|
ارسال به دوستان
تازهترین ساخته پل شریدر، یک رسوایی بزرگ در تاریخ ضدحقوق بشری آمریکا را روایت میکند
سینمای جنایت ابوغریب
عباس اسماعیلگل: تازهترین ساخته پل شریدر، فیلمنامهنویس و کارگردان صاحبنام آمریکایی، با عنوان «شمارنده کارت»، با داستانی خاص، توانسته توجه منتقدان سینمایی را به خود جلب کند. به گزارش «وطن امروز» The Card Counter (شمارنده کارت) مدتی پیش در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و مورد توجه و استقبال اهالی سینما قرار گرفت. اگرچه جنبههای سینمایی و فیلمنامهای شمارنده کارت بیشتر مدنظر منتقدان قرار گرفته است اما برای کسانی که در آوریل 2004 برای نخستینبار تصاویر جنایتهای هولناک در زندان ابوغریب را از اینترنت و پس از آن از شبکههای مختلف، مشاهده کردند، این فیلم تاثیرگذاری متفاوتتری داشت. شمارنده کارت، داستان یک بازی است؛ بازیای که به تعبیر ویلیام تل قمارباز و عضو سابق ارتش آمریکا از گذشته آغاز شده است و او را رها نمیکند: وزنهای وجود داره که قمارباز میتونه با پذیرش پشتوانه مالی از پسش بربیاد و مثل هر وزنهای که فرد بدهکار روی دستش میمونه، سنگین و سنگینتر میشه اما یک وزنه اخلاقی وجود داره که میتونه روی گردن شما بیفته، وزنهای که اعمال گذشته اون رو ایجاد کرده. وزنهای که هرگز قابل برداشتن نیست.
ساختار فیلم شریدر، این وزنه را بر همه پیکره هیات حاکمه ایالات متحده سوار میکند. یک رسوایی بزرگ است که راه فراری از آن وجود ندارد.
ویلیام تل با بازی تحسینبرانگیز اسکار آیزاک، راوی ماجرایی هولناک از دل تاریخ معاصر ضدحقوق بشری آمریکاست و سیستمی بودن این جنایتهای ضدحقوق بشری را با توضیح ماجرای جان گوردو روایت میکند. اینکه سازمان سیا چگونه با مدیریت افرادی که استعداد شکنجهگری دارند، یک تشکیلات شکنجه عجیب و غریب را راهاندازی میکند؛ «s.e.r.e». ماجرای تصمیمی که در سال 2003 برای زندانهای غیرنظامی بگرام در افغانستان و ابوغریب در عراق گرفته میشود؛ و اینکه چگونه تصمیمگیران اصلی این جنایتها از معرکه؛ گریختند و فقط کسانی که تصاویرشان منتشر شد تحت تعقیب قرار گرفتند و با مشکلات متعدد روانی و شخصیتی به زندگی ادامه دادند. پسر یکی از بازماندگان ارتش آمریکا از آن معرکه، که مدتی پیش خودکشی کرده است، در روزهایی که تل تلاش میکند گذشته را فراموش کند، سراغ او میآید و محرکی برای انتقام بزرگ تل میشود. انتقام از یکی از آنهایی که هیچ وقت تحت تعقیب قرار نگرفتند؛ جان گوردو. و گویی مسیر رستگاری تل، مثل برخی تجربههای قبلی پل شریدر، باز از خون میگذرد.
ملاقات لالیندا، معشوقه سیاهپوست تل از او در زندان، در نمای پایانی فیلم، نتیجه این رستگاری است؛ گذار از دوره کابوسهای ابوغریب وگذار از نژادپرستی ساختاری در سیستم ایالات متحده آمریکا.
