|
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با علیمحمد مؤدب، شاعر و شاگرد مرحوم دکتر قیصر امینپور به بهانه سالگرد درگذشت قیصر
سرمایه ادبیات معاصر برای نوجوانان
گروه فرهنگ و هنر: هشتم آبان، سالگرد درگذشت قیصر امینپور بود؛ شاعری که با قلمی نو، روان و لطیف به باور بسیاری از اهل ادب، لایق لقب «سعدی نو» است. هوشیاری و دقتنظر امینپور از او شاعری مضمونیاب و نکتهپرداز ساخت اما مضمونیابی و نکتهپردازی او را از واقعیتها دور نساخت، بلکه نازکاندیشیهای معماگونه را، همچون شاعران سبک هندی به ذهن و زبانش روانه کرد. زبان او در عین سادگی و روانی از زیبایی چشمگیری برخوردار است. قیصر امینپور همچنین یکی از پایهها و ارکان شعر انقلاب است. امینپور به نظر بسیاری از کارشناسان و اساتید نقد ادبی و شعر، یکی از تأثیرگذارترین شاعران در این وادی است. به گمان این افراد، شعر انقلاب بدون قیصر بخشی از هستی خود را از دست داده است؛ هر چند عدهای دیگر سعی در رنگ باختن این نظریه دارند. از سوی دیگر «قیصر امینپور» مشرب شعری متعادلی دارد و این تعادل را در عاشورایینویسیهای او میتوان دید. اگرچه میتوان او را در گروه شاعران سادهنویس معاصر محسوب کرد اما هرگز در دام مبتذلنویسی نمیافتد. بنابراین عاشوراییهای او نه کاملا هیاتی هستند و نه کاملا نوگرایانه و بغرنج اما همواره با بیانی ساده بیشتر به رونق و درخشش تفکر عاشورایی میاندیشید تا وجه عاطفی و احساسی آن.
* معلم اخلاق برای نوجوانان
علیمحمد مؤدب، شاعر و شناختهشدهترین شاگرد مرحوم دکتر قیصر امینپور در گفتوگو با «وطنامروز» درباره ویژگیهای اخلاقی و رفتاری امینپور گفت: بدون شک حسن اخلاق و متانت زندهیاد قیصر امینپور زبانزد خاص و عام بود و وقتی این ویژگی بارز و مهم در کنار سایر خصوصیات مثبت قیصر قرار میگرفت، کمتر کسی پیدا میشد که از صمیم قلب دوست نداشته باشد با قیصر ارتباط برقرار کند؛ آثار قیصر امینپور از مهمترین سرمایههای ادبیات انقلاب اسلامی محسوب میشود که این مساله از ویژگیهای خاص اشعار قیصر نشأت میگرفت، زیرا قیصر در قالبهای مختلف شعری چون رباعی، غزل و نیمایی حرفهای بسیاری برای گفتن داشت. همچنین وی در حوزه نوجوانان، سرودن تصنیف و ترانه هم بهترین آثار زمان خود را پدید آورد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که باید درباره قیصر امینپور اشاره کرد، جایگاه معلمی وی است، زیرا با استفاده بهینه از ویژگیهای شخصیتیاش توانست معلمی خلاق و توانا شود که در ارتباط سازنده با نوجوانان و جوانان میان اهالی شعر و ادب شهره بود. همچنین حوزه نوجوان، یکی از حوزههایی است که قیصر به طور کاملا جدی و با برنامهریزی مدون وارد شد و ورود جریانسازی هم داشت. قیصر با همراهی دوستانش در «سروش نوجوان» توانست نسلی را با کار منظم و سازمانی تربیت کند و دوره درخشانی را رقم زد. از سوی دیگر ذکر این نکته ضروری است که اگر شاعری در شعر بزرگسال مطرح باشد و بر اساس احساس نیاز و دغدغه وارد شعر نوجوان شود، در واقع کار پرریسکی را انجام میدهد اما قیصر امینپور این کار را انجام داد که این مساله محصول شاعرانگی و خطرپذیری شاعرانه قیصر است، البته باید گفت خوشبختانه این خطرپذیری قیصر جواب هم داده است و توانسته نوآوری بر پایه سنت را که اساس کار او در همه حوزههای تحقیق و مطالعه است، در حوزه نوجوان نیز پیادهسازی کند. مؤدب افزود: در مجموعه قیصر امینپور از آن دسته شاعرانی بود که بخوبی توانست یافتهها و تجربیات گرانبهای خود را به نسل بعد از خود انتقال دهد و آثاری آفرید که تا امروز، از سرمایههای مهم ادبیات معاصر برای نوجوانان محسوب میشوند.
