|
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطنامروز» با محمدحسن یادگاری، سازنده مجموعه مستند «در سرزمین سرگرمی» که پخش آن از شبکه مستند آغاز شده است
واکاوی سرگرمی به زبان مستند
گروه فرهنگ و هنر: مجموعه مستند «در سرزمین سرگرمی» به تهیهکنندگی و کارگردانی محمدحسن یادگاری، تولید جدید شبکه مستند با موضوع «حوزههای مهم صنعت سرگرمی» از روز گذشته پخش خود را از این شبکه آغاز کرد. محمدحسن یادگاری مستندساز که دکترای علوم ارتباطات اجتماعی دارد، درباره انگیزههایش از تولید این مستند به «وطنامروز» گفت: فرهنگ عامهپسند، همیشه از موضوعات مورد علاقه من در حوزه فیلمسازی بوده و حوزه صنایع سرگرمی هم یکی از این دست موضوعات مهم است که از یک سو با لذت و شادی مخاطب همراه است و از سوی دیگر یکی از چرخشهای بزرگ اقتصادی را در هر کشوری به دنبال خودش دارد که این مساله شامل کشور خودمان هم میشود. همچنین هیچ فیلمی نبوده که کسی بگوید این فیلم را بساز. در این 10 سالی که کار کردم همینطور بوده که ذهنیت خودم را میدانستم. به او گفتهام یک خط در ذهنم دارم آیا بسازم؟ گفته بساز. کار سفارشیام بد درمیآید. من فوق لیسانسم مطالعات فرهنگی و رسانه بود. مطالعات فرهنگی مسالهاش این است که مسائل روزمره و نسبتشان با قدرت، فوتبال، مد، ادبیات، سلبریتیها و مسکن را ببینید، در واقع چیزهایی را که به صورت روزمره از کنارش راحت رد میشوید. وی ادامه داد: همانطور که گفتم پرداختن به اولویتها و مسائل فرهنگ عامهپسند همیشه برایم از اهمیت بالایی در تولیداتم برخوردار است و در همین راستا هم تاکنون آثاری چون باشگاه شهرت، ابرقهرمانان و فوتبال علیه دشمن را به تولید رساندهام و در جدیدترین کارم مستند در سرزمین سرگرمی را با مشارکت شبکه مستند تولید کردهام.
یادگاری تصریح کرد: بنده همیشه در آثارم به این نکته توجه میکنم که چه مواردی در جامعه ما برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به عنوان مثال موضوع فرهنگ شهرت و سلبریتی و جریاناتی که به دنبال اینها شکل میگیرد مدتی ذهنم را درگیر کرد که منجر به تولید مستند «باشگاه شهرت» شد، از طرف دیگر، متناسب با تحصیلاتم که در حوزه ارتباطات است سعی کردم از زاویه مطالعات فرهنگی به این قضیه سلبریتی نگاه کنم و آن را ریشهشناسی کنم تا مشخص شود که چه قواعد و ملزوماتی دارد؛ به همین دلیل، با مشورت یکی از اساتید، شروع به مطالعه و تحقیق کردم، البته منابع محدودی در اختیار داشتم ولی توانستم با 7-6 کتاب، به آن چارچوبی که در نظر داشتم، برسم.
این مستتدساز در ادامه درباره تولید مجموعه مستند جدید «در سرزمین سرگرمی» گفت: ابتدای کار با پیشنهاد شبکه مستند قرار بود این مجموعه مستند با فضای سرگرمی و محتوامحور در 13 قسمت نوروز ۱۴۰۰ از شبکه مستند روی آنتن برود که بنا به دلایل مختلف، پخش این مجموعه مستند تا به امروز به تعویق افتاد.
یادگاری درباره موضوعات مورد اشاره در این مجموعه مستند گفت: در این مجموعه، صنعت سرگرمی را از منظر حوزههای فرهنگ، اقتصاد و سیاست آسیبشناسی کردیم و تا آنجا که پتانسیل وجود داشت به این موارد پرداختیم. به گونهای که در هر قسمت به موضوع خاصی در حوزه سرگرمی پرداختهایم که از آن میان میتوان به حوزههای مهم صنعت سرگرمی مانند فوتبال، ابرقهرمانان، کتابهای کمیک، شخصیتهای کارتونی، بازیهای کامپیوتری، فیلمهای ترسناک، سلبریتیها، بازنمایی زنان در سینما و جشنوارههای مختلف سینمایی اشاره کرد.
