|
دستور رئیس بنیاد شهید برای درمان فرزند شهید یاسوجی
قاضیزادههاشمی، معاون رئیسجمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی حادثه برای یکی از فرزندان شهدا در یاسوج، دستور ویژهای به منظور پیگیری سریع موضوع صادر کرد. گفتنی است نماینده ویژه رئیس بنیاد شهید در بیمارستان امیرالمومنین شیراز جهت رسیدگی به وضعیت این فرزند شهید حضور یافت. همچنین سیدعلی احمدزاده، استاندار کهگیلویهوبویراحمد در پی حادثه برای یکی از فرزندان شهدا در این استان دستور رسیدگی دقیق موضوع و برخورد با خاطیان و سهلانگاران را صادر کرد.
ارسال به دوستان
نمایندگان مجلس لایحه رتبهبندی معلمان را برای اصلاح دوباره به کمیسیون آموزش ارجاع دادند
اصلاح رتبهبندی برای ارتقای جایگاه معلمان
نمایندگان ملت در ادامه بررسی لایحه رتبهبندی معلمان با ارجاع این لایحه به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موافقت کردند تا جزئیات آن با هدف رفع ابهامات موجود طوری که معلمان به حقوق حقه خود دست یابند، مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار گیرد. به گزارش «وطنامروز»، لایحه رتبهبندی معلمان پس از سالها بالاخره با فشار مجلس شورای اسلامی 25 اسفند سال گذشته از سوی دولت ارائه شد و مجلس بلافاصله کار بررسی آن را در کمیسیون آموزش شروع کرد. هدف از رتبهبندی معلمان ایجاد عدالت در پرداخت حقوق آنها بر مبنای عملکرد، کارایی، سطح تحصیلات، تخصص و تجربهای است که معمولا در این زمینه آنگونه که شایسته و بایسته است مدنظر قرار نگرفته است.
جزئیات این لایحه مهم برای بررسی دقیق و ارائه پیشنهاد نمایندگان ملت اوایل ماه جاری در سامانه مجلس بارگزاری شد، بنابراین دیروز لایحه رتبهبندی معلمان در صحن علنی مجلس در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با پیشنهاد اصلاح کل ماده 3 این لایحه که با پیشنهاد حمیدرضا بابایی مطرح شد موافقت کرده و به آن رای دادند تا این لایحه برای اصلاح اساسی دوباره به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بازگردد و مورد موشکافی دقیق قرار گیرد.
در ماده ۳ لایحه رتبهبندی آمده است که معلمان براساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبههای پنجگانه به ترتیب آموزشیارمعلم، مربیمعلم، استادیارمعلم، دانشیارمعلم و استادمعلم قرار میگیرند. دکتر حمیدرضا حاجیبابایی در توضیح پیشنهاد خود درباره اصلاح ماده ۳ لایحه رتبهبندی، بیان کرد: مجلس و نمایندگان به دنبال کمک به معلمان هستند ولی در طول 3-2 ماه گذشته متأسفانه اعداد واهی درباره بار مالی اجرای نظام رتبهبندی معلمان مطرح شده است اما بر اساس کار کارشناسی که در مجلس صورت گرفته، برای اجرای با کیفیت نظام رتبهبندی مورد نظر برای یک سال مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان و برای ۳ ماه آخر سال مبلغ ۷۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است. وی در ادامه اظهار کرد: در صورتی که بخواهیم نظام مستقلی تحت عنوان رتبهبندی داشته باشیم در واقع ۳ هدف نظام رتبهبندی، مهندسی نیروی انسانی و سنجش معلمان را دنبال میکنیم. مجلس با ایجاد نظام مستقل رتبهبندی به دنبال حل مشکل معلمان برای همیشه است. متأسفانه وقتی میخواهیم یک آجر بسازیم از آن تعبیر کار تولیدی میشود اما وقتی میخواهیم برای معلمان کاری انجام دهیم، هزینهای تلقی میکنند. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: موضوع نظام رتبهبندی از سال ۱۳۹۹ معطل مانده و ما باید در کشور یک نظام مستقل برای معلمان ایجاد کنیم. اینکه به شکلی تعبیر شود که با اجرای این قانون معلمان به سرعت به رتبه دانشیار یا استاد تمام دست پیدا میکنند، اشتباه است. در این فرآیند نیز قوانین و مقررات باید اجرا شود و معلمان از پایه آموزشیار و مربی کار خود را آغاز خواهند کرد. براساس اصلاحات انجام شده، در ماده ۳ این لایحه آمده است: که معلمان براساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبههای پنجگانه به ترتیب آموزشیارمعلم، مربیمعلم، استادیارمعلم، دانشیارمعلم و استادمعلم قرار میگیرند. شرایط جذب، ارتقا، توقف و تنزل رتبه در آییننامه رتبهبندی و ارتقای معلمان تعیین میشود.
