|
شاخص بورس نزولی شد
شاخص کل بازار بورس دیروز با ۹ هزار و ۶۸۹ واحد کاهش در جایگاه یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات دیروز بیش از ۱۳ میلیارد و ۴۲۳ میلیون سهم، حقتقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هموزن) با یکهزار و ۵۵۸ واحد کاهش به ۳۸۴ هزار و ۶۹۶ واحد رسید.
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با کارشناسان خودرو درباره ظرفیتهای خودروی برقی به بهانه مجوز پلاکگذاری «یوز» اولین خودرو برقی ایرانی
بی باک مثل یوز
علی جهانگیری: خودروی برقی شاید به ظاهر پدیدهای نو باشد اما جالب اینجاست که نخستین خودروی برقی عملیاتی سال 1881 میلادی توسط «گوستاو ترووه» رونمایی شد. از آن زمان تاکنون خودروی برقی با فراز و نشیب فراوانی روبهرو بوده و تاکنون هم هیچوقت نتوانسته به تولید انبوه و استفاده عمومی به اندازه خودروهایی که از انرژیهای تجدیدناپذیر استفاده میکنند، برسد.
بحران انرژی سال 1979 میلادی که قیمت نفت را به 5/39 دلار رساند، اگرچه باعث شد دوباره خودروی برقی مورد توجه قرار بگیرد ولی این توجه سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد. از سال ۲۰۰۸ میلادی پس از پیشرفت فناوری باتریها، افزایش بیماریها و مرگهای ناشی از آلودگی هوا، نگرانیها درباره قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانهای و افزایش نگرانیها از تغییرات اقلیمی، انقلابی اساسی در تولید خودروهای برقی شکل گرفت. فروش نخستین خودروهای تولید انبوه شده توسط خودروسازهای بزرگ با معرفی خودروی تمام برقی نیسان لیف و خودروی دونیرو شارژ برقی شورلت ولت در اواخر دسامبر ۲۰۱۰ شروع شد. در دسامبر ۲۰۱۵ خودروهای برقی فروخته شده در سرتاسر جهان از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد و در سپتامبر ۲۰۱۸ این عدد به ۴ میلیون دستگاه رسید.
* یوز؛ جدیدترین خودروی برقی ایرانی
در ایران هم اگرچه در سالهای اخیر از تعدادی خودروی برقی رونمایی شده است اما هیچکدام نتوانستهاند به تولید انبوه و بهرهبرداری عمومی برسند. در روزهای اخیر اما خبر دریافت مجوز شمارهگذاری نخستین خودروی برقی ایرانی به نام یوز، توجهها را به این خودرو جلب کرده است. داستان ساخت خودروی برقی یوز به میانه دهه 90 بازمیگردد؛ زمانی که این خودرو به عنوان یک پروژه دانشگاهی توسط دانشجویان دانشگاه آزاد باراجین قزوین با موفقیت ساخته شد و پس از مدتی نیز از بخش علم و فناوری نهاد ریاستجمهوری سر درآورد و حالا به نظر میرسد مجوز شمارهگذاری ۳۰ دستگاه از این خودروی برقی داخلی صادر شده است. به گفته سورنا ستاری، معاون علم و فناوری نهاد ریاستجمهوری، پس از 5 سال تلاش سرانجام نخستین خودروی برقی ایرانی موفق به اخذ استانداردها و کسب مجوزهای لازم برای شمارهگذاری شده است. البته قیمت این خودرو به نسبت دیگر خودروهای بازار در کشورمان بالاتر است. قیمت این خودرو که به صورت محدود تولید شده حدود ۶۰۰ میلیون تومان برآورد میشود. مدیر شرکت پاراکس موتورز، مهندس حسین زیارتی با تایید این قیمت تاکید کرد: «با توجه به دستساز بودن و تعداد محدود تولید یوز در فاز نخست و هزینه بالای تهیه و واردات قطعات گرانقیمتی نظیر موتور، درایور و باتریها از اروپا، قیمت تمامشده خودرو به رغم میل باطنی دستاندرکاران پروژه طی چند سال اخیر افزایش یافته است».
