|
رشد شاخص کل بورس
در پایان معاملات دیروز شاخص کل بورس با رشد 10 هزار و 468 واحدی روبهرو شد و به رقم یک میلیون و 503 هزار و 408 واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز 821 واحد عقبنشینی کرد و به رقم 397 هزار و 574 واحد رسید. همچنین دیروز معاملهگران در بورس تهران بیش از 1/11 میلیارد برگه سهام به ارزش 9 هزار و 732 میلیارد تومان داد و ستد کردند. در پایان، ارزش بازار نقدی بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 648 هزار میلیارد تومان رسید.
ارسال به دوستان
روایت روحانی از تحریمهای فعلی و مقایسه آن با تحریمهای دورههای قبل
قبل از من اوضاع بهتر بود!
روحانی: دولت قبل (در دوران تحریم)، حداقل روزانه یک میلیون بشکه نفت با قیمت ۱۲۰ دلار صادر میکرد؛ بانکها هم شرایط بهتری داشتند
گروه اقتصادی: جلسه هیأت دولت مطابق روال چهارشنبهها روز گذشته برگزار شد. با این حال اظهارات رئیس جمهور در جلسه دیروز حاشیههای بسیاری به پا کرد. حسن روحانی شروع جنگ اقتصادی را از سال 97 دانست و فشارهای پیش از این را صرفا تحریم خطاب کرد. اظهارات حسن روحانی به گونهای بود که اوضاع پیش از وی بهتر بوده است.
حسن روحانی در این جلسه با اشاره به تحریمهای کنونی گفت: بار اصلی تامین ارز در سالهای قبل مساله نفت، میعانات و گاز بود اما شرایط ما مثل سابق نیست. برخی دوستان که در فضای مجازی اشاره کرده و میگویند قبل از این دولت، ایران تحریم بود و اکنون هم در تحریم هستیم و بعد میگویند شما میگفتید مشکلات به خاطر مدیریت است و امروز هم تحریم هستیم، امروز را چه میگویید، باید گفت جنگ اقتصادی در این ۳ سال بوده است. روحانی با بیان اینکه در سالهای گذشته تحریم بودیم و نه جنگ اقتصادی، یادآور شد: در دوران قبل، دولت حداقل روزانه یک میلیون بشکه نفت با قیمت ۱۲۰ دلار صادر میکرد. سال ۹۲ قیمت نفت که کاهش یافت، هر بشکه نفت ۱۰۴ دلار بود. بانکهای ما در شرایط امروز نبودند و شرایط بهتری داشتند. وی ادامه داد: در دولت یازدهم شرایط بهتر بود و از لیست سیاه FATF خارج شدیم و متاسفانه مشکلاتی برای ما ایجاد شد، زیرا لوایح چهارگانه دولت دچار مشکل شد که مورد تاکید دولت و جلسه سران ۳ قوه بود. رئیسجمهور با بیان اینکه در بخشهای صادرات امثال نفت با مشکلات بزرگتری روبهرو هستیم، عنوان کرد: صادرات کالاهای دیگر باید این مساله را جبران کند. این مساله میتواند صادرات بخشهای غیرنفتی باشد.
روحانی تصریح کرد: نیازمندی ارزی دستگاههای کشور با آنچه امروز برای آنها تامین میشود مقداری فاصله دارد که شرایط موجود باعث ایجاد فاصله شده است. در بسیاری از مشکلات امروز باید آدرس صحیح به مردم بدهیم که چرا این مشکلات وجود دارد. یک مشکلات ساختاری از قدیم بوده و ممکن است مشکلات مدیریتی هم وجود داشته باشد، مهم این است که باید ببینیم درصد اینها در این شرایط جنگ [اقتصادی] به چه میزان است؛ برخی دوباره شرایط کنونی را با شرایط تحریم مقایسه نکنند. رئیس دولت دوازدهم گفت: در شرایط جنگی قرار داریم که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است؛ واقعیتهای جامعه را تحریف نکنیم. همانطور که رهبری فرمودند واقعیتهای دفاعمقدس نباید تحریف شود، امروز هم در جنگ اقتصادی واقعیتها نباید تحریف شود، باید به همان صورتی که هست مبدا تاریخ و مقدار [مشکلات] برای مردم تبیین شود.
