|
هشدار مجیدی به استقلالیها درباره کرونا
تمرین تیم فوتبال استقلال دیروز در مجموعه آرارات برگزار شد. این تمرین با حضور ۳ دروازهبان و ۸ بازیکن با حضور کادر فنی استقلال برگزار شد. در ابتدا فرهاد مجیدی با بازیکنان استقلال صحبت کرد و تاکید داشت با توجه به شرایط کرونا و مبتلایان به این ویروس در اردوی آبیها، بشدت مراقبتهای لازم انجام شود تا افراد دیگری مبتلا به این ویروس نشوند. در ادامه بازیکنان استقلال گرم کردند و تاکتیکهای حفظ توپ در دستور کار بازیکنان قرار گرفت. تمرین آبیپوشان ۴۰ دقیقه طول کشید.
ارسال به دوستان
شکایت «رادو» به یک دلیل تکراری و احتمال غرامت یک میلیون یورویی
همان همیشگی
مهدی مرتضویان: دروازهبان کروات تیم فوتبال پرسپولیس تبدیل به بزرگترین طلبکار جدید سرخپوشان شده و برای مبلغی نزدیک به یک میلیون یورو به فیفا شکایت کرده است. «بوژیدار رادوشوویچ» پس از اینکه ۱۷ آذر تهران را با تصمیم یکطرفه ترک کرد، با گذشت نزدیک به ۴۰ روز، فسخ یکطرفه قرادادش را نیز در دستور کار قرار داد تا بابت ۲ فصل دیگر نزدیک به ۹۴۸ هزار یورو به همراه ۵ درصد سود سالانه طلبکار شود. نامه شکایت رادو از پرسپولیس در حالی اخیرا در اختیار کمیته انضباطی فیفا قرار گرفت که او آخرین بازمانده از نسل کرواتهای دوران درخشان برانکو ایوانکوویچ بود. رادو با پرسپولیس در هر ۵ فصل قهرمانی متوالی این تیم در لیگ برتر حضور داشت اما هرگز نتوانست تبدیل به دروازهبان اول این تیم شود. با این حال رادو با کجسلیقگی محمدحسن انصاریفرد، مدیرعامل وقت پرسپولیس در فصل ۱۳۹9-۱۳۹8 قراردادش را به مدت ۳ فصل با سرخها تمدید کرد تا از همان نخستین روزهای امضای قرارداد مخالفانی را در تیم و بین منتقدان پیدا کند.
* میلیاردها تومان برای یک نیمکتنشین
وقتی قرارداد رادو با پرسپولیس برای ۳ فصل تمدید شد، نخستین منتقدان خود را در رختکن پیدا کرد. سیدجلال حسینی، علیرضا بیرانوند، کمال کامیابینیا و امید عالیشاه جزو بازیکنانی شدند که موضعگیریهای تندی نسبت به این بازیکن و تمدید قراردادش با مبلغی بسیار بالا به ارزش ۳۰۰ هزار یورو در فصل اول با افزایش ۲۰ درصد سالانه در سال دوم و سوم داشتند. منتقدان عملکرد رادو در چارچوب دروازه نیز نسبت به این امر مخالفت کردند. نادر باقری، مربی مرحوم پیشین پرسپولیس که دی ۱۳۹۸ جان به جانآفرین تسلیم کرد بارها در مصاحبههای خود از اشتباه در جذب رادو و پرداخت ارز به این بازیکن «بیتأثیر» انتقاد داشت؛ دیدگاهی که پیشکسوتان دیگر نظیر حسین عبدی، جواد منافی، ناصر ابراهیمی و... هم در گفتوگوهای خود داشتند اما انصاریفرد برای اینکه ثابت کند میتواند یکی از بدترین مدیران تاریخ باشگاه پرسپولیس از حیث عقد قرارداد باشد، بیتوجه به تمام این مسائل اقدام کرد.
* اعتراض رادو با زبان بد
جعفر سمیعی پس از انصاریفرد مدیرعامل پرسپولیس شد و قصد داشت به هر طریق ممکن شرایطی را برای کاهش مبلغ قرارداد رادو یا ترانسفر او در دستور کار قرار دهد اما هیچ باشگاهی حاضر نبود مبلغی نزدیک به پرسپولیس به این دروازهبان کروات بدهد. سمیعی نیز به دلیل مشکلات مالی، مجبور بود بدهی به رادو را همواره با تأخیر ۳ تا ۵ ماهه پرداخت کند؛ مطالباتی که همواره باعث اعتراض رادو شده بود تا او بارها در پیغامهای بسیار تند خود خواستار حل مشکلات مالیاش شود. ابراهیم شکوری، معاون اجرایی دوران مدیرعاملی سمیعی در پرسپولیس بود. او که علاقه خاصی برای کسب شهرت داشت، نبرد با رادو را رسانهای کرد و بارها با نوشتههای خود در توئیتر و اینستاگرام درباره دروازهبان دوم تیم جنجالآفرینی کرد. رفتارهای شکوری در روزهایی رقم خورد که یحیی گلمحمدی بارها و بارها درباره نیاز به او پیغام به باشگاه میفرستاد اما شکوری بیهیچ توجهی به دیدگاه سرمربی درباره رادو اظهار نظر میکرد. صحبتهای شکوری در توئیتر علیه رادو باعث شد یحیی وارد دعوای تندی با معاون اجرایی وقت باشگاه شود و شکوری را متهم به دخالت در امور رختکن تیم کند. همین موضوع باعث شد او دیگر جواب رادو را ندهد تا یحیی گلمحمدی وارد ماجرا شده و از دروازهبان کروات بخواهد به قهر خود پایان دهد و به تهران بازگردد تا برای پرسپولیس بازی کند.
* بیتفاوت، مثل سمیعی
جعفر سمیعی بدون شک یکی از مدیران پرسپولیس بود که سکوت فراوان داشت و رسانهها را هرگز همراه تیم نمیدانست. سمیعی نسبت به بدهیهای رادو نیز بیتفاوت بود. نحوه برخورد سمیعی و دستاندرکاران باشگاه با رادو به قدری خارج از عرف بود که باعث شد دروازهبان کروات چندین بار با نامههای کتبی هشدار لازم برای فسخ قرارداد را بدهد اما میانجیگری یحیی مانع این اتفاق شد.
* صدری هم مثل سمیعی
مجید صدری، سرپرست پیشین پرسپولیس نیز در برخورد با رادو همان راهی را رفت که سمیعی رفته بود. بدهیهای فراوان پرسپولیس به رادو باعث شد این بازیکن برای صدری وقت تعیین کند. صدری نیز بیتوجه به این اولتیماتوم و پس از گذشت نزدیک به ۲ هفته از آن ۵۰ هزار یورو در روز خروج این بازیکن از ایران پرداخت کرد و قول داد ۳۰ هزار یوروی دیگر را ظرف ۲ هفته آینده پرداخت کند. رادو نیز بدون اینکه صدری را در جریان تصمیم خود قرار دهد، ساختمان باشگاه را ترک کرد تا دیگر حاضر به تمرین کردن با پرسپولیس نشود و حامد لک بدون رقیب در چارچوب دروازه این تیم قرار بگیرد.