شمارنده کارت، از جهات دیگر نیز فیلم قابل تاملی است. وجه تولیدی این فیلم میتواند کلاس درسی برای سینماگران ما باشد. به نظر میرسد این فیلم از جهت بودجه تولید، در دسته فیلمهای کم بودجه قرار میگیرد، با اینکه از بازی خوب اسکار آیزاک بهره برده است. خود پل شریدر هم نشان داده که در 75 سالگی هنوز هم میتواند خوب بنویسد و هم خوب کارگردانی کند، آن هم در فضایی محدود و جنبههای تولیدی فیلم از جمله تعداد لوکیشن و بازیگران محدود و قصهای سر راست اما درگیرکننده، نشان میدهد که فیلمنامه با دقتی ناظر به تولیدی کمهزینه نگارش شده است.
واکنش منتقدان رسانههای مختلف پس از نمایش این فیلم در ونیز هم قابل تامل است. تایم درباره این فیلم مینویسد: فیلم شمارنده کارت با بازی فوقالعاده اسکار آیزاک در قلب داستان، احتمالا همان فیلمی است که به آن نیاز دارید اما پیش از این آن را احساس نکرده بودید. این فیلم در زمانی نمایش داده میشود که آرزوی از سرگیری زندگی به یک مشغله بزرگ تبدیل شده است. ایندی وایر نیز تواناییهای پل شریدر را برجسته کرده و درباره فیلم اینطور میآورد: اینکه فیلم شمارنده کارت اعتقاد شما را تکان میدهد، بهلطف توانایی نویسنده و کارگردان آن است؛ کسی که در غلبه بر فرصتها، جذابیت سرسختانه خود را به نمایش میگذارد.
همچنین ورایتی به نقش بازی پوکر در محوریت فیلم اشاره کرده و مینویسد: بخشی از زیبایی پوکر این است که هیچ چیزی را نشان نمیدهد. صرفا فقط یک بازی است. شمارنده کارت یک بازی خوب است که فراموش میکند یک بازی است؛ زیرا سخت در تلاش است چیزی را بیان کند.
***
بدون این تصاویر، ما هیچ چیز نمیدانیم
15 سال پیش در جشنواره فیلم برلین برای نخستینبار یک مستند توانست در بخش رقابتی جشنواره برلین حضور پیدا کند. مستندی دلخراش از سوءرفتار نظامیان آمریکایی با زندانیان ابوغریب عراق. فیلم مستند «پروسه عملیات استاندارد» ساخته کارگردان برنده اسکار، «ارول موریس» در بخش رقابتی پنجاهوهشتمین جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد و عکسهای دلخراش، اعترافات سربازان آمریکایی و انگلیسی و سوءاستفادههای فیزیکی از زندانیان دربند زندان ابوغریب بهتصویر کشیده شد. در این فیلم، «موریس» در مصاحبههای خود با سربازان آمریکایی، عصبانیت آنها از اینکه مقامات ارشد آنها بدون تنبیه و مجازات ماندهاند را بخوبی نشان داد. در این فیلم، همچنین نظامیان انگلیسی در حال ضربوجرح زندانیان و سوءاستفاده جنسی از آنان و نشان داده شدهاند. موریس در کنفرانس خبری پس از نمایش فیلم درباره بهتصویر کشیدن دوباره عکسهای زندانیان عراقی برای طیف گستردهای از مردم گفته بود: «من رضایت آنها را جلب کرده بودم. من هنگام ساخت فیلم، وحشت خودم از سیاست خارجی آمریکا را در ذهن داشتم. این عکسها برای من از اهمیت بسیاری برخوردارند و خدمات اجتماعی مهمی را موجب شدهاند. بدون این تصاویر، ما هیچ چیز نمیدانیم و همانند افراد کور، در تاریخ خواهیم ماند. یکی از اهدافی که امیدوارم این فیلم به آن دست یابد، این است که ما را به تاریخ بکشاند و وادار کند فکر کنیم».