***
مگر فروش نفت قرار نبود به صفر برسد؟
حسن روحانی در حالی شرایط فروش نفت در دولت پیش از خود را مناسب و صرفا متاثر از تحریم و نه جنگ اقتصادی تصویر میکند که پس از برجام اظهارات آنها رنگوبویی دیگر داشت و معتقد بودند اگر برجام نبود، فروش نفت ایران به صفر میرسید. حالا مشخص نیست چرا با وجود برجام شرایط به مراتب بدتر شده است؟ بر این اساس حسن روحانی 16 فروردین 95 گفته بود: «اگر دولت راه گذشته را ادامه میداد، امروز صادرات نفت ایران به صفر میرسید و نفت ایران در صحنه انرژی از بین میرفت». رئیسجمهور افزوده بود: «آنهایی که امروز درباره برجام صحبتهایی میکنند، گویا فراموش کردهاند غرب به دنبال کاهش تأثیرگذاری توانمندی ایران در بحث انرژی بوده است و اگر برجام نبود امروز حتی یک بشکه نفت نمیتوانستیم صادر کنیم». روحانی آن زمان وضعیت کشور در دوران تشدید تحریمها را به «مریض در حال مرگی» تشبیه کرد که از عمل جراحی سالم بیرون آمده اما عدهای میخواهند به جای بخیه ایراد بگیرند. رئیس دولت یازدهم تاکید کرد باید قدردان بود که «عدهای توانستند گره کوری را باز کنند تا فضای مناسبی برای توسعه کشور به وجود آید». این گزاره که اگر برجام نبود، فروش نفت نزدیک به صفر میرسید چندی بعد توسط وزیر امور خارجه دولت روحانی هم مطرح شد. اساسا گزاره و ادبیات غالب دولت روحانی برای تصاحب قدرت هم همین موضوع افزایش فروش نفت و باز کردن مسیرهای صادرات نفت بود. محمدجواد ظریف 23 خرداد 95 اظهار داشت: طبق شرایط گذشته اگر تحریمهای نفتی ایران افزایش پیدا میکرد، امروز جمهوری اسلامی فروش نفتش به کمتر از 200 هزار بشکه رسیده بود و در آینده نزدیک به صفر میرسید، دشمنان طوری مقابل فروش نفت ایران واکنش نشان میدادند که در زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فروش نفت ما بین 850 تا 900 هزار بشکه رسیده بود، یعنی از 2 میلیون بشکه به عددی پایینتر از یک میلیون بشکه رسیده بودیم. ظریف افزوده بود: با تلاش مسؤولان و مقاومت مردم ایران نه تنها روند کاهش فروش نفت متوقف شد، بلکه در حال حاضر با توجه به وضعیت بد بازارهای جهانی فروش نفت ما به بالاتر از 2 میلیون بشکه رسیده است که این خود یک دستاورد عظیم برای کشور محسوب میشود. وی ضمن تشکر از هدایتها و راهنماییهایی رهبر معظم انقلاب اظهار داشته بود: نباید اینگونه تصور شود که اگر شرایط سالهای گذشته ادامه پیدا میکرد امروز در وضعیت فعلی قرار داشتیم. امروز در دولت و همچنین در تیم مذاکرهکننده خوشحالیم تلاشهایمان باعث شده شرایط گذشته فراموش شود.
با این تفاسیر پیش از هر اتفاقی حسن روحانی باید درباره این تضاد گفتمانی خود پاسخگو باشد؛ دولت قبل شرایط خوبی در فروش نفت داشت یا اینکه شرایط به گونهای بود که فروش نفت در حال رسیدن به صفر بود؟ واقعیت اینجاست که تحریمهای ابتدای دهه 90 بسیار سنگینتر از شرایط کنونی بود به طوری که در کنار تحریمهای آمریکا، تحریمهای سازمان ملل و اتحادیه اروپایی هم بر ما اعمال شده بود اما در آن شرایط هم دولت قبل عملکرد بهتری نسبت به دولت فعلی داشت. این نکته را هم نباید فراموش کرد که هیچگاه سایه تحریم نفتی از روی ایران برداشته نشده است. حتی در زمان برجام هم آمریکاییها دست از تحریم ایران برنداشتند، بلکه به دولت اجازه دادند زمان طلایی تغییرات و اصلاحات اساسی در اقتصاد را از دست بدهد و در سایه خامفروشی به خواب فرو رود که مرحله دوم تحریمهای آنها با تاثیرگذاری بیشتری اجرایی شود. به طور خلاصه شرایط کنونی سراسر مولود استراتژی و سیاستهای دولتی است که علاقه دارد ریشه تمام مشکلات و ایضا راهحلها را در خارج از مرزها ببیند.