* دستپخت چند آشپز بیتدبیر!
شکایت رادو از پرسپولیس حاصل دستپخت چند مدیر اخیر پرسپولیس بود. انصاریفرد قراردادی عجیب بست، سمیعی و صدری به آن توجه نکردند و شکوری نیز بیهیچ توجهی به خواستههای کادر فنی علیه بازیکن خودی خط و نشان کشید. حاصل دسترنجی(!) که نزدیک یک میلیون یورو به رنج هواداران عاشق پرسپولیس اضافه کرد. پرسپولیس در طول ۴ فصل اخیر، محکومیتهای سنگین بینالمللی را تجربه کرده و هر بار مدیران وقت، قبلیها را محکوم کردهاند. این تجربه تلخ، یک آورده داشته و آن اینکه دیگر همه میدانند مشکل پرسپولیس، مدیر بیتدبیر است.
ارسال به دوستان
پرسپولیس نیمفصل دوم را با برد مقابل فولاد شروع کرد
عبدی جور همه را کشید
دومین دیدار هفته شانزدهم رقابتهای فوتبال لیگ برتر بین تیمهای پرسپولیس و فولاد روز گذشته در ورزشگاه آزادی برگزار شد که این دیدار با برتری یک بر صفر سرخپوشان به پایان رسید. در این دیدار مهدی عبدی دقیقه ۴۹ برای پرسپولیس گل زد. شاگردان یحیی گلمحمدی در حالی دیروز قدم به میدان این مسابقه گذاشتند که یکی از اصلیترین رقبایشان در بالای جدول یعنی سپاهان برابر مس رفسنجان شکست سنگینی را متحمل شد تا سرخپوشان امیدوار باشند با پیروزی برابر فولاد، فاصله خود با این تیم را بیشتر کنند. با این حال دقایق ابتدایی بازی باب میل سرخپوشان پیش نرفت و این فولاد بود که موقعیتهای خطرناکی را روی دروازه حامد لک ایجاد کرد و حتی تا آستانه باز کردن دروازه این تیم هم پیش رفت. پرسپولیس دقیقه ۳۶ نیمه اول میتوانست به گل برتری دست پیدا کند اما ضربه ایستگاهیای که توسط مهدی ترابی زده شد به تیر افقی دروازه برخورد کرد و به زمین برگشت. در این دقایق سرخپوشان تیم برتر میدان بودند و موقعیتهایی را روی دروازه میهمان جنوبی ایجاد کردند اما موفق به باز کردن دروازه حریف نشدند. نیمه دوم اما شرایط متفاوتی داشت و این بار پرسپولیس میزبان بود که بازی را تهاجمی شروع کرد و دقیقه ۴۷ حتی میتوانست به گل برسد اما ضربه سر بازیکن این تیم با وجود برخورد به دست بازیکن فولاد از سوی داور مسابقه پنالتی گرفته نشد. با این حال شاگردان گلمحمدی در رفت و برگشت به گل برتری خود رسیدند. دقیقه ۴۹ مهدی ترابی با توپربایی از بازیکن حریف در میانه میدان به سمت دروازه فولاد حرکت کرد و در یک رفت و برگشت ناشی از برخورد توپ به پای بازیکن حریف، فرصت برای مهدی عبدی فراهم شد تا او با ضربهای دقیق دروازه شاگردان نکونام را باز کند. پس از گل سرخپوشان، بازی متعادل شد و موقعیتهایی روی دروازهها ایجاد شد اما هر چه بازی به دقایق پایانی نزدیک میشد فولاد بر میزان حملاتش اضافه میکرد تا دست خالی تهران را ترک نکند اما دفاع خوب و کماشتباه سرخپوشان فرصت گلزنی را از آنها گرفت. پرسپولیس با این پیروزی ۳۵ امتیازی شد و با یک بازی بیشتر از استقلال کنار این تیم در صدر ایستاد. فولاد خوزستان هم با این شکست ۲۱ امتیازی باقی ماند. سپاهان هم با شکست برابر مس ۲۹ امتیازی ماند و در رده سوم قرار گرفت. ارسال به دوستان
ایران- عراق؛ فدراسیون فوتبال در بلاتکلیفی، هواداران در سردرگمی
درها باز میشود؟
تکلیف حضور تماشاگران در دیدار ایران - عراق که میتواند جشن صعود تیم ملی به جامجهانی ۲۰۲۲ باشد، هنوز مشخص نیست و فدراسیون نیز در بلاتکلیفی به سر میبرد. چند روز مانده به مسابقه ایران و عراق؛ دیداری که در صعود ایران به جامجهانی بسیار اهمیت دارد و میتواند ۳ بازی مانده به پایان دیدارهای مقدماتی، حضور ایران را در جامجهانی 2022 به عنوان نخستین تیم آسیایی قطعی کند. با این حال، هنوز خیلی مسائل درباره این بازی مشخص نیست و این مساله میتواند منجر به بینظمی و بیبرنامگی شود. با وجود صحبت از حضور تماشاگران و صدور مجوزهای لازم از سوی وزارت بهداشت، هنوز مشخص نیست آیا تماشاگران اجازه حضور در ورزشگاهها را دارند یا نه. سخنگوی دولت اعلام کرده تماشاگران برای دیدارهای تیم ملی اجازه حضور دارند اما وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال هنوز چیزی نمیدانند. حسن کامرانیفر، دبیرکل فدراسیون فوتبال در این باره اظهار بیاطلاعی میکند و حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان نیز اعلام کرده حضور تماشاگران در بازی با عراق قطعی نیست. این در حالی است که فدراسیون فوتبال به دنبال حضور جانی اینفانتینو در این مسابقه نیز بوده و برخی هماهنگیها برای حضور رئیس فیفا شده است. با این حال تکلیف حضور رئیس فیفا در ایران نیز مشخص نیست و شهابالدین عزیزیخادم گفته اینفانتینو به صورت قطعی، حضورش را تأیید نکرده و فدراسیون فوتبال در این باره منتظر تأیید نهایی است. هیچ چیز درباره حضور تماشاگران مشخص نیست و این بلاتکلیفی فدراسیون، موجب سردرگمی هواداران تیم ملی شده است. آنهایی که به دنبال حضور در ورزشگاه هستند تا همراه بازیکنان تیم ملی، جشن صعود برپا کنند، نمیدانند آیا پنجشنبه میتوانند روی سکوهای آزادی باشند یا نه. از سوی دیگر اگر در فاصله کوتاه تا برگزاری بازی، مجوز حضور تماشاگران صادر شود، وضعیت پروتکلها و همچنین بلیتفروشی چه خواهد شد؟ اینها سوالاتی است که پاسخ آن مشخص نیست. در کنار مساله حضور تماشاگران، باید مساله حضور جانی اینفانتینو را هم در نظر گرفت. این سوال مطرح میشود که آیا رئیس فیفا در شرایطی که بازی ایران و عراق بدون تماشاگر باشد، حاضر است به ایران سفر کند؟ مسلماً یکی از عوامل مهم حضور رئیس فیفا در ایران، تماشاگران هستند که اینفانتینو را ترغیب میکند پا به استادیوم آزادی بگذارد اما اگر درهای آزادی به روی تماشاگران باز نشود، ممکن است رئیس فیفا نیز قید سفر به ایران را بزند، مگر اینکه فدراسیون برنامه دیگری داشته باشد یا بخواهد هماهنگی حضور تماشاگران و رئیس فیفا را برای دیدار با امارات انجام دهد و جشن صعود نیز با برنامهریزی و قطعیت بیشتری برپا شود. دیدار ایران و عراق در مرحله نهایی انتخابی جامجهانی 2022 قطر ساعت 18 روز پنجشنبه 7 بهمن در ورزشگاه آزادی برگزار میشود. ارسال به دوستان
