|
ارسال به دوستان
نادر طالبزاده دعوت حق را لبیک گفت
خداحافظ آقای نادر
نادر طالبزاده، مدیر فرهنگی، فیلمساز، برنامهساز، منتقد و کارشناس ارشد رسانه درگذشت. به گزارش «وطنامروز»، نادر طالبزاده، از پیشکسوتان عرصه هنر و رسانه روز گذشته نهم اردیبهشت بر اثر نارسایی قلبی درگذشت. طالبزاده، مجری برنامههای مختلف تلویزیونی از جمله برنامه «عصر» شبکه افق بود.
او همچنین سالها به مستندسازی مشغول بود و در حوزه سینما علاوه بر کارگردانی، جشنوارههای مختلفی را برگزار کرد. از مهمترین جشنوارههای جریانسازی که او طی این سالها دبیریاش را بر عهده داشت میتوان به جشنواره فیلم «عمار» اشاره کرد. همچنین کنفرانس «افق نو» از دیگر رویدادهایی بود که با دعوت از چهرههای بینالمللی در عرصه مبارزه علیه استعمار و استکبار برگزار میکرد.
طالبزاده چند سال پیش در مراسم بزرگداشتی که برایش در سازمان هنری- رسانهای اوج برگزار شده بود، گفت: برایم سخت بود برخی از صحبتها را بشنوم، این جشن انقلاب است و تحولی در جهان شکل گرفت و من هم در این میدان بودم.
من مرهون مرحوم والدینم هستم. انقلاب همچنان پرقدرت است، به عنوان نمونه اربعین مانور خداوندی است. خوشحالم در این محفل در مقاطع مختلف فرصت داشتم افراد مختلف انقلاب را قاب بگیرم و جهاد اینها باید دیده میشد؛ افرادی را باید معرفی میکردیم، چون انقلاب نیاز به تلاش دارد. من دیده بودم آوینی چگونه به میرشکاک نگاه میکند اما او عقیده دارد آزادانه هرچه میخواهد را بگوید. مانند رها کردن ببر در میان انسانها، تلویزیون باید فرصت گفتوگوی آزاد را بیش از این فراهم کند. تحول انقلاب عرصهای را نشان داد که خارجیها هم آن را درک میکنند.
ارسال به دوستان
یک قرن آشیانه محمدعلی اسلامیندوشن، فرهنگ ایران بود
خادم ایران و زبان فارسی
محمدجواد بیژنی: فرهنگ ما ایرانیها حکمتی دارد که ویژه است. به گمانم در سراسر دنیا این خصیصه تنها روی شانههای ما خودنمایی میکند. با این وجود در این کار بسیار مجرب هستیم و به مرحلهای از پختگی رسیدهایم که زبان در آن خصیصه فاخر میشود؛ و آن این است که وقتی فرزندان شایسته از این میهن اسلامی رخت برمیبندند، آنگاه به فکر فرو میرویم و به نوشتههایشان رجوع میکنیم. آه میگوییم و با زبان سعدی میسراییم که: مرد نکونام نمیرد هرگز/ مرده آنست که نامش به نکویی نبرند. با این وجود یادداشت پیش رو، لافزنی درباره محمدعلی اسلامیندوشن نیست، بلکه واقعیتی است که از زندگی اجتماعی و فرهنگی این استاد بزرگ بازنمایی میشود. محمدعلی اسلامیندوشن همانطور که از اسم ایشان پیداست؛ ترکیبی شایسته از فرهنگ ملی ایرانی، فرهنگ غنی اسلامی، فرهنگ عمیق محلی، در ظاهری زیبا و با وقار آکادمیک و جهانی بود. استاد ندوشن در کتاب «ایران و جهان در نگاه شاهنامه» میگوید: «اگر چه جان عزیز است، و مرگ نادلخواه، با این حال چیزی فراتر از مرگ و زندگی هست، یعنی جستوجوی نوعی معنا در زندگی، و آن این است که «شرف» آلوده نشود. از میان مواهبی که به انسان بخشیده شده، «نام» بالاترین است و نام عبارت از آن است که شخص آنچه را که «جوهر زندگی» میشناسد، در حفظ آن تا پای جان بایستد». در این قسمت کوتاه