیهای اینترنتی بگذرد! کمپانیهایی که طی این سالها هر چند رشد کردند اما در مدت اخیر و به واسطه بزرگترین قرنطینه تاریخ بشر حالا یکتنه بازار محصولات نمایشی را در دست گرفتهاند.
* نتفلیکس بزرگترین برنده کرونا
بر اساس آنچه واشنگتنپست گزارش کرده، قرنطینه خانگی مردم در بسیاری از نقاط جهان به دلیل بحران جهانی شیوع ویروس کرونا موجب شده سرویس اینترنتی نتفلیکس در 3 ماه نخست سال ۲۰۲۰ رکورد 8/15 میلیون کاربر جدید را ثبت کند و شمار کاربران خود را در سراسر جهان به ۱۸۳ میلیون نفر ارتقا دهد. کمپانی نتفلیکس پیش از این پیشبینی کرده بود در این بازه زمانی 7 میلیون کاربر جدید اضافه کند. البته قطعا این روند رو به رشد در ادامه نیز با همین سرعت و شدت ادامه پیدا نخواهد کرد و قطعا در صورت بازگشایی سینماها سرعت رشد آن کاسته خواهد شد؛ آنچنان که «رید هستینگز»- بنیانگذار نتفلکیس- در نامهای خطاب به سهامداران با اشاره به بحرانی که کرونا برای همه مردم جهان ایجاد کرده به افزایش موقتی شمار کاربران نتفلیکس اعتراف کرده و گفته با پایان قرنطینه خانگی از شتاب رشد کاربران کاسته میشود.
* جمع مدعیان جمع میشود!
شبکه نتفلیکس در حالی عملکرد موفقی را به ثبت رسانده که از اواخر سال ۲۰۱۹، اپل و دیزنیپلاس نیز به عنوان سرویسهای رقیب کار خود را آغاز کردند و «انبیسی یونیورسال» و «وارنرمدیا» نیز امسال وارد میدان خواهند شد. در واقع حالا نه فقط نتفلیکس، بلکه انبوهی از کمپانیهای اینترنتی و سرمایهگذاران مختلف وارد کارزار تولید و عرضه محصولات نمایشی شدهاند. شبکه «اپل تیوی» سال گذشته با ساخت چند سریال مهم و پرمخاطب از جمله «دیدن» و «شو صبحگاهی» توانست در همان مرحله اول نظر مثبت بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. دیزنیپلاس هم با استفاده از ظرفیت انحصاری تولید آثاری در ارتباط با ابرقهرمانها و فروش بالای این آثار در گیشه سینماها طی چند سال اخیر سعی کرده سهم منحصربهفرد خود را در این بازار تعریف کند؛ سهمی که اگر بخواهد همچون نتفلیکس گستردهتر شود، باید از مسیر تولید آثار کمهزینه اما پرمخاطب بگذرد؛ راهی که نتفلیکس با آثاری همچون «روما» طی کرد و اتفاقا در فصل جوایز سینمایی هم بشدت با استقبال روبهرو شد.
* دعوا بر سر استقلال سینما
اما چرا استریمها از جمله نتفلیکس و به طور کلی مسیر اکران آنلاین توانست پله پله خود را در کنار آثار سینمایی بالا بکشد؟ واقعیت آن است که اصلیترین پاسخ به این سوال را باید در همان عبارت معروف کمپانی نتفلیکس خطاب به منتقدانش جستوجو کرد: «فیلمهایی میسازیم که بقیه نمیسازند». البته نباید از این نکته نیز غافل شد که حضور کمپانیهای اینترنتی در عرصه تولید و تغییر بازار اکران آثار سینمایی به سمت اکران آنلاین در نهایت نتیجهای جز تغییر اکوسیستم اقتصادی سینما ندارد؛ موضوعی که استقلال و هویت سینما بهعنوان محلی برای نمایش فیلم را بشدت تحت تاثیر قرار میدهد. اصل اعتراض فیلمسازانی همچون اسپیلبرگ نیز به همین موضوع است و آنها اساساً این قبیل آثار را برای همان مدیوم تلویزیون میدانند نه سینما. با این همه این روش مزایایی نیز دارد که اصلیترین آن آزادی مخاطب برای دیدن یک اثر در هر زمان و هر جایی است که او بخواهد؛ مسیری که نه فقط سیستم سنتی پخش فیلم، بلکه قطعا جریان فیلمسازی کلاسیک را هم دستخوش تغییر خواهد کرد.
