|
تراکنشهای بانکی فاقد کد شهاب از ۵ بهمن در ساتنا برگشت میخورند
طبق اعلام بانک مرکزی تمام تراکنشهای بانکی فاقد «کد شهاب» از ۵ بهمن در ساتنا برگشت میخورند، لذا افراد حقیقی یا حقوقی که کدملی یا شناسه ملی خود را به بانک اظهار نکرده باشند، نمیتوانند از این خدمت بهرهمند شوند. «کد شهاب» همان کدملی برای اشخاص «حقیقی» و «شناسه ملی» برای اشخاص حقوقی است. این اقدام بر فعالیت مشتریانی که اطلاعات هویتی ایشان نزد بانکها و مؤسسات اعتباری موجود است، تاثیری نخواهد داشت.
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از تصمیم جدید نمایندگان برای مالیات پلکانی حقوق
مالیات عادلانه از حقوق
کمیسیون تلفیق تعداد پلکان مالیاتی و نرخ مالیات از حقوقهای بیش از ۲۴ میلیون تومان را افزایش داد
گروه اقتصادی: تغییرات اعمالشده کمیسیون تلفیق مجلس برای مالیات حقوق در سال 1400 نشان میدهد کمیسیون تلفیق تعداد پلههای مالیاتی را از 4 به 6 پله افزایش داده که باعث عادلانهتر شدن پایه مالیاتی میشود. بررسی دقیقتر پلههای مالیاتی مصوب کمیسیون تلفیق نشان میدهد این کمیسیون سعی داشته فشار مالیاتی را از حقوقهای پایین کاسته و آن را به حقوقهای بالاتر منتقل کند. در مقابل اما کمیسیون تلفیق سعی کرده با افزایش پلکان مالیاتی، حقوقهای بالاتر را مشمول مالیاتهای سنگینتری کند.
اقدام کمیسیون تلفیق در افزایش پایههای مالیاتی و انتقال بار مالیات بر طبقات برخوردار کشور، میتواند ضمن افزایش درآمدهای دولت و کاستن از کسری تراز عملیاتی بودجه، تبعات ناشی از کسری بودجه احتمالی در سال آینده را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. مهمترین تبعات کسری بودجه در سال آینده را میتوان تورم دانست که در صورت بیتوجهی مجلس به اشکالات متعدد لایحه دولت، معیشت قشر متوسط و بویژه کمدرآمد جامعه را با سختی قابل توجهی مواجه میکند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 مجلس در نشست خبری پنجشنبه هفته گذشته (دوم بهمن)، مصوبات این کمیسیون را تشریح کرد.
* مصوبه مهم تلفیق برای حقوقها
یکی از مصوبات مهم کمیسیون تلفیق درباره حقوق و مزایا، کاهش سقف حقوق پرداختی به کارکنان (مدیران) دولتی از 21 برابر حداقل حقوق به 15 برابر حداقل حقوق بود. رحیم زارع گفت: کمیسیون تلفیق پیشنهاد دولت برای افزایش 25 درصدی حقوق و مزایای کارکنان دولت را برای سال آینده تصویب کرد اما سقف پرداخت حقوق مدیران را از آنچه دولت پیشنهاد کرده بود کاهش داد. وی ادامه داد: بر این اساس نمایندگان سقف حقوق را از 21 برابر حداقل حقوق که پیشنهاد دولت بود به 15 برابر حداقل حقوق کاهش دادند؛ البته کارانه پزشکان مشمول این بند نیست.
