|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
پرویز پورحسینی، بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت
اولین شب آرامش ابدی
عباس اسماعیلگل: این روزها که عمر کرونا در کشور از 9 ماه گذشته است، شاهد درگذشت عده بسیاری از مردم کشورمان در پی ابتلا به این ویروس هستیم و متاسفانه در کنار از دست دادن هموطنانمان، برخی چهرههای شاخص عرصه هنر هم در این مدت به خاطر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادهاند. از سرشناسترین این چهرهها میتوان به اکبر عالمی (مستندساز و مجری پیشکسوت تلویزیون)، کریم اکبریمبارکه (بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر)، کامبوزیا پرتوی (کارگردان سینما)، محمود فلاح (تهیهکننده مختارنامه) و چنگیز جلیلوند (دوبلور پیشکسوت) اشاره کرد.
متاسفانه این روند تاسفبرانگیز همچنان ادامه دارد و پرویز پورحسینی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، روز گذشته (جمعه) در 79 سالگی به دلیل ابتلا به بیماری «کووید-19» درگذشت.
پرویز پورحسینی که با ایفای نقش در فیلمها و سریالهای متعدد، همواره در ذهن و خاطره مردم ایران باقی خواهد ماند، در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رشته بازیگری خوانده بود. در عرصه نمایش و اجرای تئاتر مرحوم پورحسینی با کارگردانهای سرشناسی از جمله حمید سمندریان، پیتر بروک، بهرام بیضایی، آربی آوانسیان و علی رفیعی کار کرده بود. پرویز پورحسینی در 19 سالگی همکاریاش را با سمندریان، از بزرگان تئاتر ایران آغاز کرد و سال ۱۳۴۰ نمایش «مرد گل بدهی» را اجرا کرد. بعد از آن با تشکیل گروهی به نام پازارگاد، با این گروه همراه شد و 6 نمایش دیگر روی صحنه داشت که از جمله آنها «شش شخصیت در جستوجوی نویسنده»، «مرغ دریایی و آندورا» و «لئو کادیا» بود. همچنین زندهیاد پورحسینی تجربه ایفای نقش در نمایش «اورگاست» به کارگردانی پیتر بروک را هم در کارنامهاش داشت. آربی آوانسیان و او تنها ایرانیهایی بودند که در گروه کارگردان مشهور انگلیسی در اجرای فرانسه حاضر بودند. مرحوم پورحسینی در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم به فعالیتهایش در تئاتر ادامه داد و با نمایشهای متعددی از جمله «شاه اسکوریال»، «تف» و «سیرک باشکوه» در تئاتر شهر و نمایشنامههای «ماهان کوشیار»، «دکتر فاستوس»، «چراغ گاز»، «معمای ماهیار معمار» و «افسانه اندوه» در اداره تئاتر روی صحنه رفت. در عرصه سینما هم پرویز پورحسینی با کارگردانان بزرگ سینمای ایران کار کرد. او در فیلمهای شاخصی چون «روز فرشته» بهروز افخمی، «طلسم» داریوش فرهنگ، «باشو غریبه کوچک» بهرام بیضایی و «شب حادثه» سیروس الوند به نقشآفرینی پرداخته بود. زندهیاد پورحسینی همچنین در اثر ماندگار «کمالالملک» به کارگردانی علی حاتمی حضور داشت. او در «قاتل اهلی» جلوی دوربین مسعود کیمیایی رفت که در آن فیلم یکی از نقشهای مهم و راهبردی قصه را ایفا میکرد. پرویز پورحسینی در یکی از بهیادماندنیترین تجربههای سینمایی خودش در «کشتی آنجلیکا» مقابل دوربین محمد بزرگنیا قرار گرفت و با مجید مظفری و داریوش ارجمند همبازی شد. فیلم سینمایی «مریم مقدس» که البته سریال آن نیز ساخته شد هم یادآور بازی درخشان این بازیگر فقید سینمای ایران است. پرویز پورحسینی در این فیلم نقش تاثیرگذار و مهم حضرت زکریا را بخوبی بازی کرد تا دیپلم افتخار نوزدهمین جشنواره فیلم فجر را هم کسب کند. از آنجا که تلویزیون در بین آحاد مختلف جامعه مخاطبان بیشتری دارد، فعالیت هنری در این عرصه هم بعضا بهیادماندنیتر خواهد بود؛ امری که پرویز پورحسینی هم از آن بیگانه نبود. مرحوم پورحسینی در کارهای متعددی از جمله «امیر کبیر»، «روزی روزگاری»، «تصویر یک رویا»، «مریم مقدس»، «شب دهم»، «بیداری»، «بیگناهان»، «شیدایی»، «هفت سنگ»، «یادآوری» و «گمشدگان» حضور داشت و به ایفای نقش پرداخت. «مختارنامه» اما شاید بهیادماندنیترین حضور مرحوم پورحسینی در قاب تلویزیون بود که در این سریال سیدداوود میرباقری وی نقش «میثم تمار» را بر عهده داشت.