***
تحریمهای قبلی جنگ نبود؟
روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود، صرفا تحریمهای کنونی را مصداق جنگ اقتصادی عنوان کرد. این در حالی است که با خروج یکجانبه آمریکا از برجام، صرفا تحریمهای قبلی علیه کشور بازگشت. به عبارت دیگر تحریمهای فعلی، همان تحریمهایی است که در دوره قبلی به کشور تحمیل شده و اکنون صرفا برای دومین بار اجرا شده است. در واقع حسن روحانی سعی دارد با القای این گزاره که «تحریمهای فعلی به مراتب سنگینتر از تحریمهای دور گذشته است»، ناکارآمدی دولت خود را متوجه عامل بیرونی کرده و وضعیت وخیمتر فعلی نسبت به دوره قبلی تحریمها را توجیه کند. تقلیل شدت تحریمهای دوره قبلی البته در تناقض با سخنان پیشین دولتمردان فعلی است. پیش از این دولتمردان با هدف تمجید از کارنامه خود در مذاکرات، از تحریمهای دوره قبل غولی ساخته بودند که هیچ روشی به جز مذاکره و باج دادن برای مقابله با آن نبود. ادعای روحانی درباره خفیف بودن تحریمهای قبلی در حالی است که در دوره قبلی تحریمها، کشور تحت تحریم سازمان ملل بود، در حالی که اکنون کشور تنها تحت تحریمهای یکجانبه آمریکاست. این همان موضوعی است که روحانی و کابینه وی از آن به عنوان «انزوا» نام میبردند. لازم به یادآوری است چه در دوره گذشته و چه در دوره فعلی، کشور با بن بست مواجه نبوده و نیست اما آنچه تفاوت ایجاد میکند، نحوه مواجهه دولتها با تحریم است. کارنامه ۷ ساله روحانی نشان میدهد تنها راهکار وی برای مقابله با تحریم، باج دادن به آمریکا برای تعلیق تحریم است. همین سیاست منفعلانه دولت کنونی در حوزه تحریم، آمریکا را برای بکارگیری مجدد ابزار تحریم و امتیازگیری بیشتر از کشور مجاب کرد.
***
نفتی ماندن اقتصاد؛ عامل تشدید فشار اقتصادی
اشاره روحانی به نقش تحریم فروش نفت در پیدایش و تشدید مشکلات اقتصادی، یکی دیگر از آدرسهای غلطی است که وی به مردم داد. روحانی در حالی به نقش تحریم نفت در تشدید مشکلات اقتصادی اشاره میکند که یکی از مهمترین اقداماتی که دولت وی به آن بیتوجه بود، کاهش وابستگی به نفت است. دولت یازدهم در حالی آغاز به کار کرد که انتظار میرفت از تجربه تحریم نفت عبرت گرفته و با تدوین لوایح کارشناسی نظام مالیاتی کشور را اصلاح اساسی کرده تا با افزایش سهم مالیات از بودجه، وابستگی دولت به درآمد حاصل از فروش نفت به کمترین میزان ممکن برسد. با این حال دولت بدون توجه به این مهم، تمام تلاش خود را مصروف مذاکره برای رفع تحریم نفت کرده و از هر نوع اقدام برای اصلاح ساختارهای اقتصادی از جمله در حوزه مالیات طفره رفت.
