|
فدراسیون جهانی تکواندو اعتراض ایران را رد کرد
به دنبال اقدام فدراسیون جهانی تکواندو در عدم محاسبه امتیاز مدال طلای تورنمنت لبنان توسط میرهاشم حسینی، تکواندوکار المپیکی ایران در رنکینگ که باعث سختتر شدن قرعه وی برای حضور در المپیک شده است، فدراسیون تکواندو نسبت به این تصمیم فدراسیون جهانی اعتراض کرد. آرش فرهادیان با تایید این خبر، اظهار کرد: فدراسیون جهانی نیز در پاسخ به اعتراض ایران با بیان دلایل تصمیم خود، اعلام کرد ۲۰ امتیاز رقابتهای لبنان برای میرهاشم حسینی محاسبه نمیشود.
ارسال به دوستان
لغو ناگهانی و شائبهبرانگیز منع جذب خارجیها
خارجی بیاید اما باکیفیت
سیده الهه موسوی: اگر بخواهیم مهمترین و شاخصترین وجه تمایز لیگ برتر بیستم را با ادوار پیشین بیان کنیم، بدون اغراق، قانون منع جذب بازیکن و مربی خارجی، بهترین وجه فوتبال مثلا حرفهای ما بود؛ قانونی که به دلیل مقابله با افزایش بدهیها و پروندههای خارجی باشگاههای کشورمان در مجامع بینالمللی وضع شد و البته اندوه وسیعی را نیز برای شبکههای دلالی در پی داشت؛ قانونی که برخی آن را زمینهساز رشد و پرورش استعدادهای بیشتر در فوتبال کشورمان دانستند. کارشناسان واقعی و دلسوز ورزش فوتبال کشور بارها اعلام کردهاند باشگاههای ما با خرید بازیکنان بنجل خارجی، نهتنها هیچ رشد و پیشرفتی نمیکنند، بلکه پول بیتالمال را عملا به جیب برخی واسطهها و دلالهایی میریزند که هدفی جز چپاول سرمایههای این کشور ندارند.
اگر بخواهیم مروری بر بازیکنان بیکیفیت خارجی در تاریخ لیگ برتر داشته باشیم، فهرستی بلند بالا میشود که معلوم نیست انتهایش به کجا میرسد. از بازیکن پرندهفروش (!) که به اسم مهاجم گلزن به پرسپولیس آمد تا بازیکنی که هیکل و اضافه وزنش آدم را یاد وزنهبرداران سنگین وزن میانداخت، همه و همه نشانگر یک واقعیت تلخ بود؛ دلالها و شیادها به فکر فوتبال و رشد و پیشرفتش نیستند و فقط به منفعت چند ده و شاید چند صد هزار دلاری خود از این انتقالها فکر میکنند.
لیگ برتر بیستم اما وجه تمایزش با سایر فصول، نصب تابلوی ورود ممنوع مقابل خارجیها بود. قطعا بازیکنان ایرانی فراوانی داریم که بسیار بهتر از این خارجیهای بیکیفیت هستند و میتوان با میدان دادن به جوانان شایسته ایران آنها را به ستارگان بزرگی چون مهدی طارمی، سردار آزمون، علی قلیزاده و... تبدیل کرد.
برخی به بهانههای واهی از جمله افزایش دستمزد بازیکنان ایرانی به دلیل قانون منع جذب خارجیها، از ماهها قبل زمزمه لغو این قانون را در فضای فوتبال کشور مطرح کردند. این عده که با قانون منع حضور خارجیها نتوانسته بودند به اندازه هر سال خوراک چرب و لذیذی از فروش بازیکنان بنجل خارجی داشته باشند، مدام انتقاد میکردند چرا چنین قانونی در فوتبال حرفهای ایران مصوب شده است؟ کجای دنیا چنین قوانینی وضع میشود؟ و سخنان بیهودهای که در تلاش بود این قانون ضدفساد را از بین ببرد.
