|
شاخص هنوز در اصلاح
شاخص کل بازار بورس دیروز یکشنبه ۲۸ آذرماه با ۱۳ هزار و ۸۷۰ واحد کاهش، در جایگاه یک میلیون و ۲۹۱ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات دیروز بیش از ۴ میلیارد و ۵۴۷ میلیون سهم، حقتقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۰ هزار و ۴۱۱ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هموزن) با ۳ هزار و ۴۸۴ واحد کاهش به ۳۴۳ هزار و ۴۹۳ واحد و شاخص قیمت (هموزن) با ۲ هزار و ۱۹۱ واحد افت به ۲۱۶ هزار و ۵۹ واحد رسید.
ارسال به دوستان
معاون وزیر راهوشهرسازی از تهیه چارچوبی به منظور تهاتر نفت با پیمانکاران پروژههای عمرانی برای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد
نفت خانه میشود؟
شرکتهای خارجی برای ساخت هر متر مربع با رقم زیر ۳ میلیون تومان اعلام آمادگی کردهاند
گروه اقتصادی: در ماههای اخیر موضوع تهاتر نفت در قبال ساخت مسکن توسط سازندگان طرح نهضت ملی مسکن و استفاده از شرکتهای خارجی در پروژه جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) در میان رسانهها داغ شده و حالا معاون وزیر راهوشهرسازی گفته است وزارت راهوشهرسازی منتظر ایجاد سازوکاری توسط مجلس و وزارت نفت است. در واقع این طرح به دنبال آن است با تهاتر نفت، شرکتهای خارجی تکنولوژی صنعتیسازی مسکن را وارد کشور کرده تا در طرح نهضت ملی مسکن مشارکت کنند. اگرچه تهاتر یکی از روشهای موثر برای عبور از تحریم است اما در رابطه با موضوع مسکن قضیه کمی متفاوت است. نکته مهم آن است که شرکتهای خارجی به هیچ عنوان نیروی کار وارد کشور نکنند و از ظرفیتهای داخل کشور استفاده شود. نکته مهم دیگر آن است که این اقدام باید باعث ورود تکنولوژیهای نوین صنعتیسازی مسکن به کشور و موجب ارتقای سطح کیفی ساختمانسازی در کشور شود. البته در این رابطه نگرانیهایی نیز وجود دارد؛ برخی کارشناسان معتقدند با واردات مصالح ساختمانی خارجی، کارخانجات داخلی تعطیل شده و هزینه ساختوساز به علت افزایش هزینه حملونقل حتی بیشتر شود، لذا به نظر میرسد با توجه به حساسیت و اهمیت این اقدام باید همه جوانب آن به شکل کارشناسی بررسی شود تا در نهایت بهترین اتفاق برای رفاه مردم و شرایط اقتصادی کشور رقم بخورد.
* ورود شرکتهای خارجی برای ساخت مسکن با هدف انتقال تکنولوژی
در همین رابطه معاون وزیر راهوشهرسازی گفت: مجلس و وزارت نفت در حال تهیه چارچوبی به منظور تهاتر نفت با پیمانکاران پروژههای عمرانی وزارت راهوشهرسازی از جمله طرح نهضت ملی مسکن هستند. اگر این مساله محقق شود، گشایش خوبی در زمینه تامین مالی پروژهها ایجاد خواهد شد. محمود محمودزاده تصریح کرد: پیمانکارانی که در پروژههای عمرانی کار میکنند، عموما مصارف خرد دارند، لذا باید به صورت دقیق مکانیزم تهاتر نفت و نحوه پرداخت آن مشخص شود. اگر چارچوبی که مجلس و وزارت نفت برای تهاتر نفت با پیمانکاران پروژههای عمرانی در دستور کار دارد اجرایی شود، گشایش خوبی در زمینه تامین منابع مالی پروژهها ایجاد خواهد شد. معاون مسکن و ساختمان وزارت راهوشهرسازی در گفتوگو با خانه ملت اظهار کرد: ورود شرکتهای خارجی برای ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به بهانه تهاتر نفت نیست، بلکه هدف اصلی این اقدام ورود تکنولوژی ساخت صنعتی ساختمان است اما اگر امکان تهاتر نفت با انبوهسازان به عنوان یکی از راههای تامین منابع مالی ساخت مسکن فراهم شود، اتفاق خوبی خواهد بود.
