|
ارسال به دوستان
نگاهی به وضعیت کیفی سریالهای نمایش خانگی به بهانه نارضایتی مخاطبان از پربازیگرترین سریال این روزها
میدان الکی سرخ
گروه فرهنگ و هنر: سریالهای عرضهشده نمایش خانگی در سال 1400 هر چند نسبت به سریالهای سالهای پیش از مشکلات کمتری برخوردار بودهاند اما باز هم کم حاشیه نداشتهاند. در این میان میتوان به حواشی سریال بیکیفیت «قبله عالم» اشاره کرد، این سریال پس از چندین وقفه کوتاهمدت به خاطر اعمال اصلاحیهها، در نهایت برای همیشه متوقف شد و همانطور که پیشبینی میشد «ویاودی» پخشکننده سریال هم برای جبران خسارت مخاطبان این سریال هیچ اقدامی نکرد.
از سوی دیگر «سریال «میدان سرخ» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان و به تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی چند وقتی است از یکی از ویاودیها به طور اختصاصی پخش میشود. این سریال پربازیگر با حضور چهرههای سرشناسی چون حمید فرخنژاد، مهتاب کرامتی، علی مصفا، امیرحسین آرمان، بهرام افشاری، ستاره اسکندری، مسعود کرامتی، کاظم سیاحی، سعید داخ، لیندا کیانی، سوگل قلاتیان، مهدی رکنی، بهزاد خلج، سحر نظامدوست، بهدخت ولیان و آرمین رحیمیان به تولید رسیده است. چیدمان این همه بازیگر سرشناس سینما و تئاتر در «میدان سرخ» ۲ مساله را با خود به همراه داشت؛ نخست آنکه ترکیب بازیگران گرانقیمت این سریال، «میدان سرخ» را به یکی از پرهزینهترین سریالهای نمایش خانگی در سال 1400 تبدیل کرده است و دوم، بازیگران سریال نشاندهنده حضور چند بازیگر قدر و کاربلد است که همین مساله توقع مخاطبان را برای سریالی باکیفیت بیشتر کرده بود اما تا امروز که چندین قسمت از این سریال پخش شده است، حجم نارضایتی مخاطبان از این سریال به اوج خود رسیده است.
اگر بخواهیم کمی به محتوای این سریال بپردازیم، بد نیست نگاهی به خلاصه داستان این سریال که به طور رسمی منتشر شده بیندازیم: «میدان سرخ داستان زنی تنهاست به نام شیدا (مهتاب کرامتی) که ناخواسته وارد بازی وحشتناکی میشود که توسط همسر او و یک تروریست خارجی شکل گرفته است. او برای نجات جان دخترش در معرض انتخاب میان عشق، انتقام و قدرت قرار میگیرد و با ۳ قاچاقچی مطرح و قدرتمند به نامهای پاپ (حمید فرخنژاد)، تورج مبینی (علی مصفا) و عبد مکین (سعید داخ) مدتی همراه میشود، غافل از آنکه پایان این بازی، خونبار خواهد بود».
همانطور که از خلاصه کوتاه داستان «میدان سرخ» برمیآید، این سریال از دقیقه یک تا به این لحظه که پخش شده است، پر شده از سکانسهای خشن و خونبار. از سویی به نظر میرسد عدم نمایش بسیاری از این سکانسهای خشونتبار، هیچ خللی به چارچوب فیلمنامه وارد نمیکند و معلوم نیست سازندگان «میدان سرخ» بر چه مبنایی آنقدر اغراقآمیز سکانسهای خشونتبار را به تصویر کشیدهاند.