وی گفت: اگر بخواهم منصفانه بگویم باید اذعان داشت قیصر امینپور در هر حوزه فرهنگی که ورود کرد، کارنامه قابل دفاع از خود به جا گذاشت، از سوی دیگر قیصر در سرودن قالبهای مختلف شعری بسیار درخشید، همچنین ایشان در تحقیقات ادبی هم دستی بر آتش داشت.
***
دستور زبان عاشق
ضیاءالدین خالقی: هر شاعری به شعرش شناخته میشود؛ با حد و اندازههای تکاملی که در سیر و سلوک کار خود داشته است و به اندازه غوری که در پدیدهها کرده و تجربههایی که از زندگی کسب کرده است؛ در واقع از همان جوششهای آنی و کشف و شهودهایی که حاصل خلسههای شبانهاش بوده است. حال میخواهد هر مرام و مسلک و عقیدهای داشته باشد، چون تجربه و غور و الهام و جوشش و کشف و شهود شاعران یک وجه مشترک بزرگ با هم دارد و آن «شناخت» است؛ شناختی تازه و دیگرگونه و در واقع، شناختی انقلابی از جهان و هستی به طور کلی و از پدیدههایش به طور جزئی. در واقع شاعرانی از این دست و از این جنس که در اوج شاعری قرار دارند، حتی اگر یک عمر عاشقانه هم بسرایند، شما یک سطر در آن از دفاع از ظلم و ستم (در انواع و اقسام اجتماعی و روانشناختی و فلسفی و سیاسیاش) نخواهید دید، بلکه لایههایی از عصیان علیه ظلم را در لابهلای اشعار پیدا خواهید کرد؛ در عین حالی که روح لطیف شاعر- که در اشعارش مستتر است- نجواگر هر چه لطافت و مخالف هر چه خشونت است؛ شعری که خشمهای انقلابی و غیرت و تعصب را برمیتابد، چرا که طبیعی است عکسالعمل یک عاشق سینهچاک در مقابل عشقی بزرگتر که وطن او است و عشقی بزرگتر از همه که مکتب و مسلک و عقیده و ایمان او است. یک عاشق بهتر از هر کسی میتواند عاشقی کند و در میدانهای بزرگتر عاشقی طبعا انقلابیتر از دیگران خواهد بود، چون عاشقتر از دیگران است. روزی پیروان مولانا به او میگویند حالا که ما در عرفان پیرو تو هستیم، میخواهیم در مذهب نیز پیرو تو باشیم. مولانا در جواب میگوید: «هر کس پیرو همان مذهبی باشد که بوده (حنبلی، شافعی، مالکی، حنفی، شیعه یا...)، چون که ما پیرو مذهب عشقیم». شما پیرو مذهب عشق باش، انقلابی هم خواهی بود. اگر انقلابی بودن را اینگونه درک کنیم، درک درستتر و بهتری از آن به دست دادهایم و در واقع ظواهر امر ما را نفریفته است. علاوه بر این، شعر انقلابی شعری نیست که زمانبردار باشد؛ مثلا شعر «ناخدای استبداد با خدای آزادی» از اشعار انقلابی ماندگار فرخییزدی است که در هر دوره و زمانی قابلیت خوانش دارد، بر عکس بسیاری از اشعار او که علیه مجلس و فلان درباری و بهمان وزیر سروده است؛ سرودهای که در حد یک شعار داغ و تاثیرگذار، تنها در همان مقطعی که سروده کاربرد داشته است.