پیروزی تیم ملی هندبال ایران مقابل عراق
مقتدر در گام دوم
شاگردان «مانوئل مونتایا فرناندز» در جریان مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا مقابل عراق به برتری رسیدند. ملیپوشان هندبال ایران در نخستین بازی خود از مرحله دوم مسابقات هندبال قهرمانی آسیا در عربستان، مقابل عراق به میدان رفتند. این بازی که در نیمه دوم پایاپای پیش رفت، در نهایت با نتیجه ۲۸ بر ۲۵ به سود ایران به پایان رسید. نیمه اول این بازی ۱۶ بر ۱۲ به سود ملیپوشان هندبال ایران به پایان رسید. محمد سیاوشی کل ۲ نیمه درون دروازه ایران قرار داشت و سیوهای خوبی را به نمایش گذاشت. تیم ملی هندبال ایران در مرحله گروهی این مسابقات با هند، استرالیا و عربستان همگروه بود که با برد مقابل همه حریفانش به عنوان سرگروه به مرحله اصلی راه یافت. شاگردان مانوئل در مرحله اصلی با عراق، کویت و بحرین همگروه هستند. ملیپوشان ایران باید دوشنبه ۴ بهمن از ساعت ۱۴:۳۰ مقابل تیم ملی کویت به میدان بروند. امیدرضا سرپوشی، محمد سیاوشی، علی رحیمیکازرونی، مجتبی حیدرپور، محمدرضا کاظمی، یونس آثاری، محمد کیانی، محمدعلی قاسمی، یاسین کبیریانجو، کیارش طاهری، محمد غلامی، سجاد استکی، سیدمهدی موسوی، مهرداد صمصامی، شهاب صادقزاده، حسین جهانی، جلال کیانی، پویا نوروزینژاد، محمدرضا اورعی و احسان ابویی نفرات اعزامی به این مسابقات هستند. مانوئل مونتایا فرناندز هدایت تیم ملی ایران را به عهده دارد. همچنین کیوان صادقی به عنوان مدیر فنی، محسن طاهری و مسعود ظهرابی به عنوان مربی، فرید علیمرادی مربی دروازهبانان، علی بخشی به عنوان کارشناس تغذیه و تراپیست و ناصر سلیمی به عنوان آنالیزور و سرپرست تیم اعضای کادر فنی تیم ملی هندبال ایران را تشکیل میدهند. بیستمین دوره رقابتهای هندبال قهرمانی مردان آسیا و انتخابی مسابقات جهانی لهستان ۲۰۲۳ از ۲۸ دی تا ۱۱ بهمن به میزبانی عربستان با حضور ۱۶ تیم در ۴ گروه در حال برگزاری است. ۵ تیم اول این مسابقات جواز حضور در مسابقات جهانی لهستان را کسب خواهند کرد. تیم ملی ژاپن به دلیل ابتلای برخی بازیکنانش به اُمیکرون از حضور در این مسابقات انصراف داد. ارسال به دوستان
اخبار
بانوان جنگجوی ایرانی به دیوار چین رسیدند
در دومین بازی مرحله گروهی مسابقات جام ملتهای فوتبال زنان آسیا، ارتش جنگنده مریم ایراندوست امروز به مصاف تیم قدرتمند چین میرود. بیستمین دوره مسابقات جام ملتهای فوتبال زنان آسیا به میزبانی هند در حال برگزاری است. تیم ملی فوتبال زنان ایران در نخستین تجربه حضورش در این مسابقات روز پنجشنبه تیم هند، میزبان مسابقات را در خانه متوقف کرد تا نخستین امتیاز آسیایی خود را کسب کند. این یک امتیاز برای تیم ایران ارزشمند بود و باعث شد شروع خوب و امیدوارکنندهای در جام ملتها برای ایران رقم بخورد. شاگردان مریم ایراندوست که با انگیزه و امید گام در جام ملتها گذاشتهاند، در دومین بازی خود امروز باید برابر تیم قدرتمند چین صفآرایی کنند. چین با ۸ عنوان قهرمانی، ۲ نایبقهرمانی، ۳ مقام سومی و یک عنوان چهارمی پرافتخارترین تیم جام به شمار میرود و هر ۱۴ حضور قبلی چین در جام ملتها منجر به حضور این تیم در نیمهنهایی شده است. البته درخشش چین فقط به سطح آسیا معطوف نمیشود. چینیها سال ۱۹۹۹ در مسابقات جامجهانی فوتبال زنان به میزبانی آمریکا عنوان نایبقهرمانی را کسب کردند و یک عنوان چهارمی نیز سال ۱۹۹۵ به دست آوردند. چینیها در رنکینگ آسیایی و جهانی به ترتیب در جایگاه ۵ و ۱۹ قرار دارند، در حالی که تیم ملی فوتبال زنان ایران در رنکینگ آسیایی و جهانی به ترتیب در مکان ۱۴ و ۷۰ است. مسابقات جام ملتهای فوتبال زنان آسیا از سال ۱۹۷۵ آغاز شد و پس از تغییرات فراوان در سال ۲۰۱۰ تصمیم بر این شد مسابقات هر ۴ سال یک بار انجام شود و رقابتی انتخابی برای جامجهانی فوتبال زنان نیز محسوب شود. تیم چین از سال ۱۹۸۶ تا دوره گذشته مسابقات همیشه روی سکو قرار داشته است. ۷ عنوان قهرمانی به طور متوالی از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۹ برای چینیها به دست آمد و جام هشتم نیز سال ۲۰۰۶ به دست آمد. تیم ملی فوتبال زنان ایران که نخستین حضور در مسابقات مهم جام ملتها را تجربه میکند و تنها تیم بدون تجربه این تورنمنت به شمار میرود، امروز یکشنبه کار بسیار سختی مقابل پرافتخارترین تیم مسابقات در پیش دارد. ارتش پرامید، جنگنده و مصمم مریم ایراندوست پس از متوقف کردن میزبان حالا کار سختی برابر تیم چین دارد و باید دید چه برنامههایی برای تقابل با این حریف سرسخت در نظر گرفته است.