* آینده سینمای جهان در گرو استریمها
هر چند نباید به همین راحتی بیخیال اکران آثار در سینماها شد و قطعا در آینده نه چندان دور وضعیت بازگشایی سینماها نه فقط در ایران، بلکه در سایر نقاط جهان روشن خواهد شد و سینماها نیز پس از مدتی با رعایت پروتکلهای لازم کار خود را آغاز خواهند کرد اما بدون شک تجربه جهان در مواجهه با اکران آنلاین و همچنین ظرفیت تماشای آثار به شکل اینترنتی و از طریق استریمها که در این مدت به شکلی جدیتر دنبال شد، باعث تغییراتی اساسی در نظام اکران آثار در سطح سینمای جهان خواهد شد. بعید نیست در آینده نه چندان دور سرمایهگذاری اغلب فیلمسازان بر بالاتر رفتن فروش آثار از طریق اکران آنلاین به جای اکران سینمایی باشد اما واقعیت آن است که در نهایت هیچ چیز جای لذت تماشای فیلم در سینما و بر پرده بزرگ را نمیگیرد.
***
[اصلیترین شرط برای گسترش اکران آنلاین در ایران]
اما مسأله اکران آنلاین و فعالیت استریمهای داخلی در داخل ایران ملاحظاتی دارد که نباید از آن غافل شد. هر چند خود ما نیز در «وطن امروز» با آغاز طرح اکران آنلاین به واسطه گره خوردن این موضوع با فیلم سینمایی «خروج» اثر ابراهیم حاتمیکیا از اکران آنلاین حمایت کردیم اما نکته آنجاست که با توجه به افزایش درخواستها برای اکران آنلاین آثار سینمایی و تقاضای برخی سرمایهگذاران و کارگردانها برای اکران آنلاین این آثار، لزوم افزایش نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد متولی فرهنگ در کشور بر این فضا بیش از همیشه است. این به معنای قرار دادن فیلمسازان در بروکراسی اداری تازه نیست اما نباید از این مساله غافل شد که با توجه به دامنه گستردهتر مخاطبان اکران آنلاین و به طور کلی شبکه نمایش خانگی، نظارتها نیز باید بر خروجیهای عرضه شده از این طریق بیشتر باشد؛ مسألهای که حال پس از چند سال تجربه فعالیت شبکه نمایش خانگی در داخل ایران دیگر باید به یک راهحل درست و چارچوب مشخص رسیده باشد.
ارسال به دوستان
ورزشی که برای خدا باشد...