یادگاری افزود: درباره تولیدات آثار صنعت سرگرمی، معتقد نیستم که مخاطبان نباید سمت تماشای اینگونه آثار بروند، بلکه باید معناسازیای که برای اینگونه تولیدات به کار میرود، هدفمند شود و مخاطب بر اساس دانشی که از تماشای این آثار دریافت میکند لذت کامل را ببرد. همچنین سعی کردیم در پوستر هر قسمت برای هر موضوع رمزگذاری کنیم تا نشان دهیم به چه وجه معنایی تولیدات پرداختهایم.
این مستندساز درباره روند تحقیق و پژوهش این کار گفت: تحقیق و پژوهش این مجموعه در مدت زمانی نزدیک به 6 ماه توسط گروه مطالعاتی رسانه و ارتباطات دانشگاه تهران انجام شد و مریم مومنزاده، سیدمهدی حسینی، محمدرضا چاووشی، مهدی کاشفیفرد، آرین طاهری، سبحان افشار و داوود طالقانی زحمت این بخش را بر عهده داشتند، همچنین در تدوین: علیرضا آقایی، امیررضا حسینی و مهدی مسعودیان، راوی: حمید محمدی و گرافیک و جلوههای بصری: استارتاپ رسانهای دیدار نو با بنده همکاری داشتهاند. وی در ادامه درباره سوژه مستندهایش گفت: ایده مستندهایم را از اتفاقات روزمره زندگیام میگیرم، به عنوان مثال ایده مستند «خانهام کجاست» را هم به همین ترتیب کسب کردم؛ یک دورهای افراد دنبال خانه بودند و دیدم بازاری عجیب و غریب و به نظر من فاسد وجود دارد که پول هم داشته باشید نمیتوانید راحت به رفع نیازتان برسید. البته چون نیاز ضروری و اولیه بشر است، وقتی به دستش میآوری به نظرم آن لذت ادا نمیشود. در برنامه به اضافه مستند هم گفتم که انگار شما سد کرج را دست سرمایهدارهای مختلف دهید. آب آشامیدنی یک روز هست یک روز نیست، یک روز این قیمت است یک روز قیمت دیگر. اینطور مسائل که ضروری است اصلا سپردنش به بازار آزاد و استفاده از آن به نظرم گناه است.
گفتنی است پخش مستند «در سرزمین سرگرمی» از شب گذشته از شبکه مستند سیما آغاز شده است و این مجموعه از این پس، دوشنبهها ساعت 22 پخش میشود و تکرار آن روز بعد ساعت 15 خواهد بود.
***
روایت جهاد طلبگی در دوران کرونا
مسعود دهنوی*: مستند «قطعه 19» که در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا ساخته شد، روایتی متفاوت از فداکاریها برای مقابله با این بیماری را به نمایش میگذارد. این مستند داستان ۲ طلبه در نیشابور است که در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا تصمیم میگیرند به صورت داوطلبانه میتهای کرونایی را غسل بدهند. یکی از این ۲ نفر به شدت از مرده میترسد اما از طرف دیگر، طلبهبودن بر او تکلیف میکند که کاری انجام بدهد و همین موضوع او را سر دوراهی بسیار سختی قرار میدهد. بخش مهمی از این فیلم روایت دوگانه ترس و مسؤولیت همان طلبه است. مستند در عین حال که زمینههای مرگآگاهی فراوانی دارد، فضایی طنز را به تصویر کشیده است که دلیل آن هم خود این ۲ سوژه هستند. در این فیلم به بهانه کرونا، از زاویهنگاه جدیدی به مرگ نگاه کردهایم. کرونا اتفاقی بود که انسانها را به مرگ و موضوع آن نزدیکتر کرد. اگر قبل از کرونا مرگ را فراموش کرده بودیم، این بیماری ما را به یاد آن انداخت.