از سوی دیگر شاید سازندگان «میدان سرخ» برای به تصویر کشیدن این سکانسها این توجیه را بیاورند که مبنای داستان «میدان سرخ» بر درگیری ۲ باند خلافکار قرار دارد؛ یک طرف داستان قاچاقچیان شیک کالاهای ضروری هستند و سمت دیگر تروریستهای بینالمللی که ظاهر و پرستیژ این تروریستها، بیشتر از آنکه ترسناک باشد، مضحک و احمقانه به نظر میرسد. در پایان باید گفت مهمترین پاشنه آشیل این سریال تا به این جای کار این مساله است که انگار این اتفاقات در شهری بیدر و پیکر اتفاق میافتد که از پلیس و نیروهای امنیتی خبری نیست و ۲ گروه خلافکار هر گونه جنایت، گروگانگیری و خرابکاری که میخواهند انجام میدهند و هیچ نشانی از پلیس هم در شهر نیست. مخاطبان در برخی مواقع تماشای سریال تصور میکنند همه اتفاقات «میدان سرخ» در دهکدهای اختصاصی برای جمعی خلافکار پولدار و لاکچری اتفاق میافتد.
***
لاکچرینمایی در نمایش خانگی
«ابتذال» مفهومی بود که بعد از مدتی به کرات برای آثار عرضهشده در شبکه نمایش خانگی مورد استفاده قرار گرفت! در کنار ضعف کیفی و فنی این آثار، جدیترین نقد به محصولات این شبکه بحث ابتذال و مفاهیم غیرخانوادگی نمایش داده شده در این شبکه بود؛ اینکه برخی سریالهای شبکه نمایش خانگی چگونه به شکل مستقیم و غیرمستقیم قبح بعضی مسائل را در جامعه ایرانی از بین میبرند؛ تولیداتی که قرار بود با نمایش خیانت، روابط خارج از عرف، مصرف موادمخدر و اتفاقاتی از این دست برای ما مخاطبان آموزنده باشند، در نهایت به واسطه عدم «نظارت» نهادهای فرهنگی مسؤول در این حوزه، تبدیل به یک کلاس بدآموزی تمامعیار برای خانوادههای ایرانی شدند! اما «لاکچرینمایی» هم یکی از پدیدههای تازهای بود که طی چند سال اخیر به شکل گستردهای وارد شبکه نمایش خانگی شد. هر چند از همان ابتدا سریالهای شبکه نمایش خانگی با نمایش زندگیهای مرفه تقریبا نشان داده بودند قرار است بیشتر روایتگر قصههایی از طبقه متوسط به بالای جامعه باشند اما سالهای 97 و 98 فضای لاکچری سریالها آنقدر زیاد بود که صدای همه را در آورد. به طور مثال سالهای 98 و 99 قصه سریالهایی همچون «مانکن»، «دل»، «رقص روی شیشه»، «هیولا»، «سالهای دور از خانه» و... همه در فضایی روایت میشد که یک سر قصه به طبقه مرفه میرسید. فضایی «سوپرلاکچری» که هیچ شباهتی با زندگی ما مردم عادی ندارد؛ خانههایی ویلایی با متراژهایی بالا، ماشینهای خارجی و گرانقیمت و تفریحاتی که احتمالا هزینه برخی از آنها معادل چند ماه پسانداز یک کارمند یا کاسب معمولی میشود. این فرآیند «لاکچرینمایی» در شرایطی در پیش چشم مخاطبان رو به افزایش این شبکه رقم میخورد که اتفاقا مخاطب اغلب تولیدات شبکههای نمایش خانگی و تولیدات عرضه شده در VODها طبقه متوسط شهری هستند؛ طبقهای که گویا قرار است در کنار هزینهای که باید از وقت و پول خود برای تماشای این آثار صرف کنند، باید خود را برای حسرتهای ذهنی تحمیل شده به واسطه تماشای مجموعههای عرضه شده در این شبکه نیز آماده کنند. حکایت نمایش افراطی این زندگیهای «سوپرلاکچری» در محصولات شبکه نمایش خانگی طی سالهای 98 و 99 و بلایی که به واسطه آنها بر سر ذهن و روان مخاطبان آمد، حکایت به کار بردن خشونت برای فهماندن مفهوم آن به مخاطب است! مخاطبانمان را با نمایش انبوهی از خانههای ویلایی قصرمانند و ماشینهای گرانقیمت خارجی در فشار آرزوی رسیدن به چنین سطحی از زندگی له کنیم تا به آنها نشان دهیم همه چیز در زندگی پول نیست و ممکن است شما با داشتن این ثروت هم خوشبخت نباشید!