***
تأیید دخالت بازیکنان تیم ملی فوتسال در تصمیمات فنی ناظمالشریعه!
سرپرست کمیته فوتسال بحث دخالت بعضی بازیکنان باتجربه تیم ملی در کار سرمربی سابق این تیم در جریان مسابقات جامجهانی را تایید کرد. احسان اصولی در تازهترین مصاحبه خود به صورت ضمنی تایید کرد بعضی بازیکنان باتجربه تیم ملی فوتسال در جریان مسابقات جامجهانی در تصمیمات کادر فنی دخالت داشتند. اصولی ابتدا با تشکر از سیدمحمد ناظمالشریعه، سرمربی سابق تیم ملی فوتسال که جای خود را به وحید شمسایی داد، گفت: از ظرفیت آقای ناظمالشریعه در بخشهای دیگر استفاده میکنیم. این را برکناری تلقی نمیکنیم. این مثل یک دوی امداد است که چوبش باید دست به دست شود. از این منظر ببینیم. شمسایی به عنوان یک سرمایه و داشته اساسی و چهره شناخته شده است که افتخار پیدا کردیم در خدمتش باشیم. وی درباره بحث پوستاندازی تیم ملی فوتسال با وحید شمسایی تاکید کرد: یکی از برنامههای مهم و اساسی که لازم است در تیم ملی فوتسال توجه کنیم، جوانگرایی است. اینکه ذخایر لازم را برای مراحل و ردههای مختلف سنی داشته باشیم و آماده نگه داریم. یکی از کارهای ما تشکیل تیمهای پایه است. تیم زیر ۱۹ سال با علی صانعی تشکیل شد. تیم امید را هم تشکیل میدهیم تا این پلکان را کامل کنیم. سرپرست کمیته فوتسال ادامه داد: وقتی یک جوان را میآوریم، باید در تیمهای ملی پایه رشد کند و در میدانهای بزرگ برای حضور پررنگ در تیم ملی بزرگسالان آماده شود. این چرخه باید تکمیل شود. فرآیند جانشینپروری در فوتسال در حال تکمیل است. از الان برای جامجهانی پیش رو برنامهریزی میکنیم و فرصت ۳ ساله خواهیم داشت و امیدوارم کسب افتخار کنیم. اصولی که با برنامه «سلام صبح بخیر» سیما گفتوگو میکرد، درباره بحث دخالت بازیکنان باتجربه در کار ناظمالشریعه در جامجهانی تصریح کرد: سعی میکنیم به جلو و آینده نگاه کنیم ولی باید از گذشته درس بگیریم. آنچه اساسا در ساختارهای ما خارج از ماموریت انجام شده یا دخالت شود، دچار اشکال میشویم و خطا رخ میدهد. وی در پاسخ به این سؤال که پس این دخالتها در تیم ملی وجود داشته است؟ گفت: این یک امر مذموم است که از چارچوب خارج شویم. گاهی اوقات چه در فوتبال و چه در فوتسال، این اتفاق بوده و رخ داده و منکرش نیستم اما چیز مذمومی است. تلاش میکنیم تیم ملی اینطور نباشد و هر کسی نقش خودش را ایفا کند.
***
نمایش تاریخی حسین وفایی در مسابقات اسنوکر انگلیس
حسین وفایی با ثبت امتیاز ۱۲۳ در ۱۰ دقیقه موفق شد در مسابقات shoot out تاریخسازی کند. مسابقات shoot out 30 دی لغایت ۳ بهمن در شهر لستر انگلستان برگزار میشود. حسین وفایی، نماینده ارزنده اسنوکر کشورمان در این مسابقات حضور دارد. ورزشکاران در هر مسابقه ۱۰ دقیقه فرصت دارند تا بیشترین امتیاز را کسب کنند. حسین وفایی جمعهشب در نخستین دیدار خود در این رقابتها موفق شد در کمتر از ۱۰ دقیقه امتیاز ۱۲۳ را مقابل «پیتر دولین» انگلیسی به ثبت برساند. وفایی با این پیروزی به دور بعدی مسابقات راه پیدا کرد و علاوه بر آن موفق شد رکورد بینظیر ۱۲۳ امتیاز در کمترین زمان ممکن را در تاریخ این مسابقات به ثبت برساند. گزارشگر و حاضران در سالن با عملکرد درخشان وفایی به وجد آمدند و تشویق بیسابقهای در سالن مسابقات شکل گرفت.
ارسال به دوستان
ایران مادر
گروه اندیشه: ایام ولادت حضرت زهرا(س) که میشود، گویی شهر جان دوبارهای میگیرد، جنبوجوشها بیشتر میشود و به هر سو مینگری مردم در تکاپو هستند، آن هم تکاپویی برای قدردانی از زحمات انسانی که همیشه در باور ایرانیان در هالهای از تقدس پوشانده شده: زن! چه در نقش مادرانه و چه در نقش همسرانه.
* زن و مادر در باورهای باستانی ایرانیان
در عمیقترین لایههای روان ایرانیان، زن همیشه به عنوان موجودی لطیف و قدسی که باید در پاسداشت او کوشید، مطرح بوده است. ابوریحان بیرونی در کتاب «آثار الباقیه»، از رسمی به نام مُزدگیران یا مَردگیران نام میبرد که در این روز زنان در خانه مینشستند و با لباس نو خود را میآراستند. مردان نیز در پاسداشت مقام زن، به آنها هدیههایی را پیشکش میکردند و کارهای روزانه مربوط به خانه را به جای زنان انجام میدادند؛ رسمی که تا چند سال پیش از مرگ ابوریحان بیرونی باقی بوده است.
در آیین زردشتی و مراحل عرفانی این آیین، از مرحلهای یاد شده با نام «سپنتا آرمی تی» که آن را میتوان «آرمان مقدس» نامید. این مرحله اشاره به ایثار و فداکاری دارد که نماد آن زن بویژه مادر است، لذا ایرانیان از زمانهای دور جشن اسفندگان را به پاسداشت مقام زن به عنوان نماد ایثار و فداکاری برگزار میکردند.
به این ترتیب باید اذعان کرد که بزرگداشت زن با نگاه به جنبههای ایثارگرانه و مادرانه او، از ریشهدارترین باورها و احساسهای ملی ایرانیان است که با ورود اسلام به این سرزمین، معنایی متعالیتر و رشدی چشمگیرتر داشت.
