|
ارسال به دوستان
نگاهی به اولویتهای کاری علیرضا قزوه، رئیس جدید دفتر شعر، سرود و موسیقی صداوسیما که باید به آن توجه ویژهای کند
از ظرفیت موسیقی اقوام غافل نشوید
فرزانه غلامیتبار: علیرضا قزوه، پیشکسوت عرصه شعر و ادبیات که چندی پیش به عنوان مدیر دفتر موسیقی صداوسیما جایگزین محمدمهدی نراقیان، مدیر جوان دفتر موسیقی شد، در جدیدترین اظهارنظر از اولویتهای کاری خود در این مرکز گفت.
وی افزود: همین ابتدا باید بگویم، فعالیتم را از همین صداوسیما شروع کردم و با این عرصه بیگانه هم نیستم و بخوبی به این مساله واقف هستم که موسیقی در کشور ما مظلوم است.
قزوه با اشاره به لزوم بازنگری در بودجهها گفت: زیبنده نیست که بچههای موسیقی استانها با 100 تومان و 200 تومان کار بسازند.
وی ادامه داد: دیدهام درباره من زیاد نوشتهاند که چیزی از موسیقی نمیدانم، بله! وقتی بزرگان هستند من چیزی نمیدانم اما با این فضا بیگانه نیستم و تلاش میکنم کمک و خدمت کنم.
قزوه تأکید کرد: مکتب کاری من همان مکتب حاجقاسم است. من واقعا تلاش میکنم در کنار عزیزان باشیم، کار تولید کنیم و اتفاق تازه رقم بزنیم.
وی بیان کرد: درباره من نوشتهاند که چقدر منصب دارد. روزی به مادرم که او هم چنین تصوری برایش پیش آمد توضیح دادم که اینها به موازات هم بوده است.
علیرضا قزوه درباره نخستین اقدام خود و حوزهای که ورود خواهد کرد نیز به مهر گفته است: ما تلاش میکنیم به سمت استانها برویم و موسیقی استانی را تقویت و حمایت بیشتری کنیم.
وی ادامه داد: همچنین درباره موسیقی در حوزه بینالملل و موسیقی فارسیزبانها هم کار خواهیم کرد و برای ما اهمیت دارد که بیشتر آنها را معرفی کنیم.
قزوه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره موسیقیهایی که برای برخی پیامهای بازرگانی استفاده میشود و در حالت عادی در تلویزیون غیرمجاز است، عنوان کرد: این حوزه هم از دغدغههای ما است و باید با بخش بازرگانی صحبت کنیم و ببینیم چه باید کرد.
بدون شک برای دفتر موسیقی و سرود صداوسیما که با انتصاب قزوه به دفتر شعر، موسیقی و سرود تغییر نام داده است، دهها اولویت کاری و مهم میتوان برشمرد.
در وهله نخست باید به این نکته اشاره کرد که بدون شک مدیران پیشین دفتر موسیقی صداوسیما با توجه بضاعت و امکانات موجود دفتر موسیقی بیشترین تلاش را انجام دادند تا اتفاقات خوبی برای حوزه موسیقی صداوسیما رقم بزنند، از حق هم نگذریم در برخی حوزهها اتفاقاتی قابل توجهی را رقم زدند اما نباید یک نکته را نادیده گرفت که هر فردی طی سالیان اخیر مسؤولیت دفتر موسیقی صداوسیما را عهدهدار شده است برای ایجاد تغییر و تحولات اساسی حوزه موسیقی در راستای دستیابی به اهداف متعالی با دست و پای بسته مواجه بوده است. اولویتهای کاری که در ادامه این گزارش به آن اشاره میشود همگی بستگی به این مساله دارد که حوزه اختیارات مدیر دفتر موسیقی صداوسیما از سوی مدیران ارشد رسانه ملی به شکل چشمگیری گسترده شود اگر نه هیچکدام از این اولویتهای با حضور تواناترین و بهترین مدیر موسیقی کشور هم به نقطه قابل قبول نمیرسد.
