|
ارسال به دوستان
دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) به مناسبت روز پدر و عبور از کلیشهها
پدرانه در میدان
گروه فرهنگ و هنر: دیوارنگارههای میدان ولیعصر(عج) تهران، در سالهای اخیر در مناسبتهای مختلف با ارائه طرحهای گوناگون همواره مورد توجه مخاطبان در فضای مجازی قرار گرفته است. این دیوارنگاره در جدیدترین طرح خود به مناسبت سالروز ولادت امیرالمومنین(ع) و روز پدر، با بازسازی عکس بوسه امیر عابدزاده (دروازهبان تیم ملی) بر دستان پدرش (احمدرضا عابدزاده) حسابی خبرساز شده است. این دیوارنگاره یکی از متفاوتترین دیوارنگارههای میدان ولیعصر(عج) محسوب میشود که این بار همزمان با روز پدر سراغ طرحی رفته است که از تمام کلیشههای ممکن طرحهای مختلف برای مناسبهای گوناگون فاصله گرفته و در نمادسازی خلاقانه و البته جسورانه، از منظری جدید به پاسداشت مقام پدر پرداخته است. به این طراحی زیبا و ماندگار از چند منظر میتوان پرداخت و شایسته است این دیوارنگاره را از چند منظر فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مورد توجه قرار داد.
نخست باید به تبعات مثبت فرهنگی این دیوارنگاره اشاره کرد. متاسفانه باید گفت طی سالیان اخیر بنا به دلایل متعدد، در حوزه تربیتی خانواده دچار آسیبهایی در جامعه ایرانی شدهایم که در این باره میتوان به خدشه وارد شدن به مقوله مهم احترام نوجوانان و جوانان به والدینشان اشاره کرد که درباره این مسائل باید نکات مهم تربیتی به والدین و معلمان دانشآموزان آموزش داده شود تا این شرایط کمی تغییر کند. از سوی دیگر آن دسته از نوجوانان و جوانانی که مبتنی بر اخلاق اسلامی و ایرانی، همچنان از کوچکترین بیاحترامی به پدر و مادر خود حذر میکنند هم بنا به ملاحظاتی اقدامات زیبایی چون دستبوسی پدر و مادر و ابراز محبت کلامی را کمتر انجام میدهند اما امیر عابدزاده جوان و دروازهبان نخست تیم ملی فوتبال که سالیان سال است در تیمهای خارجی توپ میزند و از مشهوریت و محبوبیت بالایی میان فوتبالدوستان جوان برخوردار است، به پشتوانه مبانی رفتاری و تربیتی خانوادههای اصیل ایرانی در مقابل چشمان میلیونها مخاطب تلویزیونی مقابل پدرش زانو زده و ضمن ادای احترام، بر دستان پدری که نقش پررنگی در پیشرفتش داشته است، بوسه میزند. این ادای احترام را میتوان سمبل تکریم یک نسل به نسل قبلی خود دانست. عکس این بوسه که تا چند روز پس از مسابقه ایران- عراق همچنان در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت، این روزها هم با قرار گرفتن در بزرگترین دیوارنگاره کشور مجددا مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. بدون شک این تصویر میتواند یکی از تاثیرگذارترین دیوارنگارههای میدان ولیعصر(عج) باشد و واکنش جوانان و نوجوانان به این تصویر، تاثیرات فرهنگی والایی خواهد داشت؛ کوچکترین تاثیر ظاهری آن میتواند ترویج اقدام زیبای دستبوسی پدران توسط فرزندان باشد. این عکس به لحاظ اجتماعی و ورزشی هم تاثیرات بسزایی خواهد داشت، زیرا این تصویر برای ۲ نسل متفاوت ملت ایران یادآور خاطرات ماندگاری است به طوری که پدران و پسران این سرزمین هر کدام با یکی از این پدر و پسر ورزش ایران، خاطرات ماندگاری دارند؛ خاطراتی که بارها موجب تقویت هویت و غرور ایرانی شده است. به جرات میتوان گفت مهمترین وجه متمایز این دیوارنگاره با سایر طرحها، عمیق بودن حس مشترک میان ۲ نسل متفاوت است که اگر بخواهیم از منظر ورزشی و اجتماعی به این تصویر نگاهی بیندازیم باید گفت از شب شادی ملبورن تا همآغوشی عابدزاده پدر و پسر، 6 جامجهانی میگذرد. از سختیهای آن چند دقیقه باقیمانده ملبورن نفسهای یک ایران را در سینه حبس کرده بود، تا 7 بهمن 1400 که صعود به جامجهانی را مثل یک لیوان آب خوردن، یک نفس سرکشیدیم، تغییر چند نسل فوتبالی را تجربه کردهایم؛ چند نسل با مدل بازیهای متفاوت، چند نسل با بدشانسی و خوششانسی، چند نسل با امیدواریها و ناامیدیها. تصویری که در شب 7 بهمن 1400در رسانهها از ابراز ارادت امیر عابدزاده به احمدرضا عابدزاده در شبکههای اجتماعی منتشر شد، همزمان مرور خاطرات چند نسل است؛ دهه چهلیهایی که در سالهای پس از جنگ، هر مبارزه ورزشی را به مثابه یک جدال معنادار در عرصه جهانی میدیدند و دهه شصتیهایی که برجستهترین پیروزی ورزشی به بخشی از خاطرات کودکی و نوجوانیشان گره خورد. حالا آن تجربه شیرین برای این نسل به شکل دیگری تکرار میشود؛ با حضور یک عابدزاده دیگر در دروازه ایران. برای این ماجرای پدر و پسری تفسیرهای زیادی میشود داشت. یکی اینکه تلاش برای پیروزی و پیروزی «تحریمپذیر» نیست. استرالیاییها باور نمیکردند تیم ملی ایران آنقدر قوی باشد که بخواهد جشن پیروزی آنها را خراب کند ولی تلاش ایرانیهایی که اهل جای جای ایران بودند را نمیشد نادیده گرفت. برای رسیدن از آن سختی به این آسانی باید 24 سال میگذشت. نسبت احمدرضا عابدزاده با امیر - فرزندش - نسبت گره خوردن آرزوهای سخت به خاطرات شیرین کودکی است. سریع و فوری به جامجهانی رسیدن پسرها، نتیجه سختی کشیدنها و خوندل خوردنها در ملبورن و دوبلین و منامه است که پدرها تجربه کردهاند؛ در دل پلیآفها و تکحذفیها. اینکه این تجربه شیرین، مثل ماجرای ملبورن شادیآفرین نشده، به خاطر عادی شدن حضور در جامجهانی و قرار گرفتن در کنار تیمهای رده اول دنیاست. حالا نام ایران در کنار برزیل، آلمان، فرانسه، آرژانتین، بلژیک، هلند و دیگر تیمهای قدرتمند قرار گرفته؛ یاد شب بازی با پرتغال بخیر که با صعود از گروه مرگ، فقط به اندازه یک بغل پای مهدی طارمی فاصله داشتیم و اینکه خواستن، توانستن است.
ارسال به دوستان
ماجرای علاقه رهبر انقلاب به سرود «مادر برام قصه بگو»
مراسم رونمایی از کتاب «مادر برام قصه بگو» با حضور هاشم طالب و مهدی نظری از راویان کتاب، بهنام باقری نویسنده کتاب، محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه و محمدصادق باطنی مدیر مجتمع آموزشی شهید آوینی در کتابفروشی چاپونشر بینالملل برگزار شد.
به گزارش «وطنامروز»، هاشم طالب از راویان کتاب و مسؤول وقت روابط عمومی دفتر ریاستجمهوری دوره آیتالله خامنهای، در سخنانی درباره نحوه آشنایی رهبر انقلاب با گروه سرود آباده گفت: طریقه آشنایی ما اینگونه بود که یک روز، برنامه کودک شبکه اول سرود «آلاله» گروه سرود آباده را پخش میکرد و آیتالله خامنهای هم تصادفا آن را دیده بودند، بعد از آن، مرا صدا زدند و فرمودند «ببینید اینها کی هستند؟»
وی ادامه داد: به صداوسیمای مرکز شیراز متوسل شدیم و معلوم شد که سرپرست گروه آقای احمد توکلی است که مسؤول امور تربیتی شهرستان آباده هم بود، گزارشی نوشتیم و خدمت آیتالله خامنهای دادیم، فرمودند «من خیلی دلم میخواهد اینها را ببینم، در نخستین فرصت برنامهریزی کنید که بیایند اینجا تا من از نزدیک ببینمشان».
