|
سهمیه «۱+۳» ایران در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۳ قطعی شد
جایگاه ایران در ردهبندی باشگاهی کشورهای قاره آسیا نشان میدهد ۳ تیم از کشورمان به صورت مستقیم در دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۳ رقابت خواهند کرد. سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد با قهرمانی الهلال در لیگ قهرمانان آسیا 2021، عربستان در ردهبندی مسابقات باشگاهی در صدر قاره کهن ایستاد. این ردهبندی که امتیازات ۴ سال گذشته کشورها را شامل میشود، کشورهای کرهجنوبی و ژاپن را در رتبه دوم میبیند. ایران هم در جایگاه چهارم ردهبندی کشورهای آسیایی قرار دارد.
ارسال به دوستان
تقابل با استقلال و پرسپولیس در ماجرای تبلیغات محیطی به روش جدید
فدراسیون رضایت داد، سازمان لیگ نه!
در ادامه چالش بین استقلال، پرسپولیس و سازمان لیگ بر سر تبلیغات محیطی، این سازمان با روشی جدید به جنگ با سرخابیهای پایتخت رفته است. در بحث واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاهها، جنگ همچنان ادامه دارد، البته تبدیل به یک جنگ سرد شده است. سازمان لیگ تلاش میکند به لحاظ رسانهای با استقلال و پرسپولیس که توانستند اجرای تبلیغات محیطی را در اختیار بگیرند، تقابل کند؛ تقابلی که میتواند در نهایت به مسالهای بغرنج میان باشگاهها تبدیل شود و آنها را به جان هم بیندازد. مساله نخست در بحث تبلیغات محیطی، اجرا کردن آن است. طبق قوانین، سازمان لیگ در تمام این سالها باید اجراکننده تبلیغات میشد و سهم باشگاهها را بر اساس درصدهایی که تعیین شده بود، پرداخت میکرد. تقسیمبندی به این شکل بود که 20 درصد سهم سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال بود، 40 درصد باید به طور مساوی بین باشگاهها تقسیم میشد و 40 درصد هم با توجه به رتبه تیمها در جدول پایانی لیگ به باشگاهها میرسید اما در تمام این سالها شفافیتی در این باره وجود نداشت و حتی بسیاری باشگاهها از سهم خود و چگونگی تقسیمبندی آن بیخبر بودند، البته اکنون مشخص شده سهم سازمان لیگ و فدراسیون به 25 درصد رسیده و 5 درصد هم بابت برگزاری مسابقات از تبلیغات برداشته میشود که مجموع آن به 30 درصد میرسد. سازمان لیگ طبق ادعای مسؤولانش برای این فصل تمام تبلیغات را به مبلغ 160 میلیارد تومان فروخته بود، حالا استقلال و پرسپولیس هر کدام به ترتیب مبلغ 130 میلیارد و 110 میلیارد تومان برآورد تبلیغاتشان در طول یک فصل را داشتهاند که از بازیهای خانگی به دست میآورند. مجموع این رقم به 240 میلیارد میرسد که فقط تبلیغات این 2 تیم از دیدارهای خانگیشان 80 میلیارد بالاتر از کل مبلغی است که سازمان لیگ برای تمام بازیهای لیگ از جمله بازیهای خانگی و خارج از خانه پرسپولیس، استقلال و سایر تیمها در نظر گرفته بود. پس با این شرایط سود سازمان لیگ و فدراسیون علاوه بر سود حاصل از تبلیغات 14 تیم دیگر، 24 میلیارد بیشتر از درآمدی خواهد بود که پیشبینی کرده بود و این اتفاق در اصل به سود سازمان لیگ نیز خواهد بود اما دلیل این تقابل چیست؟
در ادامه میتوانید بخشی از مصاحبههای سایت سازمان لیگ با مدیران و مسؤولان باشگاههای لیگ برتری را ببینید که به نوعی خواهان اجرای تبلیغات توسط خود سازمان لیگ و به نوعی با صحبتهایشان در حال تقابل با اجرای تبلیغات از سوی ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس هستند.