ارسال به دوستان
تلویزیون
مریم کاویانی و مهدی فقیه به جمع بازیگران «بینشان» پیوستند
مریم کاویانی و مهدی فقیه به عنوان جدیدترین بازیگران سریال «بینشان» معرفی شدند. به گزارش «وطنامروز»، تاکنون اسامی ۶ بازیگر سریال «بینشان» به کارگردانی راما قویدل، نویسندگی مشترک آزیتا ایرایی و مهدی حمزه و تهیهکنندگی مرتضی رزاقکریمی رسانهای شده است. حالا جدیدترین خبرها حاکی از آن است که مریم کاویانی و مهدی فقیه نیز به جمع بازیگران این سریال اضافه شدهاند. مریم کاویانی که پس از چند سال دوری از بازیگری بار دیگر در یک سریال تلویزیونی ایفای نقش میکند، قرار است کاراکتر مینو را بازی کند که همسر شهاب، خبرنگارِ «بینشان» با بازی پرویز فلاحیپور است. «مینو» که فردی فرهنگی است، علاوه بر انجام وظایف مادری قصد دارد کتابی را نیز به رشته تالیف درآورد. همچنین مهدی فقیه نیز نقش علیاکبر را که پدربزرگ خانواده است، ایفا میکند. مجید واشقانی، نیلوفر پارسا، پرویز فلاحیپور، سعید زارعی، هلن نقیلو و نیوشا ضیغمی از جمله بازیگران این سریال تلویزیونی هستند. «بینشان» در ۳۰ قسمت برای پخش از شبکه ۳ سیما ساخته میشود.
***
امیر غفارمنش هم به «خوشنام» پیوست
امیر غفارمنش بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون به پروژه «خوشنام» پیوست. به گزارش «وطنامروز»، سریال «خوشنام» به تهیهکنندگی احمد زالی و کارگردانی علیرضا نجفزاده است که فیلمنامه اولیهاش توسط محسن کیایی نوشته شده است. این سریال اکنون با قلم فهیمه سلیمانی در حال نگارش برای شبکه یک سیماست و هماکنون گروه در حال ضبط سکانسهای خارجی است. بزودی نیز ضبط سکانسهای خانه اصلی در میدان قیام از سر گرفته میشود. سریال «خوشنام» که محصول گروه فیلم و سریال شبکه اول سیماست، این روزها همزمان با ضبط سکانسهای خارجی در لوکیشنهای شهرک غرب، بیمارستان، فرهنگسرای خاوران، کارواش و... آماده ادامه تصویربرداری در لوکیشن اصلی مجموعه در خانه شخصیت «شهرام» در میدان قیام است. بهتازگی نیز امیر غفارمنش بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون هم به پروژه «خوشنام» پیوسته است. هومن حاجعبداللهی، شهره لرستانی، فریده سپاهمنصور، نیلوفر رجاییفر، محمدرضا داوودنژاد، مهرداد ضیایی، ساناز سماواتی، الهه جعفری، سیامک ادیب، سلمان خطی، فرزاد حاتمیان، سیدرضا حسینی، پروین ملکی و مهری آلآقا بازیگران سریال هستند.