البته این افراد نمیگویند در کجای دنیا با شیوع ویروس کرونا، دستمزد بازیکنان چند برابر افزایش پیدا کرده است؟ حتی باشگاههای بزرگ نظیر بارسلونا و رئالمادرید هم در این دوران مجبور به کاهش دستمزد ستارههای خود شدند. چرا آن زمان فوتبال ایران با فوتبال کشورهای دیگر مقایسه نشد؟ اصلا اگر این قانون منع جذب خارجیها لغو شود، آیا دستمزد بازیکنان فوتبال باشگاهی کشورمان کم خواهد شد؟
این عده چرا با دلایل واهی به فکر انحراف افکار عمومی هستند؟ آنها دلشان به حال فوتبال نسوخته و ناراحت درآمد چندین هزار دلاری خود هستند که در لیگ بیستم محقق نشده است. از سوی دیگر، شرایط سخت اقتصادی کشور و باشگاههای ما اجازه جذب بازیکنان خارجی را نمیدهد. هنوز شکایتهای متعدد خارجیها علیه باشگاهها و حتی فدراسیون در محاکم قضایی بینالمللی در جریان است. هر روز در رسانهها خبر احتمال کسر امتیاز از فلان باشگاه را به دلیل بدهی خارجی میخوانیم و میشنویم. چرا در چنین شرایطی مدیران تصمیمساز فدراسیون خبر از لغو چنین قانونی میدهند؟ آیا آنها از وضعیت فوتبال و باشگاههای کشورمان بیخبرند؟
در لیگ برتر بیستم که 15 بازیکن خارجی از گذشته در باشگاههای ما حضور داشتند، چه منفعتی برای این باشگاهها به ارمغان آوردند؟ شیخ دیاباته در این فصل در استقلال یک خط در میان به دلایل مختلف غایب بود. میلیچ هم هر از گاهی از پرداخت نشدن بموقع دستمزدش گلایه کرد و در پایان نیز بار سفر را بست و رفت. در پرسپولیس رادوشوویچ، دروازهبان کروات در حساسترین مقطع فصل که پرسپولیس در کورس قهرمانی است، دست مربیان این تیم را در حنا گذاشته و به دلیل پرداخت نشدن بموقع مطالباتش از ایران رفته است.
حمزاوی در تراکتور تبریز جز ماجراهای محیرالعقول ضبط گذرنامهاش، چه گلی به سر این تیم محبوب آذربایجان زده است؟ حتی کیروش استنلی در سپاهان دچار افت شدیدی شده و در این فصل چند دقیقه آخر به میدان میآید. تازه این نفرات باکیفیت خارجی حاضر در لیگ برتر ما بودند و بیکیفیتها که قصه پرغصهشان حکایت دیگری دارد.
اکنون هم برخی دلالها و کارچاقکنها به دنبال فشار بر فدراسیون فوتبال هستند تا این قانون خوب [ ممنوعیت جذب مربی و بازیکن خارجی] را لغو کنند. آنها برای کارشان یک دلیل مهم دارند؛ جیب بیانتها و سود کلان ارزی خودشان، اگر نه بقیه مسائل و صحبتهای به ظاهر کارشناسی، توجیهی بیش نیست. حال سوال این است: چرا فدراسیون داخل این دام افتاده؟
***
فضا برای ورود خارجیها مهیا نیست
کسی با ورود بازیکن باکیفیت خارجی مخالف نیست. برای مثال فصل قبل همین شیخ دیاباته عصای دست استقلال شد، یا بشار رسن چندین سال از بهترینهای پرسپولیس بود اما باید پذیرفت به علت رشد بیحد و مرز قیمت ارز و مشکلات مالی رایج، فوتبال ما توان پرداخت بموقع مطالبات این بازیکنان را ندارد و آنها با شکایت، مصائب بزرگتری را برای باشگاههای ما پدید میآورند.
از سوی دیگر همین بیپولی و دیرکرد در پرداخت حقوق موجب افت آنها میشود؛ درست همان چیزی که این فصل برای ۲ خارجی استقلال رخ داد، یا گلر کروات پرسپولیس که رفت و تازه بعد از کلی منتکشی قرار است سهشنبه این هفته به تهران بازگردد.