در این بین، یکی از بزرگترین چالشها ترس از مرگ است؛ به همین دلیل در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در ایران خیلی از غسالها به خاطر ترس از مبتلا شدن از طریق جنازهها شغلشان را ترک کردند. اگر به خاطر داشته باشید در همان روزها خیلی از اموات بدون رعایت آداب مذهبی دفن میشدند. این موضوع در حالی است که بر طلبهها واجب است که در چنین شرایطی مراحل غسل، کفن و دفن را خودشان انجام بدهند. به صورت کلی، این مستند روایتگر افرادی است که در همان روزهای ابتدایی کرونا که خیلیها از این بیماری میترسیدند، جانشان را کف دستشان گذاشته و کاری را انجام دادند که برای ایرانیان بسیار مهم است. به نظرم لازم بود که سند تصویری این کار ثبت شود. در موقع تولید این مستند که در روزهای پایانی سال 1398 بود با مساله ویژهای مواجه بودیم و آن هم این بود که جادهها بسته بودند و ما نیاز به تجهیزاتی داشتیم که باید از مشهد تهیه میشد. بنده به واسطه آشنایی قبلی که با آقای روحالله رفیعی، مدیر وقت گروه مستند روایت فتح داشتم، با تماس تلفنی او را مجاب کردم که این فیلم ارزشمند است و ایشان نگرانی تهیه تجهیزات را از ما رفع کرد. تصویربرداری این مستند اواخر اسفند 1398 انجام شد و شب نوروز 1399 در قرنطینه همراه با آن ۲ طلبه بودیم. این مستند 50 دقیقهای در جشنواره سینماحقیقت حضور داشت و موفق شد جایزه دوم بخش کرونا را دریافت کند؛ همچنین این روزها با استقبال بسیار خوبی در اکران آنلاین روبهرو شده است که امیدوارم این روند ادامه یابد.
* کارگردان مستند
ارسال به دوستان
اخبار
علی مصفا با «غیاب» به جشنواره آمریکایجنوبی راه یافت
فیلم سینمایی «غیاب» به کارگردانی علی مصفا به جشنواره سائوپائولوی در برزیل راه یافت. به گزارش «وطنامروز»، فیلم سینمایی «غیاب» ساخته علی مصفا، محصول مشترک ایران، چک و اسلواکی در اولیننمایش جهانی خود در چهلوپنجمین جشنواره فیلم سائوپائولو به نمایش درمیآید. بازیگران و عوامل فیلم «غیاب» که در شهر پراگ فیلمبرداری شده است، از کشورهای ایران، چک و اسلواکی انتخاب شدهاند. عرضه و پخش بینالمللی این فیلم را محمد اطبایی بر عهده دارد. جشنواره سائوپائولو معتبرترین رویداد سینمایی آمریکای جنوبی است که این دوره آن از ۲۹ مهر تا ۱۲ آبان در برزیل برگزار خواهد شد.
***
ساخت «اکازیون» برای کودکان کار
سریال «اکازیون» به کارگردانی حماسه پارسا در حالی در چابهار کلید خورد که در آن تعدادی از کودکان کار نیز حضور دارند. به گزارش «وطنامروز»، موضوع سریال «اکازیون» به کارگردانی حماسه پارسا که بتازگی کلید خورده است، درباره تقابل خردهبزههای اجتماعی با مفاسد اقتصادی کلان، کودکان کار و مناطق محروم و معرفی طبیعت بکر و جاذبههای گردشگری استان سیستانوبلوچستان است. انتخاب بازیگران این پروژه از بین اساتید و هنرمندان حوزه تئاتر و همچنین برای توجه به استعدادهای درخشان از میان جوانان مستعد و علاقهمند به هنر بازیگری صورت گرفته است. علاوه بر این تعدادی از کودکان کار نیز در این سریال نقشآفرینی خواهند کرد. قرار است تدوین این سریال به صورت همزمان انجام شود تا «اکازیون» بزودی در یکی از پلتفرمها پخش شود. این سریال برای نخستینبار در ایران با سیستم فیلمبرداری آنامورفیک جلوی دوربین رفته است. در خلاصه داستان این سریال آمده است: در دنیایی که همه چیز و همه کس فروشی شده، قیمت خرید شما چند است؟! حماسه پارسا، امیر دژاکام، بهار قاسمی، حسین پورکریم، لادن ژاوهوند، مهدی آگاهی، مجید پتکی، علیرضا مهران، شهاب خنجری و... نیز بازیگران این سریال هستند. سود حاصل از این پروژه صرف امور مربوط به کودکان کار خواهد شد.
