|
ارسال به دوستان
نزول اسکار با نزدیک شدن به سلیقه جشنوارههای اروپایی
اسکار علیه قصه
گروه فرهنگ و هنر: بیش از یک دهه است اسکار نزولی عجیب و غریب در انتخاب فیلمهای برگزیده خود دارد؛ نزولی که با سیاسی شدن افراطی اسکار توأمان شده و از سوی دیگر باعث دور شدن اسکار از سلیقههای کلاسیک سینمایی شده است. به گزارش «وطنامروز»، بعد از اینکه اسکار در هشتادوپنجمین دوره برگزاری، با اعلام میشل اوباما، «آرگو» را به عنوان بهترین فیلم معرفی کرد، در یکی از گزارشهای ناظر به اسکار در رسانهای آمریکایی، به این گزاره اذعان شد که دوران «پالیوود» آغاز شده است. منظور از این تعبیر، ترکیب «Political Hollywood» بود؛ هالیوود سیاسی که در انتخابهای بعدیاش هم با افراط در انتخابهایی شبیه جشنوارههای اروپایی عمل کرد تا از منظر توجه به دگرباشان از آنها عقب نماند. «Moonlight» در هشتادونهمین دوره اسکار به همین دلیل جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد. میل کردن اسکار به سمت سینمای اروپای شرقی در سالهای بعد با انتخابهایی مشابه تکرار شد. در نودمین دوره اسکار بهرغم حضور فیلمهای قابل اعتنایی مانند Three Billboards Outside Missouri و Ebbing فیلم The Shape of Water که پیشتر در جشنوارههای اروپایی تقدیر شده بود، جایزه اسکار را میبرد. در نودودومین دوره اسکار نیز در حضور فیلمهایی مانند، فورد در برابر فراری، مرد ایرلندی، جوکر، داستان ازدواج و 1917، فیلم سینمایی «انگل» که پیشتر در کن نخل طلا برده بود، به عنوان فیلم منتخب اسکار معرفی میشود. نزدیک شدن سلیقه اسکار به جشنوارههای اروپایی بیش از پیش ماهیت این جایزه سینمایی را تخطئه میکند. جشنوارههای اروپایی در واقع زمانی بنا شدند که اسکار به عنوان نماینده بخش مهمی از سینما با ترجیحاتی داستانمحور و قهرمانمحور دست به گزینش آثار میزد. در سالهای اخیر این رویکرد با تغییرات جدی مواجه بوده است.
مثالهای بالا موارد معدودی از این تغییر رویکرد است. تمایلی که در اروپا و بویژه فرانسه برای تقابل با سینمای ضدآمریکایی وجود داشت، موجب ایجاد گرایشاتی در سینما شد که متاسفانه در بخشی از سینمای ایران نیز رخنه کرد. توجه ویژه مدیران دهه 60 به سینمای اروپای شرقی و ضدقهرمان از این رویکرد نشأت میگیرد. جشنوارههای اروپایی نیز با همین رویکرد در تقابل با جشنوارههای آمریکایی شکل گرفتند. اروپا همیشه در تلاش بود در موضوعات فرهنگی از آمریکا عقب نیفتد تا عقبماندگیهای دیگر را جبران کند، آن هم با گرایش به یک نوع از سینما. اینکه کن تمایل پیدا میکند به جنس فیلمهای ضد داستانی آمریکایی، تمایلی است که اروپاییها دارند برای پیدا کردن یک جنس سینمایی که در تقابل با هالیوود است. نکته قابل تأمل اما اینکه فراگیری موج رسانهای جشنوارههای اروپایی موجب شده اسکار نیز این گرایش را تایید کند. انتخابهای اخیر اسکار در این راستا قابل تحلیل است. اسکار امسال نیز به فیلمهایی گرایش نشان داده است که عموما قصهمحور نیستند و در الگوی روایت و فرم بعضا ضدقصه عمل میکنند، به نحوی که بسیاری از فیلمهای نامزد اسکار 2022 اساسا از منظر سینمایی و داستانی قابل ارزشگذاری نیستند.