ارسال به دوستان
۳ ماه پس از درگذشت «محمدسرور رجایی»
روایت «خونشریکی» ایران و افغانستان به چاپ سوم رسید
چاپ سوم کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون»؛ خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاعمقدس، ۳ ماه پس از درگذشت محمدسرور رجایی، نویسنده و پژوهشگر و شاعر افغانستانی این کتاب، توسط انتشارات «راه یار» منتشر و روانه بازار نشر شد. به گزارش «وطنامروز»، مرحوم محمدسرور رجایی، شاعر و نویسنده افغانستانی که برخی صاحبنظران او را «آوینی افغانستان» عنوان میکنند، مرداد امسال به خاطر عوارض ناشی از کرونا درگذشت. او در بخشی از مقدمه خود برای این کتاب که میتوان آن را نخستین اثر پژوهشی جدی درباره حضور رزمندگان افغانستانی دفاعمقدس دانست، چنین نوشته است: «این اثر حاصل 14 سال پژوهش است؛ سالهایی که تلخیها و شیرینیهای بسیاری برایم داشته است. از برکت همین گفتوگوها تقریبا با تمام محورهای عملیاتی آشنا شدهام. میدانم که زاغه شهید رستمپور کجاست و چگونه با رشادت مبارزان هموطنم و با اهدا کردن چند شهید دوباره احیا شده است. میدانم که آقای عزیز جعفری اگرچه امروز به دنبال آهن قراضه، کوچههای جنوب تهران را درمینوردد؛ روزگاری در فتح حاجعمران، آرپیجیزن قهاری بوده است... این کتاب میخواهد روایتگری کند تا همه بدانند ۲ ملت ایران و افغانستان یگانه هستند. هم خونشریکاند و هم غمشریک. برای همدلیهای بیشتر ملتهای ما، ضروری است بدانیم مجاهدان افغانستانی چگونه از ولایات مرکزی و شمالی افغانستان، از دشت لیلی جوزجان عبور کرده و در مسیر یافتن عشق، دوکوهه اندیشمک را هم پشت سر گذاشتهاند تا به جزیره مجنون برسند. چگونه بهسودِ ولایت میدان افغانستان را رها کرده و به جبهههای نبرد ایران در نوسود رسیدهاند...
بسیاری از آنها در کارهای تدارکاتی و پشتیبانی، از پادگانهای تهران گرفته تا پشت جبههها خدمت کردهاند. از سنگرسازی گرفته تا آشپزی، تا رانندگی کامیونهای سنگین تا حضور در بخش بهداری و امداد جبهه، تا فعالیت در بیمارستان شهید بقایی، تا تعمیر تانک، تا آرپیجی زنی و تا هرچه نمیدانیم، حضور داشتهاند... در چند سالی که در این باره پژوهش میکنم، به شواهد بسیاری دست یافتهام و به این نتیجه رسیدهام مهاجران افغانستانی بدون اجبار و کاملا داوطلبانه به جبهههای ایران میرفتهاند. انگیزه اصلی آنها نیز اطاعت از فرمان حضرت امام(ره) بود. با توجه به حضور شمار زیادی از مهاجران در سالهای جنگ، اعم از خط مقدم جبهه و پشت جبهه، پژوهشهای میدانیام حکایت از بیش از ۳ هزار شهید دارد». بنا بر این گزارش، چاپ سوم کتاب 528 صفحهای «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» که با ارائه مستندات تصویری، خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاعمقدس را روایت میکند، در شمارگان هزار نسخه و با قیمت 95هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقهمندان علاوه بر کتابفروشیها، میتوانند از طریق صفحات مجازی ناشر نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند. لازم به ذکر است دو کتاب «در آغوش قلبها»؛ خاطرات و اشعار مردم افغانستان درباره امام خمینی(ره) و «مأموریت خدا»؛ 7 روایت از شهید احمدرضا سعیدی، شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان نیز به قلم مرحوم محمدسرور رجایی توسط انتشارات «راه یار» چاپ شده است اما کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» را میتوان نخستین اثر پژوهشی جدی درباره حضور رزمندگان افغانستانی دفاعمقدس دانست که بر اساس آمار منتشر شده، بیش از ۲ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردهاند.