از این رو باید پذیرفت در چنین وضعیتی باز نشدن درهای ورودی به روی خارجیها در مجموع فواید بیشتری برای فوتبال ایران دارد. دستکم ستارههای خودمان مجال بیشتری برای درخشش پیدا میکنند و اگر در آینده مشکلات مالی و همچنین ارزی باشگاهها حل شد، باید با دقت بیشتری سراغ خارجیها رفت. متاسفانه دلالان و واسطهها سود هنگفتی از حضور هر خارجی در ایران میبرند و از آنجا که نفوذ بسیار زیادی در نهادهای تصمیمگیر دارند، شاید اتفاقات نه چندان خوبی برای فوتبال ایران رخ دهد.
ارسال به دوستان
تأکید بر باز شدن پنجره نقل و انتقالات استقلال بعد از پرداخت مطالبات
جزئیات جدید از شکایت دیاباته به فیفا
در صورتی که باشگاه استقلال در هر زمان مطالبات دیاباته را پرداخت کند، پنجره نقل و انتقالاتی این باشگاه فورا باز خواهد شد؛ موضوعی که در نامه ارسالی به فدراسیون فوتبال و باشگاه استقلال بر آن تاکید شده است. خبر شکایت شیخ دیاباته از باشگاه استقلال و بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی این باشگاه توسط مهاجم اهل مالی در حالی منتشر شد که بعد از انتشار آن تحلیلهای مختلفی درباره نوع محرومیت این باشگاه شکل گرفت. به طور مثال عنوان شده نامه منتشر شده نامه دبیرخانه فیفاست، در حالی که نامه مورد نظر بعد از بررسی در شورای حل اختلاف، توسط کمیته وضعیت فیفا به باشگاه استقلال ارسال شده است. فیفا بعد از شکایت شیخ دیاباته در تاریخ 20 ژوئن (30 خردادماه) رای کمیته انضباطی خود را به باشگاه استقلال ابلاغ کرده و سپس به باشگاه استقلال 45 روز فرصت داد مطالبات وی پرداخت شود در غیر این صورت پنجره نقل و انتقالات به صورت اتوماتیک بسته خواهد شد. در نامه اولیه به باشگاه استقلال که در شورای حل اختلاف حق به دیاباته داده شده، آمده این بازیکن حقوق ماهانه 35 هزار دلاری خود را به علاوه رقم دیرکرد و جریمه آن را در این مدت دریافت نکرده است. در بند 6 نامه تاکید شده است: در صورتی که باشگاه بدهی این بازیکن را تا 45 روز پرداخت نکند (که این 45 روز از ارسال نامه اولیه فیفا گذشته است)، این باشگاه با مشکلاتی نظیر عدم جذب بازیکن داخلی و بینالمللی جدید به مدت 3 فصل مواجه خواهد شد. همچنین با وجود اعلام برخی رسانهها مبنی بر اینکه اگر استقلال پول دیاباته را پرداخت کند، باز هم پنجره نقل و انتقالات بسته میماند اما هر زمان این باشگاه مطالبات مهاجم اهل مالی را بدهد، پنجره باز خواهد شد. در نامه ارسالی اشاره شده باشگاه استقلال از 3 پنجره نقل و انتقالاتی پیش رو به دلیل عدم پرداخت مطالبات این بازیکن محروم شده اما هر زمان مطالبات پرداخت شود، بلافاصله محرومیت برداشته خواهد شد. ضمن آنکه استقلال 3 پنجره نقل و انتقالاتی فرصت دارد مطالبات این بازیکن را پرداخت کند و در صورتی که این کار را نکند، محرومیتهای دیگری توسط کمیته انضباطی فیفا برای این باشگاه در نظر خواهد گرفته شد. هر زمان استقلال مطالبات دیاباته را پرداخت کند، پنجره نقل و انتقالاتیاش باز خواهد شد و این باشگاه نگرانیای بابت این موضوع نخواهد داشت. ارسال به دوستان
اخبار
در نامه خادم به قالیباف افشا شد
سهلانگاری وزارت ورزش در گرفتن بودجه
معاون پیشین پارلمانی و امور حقوقی وزارت ورزش در نامهای به رئیس مجلس از سهلانگاری این وزارتخانه در پیگیری دریافت بخش عمدهای از بودجه ورزش خبر داد و خواستار رسیدگی به این مشکل شد. امیررضا خادم که تا اسفندماه سال ۹۷ به عنوان معاون پارلمانی و امور حقوقی وزارت ورزش فعالیت میکرد، در نامهای به رئیس مجلس شورای اسلامی از سهلانگاری این وزارتخانه برای پیگیری و دریافت بخشی از بودجه ورزش خبر داده و از وی خواسته است با کمک نمایندگان مجلس این «خسران» را جبران کنند.