با توجه به کمبود منابع و تحریمهای بانکی کشورمان، یکی از سوالات اساسی، چگونگی تامین مالی و انجام مبادلات بانکی با شرکتهای خارجی است که از همان ابتدا بحث تهاتر نفت مطرح شد. آخرین خبری که محمودزاده در این باره اعلام کرده آن است که وزارت راهوشهرسازی منتظر ایجاد سازوکاری توسط وزارت نفت و مجلس شورای اسلامی برای انجام تهاتر نفت با ساخت پروژههای عمرانی یا بابت پرداخت بدهی پیمانکاران است.
* توافق با شرکتهای خارجی برای ساخت هر متر مربع با رقم زیر ۳ میلیون تومان
همچنین احمد دنیامالی، عضو شورای عالی مسکن درباره جزئیات مذاکره با شرکتهای خارجی برای ساخت پروژه نهضت ملی مسکن (ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال) اظهار داشت: طبق قانون برای ساخت مسکن باید از ظرفیت داخل استفاده کنیم و این موضوع اجتنابناپذیر است. نه به لحاظ قانونی میتوانیم برای ساخت پروژه مسکن نیرو وارد کنیم و نه سیاستهای کلی کشور این اجازه را میدهد که به سمت استفاده از ظرفیت خارجیها برویم. وی تاکید کرد: اما این اجازه داده شده برای بخش بسیار کوچکی به اندازه 10 درصد در کنار استفاده از ظرفیت داخل بتوانیم از ظرفیت خارجیها در موضوع انتقال تکنولوژی استفاده کنیم، از این رو با شرکتهای چینی و ترک و یک شرکت اروپایی وارد مذاکره شدهایم.
عضو شورای عالی مسکن با اشاره به بحث قیمت تمامشده پروژه نهضت ملی مسکن گفت: در مذاکره با شرکتهای خارجی ۲ مساله صنعتیسازی و بحث قیمت تمامشده در اولویت است. همچنین در حال حاضر برای ما موضوع قیمت تمام شده پروژه بسیار اهمیت دارد. دنیامالی در گفتوگو با ایلنا با بیان اینکه ساخت پروژه نهضت ملی مسکن با استفاده از تولید داخل بیشتر از قیمت مورد انتظار دولت بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر پیشنهاد سازندگان داخلی برای ساخت پروژه نهضت ملی مسکن در هر متر مربع 5/5 میلیون تومان است که این عدد بیشتر از انتظار ما در محاسبه قیمتهاست.
وی از مذاکره با شرکتهای خارجی با قیمت ساخت هر مترمربع کمتر از 3 میلیون تومان خبر داد و گفت: در مذاکره با شرکتهای خارجی برای ساخت به عدد کمتر از ۳ میلیون تومان رسیدهایم، البته کار با خارجیها تابعی از قیمت دلار است و در این مورد نگران پایه دلاری آن هستیم چرا که با رشد نرخ دلار طبیعتا قیمت این قراردادها هم بالا میرود. البته تمام تلاشمان این است که از ظرفیت داخلی برای اجرای پروژه نهضت ملی مسکن بهره ببریم و ورود خارجیها در این پروژه موردی باشد.
دنیامالی با اشاره به پرداختها به شرکتهای خارجی در این پروژه تاکید کرد: در مذاکرات با شرکتهای خارجی به صورت جدی بحث تهاتر نفت را دنبال میکنیم و اعلام کردهایم شرط همکاری با شرکتهای خارجی برای ساخت پروژه نهضت ملی مسکن این است که هیچ پول نقدی نپردازیم و خدمات آنها با نفت یا کالاهای معدنی تهاتر شود، هر چند که میدانیم اقدام راحتی نیست و در داخل کشور این موضوع فرابخشی است و باید با همکاری وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راهوشهرسازی به اجرا برسد.