در سالهای گذشته فیلمهای اسکاری حداقل از منظر مخاطب ایرانی -که به فیلمهای قصهگو توجه دارد- مورد توجه قرار گرفته و دیده میشدند اما امسال کیفیت این فیلمها به گونهای است که مورد توجه مخاطبان قرار نگرفتهاند و کمتر از همیشه درباره فیلمهای اسکار سخن به میان میآید.
در کنار کرونا که کموبیش بر کیفیت و کمیت و فروش آثار سینمایی در سراسر جهان تاثیرگذاشته است، در سالهای اخیر دلیل دیگری نیز برای ضعف تولید فیلمهای سینمایی وجود دارد و آن گسترش شبکههای خانگی در سطوح مختلف است؛ بحثی که مجزا از این نوشته نیاز به مطلبی دیگر دارد. اگرچه میتوان این گزاره را طرح کرد که علاقهمندیهای سریالی و تولید قصههای پرمخاطب و فیلمنامههای موثر در قالب سریال باعث شده است که انرژی عمده قصهگویی به این فضا روانه شود و عوامل آثار سینمایی در فضای سریال فعال شوند که خود این موضوع به طور کلی موجب شده است قصهگویی در سریال به قصهگویی در سینما ترجیح داده شود و سینما سمت و سویی اروپازده و ضدقصه به خود گیرد اما بیش از همه اینها همان تغییر رویکرد در اسکار است که باعث شده تا به موضوعاتی که فضای اجتماعی و رسانهای آنها را بیشتر ضریب میدهد، توجه شود. نامزدی «قدرت سگ» در 12 رشته بسان مواجهههای پیشین، یعنی سیاست قطعی مهمترین رویداد سینمایی جهان، تداوم حمایت از دگرباشی و همجنسبازی است. تبلیغ این گزاره از سینما بیش از یک دهه است که بسیار پررنگتر از گذشته اعمال میشود، به نحوی که کمتر فیلمی است که دستکم یک ارجاع به مساله همجنسبازی نداشته باشد. حتی در بازآفرینی مجدد داستانهای کلاسیک و فیلمهای مهم تاریخ سینما و در تولید نسخههای روز حداقل یک داستان فرعی با مختصات همجنسبازانه یا یک شخصیت با این گرایشها بدون توجه به قصه و داستان پیشین اضافه میشود تا سیاستها پررنگتر جلوه کند. به عنوان مثال در همین «قدرت سگ» بردن ماجرای همجنسخواهی در دل سینمای وسترن با اینکه ماجرای عجیبی است اما اتفاق میافتد؛ شبیه حضور یک سیاهپوست وسترن در فیلم مهم «نابخشوده» به کارگردانی و تهیهکنندگی کلینت ایستوود است، در حالی که میدانیم سیاهان در آمریکا تا نیم قرن پیش چه وضعیت تحقیرآمیزی داشتهاند. همه اینها یعنی «تحریف واقعیت به نفع سیاستهای روز با تسلط بر سینما» حالا بر فضای داستانگویی و کلیت سینما غلبه پیدا کرده است و موجب شده جریان سینمایی اسکار به سمت جشنوارههای ضدقصه اروپایی سوق پیدا کند.
***
شعر تازه افشین علا درباره ماجرای اوکراین
پرهیز کن از چر زاپاسی مغرب
این قاب جدیدی است ز عکاسی مغرب
فرجام توسل به دموکراسی مغرب
گیرند مگر عبرتی از غربت اوکراین
عشاق سرآسیمه و احساسی مغرب
یاری طلبد ملتی و مانده کمکها
در پیچ و خم ریل بروکراسی مغرب
بیدار شود موقع تهدید تلآویو
امروز ببین خفتن خرناسی مغرب
با کیف و کراوات به امداد کییف رفت
دلدار ندیدیم به حساسی مغرب!