طالب افزود: در سفری که آیتالله خامنهای برای اعزام سپاهیان حضرت محمد(ص) به شیراز داشتند، گروه سرود آباده، سرودی را اجرا کردند و بعد آنها را پشت جایگاه بردیم. موقعی که رهبر انقلاب میخواستند به جایگاه سخنرانی بروند، با بچههای این گروه سلاموعلیک کردند و ما آنها را به آقا معرفی کردیم ولی ایشان فرمودند: «اینگونه فایده ندارد، اینها را به دفتر و محل اقامت من بیاورید، میخواهم با اینها بنشینیم و حسابی صحبت کنیم». همین کار را کردیم و این گروه، موقع ناهار در ساختمان استانداری خدمت حضرت آقا آمدند و سرودی خواندند که آنجا آیتالله خامنهای با اجرای آنها گریه کردند. نخستین دیدار گروه آباده با آیتالله خامنهای در همین سفر شیراز بود.
مسؤول وقت روابط عمومی دفتر ریاستجمهوری تصریح کرد: بعد از اجرای سرود، خدمت آقا گفتم که «اینها یک سرود تازهای هم ضبط کردهاند که کار خوبی است»، ایشان گفتند «آقای توکلی! بخوان ببینم چیست»، آقای توکلی به من گفت که «چرا لو دادین؟ ما هنوز فقط مولودی اولش را تنظیم کردهایم»، آقا فرمودند «نه! بخوانید».
طالب ادامه داد: آیتالله خامنهای بعد از اجرا گفتند «آقای توکلی! این سرود، خوب است، شعرش خوب است، آهنگش خوب است ولی حزنش زیاد است، خانواده شهدا خودشان بهاندازه کافی غم و غصه دارند، شما باید کاری کنید که برای اینها تسلیخاطر باشد. جنبههای حماسی این سرود کم است». بعد از آن، آقای توکلی سرود را دوباره اجرا کردند و برای من فرستادند و بعد از تأیید آیتالله خامنهای اجرا شد.
طالب با اشاره به برگزیده شدن گروه سرود آباده در مسابقه بهترین سرود انقلاب در آن مقطع بیان کرد: مراسم اختتامیه مسابقه در دفتر ریاستجمهوری و با حضور آیتالله خامنهای برگزار شد، بعد از شام آقا از تکتک اعضای گروه سرود میخواستند که بخوانند، میگفتند «همه صدایشان خوب است ولی جنس صدای آقای مهدی نظری یک چیز دیگر است»، بهنظرم تنها کسی که از آن گروه به موسیقی ادامه داد، فقط آقای نظری بود.
راوی کتاب با اشاره به اجرای این گروه سرود در جماران توضیح داد: زمانی که گروه سرود آباده در صداوسیما برنامه داشت، آیتالله خامنهای گفتند: «شخصا هماهنگ کن که گروه سرود بهمناسبت عید مبعث در حضور امام خمینی(ره) در جماران برنامه اجرا کنند». هماهنگیهای لازم را انجام دادیم، شب قبل از برنامه آمدیم و سازها، نی و ارگ را تحویل قسمت حفاظت دادیم و صبح بهسمت جماران راه افتادیم. گفتند: «گروه کجا میخواهد بایستد؟» آقای توکلی، مربی گروه شروع به جانمایی سازها کرد؛ یکی از مسؤولان دفتر امام(ره) گفتند: «بههیچوجه! امکان آوردن ساز در حسینیه جماران وجود ندارد». آقای توکلی هم سفت و سخت گفتند: «ما بدون ساز نمیتوانیم اجرا کنیم». آن مسؤول گفت: «یک پرده مشکی میکشیم که پشت پرده باشند». آقای توکلی گفتند: «نه! کسی که اُرگ میزند باید گروه را ببیند.»، به توافق نرسیدیم و وسائل را جمع کردیم، بیرون آمدیم.
طالب اضافه کرد: گفتم قبل از اینکه گروه برود، تلفنی به دفتر آیتالله خامنهای زنگ بزنم و توضیح دهم چه اتفاقی افتاد، نمیدانم که آقا چه به حضرت امام(ره) گفته بودند که دیدم احمد آقا آمدند و گفتند: «شما چرا نمیروید مستقر شوید؟». ماجرا را تعریف کردیم، گفت: «خیر! شما بروید داخل هر جا که آقای توکلی گفت، مستقر شوید، بهگونهای هم بنشینید که حضرت امام(ره) بتوانند بچهها را ببینند».