***
به دنبال جذاب کردن پروژههای عمرانی برای بخش خصوصی هستیم
وزیر راهوشهرسازی از امکان ثبتنام مجدد در سامانه املاک و اسکان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مردم خوداظهاری در این سامانه را با هدف انجام بهتر سیاستگذاری در بخش مسکن انجام دهند. رستم قاسمی در حاشیه پنجمین نمایشگاه حملونقل درباره آخرین وضعیت سامانه املاک و اسکان افزود: از مردم میخواهیم خود اظهاری در این سامانه را انجام دهند و در آن ثبتنام کنند؛ سامانه املاک و اسکان یک سامانه زیرساختی است که اطلاعات آن برای سیاستگذاران بخش مسکن اهمیت بالایی دارد. قاسمی درباره وضعیت ثبتنام نهضت ملی مسکن در سامانه «ثمن» نیز گفت: اکنون تعداد متقاضیان ثبتنام در سامانه ثمن به همراه متقاضیان طرح ملی مسکن به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه به دلیل عدم تامین زمین هنوز در بسیاری از شهرها سامانه باز نشده است، اضافه کرد: پیشبینی ما این است که ثبتنامها به بیش از ۴ میلیون تقاضا برسد. وی در ادامه درباره پروژههای نیمهتمام عمرانی تاکید کرد: طرحهای عمرانی نیمهتمام زیادی داریم که تکمیل آنها چه در بخش ریلی و چه جادهای مهم است. کشور ما از جایگاه ژئوپلیتیک برخوردار است که سبب شده اتمام طرحهای ریلی و جادهای نیمهتمام برایمان حائز اهمیت باشد. وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه با اعتبارات دولتی و بودجهای امکان اتمام پروژهها در زمانبندی مقرر وجود ندارد، گفت: در مجلس هم بارها این موضوع اعلام شده است، بنابراین در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تبصرههایی پیشبینی شده تا با استفاده از آنها، آزادراهها و بزرگراهها در زمان مقرر به اتمام برسد. وی درباره استفاده از توان بخش خصوصی در ساخت آزادراهها اظهار داشت: به دنبال جذاب کردن پروژههای عمرانی برای بخش خصوصی هستیم، به طور مثال آزادراهی که قرار است ۱۰ ساله و با روش BOT واگذار شود، برای آنکه جذابتر شود ۱۵ ساله به بخش خصوصی واگذار میشود. قاسمی درباره نوسازی ناوگان جادهای نیز گفت: ۴۰۰ هزار کامیون در جادهها تردد دارند که بنا داریم ۱۶۰ هزار دستگاه را نوسازی کنیم، با مجلس هم برای تسریع در این نوسازی هماهنگ شده است. وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه حملونقل بسیار مهم است، افزود: اگر حوزه حملونقل رشد کند، میتواند بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی را در اختیار بگیرد. به طور مثال اگر کانتینر بخواهد از هند و مسیر ایران به فنلاند برود، ۲۰ روز بیشتر طول نمیکشد، حال آنکه از مسیر فعلی چند ماهه خواهد بود؛ بنابراین از نظر زمان و هزینه، ترانزیت کالا از مسیر ایران منافع زیادی برای صاحبان کالا دارد. قاسمی با تاکید بر اهمیت تکمیل و تجمیع کریدورها خاطرنشان کرد: تکمیل کریدور شمال- جنوب در دستور کار است، به عنوان مثال قطعه راهآهن رشت به آستارا احداث نشده و ترانزیت کالا از هند به روسیه روی ریل ناقص خواهد بود.
ارسال به دوستان
وعده شفافیت در بازار سرمایه توسط وزیر اقتصاد
اعتماد به بازار سرمایه بازمیگردد؟
گروه اقتصادی: چند وقت است بازار سرمایه و نرخ دلار دچار برخی تلاطمهایی شده است. ۲ شب قبل سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفتوگوی زنده تلویزیونی اظهاراتی پیرامون برخی سیاستهای اقتصادی دولت در آینده پیش رو داشت تا تلاطمهای موجود در روند بورس و بازارهای موازی کاهش پیدا کند.