البته پرویز پورحسینی در سریال دیگری که رنگ و بوی امام حسین علیهالسلام را داشت هم بازی کرده بود و در «شب دهم» حسن فتحی که در دهه 80 با تلاقی محرم و نوروز پخش شد، با کتایون ریاحی و حسین یاری همبازی بود. «سرزمین کهن» کمال تبریزی و «میکائیل» سیروس مقدم هم از دیگر تجربیات مرحوم پورحسینی در عرصه مجموعههای تلویزیونی بود. پرویز پورحسینی که در سریال «بیگناهان» احمد امینی هم نقشآفرینی کرده بود، آخرین بار با بازی در مجموعه «بچه مهندس» که کاری از علی غفاری بود مقابل دوربین سریالهای تلویزیونی قرار گرفت.
******
پژمان بازغی در گفتوگو با «وطن امروز»:
نگران تنهایی مادر پورحسینی هستم
آخرین سریال تلویزیونیای که مرحوم پرویز پورحسینی در آن به ایفای نقش پرداخت اما هنوز روی آنتن نرفته است، سریال «بیگانهای با من است» به کارگردانی احمد امینی است؛ این سریال قرار است با پایان پخش سریال «از سرنوشت» با بازی زندهیاد پورحسینی از ۱۵ آذرماه روی آنتن شبکه دوم سیما برود.
در این سریال بازیگرانی چون پژمان بازغی، شبنم قلیخانی، پوراندخت مهیمن، مهران رجبی، نگار عابدی، امیریل ارجمند، مهدی فقیه، سوگل طهماسبی و مهرداد ضیایی در کنار زندهیاد پرویز پورحسینی به ایفای نقش پرداختهاند تا آخرین حضور پورحسینی در قاب تلویزیون را به کارگردانی احمد امینی رقم بزنند.
پژمان بازغی که در سریال «بیگانهای با من است» نقش فرزند پرویز پورحسینی را بازی کرده است، در گفتوگو با «وطن امروز» از تجربه همکاری با این هنرمند در این سریال گفت.
پژمان بازغی گفت: در همین ابتدا باید بگویم متاسفانه یک هفته اخیر از تلخترین هفتهها برای اهالی سینما به شمار میآید که به خاطر شیوع ویروس کرونا عزیزانی چون کامبوزیا پرتوی و چنگیز جلیلوند را از دست دادیم و متاسفانه در ادامه این مسیر دلسردکننده پرویز پورحسینی دوست داشتنی و محترم را هم از دست دادیم تا نخستین هفته آذرماه با تلخی هر چه تمامتر برای سینما و تلویزیون کشور به پایان برسد. وی در ادامه درباره درگذشت پرویز پورحسینی گفت: بدون هیچگونه شعارزدگی باید بگویم باور خبر بسیار برایم سخت و غیرممکن است و واقعا با تمام وجود غمگین و ناراحت هستم. بازغی در ادامه درباره مهمترین ویژگیهای زندهیاد پورحسینی هم گفت: بدون شک زندهیاد پرویز پورحسینی یکی از بهترین و در عین حال باوقارترین بازیگران پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایران محسوب میشود؛ بازیگری که مظهر اخلاق، ادب، فروتنی، انضباط و صبوری بود و در تمام مدت تصویربرداری سریال «بیگانهای با من است» رفتار مهربانانه و پدرانه با بنده و تمام اعضای گروه داشت به طوری که حضورش در پشت صحنه سریال، چگونگی تمرکز و ارتباط با نقشش از چنان جذابیت بالایی برخوردار بود که این رفتارهای حرفهای باید سرلوحه همه هنرمندان جوان قرار گیرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد جناب پورحسینی نشان درجه یک هنری کشور را داشت و به همین خاطر نباید وی را صرفا با عنوان بازیگر محدود کنیم. ایشان به معنای واقعی یک هنرمند جنتلمن بود که هم در اخلاق و هم در دنیای بازیگری تواناییهایش برای همگان اثبات شده بود. بازغی به بیحاشیه بودن پرویز پورحسینی به عنوان یکی از ممتازترین ویژگیهایش اشاره کرد و گفت سبک زندگی پرویز پورحسینی یک سبک سالم و بدون حاشیه بود و شاید بتوان به جرات گفت ایشان در طول سالها فعالیت هنری با اظهارنظرهایش برای هیچ کدام از اهالی هنر دردسر و حاشیه ایجاد نکرد و به قول معروف همیشه سرش در کار خودش بود، همچنین ایشان از یک تواضع و فروتنی بالا برخوردار بود به طوری که زمانی که برای بازی در فیلم مریم مقدس و نقش حضرت زکریا از جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ شد و در نهایت دیپلمافتخار برای این نقش دریافت کرد، همان پرویز پورحسینی باقی ماند که اهالی سینما و تلویزیون قبل از جشنواره فیلم فجر میشناختند.
بازغی تصریح کرد: از زمانی که خبر درگذشت پرویز پورحسینی منتشر شده، شاهد توصیف ویژگیهای ایشان از سوی اهالی سینما و تلویزیون بودهایم که همه همکاران سابق وی، بدون هیچ شعارزدگی خصلتهای زیبا و دوست داشتنی ایشان را روایت کردهاند و باید گفت ایکاش ایشان الان در قید حیات بودند تا با چشم خود ببیند تا چه اندازه در میان دوستان و همکاران خود از جایگاه محبوب و محترمانهای برخوردارند. این بازیگر در ادامه درباره آخرین تماسی که با پرویز پورحسینی داشته است، گفت: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که سریال «بیگانهای با من است» نخستین همکاری مشترک من و پورحسینی محسوب میشد اما شخصیت ایشان از چنان ویژگیهای مثبتی برخوردار بود که در ایام تصویربرداری سریال، دلبستگی خاصی میان ما به وجود آمده بود و بر اساس همین دلبستگی ۲ هفته پیش برای احوالپرسی با ایشان تماس گرفتم و مانند همیشه با انرژی و مهربانی، انرژی مثبت به من تزریق کرد. بازغی به دلنگرانیهای پرویز پورحسینی در ایام کرونا در پشت صحنه «بیگانهای با من است» اشاره کرد و گفت: وقتی با ایشان درباره ویروس کرونا صحبت میکردم، مدام میگفت «نگران سلامتی خودم بابت ابتلای احتمالی به کرونا نیستم و تنها نگرانیام این است که با ابتلای احتمالیام، جان مادرم به خطر بیفتد». واقعا در حال حاضر نگران مادر پرویز پورحسینی عزیز هستم، زیرا ایشان با آن همه دغدغه و البته سن و سال بالایی که خودش داشت از مادر بزرگوارش پرستاری میکرد.
این بازیگر سینما و تلویزیون در پایان گفت: به هر حال سینما و تلویزیون کشور با رفتن یکی از جنتلمنترین بازیگران متعهد خود دوباره عزادار شد و امیدوارم با بهبود شرایط کرونایی کشور، در آینده کمتر شاهد از دست رفتن عزیزانمان باشیم.