ارسال به دوستان
جمال شورجه:
پخش فیلمها از دست خواص خارج شود
کارگردان پیشکسوت سینما معتقد است نظارت دقیقتر بر محتوای فیلمها و تقویت اقتصاد سینما از برکات شورای عالی سینماست و این شورا نتایج مثبتی برای سینما به همراه خواهد داشت. جمال شورجه، کارگردان پیشکسوت سینما پیرامون تحولات صورتگرفته در سازمان سینمایی اظهار داشت: آقای خزاعی که به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی منصوب شده، انسان شریف با سابقه درخشان و طولانی در حوزه سینماست که در دورههای گذشته مدیریت خوبی را از ایشان شاهد بودهایم و با حضورش شاهد رشد و بالندگی بیشتری در سینمای ایران خواهیم بود. وی خاطرنشان کرد: از کارهای مهمی که خزاعی در بدو ورود خود به سینما و سازمان سینمایی انجام داده «احیای شورای عالی سینما» است. در دورههای گذشته اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است اما به نتیجه و مرحله اجرایی شدن نرسیده بود، امیدواریم با اقدام مجدد ایشان شاهد نتایج و بهرههای شورای عالی سینما باشیم. شورجه یادآور شد: نظارت دقیقتر بر محتوای فیلمها و تقویت اقتصاد سینما از برکات شورای عالی سینماست، یعنی از مصوب شدن فیلمنامه در شورای فیلمنامه تا صدور پروانه نمایش و اکران صحیح و بموقع آنها برای استفاده مخاطب با سلایق مختلف از جمله مواردی است که در این شورا مورد بررسی قرار میگیرد و برای سینما نتایج خوبی به همراه خواهد داشت. این سینماگر پیشکسوت درباره شاخصههای طرح تحول در سینما که محور سیاستهای رئیس جدید سازمان سینمایی است به فارس گفت: مساله مهم در طرح تحول این است که باید نظارت دقیق در حوزه تولید از مرحله تولید تا نمایش و به نوعی راهاندازی مجدد شورای پروانه نمایش وجود داشته باشد. مساله دیگر واقعگرایی کامل از تمام وقایع انقلاب و همچنین توجه جدی به همه کسانی است که در این حوزه حضور داشتهاند. شورجه ادامه داد: کشف استعدادهای جدید انقلابی و پرشور برای سپردن عرصه تولید به آنها، توازن و مساوات در عرضه فیلمها و خارج شدن آن از دست عدهای خاص و ورود دولت به حوزه توزیع بنا به گرایش و رویکرد فیلم و نتیجهگیری آنها، از نکات دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. ارسال به دوستان
«ایران پایدار» در قاب شبکه افق سیما
امنیت پایدار روی آنتن
در عصر حاضر که پر از مخاطرات گسترده است و میتواند امنیت روانی مردم را تحتالشعاع قرار دهد، جامعه نیازمند آن است در برابر این مشکلات و خطرات آگاهی لازم را داشته باشید.
به گزارش «وطن امروز»، همانطور که امروز بر همگان آشکار شده بهترین روش برای انتقال اطلاعات و در عین حال آموزش در حوزه آفندهایی که جامعه را تهدید میکند، تولید چندرسانهای است و در دسترسترین فضایی که میتواند در گستردهترین حالت ممکن این اطلاعات را در اختیار عمومی مردم قرار دهد، رسانه ملی است.