* کاهش 79 هزار میلیارد تومان از سقف مصارف هدفمندی
زارع با تاکید بر اینکه منابع هدفمندی یارانهها در لایحه بودجه سال آینده 429 هزار میلیارد تومان تعیین شده بود، گفت: با تصویب پیشنهادات دولت در بخش مصارف از جمله پخش و پالایش، فرآوردههای نفتی و شرکت ملی نفت، ارزش افزوده گاز طبیعی و عوارض مالیات بر ارزش افزوده فرآوردههای نفتی حدود 79 هزار میلیارد تومان از منابع کلی کسر شد. وی تاکید کرد: کمیسیون تلفیق بودجه برای مابقی منابع درآمدی حاصل از هدفمندی یارانهها هنوز تعیین تکلیف نکرده و قرار است در جلسه بعدی این کمیسیون درباره بخش مصارف در حوزههای یارانه دارویی، حمایت معیشتی، کاهش فقر مطلق، سیاست جمعیتی خانواده، خرید تضمینی گندم، رزمندگان معسر و حوزه اشتغال آسیبدیده از کرونا و... تصمیمگیریهای لازم را اتخاذ کند.
* مصوبات تلفیق درباره پرداخت تسهیلات
زارع گفت: همچنین بر اساس مصوبه این کمیسیون تسهیلاتی برای حوزه اشتغال با محوریت کشاورزی در نظر گرفته شد و وزارت امور اقتصادی و دارایی باید با محوریت کشاورزی و امنیت غذایی، ساخت مسکن، توسعه صنایع، حمل و نقل، حمایت از شرکتهای دانشبنیان و تکمیل زیرساختهای شهرکهای صنعتی اقدامات لازم را در سال 1400 انجام دهد. وی تاکید کرد: بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بودجه، همه بانکها و مؤسسات اعتباری موظف شدند سال آینده 90 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای احداث و نوسازی 100 هزار واحد مسکن در روستاها و شهرهای کمتر از 25 هزار نفر جمعیت و همچنین 200 هزار واحد مسکن شهری تخصیص دهند که دوره بازپرداخت این تسهیلات هم 20ساله تعیین شده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه در بحث ایثارگران هم گفت: دولت موظف شد نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی همه افراد پیمانی، انجام کار معین، کارگری، شرکتی و روزمزد با طی مراحل گزینش بدون الزام به داشتن شرط سنی، تحصیل و آزمون فرزندان ایثارگران اقدام کرده و آنها را استخدام رسمی کند. زارع افزود: وزارت صمت نیز سال آینده مکلف شد برای تامین 20 هزار خودروی ملی جانبازان و ایثارگران بالای 25 درصد و دارای محدودیتهای حرکتی جسمی و همچنین جانبازان 50تا 70 درصد با معرفی بنیاد شهید از طریق ایران خودرو و سایپا با تقسیط 5 ساله اقدام کند. وی تصریح کرد: بنیاد شهید هم میتواند 5 هزار فقره وام مسکن از محل سهمیه 1400 خود برای ایثارگرانی که قبلا از تسهیلات استفاده کرده اما اکنون فاقد مسکن هستند، تامین کند. همچنین ایثارگرانی که در سنوات گذشته از این تسهیلات ارزانقیمت تا سقف 25 میلیون تومان نیز بهرهمند شدهاند اگر تا پایان سال 99 تسهیلات خود را تسویه کنند، میتوانند از تسهیلات مسکن ارزانقیمت ایثارگران در سال آینده بهرهمند شوند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 در پاسخ به سوالی درباره اینکه بر اساس اعلام رئیس بنیاد شهید، این سازمان در سال آینده با وجود 4 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دچار مشکل خواهد شد، این کمیسیون چه تدبیری برای این موضوع اندیشیده است، گفت: پیشنهاداتی در حوزه مصارف تبصره 14 برای ایثارگران وجود دارد و کمیته هدفمندی یارانههای کمیسیون تلفیق بودجه هم پیشنهادات خوبی در این باره ارائه کرده است؛ بنابراین تلاش داریم بخشی از کسری بودجه بنیاد شهید را در سال 1400 جبران کنیم.