در نامه خادم خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی آمده است: احتراما به استحضار میرساند بتازگی مطلع شدم در نتیجه بیتوجهی و سهلانگاری وزارت ورزش و جوانان، متأسفانه اعتباراتی که پس از چند سال دوندگی و توجیه نمایندگان محترم مجلس با کمک همکارانم در آن وزارت توانسته بودیم در زمان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، از محل ۹ درصد مالیات ارزش افزوده و عوارض فروش سیگار و نوشابههای گازدار برای ورزش و جوانان کشور لحاظ و در قوانین مرتبط بگنجانیم، به طور ناباورانهای در طی تصویب و ابلاغ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده کاملا حذف گردیده است! این خسران بزرگ، باعث از دست رفتن قریب به سهچهارم بودجه و اعتبارات حوزه ورزش و جوانان میشود که در قوانین مذکور جهت ترویج و تسهیل ازدواج و اشتغال جوانان، تکمیل پروژههای نیمهتمام، توسعه ورزش همگانی، ورزش جانبازان و معلولان، ورزش روستایی و عشایری و ورزش مدارس در شهرها و روستاهای کشور اختصاص یافته است اما بر اساس قانون جدید از سال ۱۴۰۱ به طور کامل حذف خواهد شد!!! به تعبیر دیگر، سهلانگاری متولیان امور ورزش و جوانان کشور، به عدد و رقمهای دیده شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، بانی فاجعهای شده که نتیجه آن عبارت است از کسر ۵۰ هزار میلیارد ریال از کل بودجه ۶۰ هزار میلیارد ریالی ورزش و جوانان کشور! لذا به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ و مظلوم ورزش و جوانان کشور از جنابعالی تمنا دارم دستور فرمایید با استناد به مواد ۷۳ و ۹۴ قانون برنامه ششم، موضوع از طریق طرحی از جانب مجلس و یا لایحه از جانب دولت به صورت دوفوریتی ارائه شود تا انشاءالله با حمایت نمایندگان محترم، آب رفته به جوی بازگشته و دولت بعد، در حوزه ورزش و جوانان وارث یک مصیبت عظیم از سوی مدیران حال حاضر وزارت ورزش و جوانان نباشد.
***
جزئیات جلسه هیأترئیسه فدراسیون فوتبال اعلام شد
هیاترئیسه فدراسیون فوتبال تصمیمات خود را برای ادامه همکاری با برخی سرپرستان کمیتهها گرفت. نشست هیاترئیسه فدراسیون فوتبال در مرکز ملی فوتبال برگزار شد که طی آن مسائل مختلفی درباره فوتبال پایه، انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال امید، انتخاب خزانهدار و تصمیمگیری درباره ادامه فعالیت منصور قنبرزاده مورد بررسی قرار گرفت. حسین شریفی، سرپرست روابط عمومی فدراسیون فوتبال با اشاره به این نشست گفت: جلسه امروز (دیروز یکشنبه) به مدت ۵ ساعت طول کشید که طی آن مصوبات مختلفی مطرح و تصویب شد که مهمترین آنها به شرح زیر است:
* منصور قنبرزاده که بنا به درخواست ریاست فدراسیون پذیرفتند در سرپرستی دبیرکلی انجام وظیفه کنند، امروز با توجه به مشغلههایی که وجود داشت جدا شدند اما او همچنان در کنار مجموعه فدراسیون فوتبال خواهد بود.