***
علی دهکردی با یک گریم تاریخی
همزمان با ادامه مراحل تصویربرداری سریال «مستوران»، علی دهکردی نیز به جمع بازیگران این سریال تلویزیونی پیوست. به گزارش «وطنامروز»، بیش از ۵۰ درصد تصویربرداری سریال تلویزیونی «مستوران» به کارگردانی مسعود آبپرور و تهیهکنندگی عطا پناهی سپری شده و همزمان با روزهای پایانی تصویربرداری در شهرک مستوران، علی دهکردی با نقشی متفاوت به این پروژه اضافه شد. حمیدرضا آذرنگ، نازنین فراهانی، رویا میرعلمی، بیژن بنفشهخواه، علی دهکردی، الهام جعفرنژاد، عیسی یوسفیپور، رابعه اسکویی، صفا آقاجانی، مزدک رستمی، رسول نقوی، حامد محمودی و جواد انصافی از جمله بازیگرانی هستند که مقابل دوربین «مستوران» قرار گرفتهاند. فصل اول سریال مستوران که برگرفته از قصههای کهن ایرانی است، در ۲۶ قسمت تولید خواهد شد و مجری طرح این مجموعه «استودیو بادبان» است. سازمان هنری- رسانهای اوج سریال «مستوران» را برای پخش از رسانه ملی میسازد.
***
سوگواره عکس آیینی «اربعین ۱۴۰۰» تمدید شد
مهلت شرکت در سوگواره عکس آیینی «اربعین ۱۴۰۰» که پیش از این تا ۱۵ مهرماه اعلام شده بود، تا امروز -۲۰ مهر- تمدید شد. به گزارش «وطنامروز»، دبیر سوگواره عکس آیینی «اربعین ۱۴۰۰» درباره تمدید این مسابقه گفت: به دلیل استقبال هنرمندان از مسابقه عکاسی اربعین ۱۴۰۰ که تمایل به تمدید زمان مسابقه را داشتند، مهلت ارسال آثار و شرکت در این سوگواره تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰ تمدید شد. مهدی توکلیان تاکید کرد: عکسهای ارسالی در بخش تکعکس که دارای عنوان و شرح عکس (کپشن) صحیح و در بخش مجموعه عکسها نیز دارای بیانیه باشند مورد داوری قرار میگیرند و از امتیاز و اولویت بیشتری برخوردار خواهند بود. وی عنوان کرد: انتخاب آثار و داوری بر عهده ساتیار امامی، محمدصادق حیدری، کیوان امجدیان، زهیر صیدانلو، سمیه غلامی و ثریا بیات است و در هر بخش به نفر اول برگزیده مبلغ ۳۰ میلیون ریال، نفر دوم ۲۰ میلیون ریال و نفر سوم ۱۰ میلیون ریال تعلق میگیرد. توکلیان در پایان افزود: اختتامیه این سوگواره شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ با تجلیل از اساتید پیشکسوت رسول اولیازاده، سیدعباس هاشمی و جاسم غصبانپور و تقدیر از برگزیدگان سوگواره عکس آیینی «اربعین ۱۴۰۰» برگزار خواهد شد.
***
شب شعر «موسم گل» در فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود
شب شعر موسم گل، به مناسبت ۲۰ مهر، روز بزرگداشت حافظ، با حضور اساتید برجسته، در فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود. به گزارش مدیریت روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، در این شب شعر، دکتر غلامعلی حدادعادل حافظشناس درباره شخصیت حافظ شیرازی سخنرانی میکند. در ادامه رسول نجفیان، فاضل نظری، ناصر فیض، نغمه مستشارنظامی و حامد عسکری به شعرخوانی میپردازند. همچنین اجرای شب شعر را سجاد سامانی بر عهده دارد. علاقهمندان میتوانند با رعایت کامل موازین بهداشتی، در این شب شعر که سهشنبه ۲۰ مهر از ساعت ۱۸:۱۵ تا ۲۰ در سالن آمفیتئاتر فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد، شرکت کنند.
ارسال به دوستان
ضرورت همکاری بینالمللی در مهار قدرت پلتفرمهای آمریکایی
پنجاهویکمین اجلاس سالانه تنظیمگران بینالمللی با حضور ساترا و رؤسای اصلیترین تنظیمگران رسانه و ارتباطات از نقاط مختلف دنیا به صورت آنلاین برگزار شد.
به گزارش «وطنامروز»، پنجاهویکمین اجلاس سالانه تنظیمگران بینالمللی، امسال نیز همچون ادوار پیشین توسط مؤسسه بینالمللی ارتباطات با حضور ساترا و تنظیمگرانی از اقصی نقاط جهان برگزار شد. در این اجلاس موضوعات مختلفی اعم از آینده رسانههای عمومی، مساله حفاظت از دادهها، مسائل رقابتی و چالش حکمرانی پلتفرمهای دیجیتال مورد بحث و گفتوگو قرار گرفت. در پنل اختصاصی «حکمرانی پلتفرمها» در کنار ساترا، تنظیمگران کشورهای آلمان، ایتالیا، تایلند و نهاد بِرِک (نهاد اتحادیه اروپایی برای همگرایی تنظیمگران) شرکت داشتند.