بیتوجهی دولت به اصلاح نظام مالیاتی و کاستن از وابستگی بودجه به درآمد نفت به حدی بود که شائبه مانعتراشی تعمدی دولت در اجرای اصلاحات اقتصادی هم مطرح شده است. پس از گذشت بیش از ۷ سال، دولت هیچ لایحهای برای اصلاح نظام مالیاتی ارائه نکرده است. افزایش پایههای مالیاتی، حذف معافیتهای بیحساب و هوشمندسازی تمام ارکان مالیاتی از جمله دسترسی حداکثری به اطلاعات تراکنشها با هدف کاهش فرار مالیاتی، برخی از مهمترین موضوعاتی است که دولت از اجرای آنها شانه خالی کرد.
***
راههای دور زدن تحریم را چه کسی لو داد؟
موضوع افت فروش نفت در دوره کنونی تحریم نسبت به دوره قبلی یکی دیگر از مسائلی است که ریشه آن را به طور خاص باید در سیاستهای دولت جست. دولت یازدهم بلافاصله پس از آغاز به کار، در حرکتی برنامهریزیشده اقدام به تخریب اقدامات دولت قبل در «تمام» حوزهها کرد. یکی از اقدامات دولت قبل که با هجمه دولتمردان کنونی مواجه شد، روش دور زدن تحریم فروش نفت بود. مسؤولان دولت تدبیر به بهانههای مختلف، روش دولت پیشین برای دور زدن تحریم را مورد هجمه قرار داده و زیر سوال بردند. مسؤولان دولت تدبیر به بهانههایی همچون «فسادزا بودن»، «هزینهزا بودن» و... راههای دور زدن تحریم فروش نفت را مسدود کردند. اکنون و با بازگشت تحریم فروش نفت، دولتمردان و در رأس آنها وزیر نفت در بنبستی قرار گرفتهاند که خود آن را ساختهاند. گذشته از این، دولت روحانی با اصرار بر اجرای مفاد FATF اطلاعات حساس کشور در حوزه تبادلات مالی را در معرض دید دشمن قرار داد. همین موضوع باعث لو رفتن راههای دور زدن تحریم و مسدود شدن برخی مسیرهای پیشین فروش نفت شد. به بیان دیگر بسیاری از راههای دور زدن تحریم در دولت کنونی لو رفت و همین عامل باعث مسدود شدن این راهها شد. البته هنوز این سوال پابرجاست که اطلاعات حساس کشور در مساله دور زدن تحریم آن هم پیش از اجرای تعهدات FATF چگونه به دست دشمن رسیده است؟
***
مسؤول اسبق فروش نفت ایران در گفتوگو با «وطن امروز»:
تحریمهای پیشین از تحریمهای حال حاضر گستردهتر بود
مدیر اسبق امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران درباره تفاوتهای تحریمهای حال حاضر کشور با تحریمهای سال 90 به «وطن امروز» گفت: تحریمهای فعلی صرفا تحریمهای کشور آمریکاست و نهاد یا کشور دیگری ایران را تحریم نکرده اما تحریمهای سالهای 90 و 91 شامل تحریمهای سازمان ملل، شورای امنیت و اتحادیه اروپایی بود و کشورها یک اجماع بینالمللی علیه ایران شکل داده بودند.
سیدمحمدعلی خطیبی افزود: تحریمهای قبلی گسترده بود اما در زمان تحریمهای جدید حتی چند بار پرونده ما را به شورای امنیت بردند و نتوانستند کاری از پیش ببرند. من نمیگویم تحریمهای فعلی سخت نیست اما تحریمهای قبلی هم بسیار سخت بود. بالاخره در تحریم محدودیتهایی ایجاد میشود که باید برای بیاثر کردن آنها جنگید. در آن زمان هم به رغم اینکه میگفتند غذا و دارو را تحریم نمیکنیم اما برای تهیه این اقلام هم مشکل ایجاد میکردند.
نماینده پیشین ایران در اوپک بیان کرد: قطعا در همین شرایط تحریمی حال حاضر کشور هم میشود به اندازه آن سالها نفت فروخت اما باید تلاش بیشتری کرد و قدرت ریسکپذیری را افزایش داد. اینکه ما منتظر بمانیم تا کشورها ریسکها را بپذیرند و بیایند از ما نفت بخرند، غلط است. در شرایط تحریم نحوه بازاریابی، فروش و عملیات تحویل متفاوت است و باید با ریسک بیشتر اما معقولتری انجام شود.