یکی از چالشهایی که در روزهای اخیر بسیاری از فعالان بازار سرمایه را نگران کرده عدم بازدهی بورس است. شاخص کل در 30 روز اخیر حدود 10 درصد ریزش، معادل حدود 120 هزار واحد داشته است. این در شرایطی است که وزیر اقتصاد برای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه و برقراری ثبات گفت: داستان پرغصه بازار سرمایه در یک سال و نیم اخیرکه از ابتدای سال 1399 آغاز شده تاکنون ادامه دارد و نمیتوان از این میراث چیزی نگفت.
او افزود: از ابتدای سال گذشته در مدت کمتر از 6 ماه، شاخص بورس 4 برابر افزایش غیرعادی داشت و ناگهان 45درصد افت شدید رخ داد و موجب شد نهتنها بسیاری از سرمایهها از دست برود و دعوتهای غیرکارشناسی، زندگی میلیونها نفر از مردم را دچار زلزله کرد، بلکه به اصل اعتماد به سیاستگذاری دولت در این زمینه نیز آسیب رساند.
خاندوزی اضافه کرد: این مشکلات و اعتمادسوزیها، زمان بسیاری لازم دارد تا جبران شود.
وی ادامه داد: از جهت سیاستهایی که در بازار سرمایه در پیش گرفته میشود بر همان عهدی که در جلسه رای اعتماد مجلس عرض کردم هستم اما آن مبتنی بر اصلاح بازار سرمایه و بورس بود.
خاندوزی ادامه داد: ذات بازار سرمایه، ریسک است و بالا و پایین و نوسان دارد اما نکته این است که با یک دماسنجی مواجه هستیم که همه سیاستها و اتفاقات خارجی و داخلی اقتصاد، خود را در آن نشان میدهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به همین علت در دنیا، فقط یک فرد یا وزیر اقتصاد را مسؤول اتفاقات بازار سرمایه نمیدانند؛ وظیفه وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان مقامی که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و رئیس شورای عالی بورس را معرفی میکند، پاسداشت این بازار است که بتواند به شکل کارآمد و با نظارت و کمترین رانت و از بین رفتن حقوق مردم کار کند.
خاندوزی افزود: معمولا در بازار سرمایه پس از سالهایی که جهشهای بالا داشتیم، بازار در آرامش فرو میرفت تا زمانی که امکان خیز بعدی فراهم شود.
او اضافه کرد: در 100 روز اخیر در بازار سرمایه یکی از اتفاقات این بود که زمان صدور بسیاری از مجوزهایی را که فعالان اقتصادی میخواستند کاهش دادیم و اگر مدارک کامل باشد، بیشتر از ۳ هفته برای صدور مجوزها زمان لازم نیست.
خاندوزی گفت: درباره افزایش سرمایه شرکتها هم قبلا شرکتها مدتها منتظر بودند تا سازمان بورس، این افزایش سرمایه را تایید کند اما اکنون 3 تا 4 روز زمان لازم است.
وی افزود: در این 100 روز، کار پذیرهنویسی نخستین شرکت پروژه تاریخ کشور بزودی انجام میشود که میتواند مورد اقبال مردم قرار گیرد.
خاندوزی اضافه کرد: در حوزه شرکتهای دانشبنیان، نماد یکی از معروفترین شرکتهای دانشبنیان حوزه حملونقل و ترافیکی کشور وارد شد و اتفاقات دیگر بویژه در حوزه نظارت رخ خواهد داد.
وی افزود: همچنین شفافسازیهایی در حوزه نظارت و مقام ناظر بورس رخ خواهد داد و دستور آن را به رئیس سازمان بورس دادم و وعده کردند در همین ایام پیش رو، شفافسازیهای خوبی در زمینه نظارت و مقام ناظر در بورس انجام شود.