در این اجلاس که ساترا برای بار دوم در آن شرکت کرد، موضوع و محوریت پنل مذکور، لزوم همراستاسازی منافع عمومی و چرخه اقتصادی و سودآوری پلتفرمها مطرح شد که شرکتکنندگان، پیرامون آن به گفتوگو پرداختند.
سیدمحمدصادق امامیان، رئیس ساترا با شرکت در این اجلاس ضمن ارائه اطلاعاتی از وضعیت ویژه ایران و به طور خاص چالشهایی که رسانههای بومی کشور در رقابت با رسانههای بینالمللی با آن مواجهند، گفت: معمولا رسانههای بینالمللی قانونگریزند و از پاسخگویی به نهاد حاکمیتی خودداری میورزند؛ این در حالی است که رسانههای بومی ما نهایت همکاری را با نهادهای حاکمیتی دارند، بنابراین این چالشها در عمل چالشهای مشترکی محسوب میشود که غالب کشورها را مورد تهدید قرار میدهد.
وی در بخشی دیگر با اشاره به نقطه قوت کشورمان در زمینه فعالیت رسانهها که توجه سایر شرکتکنندگان را به خود معطوف کرد و تاکید بسیاری به آن شد، بیان کرد: ما در ایران برخلاف حوزه شبکههای اجتماعی که با غلبه رسانههای بینالمللی توأم است، دارای پلتفرمهای اشتراکگذاری ویدئویی اختصاصی متعلق به خود هستیم که در بیشتر کشورها وجود ندارد و این موارد به مثابه سرمایههای ملی ایران محسوب میشود.
رئیس ساترا با برشمردن برخی اتفاقات که در سالهای اخیر در رسانههای بینالمللی رخ داده، تاکید کرد: حذف صفحات حائز اهمیت و مورد توجه مردم ما، ورود به صفحات شخصی، تعلیق و حتی مسدود کردن برخی از این صفحات، حذف محتوای مهم از منظر فرهنگ ملی و از این دست رخدادها، عملا به این معناست که حاکمیت رسانهای کشور مورد تعرض واقع شده است.
سیدمحمدصادق امامیان در پایان صحبتهای خود در این اجلاس به ارائه چند پیشنهاد پرداخت که میتوان به ضرورت همکاری بینالمللی تنظیمگران در مهار قدرت بلامنازع پلتفرمهای آمریکایی، برقراری تعادل بین حاکمیت رسانهای کشورها و بهرهمندی از منافع فعالیت پلتفرمهای بینالمللی به عنوان موضوع اصلی همکاری مشترک تنظیمگران و احترام به حاکمیت ملی و التزام به اصل بیطرفی سیاسی پلتفرمهای بینالمللی به عنوان پیششرط مشترک تنظیمگران برای ادامه فعالیت آنها در کشورهای متبوع اشاره کرد.
ارسال به دوستان
جیمز باند، صدرنشین گیشههای ضعیف
«زمانی برای مردن نیست» جدیدترین فیلم مجموعه جیمز باند که از آخر هفته اکران خود در آمریکا را شروع کرد با فروش ۵۶ میلیون دلاری صدرنشین گیشههای آمریکا شد. به گزارش «وطنامروز»، جیمز باند با شکست دادن یک ابرقهرمان، صدر باکس آفیس آمریکا را از آن خود کرد.
«زمانی برای مردن نیست» با فروش ۵۶ میلیون دلاری از نمایش در ۴۴۰۷ سالن سینما تا حدی از آنچه انتظار میرفت کمتر ظاهر شد و نشان داد مامور ۰۰۷ هم باید با تمام توانش با آنچه پاندمی بر سر سینما آورده، مقابله کند!