ارسال به دوستان
رئیس جدید سازمان سینمایی در مراسم معارفهاش از اولویتهای کاری خود گفت
فرصت تغییر و تحول در سینما
محمد خزاعی، رئیس جدید سازمان سینمایی در مراسم معارفه خود برنامهها و اولویتهای کاریاش در سازمان سینمایی گفت.
به گزارش «وطنامروز»، محمد خزاعی در حالی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی از وزیر ارشاد حکم گرفته است که به گفته خودش تا همین چند روز پیش حضورش در این مسند به طور کلی منتفی شده بود اما برپایی یکی دو جلسه میان خزاعی و وزیر ارشاد در چند روز اخیر منجر به حضور محمد خزاعی در سازمان سینمایی شد.
یکی از مهمترین تفاوتهای خزاعی با رئیس پیشین سازمان سینمایی به کارنامه کاریاش در حوزه سینما مربوط میشود، خزاعی از سویی تهیهکننده جوان و فعال آثار سینمای انقلاب و دفاعمقدس سالهای اخیر محسوب میشود و از سوی دیگر تجربه برپایی جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت را یدک میکشد تا اهالی سینما با حضور فردی از جنس خودشان در مسند ریاست سازمان سینمایی به آینده هنر هفتم امیدوار باشند.
محمد خزاعی با حضور معاونان، مدیران کل و مدیران موسسات تابعه سازمان سینمایی رسما فعالیت خود را به عنوان رئیس سازمان سینمایی آغاز کرد و از خدمات حسین انتظامی تقدیر شد.
در این جلسه محمد خزاعی با ابراز خشنودی از اینکه با حمایت اهالی سینما، رسانهها و اعتماد محمدمهدی اسماعیلی (وزیر ارشاد) این مسؤولیت را پذیرفته است، ادامه داد: قرار نبود به سازمان سینمایی بیایم و حضورم در سازمان تقریبا منتفی شده بود اما اتفاقاتی افتاد، جلساتی برگزار شد و بار مسؤولیت سازمان سینمایی بر دوش ما گذاشته شد. دعا میکردم همکار دیگری در این جایگاه قرار گیرد و ما همچنان در کنارشان باشیم و به تولید ادامه بدهم. پیش از این هم مسؤولیتهایی به بنده پیشنهاد شده بود که ترجیح دادم وارد عرصه مدیریت و حداقل سینما نشوم و همیشه از مدیریت سینما پرهیز میکردم.
وی افزود: فرصت تغییر و تحول در سینما با بارقههای امید بهوجود آمده در بین هنرمندان و رسانهها و مسؤولان فرهنگی ارشد کشور برای ما عوامل اجرایی بسیار اندک است. گاهشمار سازمان سینمایی از امروز آغاز شده و تا ۴۳ ماه آینده به پایان خواهد رسید. اعتماد اهالی فرهنگ و هنر و خانواده سینما به مسؤولان فرهنگی کشور بهترین پشتوانه برای خدمت و سروسامان دادن به چالشهای جدید حوزه سینما است.
خزاعی با اظهار امیدواری به اینکه در مسؤولیتی که به او سپرده شده بتواند مفید واقع شود، گفت: سینمای ایران غنی و ارزشمند است و بعد از انقلاب اسلامی این سینما با تغییر رویکرد و افقها، توانسته جهشها و دستاوردهای خوبی داشته است ولی این به هیچوجه به معنای نزدیک شدن به اهداف و ایدهآلها نیست و در گام دوم انقلاب به لزوم حرکت بر ریل انقلاب و ایجاد تحرک انقلابی در همه بخشهای سینما و هنر اعتقاد دارم و همچنین به ضرورت تحول ساختارها و مدلها و استراتژی و کالبدشکافی و دروندرمانی سینما نیاز داریم و برای ایجاد این تحول به تعبیر رهبری نیازمند بازسازی انقلابی هستیم.