از سویی متاسفانه در ایران برخلاف کشورهای پیشرفته، تاکنون هیچگونه مشوق و سوبسیدی برای خریداران خودروهای برقی در نظر گرفته نشده است و از همین رو قیمت یوز را در واقع باید با قیمت بدون سوبسید رنو توییزی در بازار اروپا مقایسه کرد، آن هم با در نظر گرفتن اینکه رنو به دلیل تولید در تیراژ بالا، قابلیت انبوهسازی بسیاری از قطعات را با قیمت کمتری نسبت به قیمت تولید محدود در پروژه یوز دارد.
* یوز یا توییزی رنو؟
طراحی بسیار شبیه خودروی ۲ نفره یوز به رنو توییزی که سال ۲۰۱۳ میلادی توسط رنو رونمایی شد و در نوع خود جزو نخستین وسایل نقلیه با چنین شکل و شمایلی بود، سر و صدای زیادی به پا کرد، اگرچه سازندگان این خودرو هم اذعان داشتهاند محصولشان را با الهام از نمونه فرانسوی ساختهاند. در واقع آنها از طرح منبع باز رنو توییزی برای طراحی یوز استفاده کردهاند. به گفته مدیرعامل شرکت پاراکس موتورز، تمام قطعات فنی بر اساس پلتفرم اصلی و منبع باز رنو توییزی و با استانداردهای اروپایی و مشترک با محصول اصلی رنو انتخاب شده و حتی درباره مواردی نظیر جنس کامپوزیتی بدنه و استفاده از چرم در تریم داخلی، یوز به عنوان یک خودروی تولید محدود نسبت به نسخه اصلی رنو توییزی برتری دارد. این خودروی برقی مجهز به موتوری با قدرت تولید ۲۰ اسب بخار است و با هر بار شارژ که در حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه به طول میانجامد، توانایی پیمایش مسیری معادل ۸۰ الی ۱۰۰ کیلومتر را بسته به میزان شیب مسیر و سرعت دارد. وزن این خودروی 2 نفره نیز در حدود ۴۸۰ کیلوگرم اعلام شده است.
***
کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با «وطن امروز»:
سودآوری اساس نوآوری است
حسن کریمیسنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با «وطنامروز» درباره صنعت خودروی برقی گفت: دنیا در خودروهای برقی به پیشرفتها خوبی رسیده است؛ شاهد این مدعا هدفگذاری اتحادیه اروپایی و آمریکاییهاست که مطابق پیشبینیها و حتی جلوتر، مسیر تکامل خودروهای برقی به سرانجام رسیده است. طبق هدفگذاری انجام شده قرار است تا سال 2030 حدود 30 درصد تقاضای بازار خودرو به سمت خودروهای برقی، اشتراکی و خویشران برود که البته در خودروهای خویشران کمی عقب هستند اما رشد خودروهای برقی طبق برنامه انجام شده است. هدفگذاری برخی کشورها برای سال 2035 این است که بالغ بر 50 درصد تردد خودروهای شخصی را به سمت خودروهای برقی ببرند. اینها نشان میدهد خودروهای برقی در دنیا در حال طی مسیر خود هستند. فروش یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو توسط کمپانی تسلا و پرفروشترین خودروساز شدن این شرکت نشاندهنده اهمیت خودروهای برقی در دنیاست. البته یکسری محدودیتها مانند لیتیوم مورد نیاز برای تولید باتری وجود دارد اما به نظر میرسد این محدودیتها حل شدنی است و هماکنون در بحث باتری نوآوریهای برای بهبود ظرفیت و سایر موارد رخ داده است. وی درباره توسعه این نوع خودرو در ایران گفت: 2 شرکت ایرانخودرو و سایپا در سالهای اخیر از یکسری خودروهای برقی رونمایی کردند اما اینها در حد نمونه بوده و هستند. نخستین اتفاقی که باید رخ دهد آن است که در سطح کلان باید تصمیمگیری شود؛ نه تنها دولت، بلکه حاکمیت باید استراتژی و سند توسعه صنعت خودرو را روشن کند و اگر قرار است ما درباره تولید خودروهای برقی هدفگذاری کنیم، اینها باید در سطح کلان و سطح حاکمیت انجام شود مانند توسعه صنعت موشکی و دفاعی. ما بدون موتور و گیربکس داخلی و بدون دانش فنی این 2 حوزه نمیتوانیم مستقل شویم. اگر واقعا قرار است ما در خودروسازی به جایی برسیم، باید سندی جامع و واقعنگرانه در سطح کلان تدوین شود. این کارشناس با اشاره به مخالفتهایی که در کشور نسبت به خودروهای برقی وجود دارد، گفت: البته خودروهای برقی مخالفانی نیز دارد؛ برخی میگویند به دلیل غنی بودن ایران از لحاظ سوخت فسیلی نیاز به سرمایهگذاری در خودروهای برقی نیست یا مواردی مانند بحث باتری و محدودیتهای آن، موضوع بازار این نوع خودروها و زیرساختهای مورد نیاز را مطرح میکنند. برای مثال خودروی برقی نیاز به ایستگاه شارژ دارد که باید ایجاد شود اما نکته مهم این است که این زیرساختها در اروپا و سایر کشورها نیز وجود نداشت اما به مرور ایجاد شد. در خودروهای گازسوز کلی رفتوآمد و تلاش شد و بعد مشخص شد مسیر را اشتباه رفتهایم، البته از ابتدا هم مشخص بود خودروهای گازسوز اشتباه است اما به نظر من بحث خودروهای برقی متفاوت از خودروهای گازسوز است.