از کتاب ایشان به راحتی میتوان رد پای فرهنگ اصیل ایرانی و مفاهیم عمیق اسلامی در انسانی شجاع و ایستاده را مشاهده کرد. راستقامتی محمدعلی اسلامیندوشن نهتنها در ظاهر وجودی ایشان، بلکه در زیست او به عنوان یک انسان مشاهده میشود. ایشان کوهی از درد و رنج همراه با عمق و اندیشه بود. نگاهی تبارشناسانه در نوشتههای ایشان وجود دارد و به تمام ادب و فرهنگ ایران با لایههایی از اندیشه جامعهشناسی و مطالعات فرهنگی نگاه میانداخت. در کتاب «گفتن نتوانیم نگفتن نتوانیم»، با یادآوری اینکه زبان فارسی، زبان شعر بوده است، آورده: «مردم به علت وضع نابسامان زندگی به شکایت و درد دل احتیاج داشتهاند. این شعرها باید به نقد درست گذاشته شوند. شعر فارسی بیشتر از تاریخ بازگوکننده وضع اجتماعی و روانی مردم ایران است و ما برای شناخت زندگی کشور خود از آن بهره زیادی میتوانیم بگیریم. کسانی که با زبان تلخ، بیآنکه سواد خواندن این آثار را داشته باشند، از آن انتقاد میکنند، عذرشان خواسته است».
محمدعلی اسلامیندوشن به عنوان یک پژوهشگر و استاد دانشگاه در میان مثلث دولت، نخبگان و مردم، روی سخن نقدها و انتقاداتش با مردم بود. دغدغه فرهنگ مردم را داشت و در نوشتههایش این تذکرات به مردم را میتوان فهم کرد. رشته حقوق به ذهن استاد ندوشن نظم خاصی داده بود، بنابراین در نوشتههای ایشان یک نوع پیوستگی وجود دارد که بسیار قابل تحسین است. موضوعی که در نگاه و اندیشه مرحوم محمدعلی اسلامیندوشن وجود دارد این است که فارغ از محتوای منظم و منسجمی که در نوشتههای ایشان میتوان بهعینه مشاهده کرد، به صورت تقسیمبندیهای ذهنی از ادوار فرهنگ و اندیشه ایران نیز نظم خاصی در آثار و اندیشه ایشان میتوان دید. برای مثال استاد ندوشن همانگونه که فردوسی بزرگ را میستاید، کتاب فردوسی را به عنوان یک حماسه قبل از اسلام مورد بحث قرار میدهد و در عین حال معتقد است حماسه بعد از اسلام تنها و تنها کتاب مثنوی مولاناست، لذا این تفکیکبندی از فردوسی و مولانا به عنوان حماسههای قبل و بعد از اسلام نشان میدهد که ذهن منظم ایشان به دنبال دستهبندی آثار و تفکیک آنها برای فهم اندیشه و عمق مفاهیم وجودی آثار مختلف در بستر تبارشناسانه فرهنگ ایرانی است. از سوی دیگر نظم ذهنی ایشان در ترجمههای بسیار عالی از زبانهای فرانسه و انگلیسی به فارسی برای خوانندگان ایرانی مورد توجه است. محمدعلی اسلامیندوشن زبان فارسی را به صورت کامل در روح و اندیشه و زبان خود در مرحلهای اعلا در دست داشت، بنابراین وقتی به تارک قلم میتاخت و قصدی بر ترجمه شکسپیر میگرفت ترجمهای قابل فهم، ساده و زیبا به مخاطب هدیه میداد. چنانکه سالهای سال آن ترجمه در ذهن مخاطب رژه برود. سفرنامههای ایشان نیز نباید از اذهان پاک شود، چرا که اگر دستانی توانا در قلم وجود داشته باشد و ذهنی آگاه و عمیق نیز در کنار آن بیاید، هر اتفاق ریز و درشت، فهم، درک، نکته و پندی در آن نهفته است که مسلما برای جویندگان فرهنگ، علم و ادب بسیار مورد استفاده و تاثیرگذار است. نگاه و اندیشه محمدعلی اسلامیندوشن بر وصل و اتحاد بود. اجتماع و فرهنگ ایران را در اتحاد و دوستی میدید و معتقد بود: «فرهنگ بومی