* کاهش ۱۴ درصدی تورم نقطه به نقطه در ۳ ماه گذشته
خاندوزی گفت: با مراقبتهایی که در ۳ ماه گذشته انجام شده است، نرخ ماهانه تورم از ماههای 6، 7 و 8 روند کاهشی خود را آغاز کرده و به 41 درصد کاهش یافته است. او ابراز امیدواری کرد ادامه این سیاستهای اقتصادی بتواند اثر خود را بر روی سفره مردم و کنترل و ثبات اقتصادی نشان دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه تعامل بسیار خوبی با بانک مرکزی داریم، گفت: امیدواریم با اقداماتی که انجام شده است، کاهش تورم نقطه به نقطه برای سال آینده هم ادامه یابد.
* رویکرد حمایتی اصلاح میشود
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره احتمال حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی گفت: مساله حذف ارز مطرح نیست بلکه مساله تغییر رویکرد حمایتی است، البته دولت در همان ماههای اول سال 1397 که تصمیم غلط ارز 4 هزار و 200 تومانی اتخاذ شد باید اصلاح میکرد.
خاندوزی افزود: درباره بخشی از کالاها، این حذف انجام شد و در طول ۳ سال گذشته بیش از 20 قلم کالایی که برای واردات آنها ارز 4هزار و 200 تومانی میدادیم به حدود 5 قلم کالا رسید و با تغییر رویکرد حمایتی، این رانت را سعی کردیم حذف کنیم.
وی اضافه کرد: به جز چند قلم از جمله دارو و نان، در سایر اقلام، بنا بر این است که از این رویکرد ناکارآمد رانتزا سراغ شیوهای برویم که رانت وجود نداشته باشد و میزان افزایش قیمت، مستقیم به خود مردم پرداخت شود. خاندوزی گفت: توافق میان مجلس و دولت این است که این اتفاق بیفتد اما بتدریج و با زمانبندی و بدون وارد شدن فشار به مردم.
وی افزود: امیدواریم در بودجه سال 1401 شاهد ارز 4هزار و 200 تومانی برای واردات نهادههای دامی و کالاهایی مانند آن نباشیم.
ارسال به دوستان
آخرین وضعیت مالیات خانههای خالی و لوکسنشینها
رئیس کل سازمان امور مالیاتی درباره آخرین وضعیت اخذ مالیات از خانههای خالی و خانهها و خودروهای لوکس توضیحاتی ارائه کرد. داوود منظور اظهار کرد: افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده با شناسایی واسطهگری و دلالی در بخشهای مختلف از طریق اطلاعاتی که از مراکز مختلف چون سامانههای گمرکی، بانکی، ثبت اسناد، سامانههای حملونقل و... اخذ میکنیم، صورت میگیرد تا بدین ترتیب فرارهای مالیاتی نیز شناسایی و از آنها مالیات اخذ شود.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: مالیات خانههای خالی طبق قانون باید بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه املاک و اسکان باشد و بر اساس آییننامه دولت تا پایان آذرماه امسال وزارت راهوشهرسازی مهلت دارد اطلاعات مربوط به خانههای خالی را تکمیل کند که به محض تکمیل شدن این اطلاعات، وزارت راهوشهرسازی نسبت به ارسال اطلاعات واحدهای خالی از سکنه اقدام میکند.
وی افزود: تا زمانی که مهلت قانونی در نظر گرفته شده برای وزارت راهوشهرسازی به منظور تکمیل اطلاعات مربوط به خانههای خالی تمام نشده است، اطلاعاتی را که در این زمینه در اختیار وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی قرار میگیرد، نمیتوان به عنوان اطلاعات نهایی تلقی کرد.
رئیس سازمان امور مالیاتی درباره مالیات خانهها و خودروهای لوکس نیز گفت: مالیات خودروها به تصویب آییننامه توسط دولت نیاز دارد که پیشنویس این آییننامه را سازمان امور مالیاتی به دولت قبل داده بود و در دولت فعلی این پیشنویس در کمیسیونهای دولت در حال بررسی است که به محض ابلاغ آییننامه مربوطه نسبت به اخذ مالیات اقدام میشود.