* کاهش شکاف سقف و کف حقوق از 21 برابر به 15 برابر
با توجه به سهم 75 درصدی هزینههای جاری از مصارف عمومی لایحه بودجه سال آینده، کنترل هزینههای جاری به مسالهای حیاتی در اصلاح لایحه تبدیل شده است. در همین رابطه، میزان افزایش حقوق، سقف قانونی پرداخت حقوق و همچنین نحوه دریافت مالیات از حقوقها از مهمترین مسائل به شمار میرود.
طبق اعلام زارع، کمیسیون تلفیق با پیشنهاد دولت برای افزایش 25 درصدی حقوق موافقت کرد اما سقف پرداخت حقوق به کارکنان (مدیران) دولت را از 21 برابر به 15 برابر حداقل حقوق کاهش داده است. رحیم زارع گفت: کمیسیون تلفیق پیشنهاد دولت برای افزایش 25 درصدی حقوق و مزایای کارکنان دولت را برای سال آینده تصویب کرد اما سقف پرداخت حقوق مدیران را از آنچه دولت پیشنهاد کرده بود کاهش داد. وی ادامه داد: بر این اساس نمایندگان سقف حقوق را از 21 برابر حداقل حقوق که پیشنهاد دولت بود به 15 برابر حداقل حقوق کاهش دادند؛ البته کارانه پزشکان مشمول این بند نیست. زارع همچنین اعلام کرد: سقف پاداش بازنشستگی 475 میلیون تومان تعیین شد.
* مالیات 6 پلهای حقوق
یکی از اقدامات مهم کمیسیون تلفیق مجلس در موضوع حقوقها، تعیین پلکان مالیاتی بود. سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 درباره نرخهای مالیات بر حقوق در سال آینده اعلام کرد: سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولت به استثنای اعضای هیات علمی و قضات 4 میلیون تومان تعیین شد. زارع با اشاره به نحوه دریافت مالیات از حقوقها بیان کرد: از حقوق بین 4 تا 8 میلیون تومان 10 درصد، حقوق بین 8 تا 12 میلیون تومان 15 درصد، حقوق 12 تا 18 میلیون تومان 20درصد، حقوق 18 تا 24 میلیون تومان 25 درصد و حقوق 24 تا 32 میلیون تومان 30 درصد مالیات اخذ خواهد شد و مازاد بر 32 میلیون تومان حقوق هم باید 35 درصد مالیات پرداخت کند.
***
تغییرات تلفیق درباره مالیات حقوق
نگاهی به جدول زیر، تغییرات اعمال شده کمیسیون تلفیق مجلس برای مالیات حقوق در سال 1400 را بخوبی نشان میدهد. چنانکه پیداست کمیسیون تلفیق تعداد پلههای مالیاتی را از 4 به 6 پله افزایش داده که باعث عادلانهتر شدن پایههای مالیاتی میشود. بررسی دقیقتر پلههای مالیاتی مصوب کمیسیون تلفیق نشان میدهد این کمیسیون سعی داشته فشار مالیاتی را از حقوقهای پایین کاسته و آن را به حقوقهای بالاتر منتقل کند. به طور مثال کمیسیون تلفیق، حقوق 6 میلیون تومان در ماه را مشمول 10 درصد مالیات کرده است؛ این در حالی است که دولت در لایحه تقدیمی به مجلس، مالیات این حقوق را معادل 15 درصد در نظر گرفته است. در مقابل اما کمیسیون تلفیق سعی کرده با افزایش پلکان مالیاتی، حقوقهای بالاتر را مشمول مالیاتهای سنگینتری کند. چنانکه این کمیسیون حقوقهای بالاتر از 32 میلیون تومان را مشمول 35 درصد مالیات کرده است. این در حالی است که دولت در لایحه بودجه، این حقوقها را مشمول تنها 25 درصد مالیات کرده است.