انتظار میرفت این فیلم بتواند کارش را با فروش ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلاری در ۳ روز اول اکرانش شروع کند. هر چند آمار فروش خیلی پایینتر از این رقم نیست اما با توجه به نقدهای مثبتی که این فیلم دریافت کرده و نیز اینکه دنیل کریگ برای آخرین بار در نقش جیمز باند ظاهرشده است، این رقم میتوانست کمی بیشتر هم باشد. اگر چه برای برخی از فیلمها فروش ۵۶ میلیون دلاری در ۳ روز میتواند شادی بزرگی باشد اما «زمانی برای مردن نیست» یک فیلم معمولی محسوب نمیشود. فیلم با بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری برای تولید و ۱۰۰ میلیون دلاری که برای تبلیغ هزینه کرده، طبیعتا باید فروش عظیمی داشته باشد تا بتواند از پس هزینههایش برآید.
این فیلم که قرار بود آوریل ۲۰۲۰ اکران خود را شروع کند، همزمان با شیوع کرونا مجبور شد تا چندین بار زمان اکرانش را به تعویق بیندازد و همین هم میلیونها دلار هزینه اضافی بار آن کرد. کارشناسان فروش سینما پیشبینی میکنند «زمانی برای مردن نیست» باید حداقل فروشی ۸۰۰ میلیون دلاری را ثبت کند تا بتوان گفت موفق شده از پس این هزینهها برآید. «زمانی برای مردن نیست» با محاسبه پیشفروش پنجشنبهشب در روز اول اکرانش در آمریکا 3/23 میلیون دلار فروخت تا چهارمین فیلم پرفروش از مجموعه جیمز باند با بازی کریگ در روز اول فروش شود. «اسکایفال» روز اول فروشش را با رقم 7/32 میلیون دلاری به پایان برده بود.
این فیلم تاکنون در بیشتر بازارهای اصلی خارجی روی پرده رفته و تنها سینماهای چین هنوز درهایشان را به روی این فیلم باز نکردهاند که آن هم ۲۹ اکتبر شروع خواهد شد.
«اسپکتر» سال ۲۰۱۵ در نخستین اکران آخر هفته خود ۷۰ میلیون دلار و «اسکای فال» سال ۲۰۱۲ فروش معادل ۸۸ میلیون دلار را ثبت کرده بودند.
ارسال به دوستان
«دیپورت» به بازار کتاب آمد
«دیپورت» خاطرات پیمان امیری، نوشته علی اسکندری چاپ شد. به گزارش «وطنامروز»، این کتاب روایت زندگی پیمان امیری یکی از صدها جوانی است که تصمیم میگیرد به خاطر مشکلات کاری و درآمد و به امید زندگی بهتر به آلمان مهاجرت کند اما در خلال این سفر پیشامدهای عجیبی را تجربه میکند، در سوریه اسیر میشود و در نهایت با رشادت مدافعان حرم آزاد شده و به کشور دیپورت میشود. کتاب در 6 فصل نوشته شده است. در فصل اول نویسنده با ظرافت خاصی اوج داستان و لحظات گرفتاری راوی در زندان را روایت کرده که مخاطب را به ادامه خواندن کتاب ترغیب میکند. در فصل دوم در یک فلشبک سینمایی، داستان روزی روایت میشود که راوی تصمیم به مهاجرت میگیرد و پس از خداحافظی عجولانه با مادر و خواهر و برادر کوچکش بدون اجازه و دیدن پدر از ایران خارج میشود. داستان از لحظه تصمیم تا خروج از کشور، اتفاقها و دیدارهای استانبول، دوستان و همراهان عراقی و سوری، اتفاقهای یونان، بازگشت به ترکیه، انتقال به سوریه و شهر ادلب به صورت متوالی ادامه مییابد تا در فصل 6 چگونگی آزاد شدنش را شرح دهد و اعتراف کند چگونه در دمشق هوای کرمانشاه به سرش زده بود و اینکه میخواست از بالای طاق بستان شهر را ببیند. اسکندری در مقدمه کتاب را به دوست شهیدش اصغر پاشاپور تقدیم کرده و مینویسد: وقتی ساعتها مشغول مصاحبه کردن با پیمان امیری بودم، او نمیدانست بخش مهمی از سرنوشتش با اصغر گره خورده است. او فقط سید را دیده بود که مدیریت و فرماندهی آن عملیات پیچیده را بر عهده داشت. نمیدانست اگر حمایتها و پشتیبانی اصغر نبود، سرنوشتش اینگونه رقم نمیخورد. اصغر پاشاپور (ذاکر)، پس از سالها مجاهدت، دور از وطن در 13/11/1398 و یک ماه پس از شهادت سردار آسمانی خود، حاجقاسم سلیمانی، به او ملحق شد. در بخشی از کتاب میخوانیم: «کلا 10 دقیقه طول کشید؛ 10 دقیقهای که