از دور دهد دست به اوکراین، مبادا
آلوده شود ناخن وسواسی مغرب
در بستن پیمان همه دارند قواعد
اکنون بنگر قاعدهنشناسی مغرب
بگریخت به هنگام خطر، ناتوی ناتو
بشناس تو ابلیسی و نسناسی مغرب
گیرم جلساتی شده برپا، چه بخاری
خیزد ز بیانیه اجلاسی مغرب؟
پرخاش مکن! جانب پوتین نگرفتم
چون روسیه هم هست به سیاسی مغرب
اوکراین، ویتنام کرملین شده اما
افتاده در این چاه ز خناسی مغرب
دلخوش نه به روسیم نه چین، بلکه ملولیم
از مکر و فزونخواهی تگزاسی مغرب
بس لاله چو عباس علی چیده از ایران
هرز است گل لاله عباسی مغرب
باید نگران بود ز ماشین ترقی
وقتی که شود تعبیه بر شاسی مغرب
در جاده پی محکمی چکمه خود باش
پرهیز کن از چرخک زاپاسی مغرب
ای شرق! بزن شانه به گیسوی پریشان
مأیوس شو از روسری یاسی مغرب
انگشت به سنگ وطن خویش بیارای
باشد بدل، انگشتر الماسی مغرب
عفریته زشتی است ولی شد ز نظرها
از لطف کله گیس، نهان طاسی مغرب
این قصه دراز است ولی حوصلهام شد
چون قافیهام تنگ ز رقاصی مغرب
ارسال به دوستان
چهره سال هنر انقلاب در هر استان معرفی میشود
آغاز به کار هیأت علمی معرفی چهره هنر 1400
معاون هنری حوزه هنری از آغاز به کار هیاتهای علمی برای معرفی چهره سال ۱۴۰۰ هنر انقلاب اسلامی خبر داد.
به گزارش «وطنامروز»، مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری از آغاز به کار هیاتهای علمی برای معرفی چهره سال ۱۴۰۰ هنر انقلاب اسلامی خبر داد. معاون هنری حوزه هنری با اعلام این خبر گفت: برای انتخاب چهره سال ۱۴۰۰ هنر انقلاب در ۲ سطح هیاتهای علمی و نخبگانی تشکیل شده است که فرآیند انتخاب را بر اساس شاخصهایی چون خلق اثر با انتشار وسیع یا اکران موفق در سال ۱۴۰۰، تاثیرگذاری اجتماعی، تلاش ویژه درباره آموزش هنر به هنرمندان جوان انقلابی، تجربه موثر در جریانسازی فرهنگی- هنری همسو با انقلاب اسلامی و واکنش هنرمندانه، تاثیرگذار و سریع به اتفاقات و رویدادهای روز کشور به انجام خواهند رساند.
وی افزود: انتخاب اولیه و معرفی کاندیداها در رشتههای داستان، شعر، نمایش، موسیقی، عکس، معماری، طنز، ادبیات پایداری، خوشنویسی، نقاشی، گرافیک، نگارگری، کاریکاتور، مجسمهسازی، تصویرسازی، فیلم داستانی، مستند، انیمیشن و پژوهش انجام خواهد شد و در هر رشته یک هنرمند به عنوان کاندیدا به هیات عالی انتخاب معرفی خواهد شد و در نهایت طی فرآیندی از میان این هنرمندان ۵ کاندیدای نهایی و چهره سال ۱۴۰۰ هنر انقلاب معرفی خواهند شد. معاون هنری حوزه هنری همچنین به انتخاب یک رویداد ویژه هنری که توانسته باشد تاثیر اجتماعی فوقالعادهای در میان مردم بگذارد و سطح مخاطب قابل ملاحظهای را به خود اختصاص دهد به عنوان رویداد برگزیده هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: این برگزیدگان در آیین پایانی هفته هنری انقلاب که از ۲۰ تا ۲۷ فروردینماه همزمان با ایام شهادت شهید آوینی برگزار میشود، معرفی خواهند شد.
وی افزود: همین فرآیند در استانها نیز به انجام میرسد و چهره سال هنر انقلاب در هر استان معرفی و در ویژهبرنامه اختتامیه هفته هنر انقلاب در استان تجلیل خواهد شد.