نخستین نکتهای که درباره اولویتهای مهم رئیس دفتر موسیقی صداوسیما باید به آن اشاره کرد، عدم توجه کافی و اصولی رسانه ملی به موسیقی نواحی است. همانطور که مطلع هستید موسیقی اقوام از ریشهدارترین هنرهای ایرانزمین است که هر نقطه از کشور را که نگاه کنیم میبینیم اقوام با گویشها و فرهنگهای مختلف از یک موسیقی خاص محلی برخوردار هستند و هنوز که هنوز است اینگونه آثار موسیقایی در میان مردمان آن مناطق از محبوبیت خاصی برخوردار هستند که با پرداختن هوشمندانه و برنامهریزی شده مسؤولان صداوسیما به این مقوله میتوان این محبوبیت را در میان نوجوانان و جوانان این مناطق هم نهادینه کرد اما متاسفانه به جرات میتوان گفت، آثار هنرمندان موسیقی اقوام یا نواحی سهم بسیار ناچیزی از کنداکتور برنامههای اصلی شبکههای مختلف صداوسیما دارد و مدیران صداوسیما کمترین بهرهبرداری را از این گنجینه ارزشمند داشتهاند.
از سوی دیگر باید گفت بسیاری مواقع شاهد هستیم استفاده نادرست و غیرهدفمند از ظرفیت موسیقی نواحی از سوی برنامهسازان صداوسیما نهتنها کمکی به اعتلای اصیلترین گونه هنری کشور نکرده است بلکه موجب آسیب زدن به اعتبار هنرمندان موسیقی نواحی شده است. امید است مدیران صداوسیما با حمایت از تفویض اختیارات کافی به مدیر جدید دفتر موسیقی شرایطی پدید آورند که موجب اعتلای موسیقی نواحی در رسانه ملی شود.
اما دومین مساله جلوگیری از گسترش روزافزون برخی آثار سخیف موسیقی پاپ و نفوذ آنان در تیتراژهای تلویزیونی است. متاسفانه به علت نداشتن سازوکارهای قانونی و اساسی در صداوسیما، برنامهسازان تلویزیون طی سالهای اخیر در ۲ بخش عمده به طور خودآگاه یا ناخودآگاه به نفوذ گونهای از آثار موسیقی با ترانههای سخیف در صداوسیما کمک کردهاند که در بخش نخست باید به حضور خوانندهای نوظهور بازار تجاری پاپ در تیتراژهای سریالها و برنامههای تلویزیونی اشاره کرد، هر چند مدیران سابق دفتر موسیقی ارشاد در این باره تلاشهای شخصی و غیرسازمانی مناسبی انجام دادهاند اما به علت نداشتن اختیارات کافی نتوانستهاند در کنترل و مدیریت این عرصه اتفاق قابل توجهی رقم بزنند.
در بخش دوم که به تهیهکنندگان برنامههای مناسبتی تلویزیون بازمیگردد شاهد هستیم این تهیهکنندگان با پرداخت هزینههای نجومی از جیب بیتالمال آنتن را از خوانندههای نوظهور موسیقی پاپ پر میکنند و به نوعی عجیب رسانه ملی به این خوانندههای نوظهور هم پول میدهد و هم اینکه آنها را به بهترین شکل ممکن به مخاطبان جوان معرفی میکند. این در حالی است که تهیهکنندگان در این باره کمترین استفاده را از ظرفیت بالای هنرمندان موسیقی نواحی و موسیقی اصیل ایرانی میبرند و وقتی پای صحبت برنامهسازان و مدیران شبکهها مینشینیم با این توجیه عجیب مواجه میشویم که به خاطر جلب رضایت مخاطبان عام برای دعوت از خوانندههای نوظهور پاپ هزینههای نجومی میکنیم غافل از اینکه این ذائقهای که این عده به آن استناد میکنند زاییده همین عملکرد اشتباه این دوستان است.
در پایان باید گفت علیرضا قزوه برای به سرانجام رساندن این ۲ اولویت اصلی حوزه موسیقی صداوسیما نیازمند ۲ مؤلفه اصلی است؛ نخست داشتن برنامه مدون و هوشمندانه و دوم تفویض اختیارات لازم و کافی از سوی مدیران ارشد صداوسیما.