* دوشنبه قرار است دبیرکل جدید فدراسیون انتخاب شود. همان زمان مراسم تودیع و معارفه نیز انجام میشود.
* علی سلیمانی به عنوان سرپرست خزانهداری فدراسیون باقی ماند.
* کمیته موقت تغییر و تحول دیجیتال به مدت یک سال شروع به فعالیت میکند.
* کمیته جوانان فدراسیون فوتبال مسؤول شد استعدادیابی با بودجه مقرر را بر عهده بگیرد و آن را عملیاتی کند.
* در جهت توسعه فوتبال و فوتسال بانوان به هیأتهای فعال در این حوزه مقرر شد مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال پرداخت و در اختیار آنها قرار بگیرد.
* رئیس و اعضای کمیتههای تعیین وضعیت بازیکنان به همراه ارکان قضایی نظیر انضباطی، استیناف و اخلاق تا مجمع عمومی فدراسیون فوتبال با سرپرستی به وضعیت خود ادامه میدهند.
* تاریخ مجمع عمومی هنوز مشخص نشده است و آن را در آینده اعلام میکنیم.
* صورتهای مالی تا انتهای تیرماه ۱۳۹۹ مقرر شد در اختیار اعضا قرار بگیرد.
* وحید شمسایی به عضویت کمیته فوتسال درآمد و عضو جدید این مجموعه شد.
* مهدی مهدویکیا مقرر شد سرمربیگری تیم فوتبال المپیک را بر عهده بگیرد. مقرر شد رئیس فدراسیون فوتبال با او مذاکره کند.
وی درباره نامزدهای سرپرستی دبیرکلی فدراسیون فوتبال گفت: در جلسه امروز صحبتی نشد و مقرر شد این اتفاق در یکی، دو روز آینده رقم بخورد.
ارسال به دوستان
سرانجام آرژانتین با شکست برزیل قهرمان کوپا آمهریکا شد
مسی به طلا رسید
تیم ملی فوتبال آرژانتین با پیروزی یک بر صفر برابر برزیل قهرمان کوپا آمهریکا شد تا مسی نخستین جام ملی خود را به دست آورد. بامداد دیروز پرونده رقابتهای کوپا آمهریکا با برگزاری فینال بسته شد. در دیدار فینال تیمهای ملی فوتبال آرژانتین و برزیل به مصاف هم رفتند. این بازی که به میزبانی برزیل برگزار شد، با یک گل به سود آرژانتین به پایان رسید تا آلبیسلسته در خاک حریف تاجگذاری کند و جام قهرمانی را بالای سر ببرد. تکگل آرژانتین را در این بازی آنخل دیماریا در دقیقه ۲۲ به ثمر رساند. به این ترتیب ناکامی مسی با آرژانتین به پایان رسید و این بازیکن بعد از ناکامی در ۳ فینال، جام را بالای سر برد و خود را از زیر فشار خارج کرد.
* لحظهای خاص
بازیکنان تیم ملی فوتبال آرژانتین بعد از قهرمانی در کوپا آمهریکا از مسی تقدیر کردند. مسی بعد از ناکامی در ۳ فینال کوپا آمهریکا و یک فینال جامجهانی توانست جام به دست آورد. معمولا بعد از قهرمانی، بازیکنان مربی تیم را روی دستان خود به بالا میاندازند اما بازیکنان آرژانتین این حرکت را با مسی کردند تا نشان دهند کاپیتان در نزد آنها از جایگاه ویژهای برخوردار است. مسی نخستین قهرمانی ملی خود با آرژانتین در رده بزرگسالان را به دست آورد تا خود را از زیر فشار سنگینی که تحمل میکرد خارج کند. مسی نمایشی درخشان در کوپا آمهریکا داشت و در ۵ بازی پیاپی عنوان بهترین بازیکن را به دست آورد، هر چند او در ۲ بازی نیمهنهایی و فینال نه گلی به ثمر رساند و نه پاس گل داد.