تبصره- وزارت آموزشوپرورش مکلف است ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون، آییننامه رتبهبندی و ارتقای معلمان را براساس مفاد این قانون تعیین و به تصویب هیأت وزیران برساند.
نمایندگان در ادامه سایر مواد این لایحه را جهت هماهنگی با اصلاحات انجام شده در ماده ۳ به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع دادند. پس از تصویب پیشنهاد حاجیبابایی از سوی نمایندگان مجلس مبنی بر اصلاح ماده 3 لایحه رتبهبندی معلمان، کمیسیون آموزش این لایحه را مجددا اصلاح کرد. در این باره رضا حاجیپور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تصمیم نمایندگان مجلس مبنی بر بازگشت لایحه رتبهبندی معلمان به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت: اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس سریعا در نشستی فوقالعاده اصلاحات مورد نظر صحن را در لایحه اعمال کردند، پس از این موضوع لایحه برای بررسی در صحن بارگذاری شد. وی در این باره توضیح داد: براساس تصمیم صحن علنی مجلس، مقرر شد عناوین مورد استفاده در لایحه از معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استادمعلم به آموزشیارمعلم، مربیمعلم، استادیارمعلم، دانشیارمعلم و استادمعلم تغییر کند. حاجیپور بیان کرد: این تغییرات در کل لایحه اعمال شد و لایحه با اعمال این اصلاحات مجددا برای بررسی در صحن علنی مجلس بارگذاری شد. پس از اینکه پیشنهاد اصلاح کل ماده ۳ لایحه مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت، رئیس مجلس اعلام کرد با توجه به رای مثبت مجلس به اصلاح کل ماده ۳، سایر مواد لایحه نیز به کمیسیون ارجاع میشود تا اصلاحات لازم انجام شود. نمایندگان مجلس نیز با رای مثبت خود با ارجاع این لایحه به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موافقت کردند.
* معلم نباید هیچ دغدغهای جز معلمی داشته باشد
نمایندگان مجلس تأکید دارند معلمان نباید دغدغه حقوق و دستمزد داشته باشند. در این باره ابراهیم عزیزی، نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه معلم نباید هیچ دغدغهای جز معلمی داشته باشد گفت: معلمان باید از بالاترین حقوق و مزایا برخوردار باشند. وی در جلسه علنی دیروز در تذکری شفاهی اظهار کرد: معلمان در بالاترین مرتبه قرار دارند چون وظیفه آنها تعلیم و تربیت فرزندان ایران است، لذا خدمت به آنها وظیفه دولت و مجلس است؛ حمایتهایی که باید در قوانین و مقررات و حقوق و دستمزد لحاظ شود. وی ادامه داد: ما با افتخار نوکر معلمان هستیم و میگوییم معلم نباید هیچ دغدغهای جز معلمی داشته و نگران استخدام رسمی و تبدیل وضعیت باشد، معلمان باید از بالاترین حقوق و مزایا برخوردار شوند که این عزت و کرامت واقعی معلم است. همچنین شهریار حیدری، نماینده مردم گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: از نمایندگان به خاطر توجه به لایحه نظام رتبهبندی معلمان تشکر میکنم و انتظار داریم ضمن بررسی در کمیسیون، هر چه سریعتر در صحن مجلس هم تصویب شود.