وی درباره اجرای کامل قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان گفت: طراحی و تولید این سامانه تا جاهایی پیش رفته اما قسمتهایی از آن هنوز تکمیل نیست. اولویت سازمان این است که سامانه را هر چه زودتر زیر بار ببرد. عوامل اجرایی و ناظر پروژه تقویت شده و کار تیمی فشردهای برای تکمیل سامانه در حال انجام است. تلاش میکنیم تا پایان سال این سامانه راهاندازی شود.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
مدیرعامل سازمان بنادر:
به عملکرد هندیها در بندر چابهار نقد داریم
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه به عملکرد هندیها در بندر چابهار نقد داریم، درباره محدودیت ورود کشتیهای ایرانی به بنادر چین توضیحاتی ارائه کرد.
علیاکبر صفایی در نشست خبری نمایشگاه حملونقل در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلیل محدودیت ورود کشتیهای ایرانی به بنادر چین اظهار کرد: اجازه دهید آخرین وضعیت موجود را با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بررسی کرده و سپس در رابطه با آن اطلاعرسانی کنیم.
وی با بیان اینکه پس از انقلاب در بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران فعالیتهای بسیار خوبی انجام شده و ظرفیت به 5/12 میلیون تن افزایش یافته است، افزود: عملکرد این بندر هماکنون 6/3 میلیون تن است. در بخش کانتینری بعضا کاهش عملکرد را در این بندر شاهد بودهایم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سعی میکنیم جریان تجاری کالا از بندر چابهار را گسترش دهیم، افزود: با توجه به اینکه در بخش بندر ظرفیت خوبی داریم برای بخش دریایی مذاکرات با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جهت ازسرگیری سرویسها به بندر چابهار در حال انجام است.
صفایی با اشاره به در دست ساخت بودن راهآهن چابهار- زاهدان و از آنجا به میلک، اضافه کرد: با برخی کشورها در حال مذاکره هستیم و امیدواریم بتوانیم جریان تجاری کالا از بندر چابهار را گسترش دهیم.
وی با اشاره به قرارداد ایران و هند در بندر چابهار گفت: منتظر قرارداد بلندمدت 10 ساله نشدهایم و قرارداد کوتاهمدت را پیگیری کردهایم. با این حال در برخی جاها به عملکرد هندیها نقد داریم.
معاون وزیر راهوشهرسازی در پاسخ به تسنیم که نقد شما از هندیها مشخصا در رابطه با چه چیزی است، گفت: در آینده نزدیک نشستی با طرف هندی خواهیم داشت و تلاش میکنیم مسائل را حل و فصل کنیم. اپراتور هندی در تلاش است ترافیک بندر چابهار را افزایش دهد و در سطح بینالمللی نیز بازاریابی خوبی را برای این کار انجام داده است.
صفایی همچنین با بیان اینکه چین و هند از دوستان ایران هستند و در زمانهای سخت با ما همکاری داشتهاند، تصریح کرد: همکاری چینیها با ما بیشتر بوده و طبیعی است برخی مسائل پیش بیاید که با تفاهم آن را برطرف خواهیم
کرد.
وی همچنین با اشاره به در دست ساخت بودن 900 متر اسکله در بندر شهید رجایی بیان کرد: در بحث ترانسینر حمایت میکنیم، ضمن اینکه در صورت توان داخل برای تولید جرثقیلهای دروازهای نیز سازمان بنادر و دریانوردی از توان داخل به طور کامل حمایت خواهد کرد.
به گزارش تسنیم، در ابتدای این نشست مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه فعالیتهای دریایی کشور به طور کامل برای مردم اطلاعرسانی نمیشود، گفت: سالانه به طور متوسط 50 هزار کشتی بزرگ وارد آبهای ایران میشود و پس از آن در بنادر پهلوگیری کرده و عملیات تخلیه یا بارگیری را انجام میدهند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|