ارسال به دوستان
مطالعه بیش از 500 منبع برای تألیف یک کتاب کاربردی
«جنگ شناختی»؛ جنگ اصلی
مراسم رونمایی از کتاب «جنگ شناختی» تألیف حمیدرضا مقدمفر و ابراهیم محسنیآهویی، روز گذشته با حضور اکبر نصراللهی استاد دانشگاه و رئیس دانشکده ارتباطات و رسانه، دکتر عباس سلیمینمین روزنامهنگار و محقق، دکتر سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل بینالملل و همچنین مؤلفان کتاب برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، در این برنامه حمیدرضا مقدمفر یکی از ۲ نویسنده کتاب با اشاره به اهمیت چاپ این کتاب گفت: سالهاست که به صورت جدی درگیر جنگ شناختی هستیم اما در ادبیات این موضوع کار مکفی انجام نشده است. وی اضافه کرد: زمانی که میخواستیم نوشتن این کتاب را آغاز کنیم از آقای محسن آهویی خواهش کردم تمام منابعی که در اروپا و آمریکا درباره این موضوع وجود دارد را جستوجو کرده و ملاحظه کنند تا بتوانیم از محتوایش در نگارش این کتاب بهره بگیریم. ایشان هم بسیار خوب ورود کرده و با دستهبندی منطقی مطالب، 8 سرفصل این کتاب را به شیوهای محققانه آماده کردند. بنده همینجا براساس پیشنهاد آقای محسنی آهویی قصد دارم این کتاب را به سردار دلها، حاجقاسم سلیمانی تقدیم کنم و امیدوارم ثواب خوانش این کتاب که آشنایی با موضوع جنگ شناختی است به روح پرفتوح ایشان برسد. در ادامه این مراسم عباس سلیمینمین، پژوهشگر و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، با انتقاد نسبت به بیتفاوتی در قبال ماهیت انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی براساس جنگ آگاهی یا جنگ نرم یا فکری و شناختی رقم خورد، سپس درباره انقلاب اسلامی مطالعه شد، حرکتی در غرب صورت گرفت و بعد به خودمان برگشت و الان داریم انقلاب اسلامی را به عنوان یک پدیده جدید مورد بررسی قرار میدهیم. این در حالی است که وقتی ما اسلحه را کنار گذاشتیم، مبارزه مسلحانه را نفی کردیم و گفتیم انقلاب ما انقلابی نیست که از طریق ترور و زور تحولی را به رسمیت بشناسد، در واقع جنگ شناختی را مبنا قرار دادیم. وی ادامه داد: ما نسبت به انقلاب اسلامی مطالعات بسیار کمی انجام دادهایم، آن هم انقلابی که بر اساس تحول در شناخت انسانها ایجاد شد، آنها را بهسوی آزادگی سوق داد و از اسارت سلطه و استبداد خارج کرد و در نهایت توانست بدون هیچ درگیری نظامی، یک تحول بزرگ در جامعه ایران ایجاد کند؛ این بیتوجهی در ایران برای ما هزینه بسیار زیادی دارد. سعدالله زارعی، پژوهشگر و کارشناس مسائل بینالملل نیز در این نشست ضمن اشاره به اهمیت موضوع جنگ شناختی، بر جدید بودن این علم تأکید کرد و گفت: بحث درباره این علم در کشور ما بحث جدیدی است، کما اینکه در سطح بینالملل نیز نسبتاً جدید است، از سوی دیگر، سوءتفاهماتی نیز در داخل کشور و سطح بینالملل نسبت به ماهیت و قلمرو جنگ شناختی وجود دارد به همین دلیل تألیف این اثر که توسط برادر اندیشمندمان، دکتر مقدمفر به همراه محسن آهویی نوشته شده است، یک گام اساسی در محیط ملی جمهوری اسلامی به شمار میآید. ابراهیم محسنی آهویی دیگر نویسنده کتاب «جنگ شناختی» در سخنانی گفت: برآورد کلی ما این است که نئولیبرالیسم رو به زوال است و از هماکنون شاهد زایش دیوهای هولناکی نظیر الیگارشی، ناسیونالیسم افراطی و فاشیسم هستیم، بنابراین نهتنها ادبیات و ترکیببندی نئولیبرالیسم را معنادار نمیدانیم بلکه هشدار میدهیم آگاهی یافتگی نسبت به جنگ شناختی یک وظیفه برای ما است. اکبر نصراللهی در بخش پایانی این جلسه با اشاره به استفاده کتاب «جنگ شناختی» از منابع متعدد داخلی و خارجی گفت: بیش از 500 منبع برای تألیف این کتاب مورد مطالعه قرار گرفته است. ویژگی دیگر این اثر ارزشمند آن است که از تجربیات داخلی، ملی، منطقهای و بینالمللی در نگارش آن استفاده شده است. همانطور که در مقدمه کتاب میخوانید بیش از 45 تجربه ملی و منطقهای برای نگارش این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان این مراسم از کتاب «جنگ شناختی» رونمایی شد. ارسال به دوستان
انتقاد جبلی از سبک زندگی موجود در تبلیغات بازرگانی
رئیس رسانه ملی سبک زندگی به نمایش درآمده در برخی تبلیغات بازرگانی را خلاف فلسفه وجودی رسانه ملی دانست و بر لزوم برنامهریزی برای اصلاح آن تاکید کرد.