حدود سال ۱۳۵۴ بود که مشغول تمرین بودیم که ابراهیم وارد سالن شد و یکی از دوستان هم بعد از او وارد سالن شد و بیمقدمه گفت: «داداش ابراهیم، تیپ و هیکلت خیلی جالب شده. وقتی داشتی تو راه میاومدی 2 تا دختر پشت سرت بودن و مرتب از تو حرف میزدن. شلوار و پیراهن شیک که پوشیده بودی و از ساک ورزشی هم که دستت بود، کاملاً مشخص بود ورزشکاری». ابراهیم با شنیدن این حرفها یک لحظه جا خورد. انگار توقع چنین حرفی را نداشت و خیلی توی فکر رفت. ابراهیم از آن روز به بعد پیراهن بلند و شلوار گشاد میپوشید و هیچ وقت هم ساک ورزشی همراه نمیآورد و لباسهایش را داخل کیسه پلاستیکی میریخت. هر چند خیلی از بچهها میگفتند: «بابا تو دیگه چه جور آدمی هستی؟! ما باشگاه میآییم تا هیکل ورزشکاری پیدا کنیم و... تو با این هیکل روی فرم این چه لباسهایی است که میپوشی؟» ابراهیم هم به حرفهای آنها اهمیتی نمیداد و به دوستانش توصیه میکرد: «اگر ورزش رو برای خدا انجام بدین عبادت است و اما اگر به هر نیت دیگری باشه ضرر خواهید کرد». بارها میدیدم ابراهیم با بچههایی که نه ظاهر مذهبی داشتند و نه به دنبال مسائل دینی بودند رفیق میشد. آنها را جذب ورزش میکرد و به مرور به مسجد و هیأت میکشاند. یکی از آنها خیلی از بقیه بدتر بود. همیشه از خوردن مشروب و کارهای خلافش میگفت. اصلا چیزی از دین نمیدانست. نه نماز و نه روزه، به هیچ چیز هم اهمیت نمیداد. حتی میگفت: «تا حالا هیچ جلسه مذهبی یا هیأت نرفتهام». به ابراهیم گفتم: «آقا ابرام اینها کی هستند دنبال خودت مییاری!» با تعجب پرسید: «چطور؟ چی شده؟» گفتم: «دیشب این پسر دنبال شما وارد هیأت شد. بعد هم آمد و کنار من نشست. حاج آقا داشت صحبت میکرد؛ از مظلومیت امام حسین(ع) و کارهای یزید میگفت. این پسر هم خیره خیره و با عصبانیت گوش میکرد. وقتی چراغها خاموش شد به جای اینکه اشک بریزه، مرتب فحشهای ناجور به یزید میداد!» ابراهیم داشت با تعجب گوش میکرد. یکدفعه زد زیر خنده. بعد هم گفت: «عیبی نداره این پسر تا حالا هیأت نرفته و گریه نکرده. مطمئن باش با امام حسین(ع) که رفیق بشه تغییر میکنه. ما هم اگر این بچهها رو مذهبی کنیم، هنر کردیم». دوستی ابراهیم با این پسر به جایی رسید که همه کارهای اشتباهش را کنار گذاشت و یکی از بچههای خوب ورزشکار شد.
بخشهایی از کتاب «سلام بر ابراهیم» خاطرات شهید ابراهیم هادی
ارسال به دوستان
یادداشتی بر کتاب «خون دل» جدیدترین اثر جواد موگویی
برای یادآوری تاریخ
محمد حسینآبادی: «خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختیهای دیگران نخورده است»؛ این بخشی از جمله معروف امام خمینی(ره) در ارتباط با متحجرین بود که در زمان مبارزات ایشان با رژیم پهلوی به شکلهای مختلف عرصه مبارزه را برای انقلابیون تنگتر میکردند؛ چهرههایی که بهواسطه اتصال ظاهری آنها به نهادها و تشکلهای مذهبی، تاثیر بسیاری بر برخی مردم میگذاشتند و در بسیاری موارد باعث دلسردی انقلابیون میشدند؛ جریاناتی که فرقههای متعددی بودند و هر بار به شیوه و بهانهای جدید وارد گود مواجهه منفی با چهرههای مبارز و انقلابی میشدند؛ از انجمن حجتیه گرفته تا طرفداران آقای شریعتمداری و همچنین جریاناتی که خود را ولایتی مینامند.
«خون دل» جواد موگویی تفسیری مفصل بر منشور روحانیت امام است؛ منشوری که امام در آن به شکلی دقیق و با اشاراتی متعدد درد دلهای خود را نسبت به هر کدام از این گروهها مطرح کردند. راوی «خون دل» در واقع با بررسی این اشارات و مرور بخشهای مختلف این نامه تاریخی و ماندگار به معرفی جزئیتر تفکرات هر کدام از این گروهها پرداخته است.
بخش مهمی از «خون دل» به مواجهه منفی طرفداران آقای سیدکاظم شریعتمداری با امام خمینی(ره) و در ادامه با جریان انقلاب اسلامی اختصاص دارد. بررسی آرا و نظرات آقای شریعتمداری و اتفاقاتی که منجر به برکناری ایشان از جایگاه مرجعیت شد، بخشی مهم و البته پندآموز از این کتاب است. شیوه مواجهه امام با ایشان نیز از بخشهای مهم و البته کمتر شنیده شده تاریخ معاصر است که قطعا آشنایی نسل جدید با آن میتواند مانع از برخی شبهات مطرح شده در فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای شود.
