|
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با پژمان علیپور کارگردان انیمیشن «بادها کجا میمیرند» به بهانه سالگرد بمباران شیمیایی سردشت
نفسهای بریده
عباس اسماعیلگل: شهرستان مرزی سردشت با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجانغربی و هممرز با عراق است. این شهرستان دارای ۳ بخش ربط، مرکزی و وزینه با ۶ دهستان، ۲۷۰ روستا و ۴ شهر است. سردشت هفتم تیرماه سال ۱۳۶۶ توسط رژیم بعث عراق بمباران شیمیایی شد که در این فاجعه انسانی ۱۲۰ نفر شهید و بیش از ۲ هزار نفر مصدوم شدند. رژیم بعث عراق در طول دوران جنگ تحمیلی بارها و بارها مناطق مسکونی کشورمان را مورد حمله هوایی قرار داد اما فجیعترین جنایت این رژیم استفاده از سلاح شیمیایی در این حملهها و دردناکتر از آن، غفلت جامعه جهانی از این جنایات بود. تعداد زیادی از شهروندان غیرنظامی در بمباران شیمیایی شهرهای «سردشت» و «اشنویه» در آذربایجان غربی، «حلبچه» در اقلیم کردستان عراق و روستاهای مریوان در استان کردستان بر اثر استنشاق گازهای شیمیایی جان خود را از دست دادند و طبق آخرین بررسیها، رژیم بعث عراق در طول ۸ سال دفاعمقدس با استفاده از ۶ هزار بمب شیمیایی در قالب ۲۴۲ نوبت بمباران، جنایتهای گستردهای را مرتکب شد که تنها بخش کمی از این جنایتها در رسانههای غربی منعکس شد اما به واقع بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیعترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات بسیاری به وجود آورد بهطوری که آثار جراحات جانبازان این فاجعه با گذشت 34 سال هنوز در میان مردم سردشت به چشم میخورد و خیلی از دختران نوجوان و جوانی که سال 66 بر اثر این بمباران شیمیایی مسموم شدند، بعدها با مادر شدن صاحب فرزندانی شدند که آنها هم به انواع مختلف از اثرات این مسمومیت رنج میبرند. بدونشک همین یک دلیل کافی است تا بمباران شیمیایی سردشت را «فاجعهآمیزترین جنایت جنگی» تاریخ بدانیم، حتی حضور هر ساله اعضای انجمن مصدومان شیمیایی سردشت در نمایشگاه عکس و اسناد این بمباران در حاشیه اجلاس سالانه سازمان جهانی منع گسترش سلاحهای شیمیایی (OPCW) در لاهه هلند هم نتوانسته است آنطور که شایسته است مظلومیت شهدا و جانبازان این بمباران شیمیایی را به رخ جهانیان کشد؛ از سوی دیگر باید گفت درخواستهای کشورمان برای مطرح شدن این جنایت در محاکم بینالمللی و برگزاری آیین یادبود و مراسم تکریم از جانبازان شیمیایی با حضور مسؤولان کشوری و استانی در سالروز این واقعه تلخ بخشی از تلاشها برای زنده نگهداشتن نفسهای سردشت طی سالها پس از این بمباران شیمیایی بوده است. اما بدون شک یکی از مهمترین وجوه روایت این فاجعه بزرگ تولید آثار هنری سطح بالا به شمار میرود که در این باره طی سالهای اخیر سهم مستندسازان بیشتر از سایر هنرمندان بوده و اهالی سینمای مستند با تولید دهها فیلم مستند و کوتاه به ابعاد گوناگون بمباران شیمیایی سردشت پرداختهاند بهطوری که یک مستند هم چند سال گذشته راهی بازار کن شد؛ فیلم مستند «سپیده دمی که بوی لیمو میداد» ساخته آزاده بیزار گیتی در بازار فیلم کن روی پرده رفت و مورد استقبال مخاطبان خارجی قرار گرفت تا اینکه بهرام توکلی سال 95 فیلم سینمایی «برف سرخ» را با محوریت بمباران شیمیایی سردشت به تولید رساند؛ فیلمی که بهرغم داشتن بازیگران مطرحی چون فاطمه معتمدآریا، صابر ابر، پارسا پیروزفر و پانتهآ پناهىها جلوی دوربین رفت اما از آن سال تاکنون از سرنوشت این فیلم هیچ خبری منتشر نشده است، از سوی دیگر محمدحسین مهدویان ۲ سال پیش با ساخت فیلم سینمایی پربازیگر «درخت گردو» روایتی متفاوت و دردناک برگرفته از داستانی واقعی از پدری سردشتی روایت کرد؛ پدری که در پی بمباران شیمیایی سردشت هر ۴ فرزندش را از دست داد. مسلما نفس ساخت فیلم سینمایی باکیفیت درباره این فاجعه در رساندن صدای مظلومیت مردم سردشت به جهانیان از اهمیت بسیاری برخوردار است اما مسلما کافی نیست. سینمای انیمیشن هم برای تولید در این باره پیشقدم شده است و پژمان علیپور با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی انیمیشن «بادها کجا میمیرند» را با موضوع بمباران شیمیایی آماده پخش کرده است. در نتیجه باید گفت، نگارنده امیدوار است اهالی فرهنگ و هنر با دغدغهمندی و مسؤولیتپذیری بیشتری نسبت به وقایع مهم کشور در تولید آثار شاخص و فاخر اقدام کنند. ***