به همین دلیل شبکه افق سیما بر آن شد تا در هفته پدافند غیرعامل با تولید برنامهای تلویزیونی تحت عنوان «ایران پایدار» این مسائل را به صورت عمومی در اختیار مردم قرار دهد تا بتواند سهم خود را از آگاهسازی جامعه در مسیر این مخاطرات ادا کند.
حسین پالیزدار، تهیهکننده برنامه ایران پایدار گفت: سازمان پدافند غیرعامل در تلاش است بخش دفاعی را در حوزه کشوری پیگیری کند. تمام تلاشهای این سازمان در حوزه دولت است و ماموریتهای مربوط به دولت را با رویکرد دفاعی نگاه کرده و کمک میکند تا آسیبپذیریها و نواقص برطرف شود تا از آسیبهای جدی جلوگیری و از زیرساختهای حیاتی کشور صیانت کند.
تهیهکننده برنامه ایران پایدار خاطرنشان کرد: در راستای همین ماموریت اطلاعرسانی که وظیفه آموزش عمومی در حوزه پدافند غیرعامل بر عهده سازمان است، باید اطلاعات خود را در اختیار عموم مردم قرار دهیم تا برای شرایط مختلف آماده شوند. برنامه «ایران پایدار» هم در جهت همین ماموریتهاست.
مطالب مطرح شده در سازمان پدافند، موضوعات تخصصی و سنگینی است و نیاز بود تا برنامهای ساخته شود تا بتوانیم این مفاهیم را با زبان ساده به مردم منتقل کنیم. علاقهمندان و مخاطبان شبکه افق میتوانند این برنامه را تا روز پنجشنبه هر روز ساعت 19:30 و تکرار آن را روز بعد در ساعات 01:30 و 06:30 از قاب این شبکه به تماشا بنشینند.
ارسال به دوستان
اخبار
وزیر ارشاد:
طرح آموزش رایگان هنر در مناطق محروم اجرا میشود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجرای طرح آموزش رایگان هنر در مناطق محروم، کمبرخوردار و مرزی از سوی این وزارتخانه خبر داد. به گزارش «وطنامروز»، محمدمهدی اسماعیلی با تاکید بر ضرورت تحقق عدالت آموزشی برای برخورداری فرزندان ایران اسلامی از امکانات برابر در آموزشهای فرهنگی - هنری، رویکرد و شعار تحول و عدالتمحوری در دولت سیزدهم و صیانت از هنرهای ملی، بومی و محلی اعلام کرد: در حوزه فرهنگ و هنر برنامههای ویژهای برای عمل به این شعار در مناطق محروم و کمتر توسعهیافته و مرزی طراحی شده است که بهتدریج اجرا خواهد شد. اسماعیلی گفت: در نخستین گام آموزش رشتههای مختلف هنری به صورت رایگان با هدف کمک به رونق کسبوکارهای هنری و کشف استعدادهای هنری در این مناطق اجرا میشود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: طرح آموزش هنر در ۲ بخش شامل آموزش رشتههای مختلف هنری و همچنین کمک به راهاندازی موسسات فرهنگی- هنری، کانونهای فرهنگی- هنری مساجد، آموزشگاههای هنری و هنرستانهای هنرهای زیبا در مناطق محروم و مرزی انجام خواهد شد.
***
«خانه پرتقالیها» در راه شبکه ۲
مجموعه تلویزیونی «خانه پرتقالیها» به کارگردانی مشترک علیرضا شاهرستم و علیرضا تهرانی و تهیهکنندگی غلامرضا بختیاری بزودی از شبکه دوم سیما پخش میشود. به گزارش «وطنامروز»، مجموعه تلویزیونی «خانه پرتقالیها» به کارگردانی مشترک علیرضا شاهرستم و علیرضا تهرانی و تهیهکنندگی غلامرضا بختیاری در حال حاضر در مرحله تصویربرداری قرار دارد و نخستین قسمت آن بزودی در روزهای پنجشنبه و جمعه از شبکه ۲ سیما پخش میشود. رضا فیاضی، شهین تسلیمی، بهراد خرازی، فاطمه کریمی، علیرضا شاهرستم، شاهرخ خدایی، آیلار عباسی، مریم وحیدزاده، آوا گنجی، احسان استیری، مهنا سیدی، پرهام عبادی، آرتین گلچین، ترانه کوهستانی، آیلین جاهد و ایلیا دهقان بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش میپردازند. «خانه پرتقالیها» فضایی فانتزی و کمدی دارد و در خلاصه داستانش آمده: در یک خانه قدیمی ۳ طبقه، پدربزرگ و مادربزرگ به همراه فرزندانشان زندگی میکنند. در قانونی نانوشته در این خانواده که وضع مالی متوسطی دارند، رسم بر این است که هر زوج صاحب ۴ فرزند شود. همچنین فولکسی قدیمی در گوشه حیاط خانه پارک شده که ماجراهای این خانواده را در هر قسمت روایت میکند.