ارسال به دوستان
کارگردان و بازیگر «جومانجی» بار دیگر با هم همکاری میکنند
جیک کاسدان و دواین جانسون، کارگردان و بازیگر «جومانجی» برای تولید فیلمی حادثهای بار دیگر با هم همکاری میکنند. به گزارش «وطن امروز»، جیک کاسدان، کارگردان فیلم «جومانجی» قصد دارد با حضور دواین جانسون، بازیگر ستاره هالیوود و فیلم «جومانجی»، اثری ماجراجویانه و حادثهای را برای آمازون کارگردانی کند. کریس مورگان که در حال نگارش فیلمنامه این اثر است نیز پیش از این در اسپیناف «هابز و جابز» از مجموعه فیلمهای «سریع و خشمگین» با دواین جانسون همکاری داشته است. آمازون قصد دارد ساخت فیلم را در سال ۲۰۲۲ انجام دهد و در تعطیلات ۲۰۲۳ آن را اکران کند. کاسدان و جانسون پیش از این در ۲ فیلم «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» و «جومانجی: مرحله بعد» با یکدیگر همکاری داشتند که فروش جهانی آنها بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ هزار دلار بوده است.
ارسال به دوستان
استقبال از کتاب تحسینشده از سوی رهبر انقلاب
«حوض خون» به چاپ سوم رسید
چاپ سوم کتاب «حوض خون»؛ روایت زنان اندیمشکی از رختشویی در دوران دفاعمقدس به همت انتشارات «راه یار» راهی بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، چاپ سوم کتاب «حوض خون»؛ روایت زنان اندیمشکی از رختشویی در دوران دفاعمقدس که تدوین و نگارش آن بر عهده فاطمهسادات میرعالی بوده است، به همت انتشارات «راه یار» منتشر و راهی بازار نشر شد. بنا بر این گزارش، «حوض خون»، خاطرات و روایتهای 64 نفر از بانوان اندیمشکی درباره فعالیتشان در بخش رختشویی البسه رزمندگان دفاعمقدس است که فاطمهسادات میرعالی، زهرا بختور، سمانه نیکدل، سمیه تتر، نسرین تتر، مهناز الفتیپور، آمنه لهراسبی و نرگس میردورقی تحقیق آن را بر عهده داشتهاند. فاطمهسادات میرعالی که علاوه بر تحقیق، تدوین کتاب را هم بر عهده داشته، در بخشی از مقدمه خود درباره راویان کتاب اینطور نوشته است: «اول مصاحبهها درد و زجرشان توی ذهنم پررنگ بود اما انتهای مصاحبه وقتی متوجه میشدم هنوز حاضر هستند پای انقلاب جان بدهند، وقتی تلاش میکردند راهی برای شستن لباسهای رزمندگان جبهه مقاومت پیدا کنند و بعضی از آنها از من میپرسیدند «راهی سراغ نداری بریم سوریه لباس رزمندهها رو بشوریم؟» معادلات ذهنم درباره اینکه افرادی زجرکشیده هستند به هم میخورد. خانمهای رختشویی با وجود همه سختیها و دردهایی که دیدهاند و از نزدیک تکههای بدن شهدا را لمس کردهاند، روح زینبی دارند و با بیان تمام تلخیها، از شستن لباس رزمندهها به زیبایی یاد میکنند. اگر غیر از این بود، اکنون با وجود ناتوانی، باز پای ثابت فعالیتهای انقلاب نبودند».