* فلاح: باشگاه فجرسپاسی از ادامه روند یکپارچه تبلیغات محیطی حمایت میکند
رسول فلاح در گفتوگو با سایت سازمان لیگ فوتبال ایران درباره بحثهایی که در روزهای اخیر درباره تبلیغات محیطی مطرح شد، اظهار داشت: ابتدا از عزیزیخادم، رئیس فدراسیون فوتبال تشکر میکنم که تمرکزش روی ساماندهی شرایط فدراسیون فوتبال و حمایت از باشگاههاست و قطعا ایشان مشکلات را بر اساس اولویت ساماندهی خواهند کرد. همچنین از حیدر بهاروند، ریاست محترم سازمان لیگ فوتبال ایران تشکر دارم که در این سازمان به همراه همکارانشان تلاش خوبی برای فوتبال باشگاهی کشور انجام میدهند. البته فجرسپاسی این فصل به لیگ برتر صعود کرده اما در لیگ دسته اول هم با سازمان لیگ همکاری داشتیم. متأسفانه در روزهای اخیر طرح برخی صحبتها درباره تبلیغات محیطی بیانصافی بود و برخی به دنبال گلآلود کردن آب بودند تا در آشفتهبازاری که ایجاد میکنند، به سود خود کارها را پیش ببرند. در حالی که فوتبال ایران آییننامه و قوانین و مقررات خودش و مجامع فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ را دارد و همه چیز باید با حساب و کتاب و بر اساس اصول و قانونمند باشد.
* حیدرپور: باشگاه شهرخودرو حامی تبلیغات محیطی یکپارچه زیر نظر سازمان لیگ است
اسماعیل حیدرپور از باشگاه شهرخودرو در گفتوگو با سایت سازمان لیگ فوتبال ایران درباره حفظ انسجام و یکپارچگی تبلیغات محیطی در مسابقات لیگ برتر اظهار داشت: اگر باشگاهها بویژه باشگاههای بخش خصوصی بخواهند خودشان به صورت مستقیم با شرکت تبلیغاتی قرارداد امضا کنند، ممکن است آن شرکت به تعهدات مالی خود عمل نکند و باشگاهها نیز به صورت تکتک شاید نتوانند تضامین مالی لازم را از این شرکتها اخذ کنند. از سوی دیگر باید 30 درصد از درآمد این تبلیغات محیطی به فدراسیون و سازمان لیگ اختصاص پیدا کند، 30 درصد به شرکت تبلیغاتی و 10 درصد هم به ورزشگاهها پرداخت شود. یعنی هر باشگاه فقط 30 درصد از درآمد تبلیغاتی نصیب خودش میشود و این رقم اصلا ارزش ریسک برای تغییر سیستم یکپارچه تبلیغات محیطی را ندارد. باشگاه ما نیز از این سیستم یکپارچه و زیر نظر سازمان لیگ حمایت میکند.
* سلیمانی: در حال حاضر اکثر باشگاهها آمادگی ندارند
مصطفی سلیمانی در گفتوگو با سایت سازمان لیگ فوتبال ایران درباره شرایط تبلیغات محیطی اظهار داشت: به عنوان معاون باشگاه نفت مسجدسلیمان معتقدم در حال حاضر اکثر باشگاهها آمادگی ندارند خودشان تبلیغات محیطی را انجام دهند و بهترین روش همین است که تبلیغات محیطی به صورت یکپارچه و منسجم زیر نظر سازمان لیگ فوتبال انجام شود. تنها در این صورت است که باشگاههای کوچک لطمه نمیخورند و متضرر نمیشوند. طبیعی است که باشگاههای بزرگ اسپانسرهای بزرگ جذب میکنند اما باید حق و حقوق باشگاههای کوچک نیز لحاظ شود و به همین منظور هم قرار شد کارگروهی برای واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاهها با سازوکار قانونی و با حضور جناب عزیزیخادم و جناب بهاروند تشکیل شود. وی افزود: برای فصل آینده باید برای واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاهها آییننامه مشخص از طریق مجامع قانونی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال به تصویب برسد و باشگاههای کوچک هم خیالشان راحت باشد که حقی از این باشگاهها در این واگذاری ضایع نخواهد شد.