وی ادامه داد: برای شرایط خاص باید برنامههای جدید داشت. اینکه بگوییم دیگر از ما نفت نمیخرند پس ما هم نمیتوانیم نفت بفروشیم درست نیست. خب! معلوم است آنها در شرایط تحریم نفت نمیخرند. این دیگر هنر شماست که سراغ مشتریها بروید، ریسکها را بپذیرید و نفت را در بنادرشان تحویل دهید. شما اگر کشتی را خودت تهیه کردی، خودت بیمهاش کردی و در بنادرشان تحویل دادی، آن وقت است که نفت را میخرند. به جای اینکه نفت را صرفا در بنادر خودمان تحویل دهیم، باید تحویل آن را در بنادر مختلف گسترش دهیم. بنده معتقدم ریسک این اقدامات را هم نباید صرفا یک فرد بپذیرد و باید با اخذ مجوزهای لازم از دستگاههای ذیربط انجام شود.
مدیر اسبق امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران درباره استفاده از تجربیات قبلی برای بیاثر کردن تحریمهای حال حاضر کشور گفت: بنده نمیدانم چرا آقایان از تجربیات موفق موجود در تحریم قبلی استفاده نمیکنند. ما در تحریم پیشین درباره فروش محصولاتمان تجربیاتی به دست آوردیم که متاسفانه اکنون از آنها استفاده نمیکنیم. در طرف مقابل اما دشمن از تجربیات تحریمهای گذشته بخوبی استفاده میکند.
خطیبی در انتها تاکید کرد: این ریسکپذیریها را باید هم در صادرات داشته باشیم هم در واردات. برخی دستگاهها، قطعات صنعتی و لوازم یدکی هم با توجه به تحریم شدنشان، نیاز به ریسک بالاتری برای واردات به کشور دارند. امیدواریم دوستان بتوانند صادرات را افزایش دهند تا درآمد بیشتری برای کشور ایجاد شود.
ارسال به دوستان
اخبار
مرغداران تنها 30 درصد نهاده را به نرخ دولتی تهیه میکنند
این روزها قیمت نهاده خوراک دام و طیور در بازار تا 5 برابر نرخ مصوب دولتی عرضه میشود و تولیدکنندگان از این مسأله بسیار نگرانند. آنها مشکل اصلی را در ضعف نظام توزیع نهاده میدانند. سعید مشایخی، مرغدار اصفهانی در این باره گفت: در حالی که تولیدکننده واقعی در تأمین نهاده خود مانده است اما برخی شرکتهای دولتی هفتهای 2 هزار تن نهاده دریافت میکنند. وی به فارس اظهار داشت: تنها 30 درصد از خوراک طیور مورد نیاز را از مسیر توزیع دولتی دریافت میکنیم و بقیه را مجبور هستیم از بازار آزاد به قیمتهای چند برابر خریداری کنیم. در این میان مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی میگویند همه واردکنندگان نهاده را مکلف کردهاند که محصول وارداتی خود را در بازارگاه (سامانه توزیع خوراک دام طیور وزارت جهاد کشاورزی) ثبت کنند تا از مسیر قانونی توزیع شود. مشایخی با بیان اینکه 70 درصد نهادههای مورد نیاز از بازار آزاد خریداری میشود، گفت: چطور است که وزارت جهاد کشاورزی واردکنندگان را ملزم به ثبت میزان نهاده وارداتی در بازارگاه کرده اما همچنان بازار آزاد رونق بیشتری دارد؛ این نهادههای بازار آزاد از کجا میآید. در حالی که قیمت مصوب دولتی ذرت 1500 تومان است در بازار 4200 تومان به فروش میرسد. سویا هم که با قیمت 3700 تومان مصوب شده است، در بازار به قیمت 14 هزار و 500 تومان رسیده است.