بنا بر این گزارش، چندی پیش، رهبر معظم انقلاب در دیدار با دستاندرکاران کنگره شهدای زنجان با اشاره به کتاب «حوض خون»، از آن تمجید کردند. ایشان در بخشی از سخنرانیشان درباره این کتاب فرمودند: «من اخیرا یک کتابی خواندم به نام «حوض خون» - البته من در اهواز دیده بودم؛ خودم مشاهده کردم آنجایی را که لباسهای خونی رزمندگان را و ملحفههای خونی بیمارستانها و رزمندگان را میشستند؛ [اینها را] دیدم- که این کتاب تفصیل این چیزها را نوشته؛ انسان واقعا حیرت میکند؛ انسان شرمنده میشود در مقابل این همه خدمتی که این بانوان انجام دادند در طول چند سال و چه زحماتی را متحمل شدند؛ اینها چیزهایی است که قابل ذکر کردن است».بنا بر این گزارش، در بخش ضمیمه کتاب، تصویر راویان کتاب به همراه تصاویری از فعالیتهای این بانوان اندیمشکی در دفاعمقدس، شهدای منتسب به آنها و همچنین بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک به عنوان محل رختشویی البسه رزمندگان آمده است. لازم به ذکر است خانم پوراندخت لینمن از راویان این کتاب پیش از انتشار و خانم خدیجه داغری، دیگر راوی کتاب هم مدتی پس از انتشار کتاب «حوض خون» از دنیا رفتهاند. در بخشی از این کتاب چنین میخوانیم: «ملافهها را ریختیم توی حوضها. شیر آب را باز کردم رویشان تا آب از لب حوض سرریز کرد. رختهای توی تشتها را شستیم و پهن کردیم روی طنابها. برگشتیم سروقت حوضها. ملافهها را چنگ زدیم و کشیدیم بیرون. زیر نور لامپ حوضهای پر از خون را دیدم. هر روز آن صحنهها را میدیدم. ولی آن بار، توی تاریکی و سکوت شب، خیلی عجیب و دردناک بود. سرخی خون زیر نور لامپ برق میزد. نمیخواستم باورش کنم. چند بار چشمهایم را باز و بسته کردم. به جای آب تلألو خون را میدیدم. جگرم سوخت. دیدم ننهغلام و زهرا هم مثل من روی حوض خون ماتشان برده».
ارسال به دوستان
قولهای محمود شالویی برای حمایت از موسیقی
چراغ کنسرتهای حضوری روشن میشود
سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگویی به برنامههایی اشاره کرد که برای حمایت از موسیقی در نظر دارد.
به گزارش «وطنامروز»، محمود شالویی، سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حمایت از هنرمندان موسیقی بویژه فعالان حوزه موسیقی نواحی گفت: چهاردهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی در کرمان در هفته گذشته به پایان رسید که در این دوره شاهد حضور بیش از ۷۰ هنرمند موسیقی نواحی از نقاط مختلف کشور بودیم. این امر نشان میدهد اکنون در دوران کرونا به مرور به مقطعی میرسیم که چراغ کنسرتهای حضوری موسیقی روشن و امکان حضور مخاطبان فراهم میشود.
این مقام مسؤول ادامه داد: امیدواریم با رعایت شیوهنامههای بهداشتی برای ایجاد شرایط مطلوب سالنها جهت میزبانی مخاطبان و واکسیناسیونی که به صورت عمومی و پرشتاب انجام میگیرد، بزودی شاهد برگزاری کنسرتهای زنده باشیم.
محمود شالویی که در حاشیه افتتاح تالار «حسین دهلوی» به پرسش خبرنگاران پاسخ میداد، در پاسخ به این پرسش که برگزاری کنسرت در سالنهایی که با هدف تمرین و ضبط ساخته میشوند، با نقدهایی روبهرو میشده است، با توجه به این مسائل چه تدابیری برای ساخت سالنهای مناسب برای برگزاری کنسرت در نظر گرفته شده است؟ پاسخ داد: سالن «دهلوی» که افتتاح شد، یکی از ابتکارات مهمی است که دولت برای تکمیل و انجام آن اصرار و اهتمام داشته است. سیاست دولت این است که توزیع مناسب و عادلانه امکانات فرهنگی و هنری را در سراسر کشور داشته باشد. وی در پایان ابراز امیدواری کرد بتواند متناسب با نیاز جامعه و به اندازه مقدورات بودجهای و حمایتهایی که خوشبختانه در دستور کار دولت قرار گرفته، تجهیزات موثر و کافی را برای برگزاری کنسرتها و تجهیز سالنها فراهم کند. وی افزود: اتفاقا آقای رئیسجمهور نیز فرمودهاند مسائل فرهنگی جزو اولویتهای ما است و آن را در کنار معیشت و اشتغال مردم جزو اولویتها میدانیم.