اقدام کمیسیون تلفیق در افزایش پایههای مالیاتی و انتقال بار مالیات بر طبقات برخوردار کشور، میتواند ضمن افزایش درآمدهای دولت و کاستن از کسری تراز عملیاتی بودجه، تبعات ناشی از کسری بودجه احتمالی در سال آینده را تا حدود قابل توجهی کاهش دهد. مهمترین تبعات کسری بودجه سال آینده را میتوان تورم دانست که در صورت بیتوجهی مجلس به اشکالات متعدد لایحه دولت، معیشت قشر متوسط و بویژه کمدرآمد جامعه را با سختی قابل توجهی مواجه میکند.
ارسال به دوستان
سفر وزیر اقتصاد ارمنستان به ایران برای توسعه روابط تجاری
فرصت صادرات به ارمنستان
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت وزیر اقتصاد ارمنستان برای رایزنی به منظور افزایش سطح تعاملات تجاری ۲ کشور دیروز (جمعه سوم بهمن) وارد تهران شد. حمید زادبوم با اشاره به ظرفیت روابط اقتصادی و تجاری ایران و ارمنستان، حضور وهان کروبیان، وزیر اقتصاد ارمنستان در تهران را فرصتی مغتنم برای توسعه و افزایش سطح روابط تجاری ۲ کشور و رایزنی برای حل موانع و مشکلات تجارت با ارمنستان به عنوان دروازه ورود به بازار اوراسیا عنوان کرد. وی با بیان اینکه این دعوت از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران صورت گرفته است، از امضای تفاهمنامه برای توسعه سطح روابط تجاری ۲ کشور طی این سفر خبر داد. زادبوم اظهار داشت: وزیر اقتصاد ارمنستان در سفر 5 روزه خود به ایران، با تعدادی از مقامات دولتی و خصوصی از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر نیرو، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و دارایی، معاون علمی و فناوری ریاستجمهوری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار و گفتوگو خواهد کرد.
پیش از این مقامات ارمنستان تمایل خود برای واردات کالا از ایران را به طور رسمی اعلام کرده بودند.
* فرصت ناخواسته صادرات به بازار ارمنستان
در نامهای که پیشتر سیدمجتبی موسویان، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت به فرهاد نوری، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات این سازمان ارسال کرده، به نامه مقامات ارمنستان به وزارت امور خارجه کشورمان اشاره شده و آمده است: ارمنستان اعلام نموده به دلیل تحریم از سوی ترکیه قصد دارد کالاهای ایرانی را جایگزین 2250 قلم کالاهای وارداتی خود از کشور ترکیه کند و در مرحله بعد مواد اولیه و خام وارداتی خود را از کشورمان تامین کند که این فرصت بسیار خوبی را برای شرکتهای ایرانی فراهم خواهد کرد. معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت همچنین به سفر قریبالوقوع وزیر اقتصاد ارمنستان به ایران اشاره کرده و نوشته بود: خواهشمند است دستور فرمایند با توجه به سفر وزیر اقتصاد این کشور به تهران در اواخر ماه جاری، به قید فوریت بر اساس جدول اقلام کالایی پیوست (نامه) نسبت به تعیین شرکتهای توانمند ایرانی برای صادرات کالاها و تعیین میزان صادرات آنها به ارمنستان اقدامات مقتضی معمول و از نتیجه این معاونت را مطلع نمایند.
* ظرفیت صادرات ۲ میلیارد دلاری
از نزدیک به ۵ میلیارد دلار واردات ارمنستان، چیزی حدود ۷۵۰ میلیون دلار مربوط به سوخت و انرژیهای تجدیدناپذیر، 489 میلیون دلار ماشینهای صنعتی، 372 میلیون دلار وسایل الکترونیکی، 293 میلیون دلار قطعات خودرو و 148 میلیون دلار پلاستیک و مشتقات آن است که توان تولید تمام موارد بیان شده در کشورمان وجود دارد و براحتی میتوان گفت هماکنون یک ظرفیت ۲ میلیارد دلاری برای صادرات کالا از ایران به ارمنستان مغفول مانده است.