به گزارش «وطنامروز»، رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه اختتامیه دوازدهمین جشنواره فیلم «عمار» در جمع خبرنگاران گفت: شناسایی ظرفیتهای مردمی در حوزه فرهنگ و هنر و فیلم و مستند و بقیه آثار هنری یکی از برنامههای ما است. اینها در عین حال از ظرفیتهای بسیار مهمی هستند که در دوره جدید، در قالب قرارگاه فرهنگی بودن صداوسیما حتما باید به سمتش برویم. صداوسیما به تنهایی نمیتواند بار سنگین فرهنگ و هنر را در جامعه بردارد و هیچ وقت هم نمیتواند این ادعا را کند.
پیمان جبلی گفت: راه برداشتن بار فرهنگی و امانتداری برای مردم فقط و فقط همان توصیف حضرت آقا مبنی بر این است که در نقش قرارگاه فرهنگی عمل کنیم. در نقش قرارگاهی یکی از بهترین ظرفیتها همین جشنواره «عمار» است و اگر بقیه ظرفیتهای جبهه انقلاب و ظرفیتهای مردمی کنار هم جمع شوند، به کمک صداوسیما بیایند و صداوسیما به آنها میدان بدهد، میتوانیم بار فرهنگی را برداریم.
وی در پاسخ به این سوال که چه برنامهای برای تحول در معاونت سیما و حوزه سریالسازی دارد، گفت: تولیدات نمایشی و تلویزیونی به فرآیندهای طولانیتری نسبت به حوزه سیاسی و خبر برای تحول نیاز دارند که باید شکل بگیرند. برای مشخص شدن تغییرات در حوزه سیما و بویژه در حوزه نمایشی که از حساسترین و در عین حال پرمخاطبترین حوزههای تلویزیون است، احتیاج به زمان داریم. ما در حال حاضر چرخه تولیدات را اصلاح میکنیم که در نمایش مسائل، نیازها، چالشها و دغدغهها به همه مسائل در قالب نمایشی بپردازیم. هم در قالب موضوعات و هم در قالب ژانرهایی که باید به آن توجه شود، این کار زمانبر است اما سیاستگذاری و تحول رویکردی آن آغاز شده است و امیدواریم زودتر بتوانیم به این نتیجه برسیم.
* نباید طبق سلیقه اسپانسرها حرکت کنیم
جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره آگهیهای بازرگانی و سرانجام تولیدات مشارکتی تلویزیون گفت: چیزی که مهم است اینکه تولیدات ما در تلویزیون مبتنی بر فلسفه وجودی و مأموریت رسانه ملی تعریف شده باشد نه بر اساس علایق و سلایق اسپانسرها و حامیان برنامهها. آنها میتوانند بر اساس سیاستها و اولویتهای رسانه ملی قرار بگیرند اما مشکل ما جایی است که بین خواست و منویات اسپانسر با سیاستهای کلان رسانه تعارض وجود داشته باشد.
وی افزود: در حال حاضر یکی از مصادیق این موضوع را در برخی ژانرهای تبلیغات بازرگانی میبینیم. منافع تولید، صنعت و آگهیدهندگان اقتضا میکند سبک خاصی از زندگی را به نمایش بگذارند اما این فلسفه وجودی رسانه ملی نیست که این سبک خاص از زندگی را ترویج کند، لذا کار پیچیده و سنگینی است که هم ابعاد فرهنگی و هم بودجهای و مالی دارد. ما در شرایطی هستیم که قادر به تأمین نیازهای حداقلی صداوسیما چه در حوزه تأمین حقوق کارکنان و نیازهای تولید محتوا و نمایشی نیستیم، بنابراین پناه بردن به آگهیهای بازرگانی متأسفانه یکی از راهحلهای اجتنابناپذیر است.
جبلی بیان کرد: ما تلاش میکنیم با متنوع کردن منابع درآمدی صداوسیما بتوانیم تا جایی که امکان دارد حجم محتواهای غیرمتناسب با فلسفه وجودی رسانه ملی را کمتر کنیم.