ارسال به دوستان
اخبار
«نارنج و ترنج» در شبکه 2
ویژهبرنامه نوروزی «نارنج و ترنج» با اجرای منصور ضابطیان در ایام نوروز از شبکه ۲ سیما پخش میشود. به گزارش «وطنامروز»، برنامه نوروزی «نارنج و ترنج» با نگاهی ویژه به فرهنگ و ادبیات شامل بخشهای گفتوگوی ویژه با هنرمندان، اجرای خوانندگان مختلف، شعرخوانی و... خواهد بود و از حضور میهمانانی در حوزههای گوناگون هنری، فرهنگی، اجتماعی و... بهره میبرد. ضابطیان پیش از این برنامههای رادیو هفت، مردم ایران سلام، صدبرگ و... را در تلویزیون داشته است. این برنامه گفتوگومحور به تهیهکنندگی جواد فرحانی در ۱۴ قسمت هر شب حوالی ساعت ۲۳ از شبکه ۲ سیما روانه آنتن میشود.
***
تولیدفصل دوم «وضعیت زرد»
فصل دوم سریال طنز «وضعیت زرد» ساخته خواهد شد. به گزارش «وطنامروز»، فصل دوم سریال طنز «وضعیت زرد» به کارگردانی مجید رستگار ساخته خواهد شد. فصل نخست این سریال به کارگردانی مجید رستگار، تهیهکنندگی حامد بامروتنژاد و نویسندگی علی عموکاظمی یک سریال طنز سیتکامی بود که در ۱۳ قسمت، تابستان سال ۱۴۰۰ از شبکه سوم سیما پخش شد. تهیهکنندگی فصل دوم سریال نیز برعهده حامد بامروتنژاد و کارگردانی آن برعهده مجید رستگار خواهد بود و با پایان ساخت دکورهای فصل جدید، ضبط سریال نیز چند روزی است در محل حسینیه هنر آغاز شده است.
***
«بومگرد» نوروزی شد
فصل دوم مستند مسابقه «بومگرد» در نوروز 1401 از شبکه یک پخش میشود. به گزارش «وطنامروز»، فصل دوم مستند مسابقه «بومگرد» به کارگردانی تورج کلانتری و امیر منیری با محوریت بومگردی و گردشگری اقتصادی، نوروز ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت. تصویربرداری فصل دوم «بومگرد» در شهرستان میناب و بنادر جاسک و هرمز در استان هرمزگان انجام شده و ۳ خانواده در قالب رقابتی جذاب براساس آیتمهایی متناسب با زیستبوم انتخاب شده در چند قسمت به رقابت با یکدیگر میپردازند. فصل نخست این مجموعه در شمال کشور و حوالی لنگرود تصویربرداری شده بود. مستند مسابقه «بومگرد» بر پایه ۳ سرفصل مهم گردشگری با محوریت بومگردی و در نظر گرفتن اقتضائات فرهنگی هر منطقه، اشتغال و کسبوکار روستایی با در نظر گرفتن ظرفیتهای مغفول و در نهایت ارزشبخشی به سنتها و آداب و رسوم هر منطقه و هویتبخشی به هر بوم و قومیت تولید شده است. مستند مسابقه «بومگرد» به تهیهکنندگی سیدجمال عودسیمین، محصول سازمان هنری- رسانهای اوج و تولید شده در موسسه اوما فیلم است که نوروز ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت.
***
انتشار ترجمه تاریخ جهان بعد از جنگ جهانی دوم
ویراست هشتم کتاب «تاریخ جهان بعد از جنگ جهانی دوم» نوشته وِین سی. مک ویلیامز و هری پیوتروفسکی با ترجمه فاطمه شاداب توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش مهر، کتاب «تاریخ جهان بعد از جنگ جهانی دوم» نوشته وِین سی. مک ویلیامز و هری پیوتروفسکی به تازگی با ترجمه فاطمه شاداب توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب سال ۲۰۱۴ منتشر شده است. کتاب پیش رو ۵ بخش و در مجموع ۲۳ فصل را در خود جا داده است. عناوین بخشهای اصلی کتاب به ترتیب عبارتند از: «ریشههای جنگ سرد»، «ملیگرایی و پایان دوران استعمارگری»، «تحول در قدرتهای جهانی»، «جنوب جهانی» و «ظهور چشماندازهای نو». این کتاب با ۷۳۶ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۵۰ هزار تومان منتشر شده است.