وی در ادامه با اشاره به لزوم ورود قدرتمند به عرصه خودروهای برقی گفت: نمیشود هدفی را مشخص کنیم اما تلاشی برای رسیدن به آن نکنیم؛ چگونه پرمایه به سمت ساخت موشک و توسعه صنعت دفاعی خود رفتیم، اگر همینطور به سمت خودروهای برقی برویم، حتما موفق خواهیم شد و این امری شدنی است، چرا که اساسا خودروهای برقی نیاز به تکنولوژی ویژهتری نسبت به خودروهای فسیلسوز ندارند، مثلا در خودروهای فسیلسوز محاسبات محفظه موتور بسیار پیچیدهتر از موتور برقی است. به نظر من حتما نیاز است ما در عرصه خودروهای فسیلسوز ماژولساز شویم، یعنی دانش فنی طراحی و تولید موتور را داشته باشیم. دانش فنی یعنی اینکه بتوانیم موتورهای داخلی خود را ارتقا دهیم و دانش این کار را داشته باشیم.
* اول باید صنعت خودروسازی سودآور شود
سنجری در پایان با اشاره به اهمیت سودآوری گفت: اهمیت سودآوری اساس همه نوآوریها در دنیاست. اینکه میبینیم شرکتهای کوچک و بزرگ دست به نوآوری میزنند، به دلیل سودآور بودن آنهاست و الا چرا شرکتی که زیانده است باید دست به نوآوری بزند؟ وقتی شرکتی سودده باشد میتواند بخشی از درآمدش را صرف تحقیق و توسعه کند و نتیجه آن نوآوری باشد. وقتی شرکتهای خودروسازی ما هزاران میلیارد تومان زیان انباشته دارند و اساسا سیکل گردش سرمایه در این شرکتها معیوب است، مشخص است نمیتوان انتظار نوآوری از این شرکتها داشت. گام اول برای توسعه و نوآوری، سودده شدن شرکتهای خودرویی است.
***
کارشناس حوزه خودرو در گفتوگو با «وطنامروز» مطرح کرد
حمایت دولت، رکن توسعه خودروهای برقی
بابک صدرایی، کارشناس حوزه خودرو در گفتوگو با «وطنامروز» درباره صنعت خودروهای برقی در ایران گفت: در ایران هر از گاهی عدهای اعلام میکنند از یک خودروی برقی رونمایی کردهایم اما پس از مدتی دیگر خبری از آنها نمیشنویم؛ اگر خاطرتان باشد چند سال پیش ایرانخودرو و سایپا روی برخی پلتفرمهای خود مانند تیبا، رانا، دنا و... مدل برقی تعریف کردند اما عملا اتفاقی رخ نداد. تولید خودروی برقی به برخی زیرساختها و تکنولوژی پیشرفته نیاز دارد. یکی از این زیرساختها شبکه برق است که در حال حاضر با مشکل برق در کشور روبهرو هستیم؛ در نظر بگیرید در این شرایط مثلا 500-400 هزار خودروی برقی نیز از شبکه برق بخواهند استفاده کنند که حجم وسیعی از برق تولیدی را مصرف خواهند کرد.