جبلی بیان کرد: در یک فرآیند میانمدت و درازمدت در فضای فرهنگی آگهیهای بازرگانی شاهد تغییراتی خواهیم بود. ضمن اینکه کم کردن سهم آنتن از تبلیغات بازرگانی از دیگر برنامههای ما است.
***
روایتی از فرار پهلوی دوم تا زمان مرگش
مستند 6 قسمتی «کابوس نیمهشب» به کارگردانی علی عارضی، روایت روزهای بعد از فرار پهلوی دوم تا زمان مرگش را نشان میدهد. به گزارش «وطنامروز»، مجموعه مستند «کابوس نیمهشب»، تولید موسسه فرهنگی- هنری اندیشه شهید آوینی و گروه فرهنگ، تاریخ و هنر شبکه یک سیما، با روایتی تاریخی از منظری پژوهشی به دنبال نمایش روزهای منتهی به مرگ شاه مخلوع است. این مستند سریالی به نویسندگی و کارگردانی «علی عارضی» و تهیهکنندگی «محمدامین رسولی»، داستان آوارگی شاه منفور پهلوی در مقطع تاریخی ۲۶ دی ۱۳۵۷ تا ۵ مرداد ۱۳۵۹ را به زبان مستند روایت میکند. «کابوس نیمهشب» که بر اساس اسناد و مدارک به جامانده از کتاب خاطرات رجل سیاسی دوران پهلوی و اطرافیان شاه و با استفاده از آرشیوهای تصویری بنا شده است، در پی ارائه روایتی واقعی از روزگار متلاشی شده فردی است که خود را قدرت برتر میدانست. مستند سریالی «کابوس نیمهشب»، روایتی تصویری است از روزی که مردم با شادمانی، تیتر روزنامه «شاه رفت» را در دست گرفتند تا بدرقهگر فرار بیبازگشت شاه از تهران به مقصد مصر باشند تا روزی که مُهر مرگ بر سرنوشت محمدرضا پهلوی حک شد؛ مسیری که ۵۵۰ روز آوارگی، سوغاتش بود. این مستند تاریخی، جمعهها ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک سیما پخش میشود.
ارسال به دوستان
برگزیدگان جشنواره عمار مشخص شدند
مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» ضمن معرفی برگزیدگان این رویداد، با نکوداشت مسعود جعفریجوزانی برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، در بخش مستند نهضت جهانی مستضعفین، لوح افتخار به «رقصنده با گرگها» به کارگردانی مهدی افضلزاده رسید. در این بخش هیات داوران هیچ فیلمی را شایسته فانوس ندانستند. در بخش مدافعان حرم لوح افتخار به «آقای اصغر اکبر من» احمد عبدالرحیمی و «ژنرال» مهرداد یوسفی تعلق گرفت. فانوس این بخش به «محاصره ۳۶۰ درجه» به کارگردانی حامد هادیان رسید. در بخش حافظه ملی لوح افتخار به ۲ مستند «نائب الامام» به کارگردانی محمدعلی یزدانی و «جستجوگر» ساخته محمدمهدی ابراهیمینصر اهدا شد. فانوس این بخش به «پسر طلایی» ساخته عباس وهاج رسید. در بخش تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاعمقدس لوح افتخار به ۲ مستند «شهرک دارخوین» به کارگردانی سیدمجتبی خیامالحسینی، «آورتین» حسن وزیرزاده و «زنان جبهه شمالی» ساخته محمد مجیدپور رسید. فانوس این بخش به مستند «کد ۰۲۴» ساخته عبدالرضا رحمانینسب اهدا شد.
در ادامه مراسم، بعد از پخش کلیپی درباره زندهیاد علی سلیمانی، جوایز بخش ملت قهرمان اهدا شد. در این بخش لوح افتخار به «به رنگ مریم» حمید اکبرپور و «اباشه» میثم جهانبین تعلق گرفت. در این بخش هیات داوران هیچ فیلمی را شایسته فانوس ندانستند.
در بخش جنگ اقتصادی لوح افتخار به «گنج پنهان» مظفر حسینخانی و «اکسیل نیهیل» به پژوهشگری محمدحسن نیرومند رسید.
فانوس این بخش به «بیبی» به کارگردانی امیراطهر سهیلی اهدا شد.
در ادامه لوح افتخار بخش رویای ایرانی به «رفاقت هایتک» رسید. در این بخش هیچ فیلمی شایسته فانوس شناخته نشد. لوح افتخار بخش نقد درونگفتمانی به «آدرس غلط» ساخته محمدهادی اینانلو رسید.