اما یکی از خواندنیترین بخشهای «خوندل» مرور آرا و نظرات انجمن حجتیه، چگونگی شکلگیری و گسترش فعالیتهای آن و مواجهه انقلاب اسلامی با این فرقه است. امام خمینی(ره) در بخشی از منشور معروف خود با اشاره به رفتارهای دوگانه و متناقض پیراون این تشکیلات در منشور روحانیت به صراحت مینویسند: «دیروز حجتیهایها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابیتر از انقلابیون شدهاند!» «خون دل» البته علاوه بر واکاوی جریان انحرافی انجمن حجتیه و خطر گسترش تفکر آنها در جامعه انقلابی و اسلامی ایران، تفکرات جریان موسوم به «ولایتیها» را هم زیر ذرهبین برده است. امام خمینی(ره) در بخشی از منشور روحانیت با اشاره به این جریان مینویسند: ««ولایتی»های دیروز که در سکوت و تحجر خود آبروی اسلام و مسلمین را ریختهاند و در عمل پشت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت را شکستهاند و عنوان ولایت برایشان جز تکسب و تعیش نبوده است، امروز خود را بانی و وارث ولایت نموده و حسرت ولایت دوران شاه را میخورند!» تعبیری که موگویی در این کتاب سعی کرده به شکل مصداقی به بررسی آن بپردازد و از این بنویسد که چرا تفکر ولایتیها سنخیتی با انقلاب اسلامی و تفکرات ناب شیعه ندارد.
نویسنده «خون دل» البته نگاهی هم به سایر جریانات مورد اشاره در منشور روحانیت امام نیز داشته؛ از جریان مجاهدین خلق گرفته تا ماجرای سلمان رشدی؛ تا کنکاش تاریخی نامه منشور روحانیت امام خمینی(ره) جامعتر و کاملتر باشد.
«خون دل» بیش از همه اثری مناسب برای نسل جوان است؛ نسلی که همه روزه با انبوهی از شبهات دینی و سیاسی روبهرو میشود و این کتاب قطعا حاوی بخشی مهم از پاسخهای درست به این شبهات است؛ کتابی که انتشارات شهید کاظمی آن را در آخرین روزهای سال 1398 منتشر کرد و تقارن زمان انتشار آن با اوجگیری بیماری کرونا باعث شد آنگونه که باید در فضای رسانهای کشور دیده نشود؛ هر چند در نهایت قطعاً مخاطبان خود را پیدا خواهد کرد و بخشی از «خون دل»هایی را که روح بزرگ و آسمانی امام(ره) از دست این جریانات متحمل شد، برای مخاطبانش بازگو خواهد کرد.