***
انتشار آخرین اثر سعید تشکری
رمان «دو رگه» به قلم زندهنام سعید تشکری در آستانه چهلمین روز فقدان این نویسنده و منتقد ادبی شناخته شده کشورمان با محور بمباران حرم حضرت امام رضا(ع) در سال ۱۲۹۱ خورشیدی توسط قوای روس منتشر و روانه پیشخوان کتابفروشیها شد. به گزارش ایرنا، کمتر از ۴۰ روز از درگذشت سعید تشکری، نویسنده، پژوهشگر و کارگردان فقید خراسانی میگذرد که نشر ستارهها جدیدترین اثر وی با نام «دو رگه» را با حمایت معاونت فرهنگی- هنری سپاه امام رضا(ع) و شهرداری مشهد منتشر و روانه پیشخوان کتابفروشیها کرد. زندهیاد تشکری در رمان «دو رگه» تاریخ مشهد و بمباران حرم امام رضا(ع) توسط روسها در سال ۱۲۹۱ خورشیدی را مطرح کرده است. رمان «دو رگه» در ۲۴۷ صفحه قطع رقعی با شمارگان هزار نسخه و با طراحی جلد احسان جعفرپیشه، صفحهآرایی حامد امامی و ویراستاری حسین علینقی از سوی نشر ستارهها با قیمت ۴۹ هزار تومان روانه کتابفروشیها شده است. این اثر با حمایت معاونت فرهنگی- هنری سپاه امام رضا(ع) و شهرداری مشهد به چاپ رسیده است. «دو رگه» در فضای شهر مشهد میگذرد و با نگاهی به تأثیر استبداد بر یک جامعه و با نقبی به تاریخ مشهد منتشر شده است و موضوع این اثر نیز به استبدادستیزی و اشغال کشور از سوی قوای بیگانه و انقلاب مشروطه اختصاص دارد.
ارسال به دوستان
روایت کمال السید از زندگی پیامبر(ص) ترجمه شد
تصویری تازه از تاریخ صدر اسلام
کتاب «چهره تو، قبله هر شاعر است» روایت زندگی پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه از آغاز تا پرواز به قلم «کمال السید» با ترجمه حسین سیدی بهتازگی توسط انتشارات شهید کاظمی با همکاری دفتر ادبیات شطر منتشر شده است. به گزارش «وطنامروز»، آنچه از عنوان فرعی روی جلد در همان ابتدا دستگیر مخاطب میشود این است که قرار است برشهایی کوتاه از زندگی پیامبر را بخواند. کتاب از شکلگیری مکه آغاز میشود و با فوت پیامبر پایان مییابد. نویسنده تلاش میکند تمام اتفاقات مهم زندگی پیامبر را به اختصار اما با واژههای پخته به مخاطب انتقال دهد. در واقع این کتاب، یک تاریخ اسلام جمعوجور است؛ بدون هیچ اضافهگویی.
