|
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با امیر حسین خلیلزاده، کارگردان مجموعه مستند «یه لقمه نون»
حلالخور
مصطفی پورکیانی: فصل سوم مجموعه مستند «یه لقمه نون» که این روزها از شبکه افق روی آنتن رفته است، قصد دارد با معرفی کسبوکارهایی که در اطراف ما وجود دارد، فرهنگ و اعتقاد به کسب روزی حلال را در گفتوگو با افرادی که این ویژگی را دارند، به مخاطب نشان دهد. پیش از این فصل اول و دوم این مجموعه از شبکه مستند پخش شده بود. به همین بهانه با امیرحسین خلیلزاده، کارگردان این مجموعه مستند به گفتوگو نشستیم.
* موضوع اصلی مستند چیست؟
رویکرد مجموعه مستند «یه لقمه نون» روایت چگونگی کسب درآمد افرادی است که با دیگران متفاوت هستند و در بر گیرنده ارزشها، اعتقادات و باورهایی است که برخی افراد در کارهایشان دارند و برخی ندارند؛ آنهایی که بیشتر توجه میکنند و اعتقاد دارند را مدنظر قرار میدهیم و روایتی درباره چگونگی کارکردشان داریم. این افراد یکسری ارزشها را برای کارشان قائل هستند که برایشان اهمیت دارد و مطابق آنها کارهایشان را جلو میبرند؛ بر اساس مادیات و نتیجه اینکه چقدر بفروشند یا اینکه چقدر درآمد کسب کنند نیست، بلکه برایشان چیزهای دیگری ارزشمند بوده و در آخر پول هم مهم است.
* ایده ساخت این مستند از کجا به ذهنتان رسید؟
این مجموعه سوم «یه لقمه نون» است. ما از سالهای قبل، حدودا از سال ۸۲ با مدیریت وقت شبکه مستند دغدغه این را داشتیم که افرادی که در کارشان زبانزد مردم هستند را روایت کنیم. مثلا شما در منطقه زندگیتان اگر شنیده باشید فلان مکانیک یا فلان دندانپزشک با بقیه فرق دارد، این فرق چیست که او را برای مردم تو دل برو میکند؟ ما به فکر این افتادیم که به عنوان الگوهای مستند و واقعیاتی که وجود دارد سراغ این آدمها برویم و «یه لقمه نون اول» ساخته شد. اما مجموعه سوم خیلی در شیوه ساختار و فرم با چیزی که آن سالها ساخته شد متفاوت است و به این نتیجه رسیدیم که کسانی که کسبوکار حلال دارند، این حلال بودن یکسری ویژگیهایی باید داشته باشد (انشاءالله همه یه لقمه نان حلال دربیاوریم چون ما قاضی نیستیم که بگوییم این نانش حلال است و آن یکی نه). یکسری از ویژگیها را درآوردیم که یکی از آنها در واقع نانرسانی به دیگران است و در درجه اول مخاطب یا مشتری یا طرف مقابلش در کار مهم است و بعد خودش که باید منافعی ببرد.
* پس از پخش سری اول و دوم و بعضی قسمتهای سری سوم که از شبکه افق روی آنتن رفته، آیا این مستند توانسته دغدغهای که شما دنبالش بودید و توجه مردم به لقمه نان حلال را در بین مخاطبان مطرح کند؟
ما برای کمک کردن و اثرگذاری فرهنگی ۲ راه بیشتر نداریم؛ یا شیوه توصیه و شعار که به جایش خوب است یا نشان دادن نمونههای واقعی با همه کموکاستیهایش به مردم تا مخاطب در برابر نمونههای واقعی که شبیه خودش هستند قرار بگیرد. اختلاف و ویژگی خاص مجموعه سوم که آن را چند قدم جلوتر از مجموعههای قبل میبرد، این است که در مجموعههای قبل ما صرفا سراغ افرادی که همه از ایشان تعریف میکردند و از کارشان راضی بودند میرفتیم که ممکن بود یا فوت کرده باشند یا خیلی پیر باشند و مخاطب الان شاید بگوید او برای دوران قدیم بوده است. این تفاوت بزرگ را با ۳ تا مساله محتوایی به وجود آوردیم: یکی این بود که بازه سنی سوژهها بین ۲۵ سال تا حداکثر ۴۲ سال باشد تا باعث شود مخاطب بپذیرد این قضیه را که ما روایت میکنیم مربوط به آدمها و شغلهای گذشته نیست. دومین مورد شغل آنها بود؛ ما در این سری سراغ شغلهای بهروزتر و شغلهایی که همه ما درگیرشان هستیم رفتهایم؛ از تولید ماسک و لوازم بهداشتی گرفته تا نرمافزار کامپیوتر، مکانیکی، صافکاری، کامیوندار، معلم یا حتی در بحث دانشبنیان و... به نظرم این مساله موجب شد تا مخاطب متوجه شود این سوژهها غریبه، نادر، کمیاب و دستکاری شده نیستند و در جامعه حضور دارند.