* ایران، تشیع و «امابیها»
به جرأت میتوان گفت هیچ قومی مانند ایرانیان آغوش خود را برای اسلام نگشودند و هیچ قومی مانند ایرانیان به اسلام خدمت نکردند تا جایی که حتی بزرگترین ادیبانی که ادبیات عرب را نظام بخشیدند، ایرانی بودند. این خدمات تا جایی است که بسیاری از مفسران با استناد به احادیث وارده از نبی مکرم اسلام(ص) ایرانیان را قومی میدانند که در قرآن مورد تکریم قرار گرفته و پیشبینی شده بار حمل دین نبوی را به دوش خواهند کشید.
نقل است پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله هنگام تلاوت قرآن به این آیه رسیدند که خداوند میفرماید: «... وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لا یَکُونُوا أَمْثالَکُمْ؛ و اگر روی برگردانید (خداوند) جای شما را به مردمی غیر از شما خواهد داد که مانند شما نخواهند بود». (سوره محمد، آیه 38)
از آن حضرت پرسیدند: کسانی که اگر ما روی برگردانیم خداوند آنها را به جای ما قرار میدهد چه کسانی هستند؟ رسول خدا در حالی که بر دوش سلمان فارسی میزدند، فرمودند: این مرد و قوم او هستند. (میزان الحکمه، ریشهری، ج 10، ص 70)
در حدیثی دیگر ابوهریره میگوید: خدمت پیامبر صلیالله علیه و آله نشسته بودیم که سوره جمعه نازل شد. آن را برای ما تلاوت کردند و وقتی به آیه «و آخرینَ منهم لمّا یلحقوا بِهم» رسیدند، مردی پرسید یا رسولالله! آن گروه چه کسانیاند؟ آن حضرت ضمن اشاره به سلمان فرمودند: قسم به جان کسی که جانم در دست او است. «لو کان الایمان معلقاً بالثریا لتناوله رجل من العجم و اسعدهم به الفارس»؛ اگر ایمان به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمان قرار گیرد، افرادی از عجم آن را به دست میآورند و سعادتمندترین آنها مردم فارس (ایران) هستند. (الدرالمنثور، ص 152)
آرمانهای عدالتخواهانه و انسانی اسلام به سرعت نظر ایرانیان را به خود جلب کرد و مردم این مرز و بوم با بذرافشانیهای جناب سلمان فارسی به سمت اسلامی گرایش پیدا کردند که علمداری آن را اهل بیت بر دوش داشتند. به گواه تاریخ، ایرانیان بالاترین عشق و ایثار و فداکاری خود را نثار خاندان اهل بیت کردند و در این بین جایگاه مادرانه حضرت زهرا(س) روزبهروز در قلب ایرانیان بیش از پیش جا باز کرد.
اساسا تصویر حضرت زهرا(س)، برای ایرانیان یک تصویر مادرانه است و از قضا بالاترین توصیفات از حضرت زهرا(س) نیز به وضوح وجههای مادرانه دارد. باید توجه داشت که از مهمترین القاب حضرت زهرا(س)، «ام ابیها» است، یعنی «مادر پدرش». او با اینکه دختر رسول خداست اما آنچنان از او مراقبت میکند و با دستهای دخترانهاش گرد غم و غبار خستگی را از چهرهاش میزداید که گویی مادر او است.
علاوه بر احساس ایرانیان به حضرت زهرا(س)، نباید این را از نظر دور داشت که اساسا شخصیتهای زنانه تاریخ تشیع مثل حضرت زینب(س) و حضرت فاطمه معصومه(س) همیشه در منظر ایرانیان جایگاه ویژهای داشتهاند و این باعث شد ارزش زن و جایگاهش با باورهای دینی ایرانیان نیز پیوند وثیقی برقرار کند؛ پیوندی که جلوه بارز آن را میتوان در دفاعمقدس مشاهده کرد؛ نبردی که مردان در خط مقدم آن برای گذر از بحرانها و گردنههای سخت، متوسل به دامن مادرانه شخصیتهای دینی خود میشدند و زنان در پشت جبهه با یاد زنانگی الگوهای دینی، در پاسداری و پشتیبانی از مردان رزمنده خود میکوشیدند؛ ترکیبی که هنرمندانهترین و زیباترین قطعات تاریخ ایران را رقم زد که بیشک مدیون وجه زنانه و مادرانه آیین تشیع است.
* ایران، چونان مادر
نکته جالبی که در این مجال سخن گفتن از آن خالی از لطف نیست، پیوندی است که بین زمین، زن و مادر در لایههای عرفانی ادیان توحیدی وجود دارد. زن، موجودی است که آفریننده است، خلاق و زاینده است، درست مثل زمین، که از بطن آن رودها و درختها و ثمرات گوناگون زاییده میشود. پیوند بین زاینده بودن زن و زمین باعث شده در نگاه عرفانی، زمین چونان موجود مونثی نگریسته شود که شایسته احترام است و از همه شگفتانگیزتر این است که این نوع نگاه به زمین در سخنی از حضرت محمد مصطفی(ص) نیز تایید و ترویج شده است؛ در این حدیث آمده است:
تحفّظوا من الأرض فإنّها أمّکم و إنّه لیس من أحد عامل علیها خیرا أو شرّا إلّا و هی مخبره به؛ حرمت زمین را بدارید که او مادر شماست و هر که روى زمین کار بد یا خوبى کند، از آن خبر میدهد. (نهجالفصاحه)
در بسیاری از روایات دینی هم از شعور و آگاهی قطعات مختلف زمین خبر داده شده است، از گفتوگوی این قطعات با هم و به خود بالیدن زمین کربلا به سایر زمینها. در این میان، برای مردم ما، قطعه زمینی که نام ایران بر آن گذاشته شده است نیز چون موجود صاحب شعوری است که از تقدس مخصوص به خود بهرهمند است؛ زمینی که خاک دلیران و بیشه شیران است، زمینی که چون مادر، دامنش مهد شکوفه زدن و بالیدن تکتک ایرانیان بوده است و همین است که ایرانیان بر این مادر خود غیرتورز هستند و هر کس که در طول تاریخ میخواست پارهای از وجود این مادر را از فرزندانش جدا کند، ایرانیان چون شیران لجامگسیخته او را از کرده خود پشیمان کردهاند و خواهند کرد. همین است که افتخارآفرینی برای این مادری که لباس ۳ رنگ پوشیده است، تنها یک کار ملی نیست، گویی وظیفهای است فرزندانه در قبال مهرورزیهای مادرانه.