صدرایی ادامه داد: بحث دیگری که مورد توجه است، گرانی این خودروهاست. این خودرو برای اینکه جا بیفتد، دولت باید یارانه یا معافیتهای مالیاتی و عوارض به آن اعطا کند. به نظر من راه درازی تا تولید خودروی برقی در پیش است. این صنعت به فرهنگسازی، حمایت دولت و ایجاد زیرساختهای لازم نیاز دارد. در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی یا کره و ژاپن هم هنوز به دلیل وجود ریسکهایی که در صنعت خودروی برقی وجود دارد و بسیاری با این تکنولوژی آشنا نیستند، حجم کمی از میزان فروش خودرو متعلق به خودروهای برقی است و این حوزه راه بلندی را در پیش دارد و باید فرهنگسازی شود، البته این کشورها از ایران جلوتر هستند و زودتر شروع کردهاند، در واقع ایران حتی در ابتدای مسیر خود نیز نیست.
صحرایی درباره دلیل قیمت بالای این مدل خودروها گفت: باتری خودروهای برقی بسیار گران است و اگر بازارهای جهانی را هم مشاهده کنید، خودروهای برقی قیمت بالایی دارند؛ همچنین تکنولوژی ساخت این ماشینها نیز محدود است و تعداد کشورهای کمی توانایی تولید این خودروها را دارند.
وی درباره خودروی «یوز» که بتازگی رونمایی شده است نیز گفت: این خودرو بیشتر شبیه نمونهای از خودروی برقی است تا اینکه به عنوان خودرویی کامل باشد که به صورت تولید انبوه بتواند وارد بازار شود و نیازهای بازار را مرتفع کند. از این نمونهها در کشور بسیار ساخته شده است که فقط به صورت محدود تولید میشود. زمانی خودروی برقی در ایران تولید میشود که شرکتهای بزرگ خودروسازی مانند ایرانخودرو و سایپا در این حوزه سرمایهگذاری کنند و پلتفرمهای مناسبی را بخرند یا طراحی کنند.
کارشناس حوزه خودرو در پایان گفت: درباره صنعت خودروی برقی این نکته نیز شایان ذکر است که این صنعت برای پیشرفت نیاز به فرهنگسازی و همت دولت دارد. پیشرفت در این صنعت پروسهای کوتاهمدت نیست و باید برای بلندمدت برنامهریزی کرد.
ارسال به دوستان
واردات 5/1 میلیارد دلار گوشی اپل در ۳ سال گذشته
ارزسوزی کالاهای لوکس
آمارهای سامانه همتا نشان میدهد در طول 2 سال و نیم گذشته، حدود 3میلیون گوشی لوکس به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار وارد کشور شده که در این میان برند اپل بیش از 5/1 میلیارد دلار از این میزان را به خود اختصاص داده است.
به گفته مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران، تلفن همراه در 7 ماه ابتدایی سال 1400 در بین 10 قلم عمده کالاهای وارداتی، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. سال گذشته نیز گمرک، میزان واردات تلفن همراه به کشور را حدود 2 میلیارد و 400 میلیون دلار اعلام کرده بود.
این در حالی است که بر اساس آمار ارائهشده از سوی سامانه همتا در سال گذشته، حدود یک میلیون و 300 هزار از مجموع 15 میلیون و 600 هزار دستگاه تلفن همراه وارد شده به کشور، قیمت بالای 300 دلار داشتند و برای تأمین این گوشیها بیش از 920 میلیون دلار هزینه شده است.
* میزان واردات گوشی در 2 سال و نیم گذشته، 3/7 میلیارد دلار
گفتنی است عوارض واردات موبایلهای بالای 600 دلار در بودجه سال 1400 توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۱۲درصد تعیین شد اما شواهد حاکی از آن است که این تصمیم نتوانسته است واردات گوشیهای لوکس را کاهش دهد.
آمارهای سامانه همتا (رجیستری) نشان میدهد از ابتدای سال 98 تا انتهای شهریورماه 1400، تعداد 40 میلیون تلفن همراه به ارزش بیش از 3/7 میلیارد دلار ثبت شده است که در این میان تلفنهای همراه اپل بیش از 5/1 میلیارد دلار از این میزان را شامل میشود.