ارسال به دوستان
بر شانههای اقیانوس چاپ دومی شد
۳ جلد اول کتاب «بر شانههای اقیانوس» اثر علی رهبر توسط انتشارات کتاب جمکران به چاپ دوم رسید.
به گزارش «وطنامروز»، در سالروز میلاد حضرت علی (ع) هر ۳ جلد اول کتاب «بر شانههای اقیانوس» نوشته علی رهبر بتازگی توسط انتشارات کتاب جمکران به چاپ دوم رسیده است.
وجود مقدس امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) تفصیل و شرح شخصیت رسول اکرم(ص)، شاگرد و خزانهدار علوم رسول خدا(ص) و دروازه شهر علم آن حضرت است. به همین دلیل باید نهجالبلاغه را نازله روح امیرالمؤمنین(ع) و تجلیگاه ویژگیهای او دانست.
نهجالبلاغه مانند قرآن، یک کتاب سبک زندگی است و جامعه ما همانگونه که به آموزههای قرآن نیاز دارد، به معارف نهجالبلاغه نیز محتاج است. نهجالبلاغه در همه بخشهایی که برای یک انسان کامل و برای یک جامعه انقلابی کامل لازم و ضروری است، بهترین و وافیترین مطالب را ارائه میدهد.
بیاطلاعی ما از این دریای معرفت و این کارخانه انسانساز، از این رو است که به خود جرأت ندادهایم با نهجالبلاغه مأنوس شده و به صورت مستقیم از سفره پرنعمتش توشه برداریم.
به طور کلی نهجالبلاغه در ۳ بخش «خطبهها»، «نامهها» و «حکمتها» تنظیم شده که ۳ جلد اول از مجموعه کتاب «بر شانههای اقیانوس» شامل خطبههاست و البته حجم زیادی از نهجالبلاغه را به خود اختصاص داده و شامل ۲۴۱ خطبه است، چاپ دوم این ۳ جلد بتازگی و در آستانه میلاد پربرکت حضرت علی(ع) وارد بازار نشر شده است، جلد اول خطبه یک تا ۱۰۰، جلد دوم خطبه ۱۰۱ تا ۱۸۰ و جلد سوم از خطبه ۱۸۱ تا خطبه آخر را شامل میشود.
چهارمین جلد این کتاب نیز در ایام ماه مبارک رجب توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر میشود.
ارسال به دوستان
توقع از جشنوارههای«فجر» آنچه برگزار شد، نیست
وزیر ارشاد در حاشیه برگزاری ویژهبرنامه موسیقایی پاسداشت مقام شهید سلیمانی، از نحوه برگزاری رویدادهای فجر سال آینده و نحوه فعالیت سالنها پس از شیوع سویه جدید کرونا در اسفندماه سخن گفت.
به گزارش «وطنامروز»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری ویژهبرنامه موسیقایی پاسداشت مقام سردار شهید قاسم سلیمانی، از نحوه برگزاری رویدادهای فجر سال آینده و نحوه فعالیت مجموعههای هنری پس از شیوع سویه جدید ویروس کرونا در اسفندماه سال جاری سخن گفت.
محمدمهدی اسماعیلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر سیاستهای پیش روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری جشنوارههای فجر بویژه جشنواره موسیقی فجر که طی سالهای اخیر پیرامون استمرار در مسیر فعلی و موضوع جوانسازی این رویداد موسیقایی مهم در کشورمان مورد بحث و تحلیل و انتقاد بسیاری از هنرمندان و کارشناسان و اهالی رسانه قرار گرفته، اینگونه توضیح داد: بارها گفتهام و الان هم اینجا عرض میکنم که توقعات ما از جشنوارهها، وضعیت فعلی نبوده و حتما باید تفاوت داشته باشد. حالا اینکه دبیر جشنواره موسیقی فجر بر اساس آنچه از من سوال کردید جوان باشد یا پیشکسوت، موضوعی است که باید روی آن بررسی بیشتری داشته باشیم. به هر حال آقای ریاحی از پیشکسوتان ارزنده و یکی از نمادهای موسیقی این سرزمین است که در این دوره هم به ما افتخار داد تا از حضورشان بهرهمند باشیم. شما مطمئن باشید بنده در طول این ایام هم با هنرمندان پیشکسوت و هم با هنرمندان جوان عرصه موسیقی که مخاطبان متفاوتتری هم دارند دیدارهای متعددی داشتم و به این دیدارها هم ادامه خواهم داد؛ چارچوبی که میتواند در ادامه کارهایی که برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام میدهیم مهم باشد.