یک عمر گذشت. از ترس داشتم قالب تهی میکردم. توی افکار خودم بودم که یک نفر زیر بغلم را گرفت و گفت: «قُم.» جایی را نمیدیدم. او به زحمت کمک کرد و از پشت وانت پایین آمدم. وارد خاک سوریه شده بودم و آنجا معبر بابالهوی در کشور جنگزده سوریه بود! مقصد و هدفم اروپا و آلمان بود، بهشت آرزوهایم آنجا بود و کلی برنامه داشتم ولی الان در یکی از خطرناکترین مناطق کره زمین بودم». این کتاب با شمارگان 1250 نسخه و در 164 صفحه توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. ارسال به دوستان
رئیس سازمان سینمایی:
شورای عالی سینما با حضور رئیس جمهور احیا میشود
رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: شورای عالی سینما با تلاشها و پیگیریهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی احیا میشود. به گزارش «وطنامروز»، محمد خزاعی با اعلام خبر احیای شورای عالی سینما گفت: با پیگیریهای محمدمهدی اسماعیلی نخستین جلسه شورای عالی سینما با حضور رئیسجمهور آذرماه سال جاری برگزار میشود. وی ادامه داد: شورای عالی سینما پس از وقفهای 8 ساله با تلاشها و پیگیریهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بزودی در عالیترین سطح برگزار خواهد شد. اعضای شورای عالی سینما پس از بررسی و ارزیابیهای گسترده انتخاب شدند و بزودی معرفی خواهند شد. شورا همزمان با نخستین نشست آن با حضور رئیسجمهور آغاز به کار میکند. رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به بخشهایی از مهمترین اهداف شورای عالی سینما عنوان کرد: اعمال سیاستهای متمرکز در حوزه سینمای ایران برای اجرا توسط تمام دستگاههای اجرایی و مراجع ذیربط در چارچوب الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و آرمانهای بلند انقلاب اسلامی، پیشرفت همهجانبه کمی و کیفی توانمندیهای ملی در عرصه سینما، پیشرفت متوازن زیرساختهای سینمای ایران، تقویت مؤلفههای سینمای ملی و انقلابی به عنوان یکی از عناصر هویت اسلامی- ایرانی، رونق اقتصاد سینما و توانمندسازی بخشهای غیردولتی فعال در حوزه سینما، حمایت و هدایت سینما در جهت تحقق اهداف کلان فرهنگی انقلاب اسلامی و منویات رهبرمعظم انقلاب، ارتقای حضور اثرگذار و مشارکت سینمای ایران در عرصه بینالمللی، گسترش، تنظیم و ساماندهی بازار فیلم در راستای توسعه اقتصاد سینما و پاسخگویی به نیازها و مطالبات مخاطبان، افزایش کمی و ارتقای کیفی تولیدات سینما با توجه به مضامین، موضوعات و سوژههای ارزشمند، تقویت و ساماندهی آموزش و پژوهش سینمایی متناسب با رویکردها و جهتگیریهای پیشرفت و تعالی سینما و شناسایی و پرورش استعدادهای جدید و تربیت نیروهای متخصص و متعهد به ارزشهای اسلامی انقلابی در کشور از جمله این اهداف است.
خزاعی با بیان اینکه با توجه به دغدغه جدی رئیسجمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این شورا بعد از 8 سال تعطیلی احیا میشود، افزود: احیای شورای عالی سینما پس از سالها تعطیلی در دولت سیزدهم و حمایت شخص رئیسجمهور به عنوان عالیترین مقام اجرایی کشور از فعالیت این شورا، نشاندهنده اهمیت و جایگاه راهبردی سینما و مرجعیت فرهنگی آن در جامعه است. رئیس سازمان سینمایی اظهار امیدواری کرد این اقدام بتواند برای سینمای ایران در گام دوم انقلاب و در جهت تحول و بازسازی انقلابی و اعتلای آن موثر باشد. وی در پایان عنوان کرد: به شخصه از آیتالله رئیسی، رئیسجمهور محترم و دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر توجه و اهتمام ویژه به نیازهای سینمای کشور قدردانی میکنم و باور دارم برکات و نتایج فعالیت این شورا باعث رونق، پویایی و بالندگی بیشتر سینمای کشور خواهد شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|