ارسال به دوستان
آغاز پخش فصل هفتم برنامه «هزار راه نرفته» از شبکه ۲
چالش های زندگی روی آنتن
فصل هفتم برنامه «هزار راه نرفته» از شنبهشب (۸ آبان) در جدول پخش برنامههای شبکه ۲ سیما قرار گرفت. به گزارش «وطنامروز»، «هزار راه نرفته» همچون فصلهای پیشین به تحکیم روابط خانواده میپردازد. اهمیت تشکیل خانواده، روابط مناسب بین افراد خانواده، مسیرهایی برای ادامه زندگی مشترک و حل چالشهای فراروی خانوادهها از جمله محورهای این برنامه روانشناسانه است. برنامه «هزار راه نرفته» در این مسیر به روابط والدین با نوجوانان به عنوان پایه و اساس شکلگیری صحیح روابط فرزندان در آینده، انتخاب آگاهانه همسر و موضوعات تاثیرگذار در این انتخاب، روابط زوجین و چالشهای سالهای اول و چگونگی رفع آنها، فرزنددار شدن، ضرورت آن و نقش این اتفاق در تحکیم روابط زناشویی، چالشهای زندگی، تنوع رفتار و انتخاب مسیرهای مختلف برای حل مشکل، اجتناب از برخورد عجولانه با جدایی و طلاق به عنوان آخرین راه و چگونگی بازسازی بعد از جدایی خواهد پرداخت. در فصل جدید تغییراتی در بخشهای مختلف برنامه «هزار راه نرفته» ایجاد شده است؛ در این راستا یک بخش متفاوت به نام «سینما در قاب هزار راه نرفته» به برنامه اضافه شده که فیلمهایی با موضوعات متناسب را از دیدگاه روانشناسی مورد بحث و تحلیل قرار میدهد. بخشهای مختلف این برنامه عبارتند از پرداختن به سوالات مهم برای جوانان در شرف ازدواج، بیان چالشها توسط افراد و ارائه راهحل توسط کارشناسان، بخش خانواده موفق و سازگار که تنشهای از سر گذرانده شده و راههای مواجهه با این تنشها توسط افراد بیان میشود، خانوادههای در آستانه جدایی که توانستهاند از مشکلاتشان به روشهای مختلف بگذرند و با رفع نقایص دوباره زندگی خوبی را در کنار هم بسازند و بخش «ایفای نقش» که مشکلات خانوادهها در یک بخش نمایشی ارائه میشود. «هزار راه نرفته» کاری است از گروه خانواده به تهیهکنندگی ناهیدسادات شریفی به کارگردانی علیرضا برزگردانایی که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹:۴۵ از شبکه ۲ سیما روانه آنتن میشود.
ارسال به دوستان
رئیس سازمان سینمایی:
اجازه تخریب هیچ سینمایی را نمیدهیم
رئیس سازمان سینمایی در جلسه با انجمن سینماداران گفت: اجازه تخریب هیچ سالنی را نمیدهم مگر اینکه در ازای آن مکان فرهنگی دیگری به عنوان معوض به کشور اضافه شود.
به گزارش «وطنامروز»، محمد خزاعی در این دیدار پس از اظهارات و درخواستهای اعضای انجمن سینماداران گفت: لازم است راهکارها و پیشنهادات به صورت مکتوب ارائه شود و این راهکارها تنها از منظر بخش خصوصی نباشد.
رئیس سازمان سینمایی افزود: قطعا شما توقعات و سلایق جامعه را بهتر میشناسید. خیلی وقتها ما درگیر حواشی سینما هستیم و عدم اعتماد مردم و مسؤولان به سینما باعث شده به سینما نگاه جدی نشود، بنابراین با ارائه برنامههای واقعبینانه قابلیت اجرایی شدن آن را تضمین کنید.