کمال السید از نیرنگهای قریش در روزها و سالهای مختلف میگوید، از فتنههای قوم یهود، از ایثارهای جناب ابوطالب، حضرت خدیجه و حضرت امیر علیهالسلام، از سختیهایی که بر پیامبر گذشت میگوید و از هوش سرشار ایشان، از یاران باوفا تا ولایتنپذیری در جنگ احد و از عهدشکنیهای وقت و بیوقت منافقان. نکته بعدی که نویسنده به صورت هوشمندانه آن را به کار برده، استفاده از آیات در لابهلای برخی حوادث است. در واقع خواننده ناخودآگاه به شأن نزول چندین آیه پی میبرد. نقش پررنگ حضرت امیر علیهالسلام در زندگی پیامبر کاملا عیان است. در این کتاب هم، ما در بسیاری از ماجراها حضرت را جلودار سپاه اسلام میبینیم؛ چه قبل از دعوت مخفیانه، چه پس از آن. نویسنده زندگی پیامبر را به ۲ بخش تقسیم کرده؛ زندگی در مکه و سپس هجرت به یثرب (مدینه). «از سپیدهدم تاریخ، هجرت همراه بشر بوده است تا روزگار ما و در آینده. هجرت اعتراضی است مسالمتآمیز بر ضد ستم. هجرت، فصل مهمی است در زندگی فردی و اجتماعی». این کتاب روایت رابطههاست؛ رابطه بین آدمها، بین پیامبر و آدمهای پیرامونشان. از طرفی با اینکه شخصیت اصلی روایت پیامبر است اما نویسنده تلاش کرده در دام شعارزدگی نیفتد. کتاب به مثابه یک فیلم پر از سکانسهای متفاوت است که تاریخ اسلام را نمایش میدهد. کنشها و واکنشهای شخصیتها، صحنههایی از فیلم معروف «محمد رسولالله» را در ذهن مخاطب تداعی میکند. به تعبیر دیگر کمال السید در کتابش، خواننده را سوار قطار تاریخ اسلام میکند و خواننده، همه صحنهها را با ریتمی تقریبا تند میبیند. این کتاب در ۱۳۰ صفحه منتشر شده است.
ارسال به دوستان
تمجید وزیر فرهنگ لبنان از عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
دیپلماسی فرهنگی در بیروت
وزیر ارشاد در دیدار وزیر فرهنگ لبنان بر تولید مشترک هنری با لبنان و کشورهای دیگر توسط سازمان سینمایی و بنیاد رودکی تاکید کرد.
به گزارش «وطنامروز»، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با وزیر فرهنگ لبنان گفت: برای سال آینده اهتماممان در سازمان سینمایی و بنیاد رودکی تولیدات مشترک با کشورهای منطقه است.
اسماعیلی که به منظور افتتاح هفته فرهنگی ایران در بیروت و دیدار با مقامات سیاسی و شخصیتهای فرهنگی لبنان به این کشور سفر کرده است، افزود: همانگونه که پیشتر گفته شد، مقصد اول دیپلماسی فرهنگی ایران در دولت مردمی، لبنان است و خوشحال خواهیم بود تفاهمنامه کامل و جامعی در ماههای آینده به امضا برسد تا اقدامات مشترک برنامهریزی و اجرا شود. وی با اشاره به دیدارهایش با مقامات سیاسی لبنان خاطرنشان کرد: فضای خوبی بین مقامات لبنانی برای کارهای مشترک وجود دارد و ما به عنوان متولیان فرهنگ و هنر ۲ کشور باید عملیاتیتر در این حوزه مذاکره کنیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر خود به لبنان گفت: در دوره جدید بنای ما، توجه به دیپلماسی فرهنگی است. انشاءالله بتوانیم فضای فرهنگی- هنری مشترک را فراهم کنیم و به تولیدات مشترک دست یابیم. وزیر فرهنگ لبنان نیز در این دیدار ضمن تشکر از سفر اسماعیلی به بیروت و برگزاری هفته فرهنگی ایران گفت: در زمان و روزهای تلخ و سختیهای سیاسی و اقتصادی، فرهنگ دریچه امید به آینده است. در اصل، سیاست هم باید کار فرهنگی تلقی شود.
محمد وسام المرتضی افزود: بحرانی که در لبنان دچارش هستیم از نوع فرهنگی و آگاهی است. دشمنان لبنان از طریق خلأ فرهنگی سراغمان آمدند و آشنایی دیرین و تمدنی ایران و لبنان و اقدامات مشترک در این عرصه میتواند روزهای امیدوارکنندهای در آینده رقم بزند. وی با تمجید از نام وزارت فرهنگ ایران گفت: فرهنگ در واقع باید منجر به آگاهی شود. تولیدات فرهنگی و هنری باید تغییری در زندگی مردم ایجاد و آنها را به حقوق و وظایف خود آگاهتر کند، لذا کلمه «ارشاد» در وزارت فرهنگ ایران بهدرستی انتخاب شده است. وی در پایان از برگزاری هفته فرهنگی لبنان در تهران و امضای تفاهمنامه و تولیدات مشترک استقبال کرد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|