ارسال به دوستان
از انتشار فراخوان جشنواره تئاتر مقاومت تا تمدید آن
چه خبر از صحنه نمایش؟
انتشار فراخوان هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت و همچنین اعلام زمان پایانی مهلت ارسال آثار برای جشنواره «تئاتر+خانه» از مهمترین خبرهای عرصه تئاتر در این روزها بود. به گزارش «وطنامروز»، فراخوان هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت از سوی انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس منتشر شد. فراخوان این جشنواره با تشریح موضوعات، اولویتها و موارد مورد نیاز بخشهای گوناگون جشنواره هفدهم منتشر شد و در اختیار علاقهمندان و اصحاب رسانه قرار گرفت. هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس، بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی، نیمه نخست آذرماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد. جشنواره «تئاتر+خانه» که به همت انجمن انقلاب و دفاعمقدس به دبیری محمودرضا رحیمی در حال ارسال آثار از سوی علاقهمندان است فعلا تا هفتم اردیبهشت امکان ارسال اثر دارد. این جشنواره با شعار «تئاتر، خانه، خانواده» در ایام کرونایی فراخوان داد و 7 میلیون ریال ورودی برای آثار پذیرفته شده در جشنواره و یک میلیون تومان جایزه برای 6 اثر برتر در هر بخش تعیین کرده است. رحیمی درباره این جشنواره به فارس گفت: تصمیم داریم شب عید فطر نتایج جشنواره را اعلام کنیم. همچنین از رسانههای اجتماعی و صداوسیما هم برای اطلاعرسانی و فرهنگسازی آن استفاده میکنیم. ارسال به دوستان
حضور 2 روحانی مطرح در برنامه سحری شبکه 3
«ماه من» میهمان سحرگاهی رمضان
برنامه «ماه من» به کارگردانی و تهیهکنندگی یوسف منصوری، سحرهای ماه مبارک رمضان با اجرای نجمالدین شریعتی حوالی ساعت 3 صبح به مدت 90 دقیقه از شبکه 3 سیما روی آنتن خواهد رفت. به گزارش «وطن امروز»، برنامه رمضانی «ماه من» سعی دارد ساعاتی پیش از اذان صبح، با برنامههایی معنوی مخاطبان را با حال و هوای عرفانی همراه کند. از جمله برنامههای این ویژهبرنامه رمضانی میتوان به حضور 2 نفر از روحانیون برجسته کشور؛ حجتالاسلام سیدحسین هاشمینژاد و حجتالاسلام حامد کاشانی اشاره کرد که با گفتوگوهای مذهبی با مخاطبان همراه خواهند بود. از بخشهای جذاب و متفاوت دیگر «ماه من» میتوان به نگارش متون مناجاتی توسط امیرعلی نبویان و قرائت آنها توسط بهروز شعیبی اشاره کرد. همچنین پخش دعاهای مختلف ماه مبارک رمضان از جمله دعای صحیفه سجادیه، مناجات منظومه امیرمؤمنان(ع) و دعای مجیر، دعای افتتاح و مناجات حضرت امیر(ع) هم از بخشهای دیگر این برنامه سحرگاهی خواهد بود. در پایان میتوان گفت عوامل «ماه من» در سال 1399، از لحاظ محتوا و ادبیات، برنامهای متفاوت را روی آنتن خواهند برد و یکی از بخشهای آن که با تصویر همراه است، به مناجات و دعاهای اقوام و قومیتهای مختلف و توجه به آداب مخصوص آنها پرداخته است. ارسال به دوستان
رویکردهای رادیو در سال ۹۹ تشریح شد
ارتقای کیفی محتوای رادیو
معاون صدای سازمان صداوسیما با برگزاری نشست رسانهای به تشریح اهم سیاستها و رویکردهای اجرایی رادیو در سال ۹۹ پرداخت. به گزارش «وطن امروز»، حمید شاهآبادی روز گذشته در آستانه «روز رادیو» و در اولین نشست خبری سال جدید خود، درباره برنامههای رادیو در سال 99 گفت: «هشتادمین سال تشکیل رادیو برای تجلیل از برنامهسازان و نگاه به ۴۰ سال پیشرفت رادیو فرصت مغتنمی است. آنچه امروز شاهدش هستیم ۱۶ شبکه ملی در حال کار است. سال گذشته در ساختار برنامههای رادیویی نوعی تحول رخ داد. با توجه به تلاش همکاران امروز در شرایط خوبی هستیم. ما مدت برنامههای رادیویی را کوتاه کردیم تا از قالبهای بلند فاصله بگیریم. در بخش طنز بیش از ۲۶ برنامه در دستور کار قرار گرفت و با همین شیوه ادامه خواهد یافت». شاهآبادی در بخش دیگر از صحبتهایش با اشاره به برنامههای رادیو در ماه رمضان گفت: «امسال اجتماعات را نداریم و برنامهها تا حدی متفاوت خواهند بود. برنامههای دعامحور، اذانگاهی، اختصاص و افتتاح رادیو فصلی «رادیو ترتیل» از جمله اقدامات ما است.در مجموع ۵۷۲ قطعه برنامه با بیش از 2 هزار ساعت خواهیم داشت. با توجه به اینکه لیالی قدر و روز قدس را داریم، امیدواریم حال و هوای رمضانی را در این ایام به خانهها ببریم». معاون صدا در پاسخ به مخاطبان رادیوهای فصلی بیان کرد: «سال ۹۸ حدود ۱۱ رادیوی فصلی را روی آنتن بردیم که به خاطر استقبال مردم بود. ما هیچگاه این رادیوهای فصلی را با شبکههای اصلی مقایسه نمیکنیم، بلکه به تناسب اتفاقات و رویدادها و بازههای زمانی روی آنتن میبریم.