* 3 جایزه بزرگ برای مسی
از سوی دیگر فوق ستاره تیم ملی فوتبال آرژانتین ۳ جایزه مهم کوپا آمهریکا را به خود اختصاص داد. مسی بیشترین نقش را در قهرمانی آرژانتین داشت. او با زدن ۴ گل عنوان آقای گلی را به دست آورد. فوق ستاره آرژانتینی ۴ پاس گل هم داد تا از این حیث هم بهترین باشد. مسی با ۴ گل و ۴ پاس گل به عنوان بهترین بازیکن جام هم انتخاب شد تا به تنهایی عنوان آقای گل، آقای پاس گل و بهترین بازیکن جام را به دست آورد. مسی در سالهای ۲۰۰۷، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ هم به فینال کوپا آمهریکا راه پیدا کرد اما در هر ۳ فینال شکست خورد و این برای نخستینبار است که توانست با آلبیسلسته جام به دست
آورد.
ارسال به دوستان
ظرفیتی که ۸ سال نادیده انگاشته شد
محمدحسن مهدویزادگان: اخیرا رؤسایجمهوری فرانسه و چین همراه با صدراعظم آلمان در جریان یک گفتوگوی سهجانبه بر لزوم سرعت بخشیدن و پیشبرد مذاکرات وین به منظور دستیابی به توافق در کوتاهترین زمان ممکن تاکید کردند. آنگلا مرکل و امانوئل مکرون در این کنفرانس ویدئویی اتفاق نظر داشتند که هنوز دریچهای از فرصت برای احیای برجام گشوده است. همچنین سران ۳ کشور در دیدار مجازی خود تاکید کردند باید از فرصت کنونی برای احیای برجام بهره برد تا از تهدیدهای بیشتر برای ثبات منطقه جلوگیری کرد. اگرچه یکی از مقامات ارشد کاخ الیزه اعلام کرده است هدف از این رایزنی یکساعته، تقویت روحیه مذاکرهکنندگان در وین است اما قطعا باید از زاویه دید دیگری به این معادله نگریست. مخاطب فرانسویها و ژرمنها از مانور روی این خبر، افکار عمومی دنیا بوده است!
مناسبات و روابط در نظام بینالملل کنونی، نسبت به آنچه در گذشتهای نهچندان دور شاهد آن بودیم تفاوتی عمیق کرده است. در نگاه نئورئالیستی، کماکان قدرت دولتها به مثابه یک قدرت ذاتی شناخته میشود و این دولتها هستند که حدود و ثغور مفهومی و مصداقی واژگانی مانند امنیت جمعی یا امنیت منطقهای را تعریف و تفسیر میکنند. اکنون، در ابتدای هزاره سوم میلادی، دولتهای غربی بیش از پیش نسبت به جایگاه ملتها و نهادهای غیردولتی در ایجاد و استمرار ساختار قدرت آگاه شدهاند. در این نگاه نیز دولتها، ملتها را تابعی از عمل، اراده و سیاستگذاری خود قلمداد میکنند. به عبارت بهتر، اقناع افکار عمومی دنیا برای این دولتمردان، محلی از اعراب ندارد اما هدایت افکار عمومی به سوی اهداف نامرئی و آشکار دولتهای سلطهگر برای آنها موضوعیت دارد.