خزاعی با تاکید بر اینکه تمام حرکتهای فرهنگی و هنری در سازمان سینمایی در عرصه داخلی و خارجی باید دستاوردهای ملموسی برای سینمای ایران و اهالی سینما و مردم و انقلاب داشته باشد، گفت: اگر احساس شود حرکتها بیشتر جنبه نمایشی دارد قطعا بازنگری خواهد شد.
رئیس سازمان سینمایی با قدردانی از زحمات همه مدیران در ادوار گذشته ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد از ما انتظارات و خواستههایی دارند که میخواهند اجرا شود که سراغ آنها خواهیم رفت. ایشان خبرهای خوبی از دولت و اتفاقات خوب در سازمان سینمایی به من دادند. من با یک روشنبینی خوبی بر اساس قولهایی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد به من دادند، وارد سازمان سینمایی شدم و تنها درخواستم حمایت بود که این حمایت شاخههای مختلفی دارد.
این مدیر با بیان اینکه ماموریتهای جدید فرهنگی دولت در حوزه سینما توسط دکتر اسماعیلی ابلاغ شده است، گفت: این برنامهها باید با کمک اهالی سینما و رسانه شکل اجرایی پیدا کند که بیشترین بخش در جهت تحقق حل مشکلات اهالی سینما و برون رفت از وضعیت موجود است. تقویت نیروی انسانی جدید، توجه جدی به مضامین انقلاب اسلامی و دفاعمقدس و دیپلماسی فرهنگی و منافع ملی و فیلمهای اجتماعی و کمدی با مضامین سالم و خانوادهمحور قطعا در دستور کار سازمان سینمایی خواهد بود.
ارسال به دوستان
اخبار
«سرباز شماره صفر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی ترکیه شد
مستند سینمایی سرباز شماره صفر به کارگردانی محمد سلیمیراد تندیس بهترین فیلم چهارمین دوره جشنواره بینالمللی AMERTA ART ترکیه را دریافت کرد.
به گزارش «وطنامروز»، چهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم AMERTA ART از ۲۵ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱ در شهر استانبول ترکیه برگزار شد. ۱۵۰۰ فیلم از ۸۶ کشور جهان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۹ فیلم از کشورهای مختلف به فینال بخش مستند بلند راه یافتند و در نهایت مستند سرباز شماره صفر به کارگردانی محمد سلیمی راد از ایران به عنوان بهترین مستند این جشنواره انتخاب شد.
این مستند پیش از این در سیوچهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم و رسانه انجمن مردمشناسی آمریکا و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم حقوق بشر تورنتوی کانادا حضور داشته است.
مستند سرباز شماره صفر، داستان زندگی مردی به اسم جهانگیر را در ۷۴ دقیقه روایت میکند که به خاطر بیماری همسرش، سراغ پرونده جانبازیاش میرود ولی متوجه میشود در زمان جنگ، بیمارستانی که در آن بستری بود مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفته و اسناد پروندهاش از بین رفته است.
***
آخرین وضعیت درمانی عزتالله مهرآوران
فرزند عزتالله مهرآوران درباره وضعیت سلامتی پدرش بیان کرد روند فعالیت ویروس متوقف شده است اما او همچنان در وضعیت نیمههوشیار به سر میبرد. هژیر مهرآوران فرزند عزتالله مهرآوران درباره وضعیت سلامتی این بازیگر پیشکسوت که این روزها به دلیل کرونا در بیمارستان بستری است، بیان کرد: پیش از این، لوله ونتیلاتور به حنجره پدر وصل بود اما برای اینکه حنجرهاش اذیت نشود لوله ونیتلاتور از طریق نای به او وصل شده است.
وی با اشاره به خواب مصنوعی عزتالله مهرآوران نیز گفت: پزشکان میخواهند میزان داروی خوابآور را کم کنند تا ببینند واکنش بدن چطور است و قرار شد در یکی، دو روز آینده این کار تکرار شود، تا زمانی که پدر در حالت هوشیاری نتواند با دستگاه نفس بکشد نگرانی درباره وضعیت وی همچنان وجود دارد.