۶۴۲ پرونده جدید احراز برای جانبازان شیمیایی سردشت ثبت و تشکیل شد
مدیرکل مصدومان شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: در پی پیگیریها و درخواست شماری از مصدومان شیمیایی سردشت برای احراز جانبازی شیمیایی خود، ۶۴۲ فقره پرونده جدید ثبت و پس از تشکیل به بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی شد. سعید عطاری اظهار داشت: جهت احراز جانبازان شیمیایی در مرحله جدید که از سال گذشته آغاز شده بود، در کمیته ۳ نفره شهرستانی اسناد و مدارک ۷۷۷ نفر درخواستکننده جدید بررسی شد که از این تعداد اسناد و مدارک اولیه ۶۴۲ نفر تایید و احراز شد. وی اضافه کرد: از این تعداد نیز اسناد و مدارک ۵۰۰ نفر فعلا در سیستم ثبت شده تا برای این افراد کمیسیون پزشکی برگزار شود. وی با اشاره به اینکه نگاه ویژه و خاصی نسبت به شهرستان سردشت در این زمینه وجود دارد، افزود: آمادگی کاملی برای برگزاری کمیسیون پزشکی وجود دارد اما با توجه به شرایط کرونایی موجود امکان برگزاری آن در حال حاضر وجود ندارد. عطاری بیان کرد: ۷۸۲ نفر دیگر از این مصدومان نیز در نوبتدهی مرحله دوم هستند که در صورت مهیا شدن شرایط برگزاری کمیسیون پزشکی، هر چه سریعتر به پرونده آنها نیز رسیدگی خواهد شد. وی با اشاره به وضعیت کلینیک و داروخانه جانبازان شیمیایی این شهرستان، گفت: از بابت تامین دارو مشکل خاصی وجود ندارد و تنها دغدغه و مانع اصلی کلینیک، عدم تمایل به کار پزشکان متخصص در کلینیک است که تا حدودی برای رفع آن نیز اقداماتی شده اما باید دانشگاه علومپزشکی و وزارت بهداشت راهکاری مناسب برای رفع آن بیابند و یاریگر مرکز مصدومان شیمیایی باشند.
***
روایتی عاشقانه از غم سردشت
مصطفی پورکیانی: انیمیشن «بادها کجا میمیرند» ساخته پژمان علیپور از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که در آستانه سیوچهارمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت، قرار است رونمایی شود. در خلاصه داستان انیمیشن «بادها کجا میمیرند» آمده است: «این فیلم درباره بمباران شیمیایی سردشت، یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی است که در واقع نخستین شهر شیمیایی شده جهان محسوب میشود که در آن از گاز خردل استفاده شده است». تمام فیلم، تراولینگی از روایتی اپیزودیک و نگاهی شاعرانه به زندگی در سردشت، قبل از بمباران، لحظه بمباران و سالها بعد از بمباران شیمیایی است و یک رابطه عاشقانه این لحظات را همچون حلقههای زنجیری به هم متصل میکند. پژمان علیپور، تهیهکننده و کارگردان این انیمیشن در گفتوگو با «وطن امروز» درباره انگیزهای که باعث شد تا سراغ چنین سوژهای برود، گفت: طرح اولیه این کار را حدود 4 سال پیش به مرکز گسترش پیشنهاد دادم؛ البته ایده این کار به حدود 15 سال پیش برمیگردد که من همیشه این دغدغه را داشتم که کاری برای بمباران شیمیایی سردشت انجام دهم ولی سوژه مناسبی به ذهنم نمیرسید. ماجرا از 4 سال پیش شروع میشود که این ایده را مطرح کردم و به تصویب رسید ولی چون فیلمنامه اولیه مرا راضی نمیکرد، بازنویسی شد و اعمال تغییرات تا شروع تولید و به سرانجام رسیدن کار در نهایت ۴ سالی طول کشید؛ در واقع دوستان مرکز گسترش همان ایده اولیه مرا پذیرفتند ولی سختگیریهای خود من باعث شد تا زمان تولید این کار قدری طولانی شود. وی افزود: طرح اولیه این کار حدود 6 دقیقه بود ولی در نهایت خروجی کار حدود 13 دقیقه شده است. این کار به نحوی انیمیشن مستند به شمار میآید، چون به یک روایت واقعی میپردازد که در سال 66 اتفاق افتاده است.