ارسال به دوستان
اخبار
واعظی خودش متهم به مداخله در بورس است؛ مجلس کوتاه نمیآید
حجتالاسلام سیدناصر موسویلارگانی، عضو هیاترئیسه مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش به اظهارات اخیر واعظی، رئیس دفتر رئیسجمهور درباره لزوم عدم دخالت مجلس در بورس، از اظهارات اخیر وی انتقاد و اعلام کرد: «واعظی رئیس دفتر روحانی از متهمان مداخله در بورس است اما با فرار به جلو از مجلس میخواهد در کار بورس دخالت نکند! وی شبیه روحانی، با تحریف نظارت به دخالت، لابد در صدد است تتمه سرمایه بورسی مردم را به نفع نورچشمیها مصادره کرده و کسی هم حرفی نزند! خیر جناب واعظی، مجلس کوتاه نمیآید!»
***
واردات ۴ میلیون تن کالای اساسی در ۱۰ ماهه ۹۹
معاون بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران از واردات 4 میلیون تن کالای اساسی به کشور در ۱۰ ماهه امسال خبر داد و گفت: انتظار میرود تا پایان سال هم ۴۰۰ هزار تن روغن به همراه سایر کالاها برای ذخایر استراتژیک وارد شود. امیر طالبی گفت: ۱۹۴ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی از آغاز سال تا پایان دیماه برای تأمین ذخایر استراتژیک کشور، در بنادر ایران پهلو گرفته و تخلیه شدهاند. طالبی میزان واردات کالاهای اساسی به کشور را در این مدت 4 میلیون تن اعلام کرد؛ این کالاها از بنادر جنوبی و شمالی به کشور وارد شده و سهم بندر امام از سایر بنادر بیشتر است. وی افزود: سهم بندر امام در ورود کالا به کشور ۴۵ درصد، بندرعباس ۳۱ درصد و چابهار ۱۷ درصد است و مابقی از بنادر شمالی وارد شد.
***
آخرین مهلت خوداظهاری دستگاههای استخراج رمز ارز
رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین گفت: شنبه آخرین مهلت خوداظهاری دستگاههای استخراج رمز ارز خواهد بود. محمدرضا شرفی گفت: با توجه با آغاز به کار سامانه خوداظهاری از تاریخ پنجم دیماه، تمام متقاضیان و دارندگان دستگاههای استخراج رمزارز در نهایت تا پنجم بهمنماه امکان ثبت و اظهار دستگاههای خود را خواهند داشت. وی افزود: این تاریخ به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد. ثبت و اظهار دستگاهها در سامانه خوداظهاری کاملا اختیاری بوده و الزامآور نیست. عواقب تصمیمگیری در این باره برعهده دارنده دستگاه است.
***
افزایش بودجه متناسبسازی حقوق بازنشستگان
حسینعلی حاجیدلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در لایحه بودجه پیشنهاد کرده بود ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای متناسبسازی حقوق بازنشستگان تخصیص یابد و سهم بازنشستگان تامین اجتماعی از این میان ۳۰ هزار میلیارد تومان بود که با مصوبه کمیسیون تلفیق این ۹۰ هزار به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان و سهم ۳۰ هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی به 90 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
***
شناسایی 8/1 میلیون خانه خالی
نماینده مردم تهران در مجلس در توئیتی از شناسایی 8/1 میلیون خانه خالی در 2 هفته پس از ابلاغ قانون مالیات بر خانههای خالی خبر داد. سیداحسان خاندوزی نوشت: «15 روز پس از ابلاغ قانون مالیات بر خانههای خالی، نخستین جلسه نظارتی کمیسیون، با حضور وزیر راهوشهرسازی برگزار شد. تاکنون 8/1 میلیون واحد خالی شناسایی شده که البته خطا هم دارد. عدم همکاری برخی دستگاهها با سامانه املاک و اسکان مشهود است که جلسات بعد حول الزام آنها خواهد بود». پیش از این اصلیترین بهانه مخالفان سیاست اجرای مالیات بر خانههای خالی، نحوه شناسایی این واحدها بود و معتقد بودند اساسا ابزاری برای شناسایی وجود ندارد و سیاستگذار مجبور است دست به دامن بررسی قبضهای پرداختی یا خوداظهاری در این زمینه شود. ناگفته نماند قانون مالیات بر خانههای خالی از سال 94 ابلاغ شده بود اما عباس آخوندی و محمد اسلامی (وزرای قبلی و فعلی راهوشهرسازی) اقدامی جدی در راستای اجرای این قانون انجام ندادند. در نهایت با روی کار آمدن مجلس یازدهم و فشارهایی آمده در این رابطه به دولت، وزارت راهوشهرسازی مکلف به تکمیل سامانه املاک و اسکان شد. البته این سامانه هنوز هم احتیاج به زمان بیشتر برای تکمیل رویههای خود دارد.