در یکی از نظرسنجیها ۱۹ درصد مخاطب برای این شبکهها عنوان شده بود که در نوع خودش خوب است. شاهآبادی درباره آموزشمحور شدن رادیو همگام با شبکه آموزش اظهار کرد: وقتی شبکه آموزش این پرچم را برداشت من به مدیر شبکه گفتم ما هم در این زمینه کمک میکنیم و تجارب خوبی هم داریم. وی در پاسخ به اقدامات مرتبط با شعار سال یعنی «جهش تولید» هم گفت: نقش اصلی رادیو انعکاس رخدادها در سراسر کشور است؛ اقداماتی که توسط آحاد مردم و دستگاههای دولتی انجام میشود. این اقدامات در برنامههای مختلف رادیو معرفی میشود از جمله معرفی کارآفرینان برتر و تمام کسانی که در حوزه اقتصاد فعالیت میکنند. اینها در رادیو باید حضور داشته باشد. مطالباتی هم در این زمینه داریم، به طور مثال کشور باید به نقطهای برسد که واردات کالا امری قبیح باشد. ماموریت درونی هم داریم که ارتقای کیفیت محتوایی برنامههاست. بر اساس ساختاری که از سال گذشته تعریف شد این کیفیت در دستور کار قرار میگیرد.
ارسال به دوستان
شهاب حسینی کمپانی جهانی پخش فیلم تأسیس کرد
شرکت جدید «پلمدیا» فیلمهای بینالمللی بویژه فیلمهای ایرانی را در آمریکا و دیگر کشورهای خارجی توزیع و پخش خواهد کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هالیوود ریپورتر، کورش آهاری کارگردان، شهاب حسینی بازیگر و الکس بریتو تهیهکننده، کمپانی «پُل مدیا» را تشکیل دادهاند. پل معادل کلمه Bridge در زبان انگلیسی است و این کمپانی تولید و پخش فیلم قصد دارد پلی بین شکاف میان هنر، فرهنگ و سینمای بینالمللی ایران و آمریکا باشد. «پل مدیا» فیلمهای ایرانی و دیگر عنوانهای بینالمللی را در ایالات متحده و همچنین کشورهای دیگر پخش خواهد کرد. در عین حال رویدادهای زنده از جمله حضور بازیگران و فیلمسازان ایرانی و بینالمللی و همچنین دیگر برنامههای هنری، فرهنگی و سینمایی در آن برگزار خواهد شد. این شرکت تاکنون چند فیلم ایرانی را در سینماهای داخلی و مستقل آمریکا به نمایش گذاشته است. آهاری، تهیهکننده و کارگردان سینما نیز اخیراً فیلم سینمایی «آن شب» را با بازی شهاب حسینی کارگردانی کرده است. الکس بریتو هم تهیهکننده این فیلم بوده است.
ارسال به دوستان
تکلیف بازگشایی سینماها به شنبه موکول شد
پنجمین جلسه «کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما» برای بررسی مشکلات پیشآمده بر اثر این ویروس تشکیل شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در پنجمین جلسه «کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما» که روز گذشته با حضور حسین انتظامی برگزار شد، گزارشی از روند ثبت اطلاعات فعالان سینما که در پی کرونا دچار آسیب شدهاند در سامانه hemayat.samfaa.ir ارائه شد. تاکنون بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ نفر در این سامانه ثبتنام کردهاند و تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۴ اردیبهشتماه امکان ثبت اطلاعات فعالان سینما فراهم است. در ادامه جلسه، بازگشایی سینماها بررسی شد و ضمن مرور تجربیات ۱۰ کشور در این حوزه، مقرر شد در جلسه آینده کارگروه در روز شنبه با حضور رئیس انجمن سینماداران، پیشنهادی برای بازگشایی سینماها به منظور ارائه به ستاد ملی کرونا آماده شود.