علیپور درباره روایت داستانی این انیمیشن گفت: این کار روایتی اپیزودیک است و شخصیتمحور نیست و کاراکتری وجود ندارد که بخواهیم قصه آن را دنبال کنیم. این روایت به ۳ بخش تقسیم میشود؛ قبل از بمباران، لحظه بمباران و سالها پس از این حادثه. مقطع قبل از بمباران زمان بیشتری از ماجرا را به خود اختصاص داده است و به خاطر نشان دادن آثار این حادثه، سالهای بعد از این ماجرا نیز در کار ما روایت شده است. این ۳ روایت را رابطه عاشقانه یک پسر و دختر جوان به هم وصل میکند. کارگردان انیمیشن «بادها کجا میمیرند» در ادامه، فراموشی حادثه سردشت توسط رسانهها را یکی از اصلیترین انگیزههای خود برای ساخت این اثر عنوان کرد و افزود: موقعی که جوانتر بودیم، تا جایی که به خاطر دارم همیشه حادثه شیمیایی حلبچه عراق در رسانهها بیشتر مطرح میشد؛ با وجود اینکه آنها ایرانی نبودند ولی هر ساله برایشان سالگرد گرفته میشد، در حالی که حادثه سردشت به اندازه حلبچه دیده نمیشد و این دیده نشدن همیشه در ذهن من وجود داشت. البته در چند سال اخیر نگاه ویژهتری به سردشت شده که میتوان به فیلم «درخت گردوی» آقای مهدویان و آثار دیگر اشاره کرد ولی من به دنبال نگاه و فرم خاص خودم بودم. درواقع من در این کار از فرم به محتوا رسیدم به این صورت که کل ماجرا به صورت معکوس و سایهوار در آب یک رودخانه به تصویر کشیده میشود و همین باعث شد من درگیر یک سری محدودیتها شوم که البته در دل آنها اتفاقا به خلاقیتی رسیدم که کار را جذابتر کرده است. وی ادامه داد: به لحاظ مالی 90 درصد این کار توسط مرکز گسترش حمایت شده و 10 درصد مابقی توسط خود من هزینه شده است، البته این توضیح را اضافه کنم که مرکز گسترش بر اساس همان تفاهمنامه اولیه یک کار 6 دقیقهای هزینههای مالی این کار را عهدهدار شده و هزینه 7 دقیقه بعدی کاملا به صورت شخصی انجام شده و چون من به این فیلمنامه رضایت دادم، در نتیجه باقی هزینهها را نیز خودم متقبل شدم. علیپور درباره زمان توزیع و اکران این کار گفت: تریلر 30 ثانیهای و کاور موسیقی این کار به بهانه سالگرد ابن حادثه رونمایی خواهد شد و زمان دقیق اکران برعهده مرکز گسترش خواهد بود. معمولا آنها آثار کوتاه را ابتدا به جشنوارههای خارجی و داخلی ارسال میکنند و پس از آن به احتمال زیاد در پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی منتشر خواهند کرد.