را باید زنده نگه داشت. مساله قومیت در ایران یک مساله جدید است که رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است. زبانهای محلی از قرنها پیش بودهاند و کسی حتی به این فکر نمیافتاد که در آنها اختلافی را ببیند». گفته میشود محمدعلی اسلامیندوشن آرزوی آن را داشته است که «سخنگوی وجدان ایران» باشد. با این وجود میتوان شجاعانه بیان کرد که استاد اسلامیندوشن به آرزوی خود رسیده است؛ نوشتهها و افکار ایشان بیش از پیش در میان مردم ایران دست به دست خواهد شد و از عمق و دغدغه نگاه ایشان به فرهنگ و زندگی تاثیر میگیرند.
محمدعلی اسلامیندوشن، پس از 98 سال دست و پنجه نرم کردن با «فرهنگ» و «زبان فارسی» دار فانی را وداع گفت. خدایشان بیامرزد و روحشان قرین رحمت الهی.
ارسال به دوستان
انتقاد رسانهها از تعدد شوراهای سینمایی
شورابازی
به تازگی سازمان سینمایی شورای جدیدی را با عنوان «شورای راهبردی اکران» تاسیس کرده و اکثر اختیارات «شورای صنفی» نمایش را به این شورا سپرده است. این در حالی است که «شورای صنفی» نمایش همچنان پابرجاست و خبری مبنی بر تعطیلی یا تغییر کاربری این شورا توسط گردانندگان سینمای ایران منتشر نشده است. به گزارش فارس، در گزارشی با اشاره به «شورای راهبردی اکران» انتقاد از این رویکرد آمده است: این موضوع از طرف اهالی سینما با نقدهای فراوانی همراه بود اما هیچ توضیح یا پاسخی از طرف سازمان سینمایی در این باره منتشر نشد. با تاسیس این «شورای راهبردی اکران»، دیگر «شورای صنفی نمایش» قدرت اجرایی ندارد و شورای جدید است که مناسبات اکران را تعیین و ابلاغ میکند. رسانهها در این باره نوشتهاند: «در حالی که در چند هفته اخیر شورای صنفی نمایش، به عنوان نهاد «صنفی» متولی تعیین فیلمهای سینمایی که راهی اکران میشوند و همچنین تنظیمگر وضعیت اکران، جلسات خود را تشکیل نداده است و با آمدن شورای «دولتی» جدیدی با نام شورای راهبردی اکران» به نظر میرسد دیگر شورای صنفی نمایش قدرت اجرایی ندارد و شورای جدید است که مناسبات اکران را تعیین و ابلاغ میکند، حال خبرها حاکی از آن است که شورای دیگری نیز در راه است تا برای اکران فیلمهای مستند مجوز صادر کند». «شورای راهبردی اکران» به تازگی نخستین مصوبههای خود را در اختیار رسانهها قرار داده است؛ مصوباتی که بررسی آنها نشان میدهد به نحوی دخالت بزرگی در کاری است که در حال حاضر جزو اختیارات «شورای صنفی نمایش» به حساب میآید. شنیدهها حاکی از این است که اعضای شورای صنفی نمایش قرار است بزودی جلسهای درباره این اتفاقات برگزار کنند و نسبت به تشکیل این شورا واکنش نشان دهند. نکته مهم در این بین آن است که اگر سازمان سینمایی به این نتیجه رسیده است که شورای صنفی نمایش در انجام وظایف خود ناتوان است، چرا به جای ایجاد شورایی موازی، سعی در اصلاح و ارتقای «شورای صنفی نمایش» نکرده است؟ اینکه چه شورایی اختیار اکرانهای سینمای ایران را در دست میگیرد، مشخص نیست اما گردانندگان سینمای ایران باید تمام تلاش خود را بکنند که این موضوع باعث چالش جدیدی در سینمای کشور نشود، چرا که بسیاری از کارشناسان معتقدند سینمای ایران در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد و اضافه کردن چالشها و کشمکشهای جدید به نفع سینمای ایران تمام نمیشود. به هر ترتیب آنچه در این روزها در ساختار مدیریت در سینمای ایران دیده میشود این است که میل به بازگشت امور به درون دولت بیشتر است و این امر حتما تاثیر خود را بر تضعیف پیشبرد امور در دل صنوف و انجمنها و بویژه ساختار خانه سینما خواهد گذاشت. همه این اتفاقات در حالی میافتد که به زعم کارشناسان و متخصصان، مهمترین مساله این روزهای سینمای کشور نه ایجاد کرسیهای جدید مدیریت و جابهجایی افراد روی این صندلیها، بلکه نبود مخاطب کافی برای فیلمها و مشکلات عدیده برای ارکان این هنر- صنعت از تولید تا اکران است. در تحلیل نهایی وقتی دولت جدید رویکرد خصوصیسازی در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد فرهنگ را در دستور کار دارد، نمیتوانیم سیطره دولت را روزبهروز بر ابعاد مختلف میدان سینمای کشور بگسترانیم. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
اخبار
برگزاری نشستی درباره «سهروردی»
نهمین نشست مجموعه درسگفتارهایی درباره سهروردی به «سهروردی و معرفتشناسی تجربه دینی» اختصاص دارد که با حضور دکتر مهدی عظیمی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، چهارشنبه چهاردهم اردیبهشت برگزار خواهد شد. به گزارش «وطنامروز»، سهروردی در حکمه الاشراق، افزون بر منابع متعارف معرفت (عقل، حس، دروننگری، حافظه و گواهی) بر یک منبع نامتعارف معرفت، به نام «ذوق» یا «تاله» نیز تکیه میکند که با تحلیل مفهومی میتوان آن را معادل تجربه دینی انگاشت. دفاع از اعتبار معرفتشناختی تجربه دینی، مهمترین دغدغه سهروردی بوده است که در آن، پیشدیدهایی از آرای سوئین برن را میتوان یافت.
سوئین برن در دوران معاصر نامدارترین مدافع اعتبار تجربه دینی به شمار میرود. نهمین نشست از مجموعه درسگفتارهایی درباره سهروردی به «سهروردی و معرفتشناسی تجربه دینی» اختصاص دارد که با حضور دکتر مهدی عظیمی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، روز چهارشنبه چهاردهم اردیبهشت ساعت ۱۵ برگزار میشود. علاقهمندان میتوانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc و صفحه این مرکز در آپارات پیگیری کنند.
***
انتصاب دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور
مهدی رمضانی با حکم وزیر ارشاد به عنوان دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور منصوب شد. به گزارش مهر، مهدی رمضانی به عنوان دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور منصوب شد.
علیرضا مختارپور سال ۹۳ به عنوان دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی منصوب شد و سال ۹۷ رمضانی را به عنوان معاونت توسعه کتابخانهها و کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور منصوب کرد. با رفتن مختارپور از نهاد کتابخانهها، رمضانی به عنوان سرپرست معرفی شد و در نهایت با تشکیل جلسه هیات امنای نهاد کتابخانهها، او به عنوان دبیرکل جدید معرفی و با حکم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیات امنای نهاد کتابخانهها به دبیرکلی این نهاد منصوب شد.