* انتخاب سوژهها توسط خودتان بود یا مردم معرفی میکردند؟
در «یه لقمه نون» یکی از سختترین کارها سوژهیابی بود. اینکه وقتی از آدمها سراغ این افراد را میگیرید فکر میکنند کسی که در کار خیر هست و دستی در کار خیر دارد، «یه لقمه نونی» است که الزاما اینطور نیست، خیلیها هستند که دست به خیر دارند ولی یه لقمه نانشان لقمه نون نیست، نه اینکه حلال نیست یا هست بلکه مختصات مجموعه را ندارند. ما از چند طریق این کار را انجام میدهیم، یکی از طریق خود سوژههای قبلی مجموعه؛ وقتی خود آدمها جنس موضوعی هستند آدمهای هم جنس خود را بیشتر میشناسند. قبل از آن نیز در اطرافیان خودمان، افرادی که تقریبا میانسال هستند و تجربه زیاد زیستی دارند، پرسوجو را شروع میکردیم.
* برای پیشبرد مستند، ارگانها و نهادهای خاصی کمکتان کردند؟
مجموعههای اداری که قاعدتا این مدلی است که شما به حراست یک سازمان یا ادارهای بگویید باید یکسری افراد را معرفی کنند ولی باز متاسفانه یکسریاش با معیارهایی که داشتیم همراه نبود و برای همین در این مجموعه وقتم را صرف این کار نکردم به خاطر آنکه کسبوکار و معیشت را متاسفانه سازمانها و ارگانها از یک جنبهای میبینند ولی به صورت فردی که گفتوگویی میکنم موثرتر است. بهنظرم معتبرترین آدمها در کارشان آدمهایی هستند که بدون تبلیغات، بدون نمایش و شعار در دل آدمهای دیگر جا داشته باشند و من جستوجویم را از درون دل آدمها میگذرانم. این نتیجه بهتری میدهد.
* آیا سوژهها براحتی میپذیرفتند جلوی دوربین قرار بگیرند؟ احتمالا هرچه سوژه لقمه نونیتر بود، از آن طرف کار شما سختتر بود؛ چطور این مشکل را حل میکردید؟
در مستندسازی یک چیز روتینی وجود دارد. مثلا سوژه یک ویژگیهایی دارد که هر چقدر اخلاقیتر، شخصیتر و واقعا خالصتر باشد کمتر آن را نشان میدهد؛ من تکنیکم این بود که با خودشان مطرح میکردم، میگفتم مسائلی که مربوط به ویژگیهای شماست را از زبان دیگران خواهم شنید و لزومی ندارد شما ویژگیهای خودتان را شوآف کنید. من به این احترام میگذاشتم، وقتی فرد میدید که برای این موضوع در تولید راهکار داشتیم میگفت دم شما گرم، یک راهکاری دارید، نمیخواهید مستند هیجانی تولید کنید. اما چگونگی رسیدن به آن اعتقاد و باور را باید خودش تعریف کند چه شده به آن باور رسیده است. حالا مثلا سر سفره پدر و مادرش یاد گرفته یا یک آیه و حدیثی بر روی او تاثیر گذاشته یا جذبش کرده که همیشه در کارش اهمیت داشته است. چیزهای شخصی است که خودش میگوید. وقتی میفهمیدند که قرار نیست تبلیغات یا شوآفی از آنها باشد، میپذیرفتند و همراه میشدند بویژه وقتی که از آنها درخواست میکردم با ما در تعهدی که داریم شریک شوند. در واقع تبلیغ کارشان نبود، بلکه بیشتر تبلیغ یا ترویج نوع نگاه به کار بود. سعی میکردم با آن گفتوگو آنها را ترغیب کنم که آنها هم مثل من بیایند در این تعهد حرکت کنند.
* چقدر به پایان این سری از مجموعه مانده است؟
این سری از مجموعه کلا ۲۶ قسمت است که ۴ قسمت تدوینش باقی مانده است. اگر شبکه تصمیم داشته باشد مجموعه بعدی ساخته شود انشاءالله بزودی شروع میکنیم و امیدوارم برای سال بعد حتما این روال ادامه پیدا کند، نه برای منافع شخصیام به خاطر اینکه مجموعه «یه لقمه نون» آنقدر باید تنوع شغل و افراد مختلف در جامعه را نشان دهد تا نمونههای مشابه اکثر مخاطبان در آن دیده شود و این جریان فرهنگی و اعتقادی و باوری را بازآفرینی کنیم.