وی با اظهار امیدواری به اینکه برخی مشکلات سینما در شورای عالی سینما برطرف شود، بیان کرد: به عنوان مثال، باید بررسی کنیم چگونه میتوانیم از معافیت مالیاتی گمرک برای وارد کردن وسایل و تجهیزات سینمایی استفاده کنیم.
خزاعی تصریح کرد: سینماداری باید از شیوه سنتی خود خارج شود. شایسته است با طراحی برنامههای جانبی و سطحبندی، پیشبینی کارتهای مخصوص، ایجاد باشگاه مخاطبان، بهکارگیری مدلهای بازاریابی و تبلیغات مناسب و درجهبندی سینماها از الگوی سنتی مدیریت سینماداری فاصله بگیریم. رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: خانوادهها اغلب به دنبال سینماهای مجهز و مدرن هستند. باید دید راهکارهای علمی برای جذب مخاطب به جز شیوههای تدوین شده و کلاسیک چیست؟ نیاز است از طریق تعامل و تفاهم با برخی مراکز و دستگاههای آموزشی و اجرایی کشور مانند آموزش و پرورش، آموزش عالی، وزارتخانهها و ادارات گروه مخاطبان هدف را گسترش دهیم. ایجاد باشگاه مخاطبان و تعریف ضریبهای تشویقی و مخاطبان خاص هم میتواند از جمله راهکارها باشد. وی گفت: باید با رویکرد عدالت اجتماعی امکان استفاده از خدمات سینماها را برای همه اقشار جامعه مهیا کنیم. سینما نباید متعلق به قشر خاصی باشد. باید شعار «سینما برای همه» را سرلوحه کار قرار دهیم و با کارشناسی و مطالعه به طرح جامعی برسیم که شرایط عادلانهای برای بهرهمندی گروههای کمبضاعت جامعه و اقشار ضعیفتر فراهم شود. سینما نباید صرفا، سرگرمی و تفریح مرفهین باشد و منافع آن باید برای همه مردم باشد. رئیس سازمان سینمایی همچنین بیان کرد: حتی با توجه به هزینه بالای سالنسازی میتوانیم به سمت سینماهای سیار برویم. در خیلی از کشورها سینماهای سیار شبیه اتوبوسهای بزرگ طراحی، ساخته و جایگزین سینماها شده است؛ میتوان در شهرستانهایی که سالن ندارند از این روش استفاده کرد. معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه باید برای سالنهای مخروبه فکری کرد، گفت: شما باید پیشنهاد دهید که چه کارهایی برای سالنهای مخروبه انجام بدهیم تا با گفتوگو با مسؤولان شهرداری بخشی از مشکل را حل کنیم. من اجازه تخریب سالن نمیدهم مگر اینکه در ازای آن مکان فرهنگی دیگری به عنوان معوض به کشور اضافه شود و برای این امر باید برنامه مدونی به ما بدهید.
ارسال به دوستان
انتصاب اعضای هیأت علمی جایزه «جلال آلاحمد»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی احکامی جداگانه، اعضای هیات علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی «جلال آلاحمد» را منصوب کرد. به گزارش «وطن امروز» به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، پس از پیشنهاد هیات امنای جایزه ادبی «جلال آلاحمد»، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی جداگانه مرتضی سرهنگی، جواد کاموربخشایش، ابراهیم حسنبیگی، مریم بصیری، مریم برادران، کامران پارسینژاد، حجتالاسلام والمسلمین سعید فخرزاده، محمدرضا شرفیخبوشان و محمود جوانبخت را بهعنوان اعضای هیات علمی چهاردهمین دوره این رویداد ادبی منصوب کرد. پیشتر نیز مریم بصیری از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بهعنوان دبیر علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی «جلال آلاحمد» منصوب شده بود. تصویب شیوهنامه اجرایی و انتخاب هیات داوران 4 بخش «داستان بلند و رمان»، «داستان کوتاه»، «نقد ادبی» و «مستندنگاری» از عمدهترین وظایف هیات علمی جایزه ادبی «جلال آلاحمد» است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|