***
مدیران شبکه خبر و خبرگزاری صداوسیما تغییر کردند
معاون سیاسی سازمان صداوسیما با صدور احکام جداگانه، مدیران شبکه خبر و خبرگزاری صداوسیما را تغییر داد. به گزارش «وطنامروز»، جدیدترین حکمهای صادره از سوی علیرضا خدابخشی متعلق به خبرگزاری صداوسیما و شبکه خبر است. بنا بر این گزارش، حسن عابدینی در حکمی از سوی علیرضا خدابخشی، معاون سیاسی صداوسیما به عنوان سرپرست خبرگزاری صداوسیما منصوب شد. همچنین شهرام وثوقیراد در حکمی از سوی معاون سیاسی صداوسیما به عنوان سرپرست شبکه خبر منصوب شد.
***
«تومان» از چهارشنبه به سینماها میآید
فیلم «تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف و تهیهکنندگی سعید سعدی از چهارشنبه ۱۲ آبان اکران خود را آغاز میکند. به گزارش شبکه اطلاعرسانی راه دانا، همزمان با مشخص شدن زمان اکران فیلم «تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف و تهیهکنندگی سعید سعدی که قرار است از چهارشنبه ۱۲ آبان نمایش خود را در سینماها آغاز کند، از پوستر فیلم با طرحی از شایان شفابخش رونمایی شد. خلاصه داستان این فیلم درباره ۲ دوست است که از راه قمار اسب و فوتبال تلاش میکنند یکشبه طبقه اجتماعی خود را تغییر دهند. «تومان» در سیوهشتمین جشنواره ملی فیلم فجر، موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری برای مرتضی نجفی، کاندیدای بهترین کارگردانی، بازیگر مرد، بازیگر مکمل مرد، صدابرداری و صداگذاری شده است. میرسعید مولویان، مجتبی پیرزاده، ایمان صیاد برهانی، سجاد بابایی، حامد نجابت و پردیس احمدیه در «تومان» ایفای نقش کردهاند.
***
تعداد فیلمهای اکران پاییز به ۱۵ رسید
مرتضی شایسته، دبیر و سخنگوی شورای صنفی نمایش عنوان کرد ۴ فیلم دیگر به اکران پاییزی اضافه میشوند تا تعداد فیلمهای اکران این فصل به ۱۵ برسد. به گزارش «وطنامروز»، مرتضی شایسته، دبیر و سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره خروجی جلسه اخیر این شورا گفت: در این جلسه مصوب شد فیلم سینمایی «حکم تجدیدنظر» ساخته محمدامین کریمپور از ۲۷ آبانماه، «گربه سیاه» ساخته کریم امینی از ۱۰ آذر، «اتومبیل» ساخته علی میری رامشه از ۱۷ آذر و «صحنه زنی» ساخته علیرضا صمدی از ۲۴ آذرماه روانه اکران شوند. وی افزود: همچنین در این جلسه اختلال چندساعته سمفا با حضور کارشناس مربوطه و پخشکننده فیلم سینمایی قهرمان ساخته اصغر فرهادی مورد بررسی قرار گرفت و اعضای شورا خواستند تا دیگر این اتفاق تکرار نشود. شورای صنفی نمایش پیش از این اسامی ۱۱ فیلم دیگر را برای اکران پاییزی اعلام کرده بود که با این حساب در مجموع ۱۵ فیلم در این فصل به نمایش درمیآید که در نوع خود بیسابقه است.