دیگر لوح افتخار این بخش به «بلوار اتحاد» ساخته صادق زارع اهدا شد. فانوس این بخش به «نان گزیدهها ۲» به کارگردانی محمدرضا حاج محمدحسینی تعلق گرفت.
در بخش دیگری از این مراسم، زهرا آراستهنیا به عنوان اکرانکننده مردمی برتر شناخته شد.
در ادامه این مراسم و در سومین بخش معرفی برگزیدگان، لوح افتخار در بخش جنگ نرم به «کودتای لیتیومی» ساخته سجاد رضازاده رسید.
فانوس این بخش به «قیچی تیز» به کارگردانی علیرضا باغشنی تعلق گرفت.
در بخش تیزر فرهنگی لوح افتخار به «صاحبخانه خوب» به کارگردانی محمدحسین امانی و مجموعه آثار «برای ایران» ساخته محمد عقیلی رسید. در این بخش هیات داوران فانوسی را اهدا نکردند.
در بخش داستانی کوتاه لوح افتخار به «کوچههای خراسان» ساخته سجاد انتظاری اهدا شد. فانوس این بخش به «نگین سلیمان» ساخته محمدامین امامی تعلق گرفت.
در بخش فیلم داستانی بلند هیات داوران ضمن انتقاد از مقوله ضعف پژوهش و کمتوجهی به مقوله درام در فیلمهای داستانی و شایسته ندانستن هیچکدام از فیلمها برای دریافت فانوس بهترین فیلم، لوح افتخار بهترین بازیگری را به گلاره عباسی برای «دختر ایران» اهدا کرد.
لوح بهترین فیلمبرداری هم به هاشم مرادی برای «تروا» رسید. لوح افتخار بهترین صدابرداری هم به حسین بشاش برای «تروا» اهدا شد. هیات داوران فانوس بهترین کارگردانی را به «دختر ایران» ساخته سیدجلال دهقانیاشکذری اهدا کرد. جایزه ویژه دبیر جشنواره هم به «تروا» ساخته محمد علیزادهفر رسید.
ارسال به دوستان
«پدرخوانده» در پنجاهمین سال اکرانش به سینماها بازمیگردد
کمپانی پارامونت اعلام کرد به مناسبت پنجاهمین سالگرد اکران «پدرخوانده» برنامههایی دارد. به گزارش «وطنامروز»، پارامونت پیکچرز اعلام کرد در پنجاهمین سال اکران «پدرخوانده» شاهکار فرانسیس فورد کاپولا، این فیلم را در سینماهای دالبی «ایامسی» با کیفیت اولترا اچدی اکران میکند. قرار است «پدرخوانده» در سینماهای دالبی از مجموعه زنجیرهای «ایامسی» از ۲۴ فوریه و با کیفیت اولترا اچدی از ۲۲ مارس به نمایش درآید. پارامونت همچنین تریلر جدیدی برای این نسخه مرمتشده جدید تهیه کرده است. برای مرمت فیلم نیز هزار ساعت زمان صرف مرمت و اصلاح رنگهای فیلم شده و ۴ هزار ساعت نیز صرف ترمیم لکهها و خراشها شده است. هر ۳ فیلم این سهگانه که به کارگردانی کاپولا ساخته شدهاند، ترمیم شدهاند. نخستین فیلم «پدرخوانده» که با اقتباس سینمایی از رمان ماریو پوزو ساخته شد، ابتدا در سال ۱۹۷۲ راهی سینماها شد. در این سهگانه ظهور و سقوط خانواده کورلئونه تحت رهبری ویتو کورلئونه با بازی مارلون براندو تصویر شده است. در این روند جوانترین پسر وی یعنی مایکل با بازی آلپاچینو دچار تغییرات زیادی میشود و از یک عضو خنثی در خانواده به رئیس بیرحم مافیا بدل میشود. کاپولا در این باره گفت: به «پدرخوانده» افتخار میکنم بویژه که تعیینکننده یکسوم نخست زندگی هنریام بود. در تجلیل از پنجاهمین سالگرد ساخته شدن این فیلم من بویژه بر رمان «پدرخوانده» ماریو پوزو تاکید دارم که پایه ساخت این سهگانه حماسی شده است. دوره نمایش «پدرخوانده» در سینماهای دالبی از سینماهای زنجیرهای ایامسی در آمریکا و دیگر نقاط جهان در ساعتهای مشخص و به مدت محدود خواهد بود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|