* سیفاللهپور: شاهد یک بینظمی در اجرای تبلیغات محیطی در ورزشگاهها هستیم
ایزد سیفاللهپور در گفتوگو با سایت سازمان لیگ فوتبال ایران درباره شرایط تبلیغات محیطی اظهار داشت: متاسفانه با تغییراتی که ایجاد شده، شاهد یک بینظمی در اجرای تبلیغات محیطی در ورزشگاهها هستیم. اینکه یک تبلیغ کوتاه و تبلیغ دیگر بلند باشد، این مساله برای فوتبال ما زشت است و نباید در شیوه و اجرای تبلیغات بینظم باشیم. در گذشته تبلیغات محیطی بخوبی در ورزشگاهها اجرا میشد.
* تاکتیک سازمان لیگ
سازمان لیگ در شرایطی با انجام این مصاحبهها و انتشار آن روی سایت رسمی خود درپی تقابل با بحث اجرای تبلیغات توسط باشگاههاست و این روش جدید را در پیش گرفته که این سؤال پیش میآید: چرا با وجود ادعای خود و شواهد موجود، از افزایش درآمدهای خود ناراحت است؟ مگر غیر از این است که سازمان لیگ به همراه فدراسیون فوتبال فقط 30 درصد تبلیغات محیطی را دریافت میکنند و حالا با اجرای آن توسط استقلال و پرسپولیس و سایر تیمها سهمشان بیش از ۲ برابر شده است؟ آیا سازمان لیگ پیش از این سهم بیشتری از تبلیغات داشته که حالا با اجرای آن توسط استقلال و پرسپولیس به درآمدهایش آسیب رسیده که به تقابل پرداخته است؟ نکته جالب دیگر این است که چطور مدیران برخی از این باشگاهها مدعیاند با واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاهها، آنها متضرر خواهند شد؟ در حالی که این یکی از راههای درآمدزایی باشگاههاست و مطمئنا در چارچوب مدیریت صحیح، آنها باید حامی چنین جریانی باشند، آن هم در شرایطی که شاید فقط از تبلیغات محیطی دیدارهای خانگی خود مقابل استقلال و پرسپولیس، بتوانند بیش از درآمدی که از سازمان لیگ دریافت میکنند، به دست بیاورند و مطمئنا میتوانند درآمدهایی نیز از 13 بازی دیگر خانگی خود داشته باشند. نکته پایانی اینکه فرمول کار بسیار مشخص و ساده است؛ هر باشگاهی که میتواند خودش این مسؤولیت را برعهده بگیرد، با ارائه تضامین لازم چنین کاری را انجام میدهد، همانند پرسپولیس و استقلال و هر باشگاهی هم که شرایطش را ندارد، موضوع تبلیغات محیطی را بر عهده سازمان لیگ میگذارد. در این بین اینکه سازمان لیگ بخواهد بار دیگر به این مسائل دامن بزند آن هم در شرایطی که عزیزیخادم و سایت فدراسیون فوتبال از واگذاری تبلیغات به باشگاهها حمایت کردهاند، جای سؤال و ابهام دارد.
ارسال به دوستان
انتخابات فدراسیون تکواندو و قصه تکراری رشته ناکام
«رئیس» بر سر دوراهی
رضا نصیری: مجمع انتخاباتی فدراسیون تکواندو در حالی ۱۵ دی برگزار خواهد شد که یک تفکر غلط، مانع حضور مدیران جوان و تحصیلکرده در رأس این فدراسیون شده تا یک رشته المپیکی همچنان در حال سقوط باشد. برای حضور در انتخابات فدراسیون تکواندو ۱۵ نفر ثبتنام کردند که پس از گذشت چند روز 3 نفر انصراف دادند و ۷ نفر هم مدارک مدیریتیشان مورد تایید قرار نگرفت تا ۵ نفر برای رقابت در مجمع انتخاباتی منتظر تایید صلاحیت نهایی باشند. البته احتمال دارد برخی از آنها که مدارکشان تایید نشد و در این باره اعتراض کردهاند، به این لیست ۵ نفره اضافه شوند. این انتخابات در حالی برگزار میشود که محمد پولادگر برای ششمین دوره متوالی ثبتنام کرده و با وجود ناکامیهایی که در سالهای اخیر رقم خورده و سراشیبی سقوطی که تکواندو در آن قرار گرفته، باز هم به قصد درست کردن شرایط وارد انتخابات شده است. اما نکته بسیار مهم و خطرناک در تکواندو این است که نزدیکان پولادگر و برخی از آنها که منافعشان