ارسال به دوستان
اخبار
کرونا بار دیگر ظرفیت اکران در سالنهای سینمایی را «نصف» کرد!
بر اساس دستورالعمل تازه سازمان سینمایی، ظرفیت بلیتفروشی سالنهای سینما برای فیلمهای جدید اکران، ۵۰ درصد در نظر گرفته شد. به گزارش «وطنامروز»، با اوجگیری مجدد ویروس کرونا، سازمان سینمایی در قالب دستورالعملی جدید، ظرفیت اکران در سالنهای سینما را بار دیگر به ۵۰ درصد کاهش داد. پیش از این و با عبور کشور از شرایط بحرانی، وضعیت سینماها به شرایط عادی بازگشته بود و در ماههای منتهی به جشنواره فیلم فجر، تمام سینماها با ظرفیت بیش از ۷۰ درصد میزبان مخاطبان بودند. در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر نیز با لحاظ کردن پروتکلهای بهداشتی، سالنهای سینما تا ۷۰ درصد امکان بلیتفروشی برای میزبانی از مخاطبان را داشتند. با دستورالعمل جدید سازمان سینمایی، تغییر ظرفیت و چیدمان صندلیها به منظور رعایت فاصلهگذاری اجتماعی با ظرفیت ۵۰درصد در سامانه سمفا اعمال شده است. البته این تغییر فقط برای سانسهای جدیدی که در سیستم ایجاد میشود اعمال خواهد شد و تاثیری در سانسهای جاری ندارد. اعمال محدودیت کرونایی جدید برای سالنهای سینما در حالی است که سینماداران پیشتر به دلیل تصویب قانون «کسر مالیات ۲۵ درصدی» و نیز «نبود فیلم پرمخاطب در ترکیب فیلمهای اکران جدید»، بر شرایط نامناسب اقتصادی خود تأکید و تهدید به تعطیلی و تغییر کاربری کرده بودند. باید دید سیاست سازمان سینمایی در راستای جبران خسارتهای احتمالی سینماداران - پس از اعمال محدودیتهای جدید کرونایی- چه خواهد بود.
***
اعلام آخرین مصوبات شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی
شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی با ساخت ۲ عنوان داستانی بلند و ۲ عنوان داستانی کوتاه موافقت کرد. به گزارش «وطنامروز»، در جلسات اخیر شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی، با ساخت داستانی بلند «به نرگس قول دادم» به تهیهکنندگی هاشم مرادی، نویسندگی هاشم مرادی، رضا کاویانی، مریم عبداللهنژاد و کارگردانی رضا کاویانی؛ داستانی بلند «شرم» به تهیهکنندگی هاشم علیاکبری و نویسندگی و کارگردانی آرش تقواشعار؛ داستانی کوتاه «اشک و بغض» به تهیهکنندگی مصطفی خوبرو، نویسندگی و کارگردانی سروش خوبرو و داستانی کوتاه «نامههای دیوار» به تهیهکنندگی محمدهادی کریمی و کارگردانی و نویسندگی حمید غفاریان ننهکران موافقت شد.
***
«عنکبوت» به سینماها آمد
فیلم سینمایی «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرجزاد از سهشنبه (۲۶ بهمنماه) در سینماهای سراسر کشور اکران خود را آغاز کرد. به گزارش «وطنامروز»، فیلم سینمایی «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرجزاد و نویسندگی اکتای براهنی، تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی و سرمایهگذاری محمدصادق رنجکشان از دیروز شروع به اکران در سینماهای سراسر کشور کرده است. همچنین با آغاز اکران این فیلم سینمایی پوستر آن با طرحی از عرفان بهکار رونمایی شد.
پخش این فیلم سینمایی بر عهده شرکت نمایشگستران است. «عنکبوت» درباره یکی از قاتلان زنجیرهای دهه 70 است که در شهر مشهد چندین زن خیابانی را به قتل رساند. محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدانبخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی، علی باقری، مهدی حسینینیا، جواد یحیوی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، سحر عبداللهی، حمیدرضا هدایتیراد، نیوشا علیپور، یوسف خسروی و فرید سجادیحسینی از جمله بازیگران «عنکبوت» هستند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|