البته این نکته قابل توجه است که این مبلغ هنگفت ارزی تنها برای تأمین 4 درصد نیاز بازار (6/1 میلیون دستگاه) هزینه شده است. به عبارت دیگر، برای واردات هر تلفن همراه از برند آمریکایی اپل، عملا ارز مورد نیاز برای واردات 5 تلفن همراه متعارف مورد نیاز اکثر مردم از سایر برندها مصرف شده است.
* حیف و میل میلیونها دلار ارز برای تأمین نیاز 4 درصد مردم!
با توجه به اهمیت کنترل مخارج ارزی کشور، میتوان از روشهای گوناگون از واردات کالاهای غیرضروری و لوکس جلوگیری کرد. به عنوان مثال میتوان تعرفه واردات این کالاها را افزایش داد. همچنین میتوان ثبت سفارش کالا و واردات آن را ممنوع کرد که البته هر کدام از این اقدامات میتواند شرایط بازار موبایل را تغییر دهد.
بر اساس جداول زیر میتوان گفت گوشیهای لوکس، تنها نیاز تعداد کمی از مردم را برطرف میکند، بنابراین بهتر است سیاستگذار با بررسی دقیق این مساله، یک راهکار منطقی و علمی برای کاهش واردات گوشیهای لوکس اتخاذ کند. علاوه بر این با جلوگیری از خروج بیرویه ارز در شرایط تحریمی، میتوان مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع تولیدی کشور را تأمین کرد، چرا که بسیاری از صنایع، از جمله پوشاک، موادغذایی، تایر و... نیازمند مواد اولیه بوده و مخارج ارزی آنها به مراتب کمتر از واردات گوشیهای لوکس خواهد بود. نکته قابل توجه این است که جلوگیری از واردات کالاهای لوکس از جمله گوشیهای گرانقیمت باید در همه رویهها به صورت جدی پیگیری شود، زیرا در غیر این صورت حتی با وجود تصویب ممنوعیت واردات و اعمال تعرفه، این گوشیها از طریق مناطق آزاد و برخی دیگر از استثنائات تجاری، وارد کشور خواهد شد و تأثیر هر گونه تصمیم احتمالی برای کاهش مخارج ارزی را خنثی خواهد کرد.
ارسال به دوستان
اخبار
وزیر صنعت خبر داد
تولید خودروهای بهروز و کممصرف تا ۲ سال آینده
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامههای طراحیشده برای اصلاح صنعت خودروسازی بخوبی در حال اجراست و تا ۲ سال آینده شاهد صنعتی بهروز با تولیداتی با مصرف سوخت پایین و باکیفیت خواهیم بود.
«سیدرضا فاطمیامین» دیروز در جریان شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو در جمع خبرنگاران افزود: همانطور که از ابتدای آغاز به کار در وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده کرده بودم ۱۰ پروژه در صنعت خودرو تعریف شده که اجرای آنها از ۲ ماه پیش آغاز شده و با زمانبندی مناسب در حال پیشرفت است. وی با بیان اینکه منکر بدهیهای صنعت خودرو به قطعهسازان و زیان انباشته بالای آنها نیستیم، ادامه داد: در چند بخش در حال انجام کار هستیم که از جمله آنها مدیریت جریان نقدینگی خودروسازان، کاهش هزینههای سربار آنها و همچنین اصلاح ساختار مالی شرکتهاست. فاطمیامین خاطرنشانکرد: با این وجود نوید میدهیم برنامههای طراحی شده برای اصلاح صنعت خودرو بخوبی در حال انجام است و همه تعهدات ما در این صنعت اجرایی خواهد شد. وی بیان داشت: یکی از ۱۰ پروژه یاد شده، اصلاح ساختار صنعت خودرو است، به این معنی که روابط بین خودروساز و قطعهساز روابط نادرستی است که آشفتگی زیادی در آن وجود دارد و باید اصلاح شود.
***
کاهش 3/7 درصدی نرخ تورم تولیدکننده برق در تابستان
بر اساس آخرین دادههای مرکز آمار، نرخ تورم سالانه تولیدکننده برق در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3/7 درصد کاهش یافت.