***
برگزاری کنسرت رایگان محمد اصفهانی
محمد اصفهانی، خواننده موسیقی پاپ کشورمان در تازهترین فعالیت موسیقایی خود شامگاه شنبه دهم اردیبهشتماه کنسرت رایگانی را در منطقه گردشگری عباسآباد تهران برگزار میکند.
به گزارش «وطنامروز»، سیدمحمد مناجاتی از تهیهکنندگان و کنسرتگذاران باسابقه کشورمان با اعلام خبر برگزاری کنسرت رایگان محمد اصفهانی توضیح داد: در راستای حمایت از فرهنگ و هنر ایران، کنسرتهای حرفهای و رایگان را با تعدادی از بهترین گروهها و چهرههای هنری بنا خواهیم کرد که از آن جمله میتوان به اجرای هنرمندان و گروههایی چون حسامالدین سراج با گروه «بی دل»، سالار عقیلی، ارکستر سازهای ملی ایران به خوانندگی وحید تاج، علی قمصری و تعدادی دیگر اشاره کرد.
وی ادامه داد: بر اساس برنامهریزیهای انجامگرفته، بعد از برگزاری کنسرت روز نهم اردیبهشتماه ارکستر سازهای ملی، شامگاه شنبه دهم اردیبهشتماه نیز کنسرت محمد اصفهانی با عنوان «شبی با جاودانههای استاد همایون خرم» در منطقه فرهنگی گردشگری عباسآباد تهران در قالب یک اجرای رایگان برگزار میشود.
***
ادامه استقبال از کمدیهای گیشه
۳ فیلم جدید اکرانشده در سینماها در ۲ روز ابتدایی نمایش خود میزبان حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ نفر مخاطب شدند و یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان هم به گیشه اضافه کردند؛ در این میان بیشترین استقبال مخاطبان همچنان از فیلمهای کمدی است.
به گزارش ایسنا، از چهارشنبه هفتم اردیبهشتماه ۲ فیلم «انفرادی» و «لامینور» در نوبت اکران عید فطر جایگزین «قدغن» و «گل به خودی» شدند که به کف فروش خود رسیده بودند. البته با تعیین یک سرگروه جدید در شیراز، فیلم «مغز استخوان» هم به چرخه اکران افزوده شد. در بین این ۳ فیلم، «انفرادی» بیشترین مخاطب را در طول ۲ روز اول نمایش عمومی خود در سینماها جذب کرده است. کمدی «انفرادی» مسعود اطیابی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته ۳۷ هزار و ۹۶۰ بلیت با رقم یک میلیارد و ۲۸۴ میلیون تومان و «لامینور» داریوش مهرجویی ۶ هزار و ۸۲۹ بلیت به میزان ۲۰۳ میلیون تومان فروخته و فیلم «مغز استخوان» حمیدرضا قطبی هم با ۲ هزار و ۷۶۰ نفر مخاطب حدود ۹۲ میلیون تومان بلیت فروخته است. با این حال فیلم پرمخاطب سال ۱۴۰۱ همچنان کمدی «سگبند» با ۸۱۱ هزار و ۵۶۰ نفر است که فروش آن به ۲۶ میلیارد و ۱۴۷ میلیون تومان رسیده است. علاوه بر اینها آمار فروش ناامیدکننده فیلمهای نسبتا با کیفیت غیرکمدی چند وقت اخیر نیز صاحبان فیلمها را در دوراهی سخت و پرریسکی برای اکران قرار داده است و باید دید شورای راهبردی اکران چه تصمیمی برای اکران دوم عید فطر خواهد گرفت.
ارسال به دوستان
ریدلیاسکات به لوکیشن «گلادیاتور» بازمیگردد
«ناپلئون» در جزیره مالت
ادامه فیلمبرداری فیلم «ناپلئون» به کارگردانی ریدلی اسکات در جزیره مالت انجام میشود. به گزارش «وطنامروز»، خواکین فینیکس و ونسا کربی ظرف چند روز آینده به مالت میروند تا فیلمبرداری فیلم «ناپلئون» به کارگردانی ریدلی اسکات در آنجا ادامه پیدا کند.