به حضور پولادگر در رأس فدراسیون گره خورده، معتقدند «اگر پولادگر نباشد، چه کسی میتواند تکواندو را مدیریت کند»! به عبارت سادهتر، تنها کسی که توانایی مدیریت تکواندو را دارد، محمد پولادگر است و بس! این تفکر غلط که چون سمی خطرناک در حال نابودی تکواندو است، در ۲ بخش قابل تأمل است. نخست اینکه پولادگر در تمام طول سالهای مدیریت در تکواندو اجازه رشد مدیران جوان را نداده و فقط خود را دیده و مطرح کرده تا اکنون برخی افراد معدود با القای این تفکر غلط، فقط و فقط رئیس فعلی را شایسته مدیریت در تکواندو بدانند. نکته مهم دیگر اینکه آقایان نمیخواهند مدیران جوان، تحصیلکرده و متخصص در تکواندو را ببینند. قهرمانانی که در کنار کسب عناوین قهرمانی، تحصیلات آکادمیک را طی کرده و در بخشهای مختلف رشد کرده و اکنون شایسته آن هستند در ورزش مورد علاقه خود مورد اعتماد قرار گرفته و برای تحول و موفقیت آن تلاش کنند. پرواضح است در تکواندو قحطالرجال نیست، خانه تکواندو هم ملک شخصی کسی نیست که با چنین تفکراتی خود را بر حق دانسته و جمعی چند نفره و بسیار محدود بخواهند برای جمع کثیری که اکثریت آنها از شرایط نیز ناراضیاند، تصمیمگیری کنند. از سوی دیگر پولادگر یکی از نامزدهای معاونت وزارت ورزش بود و هر چند انتقالش به این پست با نوسان کمشانس شدن و گزینه شدن همراه بود اما ممکن است در نهایت جانشین مهدی علینژاد در معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش شود. اینکه پولادگر گزینه خود حمید سجادی برای معاونت ورزش قهرمانی است یا اینکه به وزیر ورزش پیشنهاد شده است هم جای بررسی دارد اما اگر انتخاب سجادی باشد، باید از او سوال کرد بر اساس کدام متر و معیار رئیس ناکام سالهای اخیر یک فدراسیون را برای این مسؤولیت سنگین انتخاب کرده است. البته حضور احتمالی پولادگر در وزارت ورزش میتواند اتفاق خوشایندی برای مخالفانش و بسیاری از اهالی تکواندو باشد، چرا که این فدراسیون پس از سالها میتواند رئیسی جدید را به خود ببیند و خون تازهای در رگهای این رشته رو به افول و ناکام جاری شود. ارسال به دوستان
اخبار
نایبرئیس زنان فدراسیون فوتبال فراری از پاسخگویی!
نایبرئیس زنان فدراسیون فوتبال بدون شفافسازی درباره اوضاع آشفته فوتبال و فوتسال زنان، اردوی تیم ملی فوتبال را ترک کرد. اردوی تیم ملی فوتبال زنان در مرکز ملی فوتبال در حال برگزاری است. این اردو
۱۳ آذر آغاز شده است تا ملیپوشان برای حضور در جام ملتهای آسیا آماده شوند. شهره موسوی، نایبرئیس زنان فدراسیون فوتبال پس از حواشی مختلف و حضور کمرنگ در فدراسیون، دیروز در تمرین تیم ملی حاضر شد. با توجه به درخواست رسانهها برای گفتوگو با موسوی و پاسخگویی به حواشی مختلفی که پیرامون فوتبال و فوتسال زنان به وجود آمده است، قرار شد در آخر اردو موسوی در جمع خبرنگاران صحبت کند اما در پایان با بهانه جلسه از پاسخگویی طفره رفت و اردو را ترک کرد. این روزها شرایط تیم ملی برای حضور در جام ملتها خوب نیست، بازیهای دوستانه این تیم لغو شده، برخی بازیکنان حاضر به شرکت در اردو نیستند و ناهماهنگیهایی بین بازیهای لیگ و اردوهای ملی به وجود آمده است از طرفی تعطیلی تیم ملی فوتسال زنان هم ۲ ساله شده و هنوز کادر فنی ندارد. در این میان موسوی به عنوان رئیس کمیته زنان و نایبرئیس فدراسیون درگیر فعالیتهای خصوصی و اقتصادی خود است و گاهی نمایشی در اردوهای ملی حاضر میشود اما حاضر به پاسخگویی به خبرنگاران و شفافسازی اوضاع تیمهای ملی نیست.