در همین راستا، با کلیدواژهای به نام دیپلماسی عمومی مواجه هستیم. مناسبات پیچیده و بعضا رمزآلود حوزه روابط بینالملل، دیپلماسی عمومی را تبدیل به ابزاری کرده است که دولتها با توسل به آن بهتر میتوانند به اهداف ملی خود در رابطه با دیگر کشورها و در صحنه بینالملل دست یابند. با این حال، نگاه ماهوی دولتها نسبت به مفهوم دیپلماسی عمومی و متعلقات آن، با یکدیگر متفاوت است. برخی دولتها، مانند آمریکا و کشورهای اروپایی، دیپلماسی عمومی را مجرا و کانونی برای فریب افکار عمومی یا ارائه روایت وارونه از حقایق جاری در عالم سیاست قلمداد میکنند. با این حال، در نگاه دولتهای مستقل و آگاه، دیپلماسی عمومی ظرفیتی برای انتقال حقایق و اقناع واقعی افکار عمومی محسوب میشود.
از سال 92 با حضور دولت یازدهم در رأس معادلات اجرایی کشور (و متعاقبا آغاز دور جدید مذاکرات هستهای با اعضای 1+5) شاهد بودیم رسانهها، بسیاری از نخبگان و شخصیتهای غیردولتی و حتی شخصیتهای غیرسیاسی در غرب، تبدیل به بازوان وزارت خارجه آمریکا و کشورهای اروپایی در مسیر تقابل با «ماهیت برنامه هستهای صلحآمیز ایران» شدند. آنها (رسانهها و جریانهای ظاهرا غیردولتی غرب) وظیفه داشتند پروسه حقهبازی هستهای آمریکا و اروپا علیه کشورمان را تکمیل و استراتژی فشار حداکثری علیه ایران را به مثابه یک رویکرد طبیعی در حوزه روابط بینالملل توجیه کنند!
اما سوال اصلی ما اینجاست: وزارت امور خارجه کشورمان در طول ۸ سال اخیر چگونه از ظرفیت دیپلماسی عمومی در راستای استیفای حقوق حقه ملت ایران (بویژه در مذاکرات هستهای) استفاده کرد؟! با کمال تأسف باید گفت بهرغم تکیه و تمرکز لسانی خاص مسؤولان دولتی و وزارت امور خارجه بر واژه دیپلماسی عمومی، ظرفیتهای رسانهای و غیردولتی در کشورمان تنها در جایی به اهرمهای فشار و ظرفیتهای مطلوب آقایان روحانی و ظریف تبدیل میشد که منتقدان نحوه مذاکرات و معترضان به بندها و متممهای برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت را تخطئه کند! به عبارت بهتر، دیپلماسی عمومی در وزارت امور خارجه کشورمان از سال 92 تاکنون، بیشتر از آنکه به ابزاری جهت اثبات حقانیت و طلبکاری ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران از دشمنان قسمخورده تبدیل شود، به مجرایی برای بزک برجام و سرکوب منتقدان توافق هستهای مبدل شد.
اکنون، در آستانه برگزاری دور جدید و هفتم مذاکرات وین، بار دیگر تروئیکای اروپا و دولت آمریکا سعی دارند از ظرفیت دیپلماسی عمومی و مجاری غیررسمی در کشورشان، جهت وارونهنمایی حقایق موجود استفاده کنند. غربیها به اندازهای وقیح هستند که حتی خروج یکجانبه آمریکا از توافق هستهای را نادیده انگاشته و رنج ناشی از اعمال تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ملت ما را نیز سانسور میکنند. در مقابل، وزارت امور خارجه ما کماکان مراقب است مبادا در رسانهای علیه ماهیت مذاکرات وین و توافق برجام و موانع احیای آن سخنی گفته شود! کاش در طول ۸ سال اخیر، رنجش امثال موگرینی و ژوزف بورل و دیگران به خط قرمز رسانهای وزارت امور خارجه تبدیل نمیشد.
در هر حال، انشاءالله با استقرار دولت جدید، بتوانیم دیپلماسی عمومی را -آنطور که باید- در مسیر تحقق منافع ملی و حقوق ملت ایران تعریف کنیم و از این ظرفیت و مجرا، برای انتقال پیام حقانیت، مظلومیت و مطالبهگری و در عین حال قاطعیت خود در نظام بینالملل استفاده کنیم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|