ارسال به دوستان
تلویزیون
تدوین سریال «روزگار جوانی» به نیمه رسید
با پایان تصویربرداری سریال «روزگار جوانی» به کارگردانی اصغر توسلی، مراحل فنی در حال انجام است تا سریال برای پخش آماده شود.
به گزارش «وطنامروز»، سپهر محمدی، تهیهکننده این سریال ضمن اعلام خبر فوق افزود: تصویربرداری ابن مجموعه در تهران و شمال کشور به پایان رسید و تدوین سریال توسط محسن توکلی به نیمه رسیده است و جمشید هاشمیان صداگذاری «روزگار جوانی» را عهدهدار است. وی ادامه داد: موسیقی توسط آرش بادپا، سازنده موسیقی سریال «زیرخاکی» ساخته میشود. در مجموعه «روزگار جوانی» برای حفظ قرابت با فصل اول سریال برخی ارجاعات از جمله فولکس واگن و شخصیت عباس آقا (بیوک میرزایی) در نظر گرفته شده است. آریا توسلی، سعید زارعی، سینا کرمی، عیسی حسینی، امیرمسعود واعظتهرانی، بیوک میرزایی، زهرا داودنژاد، رسول نجفیان، سیاوش چراغیپور، لاله صبوری، سولماز حصاری و خسرو احمدی از بازیگران این سریال هستند. تولید «روزگار جوانی» در گروه فیلم و سریال شبکه ۵ سیما به تهیهکنندگی سپهر محمدی و کارگردانی اصغر توسلی از بهمن ۹۹ شروع شده و قرار است در ۳۰ قسمت روی آنتن برود.
***
سریال «اپیدمی» با بازی فخیمزاده کلید خورد
سریال تلویزیونی «اپیدمی» با موضوع فداکاریهای مدافعان سلامت و کادر درمان در ایام کرونا کلید خورد.
به گزارش «وطنامروز»، سریال تلویزیونی «اپیدمی» محصول جدید خانه تولیدات جوان صداوسیما، چند روزی است که فیلمبرداری خود را در بیمارستان صحرایی واقع در بوستان ولایت تهران آغاز کرده است. این مجموعه که قرار است از شبکه ۳ سیما پخش شود به تهیهکنندگی سعید کمانی، دلاوریها و فداکاریهای مدافعان سلامت و کادر درمان را در ایام کرونا روایت میکند. مهدی فخیمزاده در نقش «احمد جهان» به عنوان بازیگر اصلی ایفای نقش میکند. همچنین فریبا متخصص، محسن قصابیان، سیامک اطلسی و اصغر نقیزاده از دیگر هنرمندان این مجموعه تلویزیونی هستند. کارگردانی فصل اول این مجموعه ۳ فصلی را سیدامیرسجاد حسینی برعهده دارد.
ارسال به دوستان
رادیو اربعین به پیشواز صفر میرود
مدیر رادیو اربعین با اشاره به تدارک این شبکه برای ایام صفر، از آغاز به کار آن و جزئیات این شبکه رادیویی سخن گفت.
به گزارش «وطنامروز»، جواد تشکری، مدیر رادیو اربعین درباره افتتاح این شبکه از هفته آینده و جزئیات آن گفت: رادیو اربعین برای هفتمین سال متوالی از سهشنبه هفته آینده و شب اول صفر آغاز به کار میکند. این رادیو از ساعت ۱۸ روز ۱۶ شهریور مصادف با ۲۹ محرم افتتاح میشود و فعالیت آن تا شام غریبان حضرت رضا(ع) در شب اول ربیع خواهد بود. وی درباره فعالیت این شبکه رادیویی گفت: این فعالیت به صورت ۲۴ ساعته است و به پوشش اخبار و اطلاعات مرتبط با ایام اربعین میپردازد که از مهمترین آنها پوشش همایش پیادهروی اربعین است که خود مردم عراق دارند. تشکری با اشاره به یک رویکرد ویژه در رادیو اربعین از معرفی شهدای کربلا و همچنین شهدای انقلاب گفت و تصریح کرد: از لحظه آغاز به کار رادیو اربعین رویکردی در نظر گرفته شده است که بنا داریم هر یک ساعت یکی از شهدای کربلا و انقلاب را معرفی کنیم. بر این اساس با شروع رسمی رادیو اربعین تا ۷۲ ساعت اولیه هر یک ساعت به مدت ۲ دقیقه شهدای کربلا معرفی میشوند. وی اضافه کرد: پس از آن هم طی ۷۲۰ ساعت فعالیت رادیو اربعین، هر یک ساعت یکی از شهدای انقلاب و دفاعمقدس در همین زمان ۲دقیقه معرفی میشوند.