ارسال به دوستان
پخش «کلبه عمو پورنگ» از سر گرفته میشود
پخش قسمتهای جدید مجموعه «کلبه عمو پورنگ» از امروز از سر گرفته میشود. به گزارش «وطنامروز»، پخش قسمتهای جدید مجموعه «کلبه عمو پورنگ» به کارگردانی احمد درویشعلیپور و تهیهکنندگی مسلم آقاجانزاده امروز از سر گرفته میشود. سپیده خداوردی، امیر غفارمنش، سارا منجزیپور و افشین سنگچاپ جدیدترین چهرههایی هستند که به گروه بازیگران «کلبه عمو پورنگ» اضافه شدهاند.
پخش قسمتهای جدید این مجموعه از امروز دوشنبه ۷ تیر از سر گرفته خواهد شد. این مجموعه در قالب نمایشی و برخوردار از بخشها و آیتمهای متنوع با رگههای طنز است که به موضوعاتی همچون تحکیم روابط کودکان و خانواده و پرداختن به مفاهیم سبک زندگی ایرانی- اسلامی، تشویق به حفظ محیطزیست و رعایت مسائل شهری و احترام به قوانین میپردازد. داریوش فرضیایی، کمند امیرسلیمانی، رامین ناصرنصیر، فرهاد بشارتی، سپند امیرسلیمانی، آرش میراحمدی، آرش نوذری، امیر سهیلی، ابراهیم شفیعی، سوسن پرور، امیرمحمد متقیان، سعید امیرسلیمانی و محمدرضا داوودنژاد بازیگران این مجموعه هستند.
ارسال به دوستان
بدرقه کاروان المپیک ایران با فیلمهای ورزشی
برای بدرقه کاروان المپیک برنامههایی چون «عصرانه کارتون»، «طلایهداران المپیک»، «بدرقه کاروان المپیک»، جشنواره شعر و ترانه، نمایش فیلمهای ورزشی و... برگزار میشود. به گزارش «وطنامروز»، مستندهای «جایی برای فرشتهها نیست» ساخته سام کلانتری و «نینجای ایرانی» ساخته مرجان ریاحی از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در قالب برنامهای برای بدرقه کاروان المپیک ایران به ژاپن نمایش داده میشوند. در هفته المپیک (۵ تا ۱۰ تیر) برنامههایی از جمله «عصرانه کارتون»، «طلایهداران المپیک»، «بدرقه کاروان المپیک»، ویژهبرنامه تلویزیونی، جشنواره شعر و ترانه و رونمایی از محصولات فرهنگی و... در منطقه فرهنگی و گردشگری عباسآباد تهران برگزار میشود. در قالب این برنامه ۵ فیلم ورزشی شامل «تختی» به کارگردانی بهرام توکلی، «ضربه فنی» فیلمی از غلامرضا رمضانی، «صفر تا سکو» به کارگردانی سحر مصیبی، «نینجای ایرانی» ساخته مرجان ریاحی و «جایی برای فرشتهها نیست» به کارگردانی سام کلانتری در سالن ۸ باغ کتاب در ۲ سانس ۱۶ تا ۱۸ و ۱۸ تا ۲۰ روی پرده میروند. «جایی برای فرشتهها نیست» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مستندی درباره تیم ملی دختران اسکیت هاکی ایران و مشکلات پیچیده آنان در راه مسابقات آسیایی کرهجنوبی است که ورزش، بهانهای برای وارد شدن به زندگی این دختران شده است. این فیلم، پرجایزهترین مستند سینمایی سال ۹۸ است که سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و 4 جایزه از جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» از جمله جایزه ویژه تماشاگران این جشنواره را کسب کرده است.
ارسال به دوستان
«نیوکمپ» عرضه اینترنتی شد
روایتی از قهرمانان زنگزده
مستند «نیوکمپ» به کارگردانی محمد محمودی با موضوع ترک اعتیاد، عرضه اینترنتی شد.
به گزارش «وطنامروز» به نقل از روابط عمومی خانه مستند، فیلم مستند «نیوکمپ» روایتی از ترک اعتیاد چند جوان و زندگی پس از اعتیادشان است که همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر عرضه اینترنتی شده است.
در توضیح این اثر آمده است: مستند «نیوکمپ» روایتی متفاوت از قهرمانان زنگ زدهای است که دیگر نمیخواهند بیمار باقی بمانند.
این مستند روایتی از زندگی ۵ نفر با تمرکز بر شخصیتی به نام علی است. این افراد همگی توانستهاند از اعتیاد عبور کرده و دوران پاکی خود را شروع کنند. علی که مالک یک خانه و زمینهای کشاورزی است، حالا خانه خود را در اختیار افرادی قرار میدهد که اعتیاد را ترک کردهاند؛ این خانه که آن را «نیوکمپ» مینامند تبدیل به محلی برای آرامش روحی و روانی این قهرمانان خاموش شده است.