حجتالاسلام جواد نیکبین، نماینده کاشمر نیز در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رتبهبندی معلمان یکی از مهمترین و اصلیترین موضوعات کشور است. اگر ما نظام آموزشی کشور را درست مدیریت نکنیم، در آینده در دانشگاه و صنعت هزینههای بیشتری را باید بدهیم، پس اگر مربی و معلم درست تربیت شده و رسیدگی شود و فرآیند پذیرش آنها بدرستی انجام شود و ما هم حمایتهای مالی و معنوی از آنها داشته باشیم، نظام آموزشی درست میشود.
وی لایحه رتبهبندی و طرح شفافیت آرای نمایندگان را از جمله کارهای مهم مجلس برشمرد و گفت: ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفر از دانشآموزان و معلمان در سراسر کشور با موضوع رتبهبندی معلمان درگیر هستند، پس دغدغه را از فکر معلمان برداشته تا معلم بتواند خوب تدریس کند. معلمی که بعدازظهرها با تاکسی آنلاین و اسنپ کار میکند، نمیتواند معلم خوبی باشد و خوب آموزش دهد و تدریس کند، پس باید حمایت تمامعیار و کامل باشد تا معلمان بدون دغدغه به آموزشوپرورش در کشور بپردازند.
در جلسه علنی دیروز، مجلس گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره لایحه رتبهبندی معلمان را بررسی کرده و در نهایت ماده ۲ این لایحه را به تصویب رساند.
***
حقوق معلمان 2 تا 7 میلیون تومان افزایش مییابد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با «وطنامروز»، درباره لایحه رتبهبندی معلمان گفت: طبق ماده 3 رتبهبندی، قرار است به جای پایه معلم و خبره به ترتیب آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تعیین شود. محمدرضا احمدی با بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه نظام رتبهبندی معلمان درباره تعیین عناوین پنجگانه رتبهبندی به پیشنهاد حمیدرضا حاجیبابایی را با ۱۱۷ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه مصوب کردند، افزود: در ماده ۳ رتبهبندی، معلمان بر اساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبههای پنجگانه به ترتیب آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار میگیرند که البته این موضوع به کمیسیون آموزش مجلس برگشت داده شد تا پس از بررسی و چکشکاری لازم دوباره در هفتههای آینده برای رای نهایی به صحن علنی برگردد. احمدی خاطرنشان کرد: نگاه مجلس و کمیسیون آموزش این است که لایحه رتبهبندی را طوری تصویب کند که معیشت معلمان بهبود یابد و آنها دغدغههای مالی نداشته باشند، بلکه با خاطری آسوده و بدون نگرانیهای مادی و مالی و مشکلات معیشتی سر کلاس درس حاضر شوند و متناسب با کاراییای که دارند حقوق دریافت کنند. وی با بیان اینکه با قانونمند شدن لایحه رتبهبندی، حقوق معلمان 2 تا 7 میلیون افزایش مییابد، افزود: 98 درصد کلیات این لایحه در مجلس رای آورده است، از طرفی مجلس نیز با هدف کمک به قشر فرهنگی جامعه هیچ وقت کوتاه نمیآید و در تلاش است با تصویب این لایحه تحولی در معیشت فرهنگیان البته بر حسب شایستگی، توانمندی، تخصص، تجربه و تحصیلات آنها ایجاد شود.