ارسال به دوستان
رونمایی از نرمافزار موبایلی جبهه فرهنگی انقلاب
حلقه وصل جبهه انقلاب کاملتر شد
مجموعه رسانهای حلقه وصل با هدف تقویت و ارتقای فعالیتهای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از نرمافزار «حلقه وصل» رونمایی کرد. به گزارش «وطن امروز»، همزمان با سالروز دیدار تاریخی فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با رهبر انقلاب در 2/2/92، مجموعه رسانهای حلقه وصل با هدف «تقویت و ارتقای فعالیتهای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» اقدام به تولید نرمافزار «حلقه وصل» با معرفی صدها ظرفیت انسانی، محصولی، مراکز، موضوعات و پیشنهاد فعالیت فرهنگی برای نخستینبار کرده است. این نرمافزار علاوه بر داشتن قابلیتهای موجود در تقویمهای مجازی، تمام مناسبتهای مورد نیاز فعالان فرهنگی- هنری کشور را احصا و متناسب با هر مناسبت مهم تاریخی و اجتماعی به معرفی بستههای پیشنهادی فرهنگی در حوزههای مختلف فیلم، کتاب، مستند و... پرداخته است. معرفی سخنران و کارشناسان و پیشنهاد برنامه مرتبط با آن رویداد نیز از دیگر ظرفیتهای درنظر گرفته شده برای بستههای فرهنگی این نرمافزار است. همچنین در نظر گرفتن بخش تعاملی برای این نرمافزار و امکان انتشار ویژه فعالیتهای مرتبط با جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استانهای مختلف از دیگر امتیازات این نرمافزار است که میتواند حلقه وصل فعالان جبهه فرهنگی انقلاب در استانهای مختلف را مستحکمتر کند. علاقهمندان میتوانند نرمافزار تقویم جبهه فرهنگی انقلاب را از آدرس www.hvasl.ir دریافت کنند.
ارسال به دوستان
دومین رمان علمیـ تخیلی کتابستان معرفت در بازار نشر
بعد از رمان پرفروش زایو، کتابستان معرفت، «حصار» را به عنوان دومین رمان علمی- تخیلی خود روانه بازار نشر کرد. به گزارش «وطن امروز»، «حصار: ایجاد» اولین جلد از سهگانه حصار است. حصار داستانی هیجانی با درونمایهای خانوادگی و عاشقانه دارد. محمدعلی میقانی در اولین رمانش، به 100 سال بعد رفته و داستانش را در شهر گرگان روایت میکند؛ جایی که ناگهان، حصاری عظیم، شهر را دربرمیگیرد و آن را تکهتکه میکند. حصار نفوذناپذیر و مرتفع است. ارتفاعش آنقدر زیاد است که از جو نیز گذر کرده و ابرها نیز تکهپاره شده است. رمان حصار در زمینه معرفی فناوریهای جدید، قدمی رو به جلو است. اتفاقات ریز و درشتی که حول محور این فناوریها رخ میدهد یکی از نکات اساسی رمان حصار است. از این جهت، نگاه نویسنده را میتوان واجد نوعی نقد دینی به فناوری دانست. طراحی جلد کتاب نیز از جذابیتهای کتاب است؛ نکتهای که نباید به آسانی از آن گذر کرد. در این مسیر، طراح جلد سعی کرده است از کلیشههای روزمره و تقلیدهای دستچندم غربی رها شود و اثری تولید کند که در عین جذابیت، عناصر گرافیکی کتاب ایرانی را نیز نمایان کند. رمان «حصار: ایجاد»، در ۳۹۸ صفحه و با قیمت ۴۵۰۰۰ تومان روی پیشخوان کتابفروشیها آمده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|