این فیلم که پیشتر از آن به عنوان «کوله» یاد شده بود و چندی پیش نام آن به «ناپلئون» تغییر کرد درباره به قدرت رسیدن ناپلئون است. در این فیلم خواکین فینیکس در نقش امپراتور قدرتمند فرانسوی ظاهر میشود و کربی در نقش همسر وی، ژوزفین بازی میکند. طاهر رحیم، یوسف کرکور، جان هالینگورث، ادوارد فیلیپونات و آلفردو تاوارس دیگر بازیگران فیلمی هستند که بر مبنای فیلمنامهای به قلم دیوید اسکارپا ساخته میشود. این فیلم از تولیدات استودیو اپل است و در مناطق مختلف مالت جلوی دوربین میرود. این گروه تا اواسط ماه مه در مالت مشغول کار خواهد بود. قلعه «ریکاسولی» در کالکارای مالت قرار است به عنوان لوکیشن محل محاصره تولون در سال ۱۷۹۳ که ناپلئون نخستین پیروزی خود را کسب کرد، مورد استفاده قرار گیرد.
فیلمبرداری این فیلم از فوریه ۲۰۲۲ آغاز شده و تاکنون بخشهایی از فیلمبرداری آن در فرانسه و بریتانیا انجام شده است. اسکات پیش از این از مالت برای لوکیشن فیلمهای «توفان سفید» در سال ۱۹۹۶ و «گلادیاتور» در سال ۲۰۰۰ استفاده کرده بود.
گفته شده در این فیلم توانایی سیاسی و جنگهای نظامی متعدد ناپلئون تصویر میشود و رابطه وی با همسرش ژوزفین که سال ۱۸۱۰ به دلیل نداشتن وارث به جدایی انجامید در برابر دوربین میرود. ۲ فیلم جدید ریدلی اسکات یعنی «خانه گوچی» و «آخرین دوئل» چندی پیش اکران شدند.
ارسال به دوستان
نمایشگاه «سنگ صبور» تا 11 اردیبهشت برقرار است
آثار هنرمندان در موزه هنرهای معاصر فلسطین
نمایشگاه نقاشیهای هنرمندان فلسطینی با عنوان «سنگ صبور» تا روز ۱۱ اردیبهشتماه در موزه هنرهای معاصر فلسطین برقرار است. به گزارش «وطنامروز»، در این نمایشگاه ۲۹ اثر نقاشی با تکنیک رنگ روغن، اکریلیک و ترکیب مواد از ۵ هنرمند نقاش فلسطینی که از آثار گنجینه فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران هستند، به نمایش درآمده است. محمد الشاعر، برهان کرکوتلی، ابراهیم غنام، توفیق عبدالعال و اعتدال شریف هنرمندان فلسطینی هستند که آثارشان در نمایشگاه «سنگ صبور» تا ۱۱ اردیبهشتماه به نمایش گذاشته شده است. بابک پوریان، سرپرست موزه هنرهای معاصر فلسطین درباره این نمایشگاه به مهر گفت: ۲۹ تابلوی نقاشی در ابعاد مختلف از هنرمندان فلسطینی که کمتر به نمایش گذاشته شدهاند، در نمایشگاه «سنگ صبور» روی دیوار رفتهاند. با توجه به اینکه این آثار از گنجینه فرهنگستان هنر هستند، به صورت محدود و تا پایان ماه مبارک رمضان در موزه به نمایش درآمدند اما اگر استقبال از این نمایشگاه زیاد باشد، امکان تمدید وجود خواهد داشت. وی با بیان اینکه موزه هنرهای معاصر فلسطین در تمام روزهای سال نمایشگاه دائمی دارد، درباره موضوع نمایشگاههای این موزه اظهار کرد: نمایشگاههای موزه هنرهای معاصر فلسطین به صورت مناسبتی در حوزههای هنر مقاومت، هنرهای آیینی و دینی، هنر انقلاب اسلامی و هنر قدسی