ارسال به دوستان
«سفیدخوانی» به شبکه مستند رسید
روایت قصه مشروطه از زبان نوادگان رجل قاجار
مجموعه تلویزیونی «سفیدخوانی» دوشنبهها و چهارشنبهها راوی قصههایی از مشروطه تا پهلوی دوم میشود.
به گزارش «وطنامروز»، مجموعه «سفیدخوانی» به تهیهکنندگی و کارگردانی مهدی شامحمدی برنامهای تلویزیونی است که در آن قصههای تاریخی از ابتدای دوران مشروطه تا انتهای دوران پهلوی اول از زبان فردی تاریخپژوه به نام رضا کسروی خوانده میشود. شامحمدی درباره تازهترین تولید تلویزیونیاش گفت: مجموعه «سفیدخوانی» یک برنامه تلویزیونی است که در آن قصههایی تاریخی از ابتدای دوران مشروطه تا انتهای دوران پهلوی اول روایت میشود.
وی افزود: رضا کسروی دکتر دامپزشکی است که در دانشگاه تدریس میکند اما در کنار این موضوع، مطالعات بسیار گستردهای را در زمینه تاریخ دارد و تاکنون ۳ عنوان کتاب نیز در همین زمینه نوشته است. میتوان گفت او یکی از نوابغ کمتر شناختهشده در عرصه تاریخپژوهی و از نوادگان رجال دوران قاجاریه است. این مستندساز بیان کرد: در این مجموعه، کاراکتر اصلی فیلم، قصههایی از دل تاریخ مشروطه را از روی اسناد و کتابهایی که در این زمینه نوشته شده است، میخواند. در حقیقت از زمان ناصرالدین شاه که زمزمههای مشروطه به گوش میرسد تا پایان حکومت پهلوی اول، بخشهایی از تاریخ در قالب قصه و داستان خوانده میشود.
شامحمدی درباره منابع تاریخی که در این مجموعه بازخوانی شده، گفت: ما در این برنامه روی 4 عنوان کتاب متمرکز شدهایم و داستانهای تاریخی از روی آنها بازخوانی میشود؛ یکی از اینها «روزنامه خاطرات عینالسلطنه» است که مجموعهای ۱۲ جلدی است، دیگری کتاب «خاطرات و خطرات» نوشته مهدی قلیخان هدایت است و در نهایت ۲ عنوان کتاب تحلیلی دیگر نیز مورد بازخوانی قرار میگیرد. کارگردان «سفیدخوانی» درباره انتخاب نام این اثر عنوان کرد: وقتی کسی شروع به خواندن مطلبی میکند، چیزهایی در بین سطور آن وجود دارد که در متن دیده نمیشود اما خواننده با توجه به درک و تحلیل خود آنها را میفهمد، به این کار سفیدخوانی میگویند. در این مجموعه نیز چنین است، چرا که رضا کسروی در بین سطور تاریخ برای مخاطبان سفیدخوانی میکند. وی گفت: هر قسمت «سفیدخوانی» ۲۵ دقیقه است که در استودیوی بسیار ساده همراه با المانهایی برگرفته از روزنامهنگاری ضبط شده است. کسروی در ابتدای هر قسمت توضیحاتی درباره تاریخپژوهی به مخاطبان میدهد. به نظرم این مجموعه برای علاقهمندان به تاریخ بسیار جذاب خواهد بود، چراکه در آن سراغ اسناد رفتهایم و با استفاده از استنادات بسیار قوی، هر رویداد تاریخی بیان میشود. این رویکرد باعث شده است مخاطب به حرفهای او اعتماد کند. مجموعه مستند «سفیدخوانی» دوشنبهها و چهارشنبهها ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش میشود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۲:۳۰ خواهد بود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|