* انقلاب مادرانه اسلامی
اگر تاریخ انقلاب اسلامی را مرور کنیم، به وضوح خواهیم یافت پشت صحنه حماسههای تاریخی انقلاب، زنانی هستند که به صورت ویژه در جایگاه مادری و به صورت عام در مقام همسری ایفای نقش کردهاند؛ مادرانی که فرزندانشان را در غیاب شوهران رزمنده خود با همه سختیها به دوش میکشیدند، مادرانی که باید مرهم داغ یتیمی کودکانی میبودند که پدرشان را در جبهههای دفاع از ناموس مقدس ایران فدا کرده بودند، مادرانی که باید از جوانان خود دل میکندند و آنها را چون کبوتر برای خدا به پرواز درمیآوردند، مادرانی که رسالت زینبی انتقال فرهنگ عاشورایی انقلاب را بر دوش میکشیدند؛ همه و همه اینها نشان میدهد که اگر زنان متعالی و مادران آسمانی نبودند، انقلاب اسلامی بالنده نمیشد یا اصلا پا به صحنه وجود نمیگذاشت.
* مادرانی که امامین انقلاب را تربیت کردند، مسیر تاریخ را عوض کردند
دنیای مدرن، دنیایی است که مادر شدن را تقبیح میکند، مدرنیته زنان را به اثرگذاری دعوت میکند و در این راه مادر شدن را مانع اثرگذاشتن میبیند؛ دعوتی که تلاش میکنند پوچی آن را با زرق و برقهای تبلیغاتی بپوشانند، در حالی که اگر با نگاهی عمیقتر به جریان تاریخ نگاه کنیم، خواهیم دید غالبا اثرگذارترین زنان تاریخ، آنهایی بودند که والاترین فرزندان را تربیت کردند. برای نمونه همین انقلاب اسلامی مثال خوبی است. بیشک انقلاب اسلامی مسیر تاریخ را عوض کرد. تاریخی که به سرعت به سمت منجلاب مادیگری پیش میرفت، ناگهان با سدی از خداگرایی مواجه شد. حال این انقلاب بیش از همه مدیون رهبریهای امام خمینی(ره) و آیتالله خامنهای است و این ۲ امام نیز خود محصول دامن مادرانی هستند که تاروپود فرزندان خود را با ارزشهای انسانی و الهی تنیدند و این خود یکی از صدها شاهدی است که میتوان ذکر کرد در اثبات این مدعا که بالاترین اثرگذاری اجتماعی زن، از مسیر مادرانگی میگذرد.
* نگاه مترقی انقلاب اسلامی به زن
انقلاب اسلامی در یک جغرافیای فکری که ۲ راه بیشتر در برابر زنان قرار نمیداد، راه سومی را برای او باز کرد. زنان یا باید متجدد و مدرن میشدند و میتوانستند از تحصیلات جدید بهرهمند شوند و از مواهب کار و استقلال مالی و حمایتهای حقوقی بهرهمند میشدند، یا باید در پستوی خانه نهان میشدند و با قرائتهای افراطی از دین حتی از تحصیل هم محروم میشدند. انقلاب اسلامی راه سومی را برای زن مطرح کرد: زنی که برای خدا و به عشق خدا و برای خدمت به ارزشهای انسانی و کرامت انسانی در همه عرصههای سیاسی، اجتماعی و علمی حضور مییابد، به جولان در دامنهها نیز رضا نمیدهد و قلهها را هدف قرار میدهد اما در تمام مسیر و در آن لحظهای هم که در قله قرار گرفت، ذرهای از میراث فرهنگی دینی خود فاصله نمیگیرد، حیا از او میبارد، مادری را افتخار میداند و خانواده را همچنان مهمترین عرصه جهاد زنانگی میداند. این راه سومی بود که انقلاب به روی زنان گشود و بعد از 43 سال دهها قاب ماندگار به ثبت رسیده که گویای امکان جمع شدن این ۲ مقوله با هم است.
* امام خمینی: شما زنان رهبرنهضت ما هستید
در حالی که برخی علمای همعصر پیر جماران، حضور زنان در تظاهرات را برنمیتافتند و حتی رای دادن آنها را خلاف شرع انور میدانستند، امام با شجاعت در برابر این تفکر ایستاد و آن را متحجرانه خواند. به مناسبتهای گوناگون امام در مدح زن سخنها گفت که خود نشاندهنده نگاه مترقی بنیانگذار جمهوری اسلامی به مساله زن است. ایشان در یکی از دیدارهایشان درباره نقش زنان در نهضت اسلامی فرمودند: زن مبدأ همه خیرات است. ما نهضت خودمان را مرهون زنها میدانیم. مردها به تَبَع زنها در خیابانها میریختند. رهبر نهضت ما هستند، ما دنبالهرو آنها هستیم. من شما را به رهبری قبول دارم و خدمتگزار شمایم.
ایشان در همین باره نیز فرمودهاند: در نهضتی که ملت ما کردند، همهتان ملاحظه کردید که زنها پیشقدم بودند. بلکه فعالیت زنها در این باب ارزشش بیشتر از فعالیت مردها بود؛ برای اینکه همین خواهرها که ریختند در خیابانها و در مقابل توپ و تانک تظاهر کردند و مشت گره کردند، اینها مردها را، قدرتشان را دوچندان کرد. وقتی مردها ببینند که خانمها آمدند در مقابل توپ و تانک، آنها بیشتر اقدام میکنند. و ما دیدیم که این خواهرها در این نهضت یک سهم بسیار بزرگ داشتند.
امام خمینی همچنین درباره نقش ویژه زن در سعادت و شقاوت یک کشور میفرمایند: مربی انسانها زن است. سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش انسان درست میکند و با تربیت صحیح خودش کشور را آباد میکند. مبدأ همه سعادتها از دامن زن بلند میشود. زن مبدأ همه سعادتها باید باشد. و معالأسف زن را به صورت یک لعبت درآوردند این پدر و پسر؛ و خصوصا این پسر. آنقدر جنایات که به زن کردند به مردان نکردند. زن مبدأ همه خیرات است. شما دیدید، ما دیدیم، که زن در این نهضت چه کرد... ما نهضت خودمان را مرهون زنها میدانیم. مردها به تبع زنها در خیابانها میریختند. تشویق میکردند زنها مردان را، خودشان در صفهای جلو بودند. زن یک همچو موجودی است که میتواند یک قدرت شیطانی را بشکند.
و در جای دیگری تاکید میکنند: تنها مطلب این نیست که زنان نیمی از جمعیت کشورند؛ نباید به این قضیه به چشم کمیت نگاه کرد. بله! زنان نیمی از جمعیت کشورند اما تأثیر زن، تأثیر این نیم جمعیت در سرنوشت این کشور، آن وقتی که بخواهند در سرنوشت دخالت کنند، بیش از تأثیر نیمی از کل جمعیت در سرنوشت است. یک وقت است که ما مجموعهای از انسانها را در نظر میگیریم، نیمی از آنها نقشی به قدر 50 درصد دارند، مسأله زن در جامعه اینگونه نیست؛ بالاتر از اینهاست، اگر زنان در یک جامعه، به فکری مؤمن شوند و در راهی قدم بگذارند و بهرغم موانع، آن راه را ادامه بدهند.