ارسال به دوستان
اخبار
حمایت از خانواده زندانیان توسط کمیته امداد
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد اعلام کرد ۸۲ هزار بیمار خاص و صعبالعلاج تحت پوشش کمیته امداد هستند. به گزارش ایسنا، حسین خدرویسی در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت خدمات ارائهشده به مددجویان در زمینه پرداخت مستمری، بیمه، جهیزیه و... با بیان اینکه کمیته امداد از بدو تاسیس تا به امروز از دورترین روستاهای محروم و مرزی تا شهرهای مرکز کشور پناه همه فقرا و نیازمندان بوده است، گفت: در حال حاضر طبق آخرین آمار، ۲ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۳۲۸ خانوار تحت پوشش هستند که از نظر بعد خانواری بیش از ۴۰ درصد یک نفره، بیش از ۳۰ درصد ۲ نفره و بیش از ۱۵ درصد ۳ نفره هستند. به گفته وی، حدود 91/47 درصد خانوارها ساکن نقاط شهری و 09/52 درصد ساکن نقاط روستایی هستند. وی در ادامه با بیان اینکه با سازمان زندانها تفاهمنامه امضا کردیم که تمام خانوادههای زندانیان نیازمند مانند مددجویان خودمان را تا آزادی سرپرست تحت پوشش درآوریم، خاطرنشان کرد: اکنون همه خانوادههای نیازمند زندانیان تحت پوشش کمیته امداد هستند و همانند مددجویان خودمان از همه خدمات امداد تا آزادی سرپرست خانواده استفاده میکنند. در صورتی که سرپرست خانواده آزاد شود با پرداخت تسهیلات اشتغال، از آنها هم حمایت خواهیم کرد. خدرویسی در ادامه افزود: با بهرهگیری از اطلاعات بانکهای اطلاعاتی مختلف به منظور رفع همپوشانی با سازمان بهزیستی، تامیناجتماعی و صندوقهای بازنشستگی و ایجاد سیستم استعلام وبسرویسی در نرمافزار جدید امداد هوشمند، به لحظه میتوانیم مددجویان را پالایش کنیم و این اقدام مهم هم در سطح استانها در حال انجام است.
***
ضرورت ایجاد تحول اساسی در سیستم حملونقل عمومی پایتخت
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران به ضرورت ایجاد تحولات اساسی در سیستم حملونقل عمومی پایتخت اشاره کرد و گفت: منابع دولتی در کنار منابع محدود شهرداری میتواند در ایجاد تحولات بزرگ در سیستم حملونقل عمومی نقش تعیینکنندهای ایفا کند. سیدمجتبی شفیعی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم استفاده از آخرین دستاوردها و تجارب جهانی گفت: برای رسیدن به استانداردهای جهانی در این زمینه حملونقل عمومی نیازمند تخصیص منابع ویژه هستیم که منابع شهرداری تهران بسیار محدود است. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با تصریح این نکته که موضوع حملونقل و ترافیک یک موضوع کلان حاکمیتی است، افزود: در سالهای اخیر قیمت ناوگان حملونقل عمومی افزایش چشمگیری داشته است و انتظار میرود دولت به یاری شهرداری بیاید، چرا که طبق تجارب سالهای گذشته هر زمان دولت توجه ویژهای به حوزه حملونقل داشته است شاهد تحولات مثبتی بودهایم. شفیعی با اشاره به اینکه سیاستهای تشویقی میتواند در فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی تاثیرگذار باشد، گفت: امر فرهنگسازی در این حوزه نباید به یکسری اقدامات تبلیغی صرف محدود باشد، بلکه طبق تجارب موفق جهانی ایجاد انگیزههای اقتصادی بیش از هر چیز در تشویق افراد جامعه به استفاده از حملونقل عمومی نقش دارد.