***
تقدیر فرماندار لاهیجان از بانک پارسیان
از بانک پارسیان در کارگروه اشتغال و سرمایهگذاری شهرستان لاهیجان تجلیل شد.
یونس محمودی، فرماندار شهرستان لاهیجان در کارگروه اشتغال و سرمایهگذاری این شهرستان با اعطای لوح تقدیر به رئیس شعبه لاهیجان بانک پارسیان، از همکاری و تلاشهای صادقانه رئیس و کارکنان این شعبه در ارائه تسهیلات اشتغالزایی تقدیر کرد.
گفتنی است در راسـتای اجرای برنامهها و سـیاستهای بانک پارسیان مبنی بر ارائه تسهیلات قرضالحسنه اشتغالزایی و همچنین حمایت از اقشار محروم و آسـیبپذیر و ایجاد و توسـعه اشـتغال پایدار، همکاران شعبه لاهیجان با ارائه خدمات مطلوب به این اقشار توانستند در این باره نقش موثری ایفا کنند.
ارسال به دوستان
افزایش قیمت هر عدد تخممرغ به 2 هزار تومان؛ یک شانه تخممرغ: 55 هزار تومان
شانههای تورم بر شانههای مردم
گروه اقتصادی: قیمت تخممرغ به رغم مازاد تولید در کشور از چند ماه پیش بشدت بالا رفته و همچنان قصد پایین آمدن ندارد. قیمت تخممرغ یک ماه است افزایش بیحساب و کتاب داشته و به شانهای 55هزار تومان و دانهای بین 1700 تا 2000 تومان رسیده است. به گزارش «وطن امروز»، در گزارش قبلی که به موضوع قیمت تخممرغ پرداختیم (2 دیماه)، قیمت هر شانه تخممرغ معادل یارانه نقدی یک ماه شده بود. حالا با گذشت نزدیک به یک ماه قیمت یک شانه تخممرغ رقم یارانه را هم پشت سر گذاشته و به بیش از 50 هزار تومان رسیده است. تخممرغ در پی افزایش قیمت دیگر محصولات پروتئینی مانند گوشت، مرغ و لبنیات افزایش قیمت یافته و از آنجا که این محصول به غذای دهکهای آسیبپذیر مشهور است، انتظار برای مدیریت بازار آن بیش از پیش احساس میشود. در واقع تولید تخممرغ در کشور بیش از نیاز است و حتی صادر میشود بنابراین افزایش بیش از اندازه قیمت پذیرفتنی نیست. در همین باره سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در نخستین نشست خبری خود اعلام کرد: تولید تخممرغ در کشور بیش از یک میلیون تن است و پیشبینی میشود امسال نیز افزایش یابد. هدایتالله اصغری، مدیرعامل اتحادیه مرغداران هم با تایید اینکه تولید داخلی کفاف نیاز مردم را میدهد، اظهار داشت: در حال حاضر به مقدار مورد نیاز بازار تهران و شهرستانها از طریق مجاری توزیع میادین میوه و ترهبار و فروشگاههای زنجیرهای، تخممرغ فله با قیمت شانهای ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان و بستهبندی شده با قیمت ۳۶ هزار تومان عرضه میشود. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گفت: در حال حاضر در تمام استانها بر اساس اعلام نیاز تخممرغ با قیمت مصوب در حال عرضه است و سعی میشود برای به تعادل رسیدن بازار از ۳ هزار تن نیاز روزانه کشور ۷۰ تا ۸۰ درصد با قیمت مصوب از طریق شبکه توزیع تعریف شده به دست مصرفکنندگان برسد. اصرار مسؤولان به فروکش کردن قیمت در بازار با توزیع تخممرغ دولتی در حالی است که مردم هنوز دسترسی به این تخممرغهای ارزان ندارند و این موضوع را میتوان با پرسه در میادین میوه و ترهبار متوجه شد.