مهرآوران یادآور شد: پدر همچنان در حالت نیمههوشیار و در بخش مراقبتهای ویژه قرار دارد. خوشبختانه روند فعالیت ویروس کاملا متوقف شده و حتی عکس ریه او نشان میدهد وضعیت ریهاش رو به بهبود است اما واکنش بدن همخوانی چندانی نسبت به این بهبودی ریه ندارد. وی در پایان با اشاره به پیامهای مردم عنوان کرد: حجم محبت مردم خیلی زیاد است و امیدوارم تاثیر این انرژی و دعا به پدر برسد و زودتر حالش خوب شود.
***
شهاب حسینی از جشنواره پکن ۲۰۲۱ جایزه گرفت
یازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم پکن جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد خود را به سیدشهاب حسینی اهدا کرد. به گزارش «وطنامروز»، جشنواره بینالمللی فیلم پکن با معرفی بهترینهای خود به یازدهمین دورهاش خاتمه داد. این جشنواره با اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به شهاب حسینی برای بازی در فیلم «اولین برف» ساخته حامی رمضان محصول فنلاند از وی تجلیل کرد. همچنین توماس نیکینن جایزه بهترین موسیقی را با آهنگسازی در فیلم «اولین برف» از آن خود کرد.
جشنواره بینالمللی فیلم پکن فیلم «آنسوی آسمانها» ساخته لیو ژیهای را به عنوان بهترین فیلم امسال انتخاب کرد و جایزه بهترین کارگردان جشنواره را نیز به آن دری زایتسف برای فیلم «دفترچه خاطرات محاصره» از روسیه اهدا کرد. این در حالی است که این جشنواره امسال با تمرکز بر سینمای روسیه برپا شد. در همین حال جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره نیز به گروه بازیگران فیلم چینی «آنسوی آسمانها» اهدا شد. نویی آبیتا از فیلم «سلالوم» یا «مسابقه اسکی سرعتی» ساخته شارلین فاویه محصول فرانسه نیز به عنوان بهترین بازیگر زن انتخاب شد. در بخش «به سوی آینده» جشنواره ۳ فیلم «نامو»، «بوتاکس» و «درخت سکوت» از ایران حضور داشتند و از این میان فیلم سینمایی «نامو» ساخته نادر ساعیور جایزه محبوبترین فیلم بلند و سوسن پرور جایزه محبوبترین بازیگر زن را برای بازی در «بوتاکس» از آن خود کردند. جشنواره بینالمللی فیلم پکن ۲۰۲۱، ۲۱ تا ۲۹ سپتامبر برگزار شد.
ارسال به دوستان
«خوشنام» به قیام رسید
سریال «خوشنام» به تهیهکنندگی احمد زالی و به کارگردانی علیرضا نجفزاده با قلم فهیمه سلیمانی برای شبکه یک سیما درحال تولید است. علیرضا نجفزاده، کارگردان سریال «خوشنام» که این روزها در حال تصویربرداری است درباره روند تولید آن به مهر بیان کرد: بتازگی حمید لولایی به جمع بازیگران این سریال تلویزیونی پیوسته است و کماکان انتخاب بازیگران ادامه دارد. همچنین قرار است بزودی بازیگران چند نقش اصلی دیگر نیز به این پروژه اضافه شوند. وی درباره لوکیشن تصویربرداری نیز عنوان کرد: کماکان گروه در لوکیشن خانه اصلی (خانه شهرام) حوالی میدان قیام در حال