***
جمعآوری بخاریهای نفتی از مدارس
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه طی این سالها به همت همه تلاشگران عرصه مدرسهسازی، کارهای بزرگی انجام شد، گفت: برچیدن مدارس خشتی و گلی، عبور موفق از بحران زلزله کرمانشاه و سیلاب گسترده سال ۱۳۹۸ در چند استان، جمعآوری بخاریهای نفتی مدارس، ساماندهی سیستمهای گرمایشی مدارس و تعیینتکلیف و تأمین اعتبار پروژههای نیمهتمامی که سالها رها شده بودند، از جمله کارها و دستاوردهای مهمی بود که به نتیجه رسید. مهراله رخشانیمهر ضمن قدردانی از حمایت ویژه سرپرست وزارت آموزشوپرورش از برنامههای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، گفت: یکی از مواردی که در این دوره مدیریتی با جدیت دنبال شد برنامهریزی و فعالیت اجرایی مجموعه، بر اساس برنامهریزی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و زیرنظام «تامین فضا، تجهیزات و فناوری» است. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: «سلامت کاری» از ویژگیها و دستاوردهای ارزشمند مجموعه نوسازی مدارس است و این مهم نشانگر دقت نظر و تعهد بالای اخلاقی همکاران است. وی همچنین با قدردانی از حمایت ارزنده و گسترده جامعه خیرین مدرسهساز، اعتماد خیرین را سرمایه پرارزش و دیرینه سازمان نوسازی مدارس دانست و خاطرنشان کرد: این حجم مشارکت گسترده و همدلانه خیرین مدرسهساز بود که سازمان برنامه و بودجه را درباره افزایش اعتبارات و تخصیص ردیف پروژههای مشارکتی متقاعد کرد و شاهد جهش اعتبارات مدرسهسازی در سالهای اخیر بودیم.
***
ورود شورای شهر به ترافیک این روزهای تهران
عضو کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران از مهلت ۷ روزه شورای شهر تهران به معاونت حملونقل برای بررسی ترافیک پایتخت خبر داد. علیاصغر قائمی درباره وضعیت ترافیک این روزهای تهران با بیان اینکه وضعیت ترافیک برای ما نیز سوالبرانگیز است به گونهای که بعد از آنکه دقایق طولانی در ترافیک ماندهایم میبینیم هیچ مانعی وجود ندارد که موجب بروز این ترافیک شود، گفت: جلسهای با مسؤولان شرکت کنترل ترافیک در شورای شهر برگزار کردیم و از آنها خواستیم درباره وضعیت و چرایی ترافیک تهران توضیح دهند. رئیس کمیته هوشمندسازی حملونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه مسؤولان اجرایی معاونت حملونقل اعلام کردند که مهلتی برای بررسی نقشهها، آمار تردد و دوربینها لازم دارند، افزود: به همین دلیل به آنها فرصت یک هفتهای داده شد تا ضمن تحلیل دادهها و نقشههای ترافیکی تهران درباره چرایی این ترافیک به ما توضیح دهند. قائمی در پاسخ به این سوال که آیا زمان طرح ترافیک افزایش مییابد یا نه؟ گفت: به نظرم در اصل طرح ترافیک باید بازنگری شود اما اینکه طرح ترافیک چه تغییری باید داشته باشد، سوالی است که باید شورای عالی ترافیک به آن پاسخ دهد.
ارسال به دوستان
بر اساس آمار وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت ۱۶۲ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند
ادامه روند کاهشی مرگهای کرونایی
استانهای البرز، کردستان، مازندران و گیلان شاهد روند افزایشی مبتلایان به «کووید-19» هستند. بر اساس آمار وزارت بهداشت، میزان مراعات دستورالعملهای بهداشتی در کشور به کمتر از 50 درصد رسیده و این یعنی یک هشدار جدی در مواجهه با این بیماری منحوس. کارشناسان هشدار دادهاند که پیک جدید بیماری در ایران و جهان همزمان با شروع آبانماه اوج خواهد گرفت. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، از ظهر سهشنبه تا ظهر چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۷۷۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و یکهزار و ۷۹۸ نفر از آنها بستری شدند. بدین ترتیب مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۵ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۷۳۷ نفر رسید. همچنین بر اساس این آمار، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت، ۱۶۲ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به ۱۲۴ هزار و ۵۸۵ نفر رسید. همچنین ۴ هزار و ۵۵۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس آمار وزارت بهداشت، در حال حاضر ۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر در وضعیت آبی بیماری «کووید-19» قرار دارند. گفتنی است تاکنون ۴۹ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۴۰۷ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۶ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۳۷۴ نفر نیز دوز دوم را تزریق کردهاند.