ارسال به دوستان
«هم سایه» پس از گاندو روی آنتن میرود
مدیر گروه فیلم و سریال شبکه ۳ سیما، از پخش سریال «هم سایه» پس از پایان پخش فصل دوم «گاندو» خبر داد.
به گزارش «وطنامروز»، مهدی آذرپندار با اشاره به پخش یک سریال جدید در شبکه 3 بیان کرد: از مدتی پیش و همزمان با وقوع حوادث اخیر در افغانستان، پخش سریال «هم سایه» که پیش از این «نیمروز تا تهران» نام داشت، با توجه به قرابت موضوعی این سریال با مسائل مهاجران افغان در ایران، در دستور کار شبکه ۳ قرار گرفت و با همت تیم سازنده، انشاءالله پس از پایان پخش فصل دوم «گاندو»، این سریال از نیمه شهریور روی آنتن خواهد رفت.
وی درباره جزئیات داستان این سریال به مهر گفت: «هم سایه» به تهیهکنندگی علی پورکیانی و کارگردانی محمدحسین غضنفری تلاشی برای ترسیم همزیستی ۲ ملت در تمام این سالها در قالب ملودرامی عاشقانه است و سعی میکند از زندگی و دغدغههای مهاجران افغان در ایران بگوید. مدیر گروه فیلم و سریال شبکه ۳ عنوان کرد: در تلاشیم فاصله بین آثار نمایشی شبکه ۳ با موضوعات روز را کم کنیم که «گاندو» و «هم سایه» نمونههایی از این رویکرد هستند. «هم سایه» با فیلمنامهای نوشته تهمینه بهرام علیان و ارسلان امیری در 35 قسمت آماده پخش خواهد شد.
پیام دهکردی، شقایق فراهانی، مجید مظفری، فرید سجادیحسینی، مائده طهماسبی، آزاده سیفی، امیراحمد قزوینی، محیا دهقانی، شیدا خلیق، مهران رجبی، مریم کاظمی، جلال فاطمی و ناصر سجادیحسینی از جمله بازیگران مجموعه تلویزیونی این سریال هستند.
ارسال به دوستان
ادامه تصویربرداری «راز ناتمام» با محوریت شهید باهنر
امین امانی، کارگردان سریال «راز ناتمام» در رابطه با تولید این سریال توضیح داد: این سریال یک اتفاق ویژه برای من است هر چند بودجهای که برای آن اختصاص یافته، بودجه سریالهای الف نیست اما من تلاش کردم سریال از سطح کیفی مطلوبی برخوردار باشد. به گزارش «وطنامروز»، امانی درباره سختیهای کار تولید این سریال هم عنوان داشت: داستان سریال «راز ناتمام» کاملا واقعی و تاریخی است و همین هم کار را برای ما دشوار میکرد، بویژه در انتخاب بازیگر که هم باید شبیه به افراد حقیقی میبودند و هم اینکه وقتی در کنار هم قرار میگرفتند، نسبت اندامی آنها مانند قد رعایت شده باشد. همین هم باعث شد تا در بخش انتخاب بازیگر و گریمها زمان زیادی صرف کنیم.
وی درباره اینکه کدام بخش از واقعه 8 شهریور بیشتر مدنظرش بوده توضیح داد: در حقیقت محوریت سریال شهید باهنر و زندگی ایشان است. ما در سریال به روابط خانوادگی او پرداختهایم و در کنار آن شخصیتهای دیگری نیز تصویر شدهاند.
فیلمنامه این سریال را جلالالدین دری نوشته و فرهاد جم در نقش شهید باهنر، رامین راستاد در نقش آیتالله هاشمیرفسنجانی، مسعود رحیمپور در نقش شهید بهشتی، سیدجواد هاشمی در نقش شهید رجایی، بهرام ابراهیمی در نقش مهندس مهدی بازرگان، علیرضا مهران در نقش آیتالله خامنهای و شهرام عبدلی در نقش مسعود کشمیری در این سریال ایفای نقش کردهاند.
سریال «راز ناتمام» در صدا و سیمای مرکز کرمان تولید میشود و روزهای پایانی تصویربرداری را پشت سر میگذارد و بزودی آماده پخش خواهد شد.