انتخاب و برگزار میشوند. پوریان همچنین از برگزاری نمایشگاه آتی موزه فلسطین بعد از «سنگ صبور» خبر داد و گفت: نمایشگاهی از آثار یک هنرمند طراح گرافیک با رویکرد ۱۵ خرداد و با مشارکت بنیاد شهید برگزار خواهیم کرد. علاقهمندان جهت بازدید از نمایشگاه «سنگ صبور» میتوانند تا ۱۱ اردیبهشت، همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به موزه فلسطین واقع در تهران، خیابان ولیعصر، خیابان بزرگمهر، خیابان برادران شهید مظفر، شماره ۷۴ مراجعه کنند. ارسال به دوستان
اکران «آواتار 2» پس از ۷ بار تأخیر
در حالی که بخشی از فیلم «آواتار۲» در سینما کان پخش شد، عنوان رسمی فیلم نیز برای نخستین بار اعلام شد. به گزارش «وطنامروز»، در حالی که حداقل ۷ بار خبر به تاخیر افتادن «آواتار ۲» در 8 سال اخیر پخش شده، به نظر میرسد سرانجام جیمز کامرون کارگردان فیلم آماده نمایش آن شده است. ورایتی نوشت: دنباله فیلم «آواتار» که ابتدا قرار بود سال ۲۰۱۴ راهی سینماها شود، سرانجام عنوان خود را پیدا کرد و با عنوان رسمی فیلم «آواتار؛ راه آب» معرفی شد.
کمپانی دیزنی که پس از خریدن کمپانی فاکس قرن بیستم در سال ۲۰۱۹ حالا مالک این فیلم شده، در مراسم سینما کان که گردهمایی سالانه سینمادوستان است این عنوان را برای نخستینبار اعلام کرد. در عین حال افرادی که در این رویداد حضور داشتند برای نخستینبار چند دقیقه از این فیلم را تماشا کردند که تقریبا بدون دیالوگ بود و به جای آن تصاویری از جهان شگفتانگیز پاندورا و دریاچهها و اقیانوسهای آبی کریستالی آن را تصویر میکرد.
در این مراسم گفته شد نخستین تریلر «آواتار ۲» پیش از اکران «دکتر استرنج ۲» در سالنهای سینما در ششم ماه مه امسال پخش خواهد شد. داستان این فیلم بیش از یک دهه پس از رویدادهای فیلم اول را دربرمیگیرد و ماجراهای خانواده سالی را روایت میکند که شامل جک، نیتیری و فرزندانشان است و مشکلاتی که در زندگیشان دارند تا بتوانند برای زندگی سالم بجنگند و با تراژدیهایی که در برابرشان است مقابله کنند.
این فیلم با بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری ساخته شده و جز بازیگران پیشین؛ کیت وینسلت، وین دیزل، میشل یئو، ادی فالکو، کلیف کورتیس و جمانی کلمنت در آن نقشآفرینی کردهاند. فیلم علمی- تخیلی «آواتار» با فروش جهانی 2.802 میلیارد دلاری در جهان، نخستینبار در دسامبر ۲۰۰۹ راهی سینماها شد و بیش از ۱۰ ماه روی پرده ماند و عنوان پرفروشترین فیلم جهان را از آن خود کرد. پیش از اکران «راه آب» دیزنی قصد دارد از ۲۳ سپتامبر «آواتار» را دوباره به سینماها بفرستد.
«آواتار ۲» قرار است ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲ اکران شود و قسمتهای بعدی نیز به ترتیب ۲۰ دسامبر ۲۰۲۴، ۱۸ دسامبر ۲۰۲۶ و ۲۲ دسامبر ۲۰۲۸ راهی سینماها میشوند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|