***
نخستین دستور ویژه وزیر صمت برای رسیدگی به مشکلات واحدهای صنعتی
علیرضا رزمحسینی، وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت، سعید زرندی، معاون طرح و برنامه این وزارتخانه را مامور رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی در استان مازندران کرد. بر این اساس تیمی به سرپرستی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت دیروز در استان مازندران حضور یافت و ضمن بازدید میدانی از واحدهای تولیدی و صنعتی، در جریان مشکلات صنعتی، معدنی و تجاری این استان قرار گرفت. در این بازدیدها استاندار مازندران، نمایندگان مجلس و نمایندگان معاونتهای مختلف وزارت صمت حضور داشتند. قرار است در پایان این سفر، گزارشی به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه شود.
***
تذکر نمایندگان به دولت برای اختصاص ودیعه مسکن به اقشار نیازمند
نایبرئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تعدادی از نمایندگان مطلبی نوشتند مبنی بر اینکه وضعیت مسکن مردم اسفبار است و دولت باید به تعهدات خود عمل کند. علی نیکزاد اظهار داشت: نمایندگان در این مطلب عنوان کردهاند دولت موظف است به مردم ودیعه مسکن دهد اما جز موارد اندک، به اکثر خانوادهها ودیعه مسکن داده نشده و لازم است به دولت و وزارت راهوشهرسازی تذکر داده شود که به تعهدات خود عمل کنند.
***
گزارش واقعی قیمت مسکن بزودی منتشر میشود
معاون وزیر راهوشهرسازی در پاسخ به این پرسش که چرا طی ماههای مرداد و شهریور امسال گزارش متوسط قیمت مسکن از سوی وزارت راهوشهرسازی منتشر نشده و آیا این عدم انتشار با هدف کنترل قیمتها صورت گرفته است، اظهار کرد: بر اساس قولی که دادهایم، بزودی متوسط قیمت مسکن 29 استان کشور را اعلام خواهیم کرد. محمود محمودزاده بیان کرد: اگر در تهران عدد منطقه یک را از متوسط قیمت مسکن خارج کنیم، متوسط قیمت مسکن پایتخت به 10 تا 15 میلیون تومان خواهد رسید. وی گفت: بر اساس بررسیهای صورتگرفته در 7 استان کشور (در شهرهای مرکز استان) متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی (طی مرداد 99) زیر 5 میلیون تومان بوده است. در 19 استان متوسط قیمت مسکن زیر 10 میلیون تومان، در 2 استان بالای 10 میلیون و زیر 15 میلیون تومان و فقط در یک استان (شهر تهران) متوسط قیمت مسکن بالای 20 میلیون تومان بوده است. محمودزاده با تأکید بر اینکه در 26 استان کشور متوسط قیمت مسکن زیر 10 میلیون تومان است، اضافه کرد: اگر برای این استانها متوسطگیری کنیم، متوسط قیمت مسکن کشور 24 میلیون تومان نیست بلکه 10 تا 12 میلیون تومان خواهد بود.
***
اتمام بررسی طرح جهش تولید دانشبنیان در کمیسیون صنایع مجلس
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست سهشنبه 8 مهرماه کمیسیون صنایع و معادن، گفت: دستورکار نخست کمیسیون بررسی جزئیات طرح «جهش تولید دانش بنیان» با حضور نمایندگان دولت و مرکز پژوهشهای مجلس بود که با رای نمایندگان جزئیات آن تصویب شد و آماده ارسال به صحن علنی مجلس است. حجتالله فیروزی در تشریح مواد طرح جهش تولید دانشبنیان، افزود: براساس این طرح هزینههای تحقیق و توسعه در شرکتهای دانشبنیان به عنوان اعتبار مالیاتی این شرکتها اختصاص داده میشود، به این معنا که هزینههای تحقیق و توسعه به عنوان مالیات پرداختی در نظر گرفته خواهد شد. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری به عنوان عضو ثابت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در این طرح شناسایی شده است، اضافه کرد: واردات ماشینآلات خط تولید که پیش از این از معافیت مالیاتی برخوردار بود به منظور حمایت از تولید داخل، مشمول پرداخت مالیات میشود؛ همچنین قرار شد50 درصد درآمدهای ناشی از ورود ماشینآلات برای توسعه به شرکتهای دانشبنیان اختصاص یابد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|