ارسال به دوستان
کدام شبکههای سیما «اچدی» شدند؟
آیندهنگری تولید محتوا با 4K
چند روز است در شبکههای سیما تیزری پخش میشود که طی آن ۲ تصویر متفاوت و موازی از شبکههای عادی و اچدی نشان میدهد. بر این اساس از نهم آذرماه، ۱۰ شبکه سیما به صورت اچدی در صفحه تلویزیون دیده خواهند شد. شبکههای یک، سه، ورزش، نسیم، نمایش، آیفیلم، کانال پویا، خبر، افق و ایرانکالا ۱۰ شبکهای هستند که به صورت آزمایشی فرآیند اچدی شدن آنها طی شده و حالا قرار است فردا (نهم آذرماه) به بهرهبرداری برسند. رضا علیدادی، معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیما درباره این فرآیند گفت: از شبکه العالم که روی ماهواره با استاندارد ۱۰۸۰P در حال پخش است تا شبکههای یک، سه، ورزش، خبر، نسیم، نمایش، پویا، ایرانکالا و افق تماما سیگنالها، رژیها و پایانههای دیجیتالشان فعال شده است. به گزارش مهر، معاون توسعه و فناوری رسانه همچنین درباره نحوه دریافت شبکههای اچدی توضیح داد: چندین مدل گیرنده و مبدل با عنوان ستاپباکس بهوفور در بازار موجود است و شاهد هستیم سازندههای گیرنده تلویزیونی، گیرندهها را با این استاندارد تطبیق دادهاند. وی افزود: نکته مهمی که در طول اجرای پروژه با آن مواجه بودیم، مواجهه با یک تحریم جدی، سنگین و همهجانبه بود. در زمان اجرای این پروژه سازمان مجددا تحریم شد، هرچند این تحریمها مدال افتخاری برای تحریمشوندگان محسوب میشود اما مسائلی را از نظر اجرایی و عملیاتی برای همکاران ما ایجاد کرد. علیدادی از اختصاص استاندارد کدینگ در پایانه دیجیتال «HEVC» خبر داد و اضافه کرد: این استاندارد یک استاندارد تکاملیافته در دنیا به حساب میآید و مقدمه خوبی برای توسعه موضوع دیجیتال و اچدیسازی شبکههای بیشتر است تا شبکههای اچدی در اختیار مخاطب و بیننده قرار بگیرد. علیدادی با تأکید بر اینکه در حوزه تولید و پخش، تمام زیرساختهای مرتبط نیز در حال اچدی شدن است، اضافه کرد: با راهاندازی شبکه ۴k آیندهنگری خوبی در حوزه تولید محتوا برای آینده انجام میشود و در صورت راهاندازی شبکههای جدید با این فرمت امکان استفاده از این محتواها نیز میسر است. لذا این تصمیم، تصمیمی راهبردی در حوزه تولید محتوا تلقی میشود. علیدادی تحریم و شیوع بیماری کرونا را به عنوان مسائل جدی در مسیر اجرای این پروژه برشمرد و گفت: نکته مهمی که در طول اجرای پروژه با آن مواجه بودیم، مواجهه با یک تحریم جدی، سنگین و همهجانبه بود. در زمان اجرای این پروژه سازمان مجددا تحریم شد، هر چند این تحریمها مدال افتخاری برای تحریمشوندگان محسوب میشود اما مسائلی را از نظر اجرایی و عملیاتی برای همکاران ما ایجاد کرد. مشکلات اقتصادی، مشکلات جدی در زمان اجرای پروژه بود که با دوراندیشی و تلاش کارشناسان این حوزه، کاهش هزینهها و افزایش امکانات را به دنبال داشت. وی با تأکید بر اینکه اچدیسازی تغییر صرف نیست، بلکه به معنای ایجاد زیرساخت جدید است، یادآور شد: در همه زنجیره ارزش رسانه این جایگزینی و راهاندازی فناوری جدید تاکنون توسط همکارانم بدرستی انجام شده و به نتیجه رسیده است.