* ضرورت واکسیناسیون تمام افراد جامعه
ایمنسازی جمعی در مقابل ویروس کرونا با واکسیناسیون عمومی محقق خواهد شد و در صورتی که بخشی از مردم برای این امر مهم همراهی لازم را نداشته باشند نمیتوان توقع داشت ایمنی جمعی در کشور ایجاد شود. این در شرایطی است که به گفته مسؤولان از اواسط آبانماه مدارس درهای خود را به روی دانشآموزان باز میکنند و در صورتی که ایمنی جمعی محقق نشود احتمال شیوع مجدد بیماری در کشور بالاست. در همین زمینه رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت واکسیناسیون تمام افراد جامعه گفت: در این زمینه سیاست ما اقناعسازی است، نه اجبار.
دکتر محمدمهدی گویا با اشاره به شروع فصل سرما و عدم رعایت مطلوب پروتکلهای بهداشتی گفت: متاسفانه در این شرایط واکسیناسیون هم به حد مطلوب نرسیده و این شرایط میتواند کشور را در آستانه بروز پیک ششم کرونا قرار دهد و ما انتظار رسیدن این پیک را داریم.
وی درباره بازگشایی مدارس در این شرایط هم گفت: احتمال بازگشایی مدارس و دانشگاهها از 15 آبانماه بالاست اما هنوز در این زمینه تصمیم قطعی در ستاد ملی کرونا گرفته نشده است.
گویا گفت: در زمینه بازگشایی مدارس دستورالعملهایی با همکاری وزارت آموزشوپرورش تدوین و به سراسر کشور ابلاغ شده است. بر اساس این دستورالعملها مدارس باید برای بازگشایی، شرایط بهداشتی را مهیا کنند.
وی افزود: قطعا شیوهنامههای بهداشتی در مدارس به گونهای خواهد بود که کمترین میزان ابتلا را داشته باشیم.
گویا در ادامه به واکسیناسیون دانشآموزان بالای 12 سال اشاره کرد و افزود: با انجام واکسیناسیون خطر شیوع کرونا در میان این دسته از دانشآموزان به حداقل میرسد.
وی درباره بازگشایی مدارس ابتدایی هم با وجود عدم واکسیناسیون این گروه سنی در مقابل کرونا گفت: این گروه سنی کمترین احتمال ابتلا به کرونا را دارند و میتوان با رعایت پروتکلها مدارس ابتدایی را هم بازگشایی کرد.
گویا گفت: حقیقت این است که باید با کرونا زندگی کنیم. در این میان واکسیناسیون و رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی میتواند خطر ابتلا به این بیماری را به حداقل ممکن برساند.
وی افزود: در حال حاضر مرگومیر در میان افراد واکسینه شده بهندرت اتفاق میافتد و این افراد در صورت ابتلا به کرونا کمتر بستری میشوند و عوارض کرونا در آنها کمتر است.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه هیچ تفاوتی میان انواع واکسنهای کرونا نیست، گفت: طبق بررسیهای صورتگرفته واکسنهای ایرانی عوارض کمتری نسبت به دیگر واکسنهای کرونا داشتهاند.
گویا درباره واکسیناسیون اجباری کرونا هم گفت: سیاست دولت سیزدهم و نیز سیاست وزارت بهداشت بحث اقناعسازی است نه اجباری کردن واکسیناسیون کرونا. باید به حدی به مردم آگاهی بدهیم که خود آنها برای تزریق واکسن کرونا راغب شوند، نه اینکه بخواهیم آنها را مجبور کنیم. این مسؤول افزود: قطعا اگر مردم اثرات واکسن را ببینند و فوت افراد واکسن نزده را مشاهده کنند، برای تزریق واکسن کرونا راغب خواهند شد.