***
رئیس فدراسیون تنیس رفتنی شد
رئیس فدراسیون تنیس در وزارت امور اقتصادی و دارایی صاحب پست شد. داوود عزیزی ۱۱ خرداد سال گذشته به عنوان رئیس فدراسیون تنیس انتخاب شد و در شرایطی که عمر ریاست او در فدراسیون تنیس به ۲ سال نرسیده است، در وزارت امور اقتصادی و دارایی صاحب پست شد. طبق نامه احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، داوود عزیزی به عنوان سرپرست معاونت امور حقوقی و مجلس منصوب شده است. با این شرایط عزیزی بزودی باید از فدراسیون تنیس خداحافظی کند و دوباره این فدراسیون وارد پروسه انتخابات شود.
***
یزدانی: امیدوارم یک بزرگتر پیدا شود تا به موضوعات دامن زده نشود
عضو کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک گفت: امیدوارم یک بزرگتر پیدا شود تا به موضوعات دامن زده نشود و به ورزش کمک شود. حسن یزدانی در نشست خبری که درباره حواشی پیش آمده در کمیسیون ورزشکاران برگزار شد، گفت: صحبتهای لازم را دوستان انجام دادند. دغدغهها بین ورزشکاران انفرادی مشخص است و امیدوارم یک بزرگتر پیدا شود تا به موضوعات دامن زده نشود و به ورزش کمک شود. وی تاکید کرد: در کشتی قهرمانان بزرگی داشتیم مثل تختی و امروز هم قهرمانان خوبی داریم که میتوان از حضور آنها در کمیسیون استفاده کرد. قهرمانان زیادی در کشتی، وزنهبرداری و تکواندو و سایر رشتهها داریم که امیدوارم از آنها استفاده شود. به دستور دبیر آمدم و امیدوارم مشکلات حل شود. محمدرضا گرایی، قهرمان کشتی فرنگی جهان و المپیک هم در این نشست گفت: اصل اختلاف کشتی با کمیته ملی المپیک و صالحیامیری این بود که به سوریان قول دادند جزو ۴ نفر باشد اما حتی اجازه ثبتنام هم ندادند. سوریان اسطوره کشتی است و جامعه کشتی این رفتار را نمیپذیرد. ما خواهش کردیم جلسه عقب بیفتد و رایزنی شود تا سوریان بازگردد و امیدوارم برای این مشکل راهحلی پیدا شود.
***
خشم عراقیها از بشار رسن!
سایت عراقی بعد از شکست سنگین تیم ملی فوتبال این کشور برابر قطر، اخراج بشار رسن را خواستار شد. تیم ملی فوتبال عراق در ادامه مسابقات «عرب کاپ» به مصاف قطر رفت که در این بازی با ۳ گل شکست خورد تا نتواند جواز صعود به دور بعد را به دست آورد.
سایت اسپورت عراق بعد از این بازی نوشت: پس از این نمایش ناامیدکننده باید بازیکنانی مانند بشار رسن، ایمن حسین، مصطفی ناظم و فهد طالب دیگر به تیم ملی دعوت نشوند. بشار رسن بعد از شکست سنگین برابر قطر از هواداران فوتبال در عراق عذرخواهی کرد، این در حالی است که سایت اسپورت عراق از او خواست از فوتبال ملی خداحافظی کند.
بشار بعد از جدایی از پرسپولیس در لیگ قطر نتوانسته است انتظارات را برآورده کند. او در پرسپولیس عملکرد بسیار خوبی داشت و همواره با ستایش رسانههای عراقی مواجه میشد اما بعد از جدایی از سرخپوشان افت قابل توجهی داشته است.
تیم ملی فوتبال عراق از ۳ بازی خود در عرب کاپ تنها ۲ امتیاز کسب کرد. این تیم در بازی بعدی خود در انتخابی جامجهانی ۲۰۲۲ به مصاف ایران خواهد رفت.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|