ارسال به دوستان
«تن تن و سندباد» به لبنان رسید
رمان «تن تن و سندباد» اثر محمد میرکیانی پس از انتشار در ترکیه، در لبنان هم به زبان عربی منتشر شد. به گزارش فارس، با ترجمه عربی رمان «تن تن و سندباد»، این کتاب به لبنان هم رسید. بر اساس این گزارش، رمان «تن تن و سندباد» اثر محمد میرکیانی پس از انتشار در ترکیه، در لبنان هم به زبان عربی منتشر شد. مترجم عربی کتاب خانم «عزت فرحات» و تصویرگر کتاب در لبنان «زهرا ترمس» است. «تن تن و سندباد» در کشور لبنان توسط انتشارات دارمیم در شمارگان ۴۰۰۰ نسخه منتشر شده است. پیش از این رمان «تن تن و سندباد» توسط دکتر برنا کاراکاز اوغلو، استاد زبان فارسی دانشگاه آغری ترکیه ترجمه شده و انتشارات مهنا آن را منتشر کرده بود. اوغلو کتاب بررسی آثار و زندگی محمد میرکیانی را هم توسط انتشارات ای تیم ترکیه روانه بازار نشر این کشور کرده بود. «تن و تن و سندباد» رمانی با مخاطب نوجوانان است که نخستینبار در اوایل دهه ۷۰ شمسی به قلم محمد میرکیانی و تصویرسازی محمدحسین صلواتیان توسط نشر قدیانی منتشر شد و خیلی زود به یکی از پرفروشترین کتابهای آن زمان تبدیل شد.
ارسال به دوستان
نتفلیکس بودجه تولید محصولات بریتانیایی را 2 برابر کرد
پس از موفقیت سریال «تاج»، نتفلیکس بودجه تولید محصولات بریتانیایی را 2 برابر کرد. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، نتفلیکس که از آن به عنوان غول استریمینگ یا نمایش آنلاین یاد میشود، بودجه تولید محصولات بریتانیایی را ۲ برابر کرد و آن را به رقم یک میلیارد دلار رساند. این امر به دنبال موفقیت سریال «تاج» در سراسر جهان رخ داده است. نتفلیکس قصد دارد این بودجه را صرف تولید بیش از ۵۰ برنامه در بریتانیا کند. این امر در حالی اتفاق میافتد که سال ناخوشایندی برای بسیاری از محصولات بود و تولید «جادوگر» ۲ بار به خاطر شیوع کرونا متوقف شد. بودجه نتفلیکس برای بریتانیا پس از بودجه تعیینشده برای آمریکا، دومین بودجه بزرگی است که از سوی این کمپانی تعیین شده است.
ارسال به دوستان
شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به ایستگاه پایانی رسید
حاتمیکیا بهترین کارگردان، شبی که ماه کامل شد بهترین فیلم
مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به دلیل شرایط کرونا به صورت آنلاین برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، مراسم اختتامیه جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به دلیل رعایت مسائل بهداشتی با حداقل میهمانان برگزار شد. در ابتدای این مراسم مهدی عظیمیمیرآبادی، دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: من به عنوان دبیر این جشنواره از اتفاقات و فراگیری این دوره بسیار حیرتزده شدم. با وجود همه مشکلاتی که وجود داشت و بویژه بیماری کرونا، جشنواره با کیفیت بسیار خوبی برگزار شد. عظیمیمیرآبادی در ادامه گزارشی از مراحل مختلف این جشنواره ارائه داد و گفت: جشنواره امسال در 8 بخش برگزار شد که برخی بخشهای آن به دلیل کثرت آثار رسیده، به خودیخود یک جشنواره بود؛ مثلا در بخش فیلمسازان بسیجی 2 هزار و 900 اثر در بخشهای مختلف به دبیرخانه رسید و در بخش سیدالشهدای مقاومت که به یاد شهید سردار حاجقاسم سلیمانی برگزار میشد، بیش از 700 اثر دریافت کردیم. وی اضافه کرد: امسال برای اولینبار بخش فیلمنامه به صورت بینالمللی برگزار شد و دبیرخانه این بخش فیلمنامههای مختلف را به زبانهای فارسی، انگلیسی و عربی دریافت کرد. همچنین در بخش مدافعان سلامت نیز 2 هزار و 400 اثر دریافت شد. به طور کلی، در این رویداد فرهنگی با رشد حدود 4 برابری تعداد آثار نسبت به دوره پانزدهم، یکهزار و 78 اثر به دبیرخانه رسید که تاکنون بیسابقه بوده است. از این تعداد، بیش از 4 هزار اثر از 135 کشور دریافت شد که نوعی رکورد محسوب میشود. عظیمیمیرآبادی در پایان گفت: برای برگزاری این جشنواره نیازمند تعامل و همکاری دستگاههای مختلفی بودیم. از این منظر، لازم میدانم از وزارت ارشاد مخصوصا سازمان سینمایی و شخص آقای حسین انتظامی، وزارت بهداشت، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاعمقدس، بنیاد شهید، صداوسیما و خاصه شبکههای استانی، افق، مستند و ۲ و البته بنیاد فرهنگی روایت فتح که حامی این جشنواره بود تشکر کنم.