* اعلام آخرین وضعیت محدودیت تردد کرونایی
بر اساس اعلام پلیس راهور ناجا، محدودیتهای تردد کرونایی در شهرهای قرمز و نارنجی همچنان برقرار است. سردار سیدتیمور حسینی، جانشین پلیس راهور ناجا درباره آخرین وضعیت تردد در جادهها با توجه به وضعیت کرونایی حال حاضر کشور اظهار داشت: طبق آخرین آمار منتشر شده، ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۰۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. وی افزود: طبق آخرین وضعیت رنگهای کرونایی کشور که وزارت بهداشت در قالب نرمافزار ماسک اعلام کرده است، هماکنون شهرستانهای اشنویه، بوکان، پیرانشهر و سردشت در آذربایجان غربی، استهبان در فارس، سنندج در کردستان و پاوه، جوانرود و سرپل ذهاب در کرمانشاه در وضعیت قرمز هستند. جانشین پلیس راهور ناجا تصریح کرد: بر اساس مصوبات ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنان تردد «از» و «به» شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع بوده و متخلفان اعمال قانون خواهند شد. سردار حسینی گفت: خروج خودروهای بومی از شهرهای قرمز و نارنجی و ورود خودروهای غیربومی به این دسته از شهرها جریمه یک میلیون تومانی شهر قرمز و ۵۰۰ هزار تومانی شهر نارنجی را در پی خواهد داشت.
ارسال به دوستان
شرایط بازگشایی مدارس با ۳۰۰ دانشآموز و بالاتر
آموزش حضوری همچنان به عنوان یکی از اولویتهای اصلی وزارت آموزشوپرورش شناخته میشود؛ بر همین اساس برنامهریزیها برای بازگشایی مدارس با جمعیت بیش از 300 نفر در دستور کار این وزارتخانه در آبانماه قرار گرفته است. در همین رابطه سخنگوی وزارت آموزشوپرورش در امر بازگشایی مدارس با اشاره به اینکه در فاز اول بازگشایی، ۳۱ درصد دانشآموزان مناطق روستایی و عشایری و دانشآموزان شاخه مهارتی فقط در دروس مهارتی تحت پوشش آموزش حضوری قرار گرفتند، درباره بازگشایی مدارس در فاز دوم که از ابتدای آبان آغاز میشود، توضیحاتی ارائه کرد. علیرضا کمرئی درباره تمهیدات وزارت آموزشوپرورش برای بازگشایی حضوری مدارس اظهار کرد: در فاز اول بازگشایی حدود ۳۱ درصد دانشآموزان مناطق روستایی و عشایری و دانشآموزان شاخه مهارتی فقط در دروس مهارتی تحت پوشش آموزش حضوری قرار گرفتند که این گام در حال تکمیل است. کمرئی با بیان اینکه اما در فاز دوم، بازگشایی بخش دیگری از مدارس از آبانماه آغاز میشود، اظهار کرد: البته این گفته به این معنا نیست که همه مدارس مشمول، در هفته اول آبان فعالیت خودشان را آغاز میکنند، بلکه یک فرآیندی را آغاز کردیم؛ طی این فرآیند باید مدارس حتما یک ارزیابی اولیه از وضعیت بهداشتی خودشان براساس چکلیستهایی که در اختیار دارند انجام دهند. در آنجا ۸ شاخص کلیدی برای ورود به مرحله بازگشایی تعیین شده و بعد طی مسیر هم باید حتما شاخصهای کلیدی چک شوند. وی در پاسخ به اینکه آیا قرار است از اول آبان مدارس زیر ۳۰۰ نفر دانشآموز و از نیمه آبان مدارس بالای ۳۰۰ دانشآموز بازگشایی شوند؟ گفت: بله! الگو همین است اما ما پروسه بازگشایی را ۴ مرحلهای و در ۴ ایستگاه میدانیم که ایستگاه اول ارزیابی بهداشتی مدرسه است، ابتدا مدرسه یک خودارزیابی و در گام دوم منطقه یک ارزیابی بیرونی انجام میدهد، سپس مجوز صادر میکند.