مرکز آمار نرخ تورم تولیدکننده بخش برق در تابستان ۱۴۰۰ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، نرخ تورم تولیدکننده برق در ۴ فصل منتهی به تابستان ۱۴۰۰ (نرخ تورم سالانه) برابر 7/37 درصد بود. همچنین نرخ تورم سالانه تولیدکننده بخش برق برای ساعتهای مختلف اوجبار، میانبار و کمبار، به ترتیب 8/32، 2/42 و 7/32 درصد بوده است. طبق دادههای مرکز آمار نرخ تورم فصلی تولیدکننده برق در تابستان امسال 1/0 درصد بود که در مقایسه با بهار 1/1 درصد کاهش داشت. نرخ تورم تولیدکننده بخش برق نسبت به فصل قبل، برای ساعتهای مختلف اوجبار، میانبار و کمبار، به ترتیب 1/5، 8/2 و منفی 8 درصد بوده است. گزارش مرکز آمار حاکی است نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده برق در تابستان ۱۴۰۰ برابر ۱۹ درصد بود. به عبارتی قیمت دریافتی توسط نیروگاههای برق به ازای فروش محصول خود به شرکتهای توزیع برق در تابستان امسال نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است. نرخ تورم تولیدکننده بخش برق در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای ساعتهای مختلف اوج بار، میانبار و کمبار به ترتیب 5/21، 4/27 و 5/3 درصد بوده است.
***
نرخ دلار بازار آزاد در کانال 28 هزار تومان
هر دلار در صرافیهای بانکی دیروز در مقایسه با روز پیش از آن بدون تغییر قیمت ۲۷ هزار و ۷۳ تومان دادوستد و دلار در بازار آزاد وارد کانال 28 هزار تومان شد. قیمت فروش یورو نیز دیروز در مقایسه با روز کاری گذشته با ۱۰۸ تومان کاهش برابر ۳۰ هزار و ۹۷۳ تومان بود. همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۵۳۷ تومان و نرخ خرید هر یورو ۳۰ هزار و ۳۶۰ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۵۴۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۷۸۹ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۶۹۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۹۶۹ تومان اعلام شد.
***
بهکارگیری تمام توان وزارت نفت برای تأمین سوخت زمستانی
وزیر نفت گفت: وزارت نفت تمام تلاش خود را انجام میدهد تا سوخت زمستانی در بخش خانگی تأمین شود و با چالش گاز روبهرو نشویم. جواد اوجی در تشریح نشست دیروزش با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، درباره اقدامهای وزارت نفت در زمینه تامین گاز در زمستان، گفت: وزارت نفت با انجام تعمیرات اساسی در پالایشگاهها، خطوط لوله انتقال، ایستگاههای تقویت فشار و تأمین سوخت مایع اعم از نفتگاز و نفتکوره در حوزه نیروگاهها، مخازن و صنایع اقداماتی را انجام داده است. وی با بیان اینکه امسال به فضل الهی ۴۵۰ میلیون لیتر بیشتر از پارسال ذخیرهسازی سوخت مایع داشتهایم، افزود: همچنین با توجه به تدابیر خوبی که در وزارت نفت دیده شده و هماهنگیهای خوبی که با همکارانمان در وزارت نیرو صورت گرفته است، در تلاش هستیم تامین سوخت زمستانی بویژه در بخش خانگی صورت بگیرد تا با چالش گاز روبهرو نشویم. به گفته وزیر نفت، در نشست دیروز گزارشی از وضع فروش نفت، میعانات گازی و صادرات محصولات پتروشیمی ارائه شد که خوشبختانه در همه این بخشها در مقایسه با پارسال رشد و توفیق خوبی داشتهایم. اوجی با اشاره به اینکه در زمینه سرمایهگذاریهای مورد نیاز صنایع نفت و گاز بویژه صنعت گاز کشور برای ۸ سال آینده به منظور افزایش تولید، حفظ و نگهداشت آن گزارشی ارائه شد، افزود: نمایندگان پرسشهایی در زمینه تأمین قیر مورد نیاز آسفالت جادهها و راههای روستایی مطرح کردند که با توجه به نشستهای هفته گذشته با آقای نیکزاد، نایبرئیس مجلس و دیگر دستگاهها توفیقهای خوبی حاصل شده است. اوجی تصریح کرد: وزارت نفت با مشخص کردن قیمتVB (وکیوم باتوم) همه حوالهها را میان متقاضیان قیر توزیع کرده و این وزارتخانه به وظیفه خود در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ عمل کرده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|