تصویربرداری هستند و با گذشت چند جلسه کار در این لوکیشن و با پیشرفت فیلمنامه، قصه «خوشنام» در لوکیشنهای متعدد دیگر نیز تصویربرداری خواهد شد. نجفزاده توضیح داد: این سریال توسط فهیمه سلیمانی به نگارش درآمده است؛ خواستیم در روزهایی که مردم نیاز به حس نشاط دارند، مجموعهای بانشاط را بسازیم، البته این سریال یک اثر ملودرام است که گاهی لحظاتی طنز و مفرح دارد و قرار نیست یک کمدی صرف باشد. وی گفت: تا به حال بیشتر بازیگران اصلی جلوی دوربین رفتهاند. باقی بازیگران هم چهرههای نامآشنای تلویزیون هستند که همه آنها را با وسواس انتخاب کردهایم و همچنان بازیگران دیگری به ما اضافه میشوند. در خلاصه داستانی متفاوت از این سریال میخوانیم: «از مکافات عمل غافل مشو، گندم از گندم بروید جو ز جو». هومن حاج عبداللهی، شهره لرستانی، فریده سپاهمنصور، نیلوفر رجاییفر، محمدرضا داوودنژاد، مهرداد ضیایی، ساناز سماواتی، الهه جعفری، سیامک ادیب، سلمان خطی، فرزاد حاتمیان، سیدرضا حسینی، پروین ملکی و مهری آلآقا بازیگران سریال هستند. ارسال به دوستان
رونمایی از تابلوهای اربعینی و دفاعمقدسی
مراسم اختتامیه نمایشگاه عکس «خنده بر آتش» برگرفته از آثار عکاسی جنگ و دفاعمقدس هنرمندان پیشکسوت و همچنین رونمایی از تابلوی ۶۰ مترمربعی نقاشی و خوشنویسی با موضوع مدافعان سلامت در مجموعه فرهنگی- هنری برج آزادی برگزار شد.
به گزارش «وطنامروز»، در این مراسم محمود شالویی مدیرکل حوزه وزارتی و سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد از نمایشگاه عکس «خنده بر آتش» که برگرفته از آثار عکاسی جنگ و دفاعمقدس هنرمندان پیشکسوت امیرعلی جوادیان، محمود حاجمحمدی، سعید صادقی، محمد صیادصبور و علی کاوه بود، بازدید کرد. شالویی همچنین در فضای این نمایشگاه، تابلوی اربعینی کیومرث قورچیان را با همراهی هنرمند اثر و خسرو حکیم رابط رونمایی کرد. همچنین از تابلوی ۶۰ مترمربعی نقاشی و خوشنویسی با موضوع دفاعمقدس و مدافعان سلامت که به مدیریت هنری هومن بشارتی و همراهی داوود رواسانی هنرمند خوشنویس و تنی چند از اساتید نقاش و خوشنویس تکمیل شده بود، در ادامه این مراسم رونمایی شد. هومن بشارتی درباره این تابلو گفت: برای تجلیل از مدافعان و شهدای سلامت به همراه تجلیل از شهدای ۸ سال دفاعمقدس، ورکشاپی برای خلق این تابلوی نقاشی و خوشنویسی تشکیل شد و سعی کردیم این تابلو در عین حال که سادگی بصری دارد، مفهوم کلی را نیز منتقل کند. در پایان مراسم از هنرمندان پیشکسوتی که در خلق آثار حاضر در نمایشگاه سهمی داشتند و همچنین اثرشان رونمایی شد، تجلیل به عمل آمد. همچنین از محمود حاجمحمدی، محمد حبیبی، احمد ساعتچی، محمد صیاد صبور، داوود رواسانی، سعید صادقی، کیومرث قورچیان، علی کاوه، حسین عطارچیان و هومن بشارتی تجلیل شد.