تصویربرداری این مستند به سبب سختی نزدیک شدن به هر کدام از شخصیتها ۳ سال به طول انجامید، این افراد پس از بهبودی حتی موفق میشوند بر علیه یک ظلم به منطقه خود نیز اعتراض کرده و در نهایت پس از پیگیریهای فراوان موفق میشوند حق خود و اهالی روستایی را که در آن ساکن هستند، بگیرند.
فیلم مستند نیمهبلند «نیوکمپ» در ۵۰ دقیقه به نویسندگی و کارگردانی محمد محمودی و تهیهکنندگی مهدی مطهر تولیدشده خانه مستند است و چهارشنبه ۹ تیرماه ساعت ۲۲ نیز از شبکه مستند روی آنتن خواهد رفت.
ارسال به دوستان
«کار من بود» راهی بازار نشر شد
چگونه مشروطه به کودتا ختم شد
کتاب «کار من بود»؛ چگونه مشروطه به کودتا ختم شد، نوشته محمد رحمانی به همت انتشارات «راه یار» چاپ و راهی بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، در مقدمه این کتاب که نخستین جلد از عناوین ناشر در رده کتابهای «روزگار ایران» است، چنین آمده است: «پس از انتشار کتاب تاریخ مستطاب آمریکا تصمیم گرفتیم کتاب مشابهی را با موضوع تاریخ پهلوی تولید و منتشر کنیم... «کار من بود» حاصل ایدهای است که از سال ۱۳۹۶ بتدریج پخته و کامل شده. در طرح فعلی تلاش میکنیم یک دور تاریخ پهلوی را از زمینههای سقوط قاجار تا پیروزی انقلاب اسلامی روایت کنیم. به نظر خودمان مهمترین ویژگی این مجموعه، چیز دیگری است. تاکنون بیش از صد عنوان کتاب از خاطرات رجال سیاسی و نظامی دوران پهلوی در ایران و بیشتر خارج از ایران، منتشر شده است. طرح اصلی ما در این مجموعه، روایت تاریخ پهلوی با تکیه بر روایت شفاهی رجال سیاسی و نظامی این دوران بوده است. تاریخ شفاهی در مقایسه با گونههای دیگر روایت تاریخ، ویژگیهای ممتازی دارد که دقیقا در این انتخاب مدنظر ما بوده است. پرداختن به جزئیات اتفاقات، روایت انسانی تاریخ با اشاره به انگیزهها و احساسات بازیگران، برخورداری از زبانی صمیمی و ساده در روایت، حفظ بازتاب شخصیت بازیگران در روایتها و... بخشی از این ویژگیهاست. البته نمیتوانستیم برای ارائه روایتی پیوسته و منطقی، تنها از منابع شفاهی استفاده کنیم اما تکیه حداکثری بر این منابع همواره مدنظرمان بوده است. البته قوت و ضعف منابع شفاهی در مقاطع تاریخی و موضوعات مختلف، متفاوت است». ارسال به دوستان
ماجرای تخریب ۲ سینمای قدیمی مشهد چه بود؟
مدیرعامل مؤسسه «بهمن سبز» درباره حواشی تخریب ۲ سینمای قدیمی مشهد توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش «وطنامروز»، سیدمصطفی حسینی، مدیرعامل مؤسسه بهمن سبز درباره برخی حواشی تخریب ۲ سینمای قدیمی شهر مشهد گفت: مؤسسه بهمن سبز به عنوان بازوی سینماداری حوزه هنری از ۲ سال قبل با اجرای «طرح بازسازی و توسعه سینماها» اتفاقا در مسیر حفظ و احیای سینماهای ماندگار در کشور قدم برداشته و تا به امروز ۴۰ سینمای خاطرهانگیز و قدیمی در کشور را با بازسازی و توسعه کامل به چرخه اکران بازگردانده است.