* مهرورزی امام به همسرش: تصدقت شوم، الهی قربانت بروم
آنگونه که از خاطرات خانم ثقفی و سایر اعضای خانواده امام برمیآید، ازدواج امام و همسرشان، زندگی عاشقانهای را در پی داشت و امام خمینی در جایگاه یک روحانی بلندپایه و مبارز سیاسی در زندگی شخصیشان با عشق و احترام ویژهای به پیمان زناشوییشان با خانم ثقفی مینگریستند. امام خمینی سال 1312 عازم سفر حج شدند و در بین راه نامه عاشقانهای برای همسرشان نوشتند که تصویر دیگری از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را مقابل چشم مخاطب قرار میدهد. متن کامل این نامه چنین است:
زمان: فروردین 1312 / ذیالقعده 1351
مکان: لبنان، بیروت
تصدقت شوم؛ الهی قربانت بروم، در این مدت که مبتلای به جدایی از آن نور چشم عزیز و قوت قلبم گردیدم، متذکر شما هستم و صورت زیبایت در آیینه قلبم منقوش است. عزیزم! امیدوارم خداوند شما را به سلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند. [حالِ] من با هر شدتی باشد، میگذرد ولی بحمدالله تاکنون هرچه پیش آمد خوش بوده و الان در شهر زیبای بیروت هستم؛ حقیقتا جای شما خالی است فقط برای تماشای شهر و دریا خیلی منظره خوش دارد. صد حیف که محبوب عزیزم همراه نیست که این منظره عالی به دل بچسبد.
در هر حال امشب شب دوم است که منتظر کشتی هستیم، از قرار معلوم و معروف یک کشتی فردا حرکت میکند ولی ماها که قدری دیر رسیدیم، باید منتظر کشتی دیگر باشیم. عجالتا تکلیف معلوم نیست امید است خداوند به عزت اجداد طاهرینم که همه حجاج را موفق کند به اتمام عمل، از این حیث قدری نگران هستیم ولی از حیث مزاج بحمدالله به سلامت، بلکه مزاجم بحمدالله مستقیمتر و بهتر است. خیلی سفر خوبی است، جای شما خیلی خیلی خالی است. (صحیفه امام، ج 1، ص 2)
این نامه نشان میدهد نگاه امام خمینی به زن و جایگاه والایش، تنها یک تئوری و نظریه نبوده است، بلکه یک عنصر شخصیتی و یک احساس درونی شده بوده که از اعماق وجود ایشان بر میآمده است. نگاهی که پس از رحلت ایشان، در وجود حضرت آیتالله خامنهای استمرار یافت.
* آیتالله خامنهای: برخلاف آنچه معروف است، جنس قویتر، زن است
دیدار با جامعه بانوان کشور یکی از برنامههای همیشگی رهبر معظم انقلاب در تاریخ نقشآفرینیهای ایشان بعد از انقلاب اسلامی بوده است. ایشان در یکی از دیدارها سخنی گفتند که بسیار قابل تامل است. معمولا در فضای فرهنگی ما اینچنین معروف بوده که بین ۲ جنس زن و مرد، این جنس زن است که ضعیفتر است به طوری که به صورت معمول در ادبیات فارسی گاهی به جای زن از کلمه «ضعیفه» استفاده میکردهاند اما رهبر معظم انقلاب در بیاناتی برخلاف این پندار عمومی، اتفاقا زن را جنس قویتر معرفی میکنند. ایشان در این باره میفرمایند: من همیشه به دوستان و خویشاوندان و زنان میگویم، میگویم برخلاف آنچه معروف است، در بین این دو جنس، آن جنس قویتر زن است.
زنها قویتر از مردهایند. زنها میتوانند با تدبیر و با ظرافت، مرد را در دست خودشان بچرخانند؛ انسان، هم در تجربه این را مشاهده میکند، هم با قیاسهای فکری و عقلی این را میتواند اثبات کند. این واقعیتی است. بله! زنهایی هستند که بیتدبیری میکنند، لذا این کار را نمیتوانند انجام بدهند اما زنی که اهل تدبیر باشد، مرد را میکند رام خودش. این مثل این است که یک نفری بتواند یک شیر درنده را افسار بزند، سوارش بشود؛ این معنایش این نیست که او از لحاظ جسمی از این شیر قویتر است، معنایش این است که توانسته این اقتدار معنوی را به کار ببرد؛ زنها این توانایی را دارند، منتها با ظرافت؛ یعنی ظرافتی که میگوییم، تنها ظرافت در ترکیب جسمانی و ساختمان جسمانی نیست، بلکه ظرافت در فکر و اندیشه و تدبیر و دستگاه تصمیمگیری است که خدای متعال در زن قرار داده.
ایشان در جای دیگری میفرمایند: من گاهی در بعضی جلسات عقد که عروس و دامادها پیشم میآیند، وقتی نصیحتشان میکنم، در خلال حرفهایم به این نکته هم اشاره دارم که بعضی حمل بر شوخی میکنند؛ من در محاسبات نهایی، زن را قویتر از مرد میدانم. اعتقادم این است مرد هارت و هورتش زیاد است اما آنکه بالاخره در یک مقابله، اگر این مقابله طول بکشد، پیروز خواهد شد، زن است؛ یعنی زن بالاخره با روشها و وسایلی که خدای متعال در اختیار و طبیعت او گذاشته، بر مرد غالب میشود. این یکی از زیباییهای طبیعت و از اسرار خلقت است. به مرد استخوان درشتتر، قد بلندتر و صدای کلفتتر دادهاند اما به زن در مقابل این امکانات، لطافتهای روحی و وسایل نفوذ روی مرد را دادهاند تا تعادل برقرار شود.
غرب در صد سال اخیر تحولات فکری و گفتمانی پرالتهابی را در حوزه زنان تجربه کرده است. زمانی نهچندان دور عدهای از فمینیستها معتقد بودند زنها نباید ابزار تولید مثل مردها شوند و مادری زنها را به کلی رد کرده و به صراحت میگفتند: «زنان یک طبقه تحت ستم هستند. ما به عنوان ابزارهای جنسی، عوامل زاد و ولد، خدمه خانگی و نیروی کار ارزان استثمار میشویم».
اما در سالهای اخیر شاهد بازگشت جریانهای فمینیست و فعالان حقوق زنان از آن افکار افراطی هستیم. اگرچه هیچ وقت از اعتراضشان در زمینه ظلم و ستم در ابعاد مختلف در حق زنان دست نکشیدند اما بسیاری از طیفهای این جریانات به این نتیجه رسیدند تلاش در راستای احقاق حقوق زنان و فعالیت موثر زنان در جامعه منافاتی با نقش مهم مادری و تربیت فرزندان ندارد. امتداد این بازنگریها در زمینه زن، مادر و خانواده را نیز میتوان در سالهای اخیر در محصولات هنری و رسانهای غربی مشاهده کرد. انیمیشنها، فیلمها و سایر محصولات هنری در چند سال اخیر تلاشی مبارک در جهت حفظ حریم خانواده با محوریت مادر داشتهاند که میتوان به عنوان نمونه به انیمیشن «بچه رئیس» اشاره کرد. اگرچه نظام سلطه جهانی با نفوذ فرهنگی در بین برخی سلبریتیهای کشور سعی در تضعیف خانواده و جایگاه مقدس مادر دارد، لکن به وضوح علاقه و اشتیاق شخصیتهای مشهور و سلبریتیهای پرطرفدار جهانی در تشکیل خانواده و فرزندآوری را در سالهای اخیر شاهد هستیم.