ارسال به دوستان
ماجراهای حفر یک تونل مهم در دل جنگ
«خانه عمو حسین» یکی از تازههای انتشارات سوره مهر است که این روزها در هفته دفاع مقدس وارد بازار کتاب شده است. این کتاب با حضور مصطفی زمانیفر، نویسنده و عوامل انتشارات رونمایی شد. به گزارش «وطنامروز»، زمانیفر درباره سوژهای که در کتاب به آن پرداخته است، گفت: دفاعمقدس در دل خود یکسری وقایع و حوادثی دارد که شاید کسی به آن نپرداخته، چرا که این حوادث و وقایع در تاریخ دفاعمقدس استانها مخفی بودند. وقایع مربوط به استانها، تیپ و لشکرهای استانها که در دفاعمقدس نقش داشتهاند مخفی مانده و افراد از آنها مطلع نیستند. بهتر دیدم سراغ موضوعات دفاعمقدسی در استان یزد بروم و ببینم کدام یک از آنها مهمتر است و کدام اثرگذاری بیشتری دارند. واقعه پاتک زید، یک مقطع جذاب و جالب بود و من از قبل با آن آشنا بودم و تصمیم گرفتم این واقعه را بازخوانی و روایت کنم. یک مقطع قابل توجه و برجسته کتاب موضوع تونلی است که در آن منطقه کنده میشود و در این واقعه مورد استفاده قرار میگیرد؛ انشاءالله توانسته باشم خوب به آن پرداخته باشم. یکی از انتخابهای مهم برای هر کتاب، نام آن کتاب است؛ زمانیفر درباره چرایی انتخاب نام «خانه عمو حسین» برای کتاب خود گفت: در اردکان یزد پیرمردی به نام حسین میرجهانی زندگی میکرد که البته سال ۹۷ به رحمت خدا رفت. در جبهه بچههای یزد به او عمو حسین میگفتند. آقای میرجهانی در این منطقه نقش اصلی را در کندن تونل داشتند که مزیتهای آن و اینکه چرا آنجا کنده شده است را خواننده در کتاب میتواند بخواند. عمو حسین در خانه خودش کار میکند و خانه او همان تونل است! به همین دلیل این نام را برای کتاب انتخاب کردم.
نویسنده دفاعمقدس اظهار کرد: باتوجه به موضوع کلیشه شدن کتابهای دفاعمقدس، با در نظر گرفتن محور اصلی روایتها که استقرار تیپ ۱۸ الغدیر در منطقه و پاتک زید بوده است، دیگر روایتها را حول همین محور اصلی با حفظ سادگی و اصالت آنها تنظیم کرده و با اندکی پرداخت برای خارج شدن روایت از حالت خام آن را عرضه کردهام، تا روایت را از فضای کلیشه و مباحثی که میبینیم بعضا در کتابهای دفاعمقدس تکرار میشوند و آنها را خیلی خواندنی هم نمیکند، دور کند.
زمانیفر درباره مخاطب «خانه عمو حسین» بیان کرد: در کارهای دفاعمقدس اگر بخواهیم نگاه جناحی داشته باشیم، کتاب به دست قشر خاصی میرسد، کما اینکه الان هم همینطور است؛ مگر اندک کتابهایی که اسم و رسم پیدا میکنند و روی آنها تبلیغ انجام میشود و به دست افراد زیادی میرسند و واقعا جدا از قشر ارزشیمان که افراد معتقدی هستند، آنهایی که غیر از این قشر سراغ کتابهای دفاعمقدسی میروند و آنها را میخوانند، اکثرا راضی هستند. به نظرم «خانه عمو حسین» نیز با اینکه حالت تاریخی دارد ولی از روایت خشک و خستهکننده فاصله گرفته است و مخاطبش عام است. قشر جوان و بزرگسال به صورت عام میتوانند این کتاب را بخوانند. این نویسنده همچنین بیان کرد: دوستان در حوزه هنری و انتشارات سوره مهر برای خاص شدن طراحی جلد و ترکیب رنگی و نوع کاغذ و تایپوگرافی روی جلد که در ظاهر کتاب میتوان به آن اشاره کرد، بسیار زحمت کشیدند و این جزو محاسن کار است؛ اگر یک مجموعه دست به دست هم ندهند هیچ وقت یک کتاب خوب تولید نمیشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|