ارسال به دوستان
ویژهبرنامههای محرمی سیما ۵۳ درصد مخاطب داشتهاند
جواد شیخ اکبری، دبیر شورای معارف سیما گفت: بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، ویژهبرنامههای محرمی سیما حدود ۵۳ درصد مخاطب داشتهاند.
به گزارش «وطنامروز»، همزمان با دهه آخر ماه محرم و در آستانه اربعین حسینی، جلسه شورای معارف سیما با حضور حجتالاسلام حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، حجتالاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین، حجتالاسلام گنابادینژاد معاون تبلیغات آستان قدس رضوی، جواد شیخ اکبری دبیر شورای معارف سیما و نمایندگان شورای معارف در شبکههای سیما به صورت مجازی و حضوری برگزار شد.
جواد شیخ اکبری، دبیر شورای معارف سیما در این جلسه ضمن تشکر از تلاشهای مجاهدانه مدیران و برنامهسازان معارفی سیما در دهه اول محرم گفت: بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، ویژهبرنامههای محرمی سیما حدود 53 درصد مخاطب داشتهاند.
شیخ اکبری همچنین با اشاره به ۲ مناسبت مهم پیش رو (اربعین حسینی و دهه آخر صفر) و ادامه شرایط کرونا گفت: ضرورت دارد سیما شرایطی را فراهم کند که مردم ضمن استفاده از برنامههای معرفتافزا، در حال و هوای مسیر راهپیمایی اربعین و همچنین حرمهای مطهر ائمه علیهمالسلام در این ایام قرار گیرند.
حجتالاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه جریانسازی اربعین را رسانه ملی انجام داده است، افزود: اگر قرار است اربعین جهانی شود باید زبان و ادبیات اربعین را به کار بگیریم و روایت همسان از اربعین داشته باشیم. بحث رسانهای اربعین را باید به رسانه ملی واگذار کنیم. همچنین معرفتافزایی را در فضای اربعین به کمک رسانه میتوان نهادینه کرد. وی خاطرنشان کرد: امسال ۵۰۰ موکب ایرانی در اربعین حضور خواهند داشت و شعار امسال اربعین «الحسین سفینه النجاه» است.
حجتالاسلام گنابادینژاد، معاون تبلیغات آستان قدس رضوی نیز در این جلسه به تشریح برنامههای آستان مقدس علی بن موسیالرضا علیهالسلام برای دهه آخر ماه صفر و اربعین حسینی پرداخت.
در ادامه این جلسه، حجتالاسلام روحالله حریزاوی، قائممقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: باید از محدودیتهای ایجاد شده به عنوان فرصت استفاده کنیم و فضا را به سمت معارف اربعین ببریم و معارف اربعین به عنوان امتداد عاشورا با ابزار رسانه در جامعه نهادینه شود.
همچنین در این جلسه نمایندگان شورای معارف شبکههای سیما نقطه نظرات خود را درباره ویژهبرنامههای اربعین و دهه آخر ماه صفر مطرح کردند.
ارسال به دوستان
انتشار فرهنگ توصیفی علوم قرآنی با تلاش مهدی قمصریان
کتاب همراه نور، فرهنگ توصیفی اجمالی علوم قرآنی به کوشش «مهدی قمصریان» از سوی انتشارات سروش منتشر شد. به گزارش «وطنامروز»، کتاب فرهنگ توصیفی اجمالی علوم قرآنی همراه نور، تالیف مهدی قمصریان، به تعریف و تبیین لغات و اصطلاحات کاربردی آموزش علوم قرآن پرداخته است. این کتاب که راهنمایی قرآنی با رعایت ایجاز و با بیانی گویا و در عین حال مستند به منابع تحقیقی اصیل و صحیح به زبان ساده و روان بویژه برای جوانان و نوجوانان است، از سوی انتشارات سروش روانه بازار نشر شده است. قمصریان درباره این کتاب نوشت: با توجه به کمبود آثار علمی- تحقیقی درباره علوم و معارف قرآن به زبان ساده و روان بویژه برای جوانان و نوجوانان علاقهمند، در این اثر که میتوان با اغماض آن را فرهنگ توصیفی- اجمالی شناخت علوم قرآنی نام نهاد، تلاش شده است به تعریف و تبیین لغات و اصطلاحات کاربردی آموزش علوم قرآنی با رعایت ایجاز و با بیانی گویا و در عین حال مستند به منابع تحقیقی اصیل و صحیح پرداخته شود. این کتاب از طریق پلتفرمهای اینترنتی کتاب قابل خریداری است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|