* برگزیدگان بخش فیلمسازان بسیجی
در ادامه مراسم و در نخستین بخش اهدای جوایز، برگزیدگان بخش «فیلمسازان بسیجی» معرفی و تجلیل شدند. در هر بخش با حضور نمایندگان هیأت داوران بر روی صحنه، برگزیدگان معرفی شدند. در این بخش تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین پویانمایی به برزان رستمی، تهیهکننده پویانمایی «بالانس» اهدا شد. تندیس بهترین نماهنگ به مرتضی مقدس، تهیهکننده نماهنگ «یادها» اهدا شد. تندیس بهترین فیلمنامه هم به مرتضی پژوهان، نویسنده فیلمنامه «گودال» رسید. در ادامه با تقدیر از مستند «خاطرات بادیه» تندیس بهترین فیلم مستند کوتاه به قدرت باقری، تهیهکننده فیلم مستند کوتاه «چمر سرباز» اهدا شد. تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی هم به زانیار لطفی، تهیهکننده فیلم کوتاه داستانی «نَهَست» اهدا شد. تندیس بهترین تلهفیلم در بخش فیلمسازان بسیجی هم به عفت صوفی، تهیهکننده فیلم «ریشهها» رسید.
* برگزیدگان بخش اصلی
در ادامه جوایز بخش اصلی جشنواره در 7 حوزه «نماهنگ»، «پویانمایی»، «فیلم کوتاه»، «تلهفیلم»، «فیلم بلند داستانی»، «مستند کوتاه» و «مستند بلند» اهدا شد. در بخش «نماهنگ» سیدداوود احمدی برای کارگردانی «خونه ملت» تندیس بهترین کارگردانی را دریافت کرد و تندیس بهترین نماهنگ به ریحانه مشهدیابراهیم، تهیهکننده نماهنگ «پرواز خاموش» اهدا شد. در بخش پویانمایی جایزه بهترین اثر به برونو کاتانو تهیهکننده پویانمایی «جنایت ویژه غیرمعمول آقای جی» و تندیس بهترین فیلمنامه به «حنانه واحدی» نویسنده فیلم پویانمایی «وقتی پروانهها دستخوش جریان باد میشوند» اهدا شد. در بخش فیلم کوتاه داستانی، «از طرف لیلا» تندیس بهترین اثر را دریافت کرد و تندیس بهترین کارگردانی به سیدسجاد قافلهباشی برای فیلم کوتاه «ماکاروف» اهدا شد. جایزه بهترین فیلمنامه این بخش هم به اسکندر آسمانف برای فیلم «در مرز» اهدا شد. در بخش تلهفیلم تندیس بهترین اثر به عفت صوفی، تهیهکننده فیلم «ریشهها» اهدا شد. خیرالله تقیانیپور، کارگردان فیلم «اینجا خانه من است» هم تندیس بهترین کارگردانی بخش تلهفیلم را ازآن خود کرد. فیلم «مدیترانه» هم تندیس بهترین فیلمنامه را برای صابر اللهدادیان به ارمغان آورد. در بخش فیلم بلند داستانی تندیس بهترین فیلم به «شبی که ماه کامل شد» به تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی اهدا شد. ابراهیم حاتمیکیا هم برای «خروج» توانست تندیس بهترین کارگردانی این جشنواره را از آن خود کند. تندیس بهترین فیلمنامه این بخش هم مهدی جعفری برای فیلم «۲۳ نفر» اهدا شد. در این بخش مهرداد خوشبخت برای «آبادان یازده ۶۰» جایزه ویژه هیأت داوران را کسب کرد. در بخش مستند کوتاه، سیدرضا صافی برای مستند کوتاه «سیروس» تندیس بهترین اثر را دریافت کرد. حسین همایونفر با «وتن من» بهترین کارگردان شناخته شد و جورجی کوزوراف و رومیانا روستُوا هم جایزه بهترین تحقیق و پژوهش را برای The Invisible Island Socotra»» دریافت کردند. در بخش مستند بلند هم تندیس بهترین اثر به مرتضی شعبانی، تهیهکننده «خاطرات بادیه» اهدا شد. بهروز نورانیپور برای «فرزندان شب» تندیس بهترین کارگردانی را ازآن خود کرد. سیدمصطفی حسینی هم برای مستند «مهدی عراقی را بکش» تندیس بهترین تحقیق و پژوهش را از آن خود کرد.