* چه کسی تخممرغها را پر داد؟
با این تفاسیر سوالی که وجود دارد این است که چرا باید قیمت تخممرغ اینچنین سر به فلک بکشد. مسؤولان انگشت اتهام خود را در این رابطه به سمت واسطهها میگیرند. مدیرعامل اتحادیه مرغداران معتقد است: «افزایش قیمت ناشی از فعالیت واسطهها در این عرصه است». این ادعا در حالی مطرح میشود که تا اینجای سال هیچ اقدام مستمری برای کوتاه کردن دست این به اصطلاح دلالان و واسطهها نشده است.
* راهی برای حذف واسطهها نیست؟
امروز در تمام دنیا با سادهترین روشها از جمله استفاده از فناوریهای کامپیوتری نظیر اپلیکیشنها این واسطهها را حذف یا کم کردهاند اما هنوز معضل کشاورزی و دام کشور ما دلالی است. استفاده از اپلیکیشنها در حقیقت عرضه مستقیم در فضای مجازی است بدون اینکه دلالان بتوانند دخالتی بکنند. قیمتهای فرمایشی از یک سو و نداشتن مدیریت لازم برای اعمال قیمتهای مصوب، عامل چندنرخی شدن بازار و ورود دلالان از این رخنه به بازار تخممرغ است اما کشورها با ایجاد رقابت و افزایش تولید فروشندگان را مجبور میکنند قیمت را اتوماتیکوار کاهش دهند و در حقیقت دلالی هم حذف میشود.
* سیاست نامناسب صادرات و واردات؛ عامل گرانی تخممرغ
مشکل دیگر نداشتن مدیریت و سیاستهای صادرات و واردات است؛ مثلا تخممرغ زمانی که گران هم شده بود صادرات داشت، در حالی که الان کشورها بویژه در شرایط کرونا تامین نیاز داخل را در اولویت قرار دادهاند و صادرات خود را متوقف یا محدود کردهاند، ضمن اینکه تاثیر تصمیمات توقف صادرات بر بازار حداقل چندین ماه طول میکشد. بنابراین لازم بود مسؤولان قبل از اینکه قیمت داخل به حد انفجار برسد، صادرات را متوقف میکردند. مسؤولان به جای پرداختن به عوامل اصلی افزایش قیمت به ۲ عامل دمدستی که واسطهها و گرانی نهاده است میپردازند. البته کسی منکر تاثیر گرانی نهاده بر افزایش قیمت نیست اما مساله این است که نهاده تاثیر خود را طی ۲ سال گذشته بر بازار محصولات پروتئینی گذاشته ولی از چند ماه پیش وضعیت عرضه خوراک دام و طیور بهتر شد و قیمت نهاده هم تا حدودی فروکش کرد، بنابراین دلیل گرانی اخیر تخممرغ را در جای دیگری باید جستوجو کرد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|