حسینی عنوان کرد: همانطور که امروز بحران کرونا چالش بزرگی را پیش روی سالنهای سینما و آینده آنها قرار داده است، از سالها پیش به دلایل مختلفی نظیر لزوم تنوع اکران همزمان چند فیلم و برخورداری سالنها از امکانات روز مطابق نیاز مخاطبان، به مرور سینماهای قدیمی تکسالنه متروکه شده و از مدار اقتصادی اکران خارج شدند. لذا مدلهای جدید توسعه و روندهای آتی سینماها در دنیا اقتضا میکند سینماهای تکسالنه فرسوده و قدیمی با حفظ بنای اصلی و در قالب یک مجموعه فرهنگی به پردیسهای مجهز چندمنظوره تبدیل شوند.
وی ادامه داد: مؤسسه بهمن سبز در همین مسیر در کنار حفظ آن ۴۰ سینما، در ۲ سال اخیر ۵۴ سالن جدید را در همین سینماهای ماندگار احداث کرد که نمونههای جدید و هنرمندانه آن را میتوان در پردیس سینمایی ساحل و چهارباغ اصفهان، پردیس سینمایی عصر جدید گرگان، پردیس سینمایی بهمن شهرکرد، پردیس سینمایی بهمن سنندج، پردیس سینمایی بهمن تهران و... مشاهده کرد. لذا افزایش سرانه فرهنگی استانها و بهرهبرداری فرهنگی از بناهای فرهنگی سیاست کلی ما بوده است.
این مدیر سینمایی در ادامه افزود: همانطور که میدانید برخلاف شیوههای قدیمی احداث سینما با تمرکز سالنها در یک راسته و با فواصل نزدیک به هم، با تغییر فضای شهری جامعه امروز نیاز به توزیع متوازن و مطابق با توسعه شهری سالنها دارد. در این مسیر هر چند تمام تلاش برای حفظ سینماهای ماندگار است اما به طور مثال شما نمیتوانید تمام سینماهای حول میدان انقلاب را توسعه دهید، چرا که اساسا به دلیل موقعیت مرکزی شهری، حضور در طرح ترافیک، تراکم انبوه و عدم وجود پارکینگ مجوز این کار صادر نمیشود؛ لذا آینده و افقی برای توسعه فرهنگی ندارند. تنها در صورت ارزشمند بودن و ثبت در میراث فرهنگی، امکان حفظ، مرمت و تبدیل شدن به موزه وجود دارد.
ارسال به دوستان
نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاعمقدس فراخوان داد
فراخوان نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاعمقدس ویژه سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با شعار «حفظ هویت ملی با تولید آثار فاخر» منتشر شد. به گزارش «وطنامروز» فراخوان نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاعمقدس ویژه سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با شعار «حفظ هویت ملی با تولید آثار فاخر» منتشر شد. بر اساس این گزارش، به منظور ارزیابی آثار منتشره در حوزه دفاعمقدس، ارج نهادن به تلاش باارزش و پایدار فعالان عرصه فرهنگ و ادب پایداری و نشر فرهنگ والای دفاعمقدس و مقاومت، توجه به دستاندرکاران تولید کتابهای با موضوع اقتدار و عزت ملی، تقدیر از پدیدآورندگان آثار (نویسندگان، ناشران و...) و تبیین مباحث نظری ادبیات دفاعمقدس و مقاومت بینالملل اسلامی، «نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس» در مقطع سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در سال ۱۴۰۰ برگزار میشود. در این دوره به لحاظ انجام عملی شعار «حفظ هویت ملی با تولید آثار فاخر» انتخابها با دقت و حساسیت بیشتری انجام میشود و صرفا آثار ممتاز برگزیده خواهند شد.
ارسال به دوستان
اجرای طرح ملی ۱۴۵۵ در رادیو قرآن
طرح ملی ۱۴۵۵ از سوی شبکه رادیویی قرآن با محوریت حفظ و مفاهیم ۷۰ آیه از قرآنکریم برگزار میشود. به گزارش «وطنامروز»، در این طرح که امسال پانزدهمین دوره خود را پشت سر میگذارد، قرار است به مدت 70 روز در فصل تابستان، مفاهیم 70 آیه موضوعمحور از قرآنکریم طی 10 هفته برای مخاطبان تبیین شده و روشهای حفظ آن به وسیله کارشناسان رادیو قرآن ارائه شود. بر اساس این گزارش، تمام شبکههای رادیویی سازمان صداوسیما با محوریت شبکه رادیویی قرآن طرح ملی 1455 را با پخش آیتمهای کوتاه یک دقیقهای و ۳ دقیقهای برگزار میکنند و اجرای این طرح از روز شنبه پنجم تیرماه آغاز شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|