* برگزیدگان بخش سیدالشهدای مقاومت
«سیدالشهدای مقاومت» عنوان بخش ویژه جشنواره شانزدهم فیلم «مقاومت» در راستای بزرگداشت یاد شهید حاجقاسم سلیمانی بود که در ادامه مراسم، برگزیدگان این بخش معرفی شدند. تندیس بهترین فیلم مستند کوتاه این بخش به محمدمهدی خالقی، تهیهکننده فیلم مستند کوتاه «نه کوچک، نه بزرگ» اهدا شد. تندیس بهترین نماهنگ بخش سیدالشهدای مقاومت هم به صادق روشن تهیهکننده «بَزک» رسید. تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی در بخش سیدالشهدای مقاومت را هم سجاد اسماعیلبیگی تهیهکننده فیلم کوتاه «ناجی» از آن خود کرد. تندیس بهترین فیلمنامه فیلم کوتاه داستانی در این بخش هم به حسن نجفی، نویسنده فیلم کوتاه «باغ بهشت» اهدا شد.
* برگزیدگان بخش روایت قلم
در ادامه مراسم نوبت به اهدای جوایز بخش «روایت قلم» رسید. با حضور نماینده هیأت داوران در این بخش، تندیس بهترین فیلمنامه سینمایی به داوود جلیلی و محسن غضنفری نویسندگان فیلمنامه سینمایی «سهچهارم جنگ» اهدا شد. تندیس بهترین فیلمنامه تلهفیلم به مریم محمدی نویسنده فیلمنامه «اون بابای من نیست» اهدا شد. تندیس بهترین فیلمنامه اقتباسی هم به نوشا عبداللهزاده، نویسنده فیلمنامه اقتباسی «هستی» رسید. در پایان این بخش تندیس بهترین فیلمنامه کوتاه داستانی به محسن غضنفری، نویسنده فیلمنامه کوتاه «رویاها» اهدا شد.
* بزرگداشت شهید محسن خزائی و زندهیاد اکبر عالمی
بزرگداشت شهید محسن خزائی با حضور همسر این خبرنگار شهید، بخش بعدی آیین اختتامیه جشنواره شانزدهم فیلم مقاومت بود. در بخش بعدی بزرگداشت زندهیاد اکبر عالمی با حضور سارا عالمی، فرزند این استاد فقید سینما و رسانه برگزار شد. سارا عالمی در این بخش گفت: وقتی برای حضور در این مراسم از من دعوت شد احساس کردم وظیفه من است در آن حاضر شوم، چون پدرم عاشقانه ایران را دوست داشت و عاشق شهیدان بود.
* برگزیدگان بخش نقد، تحلیل و پژوهش
در پایان با حضور نماینده هیأت داوران بخش نقد، تحلیل و پژوهش، برگزیدگان این بخش معرفی شدند. تندیس بهترین تحقیق و پژوهش هم به میثم فرخی و رویا قلخان برای تحقیق و پژوهش مقاله «بازنمایی نقش مادران شهدای مفقودالاثر در سینمای دفاعمقدس (مورد مطالعه: فیلمهای شیار ۱۴۳ و بوسیدن روی ماه)» اهدا شد. دیپلم افتخار بهترین نقد و تحلیل هم به رعنا کوهوند، نویسنده نقد و تحلیل «نقد فیلم دیوانه از قفس پرید از منظر شیوه روایت» اهدا شد.
* بهترین فیلم به معنای مطلق؛ «نامهای از دمشق»
در پایان این مراسم نوبت به معرفی برگزیده بهترین فیلم به معنای مطلق رسید. در این بخش تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین فیلم به معنای مطلق به عباس ایمانیان، تهیهکننده فیلم مستند کوتاه «نامهای از دمشق» اهدا شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|