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش درباره بازگشایی مدارس ادامه داد: اگر مدرسهای تاکنون مجوز نگرفته باشد عملا در نیمه اول آبانماه بازگشایی نخواهد شد و باید مقدمات کار را فراهم کند، مجوزها را بگیرد و آگاهیهای لازم را به دانشآموزان و خانوادهها بدهد تا در نیمه دوم آبانماه بازگشایی شود. مدارسی که ارزیابیهای بهداشتی را کامل انجام داده و مجوز برایشان صادر شده باشد که عمدتا مربوط به مدارس با کمتر از ۳۰۰ دانشآموز است، آنها هم باید گروهبندی انجام دهند و کلاسهای درسشان زیر ۱۵ نفر باشد که رعایت فاصلهگذاری امکانپذیر باشد.
ارسال به دوستان
پروژه چند صد میلیونی برای تخریب مدیریت شهری
طی روزهای گذشته اخباری در برخی رسانهها مبنی بر ایجاد اختلاف بین شهرداری و شورای شهر تهران در حال انتشار است؛ اخباری که گاه باعث تعجب مخاطب شده و عملا نشاندهنده پیگیری اهداف سیاسی یک جریان خاص است؛ جریانی که در زمان تصدی مدیریت شهری کلانشهر تهران به جای اجرای پروژههای شهری و ارائه خدمات به مردم، با واگذاری طرحهای چند صد میلیونی جهت انتشار مطالب در فضای مجازی و رسانهها، صرفا به دنبال هدایت افکار عمومی بود. حالا برخی اخبار حکایت از آن دارد که این جریان به دنبال روزنههای امیدی برای پیدا کردن شکاف در بدنه مدیریت شهری است. این موضوع البته از دید شورای شهر تهران پنهان نماند؛ در همین رابطه محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در هفدهمین جلسه این شورا این موضوع را مورد تذکر قرار داد.
وی در تذکر خود با بیان اینکه اخباری که با هدف تنشزایی پیرامون شورای شهر و شهرداری تهران در این دوره مطرح میشود مشخص است با چه هدفی است، گفت: هیچ درگیری و تنشی میان شورا و شهرداری مطرح نیست و از طرفی باید بگویم اعضای شورا به هیچ عنوان به دنبال سهمخواهی نبوده و نیستند.
آخوندی ادامه داد: همانطور که میدانید هدف اصلی شورای ششم و این دوره مدیریت شهری خدمت خالصانه و بیمنت به مردمی است که از عملکرد سیاسی دوره قبل ناراضی هستند و انتظار کار از این مجموعه حاضر دارند.
وی گفت: متاسفانه برخی از معدود رسانههایی که در واقع اهداف خاص و سیاسی دارند با هدف مشغول کردن مدیریت شهری و شورا اقدام به نشر اخبار کذب میکنند که هدفشان مشخص است.
آخوندی افزود: وقتی در پایان دوره مدیریت شهری گذشته برای خطخطی کردن کاغذ به اسم طرح، چند صد میلیون پرداخت شده است، احتمالا این پولها را نگه داشتند که برای این زمان و با این هدف هزینه کنند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا اظهار داشت: متاسفانه خبرهایی منتشر شد درباره ایجاد حاشیه و حتی درگیری در جلسات مشترک شهرداری و شورا که تقریبا همه میدانند این خبر دروغ است. بنابراین بر این نکته تاکید موکد میکنم که طبعا در جلسات هماندیشی نظرات کارشناسی ارائه میشود و ممکن است اختلاف نظر و بحث جدی وجود داشته باشد اما این به معنی اختلافات و درگیری نیست، اگرچه منشأ انتشار اخبار مشخص است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|