ارسال به دوستان
ورشکستگان غربگرا، منتقد سیاست نگاه به شرق!
مهدی گرگانی: چند روز بعد از اعلام اجرایی شدن توافق راهبردی 25 ساله میان ایران و چین که در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان به چین اجرایی شد، دولت سیزدهم گام دوم سیاست خارجی مستحکم و منسجم خود را با سفر حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی به مسکو و دیدار ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه استارت زد.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به جزئیات دیدار آقای رئیسی و پوتین گفته بررسی همکاری بلندمدت ۲ طرف در این دیدار مورد مذاکره قرار گرفته است. امیرعبداللهیان تاکید کرد روسایجمهور ۲ کشور وزرای خارجه را مکلف کردند نسبت به تهیه نقشه راه 20 ساله همکاریهای بلندمدت بین مسکو و تهران اقدام کنند.
در حالی که هنوز سند این همکاری نوشته نشده و چیزی از عناصر و ویژگیهای این قرارداد مشخص نیست و با وجود اینکه دولت رئیسی از ابتدا تاکید کرده انتقادات منطقی را با جان و دل میخرد اما شاهد هستیم مخالفان دولت بویژه غربگرایان درست مشابه توافق 25 ساله ایران و چین رویه تخریب سیاست خارجی دولت را پیش گرفتهاند و با چشم بسته شروع به بهانهجویی، تخریب و مانعتراشی در برابر آن کردهاند. در این میان آنها با کمک رسانههای زنجیرهای خود و با کمک عناصر شناختهشده در شبکههای اجتماعی با کدها و استفاده از کلیدواژههایی که در اذهان تاریخی ملت ایران دارای بار منفی و مشخص هستند، تلاش میکنند تمرکز دولت را بر هم بزنند و گامهای منسجم و یکپارچه دولت را سست و لرزان کنند.
1- هر دولتی به فراخور نیازهای کلان کشور، الزامات و جهتگیریهای خود، خط و ربط مورد علاقه خود را در سیاست خارجی طراحی و پیاده میکند. دولت 8 ساله حسن روحانی در همین راستا سیاست نگاه و اتکا به غرب را دنبال کرد و توافق هستهای را براساس همین اصل با طرفهای غربی مورد مذاکره قرار داد و به نتیجه رساند، هر چند منتقدان دلسوز بارها و بارها درباره اعتماد همهجانبه به غربیها به دولت سابق هشدارهای لازم را داده بودند. در نهایت نیز آمریکا و اروپا در میانه راه دست دولت غربگرای ایران را در پوست گردو گذاشتند و آمریکا با خروج از برجام و کشورهای اروپایی با عدم اجرای تعهدات خود در چارچوب این توافق، مزد اعتماد روحانی و ظریف را کف دستشان گذاشتند.
دولت آقای رئیسی از زمانی که سکان را دست گرفته، سیاست خارجی خود را بر پایه ۲ اصل تعامل با همسایگان و نگاه به شرق گذاشته است و...
طی همین مدت کوتاه گشایشهای زیادی را در روابط خارجی شاهد بودهایم؛ از عضویت ایران در پیمان شانگهای تا اجرایی شدن توافق راهبردی با چین، احیای توافق سوآپ گازی با ترکمنستان، آزاد کردن حقابه ایران در هیرمند و اکنون نیز شروع مذاکرات برای توافق راهبردی با روسیه.
2- تخریب و بهانهجوییهای غربگرایان داخلی در حالی است که طی سالهای گذشته بویژه در دوره فشار حداکثری آمریکا و اروپا علیه ایران، این روسیه، چین و برخی کشورهای همسایه بودند که به ایران در دور زدن تحریمها کمک کردند، از ایران نفت خریدند و دست یاری به سوی ایران دراز کردند تا بتوانیم از این تنگنای سخت اقتصادی، تجاری و... عبور کنیم. جالب اینکه بیشتر این کمکها در دوره دولت مورد علاقه خود اصلاحطلبان به وقوع پیوست و اگر کمکهای چین و روسیه در دستگیری از دولت روحانی نبود، خروجی دولت وی حتی از این هم بدتر بود.
3- قرن 21 قرن آسیاست و چین مرکز آن خواهد بود. کارشناسان و استراتژیستها معتقدند چین طی چند سال آینده برترین اقتصاد جهان خواهد شد و جای آمریکا را خواهد گرفت. بهرغم انتقاداتی که اتحادیه اروپایی در برخی حوزهها مانند حقوق بشر به چین وارد میکند، بروکسل طی سالهای گذشته همواره روابط اقتصادی و تجاری خود را با چین توسعه داده است. حجم تجارت سالانه میان چین و اتحادیه اروپایی حدود 700 میلیارد دلار است. خود آمریکا نیز روابط تجاری و اقتصادی گستردهای با چین دارد و بهرغم تنشهای سیاسی- امنیتی میان ۲ کشور، پکن و واشنگتن نخستین شریک تجاری و اقتصادی یکدیگر محسوب میشوند. اکنون این سوال پیش میآید: چرا جمهوری اسلامی ایران در روابط با روسیه و چین باید از قافله عقب بماند؟ به نظر میرسد سیاست خارجی و اقتصاد سیاسی دولت رئیسی به دنبال جبران همین عقبماندگی است که ماحصل رویکرد غربمحور دولت روحانی است.
4- اصلاحطلبان و دوستان «غربگدا»ی آنها همواره به دنبال تخریب سیاستهای دولت سیزدهم بوده، هستند و خواهند بود. در این چارچوب هرگونه حرکت دولت بویژه در زمینه سیاست خارجی اگر برخلاف نظر آنها باشد اقدامی در تضاد با منافع ملی تلقی خواهد شد! این در حالی است که رویکرد نگاه به غرب که مورد پسند آنهاست، طی 8 سال گذشته نگاه غالب در سیاست خارجی بوده و نه تنها هیچ دستاوردی برای ملت به ارمغان نیاورده بلکه با شکست کامل مواجه شده است. اکنون باید از آنها پرسید چرا دولت جدید نیز باید همین رویکرد ورشکسته را دنبال کند؟ آیا زمان آن نرسیده که طرحی نو و متفاوت را در سیاست خارجی دنبال کنیم؟
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|